Europaudvalget 2003-04
Rådsmøde 2535
Offentligt
1453452_0001.png
13538/1/03 REV 1 (Presse 302)
(OR. en)
2535. samling i Rådet
-
BESKÆFTIGELSE, SOCIALPOLITIK, SUNDHED OG FORBRUGERPOLITIK
-
den 20. oktober 2003 i Luxembourg
Formand:
Roberto MARONI
Den Italienske Republiks arbejds- og
socialminister
Stefania PRESTIGIACOMO
Den Italienske Republiks minister for ligestilling
Internet:
http://ue.eu.int/
E-mail:
[email protected]
13538/1/03 REV 1 (Presse 302)
Yderligere oplysninger: tlf. 32 2 285 62 19 – 32 2 285 63 19
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453452_0002.png
20.X.2003
INDHOLD
1
DELTAGERE.......................................................................................................................................
4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
ELEKTROMAGNETISKE FELTER -
offentlig forhandling
............................................................... 6
SORT ARBEJDE - Rådets resolution.................................................................................................... 7
INDVANDRING, INTEGRATION OG BESKÆFTIGELSE .............................................................. 11
UDTALELSE FRA UDVALGET FOR SOCIAL BESKYTTELSE - STRØMLINING AF
DEN ÅBNE KOORDINATION............................................................................................................ 13
KOORDINERET STRATEGI FOR TILSTRÆKKELIGE OG BÆREDYGTIGE
PENSIONER- Rådets konklusioner....................................................................................................... 14
DET EUROPÆISKE SYGESIKRINGSKORT..................................................................................... 16
KOORDINERING AF DE SOCIALE SIKRINGSORDNINGER........................................................ 18
Daphne II (2004–2008) -
offentlig forhandling
..................................................................................... 19
BEKÆMPELSE AF MENNESKEHANDEL, ISÆR HANDEL MED KVINDER -
Rådets resolution.................................................................................................................................... 20
EVENTUELT ........................................................................................................................................ 23
VÆKSTINITIATIVET ................................................................................................................ 23
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
KONKURRENCEEVNE
Videnskabeligt og teknologisk samarbejde med Mexico .......................................................................................... I
Rammeaftale med Den Europæiske Rumorganisation .............................................................................................. I
Anordninger til indirekte udsyn -
offentlig forhandling
............................................................................................ I
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://ue.eu.int.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
13538/1/03 REV 1 (Presse 302 )
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.X.2003
INSTITUTIONELLE SPØRGSMÅL
Vedtægten for EU-tjenestemænd – Ansættelsesvilkår ............................................................................................II
UDVIKLINGSPOLITIK
Centret for Virksomhedsudvikling – Budget for 2004 ............................................................................................II
HANDELSPOLITIK
Antidumping – Kina – Cumarin ..............................................................................................................................II
BESKIKKELSER
Regionsudvalget ......................................................................................................................................................II
FISKERI
Fiskeriaftale med Mauritius................................................................................................................................... III
13538/1/03 REV 1 (Presse 302 )
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453452_0004.png
20.X.2003
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Frank VANDENBROUCKE
Rudy DEMOTTE
Danmark:
Klaus Hjort FREDERIKSEN
Henriette KJÆR
Tyskland:
Gerd ANDRES
Christel RIEMANN-HANEWINCKEL
Grækenland:
Dimitrios REPPAS
Spanien:
Carmen DE MIGUEL
Frankrig:
Nicole AMELINE
Arbejds- og pensionsminister
Social- og sundhedsminister
Beskæftigelsesminister
Socialminister og minister for ligestilling
Parlamentarisk statssekretær for forbundsministeren for økonomi
og arbejde
Parlamentarisk statssekretær for forbundsministeren for familie-,
ældre-, kvinde- og ungdomsspørgsmål
Arbejds- og socialminister
Statssekretær for beskæftigelse
Viceminister under social- og arbejdsministeren samt ministeren
for solidaritet, med ansvar for lighed og ligestilling på arbejds-
markedet
Viceminister, Ministeriet for Erhvervspolitik, Handel og Beskæf-
tigelse
Minister for social- og familiespørgsmål
Arbejds- og socialminister
Minister for ligestilling
Arbejdsminister
Minister for familiespørgsmål, social solidaritet og ungdoms-
spørgsmål, minister for fremme af kvinders vilkår
Socialminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for sociale spørgsmål
Arbejdsminister
Beskæftigelsesminister
Statssekretær for arbejdsmarkedsforhold, konkurrence og forbru-
gerne
Irland:
Franck FAHEY
Mary COUGHLAN
Italien:
Roberto MARONI
Stefania PRESTIGIACOMO
Luxembourg:
François BILTGEN
Marie-Josée JACOBS
Nederlandene:
Aart Jan DE GEUS
Østrig:
Judith GEBETSROÏTNER
Portugal:
Teresa CAEIRO
Finland:
Tarja FILATOV
Sverige:
Hans KARLSSON
Det Forenede Kongerige:
Gerry SUTCLIFFE
*
Kommissionen:
Anna DIAMANTOPOULOU
*
*
Medlem
13538/1/03 REV 1 (Presse 302 )
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453452_0005.png
20.X.2003
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Den Tjekkiske Republik:
Zdenek SKROMACH
Estland:
Marko POMERANTS
Cypern:
Iacovos KERAVNOS
Letland:
Dagnija STAKE
Litauen:
Vilija BLINKEVICIUTE
Ungarn:
Zsuzsanna JAKAB
Agnes CSANADI
Malta:
Francis AGIUS
Polen:
Krzysztof PATER
Slovakiet:
Miroslav BEBLAVY
Slovenien:
Vlado DIMOVSKI
Arbejds- og socialminister
Socialminister
Arbejdsminister og minister for social sikring
Velfærdsminister
Social- og arbejdsminister
Statssekretær i Sundhedsministeriet
Statssekretær i Arbejdsministeriet
Statssekretær i Socialministeriet
Statssekretær, Økonomi-, Arbejds- og Socialministeriet
Statssekretær i Ministeriet for Arbejdsmarkeds-, Social- og
Familiespørgsmål
Arbejds-, familie- og socialminister
13538/1/03 REV 1 (Presse 302 )
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453452_0006.png
20.X.2003
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
ELEKTROMAGNETISKE FELTER -
offentlig forhandling
Rådet er nået til politisk enighed om forslaget til direktiv om minimumsforskrifter for sikkerhed og
sundhed i forbindelse med arbejdstagernes eksponering for risici på grund af elektromagnetiske
felter. Rådet vedtager sin fælles holdning på en af sine kommende samlinger, når teksten er færdig-
behandlet af jurist-lingvisterne.
Det foreslåede direktiv vil udgøre et væsentligt skridt hen imod bedre beskyttelse af arbejdstagerne
mod denne form for risici, som nyder stadig større offentlig bevågenhed.
Elektromagnetiske felter indgik oprindeligt i et enkelt forslag, der omhandlede fire typer fysiske
agenser. På grund af de forskellige agensers kompleksitet blev det imidlertid senere besluttet at
behandle dem enkeltvis. Der er således inden for de senere år allerede blevet vedtaget direktiver om
vibrationer og støj.
Den overordnede struktur i den nye tekst, bl.a. artiklerne om underretning og vejledning samt
høring og deltagelse af arbejdstagerne, følger modellen for de tidligere direktiver om vibrationer og
støj.
Det foreslåede direktiv opstiller eksponeringsgrænseværdier og aktionsværdier baseret på anbefa-
lingerne fra Den Internationale Kommission for Beskyttelse mod Ikke-ioniserende Stråling
(ICNIRP).
Da der i øjeblikket ikke er tilstrækkeligt videnskabeligt belæg for mulige langtidsvirkninger,
begrænser direktivforslaget sig til de kortvarige påvirkninger forårsaget af eksponering for elektro-
magnetiske felter.
13538/1/03 REV 1 (Presse 302 )
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453452_0007.png
20.X.2003
SORT ARBEJDE - Rådets resolution
Rådet vedtog følgende resolution:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
som tager følgende i betragtning:
Det Europæiske Råd har på en række møder - i Luxembourg, Lissabon, Stockholm, Nice,
Barcelona, Bruxelles - gentaget, at strategien for flere og bedre job fortsat bør være en topprioritet
for Den Europæiske Union og dens medlemsstater;
Kommissionen fastslår i sin meddelelse om sort arbejde
2
, at en effektiv bekæmpelse af sort arbejde
forudsætter, at der findes en overordnet målrettet strategi, som omfatter et policy-mix baseret på
forebyggelse, og den opfordrer medlemsstaterne til at betragte bekæmpelse af sort arbejde som en
del af den overordnede beskæftigelsesstrategi;
Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet, vedtog den
22. april 1999 resolution 1999/C 125/01 om en adfærdskodeks for bedre samarbejde mellem med-
lemsstaternes myndigheder om bekæmpelse af grænseoverskridende bedrageri i forbindelse med
sociale sikringsydelser og -bidrag samt sort arbejde og om grænseoverskridende tilrådighedsstillelse
af arbejdstagere
3
;
med Rådets afgørelse om retningslinjer for medlemsstaternes beskæftigelsespolitik blev der ved-
taget specifikke retningslinjer for omdannelse af sort arbejde til rigtige job;
Den Europæiske Unions arbejds- og socialministre mindede på den uformelle samling den
11. juli 2003 i Varese om, at omdannelse af sort arbejde til rigtige job ville medvirke til at skabe
fuld beskæftigelse, øge kvaliteten og produktiviteten på arbejdspladsen, styrke den sociale sam-
hørighed og rummelighed, afskaffe fattigdomsfælder og undgå markedsforvridninger;
da sort arbejde antager mange forskellige former, er det vanskeligt at vurdere problemets omfang,
men undersøgelser anslår den uformelle økonomi til i gennemsnit at udgøre mellem 7 og 16% af
EU's BNP;
sort arbejde har betydelige virkninger for arbejdstagere, virksomheder, forbrugere, ligestilling mel-
lem kønnene og sociale beskyttelsessystemer;
i sin meddelelse af 3. juni 2003
4
om indvandring, integration og beskæftigelse erklærede Kommis-
sionen, at da sort arbejde og ulovlig indvandring er to indbyrdes afhængige problemer, er der en
klar sammenhæng mellem de overordnede politikker til bekæmpelse af både sort arbejde og ulovlig
indvandring;
omdannelse af sort arbejde til rigtige job som led i en effektiv gennemførelse af beskæftigelsesret-
ningslinjerne kræver, at arbejdsmarkedets parter deltager aktivt på alle stadier lige fra udformningen
af politikkerne til deres gennemførelse;
2
3
4
KOM(1998) 219.
EFT C 125 af 6.5.1999, s. 1.
KOM(2003) 336 af 3.6.2003.
7
13538/1/03 REV 1 (Presse 302 )
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.X.2003
arbejdsmarkedets parter aftalte som led i deres flerårige arbejdsprogram at afholde et seminar om
sort arbejde i 2005;
1.
ERINDRER OM:
1.1. beskæftigelsesretningslinje nr. 9 vedrørende sort arbejde, der blev vedtaget den 22. juli 2003:
"Medlemsstaterne bør udarbejde og gennemføre brede aktioner og foranstaltninger for at
komme sort arbejde til livs bl.a. ved at forenkle strukturerne på arbejdsmarkedet, fjerne
demotiverende faktorer og indføre passende incitamenter i skatte- og socialsikringsordnin-
gerne samt skærpe håndhævelsen af loven og iværksættelsen af sanktioner. De bør gøre den
nødvendige indsats på nationalt plan og EU-plan med henblik på at måle problemets omfang
og de opnåede resultater på nationalt plan."
1.2. Kommissionens meddelelse fra 1998 om sort arbejde, hvori dette defineres som
"enhver løn-
net aktivitet, som i sig selv er lovlig, men som ikke registreres hos de offentlige myndigheder,
under behørig hensyntagen til forskellene i medlemsstaternes retssystemer".
2.
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE TIL:
2.1. at betragte denne resolution som en referenceramme, inden for hvilken medlemsstaterne kan
udforme og gennemføre politikker som led i den europæiske beskæftigelsesstrategi, samtidig
med at de tager hensyn til nationale forhold og prioriteter;
2.2. at tage hensyn til aktionerne i denne resolution, når de aflægger rapport om de vigtigste foran-
staltninger, de træffer for at gennemføre deres beskæftigelsespolitikker på baggrund af den
specifikke retningslinje vedrørende sort arbejde i deres kommende nationale handlingsplaner;
2.3. at arbejde sammen om at undersøge de fælles karakteristika ved sort arbejde i alle medlems-
staterne, hvilket bedst kan gøres ved en fælles tilgang inden for rammerne af den europæiske
beskæftigelsesstrategi;
·
FOREBYGGENDE AKTIONER OG SANKTIONER, DER HAR TIL FORMÅL AT AFSKAFFE
SORT ARBEJDE:
2.4. at udarbejde en overordnet tilgang i overensstemmelse med den europæiske beskæftigelses-
strategi, baseret på forebyggende aktioner for at tilskynde alle arbejdsgivere og arbejdstagere
til at arbejde i den officielle økonomi og inden for rammerne af rigtige job; disse foranstalt-
ninger bør ikke bringe holdbarheden i de offentlige finanser og de sociale beskyttelsessyste-
mer i fare og kan omfatte:
tilvejebringelse af et juridisk og administrativt miljø, som fremmer indberetning af øko-
nomisk aktivitet og beskæftigelse ved at forenkle procedurerne og mindske de udgifter
og hindringer, der hæmmer oprettelsen og udviklingen af virksomheder, navnlig iværk-
sætterfirmaer og små virksomheder;
styrkelse af både efterspørgsels- og udbudssidens incitamenter til regulært arbejde og
fjernelse af incitamenter til sort arbejde ved at
13538/1/03 REV 1 (Presse 302 )
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.X.2003
revidere, og hvor det er hensigtsmæssigt, ændre skatteordninger og sociale ord-
ninger og deres interaktion med henblik på at nedsætte de høje effektive marginale
skattesatser og i nødvendigt omfang lette skattebyrden for lavtlønnede,
udforme passende beskæftigelsespolitikker for modtagere af sociale beskyttelses-
ydelser med henblik på at forbedre deres muligheder på det rigtige arbejdsmarked,
og
mindske risikoen for arbejdsløshed og fattigdomsfælder ved at fjerne uønsket
interaktion mellem skatteordninger og sociale ordninger;
2.5. at skærpe kontrollen, eventuelt med aktiv støtte fra arbejdsmarkedets parter, og anvende pas-
sende sanktioner, navnlig over for dem, der organiserer eller udnytter illegal arbejdskraft,
samtidig med at ofrene for sort arbejde sikres passende beskyttelse via samarbejde mellem de
relevante myndigheder (bl.a. skattekontorer, arbejdstilsyn, politi) i overensstemmelse med
national praksis;
2.6. som led i en forbedret håndhævelse af lovgivningen og under hensyntagen til europæisk og
national lovgivning om beskyttelse af den enkeltes rettigheder, at styrke det tværnationale
samarbejde mellem kompetente organer i forskellige medlemsstater for så vidt angår tvær-
national økonomisk virksomhed, herunder navnlig samarbejdet mellem de kompetente orga-
ner, som medlemsstaterne har udpeget til at bekæmpe socialt bedrageri og sort arbejde i over-
ensstemmelse med resolution 1999/C 125/01 vedtaget af Rådet og repræsentanterne for med-
lemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet;
2.7. at øge den sociale bevidsthed med henblik på at forbedre effektiviteten af alle disse foran-
staltninger ved at orientere offentligheden om de negative konsekvenser, sort arbejde har for
social sikring, solidaritet og retfærdighed;
·
NØDVENDIG INDSATS MED HENBLIK PÅ AT MÅLE PROBLEMETS OMFANG OG DE
OPNÅEDE RESULTATER:
2.8. at forbedre kendskabet til omfanget af sort arbejde, idet man vurderer omfanget af den ufor-
melle økonomi og sort arbejde på nationalt plan på grundlag af de oplysninger, som socialsik-
ringsinstitutionerne, skattemyndighederne, ministerierne eller de nationale statistiske kontorer
ligger inde med;
2.9. i relevant omfang at bidrage til udvikling af et målesystem for sort arbejde på EU-plan med
henblik på at evaluere de opnåede fremskridt i retning af at omdanne sort arbejde til rigtige
job;
2.10. at søge et samarbejde mellem de nationale statistiske kontorer om metodologi og at fremme
udvekslingen af viden og knowhow om spørgsmålet.
13538/1/03 REV 1 (Presse 302 )
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453452_0010.png
20.X.2003
3.
OPFORDRER ARBEJDSMARKEDETS PARTER TIL:
på europæisk plan
3.1. konsekvent at tage spørgsmålet om sort arbejde op i forbindelse med det flerårige arbejdspro-
gram, de har accepteret i fællesskab;
3.2. fortsat at tage sort arbejde på sektorplan op i forbindelse med sektorudvalgene for den sociale
dialog;
på nationalt plan
3.3. at fremme indberetning af økonomisk aktivitet og beskæftigelse og bekæmpe sort arbejde
gennem bevidstgørelse og andre aktioner – f.eks. kollektive forhandlinger i overensstemmelse
med nationale traditioner og national praksis hvor dette er relevant – der på passende vis bl.a.
kan bidrage til at forenkle strukturerne på arbejdsmarkedet, især for små og mellemstore virk-
somheder.
4.
HENSTILLER TIL EUROPA-KOMMISSIONEN:
4.1. at sætte fokus på udviklingen på baggrund af de erfaringer, medlemsstaterne har gjort i for-
bindelse med den europæiske beskæftigelsesstrategi, herunder gennem tilrettelæggelse af
peer-reviews;
4.2. at evaluere metodeforbedringer i beskrivelsen af problemet og følge de fremskridt, der gøres,
under hensyntagen til den nyeste forskning på området."
13538/1/03 REV 1 (Presse 302 )
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453452_0011.png
20.X.2003
INDVANDRING, INTEGRATION OG BESKÆFTIGELSE
Rådet havde en politisk drøftelse af Kommissionens meddelelse om indvandring, integration og
beskæftigelse (fra juni 2003). I denne meddelelse gennemgås integrationspolitikken på nationalt
plan og på EU-plan, og det undersøges, hvilken rolle indvandring spiller i forbindelse med befolk-
ningens aldring, og der foreslås foranstaltninger til fremme af integration af indvandrere.
Inden drøftelsen forelagde formændene for henholdsvis Beskæftigelsesudvalget og Udvalget for
Social Beskyttelse disse udvalgs udtalelser for Rådet.
Rådets drøftelse, der tog udgangspunkt i et spørgeskema fra formandskabet, samlede sig om føl-
gende centrale spørgsmål:
Alle delegationerne udtrykte tilfredshed med Kommissionens meddelelse, der er et godt
grundlag for det fremtidige arbejde, og de understregede, at alle initiativer bør træffes inden
for rammerne af Lissabon-strategien og den europæiske beskæftigelsesstrategi.
En række delegationer påpegede, at indvandring fra tredjelande kun i begrænset omfang kan
løse problemet med mangel på arbejdskraft som følge af befolkningens aldring. De understre-
gede, at det er vigtigt at udnytte alle ressourcer på det interne arbejdsmarked, herunder de nye
medlemsstaters potentiale.
Et stort flertal af delegationerne var tilhængere af, at der opstilles generelle principper på EU-
plan for integration af lovlige indvandrere på arbejdsmarkedet, samtidig med at medlems-
staterne får mulighed for at træffe foranstaltninger ud fra den specifikke situation på deres
eget arbejdsmarked.
Der bør træffes særlige foranstaltninger for at muliggøre bedre integration af lovlige indvan-
drere på arbejdsmarkedet i overensstemmelse med princippet om ikke-forskelsbehandling,
navnlig for så vidt angår bedre adgang til almen uddannelse (især sprogkundskaber) og
erhvervsuddannelse, under hensyntagen til situationen for både nye indvandrere og anden- og
tredjegenerationsindvandrere.
13538/1/03 REV 1 (Presse 302 )
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.X.2003
En række delegationer var tilhængere af, at Rådet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og
forbrugerpolitik) opstiller en afbalanceret strategi på dette område i samarbejde med Rådet
(retlige og indre anliggender).
På baggrund af drøftelserne pålagde Rådet De Faste Repræsentanters Komité at udarbejde et udkast
til konklusioner, der kan forelægges for Rådet på samlingen i december.
13538/1/03 REV 1 (Presse 302 )
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453452_0013.png
20.X.2003
UDTALELSE FRA UDVALGET FOR SOCIAL BESKYTTELSE - STRØMLINING AF
DEN ÅBNE KOORDINATION
Rådet tilsluttede sig udtalelsen fra Udvalget for Social Beskyttelse om Kommissionens meddelelse:
"Styrkelse af Lissabon-strategiens sociale dimension: Strømlining af den åbne koordination inden
for social beskyttelse", der blev fremlagt af udvalgets formand Theo Langejan. Udvalget for Social
Beskyttelse vedtog sin udtalelse på et uformelt møde den 19. september 2003 i Bologna.
I meddelelsen foreslår Kommissionen, at det fremtidige arbejde på området social beskyttelse skal
sigte mod at skabe et godt samspil mellem de overordnede retningslinjer for den økonomiske politik
og den europæiske beskæftigelsesstrategi samt styrke synergierne mellem de forskellige aspekter af
arbejdet på området social beskyttelse. Den nye strømlinede proces skal derfor bygge på en treårig
cyklus med henblik på evaluering af mål og udfærdigelse af strategirapporter, der indledes i 2006
sammen med cyklussen for beskæftigelsespolitikken og cyklussen for den økonomiske politik.
Udvalget for Social Beskyttelse anfører, at det kan tilslutte sig Kommissionens forslag om inden for
den strømlinede ramme at gå over til aflæggelse af rapport om social integration, pensioner og de
andre politikområder hvert tredje år, med mindre ajourføringer, så der om nødvendigt kan blive
taget hensyn til den politiske udvikling, der finder sted i medlemsstaterne i de mellemliggende år.
Udvalget understreger imidlertid, at Kommissionens forslag om at indføre en enkelt rapport, som
skal dække de forskellige politikområder på en integrerende måde, kun bør realiseres under forud-
sætning af, at visse vigtige krav kan opfyldes. Udvalget fremhæver navnlig, at det er vigtigt at
bevare den særlige profil, som indsatsen vedrørende social integration og pensioner har fået i
offentligheden. I denne sammenhæng bør de nationale handlingsplaner for social integration og de
nationale strategirapporter om pensioner videreføres som særlige elementer i en enkelt rapport.
Udvalget for Social Beskyttelse foreslår, at der på højt plan - i overensstemmelse med det centrale
mål, som går ud på at styrke den sociale dimension i Lissabon-strategien - udarbejdes en kort samlet
politisk redegørelse for hovedspørgsmål i forbindelse med det igangværende arbejde inden for
social beskyttelse til forelæggelse på Det Europæiske Råds forårsmøde i 2004.
13538/1/03 REV 1 (Presse 302 )
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453452_0014.png
20.X.2003
KOORDINERET STRATEGI FOR TILSTRÆKKELIGE OG BÆREDYGTIGE
PENSIONER- Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
SOM ERINDRER OM FØLGENDE:
1.
Det Europæiske Råd har i overensstemmelse med den integrerede samfundsøkonomiske stra-
tegi, der blev fastlagt i marts 2000 i Lissabon, og som reaktion på den første fælles rapport fra
Kommissionen og Rådet om tilstrækkelige og bæredygtige pensioner, understreget behovet
for at bevare dynamikken i samarbejdet på dette område ved at anvende den åbne koordina-
tionsmetode og opfordret til yderligere reformer med særlig fokus på stigende beskæftigelses-
frekvens blandt ældre arbejdstagere.
Behovet for at fremskynde reformen af pensionssystemerne med henblik på at sikre, at de
både er finansielt holdbare og opfylder deres sociale mål, også ved en gradvis stigning inden
2010 på omkring 5 år i den reelle gennemsnitsalder, hvor folk holder op med at arbejde i Den
Europæiske Union, blev særligt understreget af Det Europæiske Råd i Barcelona.
Den fælles rapport fra Kommissionen og Rådet om "forøgelse af arbejdsmarkedsdeltagelsen
og fremme af aktiv aldring" (marts 2002) taler kraftigt for en forebyggende tilgang, som
omfatter hele livet, inden for rammerne af en overordnet og integreret strategi til at tage
udfordringen i forbindelse med befolkningens aldring op, og rapporten gennemgik alle de
faktorer, som gør det muligt for folk at komme ind på arbejdsmarkedet og for arbejdstagere at
forblive erhvervsaktive længere.
Kommissionen og Rådet understreger i deres fælles rapport om tilstrækkelige og bæredygtige
pensioner på baggrund af en gennemgang af de forskellige politikker, som medlemsstaterne
har gennemført, at en afbalanceret hensyntagen til både sociale og finansielle faktorer er en
forudsætning for at opnå politisk tilslutning til pensionsreformer, og opfordrede medlemssta-
terne til at fastholde tempoet i reformprocessen og gennemføre realistiske og effektive strate-
gier; en hævelse af den faktiske pensionsalder og den deraf følgende højere beskæftigelses-
grad for ældre arbejdstagere er et effektivt redskab til at løse begge problemer.
Hvorvidt pensionerne i nogle medlemsstater også i fremtiden er tilstrækkelige afhænger i sti-
gende grad af muligheden for at optjene tilstrækkelige supplerende pensionsrettigheder, men
for personer, der skifter job eller afbryder deres karriere, vanskeliggøres dette af betingelserne
for optjening, bevarelse og overførsel af rettigheder til arbejdsmarkedsrelateret pension, hvil-
ket også kan udgøre en stor hindring for arbejdstageres mobilitet; Kommissionen har forelagt
arbejdsmarkedets organisationer et høringsdokument om dette spørgsmål.
Kommissionen har i sin meddelelse "Styrkelse af Lissabon-strategiens sociale dimension:
Strømlining af den åbne koordination inden for social beskyttelse" foreslået, at den åbne
koordinationsmetode anvendes på pensionsområdet efter 2006 inden for en strømlinet ramme,
på grundlag af en evaluering af arbejdet i de forskellige processer inden for social beskyttelse,
herunder pensionsområdet.
2.
3.
4.
5.
6.
13538/1/03 REV 1 (Presse 302 )
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.X.2003
7.
Udvalget for Social Beskyttelse har i sin udtalelse om strømlining kraftigt tilsluttet sig for-
målet med at styrke den sociale dimension i Lissabon-strategien og understreget behovet for,
at de forskellige elementer af det arbejde, der er udført indtil dato i forbindelse med sociale
beskyttelsespolitikker, herunder pensioner, fortsat er synlige for offentligheden; Udvalget for
Social Beskyttelse har endvidere opfordret Kommissionen til at oplyse, hvordan den åbne
koordinationsmetodes gensidige læringsaspekt kan styrkes på pensionsområdet.
På arbejds- og socialministrenes uformelle møde den 11. juli 2003 i Varese blev det drøftet,
hvorledes samarbejdet om pensioner kan forbedres og styrkes på grundlag af den åbne koor-
dinationsmetode.
UNDERSTREGER,
at befolkningens aldring berører alle nuværende medlemsstater og til-
trædende lande, og at det er hensigtsmæssigt at fremme en omfattende og integreret strategi
for at sikre tilvejebringelsen af tilstrækkelige og bæredygtige pensioner fremover; det er også
væsentligt at udvikle politikker, der tilskynder nuværende og kommende generationer til at
forbliver aktive, når de bliver ældre.
BEKRÆFTER,
at etableringen af tilstrækkelige, bæredygtige og moderne pensionssystemer
ligger inden for de nationale politikkers kompetenceområde, men at denne proces kan under-
støttes gennem et styrket samarbejde på EU-plan, der bygger på den åbne koordinations-
metode.
GIVER PÅ NY UDTRYK FOR,
at målet om at forlænge arbejdslivet i overensstemmelse
med det mål, der blev fastlagt i Barcelona, er særlig vigtigt, både som et bidrag til pensions-
systemernes bæredygtighed og tilstrækkelighed og som et integreret aspekt af målet om at øge
den samlede og specifikke beskæftigelsesfrekvens i overensstemmelse med de mål, der blev
fastlagt i Lissabon og i Stockholm.
UNDERSTREGER
betydningen af, at Rådet (EPSCO) kommer til at spille en mere aktiv
rolle ved at fremme koordineringen mellem beskæftigelses- og social- og arbejdsmarkeds-
politikkerne, der skal indgå i den overordnede indsats med henblik på at gøre pensionssyste-
merne tilstrækkelige, finansielt bæredygtige og moderne.
UNDERSTREGER,
at Udvalget for Social Beskyttelse - alt efter behov i samarbejde med
Beskæftigelsesudvalget og Udvalget for Økonomisk Politik - i betydeligt omfang bør støtte
Rådet (EPSCO), herunder navnlig ved at foretage specifikke undersøgelser, der fokuserer på
de fælles udfordringer for pensionssystemerne.
HILSER MED TILFREDSHED,
at Kommissionen med henblik på Det Europæiske Råds
forårsmøde i 2004 og eventuelt også det sociale trepartstopmøde har forpligtet sig til at fore-
lægge en rapport om de fremskridt, der er gjort for at opnå Barcelona-målet, nemlig at hæve
den faktiske gennemsnitsalder, hvor folk holder op med at arbejde.
UNDERSTREGER,
hvor afgørende det er at koordinere den sociale beskyttelse og de øko-
nomiske og beskæftigelsesmæssige politikker og inden for rammerne af reformprocessen fort-
sat at være yderst opmærksom på at sikre tilstrækkelige pensioner parallelt med, at systemer-
ne er finansielt bæredygtige og moderne.
8.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
13538/1/03 REV 1 (Presse 302 )
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453452_0016.png
20.X.2003
8.
ANERKENDER
behovet for også at modernisere de arbejdsmarkedsrelaterede pensioner og
noterer sig, at der er blevet rettet en opfordring til arbejdsmarkedets parter om, at de på
grundlag af Kommissionens høringsdokument i henhold til traktatens artikel 138 om overfør-
selsmulighederne for arbejdsmarkedsrelaterede pensioner overvejer en strategi, der skal mind-
ske hindringerne for mobilitet."
DET EUROPÆISKE SYGESIKRINGSKORT
Rådet nåede i afventen af Europa-Parlamentets førstebehandlingsudtalelse til enighed om en fore-
løbig generel indstilling til forslaget til forordning om ændring af forordning nr. 1408/71 om koor-
dinering af de sociale sikringsordninger med henblik på at lette indførelsen af et europæisk sygesik-
ringskort.
Der erindres om, at da Det Europæiske Råd i Barcelona godkendte aktionsplanen vedrørende kvali-
fikationer og mobilitet, besluttede det at indføre et europæisk sygesikringskort, således at alle de
formularer, der for øjeblikket bruges i forbindelse med lægebehandling under et midlertidigt ophold
i en anden medlemsstat, erstattes med ét enkelt, personligt kort. Det Europæiske Råd anmodede
Kommissionen om at fremsætte et forslag inden Det Europæiske Råds forårsmøde i 2003. Den
20. marts 2003 udtrykte Det Europæiske Råd i Bruxelles ønske om, at "der træffes de nødvendige
beslutninger, så det europæiske sygesikringskort kan tages i brug fra sommeren 2004".
Den nye forordning indebærer, at de nuværende procedurer, som er baseret på forskellige formula-
rer, afskaffes og erstattes med ét enkelt, personligt kort. Det vil give en lettelse ved midlertidige
udlandsophold, i første omgang ferieophold, idet formular E111 er den første, der erstattes af det
europæiske sygesikringskort; ordningen vil senere blive udvidet til arbejdstagere udstationeret i et
andet land (E128), international vejtransport (E110), studier (E128) og jobsøgning (E119).
I henhold til forordning nr. 1408/71 gælder der forskellige bestemmelser vedrørende retten til natu-
ralydelser under et midlertidigt ophold i en anden medlemsstat end den kompetente stat eller
bopælslandet, alt efter hvilken gruppe den forsikrede tilhører, idet der sondres mellem umiddelbart
fornøden behandling og fornøden behandling.
13538/1/03 REV 1 (Presse 302 )
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.X.2003
Med det formål at forbedre beskyttelsen af de forsikrede indebærer udkastet til den nye forordning
en harmonisering af rettighederne for alle forsikrede med hensyn til adgangen til naturalydelser
under et midlertidigt ophold i en anden medlemsstat end den stat, hvor den pågældende er forsikret
eller har bopæl. Det vil betyde, at alle forsikrede får ret til de naturalydelser, der bliver lægeligt
nødvendige under deres ophold på en anden medlemsstats område, under hensyn til ydelsernes
karakter og opholdets forventede varighed. Procedurerne for disse personer forenkles også gennem
en afskaffelse af kravet om, at patienten skal henvende sig til et socialsikringskontor på opholdsste-
det, inden den pågældende går til en behandler, dvs. at patienten kan henvende sig direkte til
behandleren.
Den tekst til udkastet til forordning, som Rådet er nået til enighed om, er kun ændret på få punkter i
forhold til Kommissionens oprindelige forslag med henblik på at præcisere visse forhold. Navnlig
bliver datoen for forordningens ikrafttrædelse fastsat til den 1. juni 2004, dvs. samme dato som den,
hvor det europæiske sygesikringskort indføres (medmindre forordningen offentliggøres på en senere
dato); det sikres, at der kan foretages henvendelse direkte til behandlere fra den 1. juli 2004.
13538/1/03 REV 1 (Presse 302 )
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453452_0018.png
20.X.2003
KOORDINERING AF DE SOCIALE SIKRINGSORDNINGER
Rådet nåede frem til en generel indstilling til kapitlerne om efterløn og familieydelser i forslaget til
en forordning, der skal erstatte den nuværende koordinering af de sociale sikringsordninger. Rådet
pålagde De Faste Repræsentanters Komité at arbejde hurtigt videre med sagen, så Rådet vil kunne
nå til samlet enighed på samlingen i december.
Da Luxembourg i særlig grad har behov for at afbøde konsekvenserne af den nuværende affattelse
af kapitel 6 (arbejdsløshedsydelser), må enighed om dette kapitel udsættes til december.
Der erindres om, at det på grund af denne sags komplekse og hastende karakter er blevet besluttet at
nå til enighed i Rådet for hvert enkelt kapitel. Der er allerede opnået delvis enighed under det span-
ske, danske og græske formandskab. Den endelige godkendelse kræver enighed om hele teksten, og
indtil da anses enighed om de forskellige kapitler kun som foreløbig.
Forslaget skal erstatte og forenkle EF-bestemmelserne i forordning nr. 1408/71/EØF. Hovedformå-
let er at fjerne de hindringer for den fri personbevægelighed inden for Fællesskabet, der kan hen-
føres til forskellene mellem de nationale sociale sikringsordninger.
13538/1/03 REV 1 (Presse 302 )
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453452_0019.png
20.X.2003
Daphne II (2004–2008) -
offentlig forhandling
Rådet nåede til politisk enighed om forslaget til afgørelse om anden fase af Daphne II-programmet
(2004-2008). Rådet vedtager formelt sin fælles holdning på en af sine kommende samlinger, når
teksten er færdigbehandlet.
Dette program tager sigte på at forebygge og bekæmpe vold mod børn, unge og kvinder og beskytte
ofre og risikogrupper.
Samtlige delegationer støttede en videreførelse efter 2003 af dette program, der er blevet alment
anerkendt som et vellykket redskab til bekæmpelse af vold, og de blev enige om en løsning, der gør
det muligt at forlænge programmet ud over de nuværende finansielle overslag, der udløber i 2006.
Med hensyn til budgettet nåede samtlige delegationer til enighed om et budget på 50 mio. EUR over
5 år, heraf 29 mio. EUR for perioden indtil 31. december 2006.
Strukturen i det nye forslag og dets anvendelsesområde ligner Daphne I-programmet, men forslaget
bygger på den erfaring, der er opnået i forbindelse med gennemførelsen af det oprindelige program,
og det indebærer en forøgelse af budgettet.
Daphne II-programmet vil bidrage til at opfylde den generelle målsætning at yde borgerne en høj grad
af beskyttelse mod vold, herunder beskyttelse af den fysiske og mentale sundhed, inden for rammerne
af et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed. Det tager sigte på at forebygge og bekæmpe alle
former for vold mod børn, unge og kvinder. Programmet vil således generelt bidrage til sundhed og
socialt velvære.
13538/1/03 REV 1 (Presse 302 )
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453452_0020.png
20.X.2003
BEKÆMPELSE AF MENNESKEHANDEL, ISÆR HANDEL MED KVINDER -
Rådets resolution
Rådet vedtog følgende resolution:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION:
SOM MINDER OM
at menneskehandel er forbudt i henhold til artikel 5, stk. 3, i EU's charter om grundlæggende
rettigheder,
Haag-ministererklæringen af 26. april 1997 om europæiske retningslinjer med henblik på
vedtagelse af effektive foranstaltninger til forebyggelse og bekæmpelse af handel med kvinder
med henblik på seksuel udnyttelse,
at Det Europæiske Råd på sit møde i Tammerfors i oktober 1999 opfordrede til at skride ind
over for menneskehandel og seksuel udnyttelse af børn,
Europarådets anbefaling nr. 11 (2000) om menneskehandel med seksuel udnyttelse til formål
og anbefaling nr. 1545 (2002) om kampagner mod handel med kvinder,
FN's konvention om afskaffelse af alle former for diskrimination imod kvinder, særlig arti-
kel 6, og FN's konvention om barnets rettigheder, særlig artikel 34 og 35,
at navnlig Palermo-protokollen (2002) om forebyggelse, bekæmpelse og retsforfølgning af
menneskehandel, særlig handel med kvinder og børn, til De Forenede Nationers konvention
om bekæmpelse af grænseoverskridende organiseret kriminalitet har en bred tilgang, som især
omhandler menneskehandel og omfatter kriminalisering, beskyttelse og bistand til ofre samt
forebyggelse af dette fænomen,
konklusionerne fra Siracusa-konferencen i december 2002, som sigter mod at skabe opmærk-
somhed om menneskehandel, især handel med kvinder, og om behovet for at udvide og inten-
sivere aktiviteterne i medlemsstaterne,
at Rådet (RIA) på sin samling den 28. september 2001 med deltagelse af kandidatlandene i
den forbindelse vedtog 12 foranstaltninger til bekæmpelse af menneskehandel, deriblandt
aktivt operationelt samarbejde, tilrettelæggelse af oplysningskampagner og hjælp til ofrene,
Rådets rammeafgørelse 2002/629/RIA af 19. juli 2002 om bekæmpelse af menneskehandel,
13538/1/03 REV 1 (Presse 302 )
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.X.2003
at Bruxelles-erklæringen fra september 2002 har til formål at videreudvikle europæisk og
internationalt samarbejde, konkrete foranstaltninger, standarder, bedste praksis og mekanis-
mer til forebyggelse og bekæmpelse af handel med mennesker, og at Rådet i sine konklusio-
ner af 8. maj 2003 er enigt om, at det vil gennemgå passende forslag om gennemførelse af
specifikke punkter i erklæringen,
at højkommissæren for menneskerettigheder i 2002 udstedte anbefalede retningslinjer og
principper for menneskerettigheder og menneskehandel, hvori det understreges, at menneske-
rettighederne for personer, der er ofre for menneskehandel, skal stå i centrum for enhver ind-
sats med henblik på at forebygge og bekæmpe menneskehandel og beskytte og bistå ofrene
samt yde dem genoprejsning i det nødvendige omfang,
at der i Den Europæiske Union arbejdes på en indsats, som ved hjælp af en bred og tværfaglig
tilgang skal medvirke til at forebygge og bekæmpe disse fænomener,
at Fællesskabets programmer med hensyn til økonomisk støtte udgør et vigtigt redskab med
henblik på at styrke politikker, praksis og samarbejde i EU og mellem EU's medlemsstater og
kandidatlandene i bekæmpelsen af menneskehandel og seksuel udnyttelse af børn,
at især strukturfondene (ESF og EFRU) kan yde økonomisk støtte til foranstaltninger med
henblik på at yde bistand til ofrene og kan anvendes til forebyggelse og lettelse af den sociale
og økonomiske integration af ofrene for menneskehandel,
SOM ERKENDER:
at ovennævnte FN-instrumenter udgør grundlaget for øget globalt samarbejde, som også
afspejles i udviklingen i Den Europæiske Unions forbindelser med lande uden for Unionen,
at menneskehandel som defineret i EU-retten ikke udelukkende er en forbrydelse, som sigter
mod at udnytte mennesker seksuelt eller som arbejdskraft, især i form af seksuel udnyttelse og
slavelignende behandling af kvinder og børn, men også udviser foragt for ofrenes menneske-
rettigheder,
at der er brug for en række forskellige foranstaltninger til bekæmpelse af denne moderne form
for slaveri og for programmer til rehabilitering og social integration af ofrene, sideløbende
med at der gøres en indsats for at retsforfølge gerningsmændene og sætte en stopper for yder-
ligere viktimisering,
at de grundlæggende årsager til menneskehandel, herunder, men ikke kun, kønsbestemte ulig-
heder og arbejdsløshed, fattigdom og alle former for udnyttelse, skal stå højt på dagsordenen
for den langsigtede indsats til bekæmpelse af handel med kvinder.
13538/1/03 REV 1 (Presse 302 )
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.X.2003
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE TIL:
at ratificere og fuldt ud gennemføre alle internationale konventioner og instrumenter til
bekæmpelse af menneskehandel, især Palermo-protokollen om forebyggelse, bekæmpelse og
retsforfølgning af menneskehandel, særlig handel med kvinder og børn, til FN's konvention
om bekæmpelse af grænseoverskridende organiseret kriminalitet,
at tage hensyn til Haag-erklæringen af 26. april 1997, hvori det henstilles til medlemsstaterne,
at de giver adgang til eller undersøger mulighederne for at udnævne nationale rapportører
vedrørende handel med kvinder,
at give deres fulde tilslutning til, på nationalt, europæisk og internationalt plan at fortsætte
deres aktiviteter til bekæmpelse af menneskehandel, navnlig handel med kvinder, i videst
mulig udstrækning i samarbejde med og i givet fald ved at yde støtte til ngo'er,
at understrege, at de forpligter sig til at træffe konkrete foranstaltninger, f.eks. kampagner, for
at øge opmærksomheden om spørgsmålet og at styrke det grænseoverskridende og internatio-
nale samarbejde vedrørende forebyggelse samt beskyttelse af og hjælp til ofre, så der kan
opnås håndgribelige resultater i bekæmpelsen af menneskehandel, navnlig handel med kvin-
der, baseret på god praksis og netværk på alle relevante niveauer,
at støtte og beskytte ofrene i overensstemmelse med national ret for at gøre det muligt for dem
at vende sikkert tilbage til deres hjemland eller modtage passende beskyttelse i deres værts-
land i forbindelse med foranstaltninger, som støttes over strukturfondene og EF-handlings-
programmer.
OPFORDRER KOMMISSIONEN OG MEDLEMSSTATERNE TIL:
at bruge de finansielle midler i fællesskabsinitiativet Equal til i overensstemmelse med natio-
nal ret at fremme den sociale og erhvervsmæssige integration af støttemodtagerne,
at fremme foranstaltninger til oprettelse af et system til overvågning af menneskehandelen
med henblik på fremskaffelse af ajourførte data ved hjælp af konstant og regelmæssig ind-
samling af oplysninger fra de kompetente nationale myndigheder som nationale kontorer og
nationale rapportører,
at sikre, at alle aktioner og initiativer til bekæmpelse af handel med mennesker, navnlig kvin-
der og børn, og beskyttelse af ofrene, har et kønsaspekt, at de er i overensstemmelse med
internationalt anerkendte principper om ikke-diskriminering, og at de tager hensyn til respek-
ten for ofrenes menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder i overensstemmelse
med fællesskabsretten og den nationale ret."
13538/1/03 REV 1 (Presse 302 )
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453452_0023.png
20.X.2003
EVENTUELT
VÆKSTINITIATIVET
Rådet overvejede sit fremtidige arbejde i forbindelse med "vækstinitiativet" på baggrund af en
anmodning fra den belgiske delegation.
Rådet besluttede efter drøftelserne at behandle dette spørgsmål yderligere på samlingen i Rådet den
1. december med henblik på at forelægge et bidrag for Det Europæiske Råd (den 12.–13. decem-
ber). Det italienske formandskab oplyste desuden, at der vil blive indkaldt til et ekstraordinært
socialt topmøde inden Det Europæiske Råds møde.
13538/1/03 REV 1 (Presse 302 )
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453452_0024.png
20.X.2003
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
KONKURRENCEEVNE
Videnskabeligt og teknologisk samarbejde med Mexico
(dok. 12945/03 + dok. 12946/03)
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse af en aftale om videnskabeligt og teknologisk sam-
arbejde med Mexico. Aftalen indgås i første omgang for en periode på 5 år.
Rammeaftale med Den Europæiske Rumorganisation
(dok. 12858/03)
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse af en rammeaftale mellem Det Europæiske Fællesskab
og Den Europæiske Rumorganisation (ESA).
Rammeaftalen tager sigte på at udforme en overordnet europæisk rumpolitik, navnlig ved at sikre
Europas uafhængige og omkostningseffektive adgang til rummet. Udformningen af denne aftale
tilvejebringer et fælles grundlag og passende operationelle arrangementer for et effektivt sam-
arbejde mellem EF og ESA til gavn for begge parter.
Anordninger til indirekte udsyn -
offentlig forhandling
(dok. 10808/03)
Rådet godkendte den ændring, Europa-Parlamentet havde vedtaget ved andenbehandlingen af for-
slaget til direktiv om tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om typegodkendelse af anordnin-
ger til indirekte udsyn og af køretøjer udstyret med disse anordninger.
Efter Rådets godkendelse af Europa-Parlamentets ændring anses direktivet for vedtaget, således
som det foreligger i den dermed ændrede fælles holdning, jf. EF-traktatens artikel 251, stk. 3.
13538/1/03 REV 1 (Presse 302)
I
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453452_0025.png
20.X.2003
INSTITUTIONELLE SPØRGSMÅL
Vedtægten for EU-tjenestemænd – Ansættelsesvilkår
(dok. 12189/03)
Rådet vedtog i henhold til forordning nr. 3947/92 om vedtægten for tjenestemænd i Den Europæi-
ske Union en række nye bestemmelser vedrørende arbejdsgangen i Det Fælles Paritetiske Sam-
arbejdsudvalg, der skal høres om udkast til meddelelser om almindelige udvælgelsesprøver, som
afholdes af De Europæiske Fællesskabers Personaleudvælgelseskontor med henblik på ansættelse af
EU-tjenestemænd.
UDVIKLINGSPOLITIK
Centret for Virksomhedsudvikling – Budget for 2004
(dok. 2153/03)
Rådet godkendte et udkast til afgørelse om vedtagelse af budgettet for 2004 for Centret for Virk-
somhedsudvikling, der er oprettet som led i partnerskabsaftalen mellem Gruppen af Stater i Afrika,
Vestindien og Stillehavet (AVS) og Det Europæiske Fællesskab. Teksten vil blive fremsendt til
vedtagelse i AVS-EF-Ambassadørudvalget.
HANDELSPOLITIK
Antidumping – Kina – Cumarin
(dok. 12808/03)
Rådet vedtog en forordning om ændring af de antidumpingforanstaltninger, der indførtes ved for-
ordning (EF) nr. 769/2002 vedrørende importen af cumarin med oprindelse i Folkerepublik-
ken Kina.
BESKIKKELSER
Regionsudvalget
Rådet vedtog tre afgørelser om beskikkelse af henholdsvis:
Martina MICHELS, Vorsitzende des Auschusses für Europa- und Bundesangelegenheiten des
Berliner Abgeordnetenhauses, som suppleant til Regionsudvalget som efterfølger for G. LÖTZSCH
for den resterende del af dennes mandatperiode, dvs. indtil den 25. januar 2006
(dok. 12869/03).
H.M.C. DWARSHUIS, gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland, som medlem af Regions-
udvalget som efterfølger for H.F.M. EVERS for den resterende del af dennes mandatperiode, dvs.
indtil den 25. januar 2006
(dok. 13488/03).
R. KRUISINGA, gedeputeerde van de provincie Noord-Holland, som medlem af Regionsudvalget
som efterfølger for L.E. VAN DER SAR for den resterende del af dennes mandatperiode, dvs. indtil
den 25. januar 2006
(dok. 13490/03).
13538/1/03 REV 1 (Presse 302)
II
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453452_0026.png
20.X.2003
FISKERI
Fiskeriaftale med Mauritius
(dok. 12939/03)
Rådet vedtog en forordning om indgåelse af aftalen om forlængelse af protokollen om fastsættelse
af de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er omhandlet i aftalen mellem Det Euro-
pæiske Fællesskab og regeringen for Mauritius om fiskeri ud for Mauritius' kyst, for perioden fra
3. december 2002 til 2. december 2003.
På grundlag af denne forordning vil de fiskerimuligheder, der er fastsat i protokollen, blive fordelt
mellem medlemsstaterne på følgende måde:
Notfartøjer til tunfiskeri: Frankrig 20, Spanien 20, Italien 2 og Det Forenede Kongerige 1
Langlinefartøjer med flydeline: Spanien 19, Frankrig 13 og Portugal 8
Linefartøjer: Frankrig 25 BRT pr. måned i årsgennemsnit.
Det fastsættes i forordningen, at Kommissionen, hvis de i protokollen fastsatte fiskerimuligheder
ikke opbruges med licensansøgningerne fra disse medlemsstater, kan tage licensansøgninger fra
andre medlemsstater i betragtning.
________________________
13538/1/03 REV 1 (Presse 302)
III
DA