Europaudvalget 2003-04
Rådsmøde 2539
Offentligt
1453459_0001.png
C/03/316
Bruxelles, den 10. november 2003
14132/03 (Presse 316)
2539. samling i Rådet
- Konkurrenceevne -
- det indre marked, industri og forskning -
den 10. november 2003 i Bruxelles
Formand:
Antonio MARZANO
Den Italienske Republiks erhvervsminister
Letizia MORATTI
Den Italienske Republiks undervisningsminister
samt minister for universiteter og forskning
Internet:
http://ue.eu.int/
E-mail:
[email protected]
Yderligere oplysninger: tlf. 32 2 285 62 19 – 32 2 285 63 19
14132/03 (Presse 316)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453459_0002.png
10.XI.2003
INDHOLD
1
DELTAGERE.....................................................................................................................................3
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
URIMELIG HANDELSPRAKSIS ......................................................................................................5
EF-PATENT.........................................................................................................................................6
ELEKTROMAGNETISK KOMPATIBILITET..................................................................................6
FORSLAG TIL LOVGIVNING OM KEMIKALIER -
offentlig debat
..............................................7
DIREKTIVERNE EFTER DEN NYE METODE -
Rådets resolution................................................8
ØGET KONKURRENCEEVNE OG VÆKST..................................................................................11
FORSKERFAGET I DET EUROPÆISKE FORSKNINGSRUM (EFR)
- Rådets resolution..........12
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
HANDELSPOLITIK
Overgangsbeskyttelsesordning for indførsel fra Kina...............................................................................................I
ØKOFIN
Gensidig bistand på området direkte og indirekte skatter .........................................................................................I
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for det pågældende
punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://ue.eu.int.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets mødeprotokol;
disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Pressetjenesten.
14132/03 (Presse 316)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453459_0003.png
10.XI.2003
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Fientje MOERMAN
Serge KUBLA
Danmark:
Bendt BENDTSEN
Helge SANDER
Tyskland:
Georg Wilhelm ADAMOWITSCH
Grækenland:
Apostolos TSOCHATZOPOULOS
Spanien:
Juan José COSTA CLIMENT
Ramón de MIGUEL
Pedro MORENÉS EULATE
Frankrig:
Claudie HAIGNERÈ
Noëlle LENOIR
Irland:
Mary HARNEY
Italien:
Antonio MARZANO
Letizia MORATTI
Mario VALDUCCI
Guido POSSA
Luxembourg:
Christian BRAUN
Nederlandene:
Laurens Jan BRINKHORST
Østrig:
Martin BARTENSTEIN
Portugal:
Maria da Graça CARVALHO
Carlos COSTA NEVES
Rosário VENTURA
Finland:
Mauri PEKKARINEN
Sverige:
Ann-Christin NYKVIST
Sven-Eric SÖDER
Økonomiminister og minister for energi, udenrigshandel og
videnskabspolitik
Viceministerpræsident og økonomiminister samt minister for
SMV, forskning og nye teknologier (regionen Vallonien)
Økonomi- og erhvervsminister
Minister for videnskab, teknologi og udvikling
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og Arbejde
Udviklingsminister
Minister for videnskab og teknologi
Statssekretær for Europaspørgsmål
Statssekretær for videnskabs- og teknologipolitik
Viceminister under ungdoms-, undervisnings- og forsknings-
ministeren, med ansvar for forskning og ny teknologi
Viceminister under udenrigsministeren, med ansvar for
Europaspørgsmål
Vicepremierminister (Tánaiste) og minister for erhvervspolitik,
handel og beskæftigelse
Erhvervsminister
Minister for undervisning, universiteter og forskning
Statssekretær for erhvervspolitik
Viceminister for undervisning, universiteter og forskning
Stedfortrædende fast repræsentant
Økonomiminister
Forbundsminister for økonomi og arbejde
Minister for videnskab og videregående uddannelse
Statssekretær for Europaspørgsmål
Statssekretær for industri, handel og tjenesteydelser
Handels- og industriminister
Landbrugsminister
Statssekretær under erhvervsministeren
14132/03 (Presse 316)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453459_0004.png
10.XI.2003
Det Forenede Kongerige:
Jacqui SMITH
Viceminister for industri og regionerne samt viceminister for
kvinde- og ligestillingsspørgsmål
*
Kommissionen:
David BYRNE
Erkki LIIKANEN
Philippe BUSQUIN
*
*
Medlem
Medlem
Medlem
De tiltrædende staters regeringer
var repræsenteret således
Den Tjekkiske Republik:
Miroslav SOMOL
Mr Petr KOLÁŘ
Estland:
Meelis ATONEN
Toivo MAIMETS
Cypern:
Yiorgos LILLIKAS
Letland:
Kaspars GERARDS
Litauen:
Nerijus EIDUKEVICIUS
Ungarn:
Péter GOTTFRIED
Imre RÈTHY
Malta:
Edwin VASSALLO
Polen:
Danuta HÜBNER
Michal KLEIBER
Slovakiet:
Laszlo POMOTHY
Slovenien:
Matjaž LOGAR
Mr Zoran STANČIČ
Viceminister, Ministeriet for Industri og Handel
Viceminister, minister for undervisning, ungdom og sport
Minister for Økonomiske Anliggender og Kommunikation
Undervisnings- og forskningsminister
Minister for Handel, Industri og Turisme
Statssekretær, Økonomiministeriet
Viceøkonomiminister
Leder af statssekretariatet for integration og eksterne økonomiske
forbindelser, Udenrigsministeriet
Statssekretær, Økonomi- og Trafikministeriet
Statssekretær, Finans- og Økonomiministeriet
Europaminister
Videnskabsminister
Statssekretær, Økonomiministeriet
Statssekretær, Økonomiministeriet
Statssekretær, Ministeriet for Undervisning, Videnskab og Sport
14132/03 (Presse 316)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453459_0005.png
10.XI.2003
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
URIMELIG HANDELSPRAKSIS
Rådet havde en orienterende debat om et forslag til direktiv om urimelig handelspraksis på det indre
marked. Arbejdet med dette forslag vil fortsætte på grundlag af de synspunkter, der kom frem i de-
batten, i afventen af Europa-Parlamentets førstebehandling, der forventes at foreligge i april 2004.
Forslaget sigter mod at harmonisere virksomheders urimelige handelspraksis over for forbrugerne
med henblik på at bidrage til et velfungerende indre marked, samtidig med at der sikres et højt for-
brugerbeskyttelsesniveau.
Under Rådets debat, som holdtes på grundlag af et spørgeskema fra formandskabet, blev vægten
lagt på følgende hovedspørgsmål:
Delegationerne hilste princippet i Kommissionens forslag velkommen, såfremt der sørges for
et højt forbrugerbeskyttelsesniveau.
En række delegationer understregede behovet for at sikre overensstemmelse mellem det fore-
slåede direktiv og gældende parallel fællesskabslovgivning, især direktivet om vildledende og
sammenlignende reklame.
Nogle delegationer gik ind for at udvide anvendelsesområdet for dette forslag til at omfatte
virksomheders praksis over for andre virksomheder, mens andre fandt, at det på dette tids-
punkt ikke ville være hensigtsmæssigt at udvide anvendelsesområdet til denne praksis, der
ikke direkte er til skade for forbrugerne.
Mens nogle af delegationerne mente, at harmoniseringsniveauet er passende, tvivlede andre
på, om bestemmelserne i forslaget er tilstrækkelige til at beskytte forbrugerne. Flere delegati-
oner var også skeptiske med hensyn til affattelsen af en række definitioner, som de mente
kunne skabe retsusikkerhed og undergrave det mål om fuld harmonisering, som Kommissio-
nen ønsker at opnå.
Et flertal af delegationer erkendte, at dette forslag hænger sammen med forslaget til forord-
ning om salgsfremmende foranstaltninger. Flere delegationer foretrak imidlertid at fortsætte
med parallelt at behandle de to forslag, samtidig med at de understregede betydningen af at
bevare sammenhængen mellem de to lovforslag.
Kommissionen fastholdt sit forslag i den nuværende form.
Der erindres om, at dette forslag fulgte efter grønbogen om EU's forbrugerbeskyttelse fra
oktober 2001, hvori der for første gang gives en beskrivelse af behovet for en reform af fælles-
skabslovgivningen om forbrugerbeskyttelse for at fjerne hindringerne for levering af varer og tjene-
steydelser til forbrugerne på tværs af grænserne.
14132/03 (Presse 316)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453459_0006.png
10.XI.2003
Som et muligt udgangspunkt for en reform blev der peget på et rammedirektiv, som medfører en
generel forpligtelse, for så vidt angår urimelig handelspraksis. De fleste respondenter i den høring,
som indledtes med grønbogen, var enige i, at der er behov for en reform, og flertallet af de
respondenter, som angav nærmere præferencer, herunder de fleste medlemsstater, ønskede, at
reformen skulle ske på grundlag af et rammedirektiv.
Rådet bekræftede navnlig i sin resolution af 2. december 2002 om Kommissionens strategi for for-
brugerpolitikken 2002-2006, at det er nødvendigt, at Kommissionen tager yderligere skridt på dette
område. Europa-Parlamentet vedtog i marts 2003 også tre beslutninger, hvori det gav udtryk for sin
støtte til en reform baseret på et rammedirektiv om urimelig handelspraksis, og hvori det opfordrede
Kommissionen til snarest muligt at udarbejde et forslag.
EF-PATENT
Rådet noterede sig en mundtlig rapport fra formandskabet om status vedrørende forslaget til en for-
ordning om EF-patentet og besluttede at vende tilbage til spørgsmålet på næste samling den 26.-
27. november. I mellemtiden opfordrede det De Faste Repræsentanters Komité til aktivt at fortsætte
arbejdet med henblik på at bane vejen for politisk enighed om den foreslåede forordning på næste
samling.
Forslaget til Rådets forordning om EF-patentet har til formål at skabe en fælles industriel ejendoms-
ret, der skal være gyldig i hele Fællesskabet, og som skal meddeles af Den Europæiske Patentmyn-
dighed (EPM) i München. Det tager sigte på at gøre en ende på de konkurrencefordrejninger, som
de nationale beskyttelsesrettigheders territoriale karakter medfører, og sikre den fri bevægelighed
for patentbeskyttede varer.
Sideløbende med forslaget til forordning vil der skulle foretages ændringer i den europæiske pa-
tentkonvention, således at Den Europæiske Patentmyndighed kan behandle patentansøgninger og
meddele fællesskabspatenter. Der er også behov for at indføre bestemmelser vedrørende dom-
stolskompetence i forordningsforslaget og for på grundlag af et kommende kommissionsforslag at
oprette en særlig retsinstans, EF-patentretten, der skal træffe afgørelse i retstvister vedrørende EF-
patenter.
ELEKTROMAGNETISK KOMPATIBILITET
Rådet vedtog enstemmigt i afventen af Europa-Parlamentets førstebehandlingsudtalelse en generel
indstilling vedrørende forslaget til et direktiv om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lov-
givning om elektromagnetisk kompatibilitet. Målet er at nå til enighed med Europa-Parlamentet,
helst under førstebehandlingen.
14132/03 (Presse 316)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453459_0007.png
10.XI.2003
Udkastet til direktiv sigter mod at sikre det indre markeds funktion ved at kræve, at udstyr skal op-
fylde et tilstrækkeligt niveau for elektromagnetisk kompatibilitet. Samtidig yder det beskyttelse
mod elektromagnetiske forstyrrelser, og sikrer således fri bevægelighed for elektriske og elektroni-
ske apparater, uden at medlemsstaternes velbegrundede beskyttelsesniveauer sænkes.
FORSLAG TIL LOVGIVNING OM KEMIKALIER -
offentlig debat
Rådet noterede sig kommissær Liikanens præsentation af lovgivningsforslaget til en forordning om
registrering, vurdering, godkendelse og begrænsning af kemikalier ("REACH") og pålagde De
Faste Repræsentanters Komité at gennemgå forslaget som en prioriteret sag, så snart det er blevet
fremsendt.
Formålet med REACH-forslaget er at forbedre beskyttelsen af menneskers sundhed og miljøet mod
risici fra kemikalier samtidig med, at det sikres, at det indre marked fungerer korrekt, og kemika-
lieindustriens konkurrenceevne bibeholdes.
Efter præsentationen af dette lovgivningsforslag kom Rådet ind på følgende hovedpunkter:
et bredt flertal af delegationerne noterede sig med tilfredshed de ændringer, som Kommissio-
nen har foretaget i sit endelige forslag, hvorved der tages hensyn til nogle af de ønsker, som
de forskellige hørte sektorer har givet udtryk for, fortrinsvis for så vidt angår anvendelses-
området for REACH og de tilknyttede omkostninger for industrien;
delegationerne var enige i, at der er behov for en velafbalanceret strategi, der tilgodeser kon-
kurrenceevne, miljø- og sundhedsaspekter som lige vigtige, og de noterede sig med tilfreds-
hed De Faste Repræsentanters Komités beslutning om at nedsætte en ad hoc-gruppe ved-
rørende kemikalier med et bredt mandat til at undersøge alle aspekter af forslaget;
under debatten fremhævede Kommissionen, at den havde fremlagt en konsekvensanalyse af
industriens omkostninger. Mange delegationer understregede igen behovet for at foretage en
sådan omfattende konsekvensanalyse, især med hensyn til SMV'er og andre brugere af kemi-
kalier;
nogle delegationer mente, at de indirekte omkostninger som følge af gennemførelsen af
REACH stadig vil blive betydelige, og at de bør undersøges omhyggeligt; og
adskillige delegationer understregede den rolle, som det foreslåede kemikalieagentur bør
spille ved koordineringen af evalueringsproceduren og således sikre, at reglerne gennemføres
ens.
Der erindres om, at der på det seneste Europæiske Råd (den 16.-17. oktober) i konklusionerne blev
anført følgende:
14132/03 (Presse 316)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453459_0008.png
10.XI.2003
"EU-lovgivningen bør ikke være et handicap for EU's konkurrenceevne sammenlignet med andre
store økonomiers konkurrenceevne. Med dette for øje opfordres Kommissionen til at tage hensyn til
de konsekvenser, som foreslået EU-lovgivning har for virksomhederne, ved at foretage en omfat-
tende konsekvensanalyse. Det kommende forslag om kemikalier, som Rådet (konkurrenceevne)
skal drøfte i samordning med andre rådssammensætninger, bliver en første lejlighed til at følge
denne linje, og der skal navnlig ses på forslagets indvirkning på SMV'er."
DIREKTIVERNE EFTER DEN NYE METODE -
Rådets resolution
"Resolution om meddelelsen fra Kommissionen
"En bedre anvendelse af direktiverne efter den nye metode"
1.
Rådet for Den Europæiske Union,
SOM ERINDRER OM
sine målsætninger i Rådets afgørelse af 22. juli 1993 (93/465/EØF)
1
og sin
resolution af 7. maj 1985 om en ny metode i forbindelse med teknisk harmonisering og standarder
2
,
af 21. december 1989 om en global metode for overensstemmelsesvurdering
3
og af
28. oktober 1999 om standardiseringens rolle i Europa
4
samt om sine konklusioner af 1. marts 2002
om standardisering
5
,
SOM ERKENDER
den nye og globale metodes betydning som en hensigtsmæssig og effektiv re-
guleringsmodel, der giver mulighed for teknologisk innovation og styrker den europæiske industris
konkurrenceevne samt støtter principperne om tillid, gennemsigtighed og kompetence,
SOM FREMHÆVER
sin fortsatte støtte til Kommissionens indsats, både på det internationale og
det regionale/bilaterale plan, med henblik på at udnytte og udbygge de muligheder, der findes i den
nye metodes principper, for effektivt at beskytte f.eks. sundhed og sikkerhed og fjerne tekniske
handelshindringer samt tilskynde handelspartnere til at vedtage standarder og regler, der er i over-
ensstemmelse med Den Europæiske Unions bestemmelser,
SOM BEKRÆFTER
sit tilsagn om yderligere at forbedre det indre markeds effektivitet samt om
at styrke den europæiske industris konkurrenceevne, og
SOM NOTERER SIG
de omfattende hø-
ringer og drøftelser blandt interessenter samt medlemsstaternes nationale myndigheder,
1
2
3
4
5
Rådets afgørelse af 22. juli 1993 om modulerne for de forskellige faser i procedurerne for overensstemmelsesvurdering og
regler om anbringelse og anvendelse af "CE-overensstemmelsesmærkningen", med henblik på anvendelse i direktiverne om
teknisk harmonisering (93/465/EØF) EFT L 220 af 30.8.1993.
EFT C 136 af 4.6.1985.
EFT L 380 af 31.12.1990.
EFT C 141 af 19.5.2000.
EFT C 66 af 15.3.2002.
14132/03 (Presse 316)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453459_0009.png
10.XI.2003
SOM ERKENDER
behovet for mere klare rammer for overensstemmelsesvurdering, akkreditering
samt markedsovervågning i Den Europæiske Union,
SOM ERKENDER
værdien af, at der er en fælles forståelse af medlemsstaternes ansvar for, at den
nye og globale metode fungerer, samt behovet for, at medlemsstaterne gøres ansvarlige for opfyl-
delsen af deres forpligtelser, idet de dog selv kan bestemme, med hvilke midler dette skal ske,
SOM BEKRÆFTER
nødvendigheden af, at Kommissionen og medlemsstaterne tager alle hen-
sigtsmæssige skridt til yderligere at styrke og fremme gennemførelsen i alle medlemsstater af di-
rektiver baseret på den nye og globale metodes principper og til at udvide disse princippers anven-
delse til at omfatte nye områder,
SOM SER MED TILFREDSHED PÅ
meddelelsen fra Kommissionen: "En bedre anvendelse af
direktiverne efter den nye metode" og målsætningerne deri,
2.
Opfordrer Kommissionen til
At foreslå hensigtsmæssige initiativer på området for overensstemmelsesvurdering og markeds-
overvågning, herunder navnlig følgende:
a)
For så vidt angår de organer, der foretager overensstemmelsesvurdering i henhold til di-
rektiverne efter den nye metode, samt de organer og myndigheder, som er involveret i vur-
dering, udpegning og overvågning af overensstemmelsesvurderingsorganerne:
1.
At træffe foranstaltninger til at sikre, at alle bemyndigede organer udfører deres opgaver
på samme niveau og på loyale konkurrencevilkår, herunder foranstaltninger:
til at konsolidere de krav, som de bemyndigede organer skal overholde, såsom
udveksling af erfaringer, udveksling af oplysninger om tilbagetrukne eller næg-
tede attester, samt krav vedrørende bemyndigede organers aktiviteter tværs over
grænserne,
til at etablere og støtte hensigtsmæssige procedurer for udveksling af oplysninger
mellem bemyndigede organer, der respekterer princippet om forretningshemme-
ligheder, og som ikke begrænser konkurrencen mellem bemyndigede organer,
til at konsolidere de krav, som de organer, der er involveret i udpegning, vurde-
ring og overvågning af bemyndigede organer, skal overholde.
2.
At støtte oprettelsen af et forum af medlemsstaternes myndigheder med ansvar for ud-
pegning for således at lette udvekslingen af bedste praksis i forbindelse med vurdering,
udpegning og overvågning af bemyndigede organer.
14132/03 (Presse 316)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.XI.2003
3.
At oprette en effektiv informationsudvekslingsprocedure mellem udpegende myndighe-
der og akkrediteringsorganer, der har vurderet overensstemmelsesvurderingsorganer i
alle medlemsstater, EØS og andre lande for at give mulighed for et styrket administra-
tivt samarbejde.
At øge notifikationsprocedurens effektivitet og gennemsigtighed, idet der navnlig ses på
udviklingen af et online-notifikationssystem, der stilles til rådighed af Kommissionen,
og som tager sigte på at erstatte det eksisterende papirbaserede system, herunder adgang
til en ajourført liste over bemyndigede organer og overensstemmelsesvurderingsorga-
ner.
At udvikle en mere omfattende politik og mere omfattende retningslinjer for definition
(herunder disses rolle i udpegningsproceduren) og anvendelse af akkreditering med
henblik på at udbygge sammenhæng, gennemsigtighed og samarbejde blandt akkredite-
ringstjenester inden for Den Europæiske Union, både på det regulerede og det frivillige
område, idet der tages hensyn til, at virksomhederne frit kan vælge, om de vil anvende
disse på det ikke-regulerede område, samt de relevante internationale aspekter. Udvik-
lingen af en sådan politik bør navnlig omfatte akkrediteringsorganernes uafhængighed
af kommercielle overensstemmelsesvurderingsaktiviteter og som en tjenesteydelse af
almen økonomisk interesse at undgå konkurrence mellem de forskellige organer. Man
bør overveje at medtage sådanne bestemmelser i de generelle retlige rammer for den
nye metode.
4.
5.
b)
For så vidt angår markedsovervågning og CE-mærkning:
1.
Sammen med medlemsstaterne at overveje de væsentlige krav, der fastlægger de mål,
som medlemsstaterne skal nå for så vidt angår markedsovervågning, og indføre rammer
for det relevante administrative samarbejde i lovgivningen efter den nye metode, herun-
der udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne.
At forbedre sikkerhedsklausulproceduren, der er fastlagt i lovgivningen efter den nye
metode, for at øge gennemsigtigheden og reducere behandlingstiden, således at den bli-
ver mere effektivt og ensartet anvendt, og at gøre brug af den ekspertise, der findes i
medlemsstaterne.
I samarbejde med medlemsstaterne, EØS-staterne og andre lande, der har indgået aftaler
med Den Europæiske Union om anvendelse af CE-mærkning på deres område, samt
europæiske interessenter at indlede en kampagne for bedre at fremme og tydeliggøre
CE-mærkningens betydning og dens tilknytning til frivillige produktmærker.
2.
3.
14132/03 (Presse 316)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453459_0011.png
10.XI.2003
At indføre foranstaltninger til beskyttelse af CE-mærkningen.
c)
For så vidt angår generelle foranstaltninger:
1.
At foreslå foranstaltninger til præcisering og harmonisering af definitioner af horisontal
karakter med henblik på en sammenhængende anvendelse gennem medtagelse af
aspekter, der kan anvendes på alle sektorer, i én enkelt retsakt.
Med henblik på den udvidede Union og på en styrket anvendelse af direktiverne at
overveje, hvorledes der kan gives mulighed for at forene sparsom teknisk ekspertise i en
fælles pulje og sikre en effektiv beslutningsform.
I samarbejde med medlemsstaterne at sikre konsekvent anvendelse af overensstemmel-
sesvurderingsprocedurer for produkter, der er omfattet af mere end et enkelt direktiv,
idet det overvejes, om en mere sammenhængende række moduler kan gøres tilgænge-
lige i særdirektiver, og samtidig sikres, at der så kun anvendes standardmoduler. Leve-
randørens overensstemmelseserklæring bør anvendes, når det er muligt."
2.
3.
ØGET KONKURRENCEEVNE OG VÆKST
På baggrund af konklusionerne fra Det Europæiske Råd i oktober havde Rådet en udveksling af
synspunkter om øget konkurrenceevne og vækst på grundlag af to spørgsmål, som formandskabet
havde stillet vedrørende konsekvensanalyse og prioriterede områder i relation til FoU-projekter som
led i "vækstinitiativet" og "quick start-programmet".
Med hensyn til konsekvensanalysen fremgik det af drøftelserne, hvor vigtig en horisontal rolle
Rådet (konkurrenceevne) bør spille i forbindelse med mange områder i EF-lovgivningen vedrø-
rende konkurrenceevne. Det blev desuden foreslået, at Kommissionens lovgivnings- og arbejdspro-
gram for 2004 kan være udgangspunkt for analyse af prioriterede områder til konsekvensanalyse.
Ministrene fremhævede også det klare behov for at fastlægge praktiske enkeltheder, således at Rå-
det kan udføre dette arbejde på en effektiv måde.
Med hensyn til forskning fremsatte ministrene deres umiddelbare synspunkter vedrørende priorite-
rede områder for FoU-projekter, der kan indgå i "quick start-programmet", og fremhævede den vig-
tige rolle, som EIB kan spille i denne forbindelse.
Det blev bemærket, at begge spørgsmål vil blive taget op som led i de drøftelser, der skal afholdes
på samlingen i Rådet (konkurrenceevne) den 26.-27. november om europæisk konkurrenceevne, og
på baggrund af Kommissionens meddelelse om "vækstinitiativet" og "quick start-projekterne", som
vil blive vedtaget om kort tid. De synspunkter, som fremsættes på samlingen i Rådet (konkurrence-
evne), vil derefter blive forelagt for Det Europæiske Råd i december.
14132/03 (Presse 316)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453459_0012.png
10.XI.2003
FORSKERFAGET I DET EUROPÆISKE FORSKNINGSRUM (EFR)
- Rådets resolution
"RÅDETS RESOLUTION OM FORSKERFAGET OG FORSKERKARRIERER I DET
EUROPÆISKE FORSKNINGSRUM (EFR)
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
DER HENVISER TIL
1.
Rådets resolutioner af 15. juni 2000 og 16. november 2000
1
om et europæisk forskningsrum
(EFR), hvori det bl.a. understreges, at det er vigtigt at udvikle de menneskelige ressourcer
som en nøgle til mere forskningsekspertise i Europa, og at der er behov for at indføre en euro-
pæisk dimension i forskernes karriereforløb
Kommissionens meddelelse om "En mobilitetsstrategi for det europæiske forskningsrum
2
og
den efterfølgende rådsresolution om "Styrkelse af mobilitetsstrategien for det europæiske
forskningsrum (EFR)"
3
, hvori der gives tilslutning til skabelse af et mere gunstigt miljø for
forskere i Europa, samt Kommissionens meddelelse: "Universiteternes rolle i det europæiske
vidensamfund"
4
.
Kommissionens meddelelser om "Mere forskning i Europa - mod 3% af BNP"
5
og "Investe-
ring i forskning - en handlingsplan for Europa"
6
, hvori det understreges, at der er brug for
flere forskere inden 2010, samt den efterfølgende rådsresolution af 22. september 2003 om
"Investering i forskning med henblik på europæisk vækst og konkurrenceevne"
7
, hvori det
understreges, at øget investering i menneskelige ressourcer, navnlig ved at udvikle uddannel-
sen af forskere og fremme karrieremulighederne, vil være blandt nøglefaktorerne med hensyn
til at nå målsætningen om de 3% for investering i forskning.
Sjette rammeprogram (2002-2006)
8
, der især i afsnittet om "Menneskelige ressourcer og mo-
bilitet" støtter udviklingen af rigelige og dynamiske menneskelige ressourcer i verdensklasse
inden for det europæiske forskningssystem under hensyntagen til forskningens iboende inter-
nationale dimension.
2.
3.
4.
1
2
3
4
5
6
7
8
EFT C 205 af 19.7.2000, s. 1.
EFT 374 af 28.12.2000, s. 1.
KOM(2001)331 af 20. juni 2001.
EFT C 367 af 21.12.2001, s. 1.
KOM(2003) 58 endelig af 5.2.2003.
KOM(2002) 499 endelig af 11.9.2002.
KOM(2003) 226 endelig af 30.4.2003.
Dok. 12885/03.
EFT L 232 af 29.8.2002 og L 294 af 29.10.2002.
14132/03 (Presse 316)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453459_0013.png
10.XI.2003
5.
Rådets resolution om "Videnskab og samfund samt om kvindernes rolle inden for videnskab"
1
samt betydningen af dialogen mellem videnskab og samfund og kønsaspektets betydning for
opnåelse af det fulde FoU-potentiale i forbindelse med indsatsen i det europæiske forsknings-
rum.
Drøftelserne i forbindelse med Bologna-processen og udviklingen af et europæisk område for
videregående uddannelse og især konklusionerne fra Berlin-konferencen om Bologna-proces-
sen i september 2003, der henviste til forskningens betydning som en integreret del af de vide-
regående uddannelser i hele Europa.
Konklusionerne fra de seneste møder i Det Europæiske Råd, som har givet sin tilslutning til
oprettelsen og udviklingen af det europæiske forskningsrum, fremhæver, at det er vigtigt at
investere i FoU for at opnå en højere konkurrenceevne og økonomisk vækst og understreger i
denne forbindelse betydningen af at udvikle de menneskelige ressourcer inden for FoU.
BEKRÆFTER IGEN,
at forskning og forskere spille en nøglerolle for stimuleringen af
europæisk vækst og konkurrenceevne,
NOTERER SIG MED TILFREDSHED
Kommissionens meddelelse "Forskere i Det Euro-
pæiske Forskningsrum - Et fag, mange muligheder"
2
, som analyserer de forskellige faktorer,
der bestemmer betingelserne for og former karrieremuligheder, og som henviser til forskere
som "fagfolk, der arbejder med at udforme eller skabe ny viden, produkter, processer, meto-
der og systemer og med at forvalte de pågældende projekter",
ERKENDER,
at mange forskellige faktorer påvirker karrieremulighederne for forskere i
Europa i betragtning af de forskellige ordninger i medlemsstaterne. Disse vedrører bl.a. ud-
dannelse, mobilitet, ansættelsesmetoder, udvikling og bedømmelse af karriereforløb samt den
kontrakt- og lønmæssige situation i de sektorer, hvor forskerne virker, eller det retlige, admi-
nistrative, infrastrukturelle og kulturelle miljø, som de arbejder i, samt finansieringsniveauet
for forskning og udvikling.
ERKENDER,
at det er nødvendigt med forbedringer på dette om-
råde for at bidrage til udviklingen af et reelt europæisk arbejdsmarked for forskere, idet op-
mærksomheden især rettes mod en udvidet Europæisk Union,
SER DERFOR MED TILFREDSHED
på Kommissionens model til løsning af vanskelig-
hederne med hensyn til forskeruddannelse, -mobilitet og -karriereudvikling i et frivilligt sam-
arbejde med medlemsstater og andre interessenter inden for både den offentlige og private
sektor. Kommissionens handlingsforslag skal supplere andre initiativer på dette område, der
også tages i international sammenhæng, samtidig med at der tages hensyn til relevante tredje-
landes erfaringer. Rådet ser navnlig med tilfredshed på dens planer om:
6.
7.
8.
9.
10.
11.
1
2
EFT C 199 af 14.7.2001.
KOM(2003) 436 af 18.7.2003.
14132/03 (Presse 316)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.XI.2003
at arbejde på, at der udarbejdes et "charter for europæiske forskere", der yderligere kan
forbedre rammen om forvaltningen af karriereforløb for menneskelige ressourcer inden
for FoU, og en "kodeks for ansættelse af forskere", der tager hensyn til de forskellige
sektorers særegenheder og er baseret på bedste praksis
at iværksætte et europæisk forskerår for at styrke offentlighedens anerkendelse af for-
skerfaget og karrieremulighederne inden for FoU
at fortsætte arbejdet med at analysere forskellige karriereudviklingsspørgsmål og selve
forskeruddannelsen, herunder indsamling af data og behovsanalyse, hvilket også vil
kunne udgøre input i tiltag under anvendelse af den åbne koordineringsmetode
at forstærke bestræbelserne på at forbedre driften af forskernes mobilitetsportal og det
europæiske netværk af mobilitetscentre,
12.
OPFORDRER
medlemsstaterne, de tiltrædende stater og Kommissionen til, i samarbejde
med interessenterne, herunder både offentlige og private sektorer, på frivilligt grundlag at
forelægge handlingsforslag, navnlig under anvendelse af den åbne koordineringsmetode, som
vedtaget af Udvalget for Videnskabelig og Teknisk Forskning (CREST), med hensyn til:
at udvikle kriterier for registrering af forskellige faglige resultater opnået i løbet af for-
skernes karriere under hensyn til udviklingen i Bologna-processen
at udveksle bedste praksis, eventuelt på internationalt plan, med hensyn til karriere-
bedømmelses- og karriereevalueringssystemer inden for FoU
at fremme den sociale dialog samt dialogen mellem forskere, interessenter og hele sam-
fundet, herunder at øge offentlighedens bevidsthed om forskning og fremme unges inte-
resse for forskning og for en karriere inden for videnskab
ph.d.-studerendes generelle arbejdsforhold, herunder aspekter som forældreorlov, og at
træffe nødvendige foranstaltninger, under hensyntagen til gensidighed på europæisk
plan, med hensyn til muligheden for at få nationale lån og legater med til udlandet i for-
bindelse med en større mobilitet for forskere
at fremme lige muligheder for mandlige og kvindelige forskere, når disse initiativer ud-
arbejdes
at fortsætte bestræbelserne på at fjerne andre hindringer for forskerkarrierer eller for
mobilitet, herunder hindringer i forbindelse med mobilitet mellem sektorer og mobilitet
mellem og inden for private og offentlige sektorer samt mobilitet mellem forskellige
funktioner, under hensyntagen til en udvidet Europæisk Union
13.
OPFORDRER
Kommissionen til regelmæssigt at aflægge rapport om de fremskridt, der
gøres med hensyn til forbedring af ansættelses- og karriereudsigterne for forskere i Europa."
14132/03 (Presse 316)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453459_0015.png
10.XI.2003
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
HANDELSPOLITIK
Overgangsbeskyttelsesordning for indførsel fra Kina
Rådet vedtog en forordning om øgede kvoter i henhold til overgangsbeskyttelsesordningen ifølge
forordning nr. 427/2003 for indførsel af fodtøj, bordservice og keramiske produkter med oprindelse
i Folkerepublikken Kina
(dok. 13604/03).
ØKOFIN
Gensidig bistand på området direkte og indirekte skatter
Rådet nåede til politisk enighed om forslaget til et direktiv om gensidig bistand mellem medlems-
staterne inden for området direkte skatter, visse punktafgifter og afgiftsbelastning af forsikrings-
præmier.
Formålet med forslaget er at forbedre, udbygge og modernisere de eksisterende bestemmelser om
fastlæggelse af de grundlæggende regler for administrativt samarbejde og udveksling af oplysninger
mellem medlemsstater med henblik på at afsløre og forhindre skattesvig.
________________________
14132/03 (Presse 316)
I
DA