Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2004-05 (1. samling)
SEK (2004) 0973 Bilag 1
Offentligt
dlemmerne af Folketingets Europaudvalg
deres stedfortrædere
g
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
2. december 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets grundnotat ved-
rørende henstilling fra Kommissionen til Rådet om at bemyndige Kommissionen til at indle-
de forhandlinger om partnerskabsaftaler med henblik på iværksættelse af EU’s handlingsplan
for retshåndhævelse, god forvaltningspraksis og handel på skovbrugsområdet, SEK (2004)
973 endelig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Skov- og Naturstyrelsen
Skovpolitisk kontor
Miljøministeriet
1. december 2004
J.nr.: D 413-0006
clj, piv/SNS; sca/MIM 3
Ledelsessekretariatet, EU-K
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Henstilling fra Kommissionen til Rådet om at bemyndige Kommissionen til at indlede for-
handlinger om partnerskabsaftaler med henblik på iværksættelse af EU’s handlingsplan for
retshåndhævelse, god forvaltningspraksis og handel på skovbrugsområdet
SEK (2004) 973 endelig
Resumé
Henstillingen er er et element i EU's FLEGT handlingsplan om skovlovshåndhævelse, samfundsforvaltning og han-
del - KOM 2003 (251). Den skal ses i sammenhæng med et samtidigt fremsat forordningsforslag fra Kommissionen
om etablering af et frivilligt licenssystem for import af tømmer til den Europæiske Union. Kommissionen foreslår, at
der etableres et frivilligt licenssystem og indgås partnerskabsaftaler med tømmereksporterende lande eller regioner for
derved at sikre, at kun lovligt produceret træ fra disse lande eller regioner kommer ind i EU. Mandathenstillingen er
klassificeret som et fortroligt dokument.
Der lægges op til at partnerskabsaftalerne skal bygge på løbende dialog, bistand fra Kommissionen og medlemsstaterne
til fornøden kapacitetsopbygning til skovlovsadministration mv. samt bindende tilsagn fra partnerlandene om at de vil
tilslutte sig licensordningen for tømmer. Mandathenstillingen redegør for de forhåndskrav EU må have mht. aftalernes
indhold, herunder krav om uafhængig kontrol, afgrænsning af produktgrupper og den relevante lovgivningen (så den
primært rettes mod forhold relateret til skovdrift) samt krav om passende sanktionsbestemmelser mv. Danmark vil
støtte mandathenstillingen, idet der samtidig er identificeret en række nøgleelementer som Danmark vil arbejde for.
1. Status
Kommissionen sendte den 27. juli 2004 ovennævnte henstilling til Rådet, i det følgende kaldet
”mandathenstillingen” eller blot ”henstillingen”.
Mandathenstillingen skal ses i sammenhæng med Kommissionens samtidigt fremsendte ”Forslag fra
Kommissionen til Rådet vedrørende forordning om etablering af et frivilligt licenssystem for import
af tømmer til den Europæiske Union” – KOM (2004) 515 – endelig. Dette forslag kaldes i det føl-
gende ”licensforslaget”.
Henstillingen fremlægges med det formål at få bemyndigelse til at føre forhandlinger på grundlag af
TEF artikel 300.
Grundnotat om henstillingen har endnu ikke været forelagt Folketingets Europaudvalg.
2. Formål og indhold
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
127673_0003.png
3
Mandathenstillingen (og licensforslaget) er elementer i udmøntningen af FLEGT-handlingsplanen
skovlovshåndhævelse, samfundsforvaltning og handel - KOM 2003 (251).
Baggrunden for FLEGT-planen er:
1) at ulovlig tømmerhugst antages at have et stort omfang flere steder i verden, særligt i troperne og i
lande på vej til markedsøkonomi;
2) at en del af træet fra de ulovlige hugster antages importeret til EU's indre marked;
3) og at aktiviteterne har væsentlige skadevirkninger i de pågældende oprindelseslande, herunder
sociale, økonomiske og miljømæssige skadevirkninger.
Ved ulovlig tømmerhugst forstås hugst, som sker i strid med oprindelseslandets lovgivning.
Handlingsplanen indeholder syv hovedelementer:
1) Bistand til tømmerproducerende lande, bl.a. til kapacitetsopbygning;
2) Licensaftaler og overvejelser om yderligere regulering af handel med træ;
3) Bidrag til vejledning om offentlige indkøb;
4) Initiativer rettet mod den private sektor, herunder fremme af god forretningsskik;
5) Initiativer rettet mod banker og finansieringsinstitutter;
6) Bedre udnyttelse af eksisterende lovgivning;
7) Særlig indsats rettet mod "konflikttømmer".
Licensforslaget
Der er udarbejdet et selvstændigt rammenotat om forslaget til et frivilligt licenssystem. Licenssyste-
met vil kun få retsvirkning for de lande og regioner, som frivilligt tilslutter sig dette gennem indgåel-
se af partnerskabsaftale med EU (jf. mandathenstilingen).
Mand athenstillingen
Kommissionen ønsker at føre forhandlinger om partnerskabsaftaler på grundlag af nedenstående.
Form ål og d ækningsom råd e
Formålet med at indgå FLEGT-partnerskabsaftaler er at iværksætte EU's FLEGT-handlingsplan.
Aftalerne forudsættes at styrke partnerlandenes mulighed for at gennemføre FLEGT-
licensordningen og andre foranstaltninger, som iværksættes med det formål at bekæmpe ulovlig
skovhugst og forbedre disse landes skovbrugsforvaltning. De enkelte elementer i aftalerne skal ud-
formes således, at de særlige forhold og behov i partnerlandene/-regionerne tilgodeses.
Partnerlande og -regioner, som undertegner en partnerskabsaftale, forudsættes at afgive et specifikt
og bindende tilsagn om at ville iværksætte FLEGT-licensordningen inden for en frist, som fastsættes
i partnerskabsaftalen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Varekategorier omfattet af aftalen
Partnerskabsaftalerne og FLEGT-
licensordningen forudsættes i henstil-
lingen
at
omfatte:
-
Træ, ubearbejdet eller afbarket,
afgrenet eller groft tildannet på to
eller fire sider,
-
-
-
-
Jernbane- og sporvejssveller af træ,
Træ, savet eller tilhugget i længderetningen, skåret eller skrællet, også høvlet, slebet eller sam-
mensat ved fingerskarvning, af tykkelse over 6 mm
Finérplader og plader til krydsfinér (også sammensat) samt andet træ, savet i længderetningen,
skåret eller skrællet, også høvlet, slebet eller sammensat ved fingerskarvning, af tykkelse 6 mm el-
ler derunder og
Krydsfinér, finerede plader og lignende laminerede træprodukter.
Der er således alene tale om råtræ og overvejende groft tildannet træ samt finerplader og krydsfiner
mv., mens andre træbaserede produkter såsom papirmasse og papirvarer, profileret træ og parketsta-
ve, spån- og fiberplader, snedker- og tømrerarbejder af træ til bygningsbrug, præfabrikerede bygnin-
ger og træmøbler samt en række andre bearbejdede træprodukter i udgangspunktet ikke vil være
omfattet.
Ikrafttræden, varighed og opsigelse
Partnerskabsaftaler foreslås at træde i
kraft, når de er undertegnet af begge
parter. De skal indeholde en specifik
frist
for,
hvornår
FLEGT-
licensordningen skal være indført og
iværksat. De løber, indtil én af parter-
ne meddeler den anden part, at den
opsiger aftalen.
Partnerskabsaftalernes indhold
Det forudsættes at partnerskabsafta-
lerne skal omfatte en løbende dialog
med partnerlande og –regioner, hvori
vil indgå drøftelser om den miltilatera-
le og regionale politik med relevans
for skovene, spørgsmål om instituti-
onsopbygning og retsprincipper (her-
under sikring af rimelige forhold for lokale folk) samt spørgsmål om oprindelsesregler (som kan
have indflydelse på mulighederne for omgåelse af licenssystemet).
Det forudsættes endvidere, at Kommissionen og medlemsstaterne sørger for at partnerlandene/-
regionerne får den fornødne faglige og finansielle bistand til at iværksætte FLEGT-initiativet. Hjør-
nestenen heri er at hjælpe partnerlande og –regioner til at indføre systemer, der kan garantere for, at
tømmer fældes lovligt. Bistanden skal samtidig sigte på at finde rimelige løsninger på problemet med
ulovlig skovhugst (så det undgås at fattige og skovbrugsafhængige befolkningsgrupper bliver ofre for
en gennemførelse af licenssystemet).
Partnerlande og –regioner foudsættes at forpligte sig til at indføre FLEGT-licensystemet. Dette in-
debære krav om, at alle forsendelser af tømmervarer ved udførslen skal ledsages af en FLEGT-licens
og at procedurerne for udstedelse og godkendelse af licenser skal opfylde visse fastlagte minimums-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
krav, der sikrer, at der er tale om lovligt fældet tømmer. Det forudsættes, at licensen følger en stan-
dardiseret opstilling og er udformet således, at hverken dokument eller indhold kan forfalskes. Det
forudsættes videre at indeholde følgende oplysninger: udstedelsesdato, udløbsdato, udstedende
myndighed, partiets værdi som anført i fakturaen, HS-position for varen, varepartiets tømmertype og
omfang. Som et alternativ til individuelle forsendelseslicenser foreslås det, at licenser skal kunne ud-
stedes til virksomhederne, hvor der er tale om lande, som eksporterer meget store mængder tøm-
mervarer til EU.
Kontrolbestemmelser
-
-
Partnerskabsaftalerne forudsættes at
indeholde bestemmelser, der indebæ-
rer tilstrækkelig garanti for, at varen
stammer fra lovligt fældet tømmer.
Dette indebære bla. følgende krav til
kontrol:
- at det sikres, at der etableres påli-
delige ordninger, som opfylder klarhedskravet i alle faser, og som giver en pålidelig garanti for, at
tømmeret er fældet lovligt,
hvor muligt, at kontrollen tilpasses og/eller baseres på eksisterende ordninger for sporingskon-
trol af tømmervarer, såsom ordninger, som er etableret af den private sektor på grundlag af in-
ternationalt vedtagne standarder (ISO-standarder og europæiske standarder) og partnerskaber
mellem det offentlige og det private erhvervsliv, i givet fald med den fornødne tilpasning til sik-
ring af bestemmelsernes overholdelse,
at kontrollen baseres på et system, hvori tømmervarerne er underkastet sporingskontrol (chain
of custody tracking) i alle led fra hugststedet til eksporthavnen.
Partnerlandene/-regionerne forudsættes at udpege en myndighed og en uvildig tilsynsinstans med
ansvar for sporingskontrollen. Der forudsættes endvidere at sørge for de fornødne lovændringer og
iværksættelse af passende love og bestemmelser med henblik på FLEGT-licensordningens indførelse
og håndhævelse, herunder med bestemmelser om passende straf i tilfælde af overtrædelser. Kontrol-
bestemmelserne skal være klart affattede og være udformet således, at de bidrager til at bekæmpe
magtmisbrug, vilkårlighed og ansvarsunddragelse i forbindelse med udstedelsen af FLEGT-licenser.
Eksport- og importordning
Kommissionen forudsættes at sørge
for, at tømmervarer, som eksporteres
til EU, ledsages af FLEGT-licenser,
således at det kan kontrolleres, at va-
rerne stammer fra lovligt fældet tøm-
mer.
Eksportørerne ansøger de ansvarlige
myndigheder i partnerlandet/-regionen om FLEGT-licenser til forsendelser af tømmervarer til EU.
De ansvarlige myndigheder udsteder licens, når de har forvisset sig om, at tømmeret er fældet lovligt.
Kommissionen sørger samtidig for, at Fællesskabets toldmyndigheder kontrollerer, at tømmerfor-
sendelsen ved ankomst til EU er ledsaget af en gyldig FLEGT-licens. Fællesskabet toldmyndigheder
forudsættes at lægge risikoanalyser til grund, når det skal afgøres, om der skal foretages en mere ind-
gående inspektion af forsendelser, jf. gældende toldlovgivning. Opstår der tvivl om, hvorvidt en li-
cens er gyldig, henvender toldmyndighederne sig til eksportlandet for at få sagen afklaret.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Institutionsgrundlag
Kommissionen sørger for, at der i
partnerskabsaftalerne fastlægges insti-
tutionelle rammer, som sikrer en
gnidningsfri gennemførelse af part-
nerskabsaftalen. Overvågning og kon-
trol af partnerskabets og FLEGT-
licensordningens iværksættelse, samt
mægling og konfliktløsning i forbindelse med eventuelle konflikter og uoverensstemmelser, vareta-
ges af fællesudvalg, som nedsættes af EF og partnerlandene/-regionerne.
Der forudsættes sikret et uvildigt til-
syns som skal kontrollere partner-
skabsaftalernes rette implementering.
Det uvildige tilsyn, som afpasses efter
forholdene i det enkelte partnerland,
kan bl.a. omfatte inspektion af fæld-
ningsarbejdet, revision af sporings-
kontrollen, finansiel revision af skatte- og licensafgiftsbetalinger, revision af eksportforsendelser
samt eventuelle andre elementer.
Partnerskabsaftalerne foreslås at bur-
de indeholde bestemmelser om ind-
dragelse af den private sektor i be-
kæmpelsen af ulovlig skovhugst; bla.
gennem tilskyndelser til at støtte mål-
sætningerne i partnerskabsaftalerne
via adfærdskodeks mv. Hvor den
private sektor har etableret ordninger til identificering af tømmervarers oprindelse og til kontrol af,
at tømmeret er lovligt fældet, og disse ordninger opfylder kravene i FLEGT-licensordningen, fore-
slås det overvejet, om de kan indarbejdes i licensordningen. Det foreslås også at mindre producenter
tilbydes bistand til at overholde kravene i partnerskabsaftalerne.
Det forudsættes fastlagt klart i part-
nerskabsaftalerne, hvilke aspekter af
den nationale lovgivning der skal være
overholdt, for at den fornødne garanti
for, at tømmeret er lovligt fældet,
foreligger. De relevante aspekter af
den nationale lovgivning skal inde-
holde en klar definition af, hvad der forstås ved lovligt fældet tømmer, dvs. en definition, som kan
efterprøves objektivt, og som kan fungere i praksis. Følgende aspekter forudsættes som minimums-
krav:
- skovhugstkoncessioner skal tildeles på en klart gennemskuelig måde og under overholdelse af
landets lovgivning,
- skovhugst må kun finde sted inden for afgrænsede områder; vedtagne forvaltnings- og fæld-
ningsplaner, og herunder tidsfrister og kvoter, skal overholdes,
- koncessionsindehavere skal sørge for fuld indbetaling af skatter, licensafgifter og hugstafgifter på
det fældede tømmer og
- der skal med regelmæssige mellemrum foretages revision af skatter, licensafgifter og hugstafgifter
på det fældede tømmer.
Uvildigt tilsyn
D en private sektor
Fastlæggelse af relevante aspekter i den natio-
nale lovgivning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Inddragelse af interessenter
Kommissionen vil sikre, at interessen-
ter høres med regelmæssige mellem-
rum som led i udformningen af part-
nerskabsaftalerne (de oplyser ikke
hvilke interessenter).
Administration
-
-
Kommissionen vil drage omsorg at
nogle adminstrative elementer medta-
ges i partnerskabsaftalerne, herunder:
- ekspertbesøg med henblik på en
analytisk og uvildig inspektion af
forholdene (efter behov og efter
aftale),
periodisk undersøgelse af FLEGT-licensordningen og FLEGT-partnerskabsaftalerne samt deres
effektivitet og virkninger (den første senest tre år efter licensordningens ikrafttrædelse),
krav om, at der en gang om året skal offentliggøres en rapport om gennemførelsen af FLEGT-
licensordningen og overvågningen heraf; den skal indeholde oplysning om hvor store mængder
tømmer, der eksporteres til Fællesskabet på grundlag af FLEGT-licensordningen (fordelt på re-
levante toldpositioner) samt hvor mange FLEGT-licenser der er udstedt.
Samarbejde
Partnerlandene og -regionerne forud-
sættes at tilstræbe, via deres myndig-
heder, et nært samarbejde mellem
partnerlandes og EU's retshåndhæ-
vende myndigheder og toldmyndig-
heder.
Partnerlandene/-regionerne skal sen-
de Kommissionen oplysning om, hvilke myndigheder/instanser de har udpeget til at varetage im-
plementeringen af bestemmelserne i FLEGT-licensordningen. Disse oplysninger offentliggøres af
Kommissionen.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke særskilt redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet. Det vurderes
at mandathenstillingen opfylder nærheds- og proportionalitetsprincippet. Vurderingen er baseret på,
dels, at Fællesskabet grundlæggende er bedre rustet til at gøre noget ved problemet med import af
ulovligt træ til EU end medlemsstaterne hver for sig, dels at det anses for naturligt, at det er Kom-
missionen, der forhandler og gennemfører de partnerskabsaftaler der skal etableres for at gennemfø-
re et licenssystem for import af træ til EU (et fællesskabsanliggende på handelsområdet).
4. Mandathenstilingens konsekvenser for Danmark
Lovgivningsm æssige kon sekvenser
Mandathenstillingen vil ikke i sig selv have lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark (men det
vil kræve en dansk lovændring at implementere licenssystemet, bla. så der etableres hjemmel til at
beslaglægge ukonditionsmæssigt importerede træprodukter omfattet af forordningen).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
127673_0008.png
8
Ø konom iske og ad m inistrative konsekvenser
Mandathenstillingen forudsætter at Kommissionen
og
medlemsstaterne sørger for at partnerlande-
ne/-regionerne får den fornødne faglige og finansielle bistand til at iværksætte FLEGT-initiativet.
De bidrag der måtte blive ydet til formålet vil blive finansieret inden for rammerne af Danmarks
budgetallokering til miljø- og udviklingsbistand [formuleringen er endnu ikke clearet med UM; de
havde ingen bemærkninger til dette punkt, da de afgav deres kommentarer til mandathenstillingen].
Udover dette har mandathenstillingen som sådan ingen økonomiske konsekvenser for Danmark.
Implementering og løbende kontrol med licenssystemet som sådan vil have nogle økonomisk kon-
sekvenser som er nærmere beskrevet i rammenotatet om licensforslaget.
Beskyttelsesniveau
Mandathenstillingen vurderes at være uden betydning for beskyttelsesniveauet i Danmark. I de part-
nerskabslande der vil blive berørt af ordningen, forventes en positiv indvirkning på beskyttelsesni-
veauet. Den størst virkning forventes i lande, hvis eksport af trævarer til EU udgør en væsentlig del
af landets samlede tømmereksport, det gælder især de afrikanske lande og til dels også Rusland.
5. Høring
Mandathenstillingen er klassificeret som fortroligt dokument og har ikke været i høring. Licensfor-
slaget har været i høring. En række af de kommentarer der er fremsat til dette har relevans også for
mandathenstillingen. Disse kommentarer er gengivet i rammenotatet om licensforslaget.
Rammenotater om henholdsvis mandathenstillingen og licensforslaget har været i høring i EU-
Specialudvalget vedr. miljøspørgsmål den 12. november 2004, hvor der er kommet følgende hø-
ringssvar:
Dansk Industri (DI)
er positiv overfor forslaget og støtter overvejende oplægget til dansk holdning.
Til Kommissionens forslag bemærker
DI
generelt at forordningen ikke bør medføre øgede barrierer
for handel med træ eller træbaserede produkter, herunder administrative byrder, der bør skelnes
mellem lovlighed og bæredygtighed og alle tiltag bør leve op til WTO’s retningslinier.
DI
finder det
problematisk at visse varekategorier ikke er omfattet af aftalen, idet de virksomheder i EU, der for-
arbejder importeret tømmer, pålægges en afgift, som andre virksomheder, der forarbejder deres pro-
dukter uden for EU er fritaget for. Endelig finder
DI
at indsatsen indenfor rammerne af FLEGT
også bør rettes direkte mod samhandelslandenes koncessionsejere og industri og ikke kun myndig-
hederne.
DI
foreslår at der etableres mulighed for at indgå licensaftaler med virksomhederne, bl.a.
for at sikre øget kontrol med de midler, der investeres i sikringen af det lovlige træ.
Dansk Skovforening
henviser til tidligere afgivet høringssvar og oplyser at foreningen kan tilslutte sig
den foreslåede danske holdning.
Dansk Skovforening
tilslutter sig også at der stilles visse minimums-
krav af principiel karakter til den lovgivning, der skal være omfattet, men foreningen mener ikke at
EU skal stille krav til andre landes skovlovgivning om fx bæredygtighed.
Dansk Træforening
støtter oplægget til dansk holdning og tilslutter sig forslaget om at der lægges pres
på Kommissionen for at få gennemført en tilbundsgående analyse af muligheder og konsekvenser at
supplerende lovgivning. Foreningen understreger at supplerende lovgivning skal være helt entydig og
den skal understøttes af sanktionsmuligheder. Foreningen bemærker desuden at man bør sikre at
forslaget om indførelse af et generelt oprindelsescertifikat ikke udløser en urimelig dokumentations-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
byrde alle led i handelskæden, med det resultat at træ svækkes overfor konkurrerende materialer så-
som plastik, stål og beton.
Dansk Træforening
har endvidere fremsendt supplerende bemærkninger,
hvor foreningen påpeger at det er uklart hvilke forpligtelser forslagets artikel 18 (b) indebærer, hvor-
for foreningen tager forbehold for punktet.
Forsikring og Pension
har ingen bemærkninger til rammenotatet.
Nepenthes
er positiv overfor oplægget til dansk holdning og fremhæver dels indsatsen for udarbejdel-
se af en analyse af mulighederne for helt stoppe importen af ulovligt træ til EU, dels at der arbejdes
for at bæredygtig skovdrift indskrives som et langsigtet mål for partnerskabsaftalerne.
Nepenthes
gen-
tager en række af sine tidligere høringsbemærkninger, og præciserer sit forslag om en fast dato for
hvornår ulovligt træ ikke længere skal kunne importeres til EU. Målet bør være at standse importen
af ulovligt træ før 2010, idet biodiversitetskonventionens parter er blevet enige om at tabet af biodi-
versitet skal mindskes signifikant inden 2010.
Nepenthes
finder desuden, at træmøbler bør føjes til de
produktgrupper, der er omfattet af forslaget.
Nepenthes
mener, at forslaget bør indebære et kontrolsy-
stem med tredjeparts verificering, der dokumenterer oprindelsen af alt importeret tømmer krav, for
at undgå at ulovligt træ eksporteres til EU via ikke-partnerlande. Endelig understreger
Nepenthes,
at
repræsentanter for oprindelige folk og lokale folk bør inddrages i udarbejdelsen af partnerskabsafta-
ler.
WWF
henviser til tidligere afgivet høringssvar og understreger betydningen af, at Danmark fortsat
arbejder på at Kommissionen udarbejder en analyse af mulighederne for et generelt forbud mod
import af illegalt træ til EU.