Erhvervsudvalget 2005-06
KOM (2004) 0708 Bilag 1
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
17. november 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Økonomi- og Er-
hvervsministeriets grundnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om indførelse af bestemmelser om nominelle mængder for
færdigpakkede produkter, COM(2004) 708 final og 2004/248 (COD).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
220569_0002.png
2
16. november 2005
/Jan Roed/JEV
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om indførelse af
bestemmelser om nominelle mængder for færdigpakkede produkter,
COM (2004) 708, final og 2004/248 (COD).
Resumé
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
220569_0003.png
3
Forslaget er en forenkling af de hidtidige begrænsninger på pakningsstørrelse og er
en følge af SLIM-initiativet. Med forslaget mindskes muligheden for tekniske han-
delshindringer gennem fastsættelse af særlige nationale pakkestørrelser på næsten
alle områder (kun vin, spiritus og sukker er undtaget), og det øger mulighederne for
fri konkurrence mellem virksomheder i det indre marked.
1. Baggrund og indhold
Rådet har 2. december 2004 modtaget Kommissionens forslag om ændringer i oven-
nævnte direktiv (også kaldet e-mærkedirektivet), som har hjemmel i artikel 95 i Trakta-
ten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab. Ændringerne af direktivet skal ved-
tages med kvalificeret flertal efter den fælles beslutningsprocedure.
Med afsæt i initiativet om enklere lovgivning (SLIM IV) foreslår Kommissionen en
forenkling af e-mærkedirektivet for færdigpakkede varer. I den eksisterende fælleseu-
ropæiske lovgivning er det reguleret, hvilke størrelser (vægt/volumen) som en række
færdigpakkede varer, herunder fødevarer, må sælges i. Samtidig er der i eksisterende
direktiver en mulighed for at beholde en national regulering af pakkestørrelser for
produkter, der kun sælges på hjemmemarkedet.
Baggrunden for den eksisterende lovgivning var dels at beskytte nationale industrier
ved, at pakkestørrelsen ikke var en konkurrenceparameter, dels at beskytte forbruger-
interesser da forbrugeren ville have en bedre mulighed for at sammenligne priser mel-
lem varer, der sælges i samme størrelser på de nationale markeder.
Efter e-mærkedirektivets vedtagelse er der kommet bedre EU-regulering på forbru-
gerbeskyttelsesområdet. Denne kræver, at der skiltes med prisen for 1 kg eller 1 liter af
varen, sådan at forbrugerne kan sammenligne priserne uafhængigt af pakkestørrelsen.
Den eksisterende lovgivning om pakkestørrelser er derfor unødig kompleks og detalje-
ret. Derudover drager den ikke fordel af udviklingen inden for pakningsmaskiner og
emballageformer, der kan justeres efter markedets behov, hvis der opstår efterspørgsel
på en vare pakket i andre størrelser.
Lovgivningen er således forældet og tjener ikke mere sit formål. Den virker snarere
begrænsende i forhold til at gennemføre det indre marked, da de eksisterende nationa-
le regler kan virke som potentielle tekniske handelshindringer.
Kommissionen foretog en høring af forskellige politiske løsningsmodeller. Vin-, spiri-
tus-, pulverkaffe- og sukkerområdet blev undtaget fra det endelige forslag, fordi visse
europæiske industriorganisationer gjorde indsigelser.
For alle andre varegrupper bliver det givet frit at sælge i de pakningsstørrelser, virk-
somhederne ønsker, og det er ikke længere muligt at opretholde nationale begrænsnin-
ger af, hvilke pakningsstørrelser visse varer må sælges i.
2. Europa-Parlamentets holdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
220569_0004.png
4
Europa-parlamentets udtalelse forventes at foreligge den 15. december.
3. N ærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at i
de tilfælde, hvor der er konstateret et behov for faste
størrelser, kan varernes frie bevægelighed kun sikres, hvis størrelserne fastsættes
på fællesskabsniveau.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering om, at forslaget er i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet.
4. Gældende dansk ret
For ”flydende fødevarer” er der metrologiske krav i Direktiv 75/106/EØF
1
, bilag 1 &
2 og krav til forskellige størrelser/mængder i Direktiv 75/106/EØF, bilag 3. For ”an-
dre flydende og ikke-flydende varer” findes der metrologiske krav i Direktiv
76/211/EØF
2
og krav til forskellige størrelser/mængder i Direktiv
80/232/EØF
3
.
Direktiverne er implementeret i Statens Metrologiråd BEK nr. 142 af 31/01/1985,
Statens Metrologiråd,
DIR nr. 10001 af 31/01/1985 og Industriministeriet, CIS nr.
30 af 24/02/1981.
5. Høring
Forslaget har været sendt i høring i specialudvalget ’Vækst og konkurrenceevne’.
Dansk Industri har oplyst, at DI støtter forslaget. Advokatrådet har oplyst, at Rådet
ikke havde bemærkninger til forslaget.
6. Andre landes holdninger
Der er generel opbakning blandt landene til Kommissionens forslag.
7. Foreløbig dansk holdning
Danmark støtter forslaget, da der er tale om fjernelse af potentielle handelshindrin-
ger i form af nationale krav til pakkestørrelser for færdigpakkede varer. Fjernelse af
krav om bestemte pakkestørrelser for visse produkter anses ikke for at sænke be-
1
Råd ets d irektiv 75/ 106/ EØ F af 19. d ecem ber 1974 om tilnærm else af
m ed lem sstaternes lovgivning om færd igp akning af visse væsker i bestem te volu m en-
størrelser.
2
Råd ets d irektiv 76/ 211/ EØ F af 20. janu ar 1976 om ind byrd es tilnærm el-
se af m ed lem sstaternes lovgivning om em ballering af visse varer efter vægt eller v olu -
m en i færd igp akninger.
3
Råd ets d irektiv 80/ 232/ EØ F af 15. janu ar 1980 om ind byrd es tilnærm el-
se af m ed lem sstaternes lovgivning ved rørend e værd iskalaer for tillad t nom inelle
m ængd er og nom inelle ru m fang for visse fæ rd igp akked e varer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
220569_0005.png
5
skyttelsesniveauet for forbrugerne, da der allerede er indført en generel lovgivning
om mærkning, der sikrer, at forbrugere kan sammenligne priserne.
8. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Forslaget indebærer ændringer i Statens Metrologiråd BEK nr. 142 af 31/01/1985,
Statens Metrologiråd,
DIR nr. 10001 af 31/01/1985 og Industriministeriet, CIS nr.
30 af 24/02/1981.
Forslaget skønnes ikke at have statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
9. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget om forenkling af e-mærkedirektivet forventes kun at medføre mindre
direkte samfundsøkonomiske konsekvenser. Virksomheder opnår fordele af, at
landene ikke med begrundelse i hjemmemarkedet kan opstille krav om anven-
delse af bestemte pakningsstørrelser, og det bliver muligt at tilpasse paknings-
størrelsen efter markedets ønsker. Omvendt kan en stigning i antallet af små
pakningsstørrelser medføre en øget affaldsmængde.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.