Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
KOM (2004) 0775 Bilag 1
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
11. januar 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Ministeriet for
Forbruger- og Familieanliggenders grundnotat om forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr.
999/2001 om fastsættelse af regler for forebyggelse af, kontrol med og ud-
ryddelse af visse transmissible spongiforme encephalopatier (”TSE-
forordningen”), KOM(2004) 775 endelig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Ministeriet for Forbruger- og Familieanliggender
Den 11. januar 2005
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af
forordning (EF) nr. 999/2001 om fastsættelse af regler for forebyggelse af,
kontrol med og udryddelse af visse transmissible spongiforme encephalopa-
tier (”TSE-forordningen”).
KOM(2004) 775 endelig
Resumé
Forslaget vedrører ændringer i en række bestemmelser i forordning 999/2001
om fastsættelse af regler for forebyggelse af, kontrol med og udrydelse af
visse transmissible spongiforme encephalopatier (TSE-forordningen) som
følge af den udvikling, der er sket siden vedtagelsen af forordningen. De væ-
sentlige ændringer i forslaget vedrører følgende:
1) Bestemmelse af BSE-status, hvor Kommissionen foreslår at forlænge ek-
sisterende overgangsforanstaltninger til 1. juli 2007;
2) Forebyggelse af TSE, hvor det bl.a. foreslås, at der bliver skabt mulighed
for at overvågningsprogrammet kan udvides til at omfatte hjortedyr;
3) Kontrol med og udryddelse af visse transmissible spongiforme encepha-
lopatier, hvor det foreslås, at der bliver indført en begrænsning for flyt-
ning af dyr fra besætninger, der er under mistanke om scrapie;
4) Markedsføring, hvor der bl.a. skal tages højde for, at andre dyrearter
end kvæg, får og geder kan få TSE, hvorfor det gøres muligt at indføre
regler for markedsføring af andre dyrearter end kvæg, får og geder; og
5) Kontrol, hvor det foreslås at TSE-forordningen kommer til at omfatte be-
stemmelser om EU kontrolbesøg i tredjelande.
Vedtagelsen af forordningen vurderes ikke at have umiddelbare statsfinansielle
eller samfundsmæssige økonomiske konsekvenser. Sundhedsbeskyttelsesniveauet
vurderes ikke at blive berørt af ændringerne i forslaget.
Regeringen er grundlæggende enig i de foreslåede ændringer og forholder sig
positivt over for forslaget.
Baggrund
Rådet har med KOM(2004) 775 af 6. december 2004 fremsat forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 999/2001
om fastsættelse af regler for forebyggelse af, kontrol med og udryddelse af visse
transmissible spongiforme enchephalopathier. Forslaget er modtaget den 10.
december 2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Forslaget er baseret på traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
særlig artikel 152, stk. 4, litra b. Forslaget skal behandles efter proceduren for
fælles beslutningstagning i TEF artikel 251.
Nærhedsprincippet
Regeringen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet,
idet der fortsat skønnes at være behov for fællesskabsregulering af TSE-området.
Reguleringen indebærer foranstaltninger på veterinærområdet, der direkte har til
formål at beskytte folkesundheden, og hvis mål ikke i tilstrækkelig grad kan op-
fyldes på nationalt plan.
Formål og indhold
Forslaget vedrører ændringer i en række bestemmelser i TSE-forordningen som
følge af den udvikling, der er sket siden vedtagelsen af forordningen.
De væsentlige ændringer i forslaget vedrører følgende:
1.
Bestemmelse af BSE-status:
TSE - forordningen indeholder bestemmelser om landekategorisering i forbin-
delse med BSE. Pga. af løbende drøftelser i OIE (Det International Kontor for
Epizootier) om at gennemføre en international kategorisering har EU aldrig gen-
nemført TSE-forordningens bestemmelser om landekategorisering. I stedet er
der gennemført overgangsforanstaltninger indtil 1. juli 2005. Forslaget lægger op
til at forlænge den periode, hvor overgangsforanstaltningerne kan anvendes, til
den 1. juli 2007.
Baggrunden er, at OIE tidligst i maj 2005 på sin årlige generalforsamling kan
forventes at vedtage kriterier for en fælles landekategorisering, og efterfølgende
skal den endelige kategorisering gennemføres.
For at lette EU tilpasningen med hensyn til udvikling af kriterier foreslår Kom-
missionen ændringer i forordningsteksten, som indebærer, at alle tilpasninger
sker i bilagene, som løbende kan ændres i forskriftkomité-procedure
(1999/468/EF art. 5)
For så vidt angår OIE-kategoriseringen forventes denne at tage længere tid, og
Kommissionen foreslår på den baggrund at forlænge overgangsforanstaltninger-
ne til den 1. juli 2007.
2.
Forebyggelse af TSE:
a.) TSE-forordningen etablerede et overvågningsprogram for BSE og scrapie.
Den Videnskabelige Styringskomité anbefalede i en udtalelse fra 6.-7. marts
2003, at der blev indledt et overvågningsprogram vedrørende TSE hos hjortedyr.
Det foreslås, at der bliver skabt mulighed for at overvågningsprogrammet senere
kan udvides til at omfatte andre former for TSE.
b.) Det foreslås, at de eksisterende bestemmelser i TSE-forordningen om bort-
skaffelse af specificeret risikomateriale og TSE-inficerede dyr erstattes med en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
henvisning til forordning (EF) nr. 1774/2002 om sundhedsbestemmelser for
animalske biprodukter, som ikke er bestemt til konsum (Biproduktforordningen).
c.) Det foreslås, at de eksisterende bestemmelser om slagtemetoder ændres, så
indsprøjtning af gas i kraniehulen i forbindelse med bedøvelse bliver forbudt.
d.) Det foreslås at bringe definitionen på maskinudbenet kød i overensstemmelse
med den definition, der anvendes i anden fællesskabslovgivning.
3.
Kontrol med og udryddelse af visse transmissible spongiforme encephalopati-
er
Det foreslås, at der bliver indført en begrænsning for flytning af dyr fra besæt-
ninger, der er under mistanke om scrapie, for at undgå smittespredning.
4.
Markedsføring
a.) Det ønskes, at der skal tages højde for, at andre dyrearter end kvæg, får og
geder kan få TSE, hvorfor det gøres muligt at indføre regler for markedsføring af
andre dyrearter end kvæg, får og geder.
b.) Den Videnskabelige Styringskomités udtalelse fra 26. juni 1998 vedrørende
dicalciumphosphat, der anvendes i foder, gør, at Kommissionen foreslår, at di-
calciumphosphat udgår af listen over produkter, der ikke er underkastet mar-
kedsføringsrestriktioner.
c.) Da mælk til konsum ikke er pålagt restriktioner i relation til TSE-
forordningen, bør det samme gælde for mælk, der ikke er bestemt til konsum.
5.
Kontrol
TSE-forordningen danner kun retsgrundlag for de kontrolbesøg, der gennemfø-
res af fødevare- og veterinærmyndigheder i medlemslandene. Selv om der i
Kommissionens beslutning (EF) nr. 98/140 af 4. februar 1998 om visse regler
for veterinærkontrol på stedet foretaget af Kommissionens eksperter er givet et
generelt retsgrundlag for EF-kontrolbesøg i tredjelande, bør TSE-forordningen
også indeholde bestemmelser om kontrolbesøg. Det foreslås, at forordningen
ændres, således at den også omfatter bestemmelser om sådanne kontroller.
Udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget endnu.
Gæld end e d ansk ret
TSE-området er reguleret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 999/2001 af 22. maj 2001 om fastsættelse af regler for forebyggelse af, kon-
trol med og udryddelse af visse transmissible spongiforme encephalopatier, som
senest ændret ved kommissionens forordning (EF) nr. 1993/2004 af 19. novem-
ber 2004 om ændring af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 999/2001 for så vidt angår Portugal.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Vedtagelse af forordningsændringen vurderes ikke at have lovgivningsmæssige
konsekvenser.
Konsekvenser
Vedtagelse af forordningsændringen vurderes ikke at have umiddelbare statsfi-
nansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget indeholder hjemmel til at vedtage retsakter i komitéprocedure, der kan
få samfundsøkonomiske konsekvenser, hvis størrelsesorden ikke kan vurderes på
det foreliggende grundlag.
Beskyttelsesniveauet vurderes ikke at blive berørt af ændringerne.
H øring
COOP Norden Food finder det pragmatisk at kategoribestemmelserne bliver
flyttet til forordningens bilag, så ændringer kan gennemføres hurtigere. Harmo-
niseringen af definitionen af maskinudbenet kød findes særdeles fornuftig. Der-
udover er der ikke modtaget kommentarer til forslaget.
And re m ed lem sstaters hold ning
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget
i de andre medlemsstater.
Dansk holdning
Regeringen er grundlæggende enig i de foreslåede ændringer, der baserer sig på
den udvikling der er sket siden vedtagelsen af forordningen. Det vurderes især at
være vigtigt, at de eksisterende overgangsbestemmelser i forbindelse med be-
stemmelse af TSE-status bliver forlænget indtil 1. juli 2007, idet opnåelse af
bl.a. internationale kategoriseringsbestemmelser på dette område vil være meget
ønskeligt. Regeringen forholder sig derudover positivt til forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.