Sundhedsudvalget 2005-06
KOM (2004) 0638 Bilag 2
Offentligt
208336_0001.png
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
5. oktober 2005
KOMITÉSAG
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets
notat samt grundnotat om forslag til Parlamentets og Rådets direktiv om 29.
ændring af Rådets direktiv 76/769/EØF om harmonisering af reglerne for
visse farlige stoffer (CMR-stoffer), KOM(2004) 638.
Forslaget vurderes at have en neutral indvirkning på beskyttelsesniveauet i
Danmark, da salg af CMR-stofferne allerede er forbudt til private i Danmark.
Forslaget formodes at forbedre beskyttelsesniveauet i Europa.
Regeringen agter at stemme for forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
208336_0002.png
2
MILJØministeriet
ber 2005 EUK
J. nr. D 343-0007
KSK/Mst/PLK/EUK
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG.
Den 28. septem-
Forslag til Parlamentets og Rådets direktiv om 29. ændring af Rådets direk-
tiv 76/769/EØF om harmonisering af reglerne for visse farlige stoffer (CMR-
stoffer).
KOM (2004) 638
Forslagets formål er at tilføje346 stoffer til den gruppe af stoffer og præ-
parater, der allerede er klassificeret som kræftfremkaldende, mutagene
eller reproduktionstoksiske i kategori 1 og 2 – såkaldte CMR-stoffer og
som er underkastet et forbud mod anvendelse til privat brug. Disse stoffer
er optaget på bilag I til direktivet (dir. 76/769/EØF om begrænsning af
markedsføring og anvendelse af visse farlige stoffer og præparater).
De pågældende stoffer er allerede i dag omfattet af et markedsføringsfor-
bud til private.
Regeringen agter at stemme for forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
208336_0003.png
3
MILJØministeriet
tember 2005
EUK
0007
KSK/Mst/PLK/EUK
Den 28. sep-
J. nr. D 343-
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG.
Forslag til Parlamentets og Rådets direktiv om 29. ændring af Rådets direk-
tiv 76/769/EØF om harmonisering af reglerne for visse farlige stoffer (CMR-
stoffer).
KOM (2004) 638
1. Status
Kommissionen oversendte den 23. oktober 2004 forslaget til Rådet.
Forslaget har hjemmel i artikel 95 i TEF og skal derfor vedtages af Rådet med kvali-
ficeret flertal efter proceduren om fælles beslutningstagen i artikel 251 i TEF.
Parlamentet udtalte sig den 23. juni 2005.
Grundnotat blev oversendt til Folketinget den 27. januar 2005
2.
Formål og indhold
Forslagets formål er at beskytte forbrugernes sundhed under hensyn til det
indre marked. Forslaget tilføjer 346 stoffer til den gruppe af stoffer og
præparater, der allerede er klassificeret som kræftfremkaldende, mutagene
eller reproduktionstoksiske i kategori 1 og 2 – såkaldte CMR-stoffer og
som er underkastet et forbud mod anvendelse til privat brug. Disse stoffer
er optaget på bilag I til direktivet (dir. 76/769/EØF om begrænsning af
markedsføring og anvendelse af visse farlige stoffer og præparater).
Ved stoffer og præparater i kategori 1 er der videnskabeligt påvist effekter
på mennesker, mens kategori 2 betyder, at der er en stærk formodning om,
at der er effekter på mennesker, jf. resultater fra dyreforsøg. Stoffer og
præparater kan ligeledes være i kategori 3, hvor man ud fra dyreforsøg har
en mistanke om en skadelig effekt på mennesker.
Forslaget skal ses i lyset af, at Kommissionen ifølge direktiv 94/60/EØF er
forpligtet til at forelægge Europaparlamentet og Rådet forslag til optagelse
af nye CMR-stoffer på bilag I til direktiv 76/769/EØF senest 6 måneder
efter offentliggørelsen af klassificeringer af disse stoffer som kræftfrem-
kaldende, mutagene eller reproduktionstoksiske i kategori 1 eller 2 i for-
bindelse med Rådets direktiv 67/548/EØF om tilnærmelse af lovgivningen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
208336_0004.png
4
om klassificering, emballering og etikettering af farlige stoffer. Disse stof-
fer optages på bilag 1 til direktivet.
Med Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 329 af 16. maj 2002 om klassi-
ficering, emballering, mærkning, salg og opbevaring af kemiske stoffer og
produkter, må stoffer med den pågældende klassificering ikke markedsfø-
res til private i Danmark. Således er de pågældende stoffer allerede i dag
omfattet af et markedsføringsforbud til private.
3.
Nærhedsprincippet.
Kommissionen anfører, at et højt beskyttelsesniveau kun kan nås ved ensartede
forskrifter for markedsføring af stoffer og præparater i fællesskabet og at beskyttel-
sen af forbrugernes sundhed hermed opnås med små omkostninger. Regeringen er
enig.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser: Forslaget er allerede gennemført i dansk lov-
givning ved Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 329 af 16. maj 2002 om klassifice-
ring, emballering, mærkning, salg og opbevaring af kemiske stoffer og produkter.
Økonomiske og administrative konsekvenser: Forslaget skønnes ikke at have væ-
sentlige økonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveau: Forslaget vurderes at have en neutral indvirkning på beskyttel-
sesniveauet i Danmark, da salg af CMR-stofferne allerede er forbudt til private i
Danmark. Forslaget formodes at forbedre beskyttelsesniveauet i Europa.
5. Høring
Sagen har været sendt i høring i Specialudvalget for miljø. Dansk Industri,
Forbrugerrådet, Fagligt Fællesforbund og Oliebranchen støtter alle den
danske holdning.
6. Forventninger til andre landes holdning
Der er enighed blandt medlemslandene om Kommissionens forslag.
Europaparlamentet kan tilslutte sig Kommissionens forslag.
7. Foreløbig dansk holdning
Danmark støtter forslaget, da Danmark ønsker at det eksisterende danske forbud
mod markedsføring med henblik på privat brug af klassificerede CMR-stoffer i ka-
tegori 1 og 2 udstrækkes til at omfatte samtlige EU-lande.