Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
2612 - økofin
Offentligt
1453412_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
13017/04 (Presse 284)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2612. samling i Rådet
Økonomi og finans
Den 21. oktober 2004 i Luxembourg
Formand
Gerrit ZALM
Nederlandenes viceministerpræsident og finansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 6083 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
13017/04 (Presse 284)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453412_0002.png
21.X.2004
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog konklusionerne om de budgetoplysninger,
Grækenland
har forelagt, og om
de admi-
nistrative byrder for erhvervslivet,
og drøftede budgetfleksibiliteten inden for EU's
finansielle
rammer
for perioden 2007-13. Det drøftede også de foranstaltninger,
Nederlandene
har truffet for
at efterkomme den henstilling, som Rådet fremsatte i juni i forbindelse med EU's procedure for
uforholdsmæssigt store underskud.
Rådet vedtog fælles holdninger om Europass, en samlet europæisk dokumentmappe for job- og ud-
dannelsessøgende, samt om et udkast til afgørelse om udvidelse af initiativet "Den Europæiske Kul-
turhovedstad", således at byer i de nye medlemsstater kan deltage fra 2009.
Rådet godkendte også et mandat til Kommissionen til at forhandle en fiskeriaftale med Libyen og
gav grønt lys for indledning af forhandlinger om Andorras brug af europengesedler og euromønter.
13017/04 (Presse 284)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453412_0003.png
21.X.2004
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
STABILITETS- OG VÆKSTPAGTEN .......................................................................................... 6
Proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud i Nederlandene................... 6
Medlemsstaternes finanspolitiske underretninger og budgetdata indberettet af
Grækenland............................................................................................................................ 6
ERHVERVSPOLITIK - DEN ADMINISTRATIVE BYRDE FOR ERHVERVSLIVET ................ 8
BEKÆMPELSE AF SVIG.............................................................................................................. 9
EU'S FINANSIELLE RAMME FOR 2007-2013 .......................................................................... 10
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Aftale med Andorra - monetære relationer .......................................................................................................11
Rapport om opfølgningen af handlingsplanen for risikovillig kapital ................................................................11
Moms - automobilbranchen - Det Forenede Kongerige.....................................................................................12
Moms på tunnelafgiften for Gran San Bernardo-tunnelen .................................................................................12
Moms på dørsalg - Portugal .............................................................................................................................13
UDVIDELSE
Bulgarien og Rumænien - finansiel støtte til miljø og transportnet ....................................................................13
FISKERI
Aftale med Kap Verde.....................................................................................................................................13
Aftale med Mauritius.......................................................................................................................................14
Partnerskabsaftale med Libyen ........................................................................................................................14
UDDANNELSE
Europass .........................................................................................................................................................14
KULTUR
Den Europæiske Kulturhovedstad ....................................................................................................................15
1
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
13017/04 (Presse 284)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453412_0004.png
21.X.2004
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Jan DE BOCK
Den Tjekkiske Republik:
Bohuslav SOBOTKA
Danmark:
Thor PEDERSEN
Tyskland:
Hans EICHEL
Estland:
Taavi VESKIMÄGI
Grækenland:
Georgios ALOGOSKOUFIS
Spanien:
Pedro SOLBES MIRA
Frankrig:
Pierre SELLAL
Irland:
Brian COWEN
Italien:
Domenico SINISCALCO
Cypern:
Iacovos KERAVNOS
Letland:
Oskars SPURDZIŅŠ
Litauen:
Algirdas BUTKEVIČIUS
Luxembourg:
Jean-Claude JUNCKER
Ungarn:
Támas KATONA
Malta:
Tonio FENECH
Nederlandene:
Gerrit ZALM
Østrig:
Karl-Heinz GRASSER
Polen:
Miroslaw GRONICKI
Portugal:
António BAGÃO FÉLIX
Fast repræsentant
Vicepremierminister og finansminister
Finansminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Anden vicepremierminister og økonomi- og finansminister
Fast repræsentant
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Premierminister, ministre d'Etat og finansminister
Politisk statssekretær, Finansministeriet
Statssekretær, Finansministeriet
Viceministerpræsident, finansminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Finansminister og minister for offentlig forvaltning
13017/04 (Presse 284)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453412_0005.png
21.X.2004
Slovenien:
Dušan MRAMOR
Slovakiet:
Vladimír TVAROŠKA
Finland:
Antti KALLIOMÄKI
Sverige:
Gunnar LUND
Det Forenede Kongerige:
Jon CUNLIFFE
Finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
Vicestatsminister, finansminister
Minister, Finansministeriet, med ansvar for international
økonomi og finansmarkeder
Direktør for makroøkonomisk politik og internationale
finanser under Finansministeriet
Kommissionen:
Romano PRODI
Joaquín ALMUNIA AMANN
Michaele SCHREYER
Formand
Medlem
Medlem
Endvidere deltog:
Pierre VAN DER HAEGEN
Philippe MAYSTADT
Caio KOCH-WESER
Jan Willem OOSTERWIJK
Generaldirektør for Den Europæiske Centralbank
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
13017/04 (Presse 284)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453412_0006.png
21.X.2004
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
STABILITETS- OG VÆKSTPAGTEN
Proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud i Nederlandene
Rådet drøftede de foranstaltninger Nederlandene har truffet som følge af Rådets henstilling under
EU's procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud. På baggrund af en udtalelse
fra kommissær Joaquin Almunia noterede det sig med tilfredshed, at de foranstaltninger, som de
nederlandske myndigheder har truffet for at efterkomme Rådets henstilling af 2. juni, forekommer
tilstrækkelige til at bringe situationen med det nuværende uforholdsmæssigt store underskud i
Nederlandene til ophør senest i 2005.
Rådet opfordrede i sin henstilling Nederlandene til inden den 2. oktober at træffe afgørelse om for-
anstaltninger med henblik på at korrigere det uforholdsmæssigt store underskud, der blev konstate-
ret sidste år. Det opfordrede Nederlandene til at bringe situationen med det uforholdsmæssigt store
underskud til ophør senest i 2005 og til at sikre, at budgetkonsolideringen i retning af en budgetsal-
do tæt på balance eller i overskud videreføres, selv efter at det uforholdsmæssigt store underskud er
blevet korrigeret.
Rådet noterede i juni, at underskuddet udgjorde 3,2% af bruttonationalproduktet i 2003, hvorved det
oversteg den maksimale referenceværdi på 3%, der er fastsat i traktaten. De foranstaltninger,
Nederlandene har truffet for at korrigere situationen, sigter mod et underskud på 2,6% af BNP i
2005. Det er hensigten, at konsolideringen skal videreføres de følgende år, således at underskuddet
skulle komme ned på 2,1% i 2006 og 1,9% i 2007.
Selv om Kommissionen endnu ikke har offentliggjort efterårsprognosen og ikke kan bekræfte, om
den kan tilslutte sig denne fremskrivning, gav Joaquin Almunia, medlem af Kommissionen, udtryk
for tilfredshed med såvel de trufne foranstaltninger som det planlagte forløb for nedbringelse af
underskuddet.
Medlemsstaternes finanspolitiske underretninger og budgetdata indberettet af Grækenland
Kommissionen orienterede Rådet om sidste måneds finanspolitiske underretninger fra medlemssta-
terne og vedtog følgende konklusioner om de budgetdata, Grækenland har indberettet.
"Rådet havde en indgående drøftelse af de reviderede græske finanspolitiske oplysninger. Det erin-
drede om de betænkeligheder, som ministrene havde givet udtryk for på det uformelle møde den
10.-11. september. Økofin-Rådet noterede sig Kommissionens orienterende note om oplysningerne
i Grækenlands finanspolitiske underretning.
13017/04 (Presse 284)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21.X.2004
Rådet hilste Kommissionens initiativ velkommen og så frem til en detaljeret rapport om
Grækenlands oplysninger vedrørende underskud og gæld tilbage til 1997, der skal forelægges sna-
rest, når EFC er færdig med sin behandling heraf. Rådet anerkendte, at de græske myndigheder er
rede til og indstillet på at arbejde sammen med Kommissionen for at få skabt klarhed omkring en
række spørgsmål, og henstillede indtrængende til de græske myndigheder, at de indberetter alle
nødvendige oplysninger, så rapporten kan gøres færdig inden det næste møde i Økofin-Rådet. Rådet
og Kommissionen samt de græske myndigheder vil på den baggrund inden for deres respektive om-
råder kunne drage de nødvendige konsekvenser med henblik på som en prioritet at forbedre kvalite-
ten af budgetoplysningerne for at undgå problemer i fremtiden. Revision af budgetoplysninger af
samme art som nu har været konstateret i Grækenlands tilfælde bør ikke gentage sig i Fællesska-
bet."
13017/04 (Presse 284)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453412_0008.png
21.X.2004
ERHVERVSPOLITIK - DEN ADMINISTRATIVE BYRDE FOR ERHVERVSLIVET
Rådet drøftede den potentielle byrde, overholdelsen af lovgivningen pålægger erhvervslivet, og
vedtog følgende konklusioner:
"Rådet støtter udviklingen af en fælles europæisk metode til at måle den administrative byrde, som
EU-lovgivning og -regulering pålægger erhvervslivet, som et af de elementer, der kan anvendes
med henblik på mikroøkonomisk vurdering af specifikke nye initiativer eller med henblik på for-
enkling af gældende lovgivning og for at forbedre evalueringen af politikafgørelser og resultater.
Ministrene var enige om, at en fælles europæisk metode bl.a. bør bygge på anbefalinger fra EPC, og
at metoden vil kunne følge standardomkostningsmodellen (SCM) uden nødvendigvis at være iden-
tisk hermed, afhængigt af resultaterne af fremtidige pilotprojekter.
Rådet (ØKOFIN) ser positivt på, at Kommissionen inden længe agter at forelægge en meddelelse
herom. Det anmoder Kommissionen om at fortsætte udviklingen af en fælles metode, bl.a. ved
iværksættelse af pilotprojekter for at få metodens tekniske karakteristika samt dens anvendelse i
konkrete tilfælde, såvel forudgående som efterfølgende, fastlagt nærmere. Pilotfasen og anvendelse
af en metode i EU med et positivt resultat vil kræve aktivt samarbejde fra medlemsstaternes side.
Ministrene gav tilsagn om at bistå Kommissionen med at give de oplysninger, der er nødvendige for
at foretage vurderinger, når Kommissionen anmoder herom. Rådet opfordrer Kommissionen til at
forelægge og gennemføre en fælles metode til at måle den administrative byrde så hurtigt som mu-
ligt i 2005, når pilotfasen er afsluttet. Det opfordrer også Kommissionen og medlemsstaterne til at
overveje, hvordan der senere kan udvikles kvantitative mål for nedbringelse af den administrative
byrde på bestemte områder inden for erhvervslivet.
Rådet (ØKOFIN) vil vende tilbage til spørgsmålet om regulering, herunder navnlig spørgsmålet om
afprøvning af konkurrenceevnen, senere på året. Rådet finder det vigtigt, at Det Europæiske Råd på
forårsmødet i 2005 vender tilbage til dette spørgsmål i forbindelse med midtvejsrevisionen af
Lissabon-strategien."
13017/04 (Presse 284)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453412_0009.png
21.X.2004
BEKÆMPELSE AF SVIG
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af følgende:
·
årsberetningen for 2003 om beskyttelse af EU's finansielle interesser i forbindelse med bekæm-
pelse af svig;
·
et forslag til en handlingsplan for 2004 og 2005 vedrørende bekæmpelse af svig;
·
et forslag til en forordning om gensidig bistand med henblik på beskyttelse af EU's finansielle
interesser.
Kommissionen orienterede desuden Rådet om indgåelsen og ratificeringen af EU's aftale med
Schweiz om bekæmpelse af svig og om en tolvårig aftale om bekæmpelse af smugleri, som Kom-
missionen og ti medlemsstater har indgået med Philip Morris International.
I beretningen foretages en vurdering af gennemførelsen af handlingsplanen for 2001-03 og opfølg-
ningen af Revisionsrettens årsberetning om svig for 2002, og der foretages en gennemgang af de
foranstaltninger, som medlemsstaterne har truffet i 2003 til bekæmpelse af svig.
Formålet med den foreslåede forordning er at sikre, at medlemsstaterne og Kommissionen bistår
hinanden og udveksler oplysninger vedrørende anvendelse af udbyttet fra EU-svig, momssvig og
anden ulovlig aktivitet, der skader EU's finansielle interesser.
13017/04 (Presse 284)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453412_0010.png
21.X.2004
EU'S FINANSIELLE RAMME FOR 2007-2013
Rådet havde en drøftelse om budgetfleksibilitet inden for EU's finansielle ramme for 2007-2013.
Det noterede sig de forslag, Kommissionen forelagde med henblik på at få ændret henholdsvis ord-
ningen for EU's egne indtægter og mekanismen for korrektion af budgetuligevægte under den nye
finansielle ramme.
Debatten koncentrerede sig om Kommissionens forslag om at indføre en vækstjusteringsfond til
støtte for EU's økonomiske reformstrategi og om ændring af budgetstrukturen, der skal sætte EU i
stand til at imødekomme fremtidige behov. Ændringerne er en del af et forslag til ny aftale mellem
EU-institutionerne om budgetforvaltning og budgetprocedurer.
Delegationerne var enige om, at den nuværende interinstitutionelle aftale (IIA) yder et nyttigt bidrag
til en velfungerende årlig budgetprocedure. De var enige om, at spørgsmål vedrørende fleksibilitet
hænger uløseligt sammen med principperne om budgetdisciplin og bør ses i sammenhæng med en
samlet aftale om den nye finansielle ramme.
Det er formandskabets mål inden for den tidsramme, der er fastlagt i Rådets flerårige strategiske
program, at gøre det muligt for Det Europæiske Råd at træffe afgørelser på mødet den 17. december
om principper og retningslinjer for den finansielle ramme. De principper og retningslinjer, der afta-
les, vil danne grundlag for det videre arbejde med at nå til politisk enighed næste år.
Fornyelsen af IIA vil være det sidste element i en aftale om den finansielle ramme og derfor først
blive færdighandlet til sidst i forhandlingerne. Arbejdet med IIA vil dog bidrage til forberedelsen af
de afgørelser, Det Europæiske Råd skal træffe i december.
*
*
*
Ministrene blev under frokosten orienteret om resultatet af Eurogruppens møde den 20. oktober. De
drøftede EU's finansielle ramme for 2007-2013 og mødte James D. Wolfensohn, præsident for Ver-
densbanken.
13017/04 (Presse 284)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453412_0011.png
21.X.2004
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Aftale med Andorra - monetære relationer
Rådet vedtog en afgørelse om indledning af forhandlinger om en aftale med Andorra om Andorras
brug af europengesedler og euromønter, euroens retlige status i Andorra og adgang til euroområdets
betalingssystemer
(13278/04).
Kommissionen fører forhandlingerne på Fællesskabets vegne. Nabolandene Spanien og Frankrig
samt Den Europæiske Centralbank tilknyttes forhandlingerne fuldt ud.
Forhandlingerne suspenderes, såfremt Andorra ikke ratificerer aftalen om beskatning af indtægter
fra opsparing senest den 30. april 2005.
Rapport om opfølgningen af handlingsplanen for risikovillig kapital
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet hilser FSC's rapport velkommen og understreger, at markeder for risikovillig kapital spiller
en afgørende rolle for tilvejebringelse af egenkapitalfinansiering til vækststærke små og mellemsto-
re virksomheder og dermed for jobskabelse og udvikling af en stærk iværksætterkultur i EU. Effek-
tive markeder for risikovillig kapital yder et centralt bidrag til en konkurrencedygtig, innovativ og
dynamisk økonomi i EU i henhold til Lissabonstrategien.
Rådet anerkender behovet for, at henholdsvis Kommissionen og medlemsstaterne fortsætter deres
bestræbelser på at tackle den kompleksitet og tværfaglighed, som kendetegner markederne for risi-
kovillig kapital. Der bør tages behørigt hensyn til markedernes samspil med en række politikker på
forskellige områder (vedrørende bl.a. forskning, udvikling og innovation, tilskyndelse til iværksæt-
terånd, udvikling af et SMV-venligt miljø, social- og regionalpolitik, konkurrencespørgsmål, be-
skatning, beskæftigelse og Fællesskabets finansielle instrumenter).
Rådet:
ser med tilfredshed på Kommissionens planer om fortsat at overvåge udviklingen på de
europæiske markeder for risikovillig kapital tæt for derved at afdække misforhold og gen-
nemføre yderligere analyser af aspekter af markederne, hvor det stadig er muligt at øge
effektiviteten; overvågningen bør omfatte hele den finansielle kæde, fra seed-investering til
exit-mekanismer. Exit-mulighederne forbedres betydeligt, hvis der findes velfungerende og
likvide kapitalmarkeder, der omfatter hele Europa. I denne forbindelse er det helt afgøren-
de, at handlingsplanen for finansielle tjenesteydelser (FSAP) gennemføres fuldt ud og vi-
dereføres i fremtiden;
13017/04 (Presse 284)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21.X.2004
opfordrer til at forbedre samarbejdet mellem alle berørte tjenester og institutioner på EF-
niveau samt på nationalt og regionalt niveau; Rådet anbefaler derfor, at der gøres en yder-
ligere indsats bl.a. ved en konsekvent strategi på medlemsstatsniveau for at udbedre de
mangler og fjerne de hindringer, der i øjeblikket begrænser mulighederne for at udvikle
markederne for risikovillig kapital, på både udbuds- og efterspørgselssiden, bl.a. ved at
formidle de bedste erfaringer;
finder, at der bør tages behørigt hensyn til EU-lovgivningens konsekvenser for markederne
for risikovillig kapital i forbindelse med forbedringer og forenklinger af regelsættene. Rå-
det noterer sig, at der er forskelle mellem gældende direktiver for så vidt angår begræns-
ninger for institutionelle investorers investeringer, og opfordrer derfor Kommissionen til at
vurdere effekten af de gældende regler for investering i privat egenkapital/venturekapital i
livsforsikringsdirektivet og til at tage hensyn til mulighederne for at investere i ventureka-
pital i forbindelse med den revision af direktivet om investeringsinstitutter (UCITS), der i
henhold til dette direktiv skal finde sted i 2005;
konstaterer med tilfredshed, at Kommissionen agter at revidere statsstøttepolitikken for
risikovillig kapital;
finder, at det nye EU-regelsæt om kapitaldækning til gennemførelse af Basel II-aftalen bør
tage behørigt hensyn til den lavere risikoprofil, der kendetegner investeringer af risikovillig
kapital i EU i kraft af tilstrækkeligt diversificerede porteføljer, og understreger, at det vil
lægge særlig vægt på denne faktor i lovgivningsprocessen frem mod det nye regelsæt om
kapitaldækning."
Moms - automobilbranchen - Det Forenede Kongerige
Rådet vedtog en beslutning om bemyndigelse af Det Forenede Kongerige til at fravige momsdirek-
tivet for at forhindre momsunddragelse, fordi leveringer vurderes for lavt i automobilbranchen
(12667/04).
Med beslutningen får Det Forenede Kongerige tilladelse til at anvende normalværdien for den på-
gældende levering som beskatningsgrundlag ved leveringer af tjenesteydelser, der består i anven-
delsen af et motorkøretøj, hvor leverandøren og modtageren er indbyrdes forbundne personer i
automobilbranchen.
Moms på tunnelafgiften for Gran San Bernardo-tunnelen
Rådet vedtog en beslutning om bemyndigelse af Italien til at fravige direktiv 77/388/EØF; ved den-
ne beslutning bemyndiges Italien til at indgå en aftale med Schweiz om, at tunnelafgiften for Gran
San Bernardo-tunnelen fritages for moms
(12670/04).
13017/04 (Presse 284)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453412_0013.png
21.X.2004
Da Schweiz ikke opkræver moms eller lignende afgifter af tunnelafgiften og ikke kan pålægges at
anvende og opkræve italiensk moms af afgiften for Gran San Bernardo-tunnelen, er der opstået for-
skel i brugeromkostningerne og fordrejning af konkurrencen i forbindelse med salg af rabatkort,
idet disse er billigst i Schweiz.
Tilladelsen gives på betingelse af, at Italien hvert år anslår, hvor stort momstabet er, og lægger et
tilsvarende beløb til det momsgrundlag, der anvendes til fastlæggelse af dens bidrag til Fællesska-
bets egne indtægter.
Moms på dørsalg - Portugal
Rådet vedtog en beslutning om bemyndigelse af Portugal til at anvende en særlig foranstaltning for
moms på dørsalg indtil den 31. december 2009
(12955/04).
Fravigelsen fra momsdirektiv 77/388/EØF er en forenklingsforanstaltning, der tillader firmaer i
dørsalgssektoren at betale momsen i stedet for dørsalgsforhandlerne på grundlag af den pris, dør-
salgsforhandlerne videresælger varerne til kunderne for. Fravigelsen er begrænset til de tilfælde,
hvor virksomheden sælger sine varer direkte til dørsalgsforhandlerne, og disse videresælger dem
direkte til de endelige forbrugere.
UDVIDELSE
Bulgarien og Rumænien - finansiel støtte til miljø og transportnet
Rådet vedtog en afgørelse om omfordelingen af midler under det strukturpolitiske førtiltrædelse-
sinstrument (ISPA) blandt de resterende modtagerlande, dvs. Bulgarien og Rumænien
(12428/04).
FISKERI
Aftale med Kap Verde
Rådet vedtog en forordning om indgåelse af en aftale i form af brevveksling om forlængelse af pro-
tokollen om fastsættelse af de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er omhandlet i
aftalen mellem Det Europæiske Økonomiske Fællesskab og Republikken Kap Verde om fiskeri ud
for Kap Verde, for perioden 1. juli 2004 - 30. juni 2005
(12362/04, 12357/04).
13017/04 (Presse 284)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453412_0014.png
21.X.2004
Fiskerimulighederne tildeles franske, spanske og portugisiske fartøjer, nærmere bestemt notfartøjer
til tunfiskeri, stangfartøjer til tunfiskeri og langlinefartøjer med flydeline. Den finansielle modydel-
se, som Det Europæiske Fællesskab skal betale, er fastsat til 680 000 EUR om året.
Aftale med Mauritius
Rådet vedtog en forordning om indgåelse af protokollen om fastsættelse for perioden 3. decem-
ber 2003 - 2. december 2007 af de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er omhand-
let i aftalen mellem Det Europæiske Økonomiske Fællesskab og regeringen for Mauritius om fiskeri
i de mauritiske farvande
(12395/04, 12391/04).
Fiskerimulighederne tildeles franske, spanske, italienske, portugisiske og britiske fartøjer, nærmere
bestemt notfartøjer til tunfiskeri og langlinefartøjer med flydeline. Den finansielle modydelse, som
Det Europæiske Fællesskab skal betale, er fastsat til 487 500 EUR om året.
Partnerskabsaftale med Libyen
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger med
Libyen om en fiskeripartnerskabsaftale.
UDDANNELSE
Europass
Rådet vedtog en fælles holdning vedrørende udkastet til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning
om indførelse af Europass, en samlet europæisk dokumentmappe (herunder det europæiske cv), der
præsenterer job- og uddannelsessøgendes kvalifikationer og kompetencer
(12242/04).
Udkastet til beslutning tager sigte på at forbedre den gensidige anerkendelse af eksamens- og af-
gangsbeviser for dermed at bidrage til at fremme mobiliteten på det europæiske arbejdsmarked.
Den fælles holdning vil blive sendt til Europa-Parlamentet med henblik på andenbehandling.
13017/04 (Presse 284)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453412_0015.png
21.X.2004
KULTUR
Den Europæiske Kulturhovedstad
Rådet vedtog en fælles holdning vedrørende Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om ændring
af afgørelse (nr. 1419/1999/EF)
1
om "Den Europæiske Kulturhovedstad" for at give de nye med-
lemsstater mulighed for at deltage i arrangementet fra 2009
(12029/04).
Den fælles holdning vil blive sendt til Europa-Parlamentet med henblik på andenbehandling.
1
EFT L 166 af 17.71999, s. 1.
13017/04 (Presse 284)
15
DA