Europaudvalget 2005-06
KOM (2004) 0487 Bilag 10
Offentligt
232251_0001.png
19. december 2005
Opgørelse af nettostillinger i forhold til EU's budget
I forbindelse med forhandlingerne om EU's finansielle perspektiver har en række lande
haft stor fokus på deres såkaldte nettostillinger i forhold til EU. Fra dansk side har man
vedvarende fastholdt, at sådanne opgørelser ikke giver et retvisende billede af fordelene
ved EU's udgiftspolitikker. Kommissionen og et flertal af medlemslandene deler dette
synspunkt.
Nettostillingstankegangen medvirker til at skævvride selve politikformuleringen, idet
fokus fjernes fra et givet programs bidrag til fællesskabets samlede udvikling. Bereg-
ningsmetoden indeholder endvidere betydelige metodiske vanskeligheder og valg, som
er afgørende for resultatet.
Der er stor uenighed om, hvordan opgørelser af nettostillinger foretages. Én metode er
den, som ligger til grund for UK-rabatberegningen. Her beregnes først de fordelte ud-
gifter internt i EU, hvor midler tilskrives hjemlandet for hver virksomhed eller borger,
der modtager midler. Der ses bort fra EU’s eksterne politikker, som tilgår lande uden
for EU. Dette sammenholdes med medlemslandenes indbetalinger i form af moms- og
BNI-bidrag. Told og landbrugsafgifterne betragtes i denne forbindelse som EU's egne
indtægter, dvs. at det ikke tilskrives som et bidrag fra de medlemsstater, som opkræver
told og landbrugsudgifter på vegne af EU. Endelige foretages en korrektion, således at
indtægter og udgifter stemmer overens. Resultatet sættes i forhold til det enkelte lands
BNI.
Problemerne ved en sådan opgørelse kan rubriceres under 3 kategorier:
1) Betalingsstrøm til og fra EU viser ikke effekten af EU’s politik
Beregningerne overser væsentlige afledte effekter så som velfærdsgevinster ved styrkel-
se af det indre marked via EU's interne politikker og strukturfondspolitik. Endvidere
medregnes effekter for underleverandører og spill-over effekt for andre lande ikke.
Et konkret eksempel vedrører EU’s landbrugspolitik. De producenter, der sælger deres
produkter i EU, modtager en stor del af deres støtte i form af høje forbrugerpriser,
hvilket ikke fremgår af EU-budgettet. De producenter, der sælger på markeder uden for
EU, får inden for en række produkter eksportrestitutioner. Fordelen for producenterne
er den samme, men konsekvensen for EU-budgettet og det enkelte lands nettoposition
er meget forskellig. Tilsvarende tilskrives grænseoverskridende forskningsprojekter ale-
ne det land, hvor hovedinteressenten, for eksempel en virksomhed, holder til.
Et andet problem i sådanne beregninger er det ekstraordinært høje administrationsbi-
drag på 25 pct. ved opkrævning af told mv. på vegne af EU, som hjemlandet får lov at
beholde. De reelle administrationsomkostninger er betydeligt lavere, hvorfor dette kan
betragtes som en skjult kompensation til lande med høje toldindtægter, uden at det ind-
går i nettoopgørelser, idet beløbet aldrig forlader medlemslandet. Tilsvarende har det
ofte været diskuteret, om administrative omkostninger bør tilskrives de lande, som hu-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
232251_0002.png
2
ser EU-institutioner samt om told-opkrævningen på vegne af EU skal medregnes som
et nationalt bidrag. Nogle lande ønsker ligeledes, at bidrag til EU's eksterne politikker
skal medregnes i opgørelse af nettostillinger.
2) Begrebet sammenblander stat, virksomhed og borger
Begrebet sammenholder i stor udstrækning støtte til den enkelte borger/virksomhed
med betalinger til og fra statskasserne. Dette er grundlæggende problematisk, idet den
økonomiske betydning kan være vidt forskellig. BNI- og moms-bidrag til EU finansie-
res fra medlemsstaternes statskasser, mens landbrugsstøtte, forskningsmidler mv. tilgår
borgere eller virksomheder.
3) Nettostillingstankegang i modstrid med selve formålet med EU’s politik
Strukturfondene har som et hovedformål at fremme udviklingen i tilbagestående regio-
ner og lande via omfordeling af midler fra rigere regioner og lande. Omkring halvdelen
af nettounderskuddene hos EU’s rigere lande skyldes EU’s strukturfonde. Et andet
eksempel er forskningsprogrammet, hvor fordeling af midler bør ske til de bedste pro-
jekter ud fra objektive kriterier og med fokus på grænseoverskridende samarbejde. En
fokusering på ligelig fordeling af midlerne mellem lande vil være skadelig for den sam-
lede værdi af de projekter der igangsættes.
Foretager man alligevel en beregning af den danske nettoposition baseret på den meto-
de, som ligger til grund for UK-rabattens beregning, fås en stigning på op til 0,1 pct. af
BNI fra 2006 til 2013, jf. tabel 1. Det bemærkes, at dette baseres på en antagelse om
fuld udnyttelse af udgiftsrammerne i 2013. I praksis vil udgiftsrammen ofte ikke blive
fuldt udnyttet, hvorfor nettostillingen kan blive bedre end anført her.
Tabel 1 Dansk nettoposition forudsat Kommissionen opgørelsesmetode
Pct. af BNI
Dansk nettostilling
2006 (baseret på vedtaget budget)
-0,23
2013 (baseret på udgiftsloft)
-0,33
Den primære årsag til ændring i det danske nettobidrag er, at strukturfondsmidler til
nye medlemslande mere end tredobles fra 2006 til 2013.
Opgørelserne i tabel 1 er baseret på fordeling af midler mellem lande ud fra historiske
erfaringer (2001-2004). Såfremt danske virksomheder og forskningsinstitutioner ek-
sempelvis kan forbedre deres deltagelse i den stigende EU-indsats på forskningsområ-
det vil det naturligvis forbedre den danske nettostilling.