Europaudvalget 2005-06
KOM (2004) 0487
Offentligt
239006_0001.png
Finansielle perspektiver – Besvarelse af spørgsmål fra Folketin-
gets Europaudvalg til finansministeren
11. januar 2006
Spørgsmål 3 stillet den 20. december:
Ministeren bedes – som lovet på Europaudvalgsmødet den 15. december 2005 – sende et notat der
redegør for den videre proces for implementering af de finansielle perspektiver for 2007-2013, herunder
håndteringen af de underliggende retsakter.
Svar:
Aftalen om de finansielle perspektiver, som blev indgået på Det Europæiske Råds mø-
de den 15-16. december, udstikker de overordnede rammer på udgiftsområderne for
EU's budget for 2007-2013. En endelig aftale skal nu forhandles med Europa-
Parlamentet og Kommissionen. Dette forventes at starte tidligt i det nye år. Aftalen vil
bestå i vedtagelsen af en interinstitutionel aftale indeholdende udgiftsrammerne samt
regler for midlernes implementering i den årlige budgetprocedure. Det østrigske for-
mandskab vil forestå forhandlingerne, som skal godkendes endeligt i Rådet.
Parallelt med forhandlingerne om de overordnede udgiftsrammer har Kommissionen
fremlagt mere end 35 forslag til retsakter, der indeholder forslag til udgiftsrammer for
de enkelte programmer. Disse udgiftsrammer udgør i praksis grundlaget for væsentlige
dele af de årlige budgetter.
Af den nuværende interinstitutionelle aftale fremgår således for programmer vedtaget
ved fælles beslutningsprocedure, at
”Budgetmyndigheden [dvs. Rådet og Europa-Parlamentet] forpligter sig ligesom Kommissionen ved
forelæggelsen af sit foreløbige budgetforslag til ikke at afvige fra dette beløb, medmindre der foreligger
objektive og varige nye forhold, der kan begrundes særskilt og detaljeret under hensyn til de resultater,
der er opnået ved programmets gennemførelse, især på grundlag af evalueringer”.
Såvel Rådet som Europa-Parlamentet har parallelt med forhandlingerne om de over-
ordnede udgiftsrammer behandlet de underliggende retsakter. I Rådet er denne behand-
ling sket uden at tage konkret stilling til de foreslåede udgiftsrammer. Endvidere er der
generelt blevet forhandlet med henblik på at opnå enighed om den ikke-finansielle del
af forslagene under forbehold for eventuelle justeringer, når de udgiftsmæssige rammer
bliver kendte.
Efter indgåelsen af en endelig aftale om de finansielle perspektiver for 2007-2013 kan
midlerne fordeles på de forskellige retsakter.
Det forventes, at Kommissionen vil fremlægge et nyt samlet forslag til midlernes forde-
ling på retsakter inden for de relevante udgiftskategorier (udgiftskategori 1a, 3a, 3b og
4). Dette vil danne baggrund for forhandlinger mellem Rådet og Europa-Parlamentet.
Når disse beløb er vedtaget vil de kunne indsættes i retsakterne, som afslutningsvis kan
vedtages endeligt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
For EU's strukturfonde (udgiftskategori 1b) er aftaleteksten detaljeret, således at hoved-
substanspunkterne i retsakterne er afklaret. For kategori 2 (naturens ressourcer) vil
landbrugsudgifterne følge eksisterende retsakter. Hovedparten af de resterende midler
fordeles til fiskeri- og landdistriktsstøtte, hvilket fremgår direkte af aftaleteksten, mens
præcise kriterier for midlernes fordeling mellem lande endnu ikke er fastsat.
Regeringen har og vil løbende forelægge retsakterne med henblik på forhandlingsman-
dat i Folketingets Europaudvalg. Angående fordelingen af udgiftsrammerne mellem de
enkelte programmer vil regeringen henholde sig til mandaterne ved de konkrete retsak-
ter og mandatet for de finansielle perspektiver samt i nødvendigt omfang tage yderlige-
re mandat.