Europaudvalget 2004-05 (1. samling), Arbejdsmarkedsudvalget 2004-05 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 111, AMU Alm.del Bilag 87
Offentligt
137082_0001.png
137082_0002.png
137082_0003.png
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres stedfortrædere
Bilag1
Journalnummer400.C.2-0
KontorEUK
4. januar 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Beskæftigelsesmi-nisteriets notat om det kommende luxembourgske og britiske EU-for-mandskabs program for Rådet 2005 (beskæftigelses- og socialområdet).
2
NotatLDJJIC
13. december 2004Sag nr. 7111-0005
Folketingets EuropaudvalgKopi: Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgFolketingets Socialudvalg

Det kommende luxembourgske og britiske EU-formandskabs

program for Rådet 2005 (beskæftigelses- og socialområdet)

Det kommende luxembourgske og britiske EU-formandskab har 2. december 2004udsendt et program for Rådets arbejde i 2005. Nedenfor gives et kort resumé afprogrammets hovedlinjer med særlig vægt på beskæftigelses- og socialområdet.Blandt de største udfordringer for den europæiske Union i 2005 fremhæves skabel-sen af flere og bedre jobs, en bæredygtig økonomisk vækst og større konkurrence-evne i overensstemmelse med Lissabon-strategien.Delprogrammet for det arbejdsmarkeds- og socialpolitiske område fremhæver føl-gende elementer:Rådet (beskæftigelses- og socialministre) skal i lighed med sidste år vedtageet ”Key Messages Paper” til Det Europæiske Råds forårsmøde om de vig-tigste elementer i beskæftigelses- og socialpolitikken.Fornyelsen af den sociale og arbejdsmarkedspolitiske dagsorden (2006-2010) vil blive drøftet.Formandskabet vil forsøge at opnå enighed om forslaget omet fællesskabsprogram om beskæftigelse og social solidaritet"Progress". "Progress" går ud på at samle alle beskæftigelses-og socialpolitiske programmer (excl. Socialfonden) under
3
samme hat. Formålet er at effektivisere sagsgangene internt og skabe størresammenhæng for medlemslandene og større overskuelighed i forhold til an-søgere til programmerne. Der tales om en ”one stop-shop”, hvor ansøgeresåledes kun skal henvende sig ét sted.Formandskaberne vil behandle forslag om koordinering af sociale sikrings-systemer (den såkaldte gennemførelsesforordning til den reviderede forord-ning 1408/71). Hertil kommer forordninger med de årlige opdateringer afforordningen.På socialområdet skal den første fællesrapport fra Rådet og Kommissionenom social beskyttelse og social inklusion vedtages.På beskæftigelsesområdet vil arbejdet - inden for rammerne af midtvejseva-lueringen af Lissabon-strategien og Wim Kok I-gruppens rapport fra 2003 -fokusere på færdiggørelse af Rådets og Kommissionens fælles beskæftigel-sesrapport 2004-2005 og herunder beskæftigelsesretningslinjerne og henstil-lingerne til medlemslandene.På arbejdsmiljøområdet vil man behandle et forslag om farlige stoffer.Kommissionen har stillet forslag om, at området for kræftdirektivet(89/391/EØF) skal udvides til også at dække reproduktionsskadende stof-fer (dvs. stoffer som skader forplantningen, fx fosterskadende stoffer). Det-te anses for en naturlig udvikling, fordi man generelt i Kommissionen påmiljøområdet behandler både de kræftfremkaldende og reproduktionsska-dende stoffer som højt prioriterede i forebyggelsesarbejdet.Formandskaberne sigter endvidere mod at afslutte behandlingen af direktiv-forslaget om optisk stråling i forhold til Europa-Parlamentet.Vedr. arbejdsret vil formandskaberne fortsat have arbejdstidsdirektivet ogvikarsagen på dagsordenen, ligesom de europæiske parters aftale om ar-bejdstid for jernbanepersonel vil blive fremlagt som et forslag til rådsdirek-tiv.Man vil desuden se på beskyttelse af arbejdstagernes data. Disse drøftelserer endnu på et meget tidligt stade og behandles på ekspertmøder.Vedrørende ligestilling og ikke-diskrimination skal Rådet behandle et forslagtil et europæisk ligestillingsinstitut og arbejde videre med det såkaldte recast-direktiv vedr. sammenskrivning af seks direktiver på ligebehandlingsområ-det. I 2005 vil Beijing-platformen endvidere skulle vurderes - 10 år efterhandlingsplanens vedtagelse.