Erhvervsudvalget 2004-05 (1. samling)
KOM (2004) 0725 Bilag 1
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
3. december 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Økonomi- og Er-
hvervsministeriets grundnotat om forslag til Europa-Parlamentet og Rådets
direktiv om ændring af Rådets direktiv 78/660/EØF og direktiv
83/349/EØF om årsregnskab for visse selskabsformer og konsoliderede
regnskaber, KOM(2004) 725 final.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
2. december 2004
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådet direktiv om ændring af Rå-
dets direktiv 78/660/EØF og direktiv 83/349/EØF om årsregnskab for
visse selskabsformer og konsoliderede regnskaber -- KOM(2004)725
-
final
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
128547_0003.png
3
Resumé
Forslaget er et led i Kommissionens handlingsplan om en modernisering af sel-
skabsretten og en forbedret selskabsledelse (corporate governance) i EU, som blev
vedtaget i maj 2003.
Formålet med forslaget er at understøtte tilliden til de europæiske kapitalmarkeder.
Arbejdet hermed er fremskyndet på grund af de seneste regnskabsskandaler.
Forslaget indeholder ændringer af 4. direktiv om årsregnskaber for visse selskabs-
former og af 7. direktiv om konsoliderede regnskaber og omfatter kollektivt ansvar
for bestyrelsesmedlemmer for indholdet i årsrapporten, øget gennemsigtighed i
transaktioner med nærtstående parter, ændring i oplysningskrav for ikke-
balanceførte dispositioner og oplysningskrav vedrørende god selskabsledelse.
4. direktiv om årsregnskab for visse selskabsformer og 7. direktiv om konsoliderede
regnskaber er i Danmark indeholdt i årsregnskabsloven.
Lovgivning og administrative bestemmelser skal være i overensstemmelse med for-
slaget senest den 31. december 2006
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen har den 28. oktober 2004 fremsat sit forslag til ændring af direktivet
om årsregnskab for visse selskabsformer og af direktivet om konsoliderede regn-
skaber.
Hjemmelsgrundlaget for forslaget er Traktaten om oprettelse af Det europæiske
Fællesskab jf. artikel 44, stk. 1. Forslaget skal vedtages med kvalificeret flertal efter
fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet jf. artikel 251.
Forslaget har følgende indhold:
a) Kollektivt ansvar for regnskabsaflæggelse
Det foreslås, at medlemmerne af virksomhedernes ledelsesorganer skal være kollek-
tivt ansvarlige overfor virksomheden. De skal sammen sikre, at årsrapporten er
udarbejdet og offentliggjort efter de regnskabsregler, som gælder ifølge regnskabs-
direktiverne.
Hver medlemsstat skal sikre, at love, regler og administrative procedurer bliver ind-
rettet, så der tages hensyn til reglerne om kollektivt ansvar overfor virksomheden.
Det skal sikres, at sanktionerne bliver effektive og står i forhold til lovovertrædel-
sens karakter.
b) Offentliggørelse af information om transaktioner med nærtstående parter.
Virksomhederne skal efter forslaget give flere oplysninger om transaktioner med
nærtstående parter. I henhold til forslaget skal oplysningskravene udvides til at om-
fatte flere typer af nærstående parter, som f.eks. nøglepersoner i ledelsen eller besty-
relsesmedlemmers ægtefæller. Oplysningerne skal specificeres på kategorier af nær-
stående herunder datterselskaber, associerede virksomheder og ledelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Oplysningerne skal gives, hvis der er tale om væsentlige transaktioner, der ikke er
gennemført under normale forretningsmæssige vilkår. Aflønningen til ledelsen skal
specificeres på de forskellige aflønningsformer.
Medlemsstaterne kan fortsat på nogle områder lempe oplysningskravene.
c) Øget gennemsigtighed af ikke-balanceførte dispositioner
Udviklingen i finansielle instrumenter og Special Purpose Entity (SPE) ligger til
grund for forslaget. En SPE er en virksomhed, der er oprettet til at varetage et helt
bestemt og afgrænset formål. Derudover fastsættes de formelle ejerrettigheder imel-
lem koncernen og SPE’en ofte alene med henblik på at undgå konsolidering med
en koncern.
Kommissionen har valgt ikke at fremkomme med specifikke regler for denne type
af dispositioner, idet det vurderes, at det er vanskeligere for virksomhederne at om-
gå reglerne, når de skal overholde de generelle rammeregler med henvisning til et
retvisende billede.
Forslaget omfatter såvel ikke-børsnoterede virksomheder som børsnoterede virk-
somheder. Såfremt oplysningskravene i direktivforslaget for de børsnoterede virk-
somheder er mere vidtrækkende end krævet i henhold til de internationale regn-
skabsstandarder (IFRS), skal de børsnoterede virksomheder også følge direktivets
oplysningskrav.
I henhold til forslaget skal virksomheden angive arten og forretningsformålet for de
af virksomhedens dispositioner, som er udeladt fra balancen, herunder den økono-
miske indvirkning på virksomheden (koncernen), hvis den pågældende information
er væsentlig og hjælper til at fastlægge den finansielle stilling i virksomheden (kon-
cernen).
Der er tale om en ændring af indholdet af den nuværende direktivregel omkring
eventualforpligtelser, såvel uden for koncernforhold som i koncernforhold.
d) Redegørelse om god selskabsledelse
Efter direktivforslaget skal børsnoterede virksomheder medtage en redegørelse om
god selskabsledelse (corporate governance) i ledelsesberetningen i årsrapporten.
Ifølge forslaget skal redegørelsen indeholde følgende punkter:
1. en henvisning til den kodeks om god selskabsledelse, som virksomheden
har defineret eller er underlagt ved lovgivning i det land, hvor virksomhe-
den har hjemsted samt, hvor kodeksen er offentliggjort
2. en forklaring af og i hvilket omfang virksomheden overholder den i punkt 1
angivne kodeks
3. en beskrivelse af virksomhedens interne kontrolmiljø og risikostyring
4. fastlæggelse af specifikke oplysningskrav om forhold i virksomheder,
som har særlig betydning i tilfælde af et overtagelsestilbud.
5. påkrævede information i henhold til Europa-Parlamentets og rådets direktiv
om overtagelsestilbud
6. en beskrivelse af aktionærernes rettigheder og hvordan de udøves
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
128547_0005.png
5
7. Sammensætningen og arbejdsgangen for bestyrelsen og bestyrelsesudvalget
(komité)
Såfremt virksomheden afviger fra den kodeks for god selskabsledelse, som er
valgt efter punkt 1, skal virksomheden forklare om afvigelserne og begrundel-
serne herfor.
Direktivforslaget har ikke til formål at indføre en europæisk kodeks for god sel-
skabsledelse.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger ikke endnu.
3.
Nærheds- og proportionalitets principper
Det tilkendegives i forslaget, at der er behov for EF-lovgivning på området. Baggrun-
den herfor er, at det drejer sig om at skabe et regelsæt, der omfatter fælles elementer,
der skal finde anvendelse på transnationalt niveau. På grund af regelsættets omfang og
indvirkning træffes sådanne foranstaltninger bedst på europæisk plan.
Regeringen skønner, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds- og proportiona-
litetsprincippet.
4.
Gældende dansk ret
a) Kollektivt ansvar for regnskabsaflæggelse
Ifølge dansk selskabslovgivning er bestyrelsen som øverste ledelsesorgan ansvarlig
for aflæggelsen af årsrapporten. Bestyrelsen skal påse, at bogføringen kontrolleres
på en tilfredsstillende måde, mens direktionen skal sørge for, at bogføringen sker
efter lovens regler.
Af årsregnskabsloven fremgår det, at bestyrelsen og direktionen er ansvarlige for
aflæggelse af årsrapporten.
Hvert enkelt medlem af de pågældende ledelsesorganer har ansvar for, at årsrappor-
ten udarbejdes i overensstemmelse med lovgivningen og eventuelle yderligere krav
til regnskaber i vedtægter eller aftale. Medlemmerne af de ansvarlige ledelsesorganer
skal skrive under på en ledelsespåtegning. Et medlem, som er uenig i årsrapporten
skal også skrive under, men ledelsesmedlemmet kan tilkendegive sine indvendinger
med konkret og fyldestgørende begrundelse i tilknytning til sin underskrift og ledel-
sespåtegningen.
Dansk lovgivning indeholder derfor allerede et krav om, at hele bestyrelsen og di-
rektionen er ansvarlige for årsrapporten, men dansk ret kræver en individuel be-
dømmelse med hensyn til erstatnings- eller strafansvar.
b) Oplysninger om transaktioner med nærstående parter
De danske regler om offentliggørelse af transaktioner med nærtstående parter
fremgår af årsregnskabslovens § 70 samt af de internationale regnskabsstandarder –
IAS 24.
Årsregnskabslovens § 70 gælder for virksomheder i klasse B, C og D. Ifølge be-
stemmelsen skal virksomhederne oplyse om transaktioner med nærtstående parter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
samt oplyse om de nærtstående parter, som har bestemmende indflydelse på virk-
somheden. Der er ikke krav om angivelse af beløbsstørrelser på transaktionerne.100
% ejede dattervirksomheder er under visse betingelser fritaget for at oplyse om
transaktioner med nærtstående parter.
Oplysningerne skal gives både i moderselskabets årsrapport og koncernregnskabet,
medmindre der er tale om moderselskabets transaktioner med helt eller delvist kon-
soliderede virksomheder.
Den internationale regnskabsstandard IAS 24 stiller flere krav til oplysninger end
årsregnskabsloven.
c) Øget gennemsigtighed af ikke-balanceførte dispositioner
Sammenhængen med koncernen og SPE virksomheden opstår som følge af, at
koncernen ofte har stillet en form for sikkerhed eller lignende overfor SPE virk-
somheden.
Hermed vil koncernen i henhold til årsregnskabsloven skulle oplyse om eventual-
forpligtelser overfor SPE virksomheden. Direktivforslaget indebærer en ændring af
indholdet til årsregnskabslovens bestemmelse om eventualforpligtelser. Årsregn-
skabslovens regel om eventualforpligtelser gælder uanset, om der er etableret et
koncernforhold imellem koncernen og SPE’en.
Årsregnskabsloven indeholder desuden en bestemmelse om, at karakteren og vær-
dien af virksomhedens eventualaktiver skal oplyses. Bestemmelsen er ikke et direk-
tivkrav, og forslaget kan medføre en ændring af årsregnskabslovens bestemmelse.
SPE virksomheden vil grundet ejerforholdene med koncernen ikke nødvendigvis
være omfattet af koncerndefinitionen i årsregnskabsloven. SPE virksomheden skal
muligvis indgå i konsolideringen for koncernen alligevel afhængig af den konkrete
sammenhæng imellem virksomhederne. Dette følger af årsregnskabslovens regler,
der fastsætter, at der i sammenhængen imellem virksomhederne skal lægges vægt på
realitet frem- for formalitet samt, at indholdet i årsrapporten skal give et retvisende
billede.
De internationale regnskabsstandarder, der gælder for de børsnoterede virksomhe-
ders koncernregnskaber fra 1. januar 2005, stiller mere specifikke krav end 7. direk-
tiv og årsregnskabsloven, idet der i et fortolkningsbidrag til de internationale regn-
skabsstandarder stilles krav om, at en SPE skal konsolideres, når realiteten af for-
holdet imellem en virksomhed og en SPE indikerer, at SPE’en reelt er kontrolleret
af virksomheden.
d) Redegørelse om god selskabsledelse
Årsregnskabsloven regulerer indholdet af ledelsesberetningen for børsnoterede
virksomheder. I henhold til årsregnskabsloven er der ikke krav om, at børsnoterede
virksomheder skal oplyse om god selskabsledelse (corporate governance) i ledelses-
beretningen. Årsregnskabsloven indeholder dog forskellige oplysningskrav, der kan
henføres til god selskabsledelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
128547_0007.png
7
Der stilles for eksempel krav om, at der i ledelsesberetningen i årsrapporten skal
oplyses om de ledelseshverv, som virksomhedens bestyrelses- og direktionsmed-
lemmer beklæder i andre danske aktieselskaber, bortset fra dets egne 100 % ejede
datterselskaber.
Nørby-udvalget har i Danmark udarbejdet anbefalinger for god selskabsledelse, og
det har været op til de børsnoterede virksomheder selv at afgøre, hvorvidt de ville
følge anbefalingerne.
I Danmark er ledelsesberetningen en del af virksomhedens årsrapport og er derfor
omfattet af den lovpligtige revision.
I henhold til årsregnskabslovens har Erhvervs- og Selskabsstyrelsen mulighed for at
fravige kravene til ledelsesberetningen for statslige aktieselskaber.
5.
Høring
Direktivforslaget vil blive sendt til høring i Specialudvalget for etablering og tjene-
steydelser.
6.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Direktivforslaget forventes at få
lovgivningsmæssige konsekvenser.
Årsregnskabsloven fastsætter et fælles ledelsesansvar for informationerne i virk-
somhedens årsrapporter, men forslagets formuleringer om et kollektivt ansvar med
henblik på fastlæggelse af sanktioner kan kræve præciseringer i årsregnskabsloven
og selskabslovgivningen.
Endvidere skal der ske lovændringer til årsregnskabslovens bestemmelser omkring
oplysningskravene vedrørende nærtstående parter, eventualaktiver- og forpligtelser
for både ikke-børsnoterede virksomheder og ikke børsnoterede virksomheder.
I årsregnskabsloven vil lovreglerne omkring indholdet af ledelsesberetningen for
børsnoterede virksomheder skulle suppleres med direktivforslagets bestemmelser
omkring god selskabsledelse (corporate governance), herunder om redegørelsen for
god selskabsledelse.
Forslaget forventes ikke at få
statsfinansielle konsekvenser.
7.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har til formål at understøtte tilliden til kapitalmarkederne og indeholder
derfor en ændring af årsregnskabsregler på fire udvalgte punkter. På grund af for-
slagets begrænsede omfang forventes de samfundsmæssige konsekvenser umiddel-
bart at være begrænsede.
8.
Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8