Europaudvalget 2003-04
Rådsmøde 2530
Offentligt
1453451_0001.png
12677/03 (Presse 274)
(OR. en)
2530. samling i Rådet
- ØKONOMI OG FINANS -
den 7. oktober 2003 i Luxembourg
Formand:
Giulio TREMONTI
Den Italienske Republiks økonomi- og
finansminister
Internet:
http://ue.eu.int/
E-mail:
[email protected]
Yderligere oplysninger: tlf. 32 2 285 95 48 – 32 2 285 63 19
12677/03 (Presse 274)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453451_0002.png
7.X.2003
INDHOLD
1
DELTAGERE..................................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
AKTION FOR VÆKST - INTERIMSRAPPORT .............................................................................. 6
STYRKELSE AF LISSABON-STRATEGIENS SOCIALE DIMENSION INDEN FOR
SOCIAL BESKYTTELSE................................................................................................................... 8
FINANSIELLE TJENESTEYDELSER - DIREKTIVET OM INVESTERINGSSERVICE -
OFFENTLIG DEBAT...........................................................................................................................
9
BESKATNING AF MODER- OG DATTERSELSKABER............................................................. 10
BESKATNING - MOMS - NEDSATTE SATSER........................................................................... 11
EVENTUELT .................................................................................................................................... 13
OPFØLGNING AF G7-MØDET ............................................................................................. 13
REGERINGSKONFERENCEN (RK) ..................................................................................... 13
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
ØKOFIN
Monetær konvention med Vatikanet ........................................................................................................................I
BUDGET
Mobilisering af Den Europæiske Unions Solidaritetsfond .......................................................................................I
BESKATNING
Levering af gas og elektricitet* ................................................................................................................................I
Administrativt samarbejde på momsområdet* ........................................................................................................II
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://ue.eu.int.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
12677/03 (Presse 274)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.X.2003
EKSTERNE FORBINDELSER
Forbindelserne med Kroatien ..................................................................................................................................II
FISKERI
Toldkontingenter for fiskerivarer ............................................................................................................................II
12677/03 (Presse 274)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453451_0004.png
7.X.2003
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Danmark:
Thor PEDERSEN
Tyskland:
Hans EICHEL
Grækenland:
Nikos CHRISTODOULAKIS
Spanien:
Rodrigo DE RATO Y FIGAREDO
Frankrig:
Francis MER
Irland:
Charlie McCREEVY
Italien:
Giulio TREMONTI
Luxembourg:
Jean-Claude JUNCKER
Henri GRETHEN
Nederlandene:
Gerrit ZALM
Østrig:
Karl-Heinz GRASSER
Portugal:
Manuela FERREIRA LEITE
Finland:
Antti KALLIOMÄKI
Sverige:
Bosse RINGHOLM
Det Forenede Kongerige:
Paul BOATENG
Finansminister
Finansminister
Forbundsfinansminister
Økonomi- og finansminister
Anden viceministerpræsident samt økonomiminister
Økonomi-, finans- og industriminister
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Premierminister, ministre d'Etat og finansminister
Økonomiminister og trafikminister
Finansminister
Forbundsfinansminister
Ministra de Estado og finansminister
Vicestatsminister, finansminister
Finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
***
Kommissionen:
Frits BOLKESTEIN
Pedro SOLBES
Medlem
Medlem
***
Endvidere deltog:
Philippe MAYSTADT
Caio KOCH-WESER
Jan Willem OOSTERWIJK
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
12677/03 (Presse 274)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453451_0005.png
7.X.2003
De tiltrædende staters regeringer
var repræsenteret således:
Den Tjekkiske Republik:
Zdenek HRUBY
Estland:
Aare JÄRVAN
Cypern:
Marcos KYPRIANOU
Letland:
Valdis DOMBROVSKIS
Litauen:
Dalia GRYBAUSKAITE
Ungarn:
Álmos KOVÁCS
Malta:
John DALLI
Polen:
Andrzej RACZKO
Slovakiet:
Miroslav ADAMIS
Slovenien:
Sibil SVILAN
Vicefinansminister
Generalsekretær, Finansministeriet
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Ungarns ambassadør ved EU
Finans- og Økonomiminister
Finansminister
Slovakiets ambassadør ved EU
Statssekretær, Finansministeriet
12677/03 (Presse 274)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453451_0006.png
7.X.2003
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
AKTION FOR VÆKST - INTERIMSRAPPORT
Rådet vedtog en interimsrapport om den europæiske aktion for vækst som sit vigtigste bidrag til Det
Europæiske Råd i Bruxelles (den 16.-17. oktober) på grundlag af vurderingen fra Det Økonomiske
og Finansielle Udvalg (EFC).
Rådets debat, der tog sigte på at give et positivt budskab til Det Europæiske Råd, var koncentreret
om følgende:
vækstaktionen skal ses som et led i strukturændringsprocessen i forbindelse med Lissabon-
strategien; den er på ingen måde i modstrid med forpligtelserne i henhold til de overordnede
retningslinjer for de økonomiske politikker og stabilitets- og vækstpagten
vægten lægges på udbudssiden (øget kapitalintensitet, forbedring af konkurrenceevnen,
effektive infrastrukturer) og langsigtet vækstpotentiale snarere end den samlede efterspørgsel
på kort sigt, selv om sidstnævnte vil kunne blive positivt berørt, hvis vækstinitiativet styrker
tilliden
anmodningen om yderligere offentlig finansiering fra medlemsstaterne til at øge EIB's kapital
og foreneligheden med de finansielle overslag
den private kapitals rolle - især hvordan man kan maksimere privat kapitaldeltagelse gennem
offentligt-private partnerskabsstrukturer og securitisation
vægten lægges på transeuropæisk netinfrastruktur og transportprojekter, men også på værdien
af FoU, investering i humankapital og innovation
der er behov for at etablere et "quick start-program", som omfatter projekter med en stor
potentiel virkning på det udvidede EU.
12677/03 (Presse 274)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.X.2003
Rådet (økonomi og finans) vil på samlingen den 25. november drøfte dette spørgsmål igen på
grundlag af den endelige rapport, som Kommissionen skal forelægge i november, med henblik på
Det Europæiske Råds møde den 12.-13. december.
Det skal bemærkes, at Det Europæiske Råd i Thessaloniki noterede sig,
"at Kommissionen i
samarbejde med Den Europæiske Investeringsbank agter at tage initiativ til at støtte vækst og
integration ved at øge de samlede investeringer og den private sektors deltagelse i transeuropæiske
net og større FoU-projekter, og det opfordrer i den forbindelse det italienske formandskab til at
arbejde videre med disse planer."
Den 15. juli opfordrede Rådet (økonomi og finans) Kommissionen til i samarbejde med EIB "at
vurdere behovene og fremsætte forslag til et program til støtte af vækst og integration ved at
forbedre og/eller øge de samlede investeringer og den private sektors deltagelse i transeuropæiske
net og FoU-projekter". Rådet gav EFC mandat til at foretage en vurdering af denne analyse.
Kommissionen foreslog den 10. oktober en køreplan for aktionen og en række henstillinger til Det
Europæiske Råd i oktober. EIB forelagde en rapport den 30. september og EFC vedtog sin
vurdering den 3. oktober.
12677/03 (Presse 274)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453451_0008.png
7.X.2003
STYRKELSE AF LISSABON-STRATEGIENS SOCIALE DIMENSION INDEN FOR
SOCIAL BESKYTTELSE
Rådet godkendte Udvalget for Økonomisk Politiks udtalelse om Kommissionens meddelelse af
27. maj 2003 om styrkelse af Lissabon-strategiens sociale dimension: strømlining af den åbne
koordination inden for social beskyttelse.
Da det er vigtigt, at der er holdbarhed i de offentlige finanser på længere sigt, understreger Udvalget
for Økonomisk Politik i sin udtalelse betydningen af en tæt samordning mellem Rådet (økonomi og
finans) og Rådet (beskæftigelse og social- og arbejdsmarkedspolitik) i forbindelse med pensioner og
sundhedspleje.
Udvalget for Økonomisk Politik understreger i sin udtalelse især, at
strømlining inden for social beskyttelse bør reducere indbyrdes overlapning mellem
processerne og reducere rapporternes antal og længde, hvorved rapportbyrden mindskes
det vil kunne gavne Lissabon-strategiens sociale dimension, hvis de sociale faktorer integreres
bedre i de eksisterende processer
det er vigtigt, at Fællesskabet fortsætter med at støtte og supplere medlemsstaternes aktiviteter
inden for social beskyttelse under behørig hensyntagen til nærhedsprincippet og de nationale
ordningers forskelligartethed.
12677/03 (Presse 274)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453451_0009.png
7.X.2003
FINANSIELLE TJENESTEYDELSER - DIREKTIVET OM INVESTERINGSSERVICE -
OFFENTLIG DEBAT
Rådet nåede til politisk enighed om en fælles holdning med henblik på et direktiv om
finansieringsinstrumentmarkeder (direktivet om investeringsservice). Enigheden blev opnået med
kvalificeret flertal, idet Det Forenede Kongeriges, den luxembourgske, svenske, finske og irske
delegation stemte imod.
Udkastet til direktiv er et led i et sammenhængende lovgivningsprogram, der skal fremme
integrerede og effektive kapitalmarkeder i Europa og samtidig sikre en rimelig kontrol, der kan
forhindre markedsmisbrug og beskytte investorerne og forbrugerne.
Udkastet til direktiv søger at opstille et harmoniseret sæt af høje principper for godkendelse,
regulering og overvågning af investeringsselskaber og regulerede markeder med henblik på:
1)
2)
at øge beskyttelsen af investorerne og markedets integritet og
at fremme fair, gennemsigtige, effektive og integrerede finansielle markeder.
Det foreslås, at disse mål nås ved at opstille grundregler for udførelse af investorordrer vedrørende
handel med finansielle instrumenter via regulerede markeder og organiserede handelssystemer samt
investeringsselskaber.
Kommissionen forelagde Rådet dette forslag til direktiv den 19. november 2002. Den Europæiske
Centralbank afgav udtalelse den 12. juni 2003, og Europa-Parlamentet vedtog sin holdning under
førstebehandlingen den 25. september 2003.
12677/03 (Presse 274)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453451_0010.png
7.X.2003
BESKATNING AF MODER- OG DATTERSELSKABER
Rådet drøftede et forslag til direktiv om udvidelse af anvendelsesområdet for direktiv 90/435, der
indebærer en yderligere reduktion af dobbeltbeskatningen af udbetalinger af overskud og andre
udlodninger af udbytter for moder- og datterselskaber fra forskellige medlemsstater. Formandskabet
og Kommissionen opfordrede delegationerne til at afslutte drøftelserne og løse de udestående
tekniske og politiske vanskeligheder.
Dette forslag er et af de initiativer, der har til formål at sikre et mere effektivt indre marked uden
skattemæssige hindringer som led i en strategi, der tager sigte på at opbygge en generel ramme til
støtte for EU's økonomi, således som Det Europæiske Råd i Lissabon i 2000 opfordrede til.
Kommissionens forslag tager derfor blandt andet sigte på
at ajourføre den liste over virksomheder, der er knyttet til direktiv 90/435, så den ved navn
nævner retlige virksomhedstyper, som ikke tidligere har været medtaget
at lempe de betingelser, der skal være opfyldt for at kunne betragtes som moderselskab og
datterselskab (dvs. mindste kapitalandel sænkes fra 25% til 10%)
udtrykkeligt at omfatte den situation, hvor udloddet udbytte modtages af et fast driftssted for
så vidt angår andele, der rent faktisk er forbundet med det.
12677/03 (Presse 274)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453451_0011.png
7.X.2003
BESKATNING - MOMS - NEDSATTE SATSER
Rådet havde en orienterende debat om mulighederne for at nå til enighed om direktivforslaget om
nedsatte momssatser (11817/03).
Formandskabet opfordrede Kommissionen og medlemsstaterne til at tage hensyn til de
bemærkninger, der blev fremsat under debatten, og vise den nødvendige fleksibilitet for at nå til
enighed om forslaget til direktiv.
Som bekendt havde Økofin-ministrene en indledende udveksling af synspunkter om dette
vanskelige emne på den uformelle samling i Stresa i september 2003.
Status er som følger:
nogle delegationer kan ikke acceptere nogen udvidelse af bilag H
andre delegationer insisterer på at beholde deres fravigelser og undtagelser
de fleste delegationer finder også, at disse fravigelser hænger sammen med nationale
problemer af anselig politisk betydning og ikke er noget problem for, at det indre marked kan
fungere korrekt.
Med direktiv 99/85/EF åbnedes der mulighed for i en begrænset periode at afprøve en række
nedsatte momssatser på arbejdskraftintensive tjenesteydelser (opført i bilag K). Forsøget udløber
ved udgangen af 2003. Under hensyn til denne nært forestående frist og i overensstemmelse med de
momsstrategiske mål har Kommissionen forelagt dette forslag til en gennemgribende revision af de
nedsatte momssatser.
Forslagets mål er at rationalisere systemet med nedsatte momssatser ved at samle alle de tilfælde,
hvor medlemsstaterne har tilladelse til at opkræve andre satser end standardsatsen, på én liste
(bilag H, som indeholder alternative nedsatte satser for alle medlemsstater på permanent basis).
12677/03 (Presse 274)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.X.2003
Bilag H vil med andre ord blive den eneste reguleringsramme, der giver mulighed for fravigelse af
standardmomssatsen, således at:
den nedsatte sats (ikke lavere end 5%) kun vil kunne anvendes på kategorier, der er opført i
det nye bilag H
de nulsatser og stærkt nedsatte satser, som nogle medlemsstater på nuværende tidspunkt
anvender, kun bibeholdes for varer og tjenesteydelser, der er opført i bilag H
parkeringssatsen (en privilegeret sats, der giver medlemsstaterne mulighed for en gradvis
overgang fra nedsat sats til den standardsats, der finder anvendelse på varer, der ikke er opført
i bilag H) vil blive afskaffet.
Endvidere vil nogle af de gældende geografiske undtagelser blive rationaliseret, så medlemsstaterne
i særlige områder - dvs. områder, der er karakteriseret ved fjern beliggenhed - vil kunne anvende
lavere satser end dem, der normalt anvendes på varer og tjenesteydelser i de pågældende
medlemsstater.
12677/03 (Presse 274)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453451_0013.png
7.X.2003
EVENTUELT
OPFØLGNING AF G7-MØDET
Formanden orienterede Rådet om resultaterne af G7-mødet den 20.-21. september 2003 i Dubai.
REGERINGSKONFERENCEN (RK)
På anmodning af Det Forenede Kongeriges delegation fik Rådet en orientering om situationen på
regeringskonferencen for så vidt angår økonomiske og finansielle spørgsmål.
12677/03 (Presse 274)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453451_0014.png
7.X.2003
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
ØKOFIN
Monetær konvention med Vatikanet
(12376/03)
Rådet vedtog en afgørelse om ændring af den monetære konvention indgået mellem Den Italienske
Republik på Den Europæiske Unions vegne og Vatikanet.
BUDGET
Mobilisering af Den Europæiske Unions Solidaritetsfond
(11706/03 - 12177/03)
Rådet vedtog to afgørelser om mobilisering af Den Europæiske Unions solidaritetsfond til fordel for
Spanien og Italien samt for Portugal.
Formålet med den første afgørelse er at mobilisere et samlet beløb på 56 250 mio. EUR fordelt
mellem 8 626 mio. EUR til Spanien (Prestige-olieudslippet), og 47 624 mio. EUR til Italien
(jordskælvet i Molise- og Apulien-området samt vulkanen Etnas udbrud).
Formålet med den anden afgørelse er at mobilisere 31 655 mio. EUR til Portugal (brande).
Rådet anmodede formandskabet om at udarbejde de budgetdokumenter, der skal sendes til Europa-
Parlamentet.
BESKATNING
Levering af gas og elektricitet*
(11314/03)
For at undgå dobbeltbeskatning eller ingen beskatning harmoniserer direktivet de regler, der gælder
for transmissions- og transporttjenesteydelsers leveringssted. Adgang til og brug af
distributionssystemer og andre hermed direkte forbundne tjenesteydelser bliver derfor føjet til listen
over de specifikke tilfælde, der er nævnt i artikel 9, stk. 2, litra e), i direktiv 77/388/EØF.
Import af gas gennem naturgasdistributionssystemet eller af elektricitet undtages for at undgå
dobbeltbeskatning.
Disse ændringer af leveringsstedsregler for gas leveret gennem naturgasdistributionssystemet eller
for elektricitet kombineres med en obligatorisk modtageren betaler-ordning, når kunden er
momsregistreret.
12677/03 (Presse 274)
I
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453451_0015.png
7.X.2003
Administrativt samarbejde på momsområdet*
(6522/03 + ADD 1 og 6930/03 + ADD 1)
Rådet vedtog enstemmigt en forordning om administrativt samarbejde vedrørende merværdiafgift
og et direktiv om gensidig bistand inden for området direkte og indirekte skatter.
EKSTERNE FORBINDELSER
Forbindelserne med Kroatien
(9269/03)
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af aftalen med Kroatien om den økopointordning, der
skal gælde for Kroatiens transittrafik gennem Østrig.
FISKERI
Toldkontingenter for fiskerivarer
(12841/03)
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 2803/2000 for så vidt angår åbning
og forøgelse af autonome fællesskabstoldkontingenter for visse fiskerivarer fra den 1.januar til den
31. december 2003. Mere specifikt fastsættes der i denne retsakt følgende toldkontingenter:
a)
b)
c)
en kontingentmængde for toldkontingent 09.2785 på 20 000 tons
en kontingentmængde for toldkontingent 09.2786 på 1 500 tons og
en kontingentmængde for toldkontingent 09.2794 på 7 000 tons.
________________________
12677/03 (Presse 274)
II
DA