Europaudvalget 2003-04
Rådsmøde 2555
Offentligt
1453465_0001.png
15975/03 (Presse 369)
(OR. en)
2555. samling i Rådet
den 17.-19. december 2003 i Bruxelles
Formand:
Den Italienske Republiks landbrugs- og
skovbrugsminister
http://ue.eu.int/
[email protected]
15975/03 (Presse 369)
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453465_0002.png
17.19.XII,2003
!
"
#
$
IDENTIFIKATION AF FÅR OG GEDER ......................................................................................... 6
BESKYTTELSE AF DYR UNDER TRANSPORT ........................................................................... 8
OFFENTLIG FODERSTOFKONTROL........................................................................................... 10
MAKSIMUMSNIVEAUER FOR PESTICIDRESTER.................................................................... 11
LANDBRUGSMARKEDER............................................................................................................. 12
Forslag om tobak, olivenolie, bomuld og humle ...................................................................... 12
%
TAC OG KVOTER FOR 2004.......................................................................................................... 13
Sammenlignende tabel over TAC og kvoter for 2003/2004 .............................................................. 16
PLAN FOR GENOPRETNING AF TORSKEBESTANDEN OG DEN NORDLIGE
KULMULEBESTAND...................................................................................................................... 25
ORIENTERINGSPRISERNE OG EF-PRODUCENTPRISERNE FOR VISSE
FISKERIVARER FOR 2004 ............................................................................................................. 27
EVENTUELT .................................................................................................................................... 29
Foderstofhygiejne ..................................................................................................................... 29
Udkast til veterinæraftale mellem Den Russiske Føderation og Den Europæiske Union........ 29
Import af Basmati-ris................................................................................................................ 29
Markedssituationen for svinekød.............................................................................................. 30
"
Mejerisektoren - Azorerne........................................................................................................................................I
!
$ %
&
'
(
"##
15975/03 (Presse 369)
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.19.XII,2003
Økologisk landbrug* -
Landbrugsforsikringer* -
Informationsforanstaltninger -
.............................................................................................................I
...................................................................................................... IV
............................................................................................... V
Indførselsbevillinger.............................................................................................................................................. VI
Den fælles markedsordning for humle .................................................................................................................. VI
Ønologiske fremgangsmåder - undtagelser ..........................................................................................................VII
Frø ........................................................................................................................................................................VII
Tobak....................................................................................................................................................................VII
Arealudtagning* ...................................................................................................................................................VII
)*+,- *
Omskoling af fiskere - Aftale med Marokko...................................................................................................... VIII
-. * - / *
-
*
-
-
Aftale med Hongkong om tilbagetagelse ........................................................................................................... VIII
Europol ............................................................................................................................................................... VIII
Bekæmpelse af ulovlig narkotikahandel -
............................................................................. VIII
Asyl og migration .................................................................................................................................................. IX
Samarbejde i straffesager ...................................................................................................................................... IX
-0)/ 1
. *
Interoperabel levering af paneuropæiske e-forvaltningstjenester til offentlige myndigheder* -
/
............................................................................................................................................................ IX
).)
.
..................................................................................... X
Støtte og illoyal priskonkurrence* -
/
2
- +'/ *.*,
Antidumping - Indien - Sengelinned af bomuld ..................................................................................................... X
Aserbajdsjan, Kasakhstan, Tadsjikistan og Turkmenistan - Tekstilvarer ............................................................... X
-+,3).* - +- / +/4*
Elektromagnetiske felter* -
/
0/
-5 +6
,- +'/ *.*,
................................................................................................. XI
)/
*
- +- 6- . - 5-
-
Associeringsaftalen mellem EU og Egypten - Handelsmæssige bestemmelser .................................................... XI
15975/03 (Presse 369)
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453465_0004.png
17.19.XII,2003
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
&
Sabine LARUELLE
Ludo SANNEN
José HAPPART
'
Mariann FISCHER BOEL
()' *
Renate KÜNAST
+'
*
Georgios DRYS
,
Miguel ARIAS CAÑETE
' &
Hervé GAYMARD
*
Joe WALSH
Dermot AHERN
Giovanni ALEMANNO
-. / - &
Fernand BODEN
*
*
Pieter Cornelis VEERMAN
0) &
Josef PRÖLL
" -&
Armando SEVINATE PINTO
*
Kare HALONEN
&
Ann-Christin NYKVIST
*
&
Margaret BECKETT
&
Minister for miljø, fødevarer og landdistriktspørgsmål
Minister for selvstændige erhverv og små og mellemstore
virksomheder samt landbrug
Flamsk minister for miljø, landbrug og udviklingssamarbejde
Landbrugsminister og minister for landdistrikter (regionen
Vallonien)
Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri
Forbundsminister for forbrugerbeskyttelse, fødevarer og landbrug
Landbrugsminister
Minister for landbrug, fiskeri og fødevarer
Minister for landbrug, fødevarer, fiskeri og landdistriktspørgsmål
Minister for landbrug og fødevarer
Minister for kommunikation, marine ressourcer og naturressourcer
Landbrugs- og skovbrugsminister
Minister for landbrug, vinavl og udvikling af landdistrikterne
Minister for landbrug, naturspørgsmål og fødevarekvalitet
Forbundsminister for landbrug og skovbrug samt miljø og vand-
forvaltning
Minister for landbrug, udvikling af landdistrikter og fiskeri
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for landbrug, fødevarer og fiskeri
*
))
Franz FISCHLER
David BYRNE
*
*
Medlem
Medlem
*
*
*
15975/03 (Presse 369)
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453465_0005.png
17.19.XII,2003
+*
* )
)
&
&
var repræsenteret således:
Viceminister, Landbrugsministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Landbrugsminister
Statssekretær, Landbrugsministeriet
Statssekretær
Miljøminister og minister for landdistriktspørgsmål
Minister for landbrug og udvikling i landdistrikterne
Statssekretær, Landbrugsministeriet
Landbrugsminister
1 '' )'
,-/ '
Pavel RYBNICEK
)
*
Margus RAHUOJA
2(,
Kornelios KORNELIOU
*
Mārtiņš ROZE
-
Vidmantas KANOPA
&
Tibor SZANYI
George PULLICINO
"
Wojciech OLEJNICZAK
'
Ján GOLIAN
Franc BUT
15975/03 (Presse 369)
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453465_0006.png
17.19.XII,2003
"
#
3
Rådet vedtog med kvalificeret flertal forordningen om indførelse af en ordning for identifikation og
registrering af får og geder og om ændring af forordning (EF) nr. 1782/03 og direktiv 92/102/EØF
og 64/432/EØF, jf. dokument 15229/03. Den spanske, græske og portugisiske delegation stemte
imod og understregede bl.a., at Fællesskabets skal finansiere foranstaltninger til elektronisk identi-
fikation og oprettelse af en database ved hjælp af den første søjle i den fælles landbrugspolitik og
ikke ved hjælp af foranstaltninger til landdistriktudvikling. Det Forenede Kongeriges delegation,
der blev støttet af den svenske delegation, beklagede, at der ikke forelå en cost-benefit-analyse ved
foranstaltningernes ikrafttræden. Den svenske delegation, der blev støttet af den tyske, var imod en-
hver EF-finansiering af disse foranstaltninger.
Kommissær David Byrne glædede sig over, at forordningen blev vedtaget.
Formålet med forordningen er at forbedre og harmonisere sporingen af får og geder for så vidt mu-
ligt at undgå og begrænse spredningen af smitsomme sygdomme. Foranstaltningerne er truffet på
baggrund af erfaringerne under mund- og klovesygeepidemien i 2001 i Det Forenede Kongerige.
De vigtigste ændringer i forhold til det oprindelige forslag er følgende:
Den elektroniske database bliver obligatorisk fra den 1. januar 2008 i stedet fra de oprindeligt
fastsatte datoer i 2004 og 2005.
15975/03 (Presse 369)
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.19.XII,2003
Dyrets identifikationsalder: alle dyr skal identificeres seks måneder efter fødslen (i stedet for
én måned som i det oprindelige forslag), eller i hvert fald inden de forlader bedriften. Desuden
skulle bestemmelsen ifølge det oprindelige forslag anvendes allerede fra den 1. juli 2003.
Efter kompromiset får medlemsstaterne en tilpasningsperiode på 18 måneder efter forordnin-
gens offentliggørelse.
Identifikationsmærkerne og ikrafttrædelsesdatoen for elektronisk identifikation: det første
identifikationsmærke er stadig et øremærke i det ene øre, men medlemsstaterne kan nu til det
andet mærke vælge mellem et øremærke i det andet øre, en tatovering (i national handel), et
mærke på kodebenet eller en elektronisk anordning. Ifølge det oprindelige forslag kunne der
ikke anvendes hverken tatovering eller mærke på kodebenet (kun for geder). Indtil den
1. januar 2008 kan det andet identifikationsmærke dog erstattes af en global ordning med
identifikation af hvert dyr på hver bedrift (efter gentagne anmodninger fra Irland og Det For-
enede Kongerige) for transport af dyr inden for en stat. Fra den 1. januar 2008 bliver den elek-
troniske identifikation obligatorisk for alle får og geder. Forinden aflægges der situationsrap-
port til Rådet inden den 30. juni 2006 med henblik på at bekræfte eller ændre datoen. Ifølge
det oprindelige forslag skulle der anvendes elektronisk identifikation fra den 1. juli 2006.
Desuden omfatter kompromiset en ny undtagelse for de medlemsstater, hvis bestand er på
600 000 dyr eller derunder.
15975/03 (Presse 369)
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453465_0008.png
17.19.XII,2003
4
4
"
Rådet noterede sig de tekniske fremskridt, der var gjort under det italienske formandskab, som an-
ført i dokument 15568/03 vedrørende forslaget til Rådets forordning om beskyttelse af dyr under
transport, og besluttede at fortsætte den tekniske gennemgang af forslaget i første halvdel af 2004.
Rådet noterede sig, at det irske formandskab aktivt vil fortsætte arbejdet med henblik på at træffe
beslutning i denne sag, så snart Europa-Parlamentet har afgivet sin udtalelse, der forventes i for-
året 2004.
Formandskabet foreslog, at bestemmelserne om transport af dyr baseres på lovgivningen om sociale
og arbejdsmarkedsmæssige spørgsmål for transportvirksomheder. Dette skal ledsages af en række
specifikke krav, der tager hensyn til arten af den transporterede ladning (fodring, vanding og hvile-
pauser samt dyrlægekontrol).
Den belgiske, danske, svenske, nederlandske og østrigske delegation kunne gå ind for denne frem-
gangsmåde, men ønskede, at der fastsættes en maksimal transporttid for slagtedyr og et loft over
transportetaperne for andre typer dyr, og især den svenske og den danske delegation understregede,
at der skal tages større hensyn til dyrenes velværd, således at dyr fortrinsvis slagtes i nærheden af
det sted, hvor de er opdrættet, og således at der transporteres kød frem for dyr. Den britiske, neder-
landske, tyske, svenske og danske delegation ønskede også en skærpet kontrol under hele transpor-
ten.
Kommissær David Byrne udtrykte tilfredshed med de fremskridt, der var gjort i dette spørgsmål.
I forslaget indføres der nye foranstaltninger såsom udvidelse af anvendelsesområdet til at omfatte
husdyrmarkeder og skibe til transporter af levende dyr, harmonisering af transportvirksomheders
autorisationsdokument, definition af dyr "uegnede" til transport samt en forenklet revisionsproce-
dure på baggrund af udviklingen i de videnskabelige data.
15975/03 (Presse 369)
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.19.XII,2003
Ifølge forslaget skal visse lovbestemmelser om dyrevelfærd under transport styrkes eller kodifice-
res, navnlig ved at forbedre uddannelsen af det personale, som håndterer dyrene; reglerne for fjern-
transport strammes, og de kompetente myndigheders rolle i arbejdet med at føre tilsyn med trans-
porter styrkes; redskaberne til kontrol med anvendelsen af reglerne gøres mere effektive.
Endelig ajourføres visse tekniske normer med udgangspunkt i revisionen af den europæiske kon-
vention om beskyttelse af dyr under international transport fra april 2000.
15975/03 (Presse 369)
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453465_0010.png
17.19.XII,2003
Rådet noterede sig de fremskridt, der er gjort med forslaget til forordning om offentlig foderstof- og
fødevarekontrol
7
89:9#9;<,
især med spørgsmålet om gebyrer og sanktioner, og noterede sig, at
det irske formandskab aktivt vil fortsætte arbejdet, bl.a. med spørgsmålet om anvendelsesområdet,
med henblik på at forelægge Rådet et samlet kompromis snarest muligt på baggrund af Europa-
Parlamentets førstebehandlingsudtalelse, der forventes i februar 2004.
15975/03 (Presse 369)
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453465_0011.png
17.19.XII,2003
#
"
2
Rådet noterede sig det hidtidige arbejde på grundlag af en interimsrapport om forslaget til Rådets
forordning om maksimumsniveauer for pesticidrester. Formålet med forslaget er at indføre et sy-
stem for fastsættelse af et EF-maksimumsniveau for pesticider i animalske eller vegetabilske pro-
dukter, hvorefter niveauet skal variere efter pesticidernes toksicitet. På den måde vil forslaget for-
enkle det nuværende system, idet det nuværende system med nationale godkendelser efter en over-
gangsperiode erstattes af en EF-procedure med godkendelse fra Den Europæiske Fødevaresikker-
hedsautoritet på grundlag af en risikovurdering. Forslaget vil lette handelen mellem medlemssta-
terne og erstatter fire direktiver med én forordning på området vedrørende pesticidrester. Et andet
aspekt af forslaget er, at der fastsættes en fast maksimumstærskel for ikke-godkendt brug af pesti-
cider (f.eks. brug ved et uheld). Europa-Parlamentets førstebehandlingsudtalelse forventes i for-
året 2004.
Kommissær David Byrne håbede, at Europa-Parlamentet vil afgive sin udtalelse hurtigst muligt.
15975/03 (Presse 369)
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453465_0012.png
17.19.XII,2003
!
"!
Rådet foretog den første orienterende politiske drøftelse om reformen af sektorerne for tobak, bom-
uld, olivenolie og humle på grundlag af to lovgivningsforslag fra Kommissionen og noterede sig de
holdninger, som delegationerne gav udtryk for. Det pålagde Specialkomitéen for Landbrug aktivt at
fortsætte behandlingen af sagen på baggrund af dagens debat og aflægge rapport herom på en kom-
mende samling.
15975/03 (Presse 369)
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453465_0013.png
17.19.XII,2003
2
#
566!
Efter lange og vanskelige forhandlinger vedtog Rådet med kvalificeret flertal på grundlag af et
samlet kompromis fra formandskabet, som Kommissionen tilsluttede sig, forordningen om TAC og
kvoter for 2004 om fastsættelse for 2004 af fiskerimulighederne og dertil knyttede betingelser for
visse fiskebestande og grupper af fiskebestande gældende for EF-farvande og for EF-fartøjer i andre
farvande, som er omfattet af fangstbegrænsninger. Den tyske og den svenske delegation stemte
imod, og den græske delegation undlod at stemme.
Rådets vedtagelse af denne forordning var nært knyttet til enigheden om forslaget til forordning om
indførelse af en plan for genopretning af torskebestande og den generelle indstilling vedrørende for-
slaget til forordning om indførelse af en plan for genopretning af den nordlige kulmulebestand. En
række erklæringer blev knyttet til vedtagelsen af disse retsakter.
Dette kompromis omfatter fordelingen af fiskerimulighederne i de enkelte EF-fiskerizoner mellem
medlemsstaterne for 2004.
Det indeholder navnlig et bilag V om fastsættelse for perioden fra den 1. februar til den 31. decem-
ber 2004 af midlertidige bestemmelser vedrørende begrænsning af fiskeriindsatsen og bestemmelser
om overvågning, inspektion og kontrol af visse fiskebestande, der ikke finder anvendelse på små
fartøjer (på under 10 m). Rådets drøftelser drejede sig om indholdet af dette bilag på grund af dets
nære forbindelse med vedtagelsen af de flerårige planer for genopretning af nordlig kulmule og
torsk.
De vigtigste ændringer i bilag V er følgende:
#
$
, der er omfattet af begrænsningen af fiskeriindsatsen, er Nordsøen, farvandet
vest for Skotland, Skagerrak og Kattegat, Det Irske Hav og den østlige del af Den Engelske
Kanal. Det oprindelige forslag omfattede også den vestlige del af Den Engelske Kanal, Den
Iberiske Halvø og Atlanterhavskysten.
Samlede tilladte fangstmængder.
15975/03 (Presse 369)
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.19.XII,2003
Der er fastsat en
!
for fartøjer, der er udstyret med passende fartøjsovervågnings-
systemer (FOS), og som Kommissionen er underrettet om, således at begrænsningen af
fiskeriindsatsen ikke finder anvendelse på disse fartøjer i visse dele af farvandet vest for
Skotland.
Definitionen af fiskedage er baseret på de dage, hvor fartøjet er til stede i zonen og væk fra
havnen, for at forbedre og tydeliggøre begrebet faktisk fiskeri. Det oprindelige forslag inde-
holdt kun kriteriet om fravær fra havnen i definitionen af fiskeriindsats.
Forvaltningsperioden for de dage, der beregnes i forbindelse med fiskeriindsatsen, er på
"%&
'
for at give større fleksibilitet i det indførte begrænsningssystem. I det oprindelige
forslag blev der opereret med en forvaltningsperiode på tre måneder. Til gengæld foretages
opgørelsen over dage på månedsbasis. I den forbindelse opstilles der et skema over det mak-
simale antal dages tilstedeværelse i zonen og fravær fra havnen pr. måned (10-22 alt efter
fangstredskaber) for de omfattede zoner.
Der indrømmes dog
!
fra dette maksimale antal dages tilstedeværelse, når de
anvendte fangstredskaber har større maskestørrelser, som tilskynder fiskerne til selektivt fi-
skeri i den østlige del af Den Engelske Kanal og i Kattegat. Fartøjer, hvis fangster i 2002 ikke
oversteg 5% af visse arter (navnlig torsk, rødspætte og tunge), er heller ikke omfattet af disse
restriktioner. Der indrømmes yderligere to dage til traditionelt fiskeri i Det Irske Hav som
kompensation for lukningen af en zone for at beskytte ungfisk med henblik på at reducere
dødeligheden for torsk.
Generelt er de største forhøjelser af TAC i forhold til TAC for 2003 foretaget for torsk i zone I og
IIb (+34%), glashvarre i zone VII og VIIIa,b,d,e (+ 26%), havtaske i zone VIIIa,b,d (+63%) og VII
(+32%), kuller i zone IIa og Nordsøen (+65%) og VIIa (+156%), kulmule i de fleste zoner (+30%)
undtagen zone VIIIc, IX og X, blåhvilling (+95%) i zone V, VI, VII, XII og XIV, IIa og Nordsøen,
VIIIa,b,d,e og tunge i Skagerrak og Kattegat, IIIb,c,d,e (+35%).
15975/03 (Presse 369)
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.19.XII,2003
Til sammenligning vedrører de største nedskæringer af TAC især torskebestandene i Kattegat
(-41%), i zone Vb, VI, XII, XIV (-53%), sydlig hvid tun i Atlanterhavet (-35%), glashvarre i zone II
og Nordsøen (-30%) og zone VIIIc, IX, X, CECAF (-44%), havtaske i zone VIIIc, IX, X, CECAF
(-42%), hvilling i zone VIII (-59%) og VIIIb,k (-49%), rødspætte i Kattegat (-44%), hellefisk i
NAFO 3LMNO (-52%) og tunge i zone VIIe (-50%).
De nærmere enkeltheder i dette direktiv om TAC og kvoter for 2003 og sammenligningen for de
enkelte arter mellem TAC for 2003, Kommissionens forslag for 2004 og den forordning, som Rådet
vedtog, findes i bilaget.
15975/03 (Presse 369)
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453465_0016.png
17-19.XII.2003
&
Art (dansk navn)
Tobis
Tobis
Almindelig havkat
Almindelig havkat
Brugde
Sild
Sild
Sild
Sild
Sild
Sild
Sild
Sild
Sild
Sild
Sild
Sild
Sild
Sild
Sild
Sild
Skolæst
Skolæst
Europæisk ansjos
Europæisk ansjos
Atlantisk torsk
Art (latinsk navn)
Ammodytidae
Ammodytidae
Anarhichas lupus
Anarhichas lupus
Cetorhinus maximus
Clupea harengus
Clupea harengus
Clupea harengus
Clupea harengus
Clupea harengus
Clupea harengus
Clupea harengus
Clupea harengus
Clupea harengus
Clupea harengus
Clupea harengus
Clupea harengus
Clupea harengus
Clupea harengus
Clupea harengus
Clupea harengus
Coryphaenoides rupestris
Coryphaenoides rupestris
Engraulis encrasicolus
Engraulis encrasicolus
Gadus morhua
*
/
2 &'
TAC 2003 (1)
131.000,00
863.000,00
300,00
300,00
-
60.000,00
910,00
68.830,00
35.500,00
74.770,00
-
2.300,00
224.458,00
59.542,00
29.340,00
14.000,00
1.000,00
4.800,00
1.000,00
13.000,00
2.000,00
1.350,00
33.000,00
8.000,00
16.353,00
7
566%8566!
Forslag til
Ændring i % i
forhold til
TAC 2003
-
-
21,27
-
-
Rådet
december 2003
131.000,00
771.200,00 -
-
-
Ændring i % i
forhold til
TAC 2003
-
10,64
100,00
100,00
13,51
-
100,00
-
100,00
Ændring i % i forhold til
2004-forslaget
-
ICES-fiskeriområde
IV (norske farvande)
IIa, Skagerrak, Kattegat, Nordsøen
V, XIV (grønlandske farvande)
NAFO 0, 1 (grønlandske farvande)
EF-farvande i underområde IV, VI og VII
Østersøen (forvaltningsenhed 3)
Norske farvande syd for 62° N
Skagerrak og Kattegat
I, II (EF-farvande, internationale farvande og norske
farvande)
IIIb,c,d (EF-farvande) undtagen forvaltningsenhed 3
IIId (estiske farvande)
IIId (lettiske farvande)
IIId (litauiske farvande)
Nordsøen nord for 53°30' N
IVc, VIId
Vb, VIaN, VIb
VIaS, VIIb,c
VIa Clyde
VIIa
VIIe,f
VIIg,h,j,k
V, XIV (grønlandske farvande)
NAFO 0, 1 (grønlandske farvande)
VIII
IX, X, CECAF 34.1.1 (EF-farvande)
I, II (norske farvande)
TAC 2004 (2)
131.000,00
679.400,00
300,00
300,00
61.200,00
910,00
2,00
-
12,59
101,53
5,35
61.200,00
910,00
60.164,00 -
71.542,00
78.770,00
2,00
-
12,59
101,53
5,35
-
-
-
-
-
60.164,00 -
71.542,00
78.770,00
260.502,00
66.098,00
29.340,00
14.000,00
1.000,00
4.800,00
1.000,00
11.000,00 -
2.000,00
1.350,00
11.000,00
-
-
16,06
11,01
-
-
-
-
-
15,38
-
-
66,67
41,25
23,04
260.502,00
66.098,00
29.340,00
14.000,00
1.000,00
4.800,00
1.000,00
13.000,00
2.000,00
1.350,00
33.000,00
8.000,00
20.120,00
100,00
16,06
11,01
-
-
-
-
-
-
18,18
-
-
-
-
70,21
23,04
-
-
-
200,00
-
-
-
-
-
-
-
4.700,00 -
20.120,00
15975/03 (Presse 369)
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453465_0017.png
17-19.XII.2003
Forslag til
Art (dansk navn)
Atlantisk torsk
Atlantisk torsk
Atlantisk torsk*
Atlantisk torsk*
Atlantisk torsk
Atlantisk torsk
Atlantisk torsk
Atlantisk torsk
Atlantisk torsk
Atlantisk torsk
Atlantisk torsk
Atlantisk torsk
Atlantisk torsk
Atlantisk torsk
Atlantisk torsk
Atlantisk torsk og kuller
Hvid tun
Hvid tun
Skærising
Skærising
Helleflynder
Helleflynder
Almindelig håising
Almindelig håising
Nordlig blæksprutte
Art (latinsk navn)
Gadus morhua
Gadus morhua
Gadus morhua
Gadus morhua
Gadus morhua
Gadus morhua
Gadus morhua
Gadus morhua
Gadus morhua
Gadus morhua
Gadus morhua
Gadus morhua
Gadus morhua
Gadus morhua
Gadus morhua
Gadus morhua and Melanogrammus
aeglefinus
Germo alalunga
Germo alalunga
Glyptocephalus cynoglossus
Glyptocephalus cynoglossus
Hippoglossus hippoglossus
Hippoglossus hippoglossus
Hippoglossoides platessoides
Hippoglossoides platessoides
Illex illecebrosus
Skagerrak
Kattegat
Østersøen (område 25-32 - EF-farvande)
Østersøen (område 22-24 - EF-farvande)
I, IIb
IIa (EF-farvande), Nordsøen
Grønlandske farvande
IIIb,c,d (EF-farvande)
IIId (estiske farvande)
IIId (lettiske farvande)
IIId (litauiske farvande))
Norske farvande syd for 62° N
Vb (EF-farvande), VI, XII, XIV
VIIa
VIIb-k, VIII, IX, X, CECAF 34.1.1 (EF-farvande)
Vb (færøske farvande)
Atlanterhavet (nord for breddegrad 5° N)
Atlanterhavet (syd for breddegrad 5° N)
NAFO 2J3KL
NAFO 3NO
V, XIV (grønlandske farvande)
NAFO 0, 1 (grønlandske farvande)
NAFO 3M
NAFO 3LNO
NAFO-underområde 3 and 4
13.667,00
22.659,00
2.000,00
47.125,00
650,00
950,00
1.100,00
426,00
1.808,00
1.950,00
6.700,00
500,00
38.637,60
2.962,50
-
-
200,00
200,00
-
-
Ingen specifik EF-
andel
ICES-fiskeriområde
TAC 2003 (1)
3.773,00
2.323,00
TAC 2004 (2)
3.773,00
1.363,00 -
18.539,00 -
18.975,00 -
16.816,00
22.659,00
2.000,00
426,00
848,00 -
2.150,00
3.518,00
500,00
41.129,50
1.914,70 -
-
-
200,00
200,00
-
-
Ingen specifik EF-andel
-
-
200,00
200,00
-
-
-
-
-
-
53,10
10,26
47,49
-
6,45
35,37
426,00
848,00 -
2.150,00
5.700,00 -
500,00
41.129,50
1.914,70 -
-
53,10
10,26
14,93
62,02
-
6,45
35,37
-
-
-
-
-
-
23,04
-
-
Ændring i % i
forhold til
TAC 2003
-
41,33
Rådet
december 2003
3.773,00
1.363,00 -
18.539,00 -
18.975,00 -
18.322,00
22.659,00
34,06
8,96
-
-
100,00
-
Ændring i % i
forhold til
TAC 2003
-
41,33
Ændring i % i forhold til
2004-forslaget
-
-
-
-
15975/03 (Presse 369)
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453465_0018.png
17-19.XII.2003
Forslag til
Art (dansk navn)
Almindelig sildehaj
Glashvarrearter
Glashvarrearter
Glashvarrearter
Glashvarrearter
Glashvarrearter
Gulhalet ising
Almindelig ising og skrubbe
Havtasker
Havtasker
Havtasker
Havtasker
Havtasker
Blå marlin
Lodde
Lodde
Lodde
Lodde
Kuller
Kuller
Kuller
Kuller
Kuller
Art (latinsk navn)
Lamna nasus
Lepidorhombus spp.
Lepidorhombus spp.
Lepidorhombus spp.
Lepidorhombus spp.
Lepidorhombus spp.
Limanda ferruginea
Limanda limanda and Platichthys flesus
Lophiidae
Lophiidae
Lophiidae
Lophiidae
Lophiidae
Makaira nigricans
Mallotus villosus
Mallotus villosus
Mallotus villosus
Mallotus villosus
Melanogrammus aeglefinus
Melanogrammus aeglefinus
Melanogrammus aeglefinus
Melanogrammus aeglefinus
Melanogrammus aeglefinus
ICES-fiskeriområde
EF-farvande i underområde IV, VI og VII
IIa (EF-farvande), Nordsøen (EF-farvande)
Vb (EF-farvande), VI, XII, XIV
VII
VIIIa,b,d,e
VIIIc, IX, X, CECAF 34.1.1 (EF-farvande)
NAFO 3L,N,O
IIa (EF-farvande), Nordsøen (EF-farvande)
IIa (EF-farvande), Nordsøen (EF-farvande)
Vb (EF-farvande), VI, XII, XIV
VII
VIIIa,b,d,e
VIIIc, IX, X, CECAF 34.1.1 (EF-farvande)
Atlanterhavet
V, XIV (grønlandske farvande)
IIb
NAFO 0,1
NAFO 3NO
I, II (norske farvande)
Norske farvande, syd for 62° N
Skagerrak og Kattegat, IIIb,c,d (EF-farvande)
IIa (EF-farvande), Nordsøen
VIb, XII, XIV
TAC 2003 (1)
Ikke undergivet
restriktioner
2.700,00
4.360,00
14.336,00
1.664,00
2.400,00
290,00
23.001,00
7.000,00
3.180,00
15.810,00
3.562,00
4.000,00
103,00
95.985,00
-
25.000,00
-
2.200,00
789,00
2.143,00
39.521,00
TAC 2004 (2)
Ændring i % i
forhold til
TAC 2003
Rådet
december 2003
Ændring i % i
forhold til
TAC 2003
Ændring i % i forhold til
2004-forslaget
Ikke undergivet restriktioner
1.890,00
-
30,00
17,43
14,37
14,36
-
55,88
-
-
40,00
13,56
13,55
26,67
26,70
71,25
-
-
1.890,00
-
30,00
17,43
26,25
10,39
1.903,00
1.059,00
290,00
13.801,00
2.101,00
1.336,00
290,00
19.551,00 -
7.000,00
3.180,00
20.902,00
5.798,00
2.300,00
103,00
95.985,00
-
-
26,26
10,40
44,33
26,16
-
15,00
41,66
6.051,00 -
2.749,00 -
20.027,00
4.513,00
1.150,00 -
103,00
95.985,00
-
25.000,00
-
2.200,00
789,00
2.143,00
37.202,00
702,00
-
-
-
-
5,87
2.200,00
789,00
2.143,00
65.467,00
702,00
-
-
-
65,65
75,98
-
-
-
-
-
-
100,00
-
100,00
-
15,68
-
15,68
32,21
4,37
62,77
28,47
42,50
100,00
-
-
-
-
-
-
-
3.600,00 -
16.396,00
3.600,00 -
18.099,00
15975/03 (Presse 369)
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453465_0019.png
17-19.XII.2003
Forslag til
Art (dansk navn)
Kuller
Kuller
Kuller
Kuller
Hvilling
Hvilling
Hvilling
Hvilling
Hvilling
Hvilling
Hvilling
Hvilling og lubbe
Europæisk kulmule
Europæisk kulmule
Europæisk kulmule
Europæisk kulmule
Europæisk kulmule
Blåhvilling
Blåhvilling
Blåhvilling
Blåhvilling
Blåhvilling
Blåhvilling
Blåhvilling
Blåhvilling
Art (latinsk navn)
Melanogrammus aeglefinus
Melanogrammus aeglefinus
Melanogrammus aeglefinus
Melanogrammus aeglefinus
Merlangius merlangus
Merlangius merlangus
Merlangius merlangus
Merlangius merlangus
Merlangius merlangus
Merlangius merlangus
Merlangius merlangus
Merlangius merlangus and Pollachius
pollachius
Merluccius merluccius
Merluccius merluccius
Merluccius merluccius
Merluccius merluccius
Merluccius merluccius
Micromesistius poutassou
Micromesistius poutassou
Micromesistius poutassou
Micromesistius poutassou
Micromesistius poutassou
Micromesistius poutassou
Micromesistius poutassou
Micromesistius poutassou
ICES-fiskeriområde
Vb, VIa (EF-farvande)
Vb (EF-farvande), VI, XII, XIV
VII, VIII, IX, X, CECAF 34.1.1 (EF-farvande)
VII a
Skagerrak og Kattegat
IIa (EF-farvande), Nordsøen
Vb (EF-farvande), VI, XII, XIV
VIIa
VIIb-k
VIII
IX, X, CECAF 34.1.1 (EF-farvande)
Norske farvande syd for 62° N
Skagerrak og Kattegat, IIIb,c,d (EF-farvande)
IIa (EF-farvande), Nordsøen (EF-farvande)
Vb (EF-farvande), VI, VII, XII, XIV
VIIIa,b,d,e
VIIIc, IX, X, CECAF 34.1.1 (EF-farvande)
I, II (norske farvande)
I, II (NEAFC-reguleret område)
V, VI, VII, XII og XIV
IIa (EF-farvande), Nordsøen (EF-farvande)
IV (norske farvande)
Vb (EF-farvande), VI, VII
VIIIa,b,d,e
VIIIc, IX, X, CECAF 34.1.1 (EF-farvande)
TAC 2003 (1)
8.675,00
8.185,00
585,00
723,00
12.294,00
2.000,00
500,00
31.700,00
5.600,00
1.360,00
190,00
904,00
1.053,00
16.823,00
11.220,00
7.000,00
1.000,00
-
107.281,00
27.650,00
19.000,00
14.654,00
30.415,00
19.000,00
TAC 2004 (2)
6.503,00
9.435,00
723,00
12.294,00
1.600,00
514,00
Ændring i % i
forhold til
TAC 2003
Rådet
december 2003
6.503,00
Ændring i % i
forhold til
TAC 2003
Ændring i % i forhold til
2004-forslaget
-
-
15,27
9.600,00
1.500,00
-
-
-
20,00
2,80
55,49
59,96
25,00
-
6,31
6,27
6,34
6,34
48,80
-
723,00
12.294,00
1.600,00
514,00
27.000,00 -
4.500,00 -
1.020,00
190,00
1.178,00
1.373,00
21.926,00
14.623,00
5.950,00 -
1.000,00
-
-
100,00
17,29
1,75
156,41
-
-
20,00
2,80
14,83
91,35
19,64
100,71
25,00
-
30,31
39,08
30,39
39,11
30,33
39,15
30,33
39,15
15,00
66,02
-
-
-
-
-
-
-
-
14.110,00 -
2.242,00
1.020,00
190,00
847,00 -
987,00 -
15.757,00 -
10.509,00 -
3.584,00
1.000,00
-
-
-
-
209.653,00
53.934,00
-
19.000,00
95,06
-
-
28.585,00
59.328,00
95,07
95,06
15975/03 (Presse 369)
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453465_0020.png
17-19.XII.2003
Forslag til
Art (dansk navn)
Blåhvilling
Blåhvilling
Rødtunge og skærising
Lange og byrkelange
Jomfruhummer
Jomfruhummer
Jomfruhummer
Jomfruhummer
Jomfruhummer
Jomfruhummer
Jomfruhummer
Dybvandsreje
Dybvandsreje
Dybvandsreje
Dybvandsreje
Dybvandsreje
Rejer (Penaeus)
Rødspætte
Rødspætte
Rødspætte*
Rødspætte
Rødspætte
Rødspætte
Rødspætte
Rødspætte
Art (latinsk navn)
Micromesistius poutassou
Micromesistius poutassou
Microstomus kitt and Glyptocephalus
cynoglossus
Molva molva and Molva dypterigia
Nephrops norvegicus
Nephrops norvegicus
Nephrops norvegicus
Nephrops norvegicus
Nephrops norvegicus
Nephrops norvegicus
Nephrops norvegicus
Pandalus borealis
Pandalus borealis
Pandalus borealis
Pandalus borealis
Pandalus borealis
Penaeus spp.
Pleuronectes platessa
Pleuronectes platessa
Pleuronectes platessa
Pleuronectes platessa
Pleuronectes platessa
Pleuronectes platessa
Pleuronectes platessa
Pleuronectes platessa
ICES-fiskeriområde
Vb (færøske farvande)
V, XIV (grønlandske farvande)
IIa (EF-farvande), Nordsøen (EF-farvande)
Vb (færøske farvande)
Skagerrak og Kattegat (EF-farvande), IIIb,c,d (EF-
farvande)
IIa (EF-farvande), Nordsøen (EF-farvande)
Vb (EF-farvande), VI
VII
VIII a,b,d,e
VIIIc
IX, X, CECAF 34.1.1 (EF-farvande)
Skagerrak og Kattegat
IIa (EF-farvande), Nordsøen (EF-farvande)
Norske farvande syd for 62°00’ N
V, XIV (grønlandske farvande)
NAFO 3L
Fransk Guyana
Skagerrak
Kattegat
IIIb,c,d (EF-farvande)
IIa (EF-farvande), Nordsøen
Vb (EF-farvande), VI, XII, XIV
VIIa
VIIb,c
VIId,e
TAC 2003 (1)
16.000,00
15.000,00
8.262,00
3.240,00
4.500,00
16.623,00
11.340,00
17.790,00
3.000,00
180,00
600,00
5.420,00
4.880,00
1.040,00
5.675,00
-
4.000,00
13.014,00
3.320,00
3.200,00
69.282,00
1.534,00
1.675,00
160,00
5.970,00
TAC 2004 (2)
16.000,00
15.000,00
4.957,00
3.240,00
4.600,00
18.987,00
Ændring i % i
forhold til
TAC 2003
-
-
-
40,00
-
2,22
14,22
0,35
-
1,91
5,00
-
80,00
69,83
5,52
-
-
-
Rådet
december 2003
16.000,00
Ændring i % i
forhold til
TAC 2003
-
-
100,00
15,00
Ændring i % i forhold til
2004-forslaget
-
-
100,00
41,68
7.023,00 -
3.240,00
4.600,00
18.987,00
11.300,00 -
17.450,00
3.150,00
180,00
600,00
5.719,00
4.880,00
1.040,00
5.675,00
144,00
-
2,22
14,22
0,35
-
1,91
5,00
-
-
231,49
5,52
-
-
-
-
0,69
-
-
-
28,46
43,89
6,15
-
16,40
41,71
20,01
20,00
49,55
-
77,78
-
-
-
-
-
-
400,00
11.300,00 -
17.450,00
3.150,00
36,00
181,00 -
5.719,00
4.880,00
1.040,00
5.675,00
145,00
4.000,00
9.310,00
-
-
-
-
-
-
28,46
47,14
-
-
41,00
20,01
46,51
43,75
1,51
4.000,00
9.310,00
1.863,00
3.200,00
57.923,00 -
1.227,00 -
1.340,00
160,00
6.060,00
-
-
-
1.755,00 -
3.200,00
40.873,00
-
1.227,00 -
896,00 -
90,00
6.060,00
-
-
-
1,51
15975/03 (Presse 369)
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453465_0021.png
17-19.XII.2003
Forslag til
Art (dansk navn)
Rødspætte
Rødspætte
Rødspætte
Lubbe
Lubbe
Lubbe
Lubbe
Lubbe
Sej
Sej
Sej
Sej
Sej
Sej
Sej
Pighvar og slethvar
Rokker
Hellefisk
Hellefisk
Hellefisk
Hellefisk
Hellefisk
Hellefisk
Atlantisk laks*
Atlantisk laks
Art (latinsk navn)
Pleuronectes platessa
Pleuronectes platessa
Pleuronectes platessa
Pollachius pollachius
Pollachius pollachius
Pollachius pollachius
Pollachius pollachius
Pollachius pollachius
Pollachius virens
Pollachius virens
Pollachius virens
Pollachius virens
Pollachius virens
Pollachius virens
Pollachius virens
VIIf, g
VIIh,j,k
VIII, IX, X, CECAF 34.1.1 (EF-farvande)
Vb (EF-farvande), VI, XII, XIV
VII
VIIIa,b,d,e
VIIIc
IX, X, CECAF 34.1.1 (EF-farvande)
I, II (norske farvande)
I, II (internationale farvande)
IIa (EF-farvande), Skagerrak og Kattegat, IIIb,c,d (EF-
farvande), Nordsøen
Norske farvande syd for 62° N
Vb (færøske farvande)
Vb (EF-farvande), VI, XII, XIV
VII, VIII, IX, X, CECAF 34.1.1 (EF-farvande)
ICES-fiskeriområde
TAC 2003 (1)
660,00
582,00
448,00
880,00
17.000,00
1.680,00
512,00
360,00
3.600,00
-
79.200,00
982,00
2.500,00
17.119,00
8.710,00
5.738,00
4.121,00
100,00
-
Not subject to
restriction
4.800,00
1.500,00
17.226,00
346.918,00
2.000,00
TAC 2004 (2)
470,00
349,00
448,00
704,00
17.000,00
1.680,00
Ændring i % i
forhold til
TAC 2003
-
-
28,79
40,03
-
-
20,00
-
-
19,92
20,00
-
Rådet
december 2003
560,00
Ændring i % i
forhold til
TAC 2003
-
15,15
19,93
-
-
20,00
-
-
19,92
-
Ændring i % i forhold til
2004-forslaget
19,15
33,52
466,00 -
448,00
704,00
17.000,00
1.680,00
410,00 -
360,00
3.600,00
-
-
-
-
-
25,00
410,00 -
288,00
3.600,00
-
91.200,00
-
-
-
91.200,00
15,15
15,15
982,00
2.500,00
19.713,00
-
-
-
15,15
20,00
40,00
39,99
-
6.968,00
4.877,00
3.503,00 -
100,00
-
15,15
20,00
-
15,01
15,00
41,65
-
41,65
-
-
-
-
-
-
-
-
-
982,00
2.500,00
19.713,00
6.968,00
3.443,00
2.473,00
100,00
-
Not subject to restriction
4.800,00
1.500,00
8.203,00
346.918,00
-
Psetta maxima and Scophthalmus rhombus IIa (EF-farvande), Nordsøen (EF-farvande)
Rajidae
Reinhardtius hippoglossoides
Reinhardtius hippoglossoides
Reinhardtius hippoglossoides
Reinhardtius hippoglossoides
Reinhardtius hippoglossoides
Reinhardtius hippoglossoides
Salmo salar
Salmo salar
IIa (EF-farvande), Nordsøen (EF-farvande)
I, II (norske farvande)
I, II (internationale farvande)
IIa (EF-farvande), VI
V, XIV (grønslandske farvande)
NAFO 0,1 (grønlandske farvande)
NAFO 3LMNO
IIIb,c,d (EF-farvande) undtagen område 32
IIId (estiske farvande)
-
-
-
52,38
-
4.800,00
1.500,00
8.203,00
346.918,00
-
-
-
-
52,38
-
100,00
-
-
-
-
15975/03 (Presse 369)
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453465_0022.png
17-19.XII.2003
Forslag til
Art (dansk navn)
Atlantisk laks
Atlantisk laks
Atlantisk laks *
Almindelig makrel
Almindelig makrel
Almindelig makrel
Almindelig makrel
Almindelig makrel
Rødfiskarter
Rødfiskarter
Rødfiskarter
Rødfiskarter
Rødfiskarter
Rødfiskarter
Rødfiskarter *
Rødfiskarter
Rødfiskarter
Almindelig tunge
Almindelig tunge
Almindelig tunge
Almindelig tunge
Almindelig tunge
Almindelig tunge
Almindelig tunge
Almindelig tunge
Art (latinsk navn)
Salmo salar
Salmo salar
Salmo salar
Scomber scombrus
Scomber scombrus
Scomber scombrus
Scomber scombrus
Scomber scombrus
Sebastes spp.
Sebastes spp.
Sebastes spp.
Sebastes spp.
Sebastes spp.
Sebastes spp.
Sebastes spp.
Sebastes spp.
Sebastes spp.
Solea solea
Solea solea
Solea solea
Solea solea
Solea solea
Solea solea
Solea solea
Solea solea
ICES-fiskeriområde
IIId (lettiske farvande)
IIId (litauiske farvande)
IBSFC-underafsnit 32 (EF-farvande)
IIa (norske farvande)
IIa (EF-farvande), Skagerrak og Kattegat, IIIb,c,d (EF-
farvande), Nordsøen
IIa (ikke-EF-farvande), Vb (EF-farvande), VI, VII,
VIIIa,b,d,e, XII, XIV
Vb (færøske farvande)
VIIIc, IX, X, CECAF 34.1.1 (EF-farvande)
V, XII, XIV
I, II (norske farvande)
V, XIV (grønlandske farvande)
NAFO 0,1 (grønlandske farvande)
Va (islandske farvande)
Vb (færøske farvande)
NAFO 3M
NAFO 3LN
NAFO IF
Skagerrak og Kattegat, IIIb,c,d (EF-farvande)
II, Nordsøen
Vb (EF-farvande), VI, XII, XIV
VIIa
VIIb,c
VIId
VIIe
VIIf,g
TAC 2003 (1)
11.000,00
4.500,00
40.700,00
12.020,00
22.063,00
310.808,00
3.893,00
35.000,00
16.452,00
1.000,00
25.500,00
5.500,00
3.000,00
6.300,00
3.100,00
-
13.883,00
347,00
15.850,00
106,00
1.010,00
80,00
5.400,00
394,00
1.240,00
254,00
TAC 2004 (2)
28.490,00
12.020,00
Ændring i % i
forhold til
TAC 2003
Rådet
december 2003
Ændring i % i
forhold til
TAC 2003
-
-
100,00
100,00
30,00
-
3,09
Ændring i % i forhold til
2004-forslaget
-
30,00
-
3,18
4,65
7,81
7,70
0,67
-
-
-
-
-
-
28.490,00
12.020,00
-
-
-
0,09
21.361,00 -
296.349,00
-
21.381,00 -
296.349,00
-
4,65
7,81
7,70
0,67
-
-
-
-
-
-
-
-
-
100,00
-
-
-
3.589,00 -
32.305,00
16.563,00
1.000,00
25.500,00
5.500,00
3.000,00
6.300,00
3.100,00
-
-
3.589,00 -
32.305,00
16.563,00
1.000,00
25.500,00
-
3.000,00
6.300,00
3.100,00
-
100,00
-
-
-
-
-
26,80
14,83
19,81
-
34,26
18,75
16,20
50,00
33,06
520,00
17.000,00
85,00
800,00
-
100,00
49,86
104,72
7,26
25,93
-
19,81
20,79
20,48
18,75
9,26
30,39
-
13.500,00 -
85,00 -
664,00
65,00 -
4.525,00 -
197,00
830,00
-
-
65,00 -
5.900,00
300,00
-
-
23,86
52,28
15,32
26,51
1.050,00 -
15975/03 (Presse 369)
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453465_0023.png
17-19.XII.2003
Forslag til
Art (dansk navn)
Almindelig tunge
Almindelig tunge
Tunge
Brisling
Brisling*
Brisling
Brisling
Brisling
Brisling
Brisling
Almindelig pighaj
Hvid marlin
Hestemakrelarter
Hestemakrelarter
Hestemakrelarter
Hestemakrelarter
Hestemakrelarter
Hestemakrelarter
Sperling
Sperling
Atlantisk tun
Storøjet tun
Sværdfisk
Sværdfisk
Fladfisk
Art (latinsk navn)
Solea solea
Solea solea
Solea spp.
Sprattus sprattus
Sprattus sprattus
Sprattus sprattus
Sprattus sprattus
Sprattus sprattus
Sprattus sprattus
Sprattus sprattus
Squalus acanthias
Tetrapturus alba
Trachurus spp.
Trachurus spp.
Trachurus spp.
Trachurus spp.
Trachurus spp.
Trachurus spp.
Trisopterus esmarki
Trisopterus esmarki
Thunnus thynnus
Thunnus obesus
Xiphias gladius
Xiphias gladius
VIIh,j,k
VIIIa,b
VIIIcde, IX, X, CECAF 34.1.1 (EF-farvande)
Skagerrak og Kattegat
IIIb,c,d (EF-farvande)
IIId (estiske farvande)
IIId (lettiske farvande)
IIId (litauiske farvande)
IIa (EF-farvande), Nordsøen (EF-farvande)
VIIde
IIa (EF-farvande), Nordsøen (EF-farvande)
Atlanterhavet
IIa (EF-farvande), Nordsøen (EF-farvande)
Vb (EF-farvande), VI, VII, VIIIa,b,d,e, XII, XIV
VIIIc, IX
X, CECAF Azorerne
X, CECAF Madeira
X, CECAF De Kanariske Øer
IIa (EF-farvande), Skagerrak og Kattegat, Nordsøen (EF-
farvande)
IV (norske farvande)
Atlanterhavet (øst for længdegrad 45° W) og
Middelhavet
Atlanterhavet
Atlanterhavet (nord for breddegrad 5° N)
Atlanterhavet (syd for breddegrad 5° N)
Vb (færøske farvande)
ICES-fiskeriområde
TAC 2003 (1)
390,00
3.800,00
1.600,00
46.250,00
122.468,00
-
6.000,00
13.000,00
240.000,00
9.600,00
5.640,00
46,50
41.667,00
130.000,00
55.000,00
3.200,00
1.600,00
1.600,00
173.000,00
50.000,00
19.231,70
36.840,00
6.745,60
6.002,00
1.000,00
238.000,00
9.600,00
TAC 2004 (2)
Ændring i % i
forhold til
TAC 2003
7,69
26,32
20,00
-
24,42
Rådet
december 2003
390,00
3.600,00
1.520,00
46.250,00
152.376,00
Ændring i % i
forhold til
TAC 2003
-
Ændring i % i forhold til
2004-forslaget
8,33
360,00 -
2.800,00
1.280,00
46.250,00
152.376,00
-
-
-
-
-
5,26
28,57
5,00
18,75
-
24,42
-
-
-
-
-
0,83
-
20,71
-
13,01
-
20,65
11,09
-
-
-
-
-
4,06
2,45
1,42
0,63
-
238.000,00
9.600,00
4.472,00 -
46,50
46.788,00
131.879,00
55.000,00
3.200,00
1.600,00
1.600,00
173.000,00
50.000,00
18.450,00
35.937,20
6.841,30
5.850,00
1.000,00
-
-
-
-
100,00
100,00
0,83
-
20,71
-
12,29
29,08
1,45
-
-
-
-
-
-
4,06
2,45
1,42
2,53
-
27,85
12,47
-
-
-
-
4.472,00 -
46,50
36.248,00 -
103.152,00
48.900,00 -
3.200,00
1.600,00
1.600,00
173.000,00
50.000,00
18.450,00 -
35.937,20
6.841,30
5.964,30 -
1.000,00
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
1,92
-
15975/03 (Presse 369)
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17-19.XII.2003
1)
2)
*
Rådets forordning 2341/2002 af 20. december 2002, bilag IA, IB, IC, ID, IE, IF.
Forslag til Rådets forordning om fastsættelse af TAC og kvoter for 2004, bilag IA, IB, IC, IE.
Omfatter ikke de medlemsstater, som tiltræder Den Europæiske Union i maj 2004.
15975/03 (Presse 369)
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453465_0025.png
17.19.XII,2003
"
"
Rådet nåede til politisk enighed med enstemmighed (den belgiske delegation tilkendegav, at den
ville undlade at stemme) om forordningen om indførelse af planer for genopretning af torske-
bestande på grundlag af et samlet kompromis fra formandskabet, som Kommissionen tilsluttede sig.
Rådet nåede også frem til en generel indstilling vedrørende forordningen om indførelse af planer for
genopretning af den nordlige kulmulebestand; Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet udtalelse.
I forhold til de oprindelige forslag indeholder den politiske enighed og den fælles indstilling vedrø-
rende disse genopretningsplaner især følgende ændringer:
med hensyn til genopretning af den nordlige kulmulebestand er de oprindelige bestemmelser
om indsatsbegrænsning bortfaldet
ifølge den politiske enighed om torsk indføres der en ordning for indsatsbegrænsning, der
ikke længere er baseret på kW-dage men på fiskerizoner og fangstredskaber som fastsat i
bilag V til forordningen om TAC og kvoter (se ovenfor)
dødeligheden for nordlig kulmule er nu fastsat til 0,25% med henblik på fastsættelse af den
gældende TAC. Man kan dog undlade at vedtage en TAC, når det på baggrund af den seneste
videnskabelige udtalelse fra Det Internationale Havundersøgelsesråd (ICES) vurderes, at det
ville medføre en nedgang i de voksne bestandes biomasse. I det oprindelige forslag var TAC
fastsat i forhold til stigningen i mængderne af voksne fisk
bestemmelsen om, at fartøjsføreren skal give forudgående meddelelse om landede mængder
af kulmule og torsk, gælder kun for mængder på et ton eller derover for torsk og to tons eller
derover for kulmule; der er fastsat en minimumstærskel på 50 kg, hvorunder den forudgående
meddelelse ikke skal foretages for alle torskearter og for regulerede arter af nordlig kulmule
tolerancemargenen for de mængder af kulmule og torsk, der angives i fangstopgørelsen, er på
8%
15975/03 (Presse 369)
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.19.XII,2003
med hensyn til de nationale myndigheders kontrol af de fangede mængder kulmule og torsk
skal der nu indføres en kontrolordning med repræsentativ prøveudtagning, der omfatter
mindst 20% af de landede fangster, som vejes under overværelse af statskontrollører, i stedet
for systematisk kontrol af hele fangstmængden.
De to forslag om torsk og nordlig kulmule erstatter Kommissionens oprindelige forslag fra decem-
ber 2001 med henblik på genopretning af bestandene af disse to arter, der er stærkt truede af over-
fiskning ifølge de videnskabelige udtalelser fra Det Internationale Havundersøgelsesråd (ICES).
Derefter blev der truffet foreløbige foranstaltninger for visse torskebestande i forbindelse med
reformen af den fælles fiskeripolitik, se bilag XVII til forordning (EF) nr. 2341/2002 om TAC og
kvoter.
De planer for genopretning, der blev fremlagt i 2003, skulle sikre en genopbygning på
69
om året
af mængderne af voksne kulmuler i havet og
%69
for torsk. De omfatter fiskerizonerne Kattegat,
Nordsøen, herunder Skagerrak og den østlige del af Den Engelske Kanal, farvandet vest for
Skotland og Det Irske Hav. For kulmule omfatter forslaget Kattegat, Nordsøen, herunder Skagerrak,
farvandet vest for Skotland, Den Engelske Kanal, Det Irske Hav, Det Keltiske Hav, farvandet vest
for Irland og Biscayabugten. I disse planer er der fastsat et absolut minimum, hvorunder eksperter
mener, at bestandene er i alvorlig fare for fuldstændigt sammenbrud, og planerne omfatter fangst-
begrænsninger via de samlede tilladte fangstmængder (TAC), der fastsættes, for at ressourcen kan
forøges (+30% for torsk, som er mest truet, og +10% for kulmule).
Desuden indeholder de to forslag bestemmelser, der skal begrænse fiskeriindsatsen på grundlag af
kW-dage. Endelig er der også fastsat en række kontrol-, ledsage- og overvågningsforanstaltninger.
15975/03 (Presse 369)
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453465_0027.png
17.19.XII,2003
"
#
566!
"
2
"
#
Rådet vedtog med enstemmighed (den franske delegation undlod at stemme) på grundlag af et kom-
promis fra formandskabet, som Kommissionen støttede, forslaget
7=>?9?#=#9; @ 4/ =<
om fast-
sættelse for fangståret 2004 af orienteringspriserne og EF-producentpriserne for visse fiskerivarer i
henhold til forordning (EF) nr. 104/2000.
Den franske delegation ønskede, at orienteringsprisen for sej kun nedsættes med 3% i forhold til
2003, medens det oprindelige forslag indeholdt en nedsættelse på 6%. I formandskabets kompromis
foreslås 5%.
Der er foretaget følgende ændringer i det oprindelige forslag:
orienteringsprisen for torsk er forhøjet (+0,5%) til 1 631 €/ton i stedet for 1 623 €/ton som
oprindeligt foreslået
orienteringsprisen for sej er forhøjet (+1%) til 766 €/ton i stedet for 758 €/ton som oprindeligt
foreslået
orienteringsprisen for lange er forhøjet (+1%) til 1 214 €/ton i stedet for 1 201 €/ton som
oprindeligt foreslået
orienteringsprisen for rødspætte (fra 1/5/2002 til 31/12/2002) er forhøjet (+1%) til 1 499 €/ton
i stedet for 1 484 €/ton som oprindeligt foreslået
orienteringsprisen for kulmule er forhøjet (+0,5%) til 3 731 €/ton i stedet for 3 713 €/ton som
oprindeligt foreslået
orienteringsprisen for ising er forhøjet (+1%) til 877 €/ton i stedet for 868 €/ton som oprinde-
ligt foreslået
15975/03 (Presse 369)
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.19.XII,2003
orienteringsprisen for hvid tun er forhøjet til 2 265 €/ton (-2,5%) i stedet for 2 210 €/ton som
oprindeligt foreslået for hele fisk eller rensede fisk med hoved og til 2 515 €/ton (+2,1%) i
stedet for 2 464 €/ton som oprindelig foreslået for rensede fisk
orienteringsprisen for hesterejer er forhøjet (+1,5%) til 2 391 €/ton i stedet for 2 354 €/ton
som oprindeligt foreslået
orienteringsprisen for dybhavsrejer kogt i vand er forhøjet (+1%) til 6 411 €/ton i stedet for
6 344 €/ton som oprindeligt foreslået
orienteringsprisen for hele jomfruhummere er forhøjet (+0,5%) til 5 337 €/ton i stedet for
5 310 €/ton som oprindeligt foreslået
orienteringsprisen for tunge er forhøjet (+0,5%) til 6 748 €/ton i stedet for 6 714 €/ton som
oprindeligt foreslået
orienteringsprisen for blæksprutte (octopus spp.) er forhøjet (+1%) til 2 119 €/ton i stedet for
2 098 €/ton som oprindeligt foreslået
orienteringsprisen for blæksprutte (Loligo spp.) er forhøjet (+1%) til 1 168 €/ton i stedet for
1 156 €/ton som oprindeligt foreslået
EF-producentprisen for gulfinnet tun er forhøjet (+1%) til 1 219 €/ton i stedet for 1 207 €/ton
som oprindeligt foreslået.
Forordning (EF) nr. 104/2000 om den fælles markedsordning for fiskerivarer og akvakulturproduk-
ter bestemmer i artikel 18, at der skal fastsættes en orienteringspris for hver af varerne i bilag I og
for hver af varerne og varegrupperne i bilag II. Denne pris beregnes på grundlag af de gennemsnit-
lige noteringer, der for en betydelig del af EF-produktionen er konstateret på engrosmarkeder eller i
havne i de sidste tre fangstår forud for fastsættelsen af denne pris.
Der tages også hensyn til den forventede udvikling i produktion og efterspørgsel. Andre kriterier,
der skal tages i betragtning, er stabile priser på markedet, opretholdelse af producenternes indkomst
og forbrugernes interesse.
15975/03 (Presse 369)
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453465_0029.png
17.19.XII,2003
#
"
&
Formandskabet orienterede Rådet om det hidtidige arbejde med forslaget til forordning om krav til
foderstofhygiejne, jf. dokument
=>8=A#9;.
Den 14. april 2003 forelagde Kommissionen ovennævnte forslag, som har til formål at opstille krav
til et samlet system for registrering af alle foderstofvirksomhedsledere samt krav til foderstof-
produktion, herunder til foderstofvirksomheder i primærproduktionsleddet.
(
)
#
*!
%
#
+!
)
(
Formandskabet og Kommissionen orienterede Rådet om de hidtidige forhandlinger med Den
Russiske Føderation om udkastet til veterinæraftale efter mødet i Moskva den 10. december 2003.
Formandskabet glædede sig over forhandlingsparternes konstruktive indstilling og deres vilje til
inden den 1. maj 2004 at nå til en aftale, som kan danne rammen om udviklingen af veterinær-
samarbejdet mellem de to parter. Den irske delegation tilkendegav, at det arbejde, der er gennem-
ført, er et positivt grundlag for drøftelser med henblik på en snarlig aftale. Flere delegationer under-
stregede også, at det er vigtigt hurtigt at nå til en aftale.
,
-
.
Det Forenede Kongeriges delegation gjorde Rådet og Kommissionen opmærksom på, at der er
forelagt et forslag for forvaltningskomitéen om, at nedslaget i importafgifterne på 250 €/ton ikke
skal omfatte visse sorter af Basmati-ris ("Pusa" og "Super"), der er særlig vigtige for Pakistan -
(80% af Pakistans eksport af Basmati-ris ville ifølge Det Forenede Kongeriges delegation blive
berørt) - efter at der er konstateret svig i forbindelse med import af Basmati-ris
7
=8=9;#9;<.
15975/03 (Presse 369)
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.19.XII,2003
Denne delegation, der blev støttet af den nederlandske delegation, ønskede, at Kommissionen for-
søger at finde alternativer til en fuldstændig udelukkelse af disse hybride rissorter.
Kommissær Franz Fischler oplyste først og fremmest, at dette forordningsforslag stadig behandles i
den kompetente forvaltningskomité. Han understregede, at Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse
af Svig (OLAF) har konstateret fire tilfælde af svig i forbindelse med import af disse rissorter, og at
forslaget er fremsat for at sætte en stopper for dette svig, der skader den europæiske forbruger.
Desuden anførte han, at prisforskellen mellem den traditionelle Basmati-sort og de hybride sorter
"Pusa" og "Super" gør det berettiget ikke at lade toldnedslaget på 250 €/ton, der har været gældende
siden 1996, omfatte disse sorter. Endelig meddelte han, at der er indført ægthedscertifikater for
import af Basmati-ris til andet halvår af 2004, indtil der kan findes en løsning, der er acceptabel for
både eksportørerne og forbrugerne.
/
!
%
Den østrigske delegation ønskede at gøre Rådet og Kommissionen opmærksom på den stærkt for-
ringede markedssituation for svinekød i Europa og foreslog, at der genindføres restitutioner for
eksport af svinekød til tredjelande, især til Rusland, for at nedbringe lagrene på det europæiske
marked
7
=8=B?#9;<.
Den forringede situation på dette marked skyldes især euroens styrkede stilling over for dollaren,
det faldende svinekødsforbrug i Europa og endelig stigningen i foderpriserne efter tørken i Europa i
sommeren 2003, der medførte et fald i de kornmængder, der var beregnet til foder. Prisen på
svinekød er således faldet til omkring 1 €/kg i flere europæiske lande (Portugal, Nederlandene og
Frankrig). Kommissionen har besluttet at indføre privat oplagring fra den 22. december 2003 for en
vis mængde svinekød for at forhindre, at situationen forværres.
15975/03 (Presse 369)
30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.19.XII,2003
Den østrigske delegation blev støttet af flere delegationer, hvoraf nogle mente, at støtte til privat
oplagring blot udskyder spørgsmålene om den forringede situation i denne sektor uden at løse dem.
Den danske, svenske og britiske delegation tog forbehold med hensyn til princippet om at genind-
føre eksportrestitutioner for fersk og frosset kød, især under hensyn til de igangværende forhand-
linger i Verdenshandelsorganisationen (WTO). Den spanske delegation ønskede genindførelse af
disse restitutioner og forhøjelse af restitutionerne for forarbejdede produkter. Den portugisiske
delegation ønskede, at importafgifterne på majs tages op til fornyet overvejelse med henblik på at
nedbringe foderomkostningerne.
Franz Fischler var enig med alle delegationerne i, at der er tale om en særlig alvorlig forringelse af
denne sektor. Han tilkendegav dog, at Kommissionen har ment, at det er at foretrække at yde støtte
til privat oplagring og derefter i de kommende uger at se på, hvordan disse foranstaltninger har ind-
virket på markedssituationen, inden man beslutter at anvende restitutioner. Han gjorde gældende, at
eksportrestitutioner, foruden de handelsmæssige risici, som de kunne indebære i WTO, kunne
medføre en konkurrenceforvridning inden den 1. maj 2004 mellem de medlemsstater, der modtager
restitution, og de tiltrædende stater. Han erkendte, at der er særlige problemer i Portugal med
hensyn til import af majs, og meddelte, at Kommissionen meget snart vil træffe foranstaltninger på
dette område.
15975/03 (Presse 369)
31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453465_0032.png
17.19.XII,2003
"
012#-*(3
1
) '
:
Rådet vedtog med enstemmighed, idet den italienske delegation undlod at stemme, en forordning
om ændring af forordning (EF) nr. 1453/2001 om særlige foranstaltninger for visse landbrugspro-
dukter til fordel for Azorerne og Madeira og om ophævelse af forordning (EØF) nr. 1600/92
(Poseima) for så vidt angår anvendelsen af ordningen om tillægsafgift i mejerisektoren på Azorerne
(
=>=:C#9;).
Formålet med forslaget, der blev vedtaget uden ændringer, og som er baseret på artikel 299, stk. 2, i
EF-traktaten, er at forlænge anvendelsesperioden for undtagelsen fra ordningen om tillægsafgift i
mejerisektoren for så vidt angår Azorerne i betragtning af de berørte landbrugeres vanskeligheder
med at tilpasse sig produktionsmålet.
0'
& )'
*/ -&;
*'
!
Rådet vedtog følgende konklusioner vedrørende strategien for en europæisk handlingsplan for
økologisk landbrug og økologiske produkter (=>:9?#9;):
"I maj 2001 blev der holdt en konference i Danmark om økologisk landbrug og fælles tiltag på dette
område i Europa ("Organic food and farming - Towards partnership and action in Europe"), der var
tilrettelagt af det danske landbrugsministerium. Denne konference var en opfølgning af den, der
fandt sted i Østrig i 1999, og formålet var at igangsætte handlingsplanen for videreudvikling af det
økologiske landbrug i Europa. Spørgsmålet var på dagsordenen for samlingen i Rådet (landbrug)
den 19. juni 2001.
Europa-Kommissionen har udarbejdet et dokument med en analyse af mulighederne for en europæ-
isk handlingsplan for økologisk landbrug og økologiske produkter, jf. dok. 15619/02 af 20. decem-
ber 2002.
På møderne i Bruxelles i 2003 gav alle medlemsstaterne deres tilslutning til Kommissionens initia-
tiv og opfordrede Kommissionen til at indlede arbejdet med handlingsplanen.
På mødet i november 2003 i Salzburg understregede den europæiske konference om udviklingen i
landdistrikterne, at hovedformålet er at styrke landbrugssektorens konkurrenceevne ved hjælp af
diversificering, innovation og forædlede produkter under hensyn til mangfoldigheden i landbrugs-
potentialet i forskellige landbrugsområder.
15975/03 (Presse 369)
I
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.19.XII,2003
På baggrund af følgende betragtninger:
de mange definitioner af "økologisk landbrug", der anvendes i EU-institutionerne, FN (FAO og
Codex Alimentarius), de enkelte stater og internationale organisationer (IFOAM) skal gøres ens-
artede. Det er derfor nødvendigt at forsøge at nå til enighed om én definition;
økologisk landbrug skal gøres til et af det europæiske fødevaresystems aktiver sammen med typiske
produkter og kvalitetsprodukter, således at det bliver et avanceret element i hele landbrugs- og
fødevareområdets bæredygtighed. Det skal derfor støttes med tilstrækkelig forskning og innovation,
der er integreret på europæisk plan;
det er fastslået, at økologisk landbrug er afgørende for bevarelsen af biodiversiteten og de ikke-for-
nyelige ressourcer, der anvendes i landbruget, og for gennemførelsen af politikkerne for land-
distriktudvikling samt for fødevareproduktionens sikkerhed og kvalitet, og at det derfor spiller en
førende rolle i hele det europæiske landbrugs- og fødevaresystem;
den nye fælles landbrugspolitik har afgørende betydning for de reelle muligheder for at opretholde
og udvikle sektorens produktionsgrundlag, og det er derfor meget vigtigt, at handlingsplanen også
evaluerer de forskellige reforminstrumenters indvirkning på gennemførelsen af reformen for så vidt
angår økologisk landbrug og derved virker som yderligere vejledning for medlemsstaterne i deres
valg af instrumenter;
det er påvist, at økologisk landbrug spiller en vigtig rolle i miljøpolitikkerne, især med hensyn til
reduktion af skadelige emissioner i atmosfæren, bekæmpelse af ørkendannelse og forvaltning og
bevaring af vandressourcerne og naturmiljøet;
på baggrund af de afgørelser, som EU har truffet vedrørende produktion, markedsføring og mærk-
ning af GMO'er, og retningslinjerne for sameksistens mellem konventionel og økologisk produktion
og genetisk modificeret produktion, må det overvejes om produktion af GMO'er og økologisk pro-
duktion er forenelige, navnlig med henblik på at undgå utilsigtet forekomst af GMO'er;
væksten i det økologiske landbrug må betragtes som permanent, da der er en stigende efterspørgsel
efter økologiske produkter. Derfor spiller initiativer til forbedring af afsætningsvilkårene og sikring
af bedre forbrugeroplysning en nøglerolle;
opfordrer Rådet Kommissionen til:
at ajourføre målene i det forberedende dokument, således at aktionerne under miljøhandlings-
programmet tilpasses til den strategiske rolle, som det økologiske landbrug skal spille i for-
bindelse med EU's miljøpolitikker, og til udviklingen i den nye referenceramme som følge af
reformen af den fælles landbrugspolitik;
15975/03 (Presse 369)
II
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.19.XII,2003
på baggrund af de afgørelser, som EU har truffet vedrørende produktion, markedsføring og
mærkning af GMO'er, og retningslinjerne for sameksistens mellem konventionel og økologisk
produktion og genetisk modificeret produktion at lade de strategiske mål i handlingsplanen
omfatte forvaltning og udnyttelse af økologisk produktion ved hjælp af passende foranstalt-
ninger for økologisk produktion, bl.a. kontrol med utilsigtet forekomst af GMO'er;
at fremme, også på internationalt plan, initiativer til at få fastlagt en definition af "økologisk
landbrug" og "økologisk produkt". Med henblik herpå opfordres Kommissionen til at evaluere
omkostninger og fordele ved at anvende det europæiske logo for alle økologiske landbrugs-
produkter uanset oprindelse - uden dermed at udelukke anvendelse af andre logoer - og lance-
re effektive kampagner over for alle europæiske forbrugere for at fremme forbruget af og
handelen med tredjelande med sådanne produkter og forbedre deres frie bevægelighed;
at lade de strategiske mål i handlingsplanen omfatte en evaluering af medlemsstaternes
muligheder for at fremme frivillige initiativer til etablering af områder i landdistrikterne, hvor
der kan fremstilles forædlede produkter såsom økologiske produkter sammen med de typiske
og traditionelle som led i en territorial udvikling af kvalitetsprodukter. Med henblik på således
at øge landbrugssektorens konkurrenceevne samt forbedre organiseringen mellem de forskel-
lige deltagere i den økologiske produktionskæde bør der tages hensyn til det landbrugsmæssi-
ge potentiales mangfoldighed i forskellige landdistrikter;
at fortsætte undersøgelserne om, hvorvidt der på europæisk plan bør oprettes
a)
en uafhængig komité, der kan yde teknisk og videnskabelig bistand, give retningslinjer
for forskning og innovation inden for økologisk landbrug og fremme synergien inden
for rammerne af et netværk mellem de enkelte medlemsstaters ekspertisecentre
en økonomisk overvågningsenhed, der kan vurdere udviklingen med hensyn til udbud af
og efterspørgsel efter økologiske produkter;
b)
at fortsætte tilpasningen af de grundlæggende bestemmelser vedrørende kontrol med henblik
på at lade kontrolsystemet omfatte hele det økologiske område på grundlag af en risikoanaly-
se, at fremme produkternes sporbarhed og forenkle de administrative procedurer. I forbindelse
hermed bør der også tages passende hensyn til import af økologiske produkter fra tredjelande;
til senest i februar 2004 at orientere Rådet om det hidtidige arbejde med den europæiske
handlingsplan med henblik på fremlæggelse af planen senest i maj 2004."
15975/03 (Presse 369)
III
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.19.XII,2003
*/ -&)7 ) '
& ;
*'
!
Rådet vedtog følgende konklusioner om krisestyring i landbruget (=>:8?#9;):
"Reformen af den fælles landbrugspolitik, der blev vedtaget i Luxembourg i juni 2003, vil indebære
en ændret ordning for indkomststøtte til landmænd, som er afkoblet fra produktionen, hvilket skulle
sikre landmændene en stabil grundindkomst. Ikke desto mindre vil den overordnede strategi for en
mere markedsorienteret landbrugssektor sammen med de næste skridt hen imod en liberalisering af
handelen med landbrugsvarer kunne medføre, at de i højere grad udsættes for prisrisici.
Desuden er landbrugsproduktion særlig sårbar over for følgerne af naturskabte risici, det være sig
klimatiske som dyresundhedsmæssige, der kan bringe en landbrugsbedrifts økonomiske levedygtig-
hed i fare.
Som følge af den økonomiske udvikling og den stadig større opmærksomhed omkring miljø- og
fødevaresikkerhedsspørgsmål står landbruget i EU over for yderligere usikkerhedsmomenter, som
rækker videre end de traditionelle naturskabte risici.
Kommissionen forelagde i januar 2001 en første analyse af værktøjer til risikohåndtering i forbin-
delse med EU's landbrug, som blev drøftet i de kompetente rådsorganer under det svenske formand-
skab.
Formandskabets konklusioner om landbrugsforsikringsordninger som et værktøj til risikohåndtering
inden for landbrug og husdyrbrug, der er baseret på et memorandum, som det spanske formandskab
forelagde for Rådet den 18. marts 2002, og den internationale konference om landbrugsforsikringer
og indkomstsikring, der blev afholdt i Madrid den 13.-14. maj 2002, fokuserede på landbrugsforsik-
ringers potentielle rolle.
Det græske formandskab forelagde den 7. maj 2003 Rådet et memorandum om naturskabte risici og
forsikringsordninger på landbrugsområdet, og der blev afholdt et seminar i Thessaloniki den 6. ju-
ni 2003 , hvor man drøftede forskellige muligheder til imødegåelse af naturkatastrofer inden for
landbrugssektoren
I en erklæring til Rådets protokol for samlingen den 29. september 2003, hvor forordningerne om
reformen af den fælles landbrugspolitik blev vedtaget, tilkendegav Kommissionen, at den ville
undersøge specifikke foranstaltninger til at afbøde risici, kriser og nationale katastrofer inden for
landbruget og forelægge Rådet en rapport ledsaget af passende forslag inden udgangen af 2004.
15975/03 (Presse 369)
IV
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.19.XII,2003
Rådet opfordrer derfor Kommissionen til:
1.
fortsat at stå i spidsen for debatten om risikohåndteringsværktøjer inden for landbruget. For at
lette udvekslingen af oplysninger og synspunkter mellem medlemsstaterne bør Kommissio-
nens rapport, der skal komme inden udgangen af 2004, indeholde en ajourført fortegnelse
over de forskellige risikohåndteringsværktøjer, der er til rådighed i medlemsstaterne, såvel de
nuværende 15 som de tiltrædende lande
at undersøge fordele og ulemper ved de forskellige risikohåndteringsmuligheder i forbindelse
med fælles markedsordninger og den nye generation af programmer for udvikling af landdi-
strikter. Uagtet landbrugssektorens eget ansvar bør eventuelle nye instrumenter til erstatning
for eksisterende foranstaltninger, hvis det er relevant, indgå i overvejelserne og undersøges
med tanke på, at konkurrenceforvridning skal undgås, WTO's regler skal overholdes, og
finansieringen af nye foranstaltninger skal være i overensstemmelse med de allerede indgåede
finansielle forpligtelser
at vurdere de muligheder, der ligger i Fællesskabets retningslinjer for statsstøtte til landbrugs-
sektoren med henblik på udvikling af nationale risikohåndteringsordninger i overensstemmel-
se med subsidiaritetsprincippet og det fælles marked og om nødvendigt foreslå tilpasninger."
7
)7
)
&
*'
!
2.
3.
Rådet vedtog følgende konklusioner om informationspolitikken for den fælles landbrugspolitik:
"Rådet,
som tager følgende i betragtning:
1.
forordning 814/2000 udgør et solidt retsgrundlag for gennemførelsen af den fælles landbrugs-
politiks informationsopgaver;
de sidste tre års erfaringer er generelt positive hvad angår kvaliteten af de finansierede og
medfinansierede foranstaltninger, og den kommende evaluering af virkningerne af de trufne
foranstaltninger vil gøre det muligt at foretage en hensigtsmæssig vurdering af værdien af den
politik, der er ført;
erfaringerne viser, at der på nuværende stadium ikke er grund til at ændre på informations-
politikkens to søjler, dvs. foranstaltninger, der på initiativ af tredjeparter forelægges med
henblik på medfinansiering af EUGFL, og foranstaltninger iværksat på Kommissionens
initiativ og finansieret med 100% af EUGFL;
det forhold, at de disponible finansielle midler ikke er blevet udnyttet fuldt ud, og de vanske-
ligheder, der følger af en kompleks forvaltning og af foranstaltningernes for begrænsede an-
vendelsesområde, er blevet anført som de vigtigste grunde til, at budgetmidlerne ikke er ble-
vet fuldt udnyttet;
2.
3.
4.
15975/03 (Presse 369)
V
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.19.XII,2003
5.
indsatsen for at sikre en bedre balance mellem de forskellige typer modtagerorganisationer
bør fortsættes;
dialogen om informationspolitikken mellem Kommissionen og medlemsstaterne bør styrkes;
Kommissionen bør snarest foretage en evaluering for at fastlægge de foranstaltninger, der skal
træffes, og som eventuelt skal gøre det muligt at forbedre ordningens omkostningseffektivitet;
6.
7.
er enigt om:
at medlemsstaterne navnlig skal fremkomme med idéer om, hvordan forvaltningen kan for-
enkles, så der opnås en mere effektiv udnyttelse af de disponible finansielle midler;
at Kommissionen bør opfordres til at foreslå en tilpasning af forordning nr. 814/2000 for at
gøre foranstaltningerne til udvikling af informationspolitikken for den fælles landbrugspolitik
mere effektive og især for på Kommissionens initiativ og for dens regning at forudse anven-
delse af faglig bistand i forbindelse med de tilskud, der finansieres over dens budget;
at de foranstaltninger, der finansieres af Kommissionen, bør føre til en større målretning af
støtten samt til en forbedring af informationspolitikkens cost-benefit-forhold som helhed."
*7< ) )/
&
Rådet vedtog beslutningen om betingelserne for opstilling i en overgangsperiode af midlertidige
lister over tredjelandsvirksomheder, hvorfra medlemsstaterne kan indføre visse animalske produk-
ter, fiskerivarer og levende toskallede bløddyr (
=>BBA#9;).
Denne beslutning forlænger gyldig-
hedsperioden for beslutning 95/408/EF, som udløb den 31. december 2003, indtil 31. decem-
ber 2005.
7+ )
' *) *
&7
=-
Rådet vedtog med enstemmighed to forordninger om ændring af forordning (EØF) nr.1696/71 om
den fælles markedsordning for humle og om ændring af forordning (EF) nr. 1098/98 om indførelse
af særlige midlertidige foranstaltninger for humle (
=;::>#9; =;::8#9;).
Det første forslag,
der er baseret på artikel 37 i TEF, tager sigte på i overgangsperioden inden den fremtidige reform af
den fælles markedsordning for humle at forlænge de eksisterende bestemmelser for producentstøtte,
så de gælder for 2004-høsten. Støttebeløbet pr. hektar er fastsat til 480 EUR pr. hektar for 2004-
høsten i lighed med de foregående år siden 1996. Det andet forslag, der er baseret på artikel 16a i
grundforordningen vedrørende humle, tager sigte på tilsvarende at forlænge de nuværende særlige
midlertidige ophørs- og rydningsforanstaltninger, så de gælder for 2004-høsten.
15975/03 (Presse 369)
VI
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.19.XII,2003
0
& )' 7
&
&) >*
- * & )
Rådet vedtog med enstemmighed en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1037/2001 om
tilladelse til udbud eller afsætning til direkte konsum af visse indførte vine, som eventuelt har været
underkastet andre ønologiske fremgangsmåder end de i forordning (EF) nr. 1493/1999 omhandlede
(
=>:CB#9;).
Denne forordning udvider undtagelserne fra de i EF gældende ønologiske frem-
gangsmåder til fordel for vine fra USA.
Denne undtagelse, som skal gælde for en periode på to år fra 1. januar 2004 til 31. december 2005,
indgår i de igangværende forhandlinger mellem EF og USA med henblik på en samlet aftale i 2004
vedrørende handel med vin mellem de to parter. Da disse forhandlinger stadig er i gang, er det tvin-
gende nødvendigt, at de nuværende bestemmelser, som udløber den 31. december 2003, forlænges
for at undgå et juridisk tomrum.
<
Rådet vedtog med enstemmighed en forordning om fastsættelse af støttebeløbene for frø for pro-
duktionsåret 2004/2005 (
=CA9C#9;).
Forordningens formål er at fastsætte støttebeløbet for pro-
duktionsåret 2004/2005 i overgangsperioden, indtil reformen af den fælles markedsordning for frø,
som inkorporerer støtten til frøproduktion i enkeltbetalingsordningen, træder i kraft fra og med pro-
duktionsåret 2005/2006.
/ '
Rådet vedtog med enstemmighed en forordning om ændring af forordning (EØF) nr. 2075/92 om
den fælles markedsordning for råtobak. Forordningens formål er i en overgangsperiode, indtil
reformen af den fælles markedsordning for råtobak træder i kraft, at fastsætte den procentdel af
præmien for 2004, der skal holdes tilbage til finansiering af Fællesskabsfonden for tobak, på samme
niveau som for høståret 2003 (dvs.3%) (
=CAB?#9;).
-* &
&;
Rådet vedtog med enstemmighed en forordning om fravigelse af forordning (EF) nr. 1251/1999 for
så vidt angår udtagning for produktionsåret 2004/2005 (
=>=9;#9;
=>8B;#9;
=).
For-
ordningens formål er at nedsætte udtagningssatsen fra 10 til 5% for produktionsåret 2004/2005 med
henblik på at afhjælpe markedsvirkningerne af den alvorlige tørke i sommeren 2003. En erklæring
fra Kommissionen følger i addendummet.
15975/03 (Presse 369)
VII
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453465_0039.png
17.19.XII,2003
,45+*,
)'
& 7 7 )'
7
*
''
Rådet vedtog med enstemmighed en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 2561/2001 om
fremme af omstillingen af de fartøjer og fiskere, der indtil 1999 var afhængige af fiskeriaftalen med
Marokko (
=>B9:#9;).
Ved forordningen afskaffes de bestemmelser, efter hvilke der kun kan ydes individuelle engangs-
præmier til fiskere, som arbejdede om bord på et fartøj, der er endeligt ophørt med fiskeri.
Aftalen om forbindelserne mellem Det Europæiske Fællesskab og Kongeriget Marokko på hav-
fiskeriområdet udløb den 30. november 1999. På dette tidspunkt var mere end 400 fiskerfartøjer og
ca. 4 300 fiskere nødt til at indstille deres fiskeri.
*+60,3+ 73 ,2#*+ 120,33+2#+*
7
*
&'
&
/ &
& )
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse af aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og rege-
ringen for den særlige administrative region Hongkong om tilbagetagelse af personer, der er bosid-
dende uden tilladelse (
:=:9#9B).
Der erindres om, at det udkast til aftale om tilbagetagelse, som Kommissionens sendte til myndig-
hederne i Hongkong, blev drøftet i flere omgange og blev paraferet den 22. november 2001 i
Bruxelles.
Rådet vedtog den 24. september 2002 afgørelsen om undertegnelse af aftalen (9081/02 MIGR 41
ASIE 14), som blev undertegnet den 27. november 2002.
- ,
Rådet noterede sig aktivitetsrapporten for Den Fælles Kontrolinstans for Europol (oktober 1998 til
oktober 2002) ((
=;?::#9;).
'+ , )
7-
&
'
' =
*
*'
!
Rådet vedtog en resolution om uddannelse af medarbejderne ved de myndigheder, som det er pålagt
at gennemføre lovgivningen vedrørende bekæmpelse af ulovlig narkotikahandel (
==9>B#C#9;
-1 C).
15975/03 (Presse 369)
VIII
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453465_0040.png
17.19.XII,2003
)(
&
&
Rådet godkendte samtlige ændringer i Europa-Parlamentets udtalelse efter førstebehandlingen
(
=>?B=#9;)
vedrørende forslaget til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om et program
for finansiel og teknisk bistand til tredjelande på migrations- og asylområdet. Forordningen vedta-
ges efter den sædvanlige endelige udformning i Jurist-lingvist-Gruppen.
/ 1*
)
77 ) &
Der erindres om, at Rådet på samlingen den 27. november 2003 vedtog en generel indstilling vedrø-
rende dette udkast til aftale.
Teksten til afgørelsen og til aftalen er i mellemtiden blevet endeligt udformet af Jurist-lingvist-
Gruppen.
Rådet vedtog afgørelsen om undertegnelse af aftalen mellem Den Europæiske Union på den ene
side og Republikken Island og Kongeriget Norge på den anden side om anvendelsen af visse
bestemmelser i konventionen af 29. maj 2000 om gensidig retshjælp i straffesager mellem Den
Europæiske Unions medlemsstater (
=C:;?#9;).
+. 7*81062,23
,
7
/
"
& 7,
- ,+ )'
7
&) 1
)
77
&
( * &= * ;
Rådet vedtog sin fælles holdning vedrørende forslaget til afgørelse om interoperabel levering af
paneuropæiske e-forvaltningstjenester til offentlige myndigheder, virksomheder og borgere
(
=C?=8#9; @
=).
Den fælles holdning vil blive fremsendt til Europa-Parlamentet til vedta-
gelse under andenbehandlingen efter proceduren med den fælles beslutningstagning.
Dette program forbedrer samarbejdet mellem offentlige myndigheder og støtte til levering af pan-
europæiske e-forvaltningstjenester til borgere og erhvervsliv, hvilket bidrager til at øge både den
offentlige og den private sektors effektivitet. Dette skal opnås ved, at Fællesskabet i samarbejde
med medlemsstaterne gennemfører projekter af fælles interesse. Disse projekter støttes af horison-
tale foranstaltninger, der omfatter fremme af infrastrukturtjenester til de offentlige forvaltninger
eller indførelse af strategiske aktiviteter og støtteaktiviteter til at fremme de paneuropæiske tjene-
ster.
15975/03 (Presse 369)
IX
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453465_0041.png
17.19.XII,2003
0( 6 1*6
<
&
(
, )'
'-
? ;
7
"
Rådet vedtog sin fælles holdning til forslaget til forordning om beskyttelse mod støtte og illoyal
priskonkurrence i forbindelse med levering af luftfartsydelser fra foretagender fra tredjelande
(
=C=C=#9; @
=).
Den fælles holdning vil blive fremsendt til Europa-Parlamentet til vedta-
gelse under andenbehandlingen efter proceduren med den fælles beslutningstagning.
Ifølge den tekst, der er vedtaget af Rådet, skal Kommissionen vedtage beskyttelsesforanstaltninger,
på betingelse af:
a)
b)
at det er muligt at godtgøre, at der foreligger subsidier eller illoyal priskonkurrence, og at
Fællesskabets luftfartsbranche dermed påføres skade, og
at Fællesskabets interesser kræver, at der gribes ind. Der vil i forbindelse med vurderingen af
fællesskabsinteressen blive set på foranstaltningernes indvirkning på alle de forskellige
interesser, f.eks. afvejning af mulige konsekvenser for forbrugerne eller andre berørte parter
mod fordele for Fællesskabets luftfartsbranche.
I forordningsudkastet fastlægges den fremgangsmåde, der skal følges ved indledning af en procedu-
re med undersøgelse, midlertidige foranstaltninger, afslutning af proceduren uden indførelse af for-
anstaltninger og pålæggelse af endelige foranstaltninger. Luftfartsaftaler med tredjelande, som kan
anvendes til at løse problemer på de områder, der er omfattet af denne tekst, vil få fortrinsstilling.
912#+04:70,6,5
*- , &
*
&
* 7/
-*
Rådet vedtog med simpelt flertal en forordning om afslutning, uden at der træffes foranstaltninger,
af interimsundersøgelsen vedrørende de antidumpingforanstaltninger, der blev indført ved forord-
ning (EF) nr. 2398/97 på importen af sengelinned af bomuld med oprindelse i bl.a. Indien
(
=>>C9#9;).
Forordning nr. 2398/97 som ændret ved forordning 1644/2001 indfører en endelig antidumpingtold
på op til 9,8% på importen af de pågældende produkter.
) / 1*)1
@
) '=)
@
*)1 ' )
& - '
)
')
Rådet har i afventning af den endelige indgåelse vedtaget en afgørelse om midlertidig anvendelse af
de nye aftaler mellem Det Europæiske Fællesskab på den ene side og Aserbajdsjan, Kasakhstan,
Tadsjikistan og Turkmenistan på den anden side om handel med tekstil- og beklædningsvarer
(
=>9:C#9;).
15975/03 (Presse 369)
X
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453465_0042.png
17.19.XII,2003
De nye aftaler forudsætter, at de eksisterende aftaler med disse lande på dette område forbliver i
kraft indtil den 31. december 2004.
-+45; 6,3+04+ 73 47<,10. 73 1*-+=#4/1*5+#4:70,6,5
'
&
)' 7
;
7
"
Rådet vedtog sin fælles holdning til forslaget til direktiv om minimumsforskrifter for sikkerhed og
sundhed i forbindelse med arbejdstagernes eksponering for risici på grund af fysiske agenser (
=;>::#9; @
= =>8B9#9;
=).
Det foreslåede direktiv vil udgøre et væsentligt skridt hen
imod bedre beskyttelse af arbejdstagerne mod denne form for risici, som nyder stadig større offent-
lig bevågenhed.
Den overordnede struktur i den nye tekst, bl.a. artiklerne om underretning og vejledning samt
høring og deltagelse af arbejdstagerne, følger modellen for de tidligere direktiver om vibrationer og
støj.
Det foreslåede direktiv opstiller eksponeringsgrænseværdier og aktionsværdier baseret på anbefa-
lingerne fra Den Internationale Kommission for Beskyttelse mod Ikke-ioniserende Stråling
(ICNIRP). Da der i øjeblikket ikke er tilstrækkeligt videnskabeligt belæg for mulige langtidsvirk-
ninger, begrænser direktivforslaget sig til de kortvarige påvirkninger forårsaget af eksponering for
elektromagnetiske felter.
7*-,2#+04+* /+# 6*+#=+012#+
)) ?
&) 7
& &(,
* ) +)) & / )
)
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af en aftale om den foreløbige anvendelse af handels-
mæssige bestemmelser i Euro-Middelhavsaftalen mellem EF og Egypten, indtil procedurerne for
associeringsaftalens ikrafttrædelse er fuldført.
Det egyptiske parlament ratificerede den 7. april 2003 associeringsaftalen, der blev undertegnet i
juni 2001, og Europa-Parlamentet afgav samstemmende udtalelse i november 2001. Medlemsstater-
ne er i øjeblikket ved at gennemføre ratifikationsprocessen.
________________________
15975/03 (Presse 369)
XI