Europaudvalget 2003-04
Rådsmøde 2536
Offentligt
1453461_0001.png
13685/03 (Presse 305)
(OR. en)
2536. samling i Rådet
- MILJØ -
den 27. oktober 2003 i Luxembourg
Formand:
Altero MATTEOLI
Den Italienske Republiks miljøminister og
minister for naturbevaring
Internet:
http://ue.eu.int/
E-mail:
[email protected]
13685/03 (Presse 305)
Yderligere oplysninger: tlf. 32 2 285 67 00 – 32 2 285 63 19
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453461_0002.png
27.X.2003
INDHOLD
1
DELTAGERE..................................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FLYGTIGE ORGANISKE FORBINDELSER -
Offentlig forhandling..............................................
6
KEMIKALIEPOLITIK........................................................................................................................ 7
EN INTEGRERET PRODUKTPOLITIK -
Rådets konklusioner
....................................................... 8
EN EUROPÆISK STRATEGI FOR MILJØ OG SUNDHED -
Rådets konklusioner......................
13
STRUKTURELLE INDIKATORER -
Rådets konklusioner.............................................................
18
HANDEL MED KVOTER FOR DRIVHUSGASEMISSIONER OG KYOTO-
PROTOKOLLENS PROJEKTMEKANISMER ............................................................................... 20
9. PARTSKONFERENCE UNDER FN'S RAMMEKONVENTION OM
KLIMAÆNDRINGER (1.-12. DECEMBER 2003 I MILANO) ...................................................... 20
EVENTUELT .................................................................................................................................... 21
Århus-konventionen ................................................................................................................. 21
Ministerkonference om miljø og bæredygtig udvikling i Nordeuropa..................................... 21
Årsberetninger om temastrategierne under sjette miljøhandlingsprogram............................... 21
Forebyggelse af skovbrande ..................................................................................................... 21
Forurening med ozon................................................................................................................ 22
Ophugning af skibe................................................................................................................... 22
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
EKSTERNE FORBINDELSER
Estland – Regionalstøttekort.....................................................................................................................................I
Malta – Handel med landbrugsprodukter .................................................................................................................I
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://ue.eu.int.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol. Disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
13685/03 (Presse 305)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.X.2003
Liberia – Dispensation fra våbenembargoen af hensyn til en FN-mission ...............................................................I
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Det Tekniske Center for Samarbejde på Landbrugsområdet og i Landdistrikterne.................................................II
HANDEL
Rusland – Stål..........................................................................................................................................................II
Antidumping – Kina – furfurylalkohol....................................................................................................................II
ØKOFIN
Energibeskatning* ...................................................................................................................................................II
DET INDRE MARKED
Den nye sammenkædning mellem internationalt registrerede varemærker og EF-varemærker* .......................... III
TELEKOMMUNIKATION
MODINIS-programmet -
offentlig forhandling.....................................................................................................
IV
Anvendelse af den offentlige sektors informationer -
offentlig forhandling..........................................................
IV
TRANSPORT
GALILEO - samarbejdet med Kina....................................................................................................................... IV
LANDBRUG
Fødevarehygiejne* -
offentlig forhandling
............................................................................................................. V
BESKIKKELSER
Regionsudvalget .................................................................................................................................................... VI
13685/03 (Presse 305)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453461_0004.png
27.X.2003
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Ludo SANNEN
Danmark:
Hans Christian SCHMIDT
Leo LARSEN
Tyskland:
Rainer BAAKE
Grækenland:
Rodhoula ZISSI
Spanien:
Juan del ÁLAMO JIMÉNEZ
Frankrig:
Roselyne BACHELOT-NARQUIN
Irland:
Pat the COPE GALLAGHER
Italien:
Altero MATTEOLI
Luxembourg:
Charles GOERENS
Nederlandene:
Pieter VAN GEEL
Østrig:
Jozef PRÖLL
Portugal:
Amílcar THEIAS
José Eduardo MARTINS
Finland:
Jan-Erik ENESTAM
Sverige:
Lena SOMMESTAD
Det Forenede Kongerige:
Margaret BECKETT
Elliot MORLEY
Ross FINNIE
Statssekretær for miljø, fysisk planlægning og offentlige arbejder
Statssekretær for miljø
Minister for økologi og bæredygtig udvikling
Viceminister, Miljøministeriet og Ministeriet for Lokalstyre
Miljøminister og minister for naturbevaring
Minister for udviklingssamarbejde, humanitær bistand og forsvar
samt miljøminister
Statssekretær for boligspørgsmål, fysisk planlægning og miljøpo-
litik
Forbundsminister for landbrug og skovbrug samt miljø og vand-
forvaltning
Minister for byområder, fysisk planlægning og miljø
Statssekretær for miljø
Miljøminister
Miljøminister
Minister for miljø, fødevarer og landdistriktspørgsmål
Vicemiljøminister
Minister for miljø og landdistriktudvikling (den skotske regering)
Flamsk minister for miljø, landbrug og udviklingssamarbejde
Miljøminister
Statssekretær
Statssekretær, Forbundsministeriet for miljø, naturbeskyttelse og
reaktorsikkerhed
*
Kommissionen:
Margot WALLSTRÖM
*
*
Medlem
*
*
*
13685/03 (Presse 305)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453461_0005.png
27.X.2003
De tiltrædende staters regeringer
var repræsenteret således:
Den Tjekkiske Republik:
Libor AMBROSEK
Estland:
Villu REILJAN
Cypern:
Kornelios KORNELIOU
Letland:
Raimonds VEJONIS
Litauen:
Arunas KUNDROTAS
Ungarn:
Miklós PERSÁNYI
Malta:
George PULLICINO
Polen:
Krysztof SZAMALEK
Slovakiet:
László MIKLÓS
Slovenien:
Janez KOPA
Miljøminister
Miljøminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Miljøminister
Miljøminister
Minister for miljø og vandressourcer
Minister for miljø og landdistriktspørgsmål
Statssekretær for miljø
Miljøminister
Minister for miljø, fysisk planlægning og energi
13685/03 (Presse 305)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453461_0006.png
27.X.2003
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FLYGTIGE ORGANISKE FORBINDELSER -
Offentlig forhandling
På grundlag af en kompromistekst fra formandskabet nåede Rådet til enstemmig politisk enighed -
idet den græske delegation undlod at stemme - om udkastet til direktiv om begrænsning af emissio-
ner af flygtige organiske forbindelser (VOC) fra anvendelse af organiske opløsningsmidler i visse
malinger og lakker og produkter til autoreparationslakering og om ændring af direktiv 1999/13/EF.
Teksten, der tager hensyn til Europa-Parlamentets førstebehandlingsudtalelse, vil blive formelt
vedtaget som fælles holdning på en kommende samling, når den er blevet endeligt udformet af
jurist-lingvisterne, og den vil derefter blive forelagt Europa-Parlamentet til andenbehandling.
Formålet med det foreslåede direktiv er at begrænse emissioner af opløsningsmidler, der indeholder
VOC, i visse malinger, lakker og produkter til autoreparationslakering. Grænseværdierne for pro-
dukter til autoreparationslakering skal træde i kraft senest den 1. januar 2007. For markedet for
bygningsmalinger foreslås der en løsning i to faser, hvor specifikationerne skærpes fra henholdsvis
den 1. januar 2007 og den 1. januar 2010.
Med hensyn til kommende skridt til reduktion af VOC, opfordres Kommissionen til senest ved ud-
gangen af 2008 at forelægge Europa-Parlamentet og Rådet en rapport, der behandler både de gene-
relle aspekter ved en yderligere reduktion af VOC-indholdet i produkter, der ikke er omfattet af di-
rektivet, og muligheden for at indføre en yderligere (fase II) reduktion for produkter til autorepara-
tionslakering.
Det er planen, at Kommissionen skal forelægge endnu en rapport i 2012, der skal behandle mulig-
heden for yderligere at reducere VOC-indholdet i produkter, der allerede er omfattet af direktivet.
Der vil eventuelt blive fremsat forslag til ændring af direktivet i tilknytning til begge disse rappor-
ter.
Desuden vil Kommissionens revision i 2008 tage hensyn til alle nye faktorer, der vedrører de socio-
økonomiske virkninger af den foreslåede gennemførelse af fase II for malinger og lakker.
13685/03 (Presse 305)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453461_0007.png
27.X.2003
KEMIKALIEPOLITIK
Under frokosten understregede ministrene, at de var fast besluttede på at beskæftige sig med
spørgsmålet vedrørende kemikaliepolitik, og de noterede sig oplysningerne fra kommissionsmed-
lem Margot WALLSTRÖM om resultatet af den seneste internet-høring om udkastet til lovgiv-
ningsforslag og opfordrede Kommissionen til at forelægge det endelige forslag så snart som muligt.
13685/03 (Presse 305)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453461_0008.png
27.X.2003
EN INTEGRERET PRODUKTPOLITIK -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
1.
SOM HENVISER TIL, AT
-
miljøministrene, på deres uformelle møde i Weimar den 8.-9. maj 1999, erkendte beho-
vet for, at der på fællesskabsplan udarbejdes en integreret strategi med hensyn til pro-
dukters samlede livscyklus,
Rådet den 7. juni 2001 vedtog konklusioner om Kommissionens grønbog om en integre-
ret produktpolitik (IPP),
Det Europæiske Råd Göteborg den 15.-16. juni 2001 tilføjede en miljødimension til
Lissabon-processen i form af en strategi for bæredygtig udvikling,
afgørelse nr. 1600/2002/EF fastlægger Fællesskabets sjette miljøhandlingsprogram,
herunder især målsætninger og prioriterede indsatsområder for bæredygtig udnyttelse og
forvaltning af naturressourcerne og affald,
Det Europæiske Råd i Bruxelles den 20. og 21. marts 2003 vedtog konklusioner, der til-
skynder til i tide at opstille den tiårige ramme, både internationalt og på EU-plan, for
programmer for bæredygtigt forbrug og bæredygtig produktion, der indgår i gennemfø-
relsesplanen fra verdenstopmødet i Johannesburg om bæredygtig udvikling, en proble-
matik hvor EU bør gå i spidsen,
-
-
-
-
2.
SOM ERKENDER, AT
-
det er nødvendigt, at de økonomiske systemer tager hensyn til, at der er grænser for jor-
dens evne til at absorbere forurening og levere naturressourcer, hvorfor det er nødven-
digt yderligere at fremme miljøpolitikker, der tager hensyn til produkters og tjeneste-
ydelsers samlede livscyklus for at undgå, at miljøvirkninger blot overføres fra en livs-
cyklusfase til en anden,
den største udfordring består i både at sikre miljøbeskyttelsen og den økonomiske og
sociale udvikling, der alle er kraftigt påvirket af fremstillingen og forbruget af produk-
ter. Ved at tilføje markedsbaserede tiltag til de traditionelle "kommando- og kontrol"-
værktøjer åbner IPP mulighed for nye løsninger og alternativer, der kan føre til en bæ-
redygtig udvikling,
-
13685/03 (Presse 305)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.X.2003
-
det er nødvendigt at inddrage erhvervslivet og andre relevante aktører for at skabe inno-
vation, udvikle win-win-alternativer, vedtage løsninger for bedste praksis og udnytte de
muligheder, disse løsninger byder på. IPP bidrager endvidere til at styrke beslutnings-
processerne på miljøområdet gennem inddragelse af alle involverede parter,
en integreret produktpolitik styrker produktdimensionen i EU's miljøpolitik og fremmer
samtidig miljømæssige, økonomiske og sociale mål mere bredt i EU samt opfylder
Lissabon-målsætningen om at gøre EU til en ressourceeffektiv økonomi og overholde
de dermed forbundne internationale forpligtelser. IPP bør derfor integreres i andre EU-
politikker og skabe en forbindelse mellem produktion og forbrug,
IPP er et centralt element i den kommende tematiske strategi for bæredygtig udnyttelse
af naturressourcerne og forebyggelse og genanvendelse af affald og andre EU-miljø-
strategier,
IPP bidrager til på europæisk plan at skabe og fremme værktøjer og rammer, der kan
give forbrugerne og mere generelt alle markedsaktører produktinformation, der bygger
på solide videnskabelige elementer, og som dermed kan bidrage til et mere gennemsig-
tigt marked,
IPP spiller en vigtig rolle for opfyldelsen af EU's forpligtelse til at opstille den tiårige
ramme for programmer for bæredygtigt forbrug og bæredygtig produktion, der indgår i
gennemførelsesplanen fra verdenstopmødet om bæredygtig udvikling i Johannesburg,
-
-
-
-
3.
SOM MED TILFREDSHED NOTERER SIG
-
Kommissionens meddelelse "Integreret produktpolitik - Miljøpåvirkninger set i et livs-
cyklusperspektiv" og tilslutter sig hovedprincipperne i Kommissionens IPP-strategi så
som livscyklustankegangen, inddragelse af interessenter, en markedsstyret fremgangs-
måde, den rette sammensætning af virkemidler, samt Kommissionens hensigt om at
ville opstille konkrete initiativer og tidsplaner,
Kommissionens hensigt om at ville tilskynde de relevante aktører til at lade deres poli-
tikker omfatte målsætninger om at nedbringe alle produkters miljøvirkninger med hen-
blik på en kontinuerlig forbedring af produkter og tjenesteydelser, der frembringes i de-
res respektive sektorer,
-
4.
OPFORDRER
Kommissionen og i givet fald medlemsstaterne til
Med hensyn til IPP-anvendelsesområdet:
-
også at anvende IPP-strategien på tjenesteydelser, især på centrale områder som tu-
risme, som understreget i konklusionerne fra samlingen i Rådet (miljø) den 7. juni 2001,
13685/03 (Presse 305)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.X.2003
-
især at se mere indgående på, hvilke strategier der vil kunne fremme en overgang fra
produkter til tjenesteydelser, hvis dette medfører lavere ressourceforbrug og færre mil-
jøvirkninger,
Med hensyn til mere miljøvenlige offentlige indkøb:
-
at styrke politikken for grønne offentlige indkøb for at fremme en mere miljøvenlig
produktdiffusion og renere teknologier og incitere lokale og nationale myndigheder
yderligere,
at fremme offentlige indkøbs rolle med hensyn til at stimulere høje miljøpræstationer
gennem bæredygtig innovation og forbedret teknologi,
hurtigt at afslutte produktgruppedatabasen om gældende produktkriterier og aktivt støtte
medlemsstaternes frivillige anvendelse af databasen og samtidig fortsat informere of-
fentlige indkøbere om, hvordan miljømærket, miljøvaredeklarationer og EMAS bør an-
vendes i forbindelse med offentlige indkøb,
at fremme udveksling af erfaringer og information om miljøvenlige offentlige indkøb
ved at støtte nationale og lokale net (f.eks. BIG-NET),
at gå ind for nedsættelsen af en arbejdsgruppe med fokus på miljøvenlige offentlige
indkøb, der bl.a. skal udveksle information og erfaringer, måle fremskridt, udvikle pas-
sende indikatorer og drøfte behovet for yderligere EU-initiativer vedrørende miljøven-
lige offentlige indkøb,
-
-
-
-
Med hensyn til forbrugeroplysning:
-
at forbedre kvaliteten af miljøoplysninger til forbrugerne, rådgive medlemsstaterne med
henblik på en bedre anvendelse af gældende lovgivning samt fremtidige ændringer heraf
og styrke den rolle, som retningslinjerne for miljøanprisninger spiller,
Med hensyn til koordination af instrumenter og relaterede informationsværktøjer:
-
at forelægge en sammenhængende strategi for nuværende og fremtidige informationsin-
strumenter med henblik på at fremme miljøforbedringer gennem hele forsyningskæden.
En sådan strategi bør:
=
bygge på principperne i livscyklustankegangen,
=
tage hensyn til de forskellige behov hos aktørerne i forsyningskæden, herunder
udvikle eller forbedre alle relevante former for information,
=
opstille planer for større synergi mellem de informations- og forvaltningsværktø-
jer (bl.a. miljømærkning, livscyklusvurdering, miljøvaredeklarationer, miljøfor-
valtningsordning, miljøvenlige offentlige indkøb), hvor koordination er nødvendig
for at gøre det muligt, at de samme data kan benyttes til forskellige formål, og de
nuværende og fremtidige produktrelaterede instrumenter af frivillig, retlig og
økonomisk art kan blive mere effektive og gensidigt kan støtte hinanden,
13685/03 (Presse 305)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.X.2003
=
vise, hvordan disse informationsværktøjer og den videnbase, der bliver resultatet
heraf, kan integreres i andre IPP-foranstaltninger, navnlig miljøvenlige offentlige
indkøb og produktstandarder (f.eks. i forbindelse med Kommissionens foreslåede
direktiv om energiforbrugende produkter),
forbedre kvaliteten og kvantiteten af miljøoplysningerne til forbrugere og andre
berørte parter gennem hele produktkæden ved at fjerne hindringer og forbedre ad-
gangen til sådanne oplysninger,
=
Med hensyn til forskning:
-
yderligere at fremme forskningens rolle for at forbedre det videnskabelige grundlag for
vurdering af forskellige stoffers skadelige karakter og forskellige produkters miljøvirk-
ninger og for at skabe et grundlag for udvikling af mere miljøvenlige teknologer, pro-
dukter og tjenester,
yderligere at fremme tværfaglig forskning for at indkredse udfordringer og muligheder
for bæredygtig produktion og bæredygtigt forbrug,
-
Med hensyn til arbejdsplan og tidsplan:
-
at udarbejde en mere detaljeret arbejds- og tidsplan for aktioner, initiativer og gennem-
førelse som fastsat i meddelelsen; især bør det i en tidlig fase overvejes at udarbejde
handlingsplaner for integration af miljøkrav i offentlige indkøb, at drøfte oprettelse af
en EF-miljøvaredeklarationsordning eller rammer herfor, at udfærdige en strategi vedrø-
rende informationsværktøjer og at identificere produkter med det største potentiale for
miljøforbedringer,
Med hensyn til en stående IPP-arbejdsgruppe:
-
mere præcist at definere, hvordan medlemsstaterne effektivt kan inddrages i udviklin-
gen, gennemførelsen og overvågningen af IPP,
at nedsætte en formel arbejdsgruppe til at støtte Kommissionen i opfølgningen af med-
delelsen, idet der gives gruppen effektive midler til konsultation af alle relevante parter,
-
Med hensyn til små og mellemstore virksomheder:
-
at tage hensyn til små og mellemstore virksomheders (SMV'ers) særlige behov i forbin-
delse med udvikling af IPP-initiativer, idet der samtidig tages hensyn til deres rolle i
medlemsstaternes økonomi,
at udbrede de positive erfaringer fra SMV'er, der har øget deres markedsandel gennem
udvikling af renere produkter og anvendelse af frivillige IPP-instrumenter,
-
13685/03 (Presse 305)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.X.2003
Med hensyn til pilotprojekter:
-
at inddrage medlemsstaterne i udvælgelsen af pilotprojekter for at undgå overlapning og
optimere tidligere erfaringer,
Med hensyn til miljøvenligt design:
-
at sikre, at de nye direktiver vedrørende produkter vil fremme miljøvenligt produktde-
sign og effektiv brug af råstoffer under hensyntagen til den miljøvirkning, som varer og
tjenesteydelser har i løbet af hele deres livscyklus,
hvis den "nye strategi" med henblik på forslag til EF-lovgivning anvendes, at udforme
forslagene således, at der i den politiske proces opstilles nøjagtige miljømæssige mål og
krav,
-
Med hensyn til forbindelsen til relevante politiske strategier:
-
at udvikle IPP-strategien i forbindelse med de mål, der skal opstilles for produkter i de
nye tematiske strategier, og andre relevante politikstrategier som defineret i
6. miljøhandlingsprogram, som f.eks. den nye kemikaliepolitik, bl.a. ved at sikre, at
livscyklusvurderingen og andre instrumenter tager hensyn til anvendelse af kemikalier,
og ved at præcisere nedstrømsbrugernes ansvar og den endelige forbrugers rolle
Med hensyn til den fremtidige udvikling:
-
at tage den internationale dimension i livscyklustankegangen op til fornyet overvejelse i
den rapport, der skal forelægges Rådet og Europa-Parlamentet i 2007,
Med hensyn til tilskud, der har en negativ virkning på miljøet:
-
at give høj prioritet til udarbejdelse af en liste over kriterier, der gør det muligt at regi-
strere tilskud, der har en negativ virkning på miljøet,
Med hensyn til andre økonomiske instrumenter:
-
5.
i den kommende meddelelse fra Kommissionen om økonomiske instrumenter i miljø-
politikken at overveje, hvordan sådanne instrumenter kan støtte gennemførelsen af IPP,
OPFORDRER medlemsstaterne
til i forbindelse med udviklingen og gennemførelsen af
deres nationale strategier vedrørende IPP og andre relevante politikker at betragte indholdet af
Kommissionens meddelelse og disse konklusioner som retningslinjer."
13685/03 (Presse 305)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453461_0013.png
27.X.2003
EN EUROPÆISK STRATEGI FOR MILJØ OG SUNDHED -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
I.
1.
SOM MINDER OM FØLGENDE:
I traktatens artikel 152 og 174 kræves det, at der sikres et højt sundhedsbeskyttelsesniveau
ved fastlæggelsen og gennemførelsen af alle Fællesskabets politikker og aktiviteter, at Fælles-
skabets politik på miljøområdet bl.a. bidrager til beskyttelse af menneskers sundhed og frem-
me på internationalt plan af foranstaltninger til løsning af regionale og globale miljøproble-
mer, og at Fællesskabets politik på miljøområdet bygger på forsigtighedsprincippet.
Ifølge Verdenssundhedsorganisationen (WHO) omfatter "miljø og sundhed" "både de direkte
patologiske virkninger af kemikalier, stråling og visse biologiske agenser og de (ofte indi-
rekte) virkninger for sundhed og velvære af fysiske, psykologiske, sociale og æstetiske fakto-
rer, herunder boliger, byudvikling, arealanvendelse og transport"
1
.
Det sjette miljøhandlingsprogram har som mål at bidrage til at sikre borgerne et højt niveau
for livskvalitet og social velfærd ved at tilvejebringe et miljø, hvor forureningsniveauet ikke
medfører skadelige virkninger for menneskers sundhed og miljøet.
I programmet for Fællesskabets indsats inden for folkesundhed (2003-2008) opføres der
blandt rækken af aktioner og støtteforanstaltninger en foranstaltning til sundhedsfremme og
sygdomsforebyggelse gennem aktioner vedrørende sundhedsdeterminanter på tværs af alle
Fællesskabets politikker og aktiviteter.
Det Europæiske Fællesskabs flerårige rammeprogrammer for forskning og teknologisk ud-
vikling har omfattet specifikke aktioner på miljø- og sundhedsområdet, som fortsat er et cen-
tralt forskningsemne.
Fællesskabets strategi for bæredygtig udvikling kan udgøre et redskab for en bedre integration
af miljø- og sundhedsaspekter i sektorpolitikkerne.
Der blev i Frankfurt i 1989 indledt en vigtig international proces, hvor miljø- og sundheds-
ministre i Verdenssundhedsorganisationens europæiske region vedtog det europæiske charter
om miljø og sundhed; og der blev i erklæringerne fra Helsingfors (1994) og London (1999)
indkredset yderligere tiltag, navnlig de nationale handlingsplaner for miljø og sundhed, som
de fleste medlemsstater og tiltrædelseslande har udarbejdet. Den kommende fælleseuropæiske
ministerkonference om miljø og sundhed, der afholdes i Budapest i juni 2004 med temaet
"Vore børns fremtid", er næste milepæl i processen.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
1
"Environment
and health. The European Charter and commentary", København, WHO's
regionalkontor for Europa, 1990 (WHO Regional Publications, European Series, No 35).
13
13685/03 (Presse 305)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.X.2003
8.
Miljø og sundhed står også højt på den globale dagsorden, og en række mål, der blev fastlagt
på verdenstopmødet om bæredygtig udvikling i Johannesburg, samt De Forenede Nationers
millennium-udviklingsmål vedrører spørgsmål om menneskers sundhed i relation til forrin-
gelse af miljøet.
SOM TAGER FØLGENDE I BETRAGTNING:
Der er et stigende behov for at udforme en samlet EU-dækkende og tværfaglig tilgang for at
koordinere de forskellige EF-handlingsprogrammer med henblik på at indkredse og udnytte
alle potentielle samspilsvirkninger, samtidig med at man undgår unødvendigt dobbeltarbejde,
og afdække eventuelle huller og emner, som bør uddybes.
Gennem miljøvurderinger og politiske tiltag er der hidtil opnået betydelige fremskridt, idet de
har fokuseret på individuelle forurenende stoffer i de enkelte miljømedier. Indsatsen i denne
retning bør fortsætte, men der er nu en stigende erkendelse af behovet for at se på virknin-
gerne af kombinationen af skadelige miljøfaktorer, af overførslen af forurenende stoffer fra et
miljømedie til et andet samt af lang tids eksponering for dem.
I undersøgelsen af forholdet mellem miljø og sundhed bør der også tages hensyn til kemika-
lier i store mængder, som der for øjeblikket foreligger meget få oplysninger om, og for hvilke
der forventes en betydelig eksponering. Med henblik herpå vil den nye kemikaliepolitik med
Reach-systemet derfor blive udarbejdet med henblik på at gøre den til et vigtigt redskab til
øget viden og til forebyggelse af fremtidige trusler mod menneskers sundhed.
Endvidere har vore samfund vist sig sårbare over for ekstreme klimaforhold, som har alvor-
lige følger for folkesundheden. Da sådanne situationer forventes at opstå oftere og forværres,
bør vi forbedre vores kapacitet til at vurdere virkningerne heraf bedre og forberede os på disse
virkninger.
En række væsentlige humane patologier er forbundet med befolkningens eksponering, navnlig
sårbare befolkningsgrupper såsom børn på forskellige udviklingsstadier, gravide kvinder, æl-
dre mennesker og de ugunstigt stillede samfundsgrupper, for en række miljøfaktorer, både in-
dendørs og udendørs samt på kort og lang sigt. Børn er specielt sårbare over for visse miljø-
faktorer, og derfor kan det blive nødvendigt at tage ekstra sikkerhedshensyn, når den konkrete
risiko for børn vurderes. Der er derfor behov for specifikke tiltag med henblik på at beskytte
deres sundhed og forlænge den tid, de kan forventes at leve med et godt helbred.
Miljørelaterede sundhedsproblemer kan have forskellig virkning på kvinder og mænd. Der
bør derfor forskes mere på dette område.
II.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
13685/03 (Presse 305)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453461_0015.png
27.X.2003
15.
Indeklimafaktorer forbindes med den udbredte forekomst af luftvejssygdomme, astma og al-
lergier hos børn. Derfor bør der fokuseres mere indgående på indeklimaet i det kommende ar-
bejdsprogram. Små børn tilbringer megen tid inden døre, og sikre forhold er derfor af afgø-
rende betydning. Desuden tilbringer mange arbejdstagere en betydelig del af deres arbejdsdag
inden døre, og for dem er det yderst vigtigt at have et sikkert arbejdsmiljø. Det er derfor afgø-
rende, at uacceptable risici som tobaksrøg i indeklimaet reduceres eller fjernes helt.
SER MED TILFREDSHED PÅ:
Den europæiske strategi for miljø og sundhed som skitseret i meddelelsen fra Kommissionen
1
,
der i første etape (2004-2010) vil fokusere på fire væsentlige sundhedsproblemer (luftvejs-
sygdomme, astma og allergier hos børn, forstyrrelser i nervesystemets udvikling, børnekræft,
forstyrrelser i hormonsystemet), og som har tre endelige mål, nemlig at reducere sundhedsri-
sikoen og antallet af sygdomstilfælde i EU, der skyldes miljøfaktorer, at kortlægge og fore-
bygge nye sundhedstrusler, der skyldes miljøfaktorer, og at styrke EU's kapacitet til at føre en
politik på dette område. Strategien er således et vigtigt skridt i retning af udarbejdelsen af en
sammenhængende, langsigtet og integreret fællesskabspolitik til bekæmpelse af trusler mod
miljøet og sundheden, herunder specifikke foranstaltninger og aktiviteter.
Kommissionens hensigt om at etablere et europæisk integreret miljø- og sundhedsovervåg-
nings- og reaktionssystem, der vil skabe synergivirkninger og gøre det lettere at udveksle data
og metoder for at øge forståelsen af sammenhængen mellem miljø og sundhed.
FREMHÆVER:
Den merværdi, der kan blive skabt gennem en tæt koordinering af det sjette miljøhandlings-
program, programmet for Fællesskabets indsats for folkesundhed (2003-2008) og det sjette
rammeprogram for forskning og udvikling.
Behovet for at sikre, at den rådgivende gruppe og de tekniske arbejdsgrupper, som Kommis-
sionen har nedsat, tager hensyn til arbejdet i de videnskabelige komitéer og andre fora, der
rådgiver Kommissionen, således at der opnås størst mulig synergi, og overlapning undgås.
Behovet for tæt samarbejde mellem Kommissionen og medlemsstaterne, idet bidragene fra
videnskabelige institutioner udnyttes fuldt ud, og ngo'er og andre interesseparter inddrages i
gennemførelsen af strategien.
III.
16.
17.
IV.
18.
19.
20.
1
Dok. 10676/03 ENV 347 SAN 141.
15
13685/03 (Presse 305)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.X.2003
21.
Betydningen af, at der i forbindelse med udarbejdelsen af "Handlingsplan 2004-2010" fast-
lægges konkrete operative og kvantificerbare mål, som bygger på eksisterende miljø- og
sundhedsdatabaser, så der kan sikres integrerede oplysninger. Der bør gives prioritet til ud-
vikling af bredere metoder til vurdering af sundhedsvirkninger, informationsovervågningssy-
stemer og et system til hurtig varsling samt udvikling af konkrete pålidelige og informative
miljø- og sundhedsindikatorer. Fælles overvågningsprogrammer vil også kunne bidrage til
udveksling af erfaring og viden og udfylde nogle af hullerne.
Behovet for at støtte udviklingen og gennemførelsen af den europæiske strategi for miljø og
sundhed, herunder gennem rammeprogrammerne for forskning og udvikling, og for at lægge
særlig vægt både på kapacitetsopbygning og opbygning, udveksling og videreformidling af
viden.
Det faktum, at hensigtsmæssig og effektiv rådgivning, oplysning, uddannelse og formidling,
der er baseret på sund videnskab, er afgørende for at fremme bevidstgørelsen af offentlighe-
den, således at folk kan undgå allerede kendte og nye miljørelaterede sundhedstrusler. Des-
uden kan bevidstgørelse af offentligheden også spille en vigtig rolle for at sikre tilstrækkelig
opbakning til udvikling af nye risikostyringspolitikker.
Behovet for at overveje, hvordan lovgivningsmæssige bestemmelser kan suppleres af andre
foranstaltninger, f.eks. politikker, der kan motivere de økonomiske beslutningstagere og de
enkelte borgere til at tage nogle positive initiativer på miljø- og sundhedsområdet.
Behovet for at sikre, at der kan lægges særlig vægt på de miljø- og sundhedsproblemer, som
er udbredt i tiltrædelseslandene.
Behovet for et tæt samarbejde med internationale institutioner, såsom Verdenssundhedsorga-
nisationen, De Forenede Nationers Miljøprogram, De Forenede Nationers Kommission for
Bæredygtig Udvikling, De Forenede Nationers Økonomiske Kommission for Europa og Or-
ganisationen for Økonomisk Samarbejde og Udvikling, om udviklingen af strategiens eks-
terne dimension, idet der tages hensyn til de mål, der blev fastlagt på verdenstopmødet om
bæredygtig udvikling og i FN's millenniumerklæring.
OPFORDRER KOMMISSIONEN TIL:
At sikre, at der i forbindelse med udformningen og gennemførelsen af "Handlingsplan 2004-
2010" er en nær sammenhæng og vekselvirkning med de relevante tematiske strategier, der
indgår i det sjette miljøhandlingsprogram, programmet for Fællesskabets indsats inden for
folkesundhed, sjette rammeprogram for forskning og udvikling og andre relevante fælles-
skabsprogrammer med henblik på at fremskaffe input til videreudviklingen.
At sikre, at strategien og handlingsplanen for denne evalueres med regelmæssige mellemrum
og justeres på grundlag af den videnskabelige viden og erfaring, der indhøstes under gennem-
førelsen.
22.
23.
24.
25.
26.
V.
27.
28.
13685/03 (Presse 305)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.X.2003
29.
I strategiens første etape at udvikle et forskningsgrundlag for den socioøkonomiske vurdering
af forskellige politikkers og foranstaltningers sundhedsmæssige konsekvenser med særlig
vægt på børns og andre sårbare gruppers sundhed for således at støtte den politiske beslut-
ningstagning og styrke integreringen af sundhedsaspekter i det nye integrerede konsekvens-
analyseværktøj.
I strategiens første etape at overveje at medtage forskning vedrørende de mindre udforskede
sundheds- og miljøtrusler, der udgøres af de fysiske, psykologiske, sociale og æstetiske fakto-
rer, som påvirker befolkningens sundhed og velvære som f.eks.:
indeklimafaktorer, herunder tobaksrøg i omgivelserne
sociale og økonomiske faktorer, der er afgørende for miljø og sundhed
påvirkninger fra klimaændringer
forurenet vand samt
støj.
At sikre, at Rådet inddrages på behørig måde i udviklingen af handlingsplanen op til den fæl-
leseuropæiske ministerkonference om miljø og sundhed, der skal afholdes i Budapest.
I tæt samarbejde med medlemsstaterne og Verdenssundhedsorganisationen at bidrage til for-
beredelsen og opfølgningen af den kommende fælleseuropæiske ministerkonference om miljø
og sundhed og inden for rammerne heraf at sikre, at der er sammenhæng mellem "Handlings-
plan 2004-2010" og handlingsplanen for Europa for børns miljø og sundhed (Children's
Environment and Health Action Plan for Europe - CEHAPE).
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE TIL:
At sikre, at civilsamfundet, ngo'er og borgerorganisationer får en aktiv rolle at spille i udvik-
lingen og gennemførelsen af strategien.
At sikre et nært organisatorisk samarbejde mellem alle de institutioner, der har kompetence
inden for miljø og sundhedskontrol, navnlig for så vidt angår overvågnings- og kontrolaktivi-
teter på lokalt, nationalt og internationalt plan."
30.
31.
32.
VI.
33.
34.
13685/03 (Presse 305)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453461_0018.png
27.X.2003
STRUKTURELLE INDIKATORER -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET (MILJØ)
1.
ERINDRER OM Det Europæiske Fællesskabs tilsagn om at opnå bæredygtig udvikling gen-
nem aktiv implementering af Fællesskabets bæredygtighedsmål, Lissabon-strategiens mil-
jødimension som fastlagt af Det Europæiske Råd i Göteborg, sjette miljøhandlingsprogram,
Cardiff-processen og de mål, verdenstopmødet om bæredygtig udvikling har sat sig;
NOTERER SIG Kommissionens meddelelse om strukturelle indikatorer, som foreslår en for-
kortet liste med 14 overordnede strukturelle indikatorer underbygget med en offentligt tilgæn-
gelig database, der indeholder den længere referenceliste over tidligere års strukturelle indi-
katorer;
NOTERER SIG Kommissionens forslag om at opdatere og nå til enighed om den forkortede
liste over strukturelle indikatorer hvert tredje år for dermed at sikre større stabilitet i processen
og sammenhæng med den nylige strømlining af dokumenter til Det Europæiske Råds forårs-
møde, men NOTERER samtidig, at den forkortede liste over overordnede indikatorer vil
kunne ændres i lyset af nye politikprioriteter, der måtte blive aktuelle bl.a. på baggrund af
revisionen af EU-strategien for bæredygtige udvikling;
FINDER, at de tre miljørelaterede overordnede strukturelle indikatorer bør omformuleres og
differentieres i nødvendigt omfang med henblik på at lægge vægt på de faktorer, der har størst
indvirkning på miljøet, og at der snarest muligt og senest i forbindelse med den næste revision
af EU-strategien for bæredygtig udvikling bør indføjes relevante og sikre indikatorer for de
fire områder, som blev fastlagt af Det Europæiske Råd i Göteborg, navnlig vedrørende biodi-
versitet og sundhed;
OPFORDRER Kommissionen til fortsat at fremskynde udformningen og forbedringen af
miljørelaterede strukturelle indikatorer, idet den overvåger fremskridt og indkredser bedste
praksis, herunder navnlig indikatorer for de prioriteter, der er opstillet i sjette miljøhandlings-
program og i Göteborg-konklusionerne;
TILKENDEGIVER SIN TILFREDSHED MED udformningen af en overordnet evaluerings-
og rapporteringsmekanisme for bæredygtig udvikling, der bygger på det arbejde, der udføres
af Eurostats taskforce vedrørende indikatorer for bæredygtig udvikling;
FINDER, at det er væsentligt, at integrationsprincippet i traktatens artikel 6 iværksættes i for-
bindelse med Rådets beslutningsproces;
2.
3.
4.
5.
6.
7.
13685/03 (Presse 305)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.X.2003
8.
ER ENIGT I, at disse konklusioner bør indgå i forberedelsen af en fælles holdning om struk-
turelle indikatorer, og OPFORDRER formandskabet til at tage det nødvendig initiativ hertil,
samtidig med at de berørte rådssammensætningers ansvarsområder respekteres tillige med den
koordinerende rolle, der tilkommer Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser),
som aflægger rapport til Det Europæiske Råd. De relevante fora i Rådet bidrager til denne
proces;
SER FREM TIL Kommissionens første årlige rapport om miljøpolitik, der skal forelægges i
tide til, at Rådet (miljø) omhyggeligt kan forberede sit bidrag til Det Europæiske Råds for-
årsmøde."
9.
13685/03 (Presse 305)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453461_0020.png
27.X.2003
HANDEL MED KVOTER FOR DRIVHUSGASEMISSIONER OG KYOTO-
PROTOKOLLENS PROJEKTMEKANISMER
Rådet besluttede at udsætte den orienterende debat om forslaget til direktiv om ændring af direktiv
2003/87/EF om en ordning for handel med kvoter for drivhusgasemissioner i Fællesskabet, for så
vidt angår Kyoto-protokollens projektmekanismer.
Dette forslag, der kobler (et "koblingsdirektiv") den fælles gennemførelse (Joint Implementation -
JI) og mekanismen for bæredygtig udvikling (Clean Development Mechanism - CDM) i Kyoto-
protokollen sammen med Fællesskabets emissionshandelsordning, giver hjemmel for at konvertere
JI- og CDM-tilgodehavender til emissionskvoter.
Som det blev fremhævet i konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Bruxelles den 16. og 17. okto-
ber 2003, er formålet med dette såkaldte "koblingsdirektiv" at bidrage til global bæredygtig udvik-
ling, bl.a. ved at fremme udbredelsen af rene teknologier og samtidig beskytte EU's konkurrence-
evne.
9. PARTSKONFERENCE UNDER FN'S RAMMEKONVENTION OM
KLIMAÆNDRINGER (1.-12. DECEMBER 2003 I MILANO)
Rådet havde en drøftelse, der navnlig fokuserede på spørgsmål som den korrekte fremgangsmåde
ved kobling af Kyoto-protokollens projektbaserede mekanismer med EU's ordning for handel med
kvoter for drivhusgasemissioner, samt kriterierne for beregning af individuelle bidrag i henhold til
den politiske erklæring fra Bonn (juli 2001) om at betale udviklingslandene 410 mio. US$ årligt fra
2005.
Rådet besluttede at fortsætte drøftelserne på et senere tidspunkt under hensyntagen til det tidspunkt,
hvor konferencen (COP 9) skal afholdes.
13685/03 (Presse 305)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453461_0021.png
27.X.2003
EVENTUELT
Århus-konventionen
Rådet noterede sig en mundtlig redegørelse fra kommissionsmedlem Margot WALLSTRÖM vedrø-
rende en pakke af lovgivningsforslag, der skal vedtages i nær fremtid med henblik på medlemssta-
ternes gennemførelse af den del af Århus-konventionen, der vedrører adgang til klage og
domstolsprøvelse, og med henblik på fastlæggelse af regler for konventionens gennemførelse inden
for Fællesskabets institutioner samt Fællesskabets indgåelse af konventionen.
Ministerkonference om miljø og bæredygtig udvikling i Nordeuropa
Rådet blev kort orienteret af den svenske minister om ovennævnte konference, der blev afholdt den
28. og 29. august 2003 i Luleå (Sverige), og hvor miljøministre og deres repræsentanter fra Øster-
sørådets elleve medlemsstater drøftede Kommissionens forslag om en ny handlingsplan for den
nordlige dimension for 2004-2006.
Årsberetninger om temastrategierne under sjette miljøhandlingsprogram
Rådet noterede sig Kommissionens oplysninger om, hvorledes arbejdet forløber med hensyn til de
temastrategier (jordbundsbeskyttelse, beskyttelse og bevarelse af havmiljøet, bæredygtig anvendelse
af pesticider, luftkvalitet, bymiljø, bæredygtig anvendelse og forvaltning af ressourcer, affaldsfore-
byggelse og genanvendelse af affald), der er fastlagt i sjette miljøhandlingsprogram.
Forebyggelse af skovbrande
Den portugisiske delegation orienterede om de alvorlige skader af de skovbrande, der for nylig har
været i Portugal, også i relation til biodiversitet. Den portugisiske delegation, der fik støtte fra den
spanske delegation, opfordrede indtrængende Kommissionen til snarest muligt at forelægge sin
meddelelse om finansieringen af Natura 2000-nettet. Den portugisiske delegation understregede
også, at der er behov for at afsætte fyldestgørende, specifikke og selvstændige finansielle midler til
bevaring af naturressourcerne i forbindelse med Fællesskabets øvrige politikker.
13685/03 (Presse 305)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.X.2003
Forurening med ozon
Rådet noterede sig den franske og den belgiske delegations forklaringer med hensyn til de foran-
staltninger, der for nylig er truffet som led i deres ozonpolitik, samt indlæg fra nogle delegationer,
der ønsker yderligere drøftelse af disse spørgsmål. Den franske delegation, der fik støtte fra den
spanske og den græske delegation, foreslog en mere systematisk informationsudveksling og en
struktur til koordinering af ozonpolitikkerne.
Ophugning af skibe
Rådet noterede sig den belgiske delegations forslag om en eventuel ændring af EU-lovgivningen
samt en mere fokuseret EU-indsats i FN med hensyn til ophugning af skibe, som for 90%'s ved-
kommende foregår i lande som Indien, Pakistan, Bangladesh og Kina under meget dårlige arbejds-
vilkår.
13685/03 (Presse 305)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453461_0023.png
27.X.2003
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
EKSTERNE FORBINDELSER
Estland – Regionalstøttekort
Rådet godkendte et udkast til afgørelse, der skal træffes af Associeringsudvalget EU-Estland om et
regionalstøttekort til vurdering af statsstøtte ydet af Estland
(dok. UE-EE 809/02).
I henhold til denne afgørelse må de maksimale støtteintensiteter i Estland ikke overstige 50% netto-
subventionsækvivalent i regionerne Centralestland, Nordøstestland, Vestestland og Sydestland og
40% i regionen Nordestland. Disse maksimale støtteintensiteter kan hæves med 15 procentpoint
brutto ved statsstøtte til små og mellemstore virksomheder. De udgør de øvre grænser for den sam-
lede støtte, hvis der samtidig ydes støtte fra flere regionalstøtteordninger, uanset om støtten ydes
med lokale eller regionale midler eller fællesskabsmidler.
Denne afgørelse finder anvendelse indtil den 31. december 2004 eller indtil tidspunktet for Estlands
tiltrædelse af EU afhængigt af, hvilken begivenhed der indtræffer først.
Malta – Handel med landbrugsprodukter
Rådet vedtog en forordning om foranstaltninger med henblik på at liberalisere handelen med Malta
for forarbejdede landbrugsprodukter på grundlag af forhandlingerne med henblik på Maltas tiltræ-
delse af EU
(dok. 12431/03).
Forordningen fastsætter toldindrømmelser, der finder midlertidig anvendelse fra 1. november, indtil
der indgås en aftale. Forhandlingerne med Malta følger samme model som den, der er anvendt i
forbindelse med handelsindrømmelserne på landbrugsområdet over for de ti associerede lande i
Central- og Østeuropa.
Liberia – Dispensation fra våbenembargoen af hensyn til en FN-mission
Rådet vedtog en fælles holdning og en forordning om dispensation fra våbenembargoen over for
Liberia for at give en FN-ledet styrke mulighed for at støtte gennemførelsen af den våbenhvile-
aftale, der blev undertegnet den 17. juni i Accra
(dok. 13512/03 + dok. 13513/03).
Derved ændres den i maj 2001 vedtagne fælles holdning 2001/357/FUSP og forordning 1030/2003,
der indeholder visumforbud, våbenembargo samt forbud mod at levere våbenrelateret teknisk ud-
dannelse og bistand til og importere uslebne diamanter fra Liberia.
13685/03 (Presse 305)
I
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453461_0024.png
27.X.2003
Oprettelsen af en FN-ledet styrke og dispensationen fra våbenembargoen bygger på FN's Sikker-
hedsråds resolution 1509(2003), der blev vedtaget den 19. september 2003. Den FN-ledede styrke
blev indsat den 1. oktober og trådte i stedet for en international styrke under ledelse af Det Økono-
miske Fællesskab af Vestafrikanske Stater (Ecowas).
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Det Tekniske Center for Samarbejde på Landbrugsområdet og i Landdistrikterne
Rådet godkendte et udkast til afgørelse om vedtagelse af budgettet for 2004 for Det Tekniske
Center for Samarbejde på Landbrugsområdet og i Landdistrikterne, der er oprettet som led i part-
nerskabsaftalen mellem Gruppen af Stater i Afrika, Vestindien og Stillehavet (AVS) og Det Euro-
pæiske Fællesskab.
(dok. ACP-CE 2154/03).
Teksten vil blive fremsendt til vedtagelse i AVS-EF-
Ambassadørudvalget.
HANDEL
Rusland – Stål
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af en aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og
Rusland om handel med stålprodukter, der ændrer aftalen mellem Det Europæiske Kul- og Stål-
fællesskab og Rusland på samme område
(dok. 12065/1/03).
Rådet vedtog også en forordning om forvaltning af restriktioner for indførslen af visse stålprodukter
fra Rusland
(dok. 12044/03).
EKSF-traktaten udløb den 23. juli 2002, og Fællesskabet overtog alle EKSF's rettigheder og for-
pligtelser.
Antidumping – Kina – furfurylalkohol
Rådet vedtog en forordning om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af furfuryl-
alkohol fra Folkerepublikken Kina
(dok. 13292/03).
ØKOFIN
Energibeskatning*
Rådet vedtog, efter at have behandlet Europa-Parlamentets udtalelse af 24. september 2003, direk-
tivet om EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter
(dok. 8500/03 + dok. 13253/03
ADD 1).
Dette direktiv vil medvirke til at gøre det indre marked mere velfungerende og til at opfylde Fælles-
skabets og Kyoto-protokollens miljømålsætninger.
13685/03 (Presse 305)
II
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453461_0025.png
27.X.2003
Direktivet, der skal træde i kraft den 1. januar 2004, udvider anvendelsesområdet for Fællesskabets
minimumssatsordning, som i øjeblikket er begrænset til mineralolier, til at omfatte alle energi-
produkter, herunder navnlig kul, gas og elektricitet, og ajourfører samtidig minimumssatserne for
mineralolier, der ikke er blevet justeret siden 1992.
Det gælder for alle disse produkter, at de kun beskattes, når de bruges som motorbrændstof og som
brændsel til opvarmning, men ikke når de bruges som råvarer eller til kemisk reduktion og i elek-
trolyse. Endvidere forholder det sig sådan, at energiprodukter, der bruges som motorbrændstof ved
visse former for industriel og kommerciel anvendelse og som brændsel til opvarmning, normalt
beskattes lavere end energiprodukter, der anvendes som brændstof i motorkøretøjer.
Der foreslås særlige bestemmelser for beskatning af dieselolie, der anvendes af transportvirksom-
heder med international aktivitet for at begrænse den konkurrenceforvridning, virksomhederne er
udsat for.
Medlemsstaterne har mulighed for at differentiere mellem dieselolie til erhvervsmæssigt forbrug og
privat forbrug for at reducere forskellen mellem privatforbruget af dieselolie anvendt som brændstof
og benzin.
Erhvervsmæssigt forbrug af energiprodukter kan beskattes med en lavere sats end ikke-erhvervs-
mæssigt forbrug.
Medlemsstaterne har også mulighed for at indrømme andre fritagelser eller anvende lavere afgifts-
satser, når det ikke er til skade for et velfungerende indre marked eller medfører konkurrence-
forvridning. Det gøres ligeledes lettere at indføre mere effektive prisfastsættelsesinstrumenter på
transportområdet, når det tillades at foretage tilsvarende lempelser af beskatningsniveauet.
DET INDRE MARKED
Den nye sammenkædning mellem internationalt registrerede varemærker og EF-
varemærker*
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af Det Europæiske Fællesskabs tiltrædelse af protokol-
len til Madrid-arrangementet om den internationale registrering af varemærker
1
(dok. 12812/03)
samt forordningen med henblik på tiltrædelsen heraf, idet EF-varemærkesystemet ændres til-
svarende
(dok. 12813/03 + 12976/03 ADD 1).
1
Dette arrangement blev vedtaget i Madrid den 27. juni 1989. Protokollen til Madrid-arrangementet om den
internationale registrering af varemærker (Madrid-protokollen), som blev vedtaget den 27. juni 1989 i Madrid,
har to hovedformål:
a)
at indføre en smidigere ordning end den, der blev indført med Madrid-arrangementet, og dermed gøre
ordningen mere attraktiv for nogle stater, der tøvede med at acceptere visse aspekter af Madrid-
arrangementet, og
b)
at gøre det muligt at foretage en sammenkædning mellem Madrid-systemet for international registrering
af varemærker og EF-varemærkesystemet, således at det bliver muligt at opnå en international
registrering på basis af et EF-varemærke samt at opnå et EF-varemærke ved at indgive en international
ansøgning. Med henblik herpå kan ikke alene stater, men også Det Europæiske Fællesskab som sådant,
blive part i Madrid-protokollen.
13685/03 (Presse 305)
III
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453461_0026.png
27.X.2003
Med vedtagelsen af disse retsakter sættes virksomhederne i stand til at udnytte fordelene ved EF-
varemærket via Madrid-protokollen og omvendt, ved at ansøgere om og indehavere af EF-varemær-
ker får mulighed for at ansøge om international beskyttelse af deres varemærker ved at indgive en
international ansøgning efter Madrid-protokollen, og omvendt får indehavere af en international
registrering efter Madrid-protokollen mulighed for at ansøge om beskyttelse af deres varemærke
efter EF-varemærkesystemet.
Sammenkædningen mellem EF-varemærkesystemet og det internationale registreringssystem efter
Madrid-protokollen forventes at fremme en harmonisk udvikling af økonomiske aktiviteter, elimi-
nere konkurrenceforvridninger og nedbringe omkostningerne, ligesom det kan fremme et mere inte-
greret og velfungerende indre marked..
TELEKOMMUNIKATION
MODINIS-programmet -
offentlig forhandling
Rådet
1
godkendte de ændringer, som Europa-Parlamentet havde foreslået under andenbehandlingen
med henblik på vedtagelse af en beslutning om et flerårigt program (2003-2005) for overvågning af
e-Europa, formidling af god praksis og forbedring af net- og informationssikkerheden (MODINIS).
Den foreslåede ændring fastsætter bl.a. finansieringsrammen for gennemførelsen af dette program
til 21 mio. EUR. Beslutningen vil blive vedtaget i form af den fælles holdning med de nævnte
ændringer.
Anvendelse af den offentlige sektors informationer -
offentlig forhandling
Rådet
2
godkendte de ændringer, som Europa-Parlamentet havde foreslået under andenbehandlingen
med henblik på vedtagelse af et direktiv om videreanvendelse af den offentlige sektors informatio-
ner. Direktivet vil blive vedtaget i form af den fælles holdning med de nævnte ændringer.
TRANSPORT
GALILEO - samarbejdet med Kina
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse af en samarbejdsaftale om et civilt globalt satellitnavi-
gationssystem (GNSS) - GALILEO mellem Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater og
Folkerepublikken Kina
(dok. 13324/03 + dok. 13325/03).
1
2
Rådet vedtog den 26. maj 2003 sin fælles holdning vedrørende ovennævnte udkast til beslutning.
Rådet vedtog den 26. maj 2003 sin fælles holdning vedrørende ovennævnte udkast til beslutning.
13685/03 (Presse 305)
IV
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453461_0027.png
27.X.2003
Samarbejdet i henhold til denne aftale omfatter indledningsvis videnskabelig forskning, industriel
produktion, uddannelse, anvendelse, tjeneste- og markedsudvikling, handel, frekvensspørgsmål,
integritetsspørgsmål, standardisering og certificering samt sikkerhed.
Det fastsættes i aftalen, at der, hvis parterne ønsker at udvide samarbejdet til at omfatte GALILEO's
statsregulerede tjeneste (PRS-tjenesten) og til udveksling af klassificerede GALILEO-informatio-
ner, må indgås en særskilt aftale herom.
Aftalen skal i første omgang vare fem år. Den forventes undertegnet i forbindelse med EU-Kina-
topmødet den 30. oktober 2003 i Beijing.
LANDBRUG
Fødevarehygiejne* -
offentlig forhandling
Rådet vedtog fælles holdninger om de tre forordninger og et direktiv om fødevare- og foderstof-
hygiejne
(dok. 12133/03 + ADD 1).
Disse retsakter, der er omfattet af den fælles beslutningsproce-
dure, indgår i den "hygiejnepakke", som Kommissionen vedtog i juli 2000.
De vedtagne tekster omfatter:
-
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fødevarehygiejne
-
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om særlige hygiejnebestemmelser for animalske
fødevarer
(dok. 10543/1/02 + ADD 1)
-
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om særlige bestemmelser for tilrettelæggelsen af
den offentlige kontrol af animalske produkter til konsum
(dok. 5420/1/03 + ADD 1)
-
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ophævelse af visse direktiver om levnedsmiddel-
hygiejne og sundhedsbetingelser for produktion og afsætning af visse animalske produkter til
konsum og om ændring af Rådets direktiv 89/662/EØF og 92/118/EØF og Rådets afgørelse
95/408/EF
(dok. 11583/03 + ADD 1, dok. 11584/03 + ADD 1).
Hygiejnepakken har til formål at tilvejebringe en ensartet og konsolideret fællesskabslovgivning
vedrørende reglerne om såvel foderstofhygiejne som fødevarehygiejne, der i overensstemmelse med
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets krav. Disse tekster skal gøre det muligt at følge pro-
dukterne fra producenten til forbrugeren ("fra jord til bord"-princippet) og kontrollere de vigtigste
faser i produktions- og forarbejdningsleddet ved, at der indføres et HACCP-system (Hazard
Analysis Critical Control Point System).
13685/03 (Presse 305)
V
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453461_0028.png
27.X.2003
BESKIKKELSER
Regionsudvalget
Rådet vedtog afgørelser om beskikkelse af
-
Juan GONZÁLEZ BLASCO, Consejero de Obras Públicas, Urbanismo y Transporte,
Comunidad de Madrid, som suppleant til Regionsudvalget som efterfølger for
Manuel COBO VEGA for den resterende del af dennes mandatperiode, dvs. indtil den
25. januar 2006
(dok. 13554/03)
Carlos MAYOR OREJA, Vicepresidente, Comunidad de Madrid, beskikkes som medlem af
Regionsudvalget som efterfølger for Alberto RUIZ-GALLARDÓN JIMÉNEZ for den reste-
rende del af dennes mandatperiode, dvs. indtil den 25. januar 2006 (dok.
13556/03).
________________________
13685/03 (Presse 305)
VI
DA