Retsudvalget 2004-05 (1. samling)
KOM (2004) 0623 Bilag 1
Offentligt
merne af Folketingets Europaudvalg
stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
22. november 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Justitsministeriets grundnotat om
forslag til Rådets afgørelse om oprettelse af Det Europæiske Politiakademi (Cepol) som et EU-
organ.
Materialet er ligeledes sendt til Folketingets Retsudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kære udenrigsminister.
Vedlagt sender jeg et forslag til Rådets afgørelse om oprettelse af Det Europæiske Politiakademi (Ce-
pol) som et EU-organ tillige med et grundnotat om forslaget, idet jeg skal anmode om, at materialet
oversendes til Folketingets Europaudvalg.
Materialet vil ligeledes blive oversendt til Folketingets Retsudvalg.
Med venlig hilsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
GRUNDNOTAT
om forslag til Rådets afgørelse om oprettelse af
Det Europæiske Politiakademi (Cepol) som et EU-organ.
1. Baggrund
På Det Europæiske Råds møde i Tampere den 15. - 16. oktober 1999 blev der op-
nået enighed om, at der skulle oprettes et europæisk politiakademi til efteruddannel-
se af højtstående personale ved de retshåndhævende myndigheder, idet politiaka-
demiet i første omgang skulle etableres som et netværk af nationale politiskoler.
Det Europæiske Politiakademi (Cepol) blev herefter oprettet ved Rådets afgørelse
af 22. december 2000 (2000/820/RIA) og iværksatte sine aktiviteter den 1. januar
2001.
I forbindelse med etableringen af Cepol blev det besluttet at placere et midlertidigt
sekretariat for Cepol i København. På mødet i Det Europæiske Råd (den 13. de-
cember 2003) blev det besluttet, at der skal etableres et permanent sekretariat i
Bramshill, Storbritannien.
Ifølge den ovennævnte rådsafgørelses artikel 9 skal Cepol senest i løbet af det tredje
år efter aktiviteternes iværksættelse forelægge Rådet en rapport om, hvordan net-
værket fungerer, og hvordan dets fremtid tegner sig. En sådan rapport blev fremlagt
den 5. december 2003 af Cepols bestyrelse.
Den fremlagte rapport, der bl.a. indeholder en række overvejelser og anbefalinger
vedrørende Cepols fremtidige virke og struktur, blev behandlet på et rådsmøde
(retlige og indre anliggender) den 19. februar 2004. I den forbindelse blev der ved-
taget en række konklusioner, hvori Rådet bl.a. anerkender, at der er behov for en
række strukturelle ændringer for at sikre yderligere effektivitet og udvikling af Ce-
pol, og hvori der også peges på behovet for en drøftelse af Cepols fremtidige udvik-
ling. Rådet noterer sig i den forbindelse, at Kommissionen agter at fremsætte sup-
plerende forslag vedrørende Cepols funktion, som især er rettet mod sekretariatets
rolle og mod en forbedring af Cepols økonomiske og personalemæssige forvaltning.
I lyset af de nævnte rådskonklusioner – og på baggrund af Det Europæiske Råds
beslutning af 13. december 2003 om placering af det permantente sekretariat – ved-
tog Rådet den 26. juli 2004 to rådsafgørelser, der ændrer den oprindelige rådsafgø-
relse om oprettelsen af Cepol ved dels at fastsætte, at det permanente sekretariat
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
126183_0004.png
4
som forudsat placeres i Bramshill, Storbritannien, dels ved at gøre Cepol til en selv-
stændig juridisk person.
Herudover har Kommissionen den 1. oktober 2004 fremlagt et forslag til Rådets
afgørelse om oprettelse af Det Europæiske Politiakademi (Cepol) som et EU-organ.
2. Indhold
Forslaget til rådsafgørelse er fremsat under henvisning til traktaten om Den Euro-
pæiske Union (TEU), særlig artikel 30, stk. 1, litra c (om samarbejde og fælles initia-
tiver inden for bl.a. uddannelse) og artikel 34, stk. 2, litra c (om vedtagelse af afgø-
relser, uden at de dog indebærer nogen indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes
love og administrative bestemmelser).
Forslaget har – ifølge Kommissionen – til formål at sikre Cepol bedre retlige ram-
mer ved at give det status som juridisk person, et permanent hjemsted, finansiering
fra fællesskabsbudgettet, klare personaleregler og en strømlinet ledelsesstruktur, så
Cepol effektivt kan bidrage til, at medlemsstaternes retshåndhævende myndigheder
bliver bedre til at håndtere de udfordringer, som grænseoverskridende kriminalitet
stiller dem over for.
Efter artikel 1 oprettes Cepol som et EU-organ, som placeres i Bramshill, Storbri-
tannien, jf. artikel 4.
Artikel 2 giver Cepol status som juridisk person, hvilket indebærer, at Cepol i hver
medlemsstat skal nyde den mest vidtgående rets- og handleevne, som vedkommen-
de stats lovgivning tillægger juridiske personer. Cepol kan navnlig erhverve og af-
hænde fast ejendom og løsøre samt optræde som part i retssager.
Artikel 3 giver Cepols personale privilegier og immuniteter i henhold til De Euro-
pæiske Fællesskabers protokol herom.
Artikel 5 fastlægger formålet med Cepol. Formålet svarer i vidt omfang til, hvad der
følger af det nuværende retsgrundlag, dvs. Rådets afgørelse af 22. december 2000
(2000/820/RIA). Efter forslaget udvides Cepols virkeområde imidlertid, idet ud-
dannelsen skal omfatte ”ledende og andet personale ved de retshåndhævende myn-
digheder med nøglefunktioner inden for bekæmpelse af grænseoverskridende kri-
minalitet”. Kurserne skal navnlig fokusere på, hvordan samarbejdet kan forbedres
mellem medlemsstaternes retshåndhævende myndigheder med henblik på priorite-
Slotsholmsgade 10
DK 1216 København K
Telefon: + 45 33 92 33 40
Telefax: + 45 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
126183_0005.png
5
rede områder, såsom forebyggelse og bekæmpelse af terrorisme. Der lægges særlig
vægt på menneskerettigheder og etik i forbindelse med retshåndhævelsen. Det un-
derstreges i artikel 5, at Cepols formål skal udøves, uden at det berører beføjelserne
for de institutioner, der har ansvaret for uddannelse af personale ved medlemssta-
ternes retshåndhævende myndigheder.
Artikel 6 fastsætter Cepols mål. I forhold til det eksisterende retsgrundlag, hvorefter
Cepol alene skal supplere de tiltag, som gennemføres af medlemsstaternes uddan-
nelsesinstitutioner, understreges det med den nye målsætning bl.a., at der skal ske
en forbedring af samarbejdet om uddannelse i retshåndhævelse med relevante insti-
tutioner i kandidatlandene, Norge, Island og andre lande. Desuden medtages
sprogundervisning og menneskerettigheder som en del af Cepols mål.
Artikel 7 indeholder en beskrivelse af de opgaver, som Cepol skal udføre med hen-
blik på at nå de mål, som er fastlagt i artikel 6. Foruden de opgaver med hensyn til
at udbyde kurser, som allerede påhviler Cepol efter det eksisterende retsgrundlag,
indeholder forslaget også opgaver, der angår udvikling af en fælles standard for
kurser vedrørende samarbejde inden for Cepols område. Desuden skal Cepol helt
generelt tilvejebringe fælles standarder og kursusmoduler til brug for uddannelsesin-
stitutionerne for retshåndhævelse. Cepol får desuden bl.a. til opgave at foretage en
regelmæssig vurdering af iværksættelsen af Cepols uddannelsesmoduler og –meto-
der.
Endvidere får Cepol til opgave at udvikle og stille virtuelle uddannelsesmoduler til
rådighed via Cepols elektroniske netværk (”European Police Knowledge Net”)
Artikel 8-10 fastlægger, at Cepol skal ledes af en bestyrelse bestående af et medlem
fra hvert medlemsland samt en repræsentant fra Kommissionen. Desuden skal der
udpeges en direktør, der deltager i bestyrelsens møder uden stemmeret. Bestyrelsen
træffer beslutning med almindeligt flertal, men i forbindelse med en række opgaver,
herunder vedtagelsen af fælles læseplaner, udkastet til arbejdsprogram og udkastet
til den årlige rapport, træffer bestyrelsen dog beslutning med to tredjedels flertal.
Direktøren repræsenterer Cepol i alle juridiske handlinger og forpligtelser. Direktø-
ren udpeges for fem år ad gangen af Rådet og kan alene fungere som direktør i
samlet ti år. Direktørens opgaver beskrives i artikel 10. Heraf fremgår bl.a., at direk-
tøren er ansvarlig for den daglige drift og har ansvaret for gennemførelsen af bud-
gettet, evaluering af Cepols udannelses- og læringsredskaber og Cepol-certificering
Slotsholmsgade 10
DK 1216 København K
Telefon: + 45 33 92 33 40
Telefax: + 45 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
126183_0006.png
6
af undervisere og uddannelsesinstitutioner i medlemsstaterne, og i øvrigt de opga-
ver som bestyrelsen måtte pålægge ham.
Europa-Parlamentet eller Rådet kan anmode direktøren om at aflægge beretning
om udførelsen af sine opgaver.
Efter artikel 11 bistås direktøren af et personale. Direktøren og personalet er under-
lagt de regler, som følger af de regler og forskrifter, der gælder for tjenestemænd og
øvrige ansatte i Det Europæiske Fællesskab. Bestyrelsen kan træffe beslutning om,
at der kan udstationeres nationale eksperter fra medlemsstaterne ved Cepol.
Ifølge artikel 12 oprettes der nationale Cepol-enheder i hver medlemsstats nationale
uddannelsesinstitutioner. Hver national enhed skal helst ledes af den embedsmand,
der er ansvarlig for udvikling og gennemførelse af uddannelsesprogrammer på nati-
onalt plan. Den nationale enhed er på nationalt plan ansvarlig for iværksættelsen af
de uddannelses-, undervisnings- og læringsredskaber, som bestyrelsen har vedtaget.
Der fremhæves desuden en række opgaver, som den nationale enhed gøres ansvar-
lig for, herunder at den skal tilrettelægge alle Cepol-aktiviteter, som gennemføres på
medlemsstatens område. Den skal bistå direktøren ved iværksættelsen og evaluerin-
ger af Cepol-redskaber samt efterkomme anmodninger, som direktøren fremsætter
på bestyrelsens vegne.
Artikel 13 vedrører Cepols samarbejde med andre relevante EU-organer inden for
retshåndhævelse og andre relaterede områder. Cepol samarbejder desuden med
andre nationale uddannelsesinstitutioner end medlemsstaternes. Der åbnes endvide-
re mulighed for, at Cepol kan tage hensyn til henstillinger fra Europol eller Task-
forcen af EU-medlemsstaternes politichefer, uden at dette berører reglerne for ved-
tagelse af Cepols arbejdsprogram.
Efter artikel 14 består Cepols indtægter af tilskud fra Fællesskabet, idet Cepols til-
skud bliver opført på Den Europæiske Unions budget. Desuden kan Cepol modta-
ge gebyrer for ydede tjenester samt eventuelle frivillige bidrag fra medlemsstaterne.
Artiklen indeholder desuden en række tekniske regler om vedtagelsen af budgettet
for Cepol.
Artikel 15-18 indeholder bestemmelser om budgetkontrol, finansielle bestemmelser,
regler om svigsbekæmpelse, samt om sprog, som svarer til, hvad der i øvrigt er gæl-
dende for andre EU-organer.
Slotsholmsgade 10
DK 1216 København K
Telefon: + 45 33 92 33 40
Telefax: + 45 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
126183_0007.png
7
Artikel 19 indeholder bestemmelser om aktindsigt, hvorefter Cepols bestyrelse se-
nest seks måneder efter afgørelsens ikrafttræden skal udarbejde regler om aktind-
sigt.
Artikel 20-25 indeholder navnlig overgangs- og ikrafttrædelsesbestemmelserne. I
artikel 22 bestemmes det, at Cepol hvert år skal forelægge en rapport for Kommis-
sionen, Rådet og Europa-Parlamentet, ligesom Cepol hvert femte år skal bestille en
uafhængig ekstern evaluering af gennemførelsen af afgørelsen samt de aktiviteter,
som Cepol har udført.
Der henvises i øvrigt til forslaget med tilhørende bilag samt den ledsagende be-
grundelse til forslaget.
3. Dansk ret
Politiskolen, der hører under Rigspolitichefen, er politiets centrale uddannelsesin-
stitution og er ansvarlig for gennemførelsen af grund- og efteruddannelse af poli-
tipersonalet. Endvidere tilrettelægger Politiskolen efteruddannelsesaktiviteter for
det juridiske og administrative personale.
Politiskolen planlægger og gennemfører grunduddannelsen for politibetjente på
prøve. Desuden planlægger og gennemfører politiskolen efteruddannelseskurser,
specialkurser, herunder edb-uddannelse samt lederuddannelse, for alle personale-
grupper i politiet.
Herudover kan der efter Rigspolitichefens bestemmelse afholdes specialkurser og
seminarer i det omfang, forholdene gør det nødvendigt. I forbindelse med udsen-
delse af politifolk på internationale missioner afholder Politiskolen således et kur-
sus af 2 ugers varighed, der bl.a. omfatter uddannelse i mægling og forhandlings-
teknik, kontroloperationer, menneskerettigheder, køreteknik, sprog samt kommu-
nikationsprocedurer.
Politiskolen gennemfører endvidere uddannelsesprogrammer og seminarer for
udenlandske politifolk. Størstedelen af disse aktiviteter foregår i udlandet. Større
indsatsområder har været de palæstinensiske selvstyreområder, Kosovo, Sydafrika
og de baltiske lande, sidstnævnte indenfor rammerne af Det Nordisk-Baltiske Poli-
tiakademi. Blandt nuværende indsatsområder kan nævnes uddannelse af bosniske
og irakiske politiledere.
Slotsholmsgade 10
DK 1216 København K
Telefon: + 45 33 92 33 40
Telefax: + 45 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
Det Nordisk-Baltiske Politiakademi er udsprunget af et samarbejde mellem de
nordiske og baltiske lande. Initiativet startede i 1995/96, hvor de nationale politi-
myndigheder i de nordiske lande besluttede at koordinere indsatsen med henblik
på uddannelse af politifolk i de baltiske lande. Der er for tiden ikke planlagt egent-
lige uddannelsesaktiviteter i dette regi.
I Rigspolitichefens kundgørelse II nr. 18 af 13. januar 1965 er der med hjemmel i
retsplejelovens § 113, stk. 5, fastsat nærmere bestemmelser om politiskolen og
politiets uddannelse. Yderligere er der i årlige handlingsplaner fastlagt nærmere
mål for politiskolens uddannelsestilbud, ligesom der er nedsat et rådgivende ud-
valg med hensyn til politiskolens forhold.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget ses ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Det bemærkes i den
forbindelse, at det fremgår af forslagets artikel 5, at de nationale uddannelsesinstitu-
tioners beføjelser ikke begrænses af Cepols beføjelser.
Udgifterne til Cepol har indtil videre været afholdt af medlemslandene i fællesskab
på grundlag af en BNI-baseret fordelingsnøgle. Med forslaget lægges der som tidli-
gere nævnt op til, at udgifterne til Cepol skal dækkes af Fællesskabets budget. Der
må i forbindelse med oprettelsen af Cepols sekretariat og oprettelsen af de nationa-
le enheder forventes en vis forøgelse af Cepols budget. Imidlertid er det på nuvæ-
rende tidspunkt ikke muligt at vurdere, i hvilket omfang de øgede udgifter vil med-
føre ændringer i Fællesskabets budget. Det er på denne baggrund vanskeligt at fast-
slå de eventuelle statsfinansielle konsekvenser af den foreslåede ændring i finansie-
ringen af Cepol.
5. Høring
Forslaget er sendt i høring hos følgende myndigheder, organisationer mv.:
Advokatrådet, Amnesty International, Dansk Told- og Skatteforbund, Institut for
Menneskerettigheder, Den danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforenin-
gen, Landsforeningen af beskikkede advokater, Landsklubben HK Politiet, Politi-
forbundet i Danmark, Politifuldmægtigforeningen, Politimesterforeningen i Dan-
mark, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Politidirektøren i København, Statsadvoka-
ten for særlig økonomisk kriminalitet.
Slotsholmsgade 10
DK 1216 København K
Telefon: + 45 33 92 33 40
Telefax: + 45 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
Slotsholmsgade 10
DK 1216 København K
Telefon: + 45 33 92 33 40
Telefax: + 45 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk