Europaudvalget 2003-04
Rådsmøde 2554
Offentligt
1453466_0001.png
15988/03 (Presse 370)
(OR. en)
2554. samling i Rådet
den 15. december 2003 i Bruxelles
Formand:
erhvervsminister
Den Italienske Republiks
http://ue.eu.int/
[email protected]
15988/03 (Presse 370)
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453466_0002.png
15.XII.2003
!
"
#
"
MILJØVENLIGT DESIGN AF ENERGIFORBRUGENDE PRODUKTER..................................... 6
NATURGASFORSYNINGSSIKKERHED ........................................................................................ 8
ENERGIINFRASTRUKTUR I ET BREDERE EUROPA ................................................................. 9
EURO-MIDDELHAVS-SAMARBEJDET ....................................................................................... 16
EVENTUELT .................................................................................................................................... 17
Opfølgning af energi- og miljøministrenes uformelle møde i Montecatini i juli 2003 ............ 17
Pakke om energiinfrastruktur og forsyningssikkerhed............................................................. 17
Internationalt partnerskab om en brintbaseret økonomi ........................................................... 18
Energicharter ............................................................................................................................ 18
Energidialog mellem EU og Rusland ....................................................................................... 18
Ministerkonference om det sydøsteuropæiske regionale energimarked................................... 19
"
Konventionen om nuklear sikkerhed* ......................................................................................................................I
Forbindelserne med Rusland - Procedurereglerne for bilæggelse af tvister .............................................................I
USA - Beskyttelse af EU-virksomheder, der er udsat for antidumpingkrav............................................................II
Generelle toldpræferencer - Forlængelse af gyldigheden indtil 2005*....................................................................II
&
" &$"
$ "
"
% !%
"
'
' &
. !%%
%% / " % "(
!" # " $%! "
% $! " # " ! %
!
% ! "
#
% " % ! " ' % % "(
&*++$ ( $(!"
(
$ "
")
! " ! &
% !" " %
% , - #
%
" ! ! " !
!"
! &
% !
%
!"
!" % !
%&
% !" " %
" %
" " % !
15988/03 (Presse 370)
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15.XII.2003
Ukraine - Stålprodukter ......................................................................................................................................... III
Antidumping - Kina, Thailand og Taiwan - rørfittings ......................................................................................... III
Modforanstaltninger mod Myanmar -
%
" $%! "
.................................................................................. III
Civilretligt samarbejde* ........................................................................................................................................ IV
Europæisk arrestordre............................................................................................................................................ IV
Aftale mellem EF/Danmark og Grønland*............................................................................................................. V
15988/03 (Presse 370)
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453466_0004.png
15.XII.2003
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
" $
François ROUX
%
Jeppe TRANHOLM-MIKKELSEN
&'% (
Georg Wilhelt ADAMOWITSCH
)%
(
Akis TSOCHATZOPOULOS
*
Christóbal GONZÁLEZ-ALLER
+ % $
Nicole FONTAINE
(
Dermot AHERN
Antonio MARZANO
,- . , $
Christian BRAUN
(
(
Laurens BRINKHORST
/' $
Judith GEBETSROITHNER
,$
Domingos FEZAS VITAL
+
(
Mauri PEKKARINEN
0 $
Claes ÅNSTRAND
+
(
$
Anne LAMBERT
$
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og Arbejde
Udviklingsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister under økonomi-, finans- og industriministeren, med
ansvar for industri
Minister for kommunikation, marine ressourcer og naturressourcer
Erhvervsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Økonomiminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Handels- og industriminister
Statssekretær, Erhvervsministeriet
*
''
Loyola DE PALACIO
*
*
Næstformand
*
*
*
15988/03 (Presse 370)
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453466_0005.png
15.XII.2003
)(
( '
'
$
$
var repræsenteret således:
1 %% '%
Martin PECINA
'
(
Meelis ATONEN
2&*
Sotiris SOTIRIOU
(
*,. %
Viceindustri- og handelsminister
Minister for økonomi og kommunikation
Statssekretær for energi
Økonomiminister
Økonomiminister
Statssekretær for energi
Minister for ressourcer og infrastruktur
Statssekretær, Økonomi-, Arbejds- og Socialministeriet
Statssekretær, Økonomiministeriet
Energiminister
Juris LUJANS
,
Petras ČĖSNA
$
György HATVANI
Ninu ZAMMIT
Mirosław ZIELIŃSKI
0 %
Laszlo POMOTHY
0
Janez KOPAC
15988/03 (Presse 370)
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453466_0006.png
15.XII.2003
"
3/#
+
#
"
+
"
Rådet havde en politisk drøftelse om forslaget til direktiv om rammerne for fastlæggelse af krav til
miljøvenligt design af energiforbrugende produkter, og opstillede retningslinjer for arbejdets fort-
sættelse under næste formandskab.
Formålet med Kommissionens forslag er at skabe en omfattende og sammenhængende lovgivnings-
mæssig ramme for krav til miljømæssigt design med henblik på:
at sikre den frie bevægelighed for energiforbrugende produkter i EU
at forbedre disse produkters miljøegenskaber og dermed beskytte miljøet
at bidrage til energiforsyningssikkerheden og forbedre EU's konkurrenceevne.
Kommissionen foreslår, at direktivet skal finde anvendelse på ethvert produkt, der anvender energi
for at kunne udfylde den funktion, som det er designet, fremstillet og markedsført til, og dække alle
energikilder, selv om det sandsynligvis kun er de produkter, der anvender elektricitet eller fast, fly-
dende eller luftformigt brændsel, der vil blive omfattet af gennemførelsesforanstaltningerne.
Der fremkom først og fremmest følgende idéer under debatten, som tog udgangspunkt i generelle
spørgsmål vedrørende direktivets struktur og anvendelsesområde og dets samspil med nationale
foranstaltninger:
samtlige delegationer hilste Kommissionens forslag velkomment og fandt dets struktur hen-
sigtsmæssig (et rammedirektiv, der fastlæger Kommissionens mandat til, bistået af et for-
skriftsudvalg, at vedtage konkrete foranstaltninger)
15988/03 (Presse 370)
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15.XII.2003
flere delegationer understregede behovet for en afbalanceret vurdering af de foreslåede miljø-
kravs virkninger og andre virkninger, bl.a. de økonomiske virkninger, navnlig for små og
mellemstore virksomheder
et bredt flertal af delegationerne støttede den integrerede tilgang i forslaget, hvor der tages
hensyn til alle væsentlige aspekter i forbindelse med et produkt i hele dets livscyklus, mens
andre delegationer snarere gik ind for tematiske regulerende foranstaltninger (f.eks. vedrø-
rende vand, energi, emissioner)
mange delegationer fandt, at direktivet bør opstille objektive og gennemsigtige kriterier for
udvælgelse af produkter, som potentielle gennemførelsesforanstaltninger skal gælde for, i
overensstemmelse med forskriftsproceduren og efter høring af alle interessenter, så det sikres,
at erhvervslivet bliver inddraget; på den anden side så andre delegationer det som en mer-
værdi, at der på forhånd udarbejdes en vejledende liste over produktkategorier
samtlige delegationer var enige om, at EF-traktatens artikel 95 var det rette retsgrundlag, idet
direktivet navnlig har til formål at sikre fri bevægelighed for varer, der opfylder kravene i
gennemførelsesforanstaltningerne. Nogle delegationer ville dog gerne have mulighed for at
vedtage yderligere nationale foranstaltninger i overensstemmelse med artikel 95, stk. 4-6,
mens andre snarere gik ind for fuldstændig harmonisering.
15988/03 (Presse 370)
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453466_0008.png
15.XII.2003
+
4
Rådet vedtog enstemmigt en generel indstilling til forslaget til direktiv om foranstaltninger til op-
retholdelse af naturgasforsyningsikkerheden. Kommissionen kunne dog ikke støtte formandskabets
kompromistekst.
Målet med den generelle indstilling er at sikre en passende grad af gasforsyningssikkerhed, medens
et velfungerende indre marked spiller en sekundær rolle. Dette betyder, at det i vidt omfang overla-
des til medlemsstaterne selv at afgøre, hvordan forsyningssikkerheden skal opnås, navnlig for så
vidt angår markedsdeltagernes opgaver og ansvar, fastlæggelsen af forsyningssikkerhedsstandarder
og valget af de instrumenter, der skal anvendes for at opfylde disse standarder.
Opstår der en gasforsyningskrise, indeholder direktivet en tretrins-solidaritetsmekanisme for indu-
striens reaktion, foranstaltninger fra medlemsstaternes side og eventuelt handling på fællesskabs-
plan, hvor Kommissionen i samråd med en gaskoordinationsgruppe, der nedsættes ved direktivet,
kan vejlede medlemsstaterne eller om nødvendigt forelægge relevante forslag for Rådet.
På baggrund af indholdet af kompromisteksten blev Rådet enigt om at vælge artikel 100 i traktaten
om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab som retsgrundlag i stedet for artikel 95, da der ikke
længere er nogen harmoniseringsbestemmelser, der skal sikre et velfungerende indre marked. Som
følge af denne ændring vil Rådet foretage en fornyet høring af Europa-Parlamentet.
15988/03 (Presse 370)
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453466_0009.png
15.XII.2003
+
"Rådet,
1.
SOM ERINDRER OM sine konklusioner fra maj 2003 om internationale forbindelser på
energiområdet og fra 13.-14. oktober 2003 om gennemførelsen af initiativet "Det bredere
europæiske naboskab"
SOM PÅ NY BEKRÆFTER EU's tre energipolitiske målsætninger, dvs. forsyningssikkerhed,
konkurrenceevne og miljøbeskyttelse, OG SOM UNDERSTREGER energieffektivitets og
vedvarende energikilders betydning for et bæredygtigt energisystem
BEMÆRKER, at energi spiller en central rolle i udviklingen af Den Europæiske Unions for-
bindelser med dens nabo- og partnerlande, og at de centrale spørgsmål i den henseende bl.a.
omfatter:
4.
styrkelse af det interne energimarked i det udvidede EU
øget energiforsyningssikkerhed i Europa
støtte til modernisering af energisystemer
lettelser for udvikling af sikre, ydedygtige og miljøvenlige energiinfrastrukturer og
-netsammenkoblinger
"
2.
3.
UDTRYKKER TILFREDSHED MED Kommissionens meddelelse om udformning af ener-
gipolitikken for den udvidede Europæiske Union og dens nabo- og partnerlande, som bl.a.
omhandler
fordelen ved gradvis at etablere et integreret europæisk indre el- og gasmarked med
henblik på at forbedre forsyningssikkerhed og konkurrenceevne, både for så vidt angår
forsyninger til og inden for hele EU, og miljøbeskyttelse gennem vedtagelse af fælles
regler og standarder
behovet for at fremme energieffektivitet og skabe gunstige betingelser for vedvarende
energikilder i Den Europæiske Union og dens partner- og nabolande
betydningen af eksisterende samarbejdsnetværk, herunder energidialogen mellem EU
og Rusland, energisamarbejdet i Østersøregionen, Euro-Middelhavs-Energiforummet og
det sydøsteuropæiske regionale energimarked
behovet for at styrke energiforbindelserne med nabo- og partnerlande, der er af stigende
interesse for EU, især landene i området ved Det Kaspiske Hav og transitlande som
f.eks. Ukraine, samt andre potentielle leverandør- og transitlande
behovet for at sikre ensartede spilleregler for så vidt angår markedsåbning, fair konkur-
rence, miljøbeskyttelse og sikkerhed som nødvendige forudsætninger for at skabe et
bredere energimarked
Dok. 13099/03 (Presse 292).
15988/03 (Presse 370)
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15.XII.2003
behovet for at gå videre med harmoniseringen af regler og tekniske standarder og grad-
vis inddrage partnerlandene i det arbejde, der gøres i det indre markeds relevante fora
(Firenze- og Madrid-processerne)
behovet for et system af markedsrelaterede incitamenter til udbygning af el- og gas-
infrastrukturerne som et vigtigt element i et integreret europæisk marked.
5.
ERINDRER OM, at den nye naboskabspolitik på forskellige områder bør supplere de nuvæ-
rende rammer for EU's og medlemsstaternes forbindelser med Rusland, de østeuropæiske
lande og de sydlige Middelhavspartnere, som er fastlagt i forbindelse med de relevante aftaler,
fælles strategier, den nordlige dimension og Barcelona-processen. De bør anspore og støtte
den politik, der føres af de nye østlige og sydlige naboer med henblik på en tilnærmelse til
EU. Gennemførelse af eksisterende aftaler er fortsat højt prioriteret
ERINDRER OM energichartertraktatens betydning som støtte for det langsigtede samarbejde
mellem EU og dets naboer og partnere, idet den fremmer investeringer i energianlæg, frihan-
del med energi og ubrudt energitransit; UNDERSTREGER, at Den Russiske Føderation skal
anspores yderligere til at ratificere energichartertraktaten og bestræbe sig på at kunne tilslutte
sig transitprotokollen; FINDER, at transit- og leverandørlandene i Maghreb også bør tilskyn-
des til at efterleve principperne i energichartertraktaten
UNDERSTREGER de betydelige synergier mellem foranstaltninger til reduktion af drivhus-
gasemissionerne og energisamarbejde, Kyoto-protokollens centrale rolle og dens fleksibili-
tetsmekanismers potentiale mht. at styrke samarbejdet mellem EU og dets naboer; BETONER
derfor, at den russiske ratificering af Kyoto-protokollen haster som understreget på det ufor-
melle møde mellem energi- og miljøministrene i Montecatini (den 18.-20. juli 2003)
BETONER betydningen af princippet om miljømæssig og økonomisk gensidighed som en
forudsætning for udviklingen af et bredere europæisk energimarked
NOTERER SIG den rolle, som de transeuropæiske net spiller som støtte til økonomien og ved
at bidrage til forsyningssikkerheden, bl.a. ved at stimulere kommercielle el- og gasprojekter,
og NOTERER SIG, at Kommissionen agter at revidere den ordning, der gælder for de trans-
europæiske net, så de projekter, der udpeges i den meddelelse, der er nævnt i punkt 4, bliver
støtteberettigede og kan finansieres inden udgangen af 2003
NOTERER SIG, at Kommissionen - som anført i dens meddelelse "Bane vejen ..." - agter at
foretage en vurdering af koordineringen mellem de eksisterende finansielle instrumenter samt
af mulighederne for efter 2006 at skabe et nyt naboskabsinstrument, der skal finde anvendelse
på alle regioner, der er omfattet af EU's eksisterende samarbejdsprogrammer i grænseområ-
derne
6.
7.
8.
9.
10.
15988/03 (Presse 370)
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15.XII.2003
11.
ER ENIGT OM, at det med henblik på at øge energisamarbejdet og forbedre netsammenkob-
lingerne med nabolandene er nødvendigt at øge infrastrukturinvesteringerne og fremme inter-
operabiliteten, forenkle godkendelsesprocedurerne og forbedre investeringsklimaet og den so-
ciale acceptabilitet af de infrastrukturer, som er nødvendige for at tjene de europæiske forbru-
geres almene interesser; UNDERSTREGER i denne forbindelse erhvervslivets afgørende
rolle i en forøgelse af infrastrukturinvesteringerne
ERINDRER OM, at de offentlige myndigheder bør bestræbe sig på at tilskynde til de nødven-
dige investeringer i gas- og elinfrastrukturer ved at rationalisere godkendelsesprocedurer og
fjerne unødvendige hindringer for investeringer med henblik på at implementere det indre
marked på energiområdet, lette effektiv konkurrence og energieffektivitet samt sikre forsy-
ningerne.
12.
Rådet UNDERSTREGER
5
13.
'6 0 (
$6
$(
$
$ ,'
( $(
( $ (
'
betydningen af denne dialog med henblik på at etablere et energipartnerskab mellem EU og
Rusland; STØTTER i denne forbindelse de fælles erklæringer, der blev vedtaget ved afslut-
ningen af topmødet mellem EU og Rusland den 31. maj 2003 og den 6. november 2003, og
ifølge hvilken parterne er enige om, at dynamikken i dialogen om energispørgsmål bør opret-
holdes
betydningen af langtidskontrakter på konkurrencevilkår, der fortsat yder et centralt bidrag til
EU's forsyningssikkerhed, og det betydelige fremskridt, der er gjort med hensyn til at finde en
løsning på problemet med bestemmelsesstedsklausuler inden for rammerne af EF-traktatens
konkurrencebestemmelser
at Kommissionen og den russiske regering har påbegyndt indledende drøftelser med henblik
på gradvis at nå et tilsvarende højt niveau af markedsåbning og fair markedsadgang samt
miljøbeskyttelses- og sikkerhedsstandarder, herunder for så vidt angår nuklear sikkerhed; der
bør gøres en lignende indsats i gassektoren, således at markedsåbningen når op på samme ni-
veau
at man på grundlag af disse drøftelser og gennem direkte kontakter mellem transmissionsope-
ratører i Rusland og nabolandene bør undersøge mulighederne for øget og gradvis sammen-
kobling af det russiske elnet med Kontinentaleuropas, idet der tages hensyn dels til kravene
om nettets pålidelighed og sikkerhed og behovet for at sikre, at handelen med el og gas fore-
går på ikke-diskriminerende vis, dels til princippet om økonomisk og miljømæssig gensidig-
hed
14.
15.
16.
15988/03 (Presse 370)
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15.XII.2003
17.
at der, sideløbende med udviklingen imod en åbning af elmarkedet, sammen med Den Russi-
ske Føderations myndigheder bør gøres en yderligere indsats for at få skabt et fælles regule-
ringsmæssigt område, der kan øge naturgasforsyningssikkerheden og -effektiviteten, og for at
sammenkoble de nordøstlige og østlige EU-medlemsstaters og tiltrædende landes isolerede
gasnet med de vigtigste gastransmissionsledninger fra Rusland til Kontinentaleuropa
at samarbejdet mellem EU, medlemsstaterne og Rusland, herunder dets regioner, bør øges
med henblik på at implementere moderne energibesparelses- og energieffektivitetsteknologi
og øget anvendelse af vedvarende og lokale energikilder
for så vidt angår Østersøregionen resultaterne af ministermødet i Vilnius den 20. novem-
ber 2002, og at energispørgsmål vil spille en fremtrædende rolle i den nordlige dimension og
den anden handlingsplan for 2004-2006, der fastlægger en fælles ramme for fremme af den
politiske dialog og det konkrete samarbejde; og POINTERER betydningen af de nøglemål-
sætninger, der peges på i handlingsplanen, nemlig:
at tilskynde til udbygning af el- og naturgastransportnettene i de regioner, der er omfat-
tet af den nordlige dimension, for dermed at bidrage til, at EU's indre energimarked
fungerer på konkurrencevilkår, og at der er forsyningssikkerhed i hele Europa; at for-
bedre koordinering af energiproduktion og -forsyning og at opnå fuld integration af de
tiltrædende lande i EU's højt prioriterede indsatsområder for energitransport
at bidrage til, at udvikling og anvendelse af energikilder sker på en mere effektiv og
miljøvenlig måde, at tilstræbe, at transport af energimaterialer foregår på en sikker
måde; at undersøge mulighederne for øget anvendelse af vedvarende energi og at eta-
blere et forsøgsgrundlag for de fleksible Kyoto-mekanismer
'6 0 (
$6
,
(( 7 0' '
. 1(
18.
19.
5
20.
resultaterne af ministermødet i Athen (den 21. maj 2003) og beslutningen om at etablere et
integreret regionalt elmarked i Maghreb-regionen og tage de nødvendige skridt for på sigt at
skabe et Euro-Maghreb-elmarked, bl.a. under behørig hensyntagen til
forsyningssikkerheden gennem udvikling og diversificering af energiressourcerne og
gennem tættere internationalt samarbejde, idet man bør se på komplementariteten mel-
lem producent-, transit- og forbrugerlandene i Middelhavsområdet og de gensidige for-
dele
15988/03 (Presse 370)
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15.XII.2003
konkurrenceevnen, især med henblik på det frihandelsområde, der foreslås oprettet se-
nest i 2010, og gennem større industrielt samarbejde under iagttagelse af de forskellige
økonomiske og sociale vilkår i partnerlandene
beskyttelsen af miljøet, idet der sikres en sikker og forureningsfri produktion, transport
og energianvendelse
etableringen af elmarkedet i Maghreb
21.
de infrastrukturprojekter, der står opført i ministererklæringen fra Athen, hvor de kommer-
cielle markedsdeltagere har en nøglerolle i udviklingen og finansieringen af projekterne
nødvendigheden af at udpege og fremme netsammenkoblingsprojekter af fælles interesse, der
skal integreres i Euro-Middelhavs-samarbejdsprocessen
Israels og Den Palæstinensiske Myndigheds initiativ til at samarbejde i en teknisk arbejds-
gruppe, der skal omfatte Israel, Den Palæstinensiske Myndighed og Europa-Kommissionen,
med henblik på
at udpege projekter af fælles interesse for Israel og Den Palæstinensiske Myndighed
at skabe en fælles struktur for at lette gennemførelsen af vedtagne projekter af fælles
interesse i energisektoren
at fastlægge et konkret arbejdsprogram og UDTRYKKER TILFREDSHED MED den
fælles erklæring om energisamarbejdet mellem Israel og Den Palæstinensiske Myndig-
hed som underskrevet i forbindelse med Euro-Middelhavs-ministerkonferencen i Rom
(den 1.–2. december 2003)
22.
23.
24.
enigheden på Euro-Middelhavs-ministerkonferencen i Rom om yderligere at fremme energi-
samarbejdet i regionen, navnlig ved
at yde logistisk ad hoc-støtte til Euro-Middelhavs-Energiforummet
at forbedre de generelle betingelser for udvidelse af energiinfrastrukturen i Middelhavs-
området, herunder sammenkoblingskapaciteten mellem EU og partnerlandene
at tilskynde til øget brug af vedvarende energikilder; ser i denne forbindelse med til-
fredshed på den internationale konference, som skal afholdes i Bonn i juni 2004
15988/03 (Presse 370)
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15.XII.2003
5
25.
'6 0 (
$6
&(8' , *
betydningen af at fortsætte udviklingen af energisamarbejdet i Sydøsteuropa ved at etablere
åbne, pålidelige og konkurrenceprægede markeder
opfølgningen af Athen-processen vedrørende regionalt samarbejde med endemålet at integrere
dette regionale energimarked i det bredere indre energimarked, der skal støtte det nuværende
medlemskab og de eksisterende arbejdsmetoder, idet det påpeges, hvilken afgørende rolle der
spilles af EU, landene i regionen og de nabomedlemsstater, der er direkte involveret i proces-
sen
Kommissionens forslag, som skal resultere i et regionalt sydøsteuropæisk gasmarked baseret
på gældende EU-ret, men tilpasset de regionale behov, samt dens forslag med henblik på
bedre samordning af donorernes aktiviteter
Kommissionens initiativ om at foreslå at udvide det indre energimarked til regionen som hel-
hed på et juridisk bindende grundlag
5
'6 0 (
$6
6(
5' $
(
'' 70 (
$6
.
$*
(
26.
27.
28.
#
29.
betydningen af Ukraines gastransitsystem for EU's forsyningssikkerhed og behovet for at un-
dersøge mulighederne for yderligere at integrere Ukraines el- og gassystemer i det indre ener-
gimarked
behovet for et tættere samarbejde med producentlandene i området ved Det Kaspiske Hav;
PÅPEGER i den forbindelse, at det er vigtigt at fremme energimarkedsreformer i de pågæl-
dende lande
5
'6 0 (
$6 5 . ( '
(
9'
.
$*
(
30.
#
31.
at metoderne og instrumenterne til fremme af energisamarbejdet mellem EU-medlemsstaterne
og nabolandene kan udvikles ved
at skabe passende rammer for et afbalanceret regionalt samarbejde
at øge sammenkoblingskapaciteten mellem EU og partnerlandene
32.
nødvendigheden af at samarbejde med nuværende og potentielle fremtidige leverandører af
energi (især gas og olie via rørledning) til EU for at identificere og om muligt afhjælpe ikke-
handelsrelaterede hindringer for energiimport
15988/03 (Presse 370)
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15.XII.2003
33.
behovet for at opretholde sikre og ydedygtige energinet og at indføre fælles krav for sikker-
hedsforvaltningssystemer, kontrol med forstyrrelser udefra, informationsformidling til offent-
ligheden, katastrofeberedskab og systemer til inspektion og rapportering af uheld
nødvendigheden af en koordineret indsats mellem EU og nabo- og partnerlandene, især i Den
Internationale Søfartsorganisations regi, for at opnå den højest mulige sikkerhedsstandard for
søtransport af olie
at det, hvor det er teknisk, økonomisk og miljømæssigt muligt, i stedet bør overvejes at trans-
portere olien gennem rørledninger
at Galileo-satellitnavigationssystemet i fremtiden kunne give betydelige muligheder for at øge
beskyttelsen af og sikkerheden i forbindelse med rørledninger og for transport af energipro-
dukter ad søvejen
betydningen af at etablere den infrastruktur, der er nødvendig for at opfylde de interne behov i
et udvidet EU og navnlig at sikre de fremtidige gasforsyninger til Den Europæiske Union, og
at passende infrastrukturer er nødvendige for at skabe et fuldt integreret marked
at det er af afgørende betydning, at EU både politisk og økonomisk gør, hvad der står i dets
magt, for at styrke og diversificere Fællesskabets gasforsyning, hvis det udvidede europæiske
marked skal kunne fungere effektivt
at eksisterende såvel som eventuelt nye finansieringsinstrumenter, herunder EU's, EIB's og
EBRD's, bør koordineres bedre, og at samarbejdet mellem disse institutioner bør styrkes
betydningen af energisamarbejde i forbindelse med det foreslåede nye "nærhedsinstrument"
den igangværende debat om muligheden for at indføre specifikke foranstaltninger med hen-
blik på at reducere de politiske risici ved infrastrukturinvesteringer
behovet for at tage behørigt hensyn til de prioriterede TEN-projekter og de projekter, der er
beskrevet i meddelelsen om EU's nabolande, og for at overveje fremtidige kommissionsfor-
slag med hensyn til muligheden af at inkludere olierørledninger i TEN-rammen."
34.
35.
36.
37.
38.
39.
40.
41.
42.
15988/03 (Presse 370)
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453466_0016.png
15.XII.2003
#
" 3
Rådet noterede sig formandskabets oplysninger om Euro-Middelhavs-ministerkonferencen om
energi, der blev afholdt den 1.-2. december i Rom.
Konferencen vedtog en ministererklæring (dok. 15767/03), der blev sendt til udenrigsministrenes
Euro-Middelhavskonference i Napoli.
15988/03 (Presse 370)
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453466_0017.png
15.XII.2003
#
!
"
##
Formandskabet erindrede delegationerne om den gensidige forståelse, som energi- og miljømini-
strene var kommet frem til på mødet i Montecatini, navnlig for så vidt angår energipolitikkens ef-
fektive bidrag til målene om en bæredygtig udvikling. Formandskabet orienterede Rådet om resul-
tatet af niende partskonference om klimaændringer, der blev afholdt i Milano.
Kommissær Loyola de Palacio understregede i denne forbindelse betydningen af den pakke om in-
frastruktur og forsyningssikkerhed, der var blevet vedtaget onsdag den 10. december 2003.
$ %%
:
:
((
'
'
%
$
5 ' ,% ,
'%
%% &
$ 5 '&
$'' %% 7 (
$'' %% 7 (
5
%
;
$
% 0
5
0 '
$
+
(
$
$
$
5
$
5 ' ,% ,
.
$ '
5
$ 5 5 '&
:
:
($
$
$'
$
5 '&
$'
5
$ '
$
. ',
6(
( % 0
$ 1 '
*'
$ 5 ')
*7)0 ' 5 . ' ,
5
$ 55 % 0
1 5
' , *) '%
*6
<=>?< > + $ @@<>@AA?> +
5 . ( '
( ' , 5 . ,$ $
:
Rådet noterede sig kommissær Loyola de Palacios forelæggelse af den pakke om energiinfrastruktur
og forsyningssikkerhed, som Kommissionen havde vedtaget onsdag den 10. december 2003.
15988/03 (Presse 370)
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15.XII.2003
'
% (
(
(
%
Rådet noterede sig kommissær Loyola de Palacios oplysninger om USA's initiativ til oprettelse af
det internationale partnerskab om en brintbaseret økonomi, der blev lanceret på et ministermøde den
20. november 2003 i Washington.
Rådet blev orienteret om det arbejde, der gøres på dette område i EU, navnlig iværksættelsen af et
europæisk projekt for ren bytransport med 27 busser, der kører på hydrogenbrændstofceller. En
kontaktgruppe med industrien og interessenterne skal drøfte strategier frem til 2020. En gruppe på
højt plan vedrørende hydrogen og brændselsceller skal udarbejde en europæisk vision og en euro-
pæisk platform for den bæredygtige brintbaserede økonomi med offentlige og private enheder.
)
"&
Kommissær Loyola de Palacio henledte Rådets opmærksomhed på den seneste udvikling i energi-
charterprocessen.
)
)*
+
Kommissær Loyola de Palacio orienterede Rådet om forløbet af energidialogen med Rusland i lyset
af topmødet mellem EU og Rusland den 6. november 2003.
15988/03 (Presse 370)
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15.XII.2003
!
%
"
, %
%
Rådet noterede sig de oplysninger, den græske delegation gav om betydningen af det aftalememo-
randum, der blev undertegnet den 8. december 2003 i Athen. Dette aftalememorandum vil blive
fulgt op af forhandlinger med henblik på at etablere en organisation for et integreret energimarked i
Sydøsteuropa. Kommissær Loyola de Palacio fremhævede også dette regionale markeds betydning
for forsyningssikkerheden samt meddelelsen om et bredere Europa.
15988/03 (Presse 370)
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453466_0020.png
15.XII.2003
"
)-)+.'
0
,%
' %% 7 (B
Rådet vedtog en afgørelse om ændring af Rådets afgørelse af 7. december 1998 om godkendelse af
Det Europæiske Atomenergifællesskabs tiltrædelse af konventionen om nuklear sikkerhed
012323+45 6 12375+458.
Den vedtagne tekst ændrer den erklæring, Fællesskabet afgav, da det blev part i konventionen, og
det nævnes, hvilke artikler i konventionen, der skal finde anvendelse på Fællesskabet. Den Europæ-
iske Domstol fastslog den 10. december 2002, at det var nødvendigt at revidere erklæringen for at
dække konventionens artikel 7 og 14, samt artikel 16, stk. 1 og 3, og artikel 17-19.
)/01)+-) 2 +3'-4)50)+
+ . ( '
( ,'
(
; (,
$
5
. )$$ '
5 0'
Rådet godkendte et udkast til afgørelse, der skal vedtages af Samarbejdsrådet EU-Rusland, om
fastlæggelse af procedurereglerne for bilæggelse af tvister i forbindelse med partnerskabs- og sam-
arbejdsaftalen EU-Rusland.
Formålet med afgørelsen er at styrke partnerskabs- og samarbejdsaftalen som det retlige fundament
for forbindelserne mellem EF og Rusland, skabe større gennemsigtighed og forudsigelighed i gen-
nemførelsen heraf og give bilæggelsen af tvister en mere retlig karakter.
15988/03 (Presse 370)
I
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453466_0021.png
15.XII.2003
67-4)50$ 5'1'/
" '%&
'
5
0 %'
7 (
(
,('
5
(, * $% 0
Rådet vedtog en forordning, der skal beskytte EU-virksomheder, der er udsat for krav, som baseres
på USA's antidumpinglov fra 1916. Denne lov blev i september 2000 af Verdenshandelsorganisa-
tionens Tvistbilæggelsesinstans erklæret uforenelig med verdenshandelsbestemmelserne
(1394:+458(
Forordningen indfører beskyttelsesforanstaltninger, der er begrænset til, hvad der er strengt nød-
vendigt for at neutralisere virkningerne af antidumpingloven. Den opstiller forbud mod anerken-
delse eller fuldbyrdelse i EF af afgørelser baseret på USA's antidumpinglov og giver EU-
virksomheder eller enkeltpersoner tilladelse til at anlægge sag med henblik på at tilbagekræve ud-
læg, omkostninger, skadeserstatninger og udgifter, som anvendelsen af denne lov har forårsaget.
WTO's Tvistbilæggelsesinstans fandt, at USA's antidumpinglov er uforenelig, fordi den giver mu-
lighed for at træffe afhjælpende foranstaltninger f.eks. ved at pålægge betaling af skadeserstatning
eller bøder og idømme fængselsstraf. Ingen af disse foranstaltninger er tilladt i henhold til verdens-
handelsbestemmelserne. Da USA ikke efterkom WTO's konklusioner, har Fællesskabet derfor an-
modet om tilladelse til at suspendere sine forpligtelser over for USA i henhold til GATT (den al-
mindelige overenskomst om told og udenrigshandel fra 1994) og aftalen om dens anvendelse.
Retssager mod EU-virksomheder og enkeltpersoner verserer stadig ved amerikanske domstole.
(* )5
;
+
) $ '
5 $& ( $7 (
(
@AACB
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning nr. 2501/2001 om arrangementet med gene-
relle toldpræferencer (GSP) for perioden 1. januar 2002 til 31. december 2004 og om forlængelse
indtil 31. december 2005 af gyldigheden af nævnte forordning
017;;<+45 6 1241;+458(
Forlængelsen af gyldigheden med ét år er en engangsforanstaltning, indtil resultatet af en revision af
GSP, EU-ordningen med handelspræferencer til udviklingslandene, der indledes i begyndelsen af
næste år, foreligger. På grundlag af en meddelelse fra Kommissionen om tiårige retningslinjer, vil
Rådet vedtage en ny GSP-forordning, der skal træde i kraft den 1. januar 2006.
Vedtagelsen af den nye forordning skal ses i lyset af et kompromis i Rådet i april, hvorefter begun-
stigede lande i økonomisk krise fritages for graduering - dvs. ophævelsen af toldpræferencer, hvor
de normalt ikke længere er berettiget - i sektorer, hvor bruttonationalproduktet i faste priser er faldet
med mindst 3%. Under revisionen af GSP vil der blive foretaget en fornyet behandling af anvendel-
sen af gradueringsprincippet, herunder muligheder for tilskyndelse til dyrkning af alternative afgrø-
der i lande, der er afhængige af narkotikaafgrøder.
15988/03 (Presse 370)
II
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15.XII.2003
%
6 * (,%
Rådet vedtog en afgørelse om fastsættelse af kvoter for import af visse stålprodukter fra Ukraine i
2004 indtil vedtagelsen af en ny stålaftale, der for tiden er til forhandling
015:31+458(
Kvoterne er fastsat på samme niveau som for 2003, da en afgift på 30 EUR/ton, som Ukraine lagde
på eksport af skrot den 1. januar 2003, hverken er blevet ophævet eller nedsat. Kvoterne vil dog
blive revideret, når de ti nye EU-medlemsstater er tiltrådt den 1. maj 2004.
(, * $
7
( $
D
8 5
$'
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning nr. 964/2003 af juni 2003 om antidumping-
told på importen af visse rørfittings af jern eller stål fra Kina og Thailand og varer, der er afsendt fra
Taiwan
0121;7+458.
Ændringen tager højde for situationer, hvor denne import også er genstand for betaling af en be-
skyttelsestold.
(5
'
$
(
&
+8
%
%
"Rådet vedtog følgende konklusioner:
1.
Rådet gentager sin støtte til den internationale indsats mod hvidvaskning af penge og finan-
siering af terrorisme, herunder arbejdet i Den Finansielle Aktionsgruppen (FATF).
Rådet minder om konklusionerne fra de fælles samlinger i Rådet (Økofin-RIA) den 17. ok-
tober 2000 og den 16. oktober 2001, hvor Rådet tilsluttede sig FATF's anbefaling af, at med-
lemsstaternes finansielle institutioner skal være særlig opmærksomme på forretninger og
transaktioner med personer, herunder selskaber og finansielle institutioner, fra lande og
territorier (NCCT), der ikke samarbejder om gennemførelsen af FATF's anbefalinger mod
hvidvaskning af penge. Listen over NCCT'er ser nu således ud: Cookøerne, Egypten,
Guatemala, Indonesien, Myanmar, Nauru, Nigeria, Filippinerne og Ukraine.
2.
15988/03 (Presse 370)
III
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453466_0023.png
15.XII.2003
3.
Rådet minder om, at medlemsstaterne på den fælles samling i Rådet (Økofin-RIA) den
17. oktober 2000 forpligtede sig til i fællesskab og på samme tid straks at iværksætte de af
FATF besluttede modforanstaltninger mod specifikke NCCT'er.
Den Finansielle Aktionsgruppe (FATF) har nu opfordret sine medlemmer til at iværksætte
flere modforanstaltninger mod Myanmar end dem, der allerede er iværksat i medfør af hen-
stilling nr. 21. Aktionen er baseret på den beslutning, FATF traf på sit plenarmøde den
3. oktober 2003 i Stockholm. Myanmar blev i juni 2001 optaget på listen over lande og ter-
ritorier (NCCT), der ikke samarbejder om bekæmpelsen af hvidvaskning af penge. Siden da
har Myanmar ikke gjort noget ved manglerne i sin ordning til bekæmpelse af hvidvaskning
af penge.
Foruden henstilling nr. 21 anbefaler FATF iværksættelse af yderligere modforanstaltninger,
som besluttet den 3. november 2003, der skal indføres gradvis, stå i et rimeligt forhold og
være fleksible i forhold til midlerne og træffes ved fælles indsats for at nå et fælles mål.
Medlemsstaterne, forsamlet i Rådet, har derfor besluttet i fællesskab og på samme tid at
iværksætte modforanstaltninger mod Myanmar på ovennævnte betingelser."
4.
5.
6.
+'7
20
$ '
. 1( B
Rådet bemyndigede medlemsstaterne til i Det Europæiske Fællesskabs interesse at undertegne, rati-
ficere eller tiltræde 2003-protokollen til den internationale konvention fra 1992 om oprettelse af en
international fond for erstatning af skader ved olieforurening (Protokollen om den supplerende
fond)
0175<:+45 6 12332+1+458(
Protokollen har til formål at sikre passende, hurtig og effektiv erstatning til personer, der lider skade
som følge af olieudslip fra olietankskibe. Gennem en betydelig forøgelse af de erstatningslofter, der
gælder i den nuværende internationale ordning, råder protokollen bod på en af de væsentligste
mangler i de internationale forskrifter om ansvar i forbindelse med olieforurening.
, *) '%
'
(
Rådet nåede til enighed om retningslinjerne for anvendelsen af formularer til udveksling af oplys-
ninger i forbindelse med den europæiske arrestordre i overgangsfasen for dens gennemførelse
01231:+458(
15988/03 (Presse 370)
IV
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453466_0024.png
15.XII.2003
Rådet noterede sig endvidere en rapport om gennemførelsen af den europæiske arrestordre
01244:+458(
Rapporten var udarbejdet i henhold til rammeafgørelsens artikel 34, stk. 4, som kræver, at Rådet i
løbet af andet halvår 2003 navnlig vurderer, i hvilken udstrækning medlemsstaterne faktisk har an-
vendt bestemmelserne i rammeafgørelsen, samt hvorledes Schengen-informationssystemet fungerer.
2'0/)+'
5
+>
017155+45 6 12427+45
% $ 8
(B
1 6 12427+45
1=
18
Rådet vedtog enstemmigt afgørelsen om foreløbig anvendelse af protokollen om ændring af fjerde
protokol til rammeaftalen om fiskeri (1985) mellem Det Europæiske Fællesskab, Danmark og det
grønlandske landsstyre.
Ved anvendelse af fællesskabsretten betragtes Grønland som et af de "oversøiske lande og territo-
rier" (traktatens artikel 188), men trådte ud af EØF i 1985. Fiskeriaftalen fastsætter Fællesskabets
fiskekvoter i de grønlandske farvande og giver førsteret til yderligere fiskerimuligheder mod beta-
ling af en godtgørelse (på 42,8 mio. EUR om året). Aspekterne med hensyn til foreløbig anvendelse
omfatter udelukkende forsøgsfiskeri og programmet for budgetstøtte.
Det Forenede Kongeriges og den tyske delegation afgav en fælles erklæring. Den franske og den
danske delegation afgav også en fælles erklæring.
________________________
15988/03 (Presse 370)
V