Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
6. oktober 2004
Under henvisning til Europaudvalgets skrivelse af 17. september 2004
vedlægges Finansministeriets besvarelse
af spørgsmål 98 vedrørende EU’s
landbrugsudgifter i Kommissionens forslag til finansielle perspektiver 2007-
2013.
EUU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om EU's landbrugsudgifter i Kommissionens forslag til finansielle perspektiver 2007-2013
113375_0002.png
2
5. oktobe
F7 JPE
Spørgsmål nr. 98 fra FEU af 17/9 2004 vedr. EU's landbrugsudgifter i
Kommissionens forslag til finansielle perspektiver 2007-2013.
Spørgsmål: Ministeren bedes
som lovet på Europaudvalgsmødet fredag den 10.
september 2004
– oversende et notat, der besvarer følgende spørgsmål vedr. EU’s
landbrugsudgifter i Kommissionens forslag til finansielle perspektiver 2007-2013:
a)
Er det korrekt, at Kommissionen i forslaget inflationsregulerer EU’s
landbrugsudgifter med præcis 1 pct. og ikke mindre end det fastsatte loft på 1 pct. til
og med 2013?
b) Såfremt ovenstående spørgsmål kan besvares bekræftende: Er det korrekt, at der, når
der tages højde for inflation, bliver tale om en reduktion af EU’s landbrugsudgifter
3,3 pct. i perioden 2006-2013?
Svar:
Tabel 1: Reale udgiftslofter for landbrugspolitikkens søjle I i de finansielle
perspektiver 2007-2013 (2004-priser).
Mio. euro (2004-priser)
Søjle I
Herunder
EU25
Rumænien og Bulgarien
Stigning i pct. EU25
43.735
0
43.120 42.697 42.279 41.864 41.453 41.047 40.645
380
-1,4
976
-1,0
1.075
-1,0
1.170
-1,0
1.261
-1,0
1.459
-1,0
1.648
-1,0
2006
43.735
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
43.500 43.673 43.354 43.034 42.714 42.506 42.293
Kilde: Kommissionen
Ad a): Ifølge aftalen fra Det Europæiske Råd (DER) i Bruxelles oktober 2002 blev
der for 2007-2013 fastlagt et loft over udgifterne til den fælles landbrugspolitiks
søjle I for EU25, således at de nominelle udgifter kun må stige med 1 pct. om året.
Dette sker sideløbende med indfasningen af den direkte støtte i de 10 nye
medlemslande. Der blev ikke ved den lejlighed aftalt lofter for landdistriktsstøtten
mv.
Kommissionen præsenterer sit forslag til de finansielle perspektiver for 2007-2013 i
2004-priser med en underliggende antagelse om 2 pct. årlig inflation. I
Kommissionens forslag falder udgiftsloftet 2007-2013 for landbrugspolitikkens
søjle I for EU25 målt i 2004-priser med 1,0 pct. om året. Med antagelsen om 2 pct.
årlig inflation svarer dette til en årlig stigning i det nominelle loft på 1 pct. om året, i
overensstemmelse med aftalen fra 2002.
EUU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om EU's landbrugsudgifter i Kommissionens forslag til finansielle perspektiver 2007-2013
3
Det lidt større fald på 1,4 pct. mellem 2006 og 2007 skyldes, at Bruxelles-aftalen fra
oktober 2002 var baseret på Kommissionens informationsnote fra 30. januar 2002
med oplæg til produktionskvoter mv. i forbindelse med udvidelsen. Med
Københavnsaftalen fra december 2002 om EU's udvidelse til 25 lande forhandlede
man sig imidlertid frem til lidt højere kvoter, hvilket ledte til et lidt højere
udgiftsloft for 2004-2006 end det, Bruxelles-aftalen var baseret på. Derimod blev
udgiftsloftet for 2007-2013 fra Bruxelles-aftalen oktober 2002 ikke ændret ved den
lejlighed.
Aftalen fra oktober 2002 om udgiftsloft for landbrugspolitikkens søjle I omfatter
kun EU25. Kommissionen foreslår derfor, at udgifter til indfasning i forbindelse
med en eventuel udvidelsen med Rumænien og Bulgarien skal lægges til dette loft.
Ad b): Kommissionens forslag er præsenteret i 2004-priser, og der er således taget
højde for en forventet inflation på 2 pct. om året i forslaget. Inklusive udgifterne til
indfasning af Rumænien og Bulgarien ses et samlet fald i udgifterne til
landbrugspolitikkens søjle I fra 43.735 mio. euro i 2006 til 42.293 mio. euro i 2013
målt i 2004-priser, svarende til et fald på 3,3 pct. i den samlede periode. For EU25
alene ses der et fald på 7,1 pct.