Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 966
Offentligt
1465798_0001.png
PDF udgave (83 KB)
edlemmerne af Folketingets Europaudvalg
deres stedfortrædere
ag
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
9. juni 2004
I opfølgning på mødet i Europaudvalget den 4. juni 2004 fremsendes som anmodet
talepunkter for integrationsministeren i forbindelse med forelæggelse af rådsmøde (retlige og
indre anliggender) samt møde i Det Blandede Udvalg med Norge og Island på ministerniveau
den 8. juni 2004.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465798_0002.png
MINISTERIET FOR FLYGTNINGE,
INDVANDRERE OG INTEGRATION
Dato:
2. juni 2004
Kontor: Internationalt kontor
J. nr.:
2004/4050-537
Talepunkt til brug for samråd i Folketingets Europaudvalg forud for rådsmødet
(retlige og indre anliggender) samt møde i Det Blandede Udvalg med Norge og
Island på ministerniveau den 8. juni 2004
Jeg   forelægger   dagsordenspunkterne   15   til   og   med   26   på   vegne   af
integrationsministeren. Alle punkter er til orientering på nær punkt 22 om biometri i
pas, der er til forhandlingsoplæg. Jeg vil kort nævne punkt 15 om Tampere, punkt 20
om beskyttelse i nærområder, punkt 21  om VIS og punkt 22 om biometri i  pas.
Vedrørende resten af punkterne henvises til det aktuelle notat.
Meddelelse om evaluering af Tampere-programmet, punkt 15, side 2
På Det Europæiske Råds møde i Tampere i 1999 blev området for retlige og indre
anliggender  sat  højt  på  den  europæiske  dagsorden.  I  konklusionerne  fra  mødet
fastlagdes et program for gennemførsel af Amsterdam-traktatens bestemmelser med
henblik på etablering af et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed i EU.
Vi  har  netop  modtaget  Kommissionens  meddelelse,  hvori  Tampere-programmet
evalueres. Meddelelsen indeholder ingen større overraskelser.
På rådsmødet  forventes Kommissionen  at  præsentere sin  meddelelse med  en kort
gennemgang  af  de  hidtil  opnåede  resultater  samt  Kommissionens  oplæg  til  nye
målsætninger for området for retlige og indre anliggender.
2
Det er hensigten, at meddelelsen skal forelægges Det Europæiske Råd den 17. - 18. i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465798_0003.png
denne  måned  med  henblik  på  en  helt  overordnet  drøftelse  af  de  fremtidige
målsætninger på området for retlige og indre anliggender.  
Vi ser frem til at drøfte Kommissionens forslag til nye mål på området for retlige og
indre anliggender, idet jeg skal understrege, at en fastlæggelse af de nye mål først vil ske
over efteråret.
Meddelelse om beskyttelse i nærområder, punkt 20, side 17
Meddelelsen er ikke kommet endnu, men vi regner med, at Kommissionen præsenterer
den på rådsmødet. Jeg kan derfor ikke på nuværende tidspunkt sige så meget om, hvad
meddelelsen nærmere vil indeholde. Men jeg forventer, at der vil være overvejelser om
nye måder, vi kan tilpasse asylsystemet på, så vi bekæmper misbrug og i højere grad
hjælper flygtninge i nærområder.
Regeringen finder, at genbosætning er en vigtig del af den internationale beskyttelse af
flygtninge. Enkelte vil stadig have brug for beskyttelse i de traditionelle modtagerlande,
men  det  skal  ske  på  en  styret  og  organiseret  måde.  Danmark  tager  sin  del  af
kvoteflygtninge, og vi vil arbejde for en udvidelse af kredsen af lande, der modtager
kvoteflygtninge. Derfor er det positivt, hvis vi kan få flere lande i EU med i ordningen.
På rådsmødet vil vi tage præsentation af meddelelsen til efterretning.
Det europæiske visuminformationssystem (VIS), punkt 21, side 19
Beslutningen om etablering af Det europæiske visuminformationssystem (VIS) skal give
Kommissionen mandat til at forberede den tekniske udvikling af VIS og skabe grundlag
for bevillingerne på Fællesskabets budget.
Der er under de seneste drøftelser af forslaget opnået enighed blandt medlemslandene
3
om de udeståender punkter, herunder spørgsmålet om hvilken procedure, der skal
anvendes i den komité, der skal bistå Kommissionen i dens arbejde med udviklingen af
VIS.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465798_0004.png
Forslaget kan derfor vedtages uden drøftelse på rådsmødet den 8. juni.
Forslaget  er  omfattet  af  Danmarks  forbehold  på  området  for  retlige  og  indre
anliggender, men anses for at være en videreudvikling af Schengen-reglerne.
Regeringen  støtter  vedtagelsen  af  forslaget,  og  Danmark  agter  at  tilslutte  sig
beslutningen, jf. artikel 5 i Protokollen om Danmarks Stilling.
Biometri i pas, punkt 22, side 23
Forslaget er fremsat for at gøre EU-borgeres pas mere sikre mod forfalskninger ved at
indføre  fælles  minimumsstandarder  for  passenes  sikkerhed  og  ved  at  indføre  et
biometrisk kendetegn i form af et ansigtsbillede i passene.
I erklæringen om bekæmpelse af terrorisme, som blev vedtaget af Det Europæiske Råd
den 25. marts 2004, blev Rådet pålagt at vedtage forslaget inden udgangen af 2004.
Der er endnu ikke opnået enighed om forslaget blandt medlemsstaterne, og det er ikke
sat på rådsmødets dagsorden med henblik på vedtagelse.
På rådsmødet skal der alene tages stilling til, om der skal indføres yderligere biometriske
kendetegn i passet.
Der er enighed om, at et ansigtsbillede skal indføres i passet allerede fra tidspunktet for
forordningens ikrafttræden.
Der er imidlertid ikke enighed om indførelse af et yderligere obligatorisk biometrisk
kendetegn, ligesom der ikke er taget stilling til, om det skal være fingeraftryk eller iris, og
4
i givet fald, hvornår det skal indføres.
Et par medlemsstater har stillet forslag om, at beslutningen om typen og tidspunktet for
indførelse af et yderligere obligatorisk biometrisk kendetegn udskydes til et senere
tidspunkt. Dette har dog ikke vundet tilslutning hos alle medlemsstater.
Forslaget  er  omfattet  af  Danmarks  forbehold  på  området  for  retlige  og  indre
anliggender, men anses som en videreudvikling af Schengen-reglerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465798_0005.png
Regeringen  støtter  anvendelsen  af  et  ansigtsbillede  som  biometrisk  kendetegn  i
EU-passet.
Regeringen er åben over for at drøfte, om der på et senere tidspunkt skal indføres et
yderligere obligatorisk biometrisk kendetegn i passet.
Danmark vil tage enigheden om antallet af biometriske identifikatorer til efterretning,
og Danmark agter at gennemføre forordningen i national ret, jf. artikel 5 i Protokollen
om Danmarks Stilling.
Sagen forelægges til forhandlingsoplæg.