Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
KOM (2004) 0139 Bilag 1
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
20. december 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets
supplerende grundnotat om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direk-
tiv om ændring af Rådets direktiv 91/440/EØF om udvikling af Fællesska-
bets jernbaner, KOM(2004) 139 endelig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
135048_0002.png
2
Notat
Dato
:
14. december 2004
S u p p le re n d e g ru n d n o ta t o m fo rs la g til Eu ro p a -P a rla m e n te ts
o g Rå d e ts d ire k tiv o m æ n d rin g a f Rå d e ts d ire k tiv 91/440/EØF
o m u d v ik lin g a f F æ lle s s k a be ts je rn ba n e r, KOM(2004) 139 e n -
d e lig
Notatet supplerer grundnotat af 13. april 2004.
Høring
Forslaget er sendt i høring hos følgende institutioner, virksomheder og organisatio-
ner:
Akademikernes Centralorganisation, Amtsrådsforeningen, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Arbejdsgiverforeningen for Handel, Transport og Service, ARRIVA
Danmark A/S, DanmarksTransportForskning, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Industri, Dansk Jernbaneforbund, Danske Busvognmænd, DSB, Forbrugerrådet,
HK/Stat, Trafik & Jernbane, Hovedstadens Udviklingsråd, HTS, Det Kommunale
Kartel, Kommunernes Landsforening, Landbrugsrådet, Landsorganisationen i
Danmark, Metro Service A/S, NOAH-Trafik, De samvirkende Invalideorganisati-
oner, Specialarbejderforbundet i Danmark, Statsansattes Kartel, Sund og Bælt Hol-
ding A/S, Ældre Sagen, Ørestadsselskabet I/S, Øresundsbrokonsortiet.
H øringssvar
Akad em ikernes Centralorganisation, Danm arks Transportforsk-
ning,Dansk Jernbaneforbund , DSB, Ø restad sselskabet og Ø resund sbro
Konsortiet
har ingen bemærkninger til forslaget.
Dansk Transport og Logistik
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Dansk Transport og Logistik kan overordnet støtte, at Kommissionen har taget
initiativ til en 3. jernbanepakke, men har ingen særlige bemærkninger til forslaget.
Railion Danm ark A/ S
Railion anfører generelt, at de to tidligere jernbanepakker endnu ikke har ført det
ønskede med sig. Railion mener desuden, at tredje jernbanepakke indeholder ele-
menter, der er direkte skadelige for godstransportbranchen. Railion kan derfor ikke
støtte Kommissionens forslag til jernbanepakke 3. Railions specifikke indvendinger
vedrører dog ikke forslaget om markedsåbning for passagertransport.