Sundhedsudvalget 2004-05 (1. samling)
KOM (2004) 0599 Bilag 1
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
22. december 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Indenrigs- og
Sundhedsministeriets grundnotat om Kommissionens forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om lægemidler til pædiatrisk brug og om
ændring af forordning (EØF) nr. 1768/92, direktiv 2001/83/EF og forord-
ning (EF) nr. 726/2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Grundnotat
om
-
_____________________________________________________
____________
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
læ-
gemidler til pædiatrisk brug
og om ændring af forordning (EØF) nr. 1768/92,
direktiv 2001/83/EF og forordning (EF) nr. 726/2004.
_______________________________________________________________
_______________
1. Indledning og baggrund
Kommissionen har den 25. oktober 2004 fremsat forslag til Europa-Parlamentet
og Rådet forordning om lægemidler til pædiatrisk brug og om ændring af Rå-
dets forordning (EØF) nr. 1768/92, direktiv 2001/83/EF og forordning (EF) nr.
726/2004 – KOM(2004) 599 endelig.
Den overordnede målsætning er at forbedre europæiske børns sundhed ved at
fremme forskning i samt udvikling og godkendelse af lægemidler til børn. For-
slaget har til formål at sikre, at lægemidler, der anvendes til behandling af børn,
har været genstand for kliniske undersøgelser af høj faglig standard og er god-
kendt til behandling af børn. Forslagets formål skal søges opnået uden at ud-
sætte børn for unødvendige kliniske forsøg og i fuld overensstemmelse med
EU's direktiv om kliniske forsøg. Ligeledes indeholder forslaget tiltag, der skal
hindre forsinkelse i godkendelsen af lægemidler til andre befolkningsgrupper
som følge af kravene til undersøgelser hos børn. Endelig indebærer forslaget,
at der skal sikres forbedret information om brug af lægemidler til børn.
I beskrivelsen af baggrunden for forslaget er der fokuseret på, at børn er en
sårbar gruppe, der udviklingsmæssigt, fysiologisk og psykologisk adskiller sig
fra voksne, hvorfor lægemiddelforskning, der tager hensyn til alder og udvikling,
har stor betydning. I modsætning til lægemidler til voksne er mere end 50% af
de lægemidler, der anvendes til børn, ikke afprøvet og godkendt til behandling
af børn.
Forslagets udformning og indhold tager sigte på en afbalanceret afvejning af det
forhold, at gennemførelse af kliniske undersøgelser hos børn kan give anled-
ning til bekymring, over for de etiske hensyn i relation til at behandle børn med
lægemidler, der ikke er testet hos børn, og hvis positive eller negative virkning
ved behandling af børn derfor er ukendt.
Forslaget henviser til Rådets resolution af 14. december 2000, hvori Rådet op-
fordrede Kommissionen til at fremsætte forslag i form af incitamenter, forskrifter
eller andre støtteforanstaltninger med henblik på klinisk forskning og udvikling
for at sikre, at nye lægemidler til børn og allerede markedsførte lægemidler er
fuldt tilpasset børns særlige behov.
Forslaget vigtigste foranstaltninger består af følgende:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
1.
2.
3.
4.
Det Pædiatriske Udvalg
Krav til markedsføringstilladelser/Pædiatrisk forskningsprogram
Dispensation fra kravene til markedsføringstilladelser
Udsættelse af tidspunktet for igangsætning eller afslutning af undersø-
gelser hos børn
5. Procedurer for markedsføringstilladelse
6. Markedsføringstilladelse til pædiatrisk brug
7. Identificering
8. Forlængelse af det supplerende beskyttelsescertifikats gyldighed
9. Forlængelse af den eksklusive ret på markedet for lægemidler til sjæld-
ne sygdomme
10. Information om anvendelse af lægemidler til børn
11. Andre foranstaltninger, herunder program for forskning i lægemidler til
Europas børn
2. Retsgrundlag
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 95 i traktaten om oprettelse af Det
Europæiske Fællesskab og skal vedtages af Rådet med kvalificeret flertal i fæl-
les beslutningstagen med Europa-Parlamentet efter proceduren i artikel 251.
3. Formål og indhold
Sammenfattende søges forslagets formål opnået på følgende måde:
Der foreslås indført krav om, at medicinalvirksomhederne skal fremlægge resul-
tater af kliniske undersøgelser hos børn for at få behandlet en ansøgning om
henholdsvis markedsføringstilladelse til nye lægemidler eller godkendelse af
nye indikationer, nye lægemiddelformer eller nye administrationsformer for ek-
sisterende, patenterede lægemidler.
Dette krav vil dog ikke gælde, hvis der ud fra vurderinger baseret på de tera-
peutiske behov hos børn er givet dispensation til lægemiddelgruppen eller det
enkelte lægemiddel, eller hvis der er givet udsættelse med gennemførelsen af
de kliniske undersøgelser hos børn. Kravet vil ligeledes ikke omfatte generiske
lægemidler og visse andre kategorier af lægemidler.
Undersøgelser hos børn skal gennemføres på grundlag af et godkendt pædiat-
risk forskningsprogram og skal overholde reglerne i EU’s direktiv om kliniske
forsøg, der indeholder særlige bestemmelser om at beskytte børn, der tager del
i kliniske forsøg.
Forslaget indfører til gengæld et system med visse incitamenter og belønninger,
der skal fremme forskningsindsatsen og modsvare de krav til nye forskningsak-
tiviteter, som forslaget pålægger medicinalvirksomhederne.
For nye lægemidler og allerede eksisterende lægemidler, der er beskyttet af et
patent eller et supplerende beskyttelsescertifikat, indebærer forslaget, at der
kan opnås en 6 måneders forlængelse af det supplerende beskyttelsescertifikat.
For lægemidler, der er udpeget som lægemiddel til sjældne sygdomme, foreslås
den nuværende 10 års markedseksklusivitet forlænget til 12 år.
For eksisterende lægemidler, der ikke er beskyttet af et patent, indføres der
med forslaget en ny type markedsføringstilladelse: markedsføringstilladelse til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
136602_0004.png
4
pædiatrisk brug.
Efter forslaget opnås disse belønninger kun, hvis der er gennemført kliniske
undersøgelser hos børn i overensstemmelse med et godkendt pædiatrisk forsk-
ningsprogram. Belønning er derimod ikke betinget af, at lægemidlet kan god-
kendes med en pædiatrisk indikation, idet belønningen gives for gennemført
forskning. For at undgå forsinkelse i udviklingen af lægemidler til andre befolk-
ningsgrupper foreslås det, at manglende opfyldelse af kravet om gennemførelse
af kliniske undersøgelser hos børn ikke skal være til hinder for, at lægemidlet
kan godkendes til andre befolkningsgrupper end børn.
For eksisterende lægemidler, der ikke er beskyttet af et patent, indføres der en
ny type markedsføringstilladelse: markedsføringstilladelse til pædiatrisk brug,
der skal tilskynde til forskning og udvikling af sådanne lægemidler til børn. Op-
nåelse af en markedsføringstilladelse til pædiatrisk brug indebærer, at lægemid-
let vil være omfattet af den databeskyttelse, der gælder for en ny markedsfø-
ringstilladelse for så vidt angår den særlige indikation til behandling af børn.
Med forslaget indføres der en række andre tiltag, herunder
krav vedrørende information om forskning og forskningsresultater samt
anvendelse af lægemidler til børn og
krav om fremlæggelse af en plan for lægemiddelovervågning efter mar-
kedsføringstilladelsen samt mulighed for at stille skærpede krav til læ-
gemiddelovervågning af lægemidler med en pædiatrisk indikation.
De væsentligste elementer i forslaget er gennemgået og uddybet nedenfor.
Ad. Det Pædiatriske Udvalg (artikel 3-7 og 16-20) samt krav til markedsførings-
tilladelser-/Pædiatrisk forskningsprogram (artikel 8-9)
En central del af forslaget og dets virkemåde er, at der etableres et udvalg un-
der Det Europæiske Lægemiddelagentur (EMEA) med ekspertise inden for alle
aspekter af lægemidler til børn.
Udvalget vil være ansvarlig for vurdering og godkendelse af de pædiatriske
forskningsprogrammer og for ordningen med dispensation eller udsættelser
som beskrevet nedenfor.
Ved udførelsen af sine opgaver skal det pædiatriske udvalg overveje de mulige
terapeutiske fordele af undersøgelser hos børn, herunder behovet for at undgå
unødvendige undersøgelser. Udvalget skal følge eksisterende fællesskabskrav
og undgå enhver forsinkelse i godkendelsen af lægemidler til andre befolk-
ningsgrupper som følge af kravene til undersøgelser hos børn.
Undersøgelser hos børn skal gennemføres på grundlag af et pædiatrisk forsk-
ningsprogram, som skal godkendes af Det Pædiatriske Udvalg.
Ved vurderingen af programmerne skal udvalget tage hensyn til to overordnede
principper: Undersøgelser skal alene gennemføres, hvis det pågældende læ-
gemiddel kan forventes at medføre en terapeutisk fordel for børn (dobbeltun-
dersøgelser bør undgås), og kravene til undersøgelser hos børn bør ikke forsin-
ke godkendelsen af lægemidler til andre befolkningsgrupper.
Det forslås, at resultaterne af alle undersøgelser, der er gennemført i overens-
stemmelse med et godkendt pædiatrisk forskningsprogram, skal fremlægges
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
136602_0005.png
5
samtidig med ansøgningerne, med mindre der er givet dispensation eller ud-
sættelse. Dette krav er medtaget for at sikre, at udviklingen af lægemidler til
børn sker på baggrund af deres terapeutiske behov.
Ad. Dispensation fra kravene til markedsføringstilladelser (artikel 12-15)
Ikke alle lægemidler, der udvikles til voksne, er egnede til børn eller er nødven-
dige for deres behandling. Med henblik på at undgå unødvendige kliniske un-
dersøgelser hos børn foreslås en ordning for dispensation fra kravet om et pæ-
diatrisk forskningsprogram.
Det Pædiatriske Udvalg vil, så snart det er oprettet, påbegynde udarbejdelsen
af lister med dispensationer for bestemte lægemidler og lægemiddelgrupper.
For lægemidler, der ikke er optaget på disse lister, foreslås en forenklet proce-
dure for virksomheder, der anmoder om dispensation.
Ad. Udsættelse af tidspunktet for igangsætning eller afslutning af undersøgelser
hos børn (artikel 21-22)
Undertiden vil undersøgelser hos børn bedre kunne gennemføres, f.eks. af
hensyn til sikkerheden, hvis der foreligger erfaringer med anvendelsen af et
givent lægemiddel til voksne. Undersøgelser hos børn kan ligeledes tage læn-
gere tid end undersøgelser hos voksne. Dette gælder for hele den pædiatriske
befolkning eller en undergruppe heraf. For at kunne tage højde herfor foreslås
en ordning for udsættelser, ligesom det foreslås, at det Pædiatriske Udvalg skal
godkende disse udsættelser.
Ad. Procedurer for markedsføringstilladelse (artikel 24-25 og 28-29)
De procedurer, der er fastsat i gældende lægemiddellovgivning, ændres ikke af
forslaget. Behandling af ansøgning om markedsføringstilladelse vil således ske
efter de gældende procedurer, som omfatter den gensidige anerkendelsespro-
cedure og for visse lægemidler den centrale godkendelsesprocedure.
For at forbedre adgangen til lægemidler til børn i hele Fællesskabet og forhindre
forvridninger af den frie handel inden for Fællesskabet, og under hensyn til, at
der til forslaget er knyttet et belønnings- og incitamentssystem, der omfatter
hele Fællesskabet, foreslås det endvidere, at der for ansøgninger, som omfatter
mindst en pædiatrisk indikation og er baseret på resultaterne af et godkendt
pædiatrisk forskningsprogram, indføres adgang til at få disse behandlet efter
den centrale godkendelsesprocedure.
Det vil være de kompetente myndigheder, der skal kontrollere, at der er over-
ensstemmelse med det godkendte pædiatriske forskningsprogram. Vurderingen
af sikkerhed, kvalitet og virkning af lægemidler til børn og udstedelsen af mar-
kedsføringstilladelser falder fortsat ind under de kompetente myndigheders an-
svarsområde.
Ad. Markedsføringstilladelse til pædiatrisk brug (artikel 31-32 og 38)
Med henblik på, at også eksisterende ikke-patenterede lægemidler udvikles til
børn, foreslås en ny type markedsføringstilladelse; markedsføringstilladelse til
pædiatrisk brug. En sådan markedsføringstilladelse gør brug af de nuværende
markedsføringstilladelsesprocedurer, men er specielt beregnet til lægemidler,
der udelukkende er udviklet til børn.
Indehaveren af en markedsføringstilladelse til pædiatrisk brug vil kunne drage
fordel af den databeskyttelsesperiode, der er forbundet med en ny markedsfø-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
136602_0006.png
6
ringstilladelse.
Med det nye direktiv om lægemidler til mennesker vil der blive 8 års databeskyt-
telse og 2 års markedseksklusivitet, således at generiske lægemidler først kan
komme på markedet efter udløbet af 10 år. De 10 år kan forlænges til 11 år,
hvis indehaveren af markedsføringstilladelsen til pædiatrisk brug i løbet af de
første 8 år af 10 års perioden opnår en tilladelse til en eller flere nye terapeuti-
ske indikationer, som ved den videnskabelige evaluering, der foretages med
henblik på at godkende dem, vurderes at udgøre en vigtig klinisk fordel i forhold
til eksisterende behandlingsformer.
Ansøgning om markedsføringstilladelse til pædiatrisk brug kræver fremlæggelse
af data til påvisning af kvalitet, sikkerhed og virkning hos børn. Data skal være
indsamlet i overensstemmelse med et godkendt pædiatrisk forskningsprogram.
Ansøgningen kan imidlertid henvise til data, der er indeholdt i ansøgningsmate-
rialet for et lægemiddel, som er eller har været godkendt i Fællesskabet.
Ad. Identificering (artikel 33)
Når der er udstedt en markedsføringstilladelse for et lægemiddel med en pædi-
atrisk indikation baseret på resultaterne af undersøgelser gennemført i over-
ensstemmelse med en godkendt pædiatrisk forskningsplan kan virksomheden
vælge at benytte det eksisterende navn på et tilsvarende lægemiddel, der er
godkendt til voksne. For at øge genkendeligheden og lette receptudskrivningen
skal navnet på alle lægemidler, der får en markedsføringstilladelse til pædiatrisk
brug, efterfølges af bogstavet ”P”. Medicinalvirksomhederne vil således kunne
udnytte, at navnet allerede er kendt.
Ad. Forlængelse af det supplerende beskyttelsescertifikats gyldighed (artikel
36)
For nye lægemidler og for lægemidler, der er beskyttet af et patent eller et sup-
plerende beskyttelsescertifikat, foreslås det, at det supplerende beskyttelses-
certifikat forlænges med seks måneder, hvis alle foranstaltningerne i det god-
kendte pædiatriske forskningsprogram er gennemført og hvis lægemidlet er
godkendt i alle medlemsstaterne, ligesom der stilles krav om, at relevant infor-
mation om undersøgelsesresultaterne indgår i produktinformationen.
For at opnå en forlængelse skal markedsføringstilladelsen vedlægges en erklæ-
ring om, at disse foranstaltninger er gennemført. Medicinalvirksomhederne vil
så kunne forelægge markedsføringstilladelsen for patentmyndighederne, der
herefter vil udstede en forlængelse af det supplerende beskyttelsescertifikat.
Kravet om markedsføringstilladelse i alle medlemsstater har til formål at sikre,
at tildelingen af belønning i form af forlængelse af det supplerende beskyttel-
sescertifikat kan medføre fordele for børnesundheden i hele Fællesskabet. Da
belønningen gives for gennemførelse af undersøgelser hos børn og ikke for
påvisning af, at et lægemiddel er sikkert og effektivt hos børn, vil der blive givet
seks måneders forlængelses af det supplerende beskyttelsescertifikat, uanset
lægemidlet ikke godkendes med en pædiatrisk indikation.
Ad. Forlængelse af den eksklusive ret på markedet for lægemidler til sjældne
sygdomme (artikel 37)
I medfør af EU-forordningen om lægemidler til sjældne sygdomme får lægemid-
ler, der er udpeget som lægemidler til sjældne sygdomme, ti års eksklusiv ret på
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
136602_0007.png
7
markedet i forbindelse med udstedelse af markedsføringstilladelse med en indi-
kation til en sjælden sygdom. Da sådanne lægemidler i mange tilfælde ikke er
beskyttet af et patent, kan der ikke gives belønning i form af forlængelse af det
supplerende beskyttelsescertifikat. Hvis lægemidlet er patentbeskyttet, vil en
forlængelse af det supplerende beskyttelsescertifikat udgøre et dobbelt incita-
ment. På denne baggrund foreslås det, at perioden på ti års eksklusiv ret på
markedet for lægemidler til sjældne sygdomme forlænges til tolv år, hvis an-
søgningen indeholder resultaterne af alle de undersøgelser, der er gennemført i
overensstemmelse med et godkendt pædiatrisk forskningsprogram.
Ad. Information om anvendelse af lægemidler til børn (artikel 40-45)
Et andet formål med forslaget er at forbedre adgangen til de tilgængelige oplys-
ninger om anvendelsen af lægemidler til børn. Let tilgængelige oplysninger kan
føre til en mere sikker og effektiv anvendelse af lægemidler til børn og således
bidrage til at fremme folkesundheden. Informationernes tilgængelighed vil end-
videre være med til at forhindre dobbeltundersøgelser og dermed gennemførel-
se af unødvendige undersøgelser af børn.
I medfør af direktivet om kliniske forsøg oprettes en fællesskabsdatabase om
kliniske forsøg. Det foreslås i forordningen, at denne database udvides med
informationer om alle igangværende og afsluttede pædiatriske forsøg, både i
Fællesskabet og i tredjelande. Denne database vil være tilgængelig for læge-
middelmyndighederne.
Desuden foreslås det, at det pædiatriske udvalg, på grundlag af en undersøgel-
se af den eksisterende anvendelse af lægemidler i Fællesskabet, udarbejder en
opgørelse over terapeutiske behov hos børn.
Endvidere foreslås det, at der oprettes et fællesskabsnetværk, der skal forbinde
nationale netværk og kliniske forsøgscentre med det formål at opbygge de nød-
vendige kompetencer på europæisk plan og lette gennemførelse af undersø-
gelser, forbedre samarbejdet og undgå dobbeltforsøg.
Medicinalfirmaerne har i nogle tilfælde allerede gennemført kliniske forsøg på
børn. Ofte er resultaterne af disse forsøg ikke blevet indgivet til de kompetente
myndigheder, og produktresumeerne for de pågældende lægemidler er således
ikke blevet ajourført. Det foreslås, at virksomhederne forpligtes til at fremsende
disse allerede gennemførte forsøg til de kompetente myndigheder med henblik
på eventuel nødvendig opdatering af produktresumé og mærkning samt æn-
dringer i markedsføringstilladelse. Efter forslaget vil oplysninger om alle forsøg,
der er blevet gennemført før vedtagelsen af forordningsforslaget, ikke kunne
komme i betragtning til de foreslåede belønninger.
Ad. Andre foranstaltninger, herunder program for forskning i lægemidler til Eu-
ropas børn (artikel 3, 27 og 54)
Ansvaret for samarbejdet mellem det Pædiatriske Udvalg og Udvalget for Hu-
manmedicinske Lægemidler (CHMP) samt dettes arbejdsgruppe for videnska-
belig rådgivning og andre fællesskabsudvalg og arbejdsgrupper om lægemidler
hører under Det Europæiske Lægemiddelagentur. Det foreslås, at Det Europæ-
iske Lægemiddelagentur yder gratis videnskabelig rådgivning til virksomheder,
der udvikler lægemidler til børn.
Forslaget stiller nye krav til de kompetente myndigheder og til Det Europæiske
Lægemiddelagentur, hvorfor det foreslås at øge Fællesskabets tilskud til agen-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
turet for at tage højde for de nye arbejdsopgaver.
Endelig foreslås det, at de beslutninger, der træffes af Det Europæiske Læge-
middelagentur, kan forelægges for EF-Domstolen i henhold til EF-Traktatens
artikel 230 om annullationssøgsmål.
Kommissionen vil undersøge muligheden for at etablere et program for forsk-
ning i lægemidler til Europas børn med det formål at tilvejebringe mulighed for
finansiering af undersøgelser i pædiatrisk anvendelse af lægemidler, der ikke er
beskyttet af et patent eller et supplerende beskyttelsescertifikat. Hensigten
hermed er at fremme forskning af høj kvalitet, der kan føre til udvikling og god-
kendelse af lægemidler til børn.
4. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Forslaget bygger på erfaringerne med de nuværende lovgivningsmæssige
rammer for lægemidler i EU samt med kravene til og incitamenterne for læge-
midler til pædiatrisk brug i USA og EU’s forordning om lægemidler til sjældne
sygdomme. Det er Kommissionens vurdering, at det ikke er sandsynligt, at de
folkesundhedsmæssige problemer, der knytter sig til lægemidler til børn, kan
løses, før et særligt lovgivningssystem er sat i værk.
Kommissionen vurderer endvidere, at regulering på fællesskabsplan vil give de
bedste muligheder for at udnytte de instrumenter, der findes inden for lægemid-
delsektoren med henblik på gennemførelsen af det indre marked. Hertil kom-
mer, at godkendelse af lægemidler til børn er et problem, der berører hele Fæl-
lesskabet. Medlemsstaterne vil dog komme til at spille en vigtig rolle for gen-
nemførelsen af forslagets målsætninger.
Det er regeringens opfattelse, at der eksisterer et væsentligt behov for tiltag
med henblik på at fremme forskning i og udvikling af sikre og effektive lægemid-
ler til børn. For at sikre den fornødne koordination og effektivitet af sådanne
tiltag finder regeringen det nødvendigt, at disse er baseret på fællesskabsretlig
regulering, der indeholder de nødvendige instrumenter, herunder belønnings-
og incitamentsstrukturer, til sikring af formålet med tiltagene.
Det er på denne baggrund regeringens opfattelse, at nærheds- og proportionali-
tetsprincippet er respekteret.
5. Udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
6. Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil indebære, at der i dansk lovgivning skal fastsæt-
tes sanktioner for overtrædelse af forordningen eller af forordninger vedtaget på
grundlag heraf vedrørende lægemidler, som er godkendt efter procedurerne i
direktiv 2001/83/EF.
En vedtagelse af forslaget vil endvidere betyde, at lægemiddelvirksomhederne i
relation til lægemidler, hvor dette er relevant, dvs. lægemidler som ikke er om-
fattet af en dispensation eller udsættelse, forpligtes til at foretage kliniske forsøg
på børn med henblik på udvikling af lægemidler til børn. Dette vil medføre øge-
de økonomiske udgifter for lægemiddelindustrien i det omfang, der bliver tale
om undersøgelser, som ikke ville være blevet gennemført uden forordningen.
Ligeledes vil forslaget bevirke, at lægemiddelindustrien vil få øgede udgifter til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
administration, fremstilling af ”børnevenlige” lægemiddelformer og eventuelt til
markedsføring af deres lægemidler. Det forventes imidlertid, at lægemiddelin-
dustrien vil få sine udgifter hertil dækket via de belønninger og incitamenter, der
er indeholdt i forslaget.
For den generiske lægemiddelindustri vil forslaget medføre en udsættelse af
muligheden for indtjening som følge af de seks måneders forlængelse af det
supplerende beskyttelsescertifikat. Samtidig indebærer forslaget om en mar-
kedsføringstilladelse til pædiatrisk brug, at den generiske industri vil kunne opnå
databeskyttelse i forbindelse med videreudvikling af eksisterende, ikke patente-
rede lægemidler til pædiatrisk brug.
Der foreligger ikke en nærmere afklaring af, i hvilket omfang forslaget vil påvirke
lægemiddeludgifterne samt de offentlige udgifter til lægemidler i Danmark. Det
skønnes ikke muligt at foretage en nærmere beregning af forslagets økonomi-
ske konsekvenser, idet en sådan vil afhænge af en række uafklarede faktorer.
Det må på den ene side antages, at introduktionen af bedre og mere sikre læ-
gemidler, der er udviklet og godkendt til behandling af børn, vil kunne resultere i
færre fejlmedicineringer og indlæggelser som følge af bivirkninger ved medicin,
der ikke har været afprøvet på børn. Dette bør alt andet lige resultere i et relativt
fald i de offentlige udgifter til behandling af børn. Hertil kommer den samfunds-
mæssige fordel i at opnå bedre behandlingstilbud til børn, herunder med inno-
vativ medicin.
De økonomiske konsekvenser af forslaget vil på den anden side være afhængi-
ge af, i hvilket omfang en forlængelse af de eksisterende patent- og markeds-
eksklusivitetsperioder m.v. vil betyde, at introduktionen af billigere kopimedicin
udskydes. En vurdering heraf vil afhænge såvel af den fremtidige udvikling og
videreudvikling af nye og eksisterende lægemidler som af forholdene på generi-
kamarkedet, ligesom omfanget af forskningsudgifter som følge af de krav om
gennemførelse af kliniske undersøgelser hos børn, som er indeholdt i forslaget,
vil have betydning for de samlede økonomiske konsekvenser.
Regeringen bemærker, at de første forlængelser af de supplerende beskyttel-
sescertifikater vil blive givet gradvist og at effekten først vil ses en årrække efter
ikræfttrædelsen af forordningen, idet forlængelsen først får effekt ved udløbet af
de supplerende beskyttelsescertifikaters nuværende gyldighedsperiode.
Forslaget skønnes at ville belaste EU’s budget med 7,4 mio. kr. (1,0 mio. euro) i
første år efter ikrafttrædelsen (2007), 14,3 mio. kr. (3,04 mio. euro) i 2008, 16,0
mio. kr. (3,4 mio. euro) i 2009, 16,9 mio. kr. (3,6 mio. euro) i 2010, 23,7 mio. kr.
(5,05 mio. euro) i 2011 og 24,4 mio. kr. (5,2 mio. euro) i 2012 og følgende år.
Idet det forudsættes, at det danske bidrag udgør 2,5 %, vil de afledte statsfi-
nansielle konsekvenser derved blive i størrelsesordenen 0,2 mio. kr. i 2007,
0,35 mio. kr. i 2008, 0,4 mio. kr. i henholdsvis 2009 og 2010 samt 0,6 mio. kr. i
2011 og følgende år.
7. Høring
Forslaget er sendt i høring hos Amtsrådsforeningen, Astma Allergiforbundet,
Brancheforeningen af Farmaceutiske Industrivirksomheder i Danmark (BFID),
Børne- og ungdomspsykiatrisk Selskab, Danmarks Apotekerforening, Dan-
marks Farmaceutiske Højskole, Dansk Diagnostika og Laboratorieforening
(DADIF), Dansk Farmaceutforening, Dansk Farmaceutiske Selskab, Dansk In-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
136602_0010.png
10
dustri, Dansk Medicin Industri (DMI), Dansk Psykiatriske Selskab, Dansk Pædi-
atrisk Selskab, Dansk Selskab for Almen Medicin, Dansk Selskab for børne- og
ungdomsdiabetes, Dansk Selskab for Børnesundhed (DSfB), Dansk Selskab for
klinisk Farmakologi, Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Selskab for
Sygehusapotekere, Dansk Sygeplejeråd, Dansk Teknologisk Institut, Datatilsy-
net, De Samvirkende Invalideorganisationer, Den Almindelige Danske Læge-
forening, Den Centrale Videnskabetiske Komité, Det Centrale Handicapråd, Det
Etiske Råd, Diabetesforeningen, Farmakonomforeningen, Forbrugerrådet, For-
brugerstyrelsen, Foreningen af Parallelimportører af lægemidler, Frederiksberg
Kommune, Fødevaredirektoratet, Gigtforeningen, HIV – Danmark, Hjertefor-
eningen, Helsebranchens Leverandørforening, Hovedstadens Sygehusfælles-
skab, Industriforeningen for Generiske Lægemidler (IGL), Kemikaliebranchen,
Kommunernes Landsforening, Konkurrencestyrelsen, Kræftens Bekæmpelse,
Københavns Kommune, Lægemiddelindustriforeningen (Lif), Medicoindustrien,
MEGROS, Patientforeningen Danmark, Patient Foreningernes Samvirke, Pati-
entforsikringsforeningen, Patientforum, Pharmacon, Sammenslutningen af Pri-
vathospitaler i Danmark, Sygesikringens Forhandlingsudvalg, Tandlægernes
Nye Landsforening, og Veterinærmedicinsk Industriforening (VIF)
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har modtaget følgende bemærkninger:
Amtsrådsforeningen i Danmark
finder forslaget fornuftigt og støtter forslagets
overordnede målsætning om at forbedre børns sundhed ved at fremme forsk-
ning i samt udvikling og godkendelse af lægemidler til børn. Amtsrådsforenin-
gen har dog taget forbehold for forslagets eventuelle udgiftsdrivende virkning.
Danmarks Apotekerforening
kan støtte den overordnede målsætning om at for-
bedre børns sundhed ved at fremme forskning i samt udvikling og godkendelse
af lægemidler til børn. Det er foreningens opfattelse, at forslaget vil medvirke til,
at sikkerheden for patienter øges.
Dansk Selskab for Patientsikkerhed
finder det særdeles vigtigt, at forordningen
indeholder retningslinier, som har til formål at begrænse medicineringsfejl hos
børn. Selskabet har peget på, at tiltag vedrørende relevante styrker til børn,
undgåelse af risiko for forveksling af emballager med forskellige styrker og ud-
arbejdelse af standardiserede tabeller vedrørende anvendelse af lægemidler
efter vægt vil kunne nedbringe antallet af medicineringsfejl. Selskabet finder det
endvidere afgørende, at alle faggrupper, som i det daglige arbejde har med
håndtering af medicin til børn at gøre, er repræsenteret i den kommende pædi-
atriske ekspertkomité inden for EMEA.
Dansk Sygeplejeråd
mener, at forslaget vil kunne forbedre børns sundhed gen-
nem fremme af forskning i samt udvikling og godkendelse af lægemidler til
børn. Dansk Sygeplejeråd støtter i den forbindelse høringssvaret fra Dansk Sel-
skab for Patientsikkerhed.
Dansk Sygeplejeråd finder, at sygeplejersker bør være repræsenteret i Det
Pædiatriske Udvalg.
Den Almindelige Danske Lægeforening
bakker op om forslaget og intentionerne
heri. Det er Lægeforeningens opfattelse, at der er behov for at fremme forsk-
ning, udvikling og godkendelse af lægemidler til børn.
Lægeforeningen har noteret sig, at de etiske problemstillinger i forbindelse med
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
136602_0011.png
11
kliniske forsøg med lægemidler til børn vil blive reguleret i overensstemmelse
med reglerne i EU-direktivet om kliniske forsøg, der indeholder særlige be-
stemmelser om at beskytte børn, der tager del i kliniske forsøg. Lægeforenin-
gen finder det i den forbindelse positivt, at der nedsættes en ny pædiatrisk ek-
spertkomité, der får til opgave at vurdere og godkende virksomheders testpla-
ner med udgangspunkt i de i forslaget anførte principper om at sikre potentiel
terapeutisk fordel for børn samt at undgå overlappende test og forsinke mar-
kedsføring af lægemidler til andre populationsgrupper.
Lægeforeningen peger på, at læger fortsat skal være berettiget til at anvende
lægemidler, som er godkendt til f.eks. ældre børn, til eksempelvis et alvorligt
sygt yngre barn efter lægens konkrete skøn.
Lægeforeningen ser endelig frem til etableringen af det planlagte program for
forskning i lægemidler til Europas børn med tilhørende netværk.
Den Videnskabsetiske Komité
finder, at der er tale om et relevant og positivt
forslag. Der ses ikke at være elementer i forslaget, som direkte berører komité-
systemet. Komitéen bemærker, at den eneste danske lovrevision af komitélo-
ven har skærpet reglerne for lægemiddelforsøg blandt børn, og det er komité-
ens opfattelse, at der er tale om et godt, højt og relevant beskyttelsesniveau,
som vil sikre en kritisk, etisk stillingtagen til forsøgsansøgninger på området.
Det Centrale Handicapråd
finder det godt, at man vil forbedre børns sundhed
ved at fremme forskning i samt udvikling og godkendelse af lægemidler til børn.
Rådet forudsætter, at der alene vil blive testet på børn, når dette er sikkert, og
at der ikke kommer til at ske unødvendig testning på børn.
Farmakonomforeningen, MEGROS og De Samvirkende Invalideorganisationer
har ikke bemærkninger til forslaget.
Forbrugerrådet
kan støtte forslaget og intentionerne heri. Forbrugerrådet har
peget på, at der på den ene side knytter sig etiske problemstillinger til at foreta-
ge forsøg på børn, men at det på den anden side er uacceptabelt, at børn be-
handles med lægemidler, der kun er afprøvet på voksne.
Forbrugerrådet finder det hensigtsmæssigt at etablere det Pædiatriske Udvalg,
der skal arbejde efter de i forslaget anførte principper. Forbrugerrådet lægger
stor vægt på, at såvel positive som negative forskningsresultater skal offentlig-
gøres og fremgå af produktinformationen, ligesom man støtter indlæggelse af
oplysningerne i den fælleseuropæiske database. Endelig findes det væsentligt,
at producenten skal fremlægge en plan for lægemiddelovervågning efter mar-
kedsføringstilladelsen samt at der er mulighed for at stille skærpede krav til læ-
gemiddelovervågningen. Endelig støttes forslaget om etablering af et pædiatrisk
undersøgelsesprogram.
Gigtforeningen og Kræftens Bekæmpelse
kan tilslutte sig den overordnede
målsætning med forslaget og finder, at de foreslåede initiativer til at opfylde
målsætningerne er gode og relevante.
Hovedstadens Sygehusfællesskab H:S
har anført, at patientsikkerhedshensyn
taler for at udvikle særlige lægemidler til børn, idet dog værdien af sponsorinitie-
rede studier bør vægtes i forhold til et investigator initieret studie.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
136602_0012.png
12
På baggrund af videnskabelige undersøgelser og erfaringer fra danske sygehu-
se mener H:S, at børn er særligt udsatte for medicineringsfejl, herunder især fejl
i dosering. H:S finder det derfor vigtigt, at en ny EU-forordning om lægemidler til
børn indeholder retningslinier med det formål at begrænse medicineringsfejl hos
børn, herunder at lægemidler til børn fremstilles i relevante styrker. Derved
undgår man fortyndingsrækker, der ofte resulterer i medicineringsfejl. Ligeledes
bør der gøres en særlig indsats for at reducere risikoen for forveksling af embal-
lager med forskellige styrker af samme præparat.
H:S anfører, at der synes at være ikke ubetydelige økonomiske konsekvenser
og dermed merudgifter for sundhedsvæsenet, som er forbundet med forslaget,
idet lægemidler vil blive markant dyrere som følge af den forudsete forlængelse
af patentbeskyttelsesperioden.
Lægemiddelindustriforeningen (Lif)
har fremsendt et foreløbigt høringssvar,
hvori man har henvist til de bemærkninger, der er fremsat af den europæiske
brancheorganisation på lægemiddelområdet, EFPIA.
Af EFPIAs udtalelse fremgår, at man støtter forslagets formål, idet man dog
finder behov for ændringer på flere punkter, herunder navnlig følgende:
I stedet for at kræve fremlæggelse af resultater af pædiatriske undersøgelser på
tidspunktet for ansøgning om markedsføringstilladelse, bør der indføres regler
om, at disse skal indsendes på et tidspunkt, der er godkendt af det Pædiatriske
Udvalg.
EFPIA ønsker en 12 måneders forlængelse af SPC i stedet for de foreslåede 6
måneder. Ved brug af den gensidige anerkendelsesprocedure skal forlængel-
sen kun gælde i de medlemslande, som virksomheden har søgt godkendelse i.
Kravet om fremsendelse af resultaterne af pædiatriske undersøgelser for alle-
rede eksisterende lægemidler bør kun gælde ved ansøgning om en ny indikati-
on.
Tidspunktet for indsendelse af udkast til en pædiatrisk forskningsplan til god-
kendelse i det Pædiatriske Udvalg er efter forslaget sat for tidligt.
Kravet om, at et lægemiddel, der har fået godkendt en pædiatrisk indikation,
skal markedsføres inden 2 år, bør ændres, så kravet om markedsføring følger
de nationale myndigheders prisfastlæggelse og beslutning vedrørende tilskud.
Patientforeningen i Danmark
finder det på den ene side positivt, at medicin til
børn afprøves på børn og markedsføres, så det er tydeligt, at de er til børn. Pa-
tientforeningen er dog samtidig meget skeptisk overfor for forsøg på børn, der
ikke selv kan give deres samtykke, idet foreningen anfører, at der allerede i dag
er problemer med informeret samtykke i forbindelse med lægemiddelforsøg.
Patientforeningen har ikke tillid til, at forsøg på børn i praksis altid vil komme til
at foregå på en etisk forsvarlig måde, og foreningen kan ikke støtte forslaget.
8. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen er blevet forelagt til orientering for Folketingets Europaudvalg i forbindel-
se med rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttel-
se) den 6.-7. december 2004.