Erhvervsudvalget 2004-05 (1. samling)
KOM (2004) 0582 Bilag 1
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
17. januar 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Økonomi- og Er-
hvervsministeriets grundnotat om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv om ændring af direktiv 98/71/EF om retlige beskyttelse af mønstre.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
14. januar 2005
/EBR & RBJ
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv
98/71/EF om retlig beskyttelse af mønstre
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Resumé
I notatet redegøres for indholdet af ændringsforslaget til Rådets direktiv om
retlig beskyttelse af mønstre (EF) nr. 98/71 KOM(2004)582. Forslaget er
udarbejdet på baggrund af en konsekvensanalyse udarbejdet af Kommissio-
nen. Denne konsekvensanalyse blev offentliggjort samtidigt med ændrings-
forslaget.
Forslaget indebærer, at designbeskyttelse ikke kan påberåbes, hvor en kom-
ponent skal bruges til at reparere et sammensat produkt som f.eks. en bil.
Designdirektivet giver alene designbeskyttelse til synlige komponen-
ter/reservedele af sammensatte produkter, hvorfor forslaget om harmonise-
ring kun omfatter synlige komponenter/reservedele af sammensatte produk-
ter, så som døre, ruder og lygter. Der er desuden kun tale om harmonisering
af reglerne omkring ”must match”-reservedele på det sekundære marked.
”Must match”-reservedele er enkeltdele af sammensatte produkter, der har til
formål at genskabe hovedproduktets udseende. Det sekundære marked er
markedet for nye reservedele til ikke-fabriksnye produkter.
Forslaget tager sigte på at forbedre konkurrencen for især de små og mellem-
store virksomheder og give forbrugerne større valgmulighed og lavere priser,
når de skal have nye reservedele i forbindelse med reparation. På samme tid
opretholdes incitamentet til at investere i design, idet forslaget ikke berører
designbeskyttelse af de komponenter, som indgår ved fremstillingen af et
fabriksnyt sammensat produkt.
Som konsekvens af ændringsforslaget vil designloven, lov nr. 1259 af 20. de-
cember 2000, skulle ændres.
1. Baggrund og indhold
Kommissionen fremsatte den 20. september 2004 et ændringsforslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om retlig beskyttelse af mønstre (EF) nr. 71/98,
KOM(2004)582.
Hjemlen til forslaget er artikel 95 i Traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fælles-
skab. Kravet til vedtagelse er kvalificeret flertal i Rådet og fælles beslutningstagelse
med Europa-Parlamentet, jf. artikel 251 i Traktaten.
Ændringsforslaget blev fremsendt til medlemsstaterne den 22. september 2004. For-
slaget og rapporten forelå indtil den 30. november 2004 kun på engelsk.
På tidspunktet for vedtagelsen af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om retlig
beskyttelse af mønstre (EF) nr. 71/98, var det ikke muligt at opnå enighed om en
harmonisering af designbeskyttelsen i relation til det sekundære marked for reserve-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
dele. Af det gældende designdirektiv artikel 14 fremgår det således, at medlemslan-
dene i indtil 3 år fra direktivets vedtagelse kan opretholde de eksisterende regler,
samt at disse regler kun kan ændres, såfremt dette skete med henblik på en liberali-
sering.
Ved implementeringen af designdirektivet valgte man fra dansk side at opretholde
designbeskyttelsen for synlige reservedele.
I det gældende direktivs artikel 18 er der taget højde for, at Kommissionen senest tre
år efter gennemførelsen af direktivet udarbejder en analyse af de konsekvenser som
bestemmelserne i direktivet har haft for Fællesskabets industri, forbrugerne, konkur-
rencen og det indre markeds funktion. Af samme artikel fremgår det også, at Kom-
missionen senest et år efter offentliggørelsen af analysen skal fremsætte forslag til æn-
dringer, som måtte være nødvendige, med henblik på fuldstændig gennemførelse af
det indre marked med hensyn til bl.a. komponenter af sammensatte produkter.
Ca. fire år efter designdirektivets vedtagelse blev Rådets forordning (EF) nr. 6/2002
om EF-design vedtaget. I artikel 110, stk. 1 i forordningen om EF-design er der fastsat
overgangsbestemmelser i form af en reservedelsklausul, hvorefter der ikke gives de-
signbeskyttelse til reservedele som tilføjes til et sammensat produkt på det sekundære
marked. Bestemmelsen træder dog først i kraft, når Kommissionen fremsætter forslag
herom, og dette forslag kan tidligst fremsættes samtidigt med, at Kommissionen frem-
sætter forslag om ændring af beskyttelsen for reservedele efter designdirektivet.
Alle medlemslandene, inklusiv de nye medlemslande, har implementeret designdirekti-
vet i deres nationale designlove. Af disse lande har Cypern, Danmark, Estland, Fin-
land, Frankrig, Litauen, Malta, Polen, Portugal, Slovakiet, Slovenien, Sverige, Tjekkiet,
Tyskland og Østrig designbeskyttelse også for komponenter af sammensatte produk-
ter, der sælges med henblik på reparation af et sammensat produkt således, at produk-
tet får sit oprindelige udseende igen. I Belgien, England, Holland, Irland, Italien, Let-
land, Luxembourg, Spanien og Ungarn er der en reparationsklausul, hvorefter nye
produkter kan designbeskyttes, men som samtidig giver mulighed for at anvende al-
ternative komponenter ved reparation på det sekundære marked. I Grækenland er der
en klausul om reparation kombineret med en 5 årig beskyttelse og en retfærdig og
rimelig godtgørelse. Godtgørelsesordningen er endnu ikke blevet sat i kraft.
Forslaget indebærer, at det ikke længere vil være muligt at påberåbe designbeskyttelse
for komponenter af sammensatte produkter, hvor komponenten, som en reservedel,
skal anvendes til at genskabe udseendet på et sammensat produkt.
I forslaget skelnes der således mellem det primære og det sekundære marked. Det
primære marked er det marked, hvor komponenterne i første omgang indgår i produk-
tionen af et nyt sammensat produkt. Ifølge forslaget til ændringen vil designbeskyttelse
fortsat kunne påberåbes på dette primære marked. Hvis det sammensatte produkt
efterfølgende bliver ramt af et uheld eller går i stykker, kan det være nødvendigt at
udskifte eller reparere en komponent/reservedel. Markedet for disse reservedele udgør
det sekundære marked. Forslaget indebærer, at designbeskyttelse ikke længere vil kun-
ne påberåbes på dette sekundære marked.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
140711_0005.png
5
Det er ikke alle komponenter/reservedele på markedet, der vil blive berørt af forsla-
get. Kun komponenter, der anvendes til reparation af et sammensat produkt, og som
er nødvendige for at genskabe det oprindelige udseende, er omfattet. Disse kaldes
også must match-reservedele.
Desuden indebærer forslaget, at medlemslandene skal sikre, at forbrugerne bliver be-
hørigt oplyst om reservedelenes oprindelse således, at de kan foretage et kvalificeret
valg mellem konkurrerende komponenter.
Medlemslandene vil have to år fra datoen for vedtagelsen til at implementere ændrin-
gen i deres nationale designlove.
2. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger ikke.
3. N ærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forskellene i medlemsstaternes lovgivning om
designbeskyttelse af sammensatte produkter til brug som reservedele på det
sekundære marked, indvirker direkte på etableringen af det indre marked og
dettes funktion, og sådanne forskelle kan skabe konkurrenceforvridning på det
indre marked.
For at det indre marked kan fungere efter hensigten, finder Kommissionen
derfor, at det er nødvendigt at foretage en indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes designlovgivning, for så vidt angår anvendelsen af beskyttede
designs til reparation af sammensatte produkter med henblik på at genskabe
produktets oprindelige udseende.
Det indre marked forudsætter, at der er ensartede vilkår for den europæiske indu-
stri. Regler om at det ikke længere vil være muligt at påberåbe designbeskyttelse for
komponenter af sammensatte produkter, hvor komponenten, som en reservedel, skal
anvendes til at genskabe udseendet på et sammensat produkt, bør derfor gælde alle
EU´s medlemslande, og den nødvendige enhed i reglerne sikres ved en Fællelskabs-
retsakt.
Det er derfor regeringens vurdering at Kommissionens forslag er i overensstem-
melse med nærhedsprincippet.
4. Gældende dansk ret
Ud over Rådets forordning (EF) nr. 6/2002 om EF-design finder Designlo-
ven (lov nr. 1259 af 20/12 2000), lov om ændring af patentloven, designlo-
ven, varemærkeloven og brugsmodelloven (Regler om indleveringsdag, over-
sættelse af europæiske patenter, genoprettelse m.v.) (lov nr. 451 af 10/06
2003) og bekendtgørelse om ansøgning og registrering af design, (bek nr. 819
af 18/09 2001), også anvendelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
140711_0006.png
6
Efter de gældende regler i den danske designlov kan design vedrørende kom-
ponenter af sammensatte produkter registreres, hvis de opfylder de almindelige
betingelser om ”nyhed” og ”individuel karakter”. Sådanne komponen-
ter/reservedele kan imidlertid kun beskyttes i 15 år i modsætning til andre pro-
dukter, der kan beskyttes i 25 år. Dette er i overensstemmelse med overgangs-
bestemmelsen i designdirektivet, hvorefter medlemslandene kun kunne ændre
reglerne vedrørende beskyttelse af komponenter/reservedele, hvis formålet var
at liberalisere markedet for sådanne komponenter. Ved vedtagelsen af de gæl-
dende danske regler videreførte man blot traditionen i dansk ret, hvorefter det
igennem mange år havde været muligt at registrere reservedele på linie med
andet design.
Ved implementeringen af designdirektivet indførtes en række særregler bl.a.
vedrørende nyhedsvurderingen af de nævnte komponenter. Som eksempel kan
nævnes, at komponenten/reservedelen skal være ”synlig under normal brug”,
for at man kan opnå registrering af komponenter/reservedele af sammensatte
produkter.
5. Høring
Forslaget er sendt i høring med frist til den 16. februar 2005 hos følgende organisatio-
ner:
Advokatrådet, Akademiet for de Tekniske Videnskaber (ATV), Arbejderbe-
vægelsens Erhvervsråd, Autig Autobranchens Handels- & Industriforening i
Danmark, Budde, Schou & Ostenfeld A/S, Chas. Hude A/S, Danmarks
Tekniske Universitet (DTU), Dansk forening for Industriens Patent- og Va-
remærkespecialister, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Design Center,
Dansk Handel og Service, Dansk Industri, DAFFO, Dansk Patent- og Va-
remærkekonsulentforening af 1953, De Danske Patentagenters Forening, Det
Danske Handelskammer, Finansministeriet, Foreningen Industriel Retsbe-
skyttelse, Forsvarsministeriet Håndværksrådet, Høiberg A/S, Indenrigs- og
Sundhedsministeriet, Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), Konkurrencesty-
relsen, Kulturministeriet, Landbrugsrådet, Landsorganisationen i Danmark
(LO), Larsen & Birkeholm A/S, LEGO Holding A/S, LIF Lægemiddelindu-
striforeningen, Løvens Kemiske Fabrik, Magnus Jensens Eftf., Miljøministe-
riet, Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, Ministeriet for Føde-
varer, Landbrug og Fiskeri, Novo Nordisk A/S, Novozymes A/S, Patent-
gruppen A/S, Patrade A/S, Plougmann & Vingtoft A/S, Professor Dr. Jur.
Jens Schovsbo, Københavns Universitet, Sandel, Løje & Wallberg, Sø- og
Handelsretten, Teknologirådet, Teknologisk Institut, Udenrigsministeriet,
Undervisningsministeriet, Velux Industri A/S, Zacco Denmark A/S.
Supplerende notat om høringssvarene vil blive eftersendt.
6. Andre landes holdninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
140711_0007.png
7
Der har på nuværende tidspunkt været afholdt ét møde i Rådets arbejdsgruppe
vedrørende intellektuelle rettigheder (design). Forhandlingerne er kun netop
startet op, men på flere af de andre medlemslandes foreløbige tilkendegivelser
må det forstås, at der kan forventes at foreligge et blokerende mindretal.
7. Foreløbig dansk holdning
Fra dansk side forholder man sig positivt til afskaffelsen af designbeskyttelse for be-
standdele til reparation af sammensatte produkter.
I forbindelse med vedtagelsen af EF-design forordningen kunne man fra dansk side
acceptere forslagets bestemmelse om udelukkelse af designbeskyttelse af komponenter
til brug ved reparation af sammensatte produkter.
Ved at udelukke designbeskyttelse til komponenter til brug ved reparation af sammen-
satte produkter, kan der ske en liberalisering af markedet for reservedele, hvilket var et
dansk ønske i forbindelse med vedtagelsen af det oprindelige designdirektiv.
8. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Bliver forslaget om ændring af designdirektivet vedtaget, skal designlovens reg-
ler om registrering af komponenter/reservedele af sammensatte produkter
ændres.
Forslaget findes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
9. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget må anses for at kunne medvirke til en øget konkurrence på området for
komponenter/reservedele til sammensatte produkter til fordel for små og mellem-
store virksomheder. Som eksempel fra Kommissionens konsekvensanalyse kan
nævnes, at den samlede omsætning hos de uafhængige producenter af karosseridele
i EU skønnes til at være 5 % (hvilket svarer til en omsætning på 375 millioner Eu-
ro). Samtidigt må forslaget anses for at kunne give forbrugerne større valgmulighe-
der og bedre priser i forbindelse med køb af komponenter/reservedele til sammen-
satte produkter. Det fremgår bl.a. af Kommissionens konsekvensanalyse, at forbru-
gerne betaler 6-10 % mere for reservedele i de lande, som har opretholdt designbe-
skyttelsen.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget notatet.