Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 976
Offentligt
1465814_0001.png
PDF udgave (91 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
14. juni 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 18. juni 2004 –
dagsordenspunkt rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 21.-22. juni 2004 –
vedlægges Finansministeriets supplerende notat vedrørende dagsordenspunkt
14.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465814_0002.png
14. juni 2004
F7 SHE
Notat til Folketingets Europaudvalg
Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 8 til EU’s budget for
2004
1. Baggrund og indhold
Kommissionen har fremlagt et foreløbigt forslag til ændringsbudget nr. 8 til EU’s
budget for 2004 (SEK (2004) 675). Forslaget ventes vedtaget som et a-punkt på et
kommende  rådsmøde.  Der  er  tale  om  et  forslag  af  rent  teknisk  karakter,  der  i
overensstemmelse  med  praksis  fra  tidligere  år  omfatter  følgende  elementer  på
budgettets indtægtsside:
1. Revision af overslag over landbrugsafgifter, told, momsgrundlag og BNI
Overslagene ajourføres på basis af aktuelle oplysninger med henblik på at øge
nøjagtigheden  af  de  betalinger,  som  medlemsstaterne  foretager  i  løbet  af
regnskabsåret.
2. Korrektion af budgetuligevægte til fordel for Det Forenede Kongerige
Der foreslås en korrektion af budgetuligevægte til fordel for Det Forenede Kongerige
(UK) vedrørende regnskabsårene 2000 og 2003.
Det reviderede skøn over den samlede
korrektion for 2003
til fordel for UK er på
5,4
mia. euro,
hvilket svarer til en stigning på ca. 0,7 mia. euro i forhold til det foreløbige
skøn, der er opført på budgettet for 2004. Stigningen skyldes først og fremmest en
nedgang i UK’s andel af EU’s egne indtægter.
Resultatet af den endelige beregning af
2000-korrektionen
udviser en reduktion på 0,3
mia. euro i forhold til det beløb, der blev opført på budgettet via tillægsbudget 3/2001.
Det  samlede  beløb  for  de  UK-korrektioner,  der  skal  opføres  på  budgettet  via
ændringsforslag  8,  består  dels  af  hele  beløbet  for  det  reviderede  overslag  over
2003-korrektionen (5,4 mia. euro) og dels af forskellen mellem det endelige beløb for
2000-korrektionen og det beløb, der tidligere er opført på budgettet (-0,3 mia. euro).
Summen af korrektionerne udgør således 5,1 mia. euro.
Disse korrektioner er alene udtryk for
en intern omfordeling mellem medlemsstaternes bidrag til finansieringen af EU’s egne
indtægter og berører derfor ikke indtægternes samlede størrelse.
2
2003-korrektionen følger af reglerne i Rådets nye afgørelse om ordningen for De
Europæiske  Fællesskabers  egne  indtægter  (2000/597/EF,  Euratom)  og  det
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465814_0003.png
arbejdsdokument, der ledsager den ("beregningsmetoden"), mens reglerne i en tidligere
afgørelse om egne indtægter fra 1994  stadig gælder for 2000-korrektionen.
I artikel 7 i Rådets afgørelse om ordningen for De Europæiske Fællesskabers egne
indtægter (2000/597/EF, Euratom) hedder det, at ”…overskud fra Garantifonden
vedrørende de eksterne foranstaltninger, der er overført til budgettets oversigt over
indtægter, betragtes som egne indtægter.” Samtidig med revisionen af overslaget over
egne  indtægter  opføres  tilbagebetalingen  af  overskuddet  fra  Garantifonden  på
budgettet via ændringsbudget 8. Det drejer sig om et beløb på 223 mio. euro.
2. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Da der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles på
EU-niveau, og regeringen skønner derfor, at det er i overensstemmelse med nærheds-
og proportionalitetsprincippet.
3. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
På finansloven for 2004 budgetteres med et samlet dansk bidrag på 15,1 mia. kr. til
EU’s  budget  for  2004.  Med  det  for  nyligt  vedtagne  ændringsbudget  nr.  7,  som
tilbagefører ca. 5,5 mia. euro til medlemslandene, blev det danske EU-bidrag i 2004
nedjusteret til ca. 14,5 mia.kr.
Ændringsbudget 8 indebærer en række modsatrettede effekter på indtægtssiden, som
har forskellige konsekvenser for de enkelte landes bidrag.
Ændringsbudget 8 vil isoleret set reducere det danske EU-bidrag med yderligere ca. 150
mio. kr., hvorved det skønnede danske EU-bidrag for 2004 nedjusteres til ca. 14,4
mia.kr. Dette beløb kan ændre sig yderligere, såfremt der i løbet af året vedtages nye
tillægs- og ændringsbudgetter.
4. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3. Indbudgettering af overskud fra Garantifonden for eksterne
foranstaltninger