Erhvervsudvalget 2004-05 (2. samling)
KOM (2003) 0356 Bilag 1
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
13. april 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Ministeriet for
Familie- og Forbrugeranliggenders notat om forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv om virksomheders urimelige handelspraksis over for for-
brugerne på det indre marked og om ændring af direktiverne 84/450/EØF,
97/7/EF, 98/27/EF og 2002/65/EF samt af forordning (EF) nr.
2006/2004 (direktivet om urimelig handelspraksis), KOM(2003) 356.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender
Den 12. april 2005
N
OTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om virksomheders
urimelige handelspraksis over for forbrugerne på det indre marked og om
ændring af direktiverne 84/450/EØF, 97/7/EF, 98/27/EF og 2002/65/EF
samt af forordning (EF) nr. 2006/2004 (direktivet om urimelig handelsprak-
sis)
KOM (2003) 356
- Endelig vedtagelse
Baggrund
På rådsmødet (konkurrenceevne) den 18. maj 2004 blev der opnået politisk enighed
om direktivforslaget på baggrund af et kvalificeret flertal, og på baggrund heraf er
der vedtaget en fælles holdning den 15. november 2004.
Forslaget har siden været til 2. læsning i Europa-Parlamentet, og Parlamentet har
den 24. februar 2005 vedtaget en række ændringsforslag, som indgår i en kompro-
misaftale med Rådet.
Kommissionen har den 18. marts 2005 accepteret Parlamentets ændringsforslag og
ændret direktivforslaget tilsvarende.
Forslaget forventes endeligt vedtaget som a-punkt på et kommende rådsmøde.
Det end elige resultat
På rådsmødet (konkurrenceevne) den 17.-18. maj 2004 erklærede Danmark og Sve-
rige at stemme imod forslaget, og de to delegationer afgav en fælles erklæring om
baggrunden herfor.
Direktivet er et totalharmoniseringsdirektiv og anerkender alene de regler om uri-
melig handelspraksis, som følger direkte af den øvrige EU-regulering. De fleste
forbrugerbeskyttelsesdirektiver er imidlertid minimumsdirektiver, og Danmark har
på flere punkter fastsat strengere regler, end hvad der følger af direktiverne.
Danmark fandt derfor, at direktivet på sigt ikke vil give mulighed for at håndhæve
strengere nationale forbrugerbeskyttende regler, som er fastsat på baggrund af an-
dre minimumsdirektiver.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Fra dansk side fandt man dette uacceptabelt. En eventuel ændring af niveauet i dis-
se direktiver bør ske ved en revision af de pågældende direktiver og ikke i forbin-
delse med dette forslag.
Ingen af parlamentets ændringsforslag, som Kommissionen har indarbejdet i det
reviderede forslag, ændrer ved harmoniseringsgraden.
Et kvalificeret flertal af medlemslandene forventes at stemme for forslagets vedta-
gelse på det kommende rådsmøde. Sverige forventes at stemme imod.
Regeringen kan fortsat ikke støtte forslaget, idet det påvirker beskyttelsesniveauet i
eksisterende forbrugerbeskyttelsesdirektiver, og vil i den forbindelse henvise til den
tidligere afgivne stemmeerklæring.
Tid ligere forelæggelser for Folketingets Europaud valg
Forslaget har været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 7. no-
vember 2003. Grundnotat, høringsnotat og notat er fremsendt henholdsvis den 21.
juli 2003, den 29. september 2003 og den 30. oktober 2003.
Forslaget har endvidere været forelagt Folketingets Europaudvalg den 14. maj 2004
til forhandlingsoplæg forud for rådsmødet (konkurrenceevne) 17.-18. maj 2004, jf.
aktuelt notat af 6. maj 2004.