Europaudvalget 2003-04
Rådsmøde 2545
Offentligt
1453460_0001.png
14575/03 (Presse 325)
(OR. fr)
2545. samling i Rådet
- UDDANNELSE, UNGDOM OG KULTUR -
den 24.-25. november 2003 i Bruxelles
Formand:
Giuliano URBANI
Minister for kulturværdier og kulturelle foran-
staltninger
Letizia MORATTI
Undervisningsminister samt minister for
universiteter og forskning
Grazia SESTINI
Statssekretær for arbejdsmarkeds- og socialpolitik
i Den Italienske Republik
Internet:
http://ue.eu.int/
E-mail:
[email protected]
14575/03 (Presse 325)
Yderligere oplysninger: tlf. 32 2 285 95 89 – 32 2 285 63 19
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453460_0002.png
24./25.XI.2003
INDHOLD
1
DELTAGERE..................................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
KULTUR............................................................................................................................................. 6
EF-HANDLINGSPROGRAM TIL FREMME AF ORGANER, DER ER AKTIVE PÅ
EUROPÆISK PLAN PÅ KULTUROMRÅDET -
Offentlig Forhandling
......................................... 6
FREMTIDEN FOR FÆLLESSKABETS KULTURPROGRAM EFTER 2006................................. 8
DE AUDIOVISUELLE POLITIKKERS FREMTID ........................................................................ 10
MUSEER
- Rådets resolution
............................................................................................................ 12
FILMISKE VÆRKER
- Rådets resolution........................................................................................
17
UDDANNELSE ................................................................................................................................ 20
FREMME AF ORGANER, DER ER AKTIVE PÅ EUROPÆISK PLAN PÅ
UDDANNELSESOMRÅDET, OG STØTTE TIL ENKELTFORANSTALTNINGER PÅ
UDDANNELSES- OG ERHVERVSUDDANNELSESOMRÅDET - Offentlig
forhandling
.......... 20
UDDANNELSES- OG ERHVERVSUDDANNELSESSYSTEMER I EUROPA ........................... 22
HANDLINGSPLAN FOR SPROG ................................................................................................... 24
BEKÆMPELSE AF SOCIAL UDSTØDELSE AF UNGE -
Rådets resolution...............................
26
VIDENSAMFUNDET -
Rådets resolution
....................................................................................... 30
UNGDOM ......................................................................................................................................... 33
FREMME AF ORGANER PÅ EUROPÆISK PLAN PÅ UNGDOMSOMRÅDET -
Offentlig
forhandling.........................................................................................................................................
33
DET FREMTIDIGE SAMARBEJDE PÅ UNGDOMSOMRÅDET ................................................ 35
– Rådets resolution.............................................................................................................................
35
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://ue.eu.int.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
14575/03 (Presse 325)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24./25.XI.2003
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
UDDANNELSE
ERASMUS MUNDUS* -
Offentlig forhandling.........................................................................I
eLEARNING* -
Offentlig forhandling........................................................................................I
Affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE) -
Offentlig forhandling...............................
II
MILJØ
14575/03 (Presse 325)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453460_0004.png
24./25.XI.2003
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Paul VAN GREMBERGEN
Bernd GENTGES
Hans NIESSEN
Danmark:
Jeppe TRANHOLM MIKKELSEN
Ulla TØRNÆS
Tyskland:
Christina WEISS
Ute ERDSIEK-RAVE
Wolf-Michael CATENHUSEN
Peter RUHENSTROTH-BAUER
Grækenland:
Petros EFTHYMIOU
Dimitris GEROU
Georgios SAKELLION
Spanien:
Pilar DEL CASTILLO VERA
Cristóbal GONZÁLEZ-ALLER
Frankrig:
Jean-Jacques AILLAGON
Christian MASSET
Irland:
John O'DONOGHUE
Noel DEMPSEY
Italien:
Giuliano URBANI
Letizia MORATTI
Grazia SESTINI
Luxembourg:
Anne BRASSEUR
Christian BRAUN
Nederlandene:
Henne SCHUWER
Østrig:
Elisabeth GEHRER
Franz MORAK
Portugal:
Pedro ROSETA
David JUSTINO
Maria da Graca CARVALHO
Flamsk minister for indre anliggender, kultur, ungdom og offent-
ligt ansatte
Minister for undervisning og uddannelse, kultur og turisme (det
tysksprogede fællesskab)
Minister for ungdom og familie, beskyttelse af monumenter samt
sundhed og sociale spørgsmål (det tysksprogede fællesskab)
Stedfortrædende fast repræsentant
Undervisnings- og forskningsminister
Viceminister under forbundskansleren, ansvarlig i forbundsrege-
ringen for kultur og medier
Minister for uddannelse, videnskab, forskning og kultur, delstaten
Schleswig-Holstein
Statssekretær, Ministeriet for Undervisning og Forskning
Statssekretær
Minister for undervisning og trossamfund
Generalsekretær
Generalsekretær for ungdomsspørgsmål
Undervisnings- og kulturminister samt minister for sport
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for kultur og kommunikation
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for kunst, sport og turisme
Minister for undervisning og videnskab
Minister for kulturværdier og kulturelle foranstaltninger
Undervisningsminister samt minister for universiteter og forskning
Statssekretær for arbejdsmarkeds- og socialpolitik
Minister for undervisning, erhvervsuddannelse og sport
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for undervisning, videnskab og kultur
Statssekretær, forbundskanslerens kontor
Kulturminister
Undervisningsminister
Minister for videnskab og videregående uddannelse
14575/03 (Presse 325)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453460_0005.png
24./25.XI.2003
Finland:
Tanja KARPELA
Tuula HAATAINEN
Sverige:
Marita ULVSKOG
Thomas ÖSTROS
Det Forenede Kongerige:
Alan PUGH
Charles CLARKE
Peter PEACOCK
Kulturminister
Minister for undervisning og videnskab
Kulturminister
Minister for undervisning og videnskab
Minister for kultur og wallisisk sprog samt sport
Minister for undervisning og erhvervskompetencer
Minister for uddannelse og ungdom (den skotske regering)
*
Kommissionen:
Viviane REDING
*
*
Medlem
De tiltrædende staters regeringer
var repræsenteret som følger:
1
Tjekkiet:
Petra SMOLÍKOVÁ
Jaroslav MÜLNER
Estland:
Toivo MAIMETS
Margus RAHUOJA
Cypern:
Pefkios GEORGIADES
Letland:
Ing na R BENA
Karlis SADURSKIS
Litauen:
Roma �½AKAITIEN
Algirdas MONKEVICIUS
Ungarn:
István HILLER
Marta SCHNEIDER
Malta:
Jesmond MUGLIETT
Polen:
Maciej KLIMCZAK
Ewa FREYBERG
Slovakiet:
Martin FRONC
Juras NOCIAR
Slovenien:
Andreja RIHTER
Slavko GABER
Vicekulturminister
Viceminister for undervisning, ungdom og sport
Undervisnings- og forskningsminister
Stedfortrædende missionschef
Undervisnings- og kulturminister
Kulturminister
Undervisnings- og videnskabsminister
Kulturminister
Undervisnings- og videnskabsminister
Minister for den nationale kulturarv
Vicestatssekretær
Minister for ungdom og kunst
Statssekretær, Kulturministeriet
Statssekretær, Undervisningsministeriet
Undervisningsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Kulturminister
Minister for uddannelse, forskning og sport
1
Det var det første rådsmøde, hvor de ti tiltrædende stater deltog med status som aktive
observatører.
5
14575/03 (Presse 325)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453460_0006.png
24./25.XI.2003
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
KULTUR
EF-HANDLINGSPROGRAM TIL FREMME AF ORGANER, DER ER AKTIVE PÅ
EUROPÆISK PLAN PÅ KULTUROMRÅDET -
Offentlig Forhandling
Rådet nåede enstemmigt til politisk enighed om Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om et EF-
handlingsprogram til fremme af organer, der er aktive på europæisk plan på kulturområdet,
(10304/03) på grundlag af et kompromis fra formandskabet, som Kommissionen har godkendt. Den
portugisiske delegation meddelte, at den vil undlade at stemme ved den formelle vedtagelse af
Rådets fælles holdning på et senere stadium. Kommissionen fremsatte en erklæring om anvendelsen
af afgørelse 1999/468/EF om komitologi.
Europa-Parlamentet afgav førstebehandlingsudtalelse den 6. november.
Det kompromis fra formandskabet, som der blev opnået politisk enighed om, medfører følgende
ændringer i forhold til det oprindelige forslag:
med hensyn til udvælgelse af støttemodtagere kunne Kommissionen ifølge det oprindelige
forslag undlade at offentliggøre en indkaldelse af forslag, hvis støttemodtageren er anført med
navns nævnelse i en budgetpost. Kommissionen kunne ligeledes yde støtte uden indkaldelse
af forslag, hvis støttemodtagerne og de beløb, der er afsat til hver af dem, er anført i budgettet,
og det samlede beløb på budgetposten i sin helhed er fordelt på forhånd af budgetmyndig-
heden. I budgetforslaget for 2004 er der opstillet en liste over organisationer ligesom de fore-
gående år, og der er ikke udarbejdet nogen indkaldelse af forslag for 2004. Formandskabets
kompromis er på den ene side baseret på en fortsættelse af praksis med budgetposten og inde-
holder et bilag II med listen over modtagerorganer for 2004, men gør det på den anden side
muligt fra 2005 at fordele støtten på grundlag af indkaldelser af forslag.
14575/03 (Presse 325)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24./25.XI.2003
den foreslåede femårsperiode reduceres til tre år - 2004-2006 - og budgetrammen skal for-
mentlig reduceres fra 31 mio. EUR som fastsat i Kommissionens forslag for fem år
(2004-2008) til 19 mio. EUR. Det noteres, at fastsættelsen af dette beløb, som for øjeblikket
er under behandling, henhører under budgetmyndigheden.
konsekvensen af denne reduktion af programmeringsperioden og af bevillingerne vil være, at
evalueringen af foranstaltningerne, der oprindeligt var fastsat til senest den 31.12.2007, finder
sted den 31.12.2005.
der er nu indført en komitologiprocedure for anvendelsen af denne afgørelse med henblik på
forvaltning af budgetrammen gennem Udvalget for Kultur 2000-programmet.
Formålet med programmet er at indføre en basisretsakt for erhvervsuddannelse og støtte til organer,
der er aktive på europæisk plan, samt til enkeltforanstaltninger på kulturområdet. Med denne afgø-
relse vil der blive skabt et retsgrundlag for tiltag, der for øjeblikket ikke har et sådant. Programmet
omfatter tre kategorier af støtte:
til drift af Det Europæiske Kontor for Mindre Anvendte Sprog og centrene i oplysnings- og
dokumentationsnettet Mercator
til drift af organisationer af europæisk kulturel interesse
til foranstaltningen til sikring af, at de tidligere nazistiske koncentrationslejre bevares som
historiske mindesmærker.
14575/03 (Presse 325)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453460_0008.png
24./25.XI.2003
FREMTIDEN FOR FÆLLESSKABETS KULTURPROGRAM EFTER 2006
Rådet havde en drøftelse af det kulturelle samarbejde efter 2006. Denne drøftelse vedrørte midtvejs-
rapporten om Kultur 2000-arbejdsprogrammet (2000-2004) og dette programs fremtid (2007-2013).
Formandskabet forelagde ministrene tre diskussionsemner:
Generelt vedrørende fremme og udvikling af de kulturelle udvekslinger mellem de fremtidige
medlemsstater og de "femten" kunne medlemsstaterne og de tiltrædende stater bredt tilslutte
sig tanken om en lettere adgang for de tiltrædende stater til de europæiske kulturprogrammer
ved hjælp af specifikke indsatser.
Med hensyn til fremme af Fællesskabets kulturelle indsats udadtil erindrede de fleste med-
lemsstater endvidere om betydningen af kulturelt samarbejde med tredjelande samt om vær-
dien af den kulturelle mangfoldighed i Europa.
Endelig fandt et stort flertal af medlemsstaterne og de tiltrædende stater det nødvendigt at
fortsætte gennemførelsen af det indre marked for kultur og af målsætningerne om fremme af
tværnationalt kultursamarbejde i Europa, især ved fremme af kulturel mobilitet for kunstnere
og værker.
Kommissionens repræsentant erindrede som indledning om, at midtvejsrapporten til evaluering af
kultur 2000-programmet har afsløret visse mangler, f.eks. en spredning af fællesskabsprojekterne,
der skader målsætningerne for programmet. Han anførte, at Kommissionen i de kommende år
ønsker at koncentrere sig om et mere begrænset antal målsætninger for at optimere disse program-
mers europæiske merværdi. Han gjorde opmærksom på, at Kommissionen i løbet af første kvartal af
2004 vil forelægge et forslag til afgørelse om et kultur 2000 program af en "ny generation" for peri-
oden 2007-2013 efterfulgt af resultatet af de offentlige høringer herom samt af forhåndsvurderingen
af det fremtidige program.
14575/03 (Presse 325)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24./25.XI.2003
"Kultur 2000"-programmet er et fællesskabsprogram, der er udarbejdet for 5 år (2000-2004) og har
et budget på 167 mio. EUR. Det giver støtte til projekter for kulturelt samarbejde på alle kunstneri-
ske og kulturelle områder.
Et forslag t il afgørelse om forlængelse af dette program i to år (2005-2006) er for øjeblikket under
behandling i Rådet og Europa-Parlamentet.
14575/03 (Presse 325)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453460_0010.png
24./25.XI.2003
DE AUDIOVISUELLE POLITIKKERS FREMTID
Rådet havde en drøftelse på grundlag af Kommissionens midtvejsrevision af de audiovisuelle pro-
grammer Media Plus og Media Uddannelse (2001-2005) samt på grundlag af et dokument fra for-
mandskabet.
Dette dokument fastslår den manglende sammenhæng mellem de forskellige audiovisuelle politik-
ker og de alvorlige konsekvenser heraf for denne sektor, idet konkurrencen fra tredjelande i Europa
dog især skyldes industriens utilstrækkelige investeringer i distribution, udnyttelse og udvikling af
værkerne. Den europæiske industri står i spredt orden over for en mangedobling af audiovisuelle
tjenester på grund af indførelsen af digitale teknologier.
Formandskabet forelagde Rådet tre diskussionsemner:
Integration af de nye medlemsstater i de centrale aktioner i Media-programmet (uddannelse,
udvikling, distribution): de tiltrædende stater, der fik støtte fra et flertal af medlemsstaterne,
ønskede en positiv forskelsbehandling til fordel for de fremtidige medlemsstater i form af en
lempelse af kriterierne for støtteberettigelse i forbindelse med finansiering af audiovisuelle
programmer, især på områderne uddannelse og særlig fordelagtige overgangsforanstaltninger
til fordel for disse stater.
Indarbejdelse af digital teknologi i programmets aktioner ved udvikling af de nuværende
pilotprojekter: de fleste af medlemsstaterne noterede sig betydningen og hastigheden af ud-
viklingen af den digitale teknologi i den audiovisuelle sektor.
Adgangen for små og mellemstore virksomheder (SMV) i den audiovisuelle sektor til finan-
siering i partnerskab med Den Europæiske Investeringsbank: et flertal af medlemsstaterne
bemærkede, at SMV'er har vanskeligt ved at få adgang til denne sektor og understregede
deres usikre finansielle situation, der ofte er betinget af et enkelt projekts succes.
14575/03 (Presse 325)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24./25.XI.2003
Kommissær Reding oplyste, at hun vil forelægge et forslag til afgørelse af en "ny generation" i før-
ste kvartal af 2004, der dækker de forskriftsmæssige aspekter og politikkerne til støtte for den
audiovisuelle sektor for perioden 2007-2013 (Media). Hun understregede den betydning, dette
instrument har haft tidligere, og gjorde opmærksom på, at 90% af de film, der distribueres uden for
deres oprindelsesland, har fået støtte fra Media i de seneste år.
To forslag til afgørelse om forlængelse af det nuværende Media Plus i et år (2006) er for øjeblikket
under behandling i Rådet og Europa-Parlamentet.
14575/03 (Presse 325)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453460_0012.png
24./25.XI.2003
MUSEER
- Rådets resolution
Rådet vedtog enstemmigt en resolution om samarbejde mellem kulturinstitutioner på museums-
området med undertitlen "Hen imod museernes kulturområde i Europa". Indholdet af denne resolu-
tion er som følger:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
1.
2.
SOM HENVISER TIL
traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
SOM HENVISER TIL
Rådets resolution om en ny arbejdsplan for det europæiske samar-
bejde på kulturområdet, vedtaget den 25. juni 2002
1
, som bl.a. indeholder følgende prioriteter:
a)
b)
c)
bevægelighed for værker og personer i den kulturelle sektor
inddragelse og deltagelse af de nye medlemsstater på kulturområdet
styrkelse af synergien med andre fællesskabsområder og -aktiviteter, herunder for
eksempel på områderne uddannelse og erhvervsuddannelse, ungdom, forskning og
informations- og kommunikationsteknologi
forbedring af informationsformidlingen med henblik på at lette borgernes adgang til
EF's kulturaktiviteter
samarbejde på forskellige områder i forbindelse med kulturforvaltning, herunder for-
valtning og administration af kulturgenstande,
d)
e)
3.
SOM ERINDRER OM
forordningen om udførsel af kulturgoder og direktivet om tilbage-
levering af kulturgoder, som ulovligt er fjernet fra en medlemsstats område, samt om Rådets
resolution om Kommissionens beretning om gennemførelsen heraf
2
,
SOM ENDVIDERE ERINDRER OM
Rådets resolution af 21. januar 2002 om kultur og
vidensamfund, hvori der blandt andet opfordres til digitalisering af kulturelt indhold,
4.
1
2
EFT C 162/02 af 6.7.2002.
EFT L 395 af 31.12.1992, EFT L 74 af 27.3.1993, EFT L 201 af 17.7.1998, EFT L 187 af
10.7.2001 og EFT C 32 af 5.2.2002.
12
14575/03 (Presse 325)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24./25.XI.2003
5.
SOM AGTER
yderligere at styrke de kulturelle forbindelser mellem medlemsstaterne for at
fremme bevidstheden om den fælles kulturarv og den kulturelle mangfoldighed i Europa, og
overveje, hvorledes der kan tages hensyn til disse tværgående problemstillinger, om nødven-
digt under hensyn til det program, der skal afløse Kultur 2000-programmet,
SOM ERINDRER OM,
at "kulturinstitutioner" i forbindelse med denne resolution omfatter
en lang række forskellige organer. Disse kulturinstitutioner kan f.eks. være museer, gallerier,
kompetente myndigheder, forsknings-, uddannelses- og restaureringsinstitutioner eller univer-
sitetsinstitutter,
SOM ENDVIDERE ERINDRER OM,
at politiet og toldvæsenet spiller en væsentlig rolle i
bekæmpelsen af ulovlig handel med kulturgoder,
6.
7.
UNDERSTREGER BEHOVET FOR AT FORBEDRE SAMARBEJDET MELLEM MED-
LEMSSTATERNE INDEN FOR FØLGENDE OMRÅDER, UNDER HENSYNTAGEN TIL
HVERT ENKELT MEDLEMSSTATS LOVGIVNING:
A.
Samarbejde på forskningsområdet og videreuddannelse vedrørende kulturarven
1.
Udveksling af erfaringer i uddannelsessektoren med det formål at styrke forskning og
samarbejde blandt personalet i kulturinstitutionerne.
Det vil blive overvejet, om medlemsstaterne kunne være værter for personale fra så-
danne kulturinstitutioner i nogle uger eller organisere uddannelsesseminarer om viden-
skabelige og administrative spørgsmål i forbindelse med forberedelse af udstillinger og
museumsdrift.
2.
Normer og god praksis, der gælder i de forskellige lande på følgende områder:
beskyttelse af kulturarven
konservering og restaurering af samlinger og af steder, der udgør en del af kultur-
arven
dokumentation vedrørende samt fortegnelser over og digitalisering af samlingerne
og af steder, der udgør en del af kulturarven
udstillingsteknikker, metoder og fortolkning
undervisningstilbud på museer
retningslinjer for udstillingerne (for eksempel udlånspolitik, vilkår for udveksling)
forvaltning og administration af museerne
nyttiggørelsespolitikker.
14575/03 (Presse 325)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24./25.XI.2003
B.
Samarbejde om konservering og restaurering og reproduktion af kulturgenstande og
monumenter
1.
Konservering og restaurering af kulturgenstande (herunder arkæologiske fund, malerier,
skulpturer osv.) og af monumenter foretaget af blandede hold fra medlemsstaterne med
efterfølgende offentliggørelse af resultaterne, der lader den enkelte deltagers viden og
tekniske dygtighed komme til sin ret, og hvor konserverings- og restaureringskriterier
og -metoder sammenlignes
Reproduktion og digitalisering af kulturgenstande med henblik på studier og undervis-
ning.
Udgravning af arkæologiske fundsteder foretaget af hold med deltagere fra flere med-
lemsstater. Sammenlignende undersøgelser af de kriterier, der anvendes til en sådan ud-
nyttelse, og af forholdet mellem den arkæologiske "tema-park" og det naturlige miljø.
Komparativ forskning fra forskellige lande om afvejning af udviklingen af infrastruktu-
rer i forhold til beskyttelse af den arkæologiske og arkitektoniske kulturarv.
2.
3.
4.
C.
Samarbejde om bekæmpelse af ulovlig handel med kulturgenstande
1.
2.
3.
Beskyttelse og tilbagetagelse af kulturgoder, herunder arkæologiske fund uden oprindel-
sesdokumentation.
Intensivering af den fælles indsats for at hindre ulovlig handel med kulturgenstande.
Etablering eller styrkelse af samarbejde mellem medlemsstaternes administrative struk-
turer på dette område og mellem kulturinstitutioner og administrative strukturer.
D.
Samarbejde vedrørende udstillinger
1.
Tilrettelæggelse af udstillinger. Der vil kunne ydes særlige incitamenter til udstillinger,
der tilrettelægges af blandede grupper af videnskabsmænd og eksperter fra medlems-
staternes institutioner, og som skal behandle spørgsmål vedrørende kontakter, påvirk-
ninger og forholdet mellem de forskellige europæiske folk gennem historien.
Udstillinger, der lægger hovedvægten på ny viden og nyanskaffelser, og som opfylder
beskyttelseskriterierne, vil kunne fremmes.
2.
Udveksling af kulturgenstande, kunstværker og samlinger. Medlemsstaternes kultur-
institutioner og museer vil kunne fremme udvekslingen af samlinger og enkelte kunst-
værker med henblik på udstilling inden for det europæiske område og således henlede
opmærksomheden på den fælles kulturarv.
14575/03 (Presse 325)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24./25.XI.2003
3.
Sammenligning mellem medlemsstaternes lovgivning og praksis med hensyn til afhol-
delse af internationale udstillinger og transport af kunstgenstande og samlinger, specielt
med hensyn til mulighederne for offentlig garanti for forsikringsomkostninger samt be-
stemmelser om tredjemandskrav vedrørende udlånte værker.
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE TIL AT FREMME ET ØGET KULTURSAMAR-
BEJDE, DER
1.
giver videnskabsmænd mulighed for at uddybe studierne af dokumentationen vedrørende
kunstværker, kunstgenstande og monumenter i deres mange aspekter; især digital og fotogra-
fisk dokumentation.
giver de ansatte ved medlemsstaternes institutioner og museer mulighed for - gennem rele-
vante uddannelsesprogrammer og seminarer - at uddybe emner af fælles interesse, foretage en
kritisk sammenligning af de forskellige kriterier og metoder, som er fastsat og/eller afprøvet i
de forskellige lande, og samtidig bidrage til at etablere et samarbejde på dette område.
fremmer adgangen, herunder virtuel adgang, til kulturarven med henblik på at tilvejebringe
bedre oplysninger om og et mere indgående kendskab til kulturarven samt at øge offentlighe-
dens opmærksomhed på ulovlige aktiviteter i forbindelse med kulturgenstande.
Der vil blive lagt særlig vægt på, at udstillingerne på museer, fundsteder m.m. præsenteres på
flere niveauer (multi-layered) for at imødekomme forskellige typer publikum, herunder han-
dicappede, men således, at præsentation på hvert niveau, også de mest elementære, er trovær-
dig og giver korrekt information.
OPFORDRER DESUDEN MEDLEMSSTATERNE OG KOMMISSIONEN
til,
hvor det er relevant,
at fremme samarbejde mellem medlemsstaternes kulturinstitutioner og
museer, herunder gennem arbejdsgrupper for at sikre den praktiske opfølgning af denne resolution
med pilotprojekter, som skal gennemføres af medlemsstaterne.
OG BESLUTTER at evaluere iværksættelsen af denne resolution i løbet af første halvår af 2005.
Denne resolution vil blive offentliggjort i De Europæiske Fællesskabers Tidende."
2.
3.
14575/03 (Presse 325)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24./25.XI.2003
Udkastet til resolution tager sigte på at styrke samarbejdet mellem medlemsstaterne om forskning
og uddannelse inden for rammerne af den kulturelle arv ved at foreslå afholdelse af videnskabelige
og administrative uddannelsesseminarer, især bestemt for personalet ved kulturinstitutioner i et
værtsland. Der foreslås andre initiativer i forbindelse med restaurering og reproduktion af monu-
menter og kunstværker, især sammenligning af restaureringsmetoder og konserveringsteknikker.
Bekæmpelsen af ulovlig handel med kulturgenstande nævnes ligeledes.
14575/03 (Presse 325)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453460_0017.png
24./25.XI.2003
FILMISKE VÆRKER
- Rådets resolution
Rådet vedtog enstemmigt en resolution om deponering af filmiske værker i Den Europæiske Union.
Indholdet af denne resolution er som følger:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
som tager følgende i betragtning:
1.
I Rådets resolution af 26. juni 2000
1
om bevaring og udnyttelse af den europæiske filmskat
henstilles det til medlemsstaterne, at de samarbejder om restaurering og bevaring af filmskat-
ten, herunder brug af digitalteknologi, at de udveksler bedste praksis i denne sektor, at de til-
skynder til en gradvis etablering af netværk mellem de europæiske arkivers databaser, og at de
overvejer muligheden for at anvende disse samlinger til undervisningsformål.
I Kommissionens meddelelse om visse juridiske aspekter vedrørende biograffilm og andre
audiovisuelle værker
2
overvejes spørgsmålet om pligtdeponering af audiovisuelle værker på
nationalt eller regionalt plan som en af flere måder, hvorpå Europas audiovisuelle kulturarv
kan bevares og sikres, og der bebudes en opgørelse af situationen med hensyn til deponering
af filmiske værker i medlemsstaterne, kandidatlandene og EFTA-landene.
Rådet (kultur/audiovisuelle spørgsmål) gav på samlingen den 5. november 2001 udtryk for
tilfredshed med indholdet af Kommissionens meddelelse og Kommissionens tilgang til emnet.
Også Europa-Parlamentet understregede i sin betænkning af 5. juni 2002 om Kommissionens
meddelelse om biograffilm nødvendigheden af at bevare den filmiske kulturarv.
2.
3.
4.
ERINDRER OM,
at Europarådets konvention om beskyttelse af den audiovisuelle kulturarv kræ-
ver, at deltagerstaterne med retlige eller andre midler indfører pligtdeponering af materiale med
levende billeder, som er en del af deres audiovisuelle kulturarv, og som er blevet produceret eller
koproduceret på deres område. Konventionen, der også henstiller til frivillig deponering af mate-
riale med levende billeder, som er en del af den audiovisuelle kulturarv, såvel som tilknyttet mate-
riale, blev åbnet for undertegnelse den 8. november 2001 og er blevet undertegnet af fire EU-
medlemsstater.
1
2
EFT C 193 af 11.7.2000.
Dok. 12258/01 AUDIO 32, KOM(2001) 534 endelig af 26.9.2001.
17
14575/03 (Presse 325)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24./25.XI.2003
NOTERER SIG,
at Kommissionens opgørelser viser, at mindst to tredjedele af medlemsstaterne
har en ordning med pligtdeponering af alle filmiske værker eller i det mindste af værker, hvortil der
er ydet offentlig støtte.
BEKRÆFTER PÅ NY,
at de europæiske filmiske værker er et vigtigt udtryk for de europæiske
kulturers rigdom og mangfoldighed og udgør en kulturarv, der skal bevares og sikres for de kom-
mende generationer.
UNDERSTREGER,
at europæiske filmiske værker, som er en del af medlemsstaternes audiovisu-
elle kulturarv, systematisk bør deponeres i nationale, regionale eller andre arkiver for at sikre, at de
bevares.
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE TIL INDEN FOR RAMMERNE AF DERES
ANSVARSOMRÅDER:
1.
At indføre effektive ordninger for deponering og bevaring af de filmiske værker, som er en
del af deres audiovisuelle kulturarv, i deres nationale arkiver, filminstitutter eller lignende
institutioner, hvis sådanne ordninger ikke allerede findes. Ordningerne bør omfatte nationale
filmiske værker så vidt muligt eller i det mindste de filmiske værker, hvortil der er ydet
offentlig støtte på nationalt plan og/eller på fællesskabsplan. Ordningerne kan bygge på en
retlig eller kontraktlig forpligtelse eller på andre foranstaltninger, der har samme virkning
med hensyn til bevaring af den audiovisuelle kulturarv.
At sørge for, at der gives mulighed for anvendelse af de deponerede filmiske værker til
undervisnings-, og forskningsformål eller kulturelle formål eller for anden lignende ikke-
erhvervsmæssig anvendelse, i alle tilfælde under overholdelse af ophavsret og beslægtede ret-
tigheder.
At udveksle god praksis og samarbejde indbyrdes på dette område.
2.
3.
OPFORDRER KOMMISSIONEN TIL:
1.
At overveje, hvordan det videre samarbejde mellem medlemsstaterne på dette område kan ud-
vikles i overensstemmelse med traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, vedrø-
rende f.eks.:
udveksling af informationer om deponering og bevaring af vigtige europæiske film,
tilskyndelse til samarbejde mellem filmarkiver,
forbedring af koordinationen af fortegnelser over filmsamlinger,
højnelse af unges kendskab til den europæiske filmiske kulturarv,
hensyntagen til den filmiske kulturarv i forbindelse med aktioner og initiativer til
fremme af mediekendskab.
14575/03 (Presse 325)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24./25.XI.2003
2.
At forsætte udvekslingen af erfaringer og bedste praksis fra medlemsstaterne i den gruppe af
filmeksperter, som Kommissionen allerede har nedsat, og aflægge rapport til Rådet om de
fremskridt, der gøres."
Konklusionerne foreslår medlemsstaterne at indføre effektive ordninger for deponering og bevaring
af filmiske værker, hvis der ikke allerede findes sådanne ordninger, og samarbejde mellem staterne
på dette område.
14575/03 (Presse 325)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453460_0020.png
24./25.XI.2003
UDDANNELSE
FREMME AF ORGANER, DER ER AKTIVE PÅ EUROPÆISK PLAN PÅ UDDANNEL-
SESOMRÅDET, OG STØTTE TIL ENKELTFORANSTALTNINGER PÅ UDDANNELSES-
OG ERHVERVSUDDANNELSESOMRÅDET - Offentlig
forhandling
Rådet nåede på grundlag af et kompromis fra formandskabet, der tager hensyn til Europa-Parla-
mentets udtalelse, enstemmigt til politisk enighed om forslaget til Europa-Parlamentets og Rådets
afgørelse om et EF-handlingsprogram til fremme af organer, der er aktive på europæisk plan på ud-
dannelsesområdet, og støtte til enkeltforanstaltninger på uddannelses- og erhvervsuddannelsesom-
rådet (10051/03). Denne politiske enighed baner vejen for den formelle vedtagelse på et senere sta-
dium af Rådets fælles holdning.
Europa-Parlamentet afgav førstebehandlingsudtalelse den 6. november
(dok. 14381/03).
Formandskabets kompromis medfører følgende ændringer i forhold til det oprindelige forslag:
Programmets varighed fastsættes til
3 år
(2004-2006) i stedet for 5 (2004-2008)
Budgettet reduceres tilsvarende fra 129,620 til 77 mio. EUR. Det noteres, at denne afgørelse,
der er under behandling, henhører under budgetmyndigheden.
14575/03 (Presse 325)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24./25.XI.2003
Formålet med denne afgørelse er således at indføre en basisretsakt for ydelse af støtte til fremme af
organer, der er aktive på europæisk plan på uddannelsesområdet, og støtte til enkeltforanstaltninger
på uddannelses- og erhvervsuddannelsesområdet. Da forslaget i det væsentligste modsvarer et tek-
nisk behov for at skabe et retsgrundlag for en støtte, der for øjeblikket ydes uden et sådant grundlag,
er de fastsatte beløb i vidt omfang baseret på de beløb, der er bevilget inden for Den Europæiske
Unions budget for regnskabsåret 2003. Det oprindelige forslag indfører følgende sondring mellem
to grupper af modtagere: Kommissionen udbetaler støtte inden for budgettet til en række modtagere
- specifikke institutioner inden for uddannelse og erhvervsuddannelse - der er angivet i bilaget til
forslaget; der udbetales støtte til andre organer - europæiske sammenslutninger, der er aktive på ud-
dannelses- og erhvervsuddannelsesområdet - på grundlag af indkaldelser af forslag.
Der er forudset tre kategorier af støtte i forslaget:
driftsstøtte til organisationer, der nævnes i afgørelsen
driftsstøtte til andre organisationer, der arbejder for virkeliggørelse af et mål af generel euro-
pæisk interesse
støtte til gennemførelse af de øvrige interventioner, der er nævnt ovenfor (støtte til aktiviteter
inden for videregående uddannelse vedrørende europæisk integration; støtte til foranstaltnin-
ger til opfølgning af uddannelsessystemernes konkrete fremtidige mål; støtte til uddannelse i
europæisk ret). Denne støtte ydes på grundlag af årlige indkaldelser af forslag.
14575/03 (Presse 325)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453460_0022.png
24./25.XI.2003
UDDANNELSES- OG ERHVERVSUDDANNELSESSYSTEMER I EUROPA
Rådet havde en frugtbar drøftelse på grundlag af et spørgeskema fra formandskabet om et udkast til
fælles interimsrapport om gennemførelsen af det detaljerede arbejdsprogram om opfølgning af
uddannelsessystemernes mål i Europa.
Et flertal af delegationer kunne give deres tilslutning til følgende emner:
Opfølgningen af uddannelsessystemernes mål i Europa skal være handlingsorienteret. Det er
således ikke nødvendigt med en arbejdsgruppe på højt plan på dette stadium.
Kommissionens ledelse af uddannelsesaktioner skal være ikke-bureaukratisk og smidig og
respektere nærhedsprincippet. Det er ikke nødvendigt med en årsrapport herom fra medlems-
staterne.
Arbejdsprogrammet og referenceindikatorerne skal tage hensyn til de særlige forhold i hver
medlemsstat samt deres respektive niveauer.
Interimsrapporten skal understregede de fremskridt, som medlemsstaterne har gjort med
gennemførelsen af det detaljerede arbejdsprogram.
Kommissær Reding anførte, at hun havde noteret sig delegationernes bemærkninger, især angående
de bestræbelser, der er gjort siden programmets gennemførelse, og glædede sig over, at man gene-
relt i Europa er blevet bevidst om nødvendigheden af en styrkelse af Fællesskabets indsats på
uddannelsesområdet. Hun erindrede om, at det er Kommissionen, der skal gøre opmærksom på
risikoen for ikke at nå de mål, der er fastsat inden for Lissabon-strategien indtil 2010. Hun erklæ-
rede sig rede til at forelægge en evalueringsrapport, der dækker en periode på to-tre år.
14575/03 (Presse 325)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24./25.XI.2003
Undervisningsministrene og Kommissionen skal på Det Europæiske Råd i foråret 2004 forelægge
en status over fremskridtene med gennemførelsen af de mål, der er fastsat inden for Lissabon-
strategien om uddannelsessystemerne i Europa. Hovedformålet er at fremme et konkurrencedygtigt
samfund, der er baseret på viden og kundskab, inden 2010. Rådet (uddannelse) og Kommissionen
skal derfor den 26. februar 2004 vedtage en interimsrapport til Det Europæiske Råd.
14575/03 (Presse 325)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453460_0024.png
24./25.XI.2003
HANDLINGSPLAN FOR SPROG
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af sin handlingsplan for 2004-2006 om "Fremme
af sprogindlæring og sproglig mangfoldighed" (11834/03). Denne handlingsplan blev forelagt Rådet
i juli 2003. Det europæiske sprogår 2001 havde gjort det klart, at det er nødvendigt at forbedre
sprogkundskaber og sproglig mangfoldighed.
Kommissær Reding erindrede om, at det europæiske sprogår 2001 havde været en succes, der havde
ligget til grund for Kommissionens udarbejdelse af sin handlingsplan i 2003 efter en bred offentlig
høring. Hun understregede, at selv om sprogundervisning henhører under medlemsstaternes kom-
petence, er det Fællesskabets opgave at lette og forbedre samarbejde og udveksling mellem disse
stater. Handlingsplanen indeholder 45 forskellige aktioner mellem 2004 og 2006 inden for de
disponible ressourcer og de eksisterende programmer.
Denne handlingsplan har en budgetvirkning på 7,3 mio. EUR over tre år fordelt på forskellige pro-
grammer såsom livslang sprogindlæring, en bedre sprogundervisning og etablering af et sprog-
venligt miljø inden for rammerne af de disponible ressourcer. Der er planlagt tre aktioner:
livslang sprogindlæring
bedre sprogundervisning
etablering af et sprogvenligt miljø.
Finansieringen støtter sig således på en omlægning af de midler, der er til rådighed for øjeblikket.
Kommissær Reding nævnte, at det er vanskeligt at indføre evalueringsindikatorer for sprogkund-
skaber og især test ved skolegangens afslutning, da der ikke findes noget passende instrument i
medlemsstaterne. Hun gjorde opmærksom på, at hun inden 2004 ønsker at bekendtgøre et udbud
med henblik på udarbejdelse og administration af sprogkompetencetest for elever ved deres skole-
gangs afslutning. Hun erindrede endelig om, at hovedformålet med denne plan er på mellemlang
sigt at gøre det muligt for hver elev at kunne to sprog ud over modersmålet.
14575/03 (Presse 325)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24./25.XI.2003
Kommissionen skal forelægge Europa-Parlamentet og Rådet en evalueringsrapport i 2007. Denne
handlingsplan skal ses i forbindelse med udvidelsen med 10 nye medlemsstater, konstateringen af
manglende sprogkundskaber hos mange europæiske borgere og den stigende nødvendighed af at
finde fælles sprog og differentierede kommunikationsmidler.
14575/03 (Presse 325)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453460_0026.png
24./25.XI.2003
BEKÆMPELSE AF SOCIAL UDSTØDELSE AF UNGE -
Rådets resolution
Rådet vedtog enstemmigt en resolution om "skolen som et åbent læringsmiljø, der kan forebygge og
imødegå skolefrafald og manglende tilpasning hos de unge og fremme deres sociale inddragelse"
Resolutionen foreslår navnlig medlemsstaterne at fremme partnerskaber mellem skole, forældre-
sammenslutninger, virksomheder og lokaladministration og at støtte uddannelsen af pædagoger,
tutorer og lærere.
Indholdet af denne resolution er som følger:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION OG REPRÆSENTANTERNE FOR
MEDLEMSSTATERNES REGERINGER, FORSAMLET I RÅDET,
DER TAGER FØLGENDE I BETRAGTNING
1.
Det Europæiske Råd anerkendte på sit møde i marts 2000 i Lissabon den strategiske rolle,
som uddannelse og erhvervsuddannelse spiller for at opnå en mere konkurrencedygtig og
dynamisk vidensbaseret økonomi og for fremme af social inddragelse, beskæftigelse, social
samhørighed og selvrealisering på det personlige og faglige plan, og det lagde vægt på effek-
tiv læring, idet man søger at finde frem til metoder, der kan gøre uddannelse stadig mere
attraktiv.
I en resolution fra juni 2001 vedtaget af Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes
regeringer, forsamlet i Rådet, med titlen
"Fra at være udenfor til selv at kunne bestemme –
fremme af unges initiativ, iværksætterånd og kreativitet"
anerkendes styrkelsen af de unges
rolle og kreativitet som et instrument til at forebygge og modvirke social udstødelse og som
en strategi for udvikling af de unges personlige og faglige selvstændighed.
I Kommissionens hvidbog
Et nyt afsæt for europæisk ungdom
fra november 2001, anerkendes
det, at ungdomsdimensionen skal være en strategisk prioritet og indgå i udarbejdelsen af de
øvrige politikker, og det bekræftes, at Den Europæiske Union spiller en central rolle for
fremme af de unges aktive medborgerskab, men også for kvaliteten af uddannelsen og
erhvervsuddannelsen bl.a. gennem bedre udnyttelse af læringens ikke-formelle dimension,
frivilligt arbejde, udvikling af de unges selvstændighed og iværksætterånd.
2.
3.
14575/03 (Presse 325)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453460_0027.png
24./25.XI.2003
4.
For at fremme disse mål betonede Kommissionen i sin meddelelse fra november 2001
Reali-
sering af et europæisk område for livslang læring
ligesom også Rådet i sin resolution fra
juni 2002
om livslang læring
betydningen af, at Den Europæiske Union støtter og stimulerer
gennemførelsen af livslang læring med henblik på at skabe en læringskultur, der er en syntese
af formel, ikke-formel og uformel læring.
Skolens bidrag til at kombinere formel, ikke-formel og uformel læring er et element, der ind-
går i gennemførelsen af det strategiske mål nr. 2 i rapporten om uddannelsessystemernes kon-
krete fremtidige mål
1
, som blev fastlagt på Det Europæiske Råd i Barcelona
(15.-16. marts 2002) og som omfatter: et åbent uddannelsesmiljø (2.1), gøre uddannelse mere
attraktivt (2.2), støtte et aktivt medborgerskab, lige muligheder og social samhørighed (2.3).
I sine konklusioner fra 5.-6. maj 2003 fastsatte Rådet en række referenceværdier for de euro-
pæiske gennemsnitsresultater, der skal anvendes ved gennemførelsen af "det detaljerede
arbejdsprogram for opfølgning af uddannelsessystemernes mål" og understregede under hen-
syntagen til de enkelte medlemsstaters udgangspunkt, at det gennemsnitlige antal af elever,
der går for tidligt ud af skolen, inden 2010 skal bringes ned på højst 10%.
De europæiske undervisningsministre gjorde på konferencen den 27.-28. juni 2003 i Nicosia
opmærksom på den centrale rolle, som skolen spiller med hensyn til at forberede de unge til at
udvikle et aktivt medborgerskab på lokalt, nationalt og europæisk plan.
5.
6.
7.
UNDERSTREGER FØLGENDE
1.
Ovennævnte meddelelser, resolutioner og hvidbøger fremhæver de unges centrale rolle for
opbygningen af det videnbaserede Europa og danner grundlaget for strategierne til fremme af
social inddragelse af de unge og dermed deres brugbarhed på arbejdsmarkedet ved at fjerne de
hindringer, de støder på, især problemet med, at de unge forlader skolen i utide, samt andre
udtryk for de unges manglende tilpasning.
Diversificerede og fleksible uddannelsesveje er vigtige redskaber til at tilfredsstille individu-
elle behov og udvikle individuelle evner.
I den forbindelse spiller uddannelsesstederne en særlig rolle, det være sig steder for formel
uddannelse, ikke-formel eller uformel uddannelse som f.eks. ungdomscentre og foreninger,
herunder dem, der beskæftiger sig med frivilligt socialt arbejde som middel til at erhverve
kvalifikationer og sociale færdigheder. Sidstnævnte repræsenterer en ekstra fordel for den
sociale samhørighed, da det er en oplæring i samarbejde, som bidrager til at udvikle et tilhørs-
forhold til samfundet hos de unge og dermed et aktivt og bevidst medborgerskab.
2.
3.
1
EFT C 58 af 5.3.2002.
27
14575/03 (Presse 325)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24./25.XI.2003
4.
[...] Den åbne koordineringsmetode skal anvendes til at supplere medlemsstaternes egen ind-
sats for at støtte gennemførelsen af de fælles europæiske mål, idet den specifikke nationale
kompetence overholdes.
ERKENDER FØLGENDE
1.
2.
Det er skolens vigtigste opgave at gøre en pædagogisk indsats for, at hver elev får det bedst
mulige udbytte, får sine forventninger indfriet og får mulighed for at udnytte sine evner.
Skolens funktion er vigtig, fordi den kan medvirke til at værdsætte de færdigheder, de unge
har erhvervet i forskellige sammenhænge, og som er nødvendige, for at de kan orientere sig,
lære sig selv at kende og træffe selvstændige og positive valg i livet.
Det er vigtigt at fremme de unges deltagelse på forskellige niveauer af uddannelsesinstitutio-
nernes drift.
Det er nødvendigt at bevidstgøre familierne og fremme deres deltagelse i skolens liv og
arbejde.
Det er nødvendigt at fastlægge horisontale metoder, ved hjælp af hvilke uddannelses- og
erhvervsuddannelsessystemerne kan virke i samspil med familierne, de eksisterende uddan-
nelses- og erhvervsuddannelsesinstitutioner og med strukturer, som giver mulighed for
uformel læring gennem fælles erfaringer (f.eks. frivilligt socialt arbejde), således at de unge
erhverver de værdier, færdigheder og kvalifikationer, der er af særlig interesse for dem.
Man bør ligeledes i overensstemmelse med mål 3.1 og 3.2 i arbejdsprogrammet om opfølg-
ningen af de fælles mål støtte forbindelsen og synergien mellem skolen og arbejdslivet, for at
man kan stimulere den igangsætterånd hos de unge, der er nødvendig for opbygningen af
videnssamfundet.
Man bør støtte samarbejdet og øge komplementariteten mellem de forskellige fællesskabs-
instrumenter, herunder programmerne Socrates, Leonardo da Vinci, Ungdom for Europa, Den
Europæiske Socialfond og retningslinjerne for social inddragelse for at effektivisere integra-
tionen af foranstaltningerne.
3.
4.
5.
6.
7.
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE OG KOMMISSIONEN TIL INDEN FOR DERES
RESPEKTIVE ANSVARSOMRÅDER
at fremme passende foranstaltninger, der kan gøre skolen til et åbent læringsmiljø, der kan foreslå
løsninger på de problemer, som rejses af de unge selv og af andre grupper og institutioner, der
bidrager til deres personlige og sociale udvikling, f.eks.:
14575/03 (Presse 325)
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24./25.XI.2003
at fremme og støtte synergier og fælles aktioner mellem skoler og andre lokale partnere såsom fri-
villigt socialt arbejde, forældresammenslutninger, virksomheder, lokaladministration og andre
uddannelsessteder; disse aktioner kan om muligt også finde sted i centre, hvor de kan mødes og
arbejde for at fremme kommunikationen mellem generationerne og give de unge passende støtte til
at planlægge og eksperimentere med deres egne holdninger og til selvrealisering på det personlige
og sociale plan
at fremme og støtte initiativer og projekter, der gennemføres af skolerne med det formål at øge de
unges bevidsthed og gøre dem socialt engagerede, idet man fremmer kendskabet til og udbredelsen
af god praksis i forbindelse med frivilligt arbejde, som gennemføres i skolerne og i samarbejde med
skolerne
at støtte uddannelse af undervisningspersonalet, lærere, undervisere, tutorer, vejledere og skole-
ledere i didaktisk praksis, organisationsmåder, viden, undervisningsmetoder og operationelle
instrumenter til fremme af komplementariteten mellem formel og ikke-formel læring, da en sådan
strategi kan forebygge og modvirke skolefrafald og manglende tilpasning hos de unge
at forbedre familiens deltagelse i skolens liv og arbejde for at forebygge og overvinde forskellige
former for manglende tilpasning, der er opstået inden for og uden for skolemiljøet
at fremme udveksling af god praksis i partnerskaber, der omfatter foranstaltninger vedrørende posi-
tiv forskelsbehandling og initiativer finansieret af Den Europæiske Socialfond, der allerede er gen-
nemført af skoler, ungdomsforeninger og frivilligt socialt arbejde, så der bliver en vekselvirkning
mellem formel, ikke-formel og uformel uddannelse, og det forhindres, at unge går for tidligt ud af
skolen
at søge at udvirke, at EF-programmerne Socrates, Leonardo da Vinci og Ungdom for Europa inte-
greres og supplerer hinanden mere effektivt, især ved fælles aktioner, og fremme samarbejdet mel-
lem medlemsstaterne om prioriteterne i "målsætningsprocessen" for derved at støtte uformel læring
og forhindre, at unge går for tidligt ud af skolen
at sørge for, at de nye EF-programmer kommer til at omfatte foranstaltninger til fremme af denne
resolutions mål."
Denne resolution offentliggøres i De Europæiske Fællesskabers Tidende.
14575/03 (Presse 325)
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453460_0030.png
24./25.XI.2003
VIDENSAMFUNDET -
Rådets resolution
Rådet vedtog ligeledes en resolution om "Udvikling af humankapitalen med henblik på social sam-
hørighed og konkurrenceevne i vidensamfundet". Indholdet af denne resolution er, som følger:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
der er sig bevidst, at
Det Europæiske Råd siden 2000 har fastslået, at samarbejde på uddannelsesområdet er en for-
udsætning for
skabelse af en konkurrencedygtig og videnbaseret økonomi
den stadige udvikling i Europas socio-demografiske og økonomiske forhold betyder, at det,
særlig under hensyn til udvidelsen, er nødvendigt at ændre de vedtagne strategier for at styrke
gennemførelsen af de fælles mål og at sikre, at investeringerne i uddannelses– og erhvervs-
uddannelsessystemerne er virkningsfulde og effektive
humankapitalen er en strategisk ressource for Europas samlede udvikling, og at medlems-
staternes uddannelses- og erhvervsuddannelsespolitik bør sigte imod en udnyttelse af hvert
enkelt individs potentiale hele livet igennem samt borgernes øgede inddragelse i den sociale
samhørighed og deltagelse i den økonomiske udvikling
Rådet for Den Europæiske Union og Europa-Kommissionen i 2002 vedtog et arbejdsprogram
om gennemførelse af fælles mål, som alle var enige om, og som skal opfyldes på kort eller
mellemlang sigt. Dette arbejdsprogram blev godkendt af Det Europæiske Råd i Barcelona
i 2002
man i Kommissionens meddelelse fra november 2002 om
bedre samordning af finanspolitik-
ken
fremhæver den positive virkning, som også investeringer i humankapital og viden kan
have for vækst og beskæftigelse
det i konklusionerne fra Det Europæiske Råd i marts 2003 understreges, at øget investering i
humankapital er en forudsætning for større europæisk konkurrencedygtighed, opnåelse af høj
vækst og beskæftigelse samt overgang til en videnbaseret økonomi
14575/03 (Presse 325)
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24./25.XI.2003
det i Kommissionens meddelelse fra 2003 "Effektiv investering i uddannelse og erhvervs-
uddannelse: en absolut nødvendighed for Europa" i en analyse af uddannelsens relevans og
betydning for de centrale elementer i Lissabon-strategien fremhæves, at EU lider af under-
investering i menneskelige ressourcer, og at det er nødvendigt at maksimere de offentlige og
de private investeringers effektivitet ved at samordne uddannelses- og erhvervsuddannelses-
politikken med beskæftigelsespolitikken, idet der samtidig tages hensyn til processen i forbin-
delse med arbejdsprogrammet for opfølgning af de fælles mål og strategien for livslang læring
den resolution om opbygning af social og human kapital i vidensamfundet, som Rådet vedtog
i juli 2003, understreger social- og humankapitalens strategiske værdi og nødvendigheden af
at udvikle deres indbyrdes samspil på områderne læring, arbejde og social samhørighed
det i Det Europæiske Råds konklusioner fra oktober 2003 bekræftes, at investering i menne-
skelig kapital, særlig gennem øgede investeringer i uddannelse og bedre integrering med
arbejdsmarkeds- og socialpolitikken, er afgørende for Europas vækstpotentiale
understreger,
at det er Fællesskabets opgave, under fuld hensyntagen til medlemsstaternes ansvar, at bi-
drage til udvikling af kvalitetsuddannelse, implementere en erhvervsuddannelsespolitik og
samarbejde med medlemsstaterne med henblik på at opbygge en videnbaseret, konkurrence-
dygtig økonomi
at de mål, der er opstillet for uddannelses- og erhvervsuddannelsespolitikken, samtidig med at
de som ét af dennes hovedmål tager højde for, at de unge mennesker udvikler sig til selvstæn-
dige, ansvarlige og kultiverede borgere, i stigende grad bør supplere de mål, der er opstillet
for den økonomiske politik og arbejdsmarkedspolitikken, for således at forene social sam-
hørighed og konkurrenceevne
at effektiviteten af investeringerne i uddannelses- og erhvervsuddannelsessystemerne i over-
ensstemmelse med mål 1.5, der tilsigter den bedst mulige anvendelse af ressourcerne, skal
styrkes med henblik på større udvikling af humankapitalen
at den øgede bevidsthed om uddannelsens og erhvervsuddanelsens rolle som en grundlæg-
gende faktor i den sociale og økonomiske udviklingsproces gør det muligt at betragte den
økonomiske støtte til disse områder snarere som en investering end som en omkostning og at
overveje innovative metoder til udvikling af forskning og innovation. [...] Humankapital er
rent faktisk en løftestang for social samhørighed og økonomisk vækst.
14575/03 (Presse 325)
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24./25.XI.2003
er enige om,
"at uddannelsens og erhvervsuddannelsens rolle er en grundlæggende faktor i den sociale og
økonomiske udviklingsproces; det er muligt at betragte den økonomiske støtte til disse områ-
der snarere som en investering end som en omkostning og at overveje innovative metoder til
udvikling af forskning og innovation; humankapital er rent faktisk en løftestang for social
samhørighed og økonomisk vækst"
at der bør stilles de fornødne økonomiske midler til rådighed fra offentlige eller private natio-
nale og europæiske kilder, herunder eventuelt fra strukturfondene, fællesskabsprogrammerne
inden for uddannelse og erhvervsuddannelse og EIB; den bedst mulige udnyttelse af midlerne
er en strategisk faktor for den generelle udvikling i Europa
at aktioner, forskning og analyser vedrørende humankapitalens og den sociale kapitals bidrag
til den økonomiske udvikling i Europa, der gennemføres af europæiske organer, som f.eks.
EIB og andre, er vigtige redskaber for en uddannelses- og arbejdsmarkedspolitik med effekt
at sammenhæng og komplementaritet mellem uddannelses-, social- og arbejdsmarkedspolitik
bør fremmes yderligere med henblik på virkeliggørelse af livslang uddannelse
at medlemsstaterne og Fællesskabet bør satse på at udvikle et særligt europæisk perspektiv
med henblik på et sådant samspil, idet de styrker forbindelsen mellem "målsætningsproces-
sen", beskæftigelsesretningslinjerne og retningslinjerne for den overordnede økonomiske
politik."
Denne resolution offentliggøres i De Europæiske Fællesskabers Tidende.
14575/03 (Presse 325)
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453460_0033.png
24./25.XI.2003
UNGDOM
FREMME AF ORGANER PÅ EUROPÆISK PLAN PÅ UNGDOMSOMRÅDET -
Offentlig
forhandling
Rådet nåede på grundlag af et kompromis fra formandskabet, der tager hensyn til Europa-
Parlamentets udtalelse, enstemmigt til politisk enighed om forslaget til Europa-Parlamentets og
Rådets afgørelse om et EF-handlingsprogram til fremme af organer, der er aktive på europæisk plan
på ungdomsområdet (10184/03). Denne politiske enighed på grundlag af et kompromis fra for-
mandskabet baner vejen for den formelle vedtagelse på et senere stadium af Rådets fælles holdning.
Europa-Parlamentet afgav førstebehandlingsudtalelse den 6. november 2003.
Det vedtagne kompromisforslag fra formandskabet medfører følgende ændring i forhold til det op-
rindelige forslag: der præciseres mellem to grupper af modtagere: Kommissionen udbetaler direkte
støtte inden for budgettet til løbende aktiviteter, der gennemføres af Det Europæiske Ungdoms-
forum, som består af de nationale ungdomsråd. Der udbetales støtte til andre organer, der arbejder
for virkeliggørelse af et mål af generel interesse på ungdomsområdet på grundlag af indkaldelser af
forslag. Budgettet fastsættes til 13 mio. EUR, idet denne afgørelse, der er under behandling, dog
henhører under budgetmyndigheden.
Formålet med denne afgørelse er således at indføre en basisretsakt for ydelse af driftsstøtte til orga-
ner, der er aktive på europæisk niveau på ungdomsområdet for en periode på tre år (2004-2006). Da
forslaget i det væsentligste modsvarer et teknisk behov for at skabe et retsgrundlag for tiltag, som
for øjeblikket ikke har et sådant, er de fastsatte beløb i vidt omfang baseret på de beløb, der er
bevilget inden for Den Europæiske Unions budget for regnskabsåret 2003. Det oprindeligt foreslå-
ede beløb var i alt på 11 520 mio. EUR for perioden 2004-2006.
14575/03 (Presse 325)
33
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24./25.XI.2003
Handlingsprogrammet har to dele:
støtte til driften af Det Europæiske Ungdomsforum
støtte til driften af ikke-statslige internationale ungdomsorganisationer.
14575/03 (Presse 325)
34
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453460_0035.png
24./25.XI.2003
DET FREMTIDIGE SAMARBEJDE PÅ UNGDOMSOMRÅDET
Rådets resolution
Rådet vedtog en resolution om fælles målsætninger for inddragelse og orientering af unge menne-
sker og havde en stimulerende drøftelse om forholdet mellem ungdomspolitikken og de øvrige
sektorer, hvis resultat Kommissionen vil anvende i sine fremtidige initiativer. Denne drøftelse var
koncentreret om effektiviteten af de nationale initiativer, der er taget inden for en kombineret til-
gang til ungdomssektoren og andre sektorer og komplementariteten mellem de nationale program-
mer og fællesskabsprogrammerne.
Indholdet af resolutionen er som følger:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION OG REPRÆSENTANTERNE FOR
MEDLEMSSTATERNES REGERINGER, FORSAMLET I RÅDET,
som tager følgende i betragtning:
1.
I Europa-Kommissionens hvidbog: "Et nyt afsæt for europæisk ungdom", der blev forelagt
den 21. november 2001, foreslås der en ny ramme for det europæiske samarbejde om ung-
domsspørgsmål.
I konklusionerne af 14. februar 2002 anerkendte Rådet (uddannelse og ungdom) hvidbogen
som udgangspunktet for fastlæggelsen af rammerne for det europæiske samarbejde om ung-
domsspørgsmål.
Da Rådet med resolutionen af 27. juni 2002 fastlagde nye rammer for samarbejdet på ung-
domsområdet, indførte det den åbne koordinationsmetode på dette område og opfordrede
navnlig Rådet til under hensyntagen til et udkast fra Kommissionen at fastlægge de fælles mål
samt en tidsplan for opfølgningsrapporter fra medlemsstaterne for hver prioritet, hvor det er
relevant. Det understregede ligeledes, at der i de politikker og initiativer, der har indflydelse
på de unges forhold, både på nationalt og på europæisk plan, skal tages hensyn til de unges
behov, situation, levevilkår og forventninger.
Efter konsultationerne i henhold til den åbne koordinationsmetode foreslog Kommissionen i
sin meddelelse [KOM(2003) 184 endelig] af 11. april 2003 et sæt fælles målsætninger for
inddragelse og orientering af de unge.
2.
3.
5.
NOTERER SIG, at Rådet på samlingen den 5. maj 2003 bekræftede vigtigheden af prioriteterne
"inddragelse" og "orientering" af de unge,
14575/03 (Presse 325)
35
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24./25.XI.2003
ER ENIGT om følgende fælles målsætninger for arbejdet med disse prioriteter:
FOR SÅ VIDT ANGÅR INDDRAGELSE
at udvikle de unges deltagelse ved at indføre og støtte tiltag, der fremmer deres udøvelse af aktivt
medborgerskab, og ved at øge deres faktiske deltagelse i det demokratiske liv:
1.
2.
3.
øget inddragelse af de unge i det lokale samfundsliv
øget inddragelse af de unge i det repræsentative demokratiske system
mere støtte til forskellige måder, hvorpå man kan at lære at deltage.
FOR SÅ VIDT ANGÅR ORIENTERING
at forbedre orienteringen af de unge ved at forbedre unge menneskers adgang til information med
henblik på at øge deres deltagelse i samfundslivet og gøre det lettere for dem at realisere deres
potentiale som aktive og ansvarlige medborgere:
1.
2.
3.
forbedring af unge menneskers adgang til informationstjenester
mere kvalitetsinformation
øget deltagelse af unge mennesker i ungdomsinformation og navnlig f.eks. i udformning og
formidling af information.
En ikke-udtømmende liste over mulige tiltag med henblik på at nå ovenstående fælles målsætninger
er anført i bilaget.
GENNEMFØRELSE OG OPFØLGNING AF DE FÆLLES MÅLSÆTNINGER:
MINDER OM, at gennemførelsen skal ske på en fleksibel og gradvis måde, der er tilpasset ung-
domsområdet, skal respektere medlemsstaternes beføjelser og overholde nærhedsprincippet.
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE TIL
at fastsætte gennemførelses- og opfølgningsforanstaltninger ud fra deres specifikke situation
og nationale prioriteter i forhold til disse fælles målsætninger
at forelægge rapporter om nationale bidrag til gennemførelsen af de to prioritetsområder ind-
dragelse og orientering senest ved udgangen af 2005 efter høring af unge, ungdomsforeninger
og eventuelt de nationale og regionale ungdomsråd ad de kanaler, som de finder hensigtsmæs-
sige.
14575/03 (Presse 325)
36
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24./25.XI.2003
NOTERER SIG, AT KOMMISSIONEN HAR TIL HENSIGT
på grundlag af rapporterne om de nationale bidrag til gennemførelse af de fælles målsætninger
at udarbejde en situationsrapport til Rådet for at fremme udvekslingen af information og god
praksis vedrørende disse to prioriteter efter høring af Det Europæiske Ungdomsforum og
eventuelt også andre og om nødvendigt foreslå ændringer i de fælles målsætninger for ind-
dragelse og orientering
at holde Europa-Parlamentet, Det Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget
behørigt orienteret.
OPFORDRER KOMMISSIONEN TIL
når det er hensigtsmæssigt, at indkalde repræsentanter for de nationale administrationer, der
arbejder på ungdomsområdet, til et møde for at fremme informationsudvekslingen om de
fremskridt, der er sket, og om bedste praksis.
NOTERER SIG FØLGENDE PROCEDURE:
Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet, vil tilpasse eller
ændre de fælles målsætninger på grundlag af Kommissionens situationsrapport og ændrede udkast
og vil, når det er hensigtsmæssigt, tage de nødvendige initiativer inden for rammerne af de fælles
målsætninger med henblik på at lette deres gennemførelse."
Denne resolution offentliggøres i De Europæiske Fællesskabers Tidende.
14575/03 (Presse 325)
37
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453460_0038.png
24./25.XI.2003
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
UDDANNELSE
ERASMUS MUNDUS* - Offentlig forhandling
Rådet vedtog enstemmigt de syv ændringer, som Europa-Parlamentet havde vedtaget under anden-
behandlingen for så vidt angår afgørelsen om etablering af et program for perioden 2004-2006, der
skal øge kvaliteten af de videregående uddannelser og fremme den mellemfolkelige forståelse (dok.
8644/1/03 + 15138/03).
Denne afgørelse anses således for vedtaget.
Det oprindelige formål med afgørelsen, der er baseret på artikel 149 i traktaten - uddannelsespolitik
- er at oprette europæiske centre for videregående uddannelser og således fremskynde opnåelsen af
konvergens mellem eksamensbeviser. Ved indkaldelse af forslag inden for programmet vil Fælles-
skabet især yde finansiel støtte til oprettelse af EU-masteruddannelser, der mindst omfatter tre vide-
regående uddannelsesinstitutioner i tre forskellige medlemsstater og fører til to eller flere fælles
akademiske grader, studiestipendier til studerende fra tredjelande og partnerskaber med højere ud-
dannelsesinstitutioner i tredjelande. Finansieringen vil blive bevilget efter udbud og indkaldelse af
forslag.
Efter vedtagelsen af Europa-Parlamentets ændringer stiger fællesskabsbudgettet for disse aktioner
således fra 200 mio. EUR i det oprindelige forslag til 230 mio. EUR
1
- med forbehold af bekræf-
telse efter 2006 - efter Europa-Parlamentets udtalelse.
En erklæring fra Rådet om proceduren for tilpasning af referencegrundlagene efter udvidelsen (dok.
11183/03)
er vedlagt retsakten.
eLEARNING* - Offentlig forhandling
Rådet vedtog enstemmigt den ændring, som Europa-Parlamentet havde vedtaget under andenbe-
handlingen for så vidt angår afgørelsen om vedtagelse af et program for perioden 2004-2006 for
integrering af informations- og kommunikationsteknologi (IKT) i uddannelses- og erhvervsuddan-
nelsessystemerne i Europa (eLearning-programmet) (dok.
8642/1/03 + 15139/03).
Denne afgørelse
anses således for at være vedtaget.
1
Det budget, der blev vedtaget med Rådets fælles holdning, omfattede et beløb på
180 mio. EUR.
I
14575/03 (Presse 325)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453460_0039.png
24./25.XI.2003
Formålet med afgørelsen, der er baseret på traktatens artikel 149 og 150 (uddannelse og erhvervs-
uddannelse), er at fremme og lette en effektiv anvendelse af informations- og kommunikationstek-
nologi i uddannelses- og erhvervsuddannelsessystemerne i Europa i en periode på 3 år (fra 1. ja-
nuar 2004 til 31. december 2006). Fællesskabsfinansieringen er først og fremmest (75%) bestemt til
oprettelse af europæiske virtuelle universitetscampusser ved integration af eLearning-teknologi i
undervisningens indhold og i universiteternes tekniske redskaber samt af e-partnerskaber mellem
europæiske skoler og fremme af lærernes uddannelse. Finansieringen bevilges efter udbud og ind-
kaldelser af forslag.
Efter vedtagelsen af Europa-Parlamentets ændring stiger fællesskabsbudgettet for disse aktioner
således fra 33 mio. EUR i Rådets fælles holdning til 44 mio. EUR. Det oprindelige forslag havde et
budget på 36 mio. EUR.
En erklæring fra Rådet om proceduren for tilpasning af referencegrundlagene efter udvidelsen (dok.
11183/03)
er vedlagt retsakten.
MILJØ
Affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE)
- Offentlig forhandling
Rådet vedtog under førstebehandlingen direktivet om ændring af direktiv 2002/96/EF om affald af
elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE) (PE-CONS
3671/03).
Dette direktiv fastsætter regler om finansiering af omkostningerne ved indsamling, behandling, nyt-
tiggørelse og miljørigtig bortskaffelse af affald af elektrisk og elektronisk udstyr fra andre brugere
end private husholdninger.
________________________
14575/03 (Presse 325)
II
DA