Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
2611 - landbrug og fiskeri
Offentligt
1453377_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
13129/04 (Presse 286)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2611. samling i Rådet
Landbrug og fiskeri
Luxembourg, den 18. oktober 2004
Formand
Cees VEERMAN
Nederlandenes minister for landbrug, naturspørgsmål og fø-
devarekvalitet
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 9589 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
13129/04 (Presse 286)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453377_0002.png
18.X.2004
Vigtigste resultater af Rådets samling
På landbrugsområdet havde Rådet en omfattende orienterende drøftelse af, hvilke retningslinjer der
skal udstikkes for
frugt- og grøntsagssektoren.
Kommissær FISCHLER, gav i forbindelse med sin sidste mødedeltagelse en omfattende redegørelse
for de seneste
internationale handelsforhandlinger.
På fiskeriområdet havde Rådet en offentlig forhandling om det fremtidige
EF-fiskerikontrol-
agentur.
13129/04 (Presse 286)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453377_0003.png
18.X.2004
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
LANDBRUG .................................................................................................................................. 7
Frugt og grøntsager ................................................................................................................ 7
EU-aktionsplan for økologiske fødevarer og økologisk landbrug - Rådets konklusioner* ....... 9
Internationale handelsforhandlinger ..................................................................................... 12
EF-fiskerikontrolagentur ...................................................................................................... 13
Bilateral aftale mellem EF og Norge .................................................................................... 14
Genopretningsplaner: Jomfruhummer, sydlig kulmule og tunge ........................................... 15
Lov om bioterrorisme........................................................................................................... 16
Skolemælk ........................................................................................................................... 16
Gennemførelsen af reformen af den fælles landbrugspolitik ................................................. 17
Kornoverskud ...................................................................................................................... 17
Kornoverskud II................................................................................................................... 18
FISKERI ....................................................................................................................................... 13
EVENTUELT ............................................................................................................................... 16
1
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
13129/04 (Presse 286)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.X.2004
Skader forvoldt af ugunstige vejrforhold .............................................................................. 18
Sameksistens med gmo-afgrøder .......................................................................................... 19
BSE ..................................................................................................................................... 19
Rabies.................................................................................................................................. 20
Den internationale traktat om plantegenetiske ressourcer ..................................................... 20
Bluetongue........................................................................................................................... 20
Oliepriser ............................................................................................................................. 21
Fiskeriaftalen mellem EU og Angola ................................................................................... 21
Tilrettelæggelse af det fremtidige arbejde............................................................................. 22
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
EKSTERNE FORBINDELSER
Associeringsaftalen med Bulgarien - Offentlig støtte i stålsektoren ...................................................................23
DEN EUROPÆISKE SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Krisestyringsoperationer - Aftaler med Island, Norge og Rumænien*...............................................................23
EU's retsstatsmission i Georgien - Aftale om status ..........................................................................................23
13129/04 (Presse 286)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453377_0005.png
18.X.2004
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Sabine LARUELLE
Yves LETERME
Minister for selvstændige erhverv og små og mellemstore
virksomheder samt landbrug
Ministerpræsident for den flamske regering og flamsk
minister for institutionel reform, landbrug, havfiskeri og
landdistriktspolitik
Landbrugsminister
Fødevareminister
Forbundsminister for forbrugerbeskyttelse, fødevarer og
landbrug
Landbrugsminister
Minister for udvikling af landdistrikterne og fødevarer
Minister for landbrug, fiskeri og fødevarer
Minister for landbrug, fødevarer, fiskeri og land-
distriktspørgsmål
Minister for landbrug og fødevarer
Viceminister, Miljøministeriet og Ministeriet for Kultur-
og Naturarv samt Lokalstyre
Landbrugs- og skovbrugsminister
Minister for landbrug, naturressourcer og miljø
Landbrugsminister
Viceminister for landbrug
Minister for landbrug, vinavl og udvikling af landdistrik-
terne, minister for selvstændige erhverv, små og mellem-
store virksomheder, turisme og boligspørgsmål
Landbrugsminister og minister for regionaludvikling
Statssekretær for landbrug og fiskeri, Miljøministeriet og
Ministeriet for Landdistriktspørgsmål
Minister for Landbrug, Naturspørgsmål og Fødevare-
kvalitet
Den Tjekkiske Republik:
Jaroslav PALAS
Danmark:
Hans Christian SCHMIDT
Tyskland:
Renate KÜNAST
Estland:
Ester TUIKSOO
Grækenland:
Evangelos BASIAKOS
Spanien:
Elena ESPINOSA MANGANA
Frankrig:
Hervé GAYMARD
Irland:
Mary COUGHLAN
Pat the COPE GALLAGHER
Italien:
Giovanni ALEMANNO
Cypern:
Efthymios EFTHYMIOU
Letland:
Mārtiņš ROZE
Litauen:
Dalia MINIATAITĖ
Luxembourg:
Fernand BODEN
Ungarn:
Imre NÉMETH
Malta:
Francis AGIUS
Nederlandene:
Cornelis Pieter VEERMAN
13129/04 (Presse 286)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453377_0006.png
18.X.2004
Østrig:
Josef PRÖLL
Polen:
Józef Jerzy PILARCZYK
Portugal:
Carlos COSTA NEVES
Slovenien:
Marija MARKEŠ
Slovakiet:
Zsolt SIMON
Finland:
Juha KORKEAOJA
Sverige:
Ann-Christin NYKVIST
Det Forenede Kongerige:
Margaret BECKETT
Ben BRADSHAW
Forbundsminister for landbrug og skovbrug samt miljø og
vandforvaltning
Statssekretær, ministeriet for landbrug og udvikling af
landdistrikter
Minister for landbrug, fiskeri og skovbrug
Statssekretær for landbrug
Landbrugsminister
Minister for landbrug og skovbrug
Landbrugsminister
Minister for miljø, fødevarer og landdistriktspørgsmål
Statssekretær, Ministeriet for Miljø, Fødevarer og Land-
distriktspørgsmål
Kommissionen:
Franz FISCHLER
David BYRNE
Medlem
Medlem
13129/04 (Presse 286)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453377_0007.png
18.X.2004
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
LANDBRUG
Frugt og grøntsager
Rådet havde en orienterende drøftelse, baseret på et spørgeskema fra formandskabet
(13265/04),
om
Kommissionens rapport om forenkling af den fælles markedsordning for frugt og grøntsager.
Rådet opfordrede Specialkomitéen for Landbrug til at udarbejde de konklusioner, der skal vedtages
på samlingen i Rådet (landbrug og fiskeri) i november.
Med hensyn til det første spørgsmål støttede et stort flertal af delegationer de gældende principper
og mål for 1996-reformen af den fælles markedsordning for både friske og forarbejdede produkter.
Nogle delegationer gik ind for en mere markedsorienteret holdning til den fælles markedsordning
samt gennemførelse af en afkoblet betaling i tråd med de principper, der blev fastsat med reformen
af den fælles landbrugspolitik i 2003.
Med hensyn til producentorganisationernes funktion foreslog flere delegationer forbedringer i form
af større fleksibilitet og subsidiaritet for medlemsstaterne. Nogle delegationer fremhævede dog, at
der er risiko for samhandelsfordrejninger, hvis der gives mulighed for en sådan fleksibilitet.
Nogle delegationer foreslog, at der indføres en høstforsikringsmekanisme og en opkøbsforanstalt-
ning som yderligere forvaltningsredskaber til imødegåelse af markedskriser. Et par delegationer var
imod den eksisterende tilbagekøbsmekanisme i tilfælde af overskud, mens andre fandt det nødven-
digt at bibeholde den.
Endelig erkendte alle delegationer de positive sundhedsaspekter ved frugt og grøntsager og tilskyn-
dede til øget forbrug heraf i EU. Nogle delegationer foreslog, at der indføres supplerende instru-
menter i den fælles markedsordning. Andre delegationer påpegede, at fremme af frugt og grøntsager
foruden i forordning (EF) nr. 2200/96 allerede tilgodeses via et program for horisontal fremme, og
at noget sådant bør ske inden for rammerne af de eksisterende finansielle midler.
13129/04 (Presse 286)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.X.2004
Kommissær FISCHLER gav en positiv af vurdering af den fælles markedsordning for frisk frugt og
friske grøntsager siden reformen i 1996, men understregede behovet for at fokusere på produkternes
kvalitet og forsyningssammenlægning gennem styrkelse af producentorganisationerne. Han anførte,
at spørgsmålet om forarbejdet frugt og forarbejdede grøntsager skal drøftes, inden der forelægges
lovgivningsforslag. Med hensyn til krisestyring foreslog han, at frugt og grøntsager inddrages i et
mere omfattende og bredere projekt, der dækker flere sektorer. Endelig gik han ind for at anvende
horisontale instrumenter i forbindelse med udvikling i landdistrikterne (anden søjle) med henblik på
at fremme forbruget af frugt og grøntsager.
Kommissionens rapport
(11889/04 + ADD 1)
blev forelagt Rådet den 10. august 2004, navnlig for
at bidrage til debatten i Rådet, Europa-Parlamentet og den berørte sektor ved at rejse strategiske
spørgsmål om mulige forbedringer af grundforordningen (EF) nr. 2200/96.
13129/04 (Presse 286)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.X.2004
EU-aktionsplan for økologiske fødevarer og økologisk landbrug - Rådets konklusioner*
Rådet vedtog følgende konklusioner om EU-aktionsplanen for økologiske fødevarer og økologisk
landbrug
(13411/04):
"Rådet for Den Europæiske Union
1.
bifalder Kommissionens meddelelse af juni 2004 om en EU-aktionsplan for økologiske
fødevarer og økologisk landbrug som et vigtigt skridt i retning af et samlet politisk koncept
for hele den økologiske produktions-, tilvirknings-, distributions- og handelskæde,
tilslutter sig fuldt ud Kommissionens analyse af den aktuelle situation med hensyn til den
økologiske sektors udvikling i EU,
støtter generelt det sæt bestående af 21 aktioner, der er foreslået. En hurtig og sammen-
hængende gennemførelse kan være et vigtigt bidrag til at fjerne de eksisterende hindringer
for vækst og således styrke og udvide den økologiske sektor. Disse aktioner er koncentreret
om følgende hovedlinjer:
4.
markedet for økologiske fødevarer
offentlig politik og økologisk landbrug
standarder og kontrol;
2.
3.
anser følgende aktionsformer som særlig vigtige, hvilket bør afspejles relevant i tidsplanen
for deres gennemførelse:
mere information til offentligheden og større bevidstgørelse af forbrugerne ved hjælp
af oplysningskampagner og salgsfremmende foranstaltninger, herunder brug af EU-
logoet
bedre indsamling og analyse af relevante statistiske oplysninger om hele den økolo-
giske produktions-, tilvirknings-, distributions- og handelskæde samt andre oplysnin-
ger, som er relevante for sektorens konkurrenceevne
optimering af integrationen af økologisk landbrug i programmerne for udvikling af
landdistrikter
13129/04 (Presse 286)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.X.2004
styrkelse af forskning i økologisk produktion, økologiske tilvirkningsmetoder og
markedsføring af økologiske produkter, idet der gøres fuld brug af de muligheder,
der ligger i EU's forskningsprogrammer
definition af de grundlæggende principper for økologisk produktion, både i forbin-
delse med forordning (EØF) nr. 2092/91 og i internationale fora som FAO/WHO
Codex Alimentarius og IFOAM
færdiggørelse og yderligere harmonisering af standarderne for økologisk produktion,
idet det også overvejes at udvide deres anvendelse til at omfatte områder, der ikke er
dækket på nuværende tidspunkt
præcisering af gmo-relaterede spørgsmål
tilpasning af kontrolbestemmelser og forbedring af samarbejdet mellem kontrolorga-
ner, idet der følges en risikobaseret tilgang i forbindelse med overensstemmelseskon-
trol for at strømline de administrative procedurer og sikre produkternes sporbarhed
gennemførelse af foranstaltninger, der skal fremme handelen, navnlig udviklingslan-
denes markedsadgang, herunder forbedring af mulighederne for handel med økologi-
ske produkter med tredjelande baseret på ligestilling af produkterne.
5.
Med henblik på gennemførelse af disse prioriterede aktioner opfordrer Rådet Kommissio-
nen og medlemsstaterne til, at de inden for deres respektive kompetencer
øger den tætte koordination mellem EU-kampagner, som Kommissionen iværksæt-
ter, og kampagner eller andre relevante aktiviteter på nationalt eller regionalt plan, så
de tilpasses specifikke krav på disse niveauer, idet mulighederne for samarbejde med
relevante operatører udnyttes fuldt ud
øger anerkendelsen af EU-logoet uden dermed at udelukke andre logoer
øger ressourcerne til indsamling og analyse af data, samtidig med at de søger at und-
gå unødvendige udgifter og administrative byrder for erhvervsdrivende og offentlige
myndigheder
sikrer, at den økologiske produktion er en integreret del af den fælles landbrugspoli-
tik, politikken til udvikling af landdistrikterne og de dertil hørende instrumenter
lægger behørig vægt på frivillige initiativer til etablering af områder i landdistrikter-
ne, hvor fremstilling af forædlede produkter såsom økologiske, typiske og traditio-
nelle produkter kan fremmes
13129/04 (Presse 286)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.X.2004
forbedrer koordinering og samarbejde i forbindelse med forskning og formidling af
forskningsresultater
reviderer den fællesskabslovgivning, der er relevant for økologisk produktion, på
baggrund af en definition af de grundlæggende principper og således tilskynder til en
harmonisering af standarder og om muligt gør reguleringen mindre detaljeret
udvikler en lovgivningsmæssig ramme, der skal sikre, at den frie udveksling af øko-
logiske produkter kan fungere hensigtsmæssigt, navnlig i forbindelse med private og
nationale standarder og kontrolsystemer
ændrer bilag III i forordning (EØF) nr. 2092/91 inden 1. juli 2005 og i den forbindel-
se anvender en risikobaseret tilgang med henblik på at tilpasse forordningen til de
nye kontrolbestemmelser i forordning (EF) nr. 392/2004 og udvikle tværgående kon-
trolprocedurer inden for kontrolsystemet
sikrer, at de involverede sektorer orienteres om det nye system, der skal erstatte de
nuværende nationale importundtagelser, i god tid før undtagelserne bortfalder.
6.
Rådet opfordrer Kommissionen til at fremskynde gennemførelsen af aktionsplanen ved at
træffe konkrete foranstaltninger med henblik på at sikre forenkling og sammenhæng og
fremsætte forslag herom hurtigst muligt i 2005.
Medlemsstaterne holdes orienteret om fremskridtene i Den Stående Komité for Økologisk
Landbrug."
13129/04 (Presse 286)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.X.2004
Internationale handelsforhandlinger
Rådet påhørte en ajourføring fra Kommissionens repræsentant om udviklingen med hensyn til
WTO, Mercosur, internationale forhandlinger om ris og bananer, samt den påtænkte aftale om vin
med USA. Rådet vender tilbage til nogle af disse spørgsmål igen, enten til orientering, eller når
Kommissionen forelægger forslag herom.
13129/04 (Presse 286)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453377_0013.png
18.X.2004
FISKERI
EF-fiskerikontrolagentur
Rådet havde en orienterende drøftelse (offentlig forhandling) om forslaget til Rådets forordning om
oprettelse af et EF-fiskerikontrolagentur.
Rådet finder, at Kommissionens forslag er et godt grundlag for arbejdet og opfordrer De Faste Re-
præsentanters Komité til at fortsætte drøftelserne om forslaget.
Den 21. juni i 2004
(9999/04)
havde Rådet en første foreløbig udveksling af synspunkter vedrøren-
de det forslag om oprettelse af et EF-fiskerikontrolagentur, som Kommissionen forelagde den
29. april 2004. I december 2003 blev Det Europæiske Råd enigt om, at det haster med at oprette et
sådant agentur, og besluttede, at agenturet skal have hjemsted i Vigo i Spanien. Ifølge forslaget skal
Kommissionen vedtage sammenhængende kontrol- og inspektionsprogrammer ("MCS-
programmer"), og medlemsstaterne skal samle deres nationale kontrol- og inspektionsressourcer i
en pulje til fælles anvendelse, medens agenturet skal tilrettelægge den fælles anvendelse af nationa-
le ressourcer på grundlag af en relevant fællesskabsplan.
Agenturet skal desuden varetage en række andre opgaver. Det skal bl.a. bistå medlemsstaterne med
kontrol og håndhævelse, levere kontraktmæssige tjenesteydelser til dem og uddanne inspektører.
Agenturets arbejde skal fokusere på operativ koordinering af kontrol og håndhævelse. Dets budget
bliver på ca. 5 mio. EUR (hovedsagelig fra Fællesskabets budget), og det får 50 medarbejdere.
Rådets arbejdsgruppe indledte i maj måned en foreløbig gennemgang kapitel for kapitel af dette
forslag, inden den fortsætter med en mere indgående gennemgang af de enkelte artikler. De mest
omdiskuterede spørgsmål på dette stadium vedrører medlemsstaternes og agenturets respektive be-
føjelser.
Der foreligger nu en feasibility-undersøgelse. Den fastlægger den optimale tilrettelæggelse af agen-
turets operationelle funktioner og struktur.
Da dette forslag er baseret på artikel 37, skal Europa-Parlamentet høres, men udtalelsen forventes
ikke at foreligge før den 22. februar 2005. Elspeth ATTWOOLL (UK, ALDE/ADLE) er udpeget
som ordfører for forslaget.
13129/04 (Presse 286)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.X.2004
Bilateral aftale mellem EF og Norge
Rådet havde en foreløbig udveksling af synspunkter om den bilaterale aftale mellem EF og Norge,
navnlig om, hvordan der skal betales for samhørighedskvoten for torsk. Kommissionen har nu dan-
net sig et foreløbigt indtryk af medlemsstaternes synspunkter med henblik på anden runde af for-
handlingerne med Norge den 15.-19. november.
Det forudsættes, at dagens synspunkter ikke foregriber Rådets endelige holdning til gennemførelsen
af denne aftale.
Tiden er dog endnu ikke inde til at træffe nogen beslutning om de emner, der har været rejst, og de
må drøftes yderligere. Rådet opfordrer Coreper til at fortsætte drøftelserne om disse spørgsmål.
Med aftalen om Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde har flere medlemsstater fået til-
delt mulighed for fiskeri efter torsk i norske farvande, den såkaldte samhørighedskvote for torsk.
Norge har til gengæld i henhold til fiskeriaftalen med Grønland ret til i 2004 at fiske efter lodde og
hellefisk i grønlandske farvande. Da den biologiske situation for bestandene af lodde i grønlandske
farvande og af hellefisk i EF-farvande muligvis indebærer en nedgang i disse bestande i 2005, har
Kommissionen foreslået en række forskellige løsninger for at tackle dette spørgsmål.
13129/04 (Presse 286)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.X.2004
Genopretningsplaner: Jomfruhummer, sydlig kulmule og tunge
Rådet havde en orienterende drøftelse på grundlag af et spørgeskema fra formandskabet vedrørende
to forslag om foranstaltninger til genopretning af bestandene af sydlig kulmule og jomfruhummer i
Det Cantabriske Hav og ud for den vestlige del af Den Iberiske Halvø og om genopretning af tun-
gebestandene i den vestlige del af Den Engelske Kanal og i Biscayabugten. Rådet pålagde De Faste
Repræsentanters Komité at fortsætte arbejdet med disse forslag.
13129/04 (Presse 286)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453377_0016.png
18.X.2004
EVENTUELT
Lov om bioterrorisme
Den italienske delegation gjorde Rådet og Kommissionen opmærksom på følgerne for EU's eksport
af landbrugsprodukter til USA af den amerikanske lovgivning, der for nylig trådte i kraft
(12941/04).
Den italienske delegation anførte, at loven trådte delvis i kraft den 12. december 2003,
men at kravene til eksportselskaberne, herunder at de skal registreres hos Food and Drug Admini-
stration og have en korrespondent i USA, virker indskrænkende og risikerer at ødelægge eksporten,
navnlig for små og mellemstore virksomheder. Endvidere synes der ikke at være mulighed for und-
tagelser eller handelslettelser for produkter, hvis kvalitet er anerkendt inden for EU. Den italienske
delegation ønskede en undersøgelse for at vurdere følgerne af disse nye regler for EU's eksport til
USA.
Kommissær BYRNE erkendte, at USA har et legitimt behov for en lov mod bioterrorisme, men
understregede proportionalitetsprincippets betydning og bemærkede, at USA havde indvilget i en
fleksibel holdning med hensyn til gennemførelsen af en overgangsperiode, som udløber i novem-
ber 2004.
Kommissær FISCHLER, som anførte, at en konsekvensanalyse ikke er mulig, fordi overgangsperi-
oden endnu ikke er udløbet, opfordrede medlemsstaterne til øget kommunikation med private virk-
somheder, så Kommissionen kan få at vide, hvilke problemer disse har i øjeblikket, og tage sagen
op, hvis der skulle opstå uberettigede handelshindringer.
Skolemælk
Den danske delegation, som støttedes af delegationerne for Det Forenede Kongerige, Estland,
Polen, Litauen, Finland, Sverige, Letland og Tyskland, anmodede om revision af EU's skolemælks-
ordning. Den danske delegation mente, at listen over mejeriprodukter, hvortil der kan ydes støtte,
bør revideres, så den bedre afspejler ernæringsanbefalingerne for børn, således at der bl.a. tilskyn-
des til indtag af produkter med det laveste fedtindhold.
Kommissær FISCHLER erindrede delegationerne om, at dette spørgsmål allerede er blevet drøftet
indgående under forhandlingerne om agenda 2000, og erklærede sig enig med den tyske delegation
i, at spørgsmålet om fedtindhold skal undersøges i et bredere perspektiv, der også omfatter sukker-
produkter under hensyn til de stadig større betænkeligheder med hensyn til overvægt blandt børn og
unge. Han bemærkede, at skummetmælk og yoghurt allerede er medtaget på listen over støtteberet-
tigede produkter, og at der i højere grad er taget hensyn til proteinindholdet. Han oplyste, at med-
lemsstaterne allerede har mulighed for at yde støtte til skummetmælksprodukter. Kommissæren
gjorde dog opmærksom på, at støtten skal baseres på objektive kriterier på EU-plan.
13129/04 (Presse 286)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.X.2004
Gennemførelsen af reformen af den fælles landbrugspolitik
Den danske delegation orienterede Rådet om vanskelighederne i forbindelse med gennemførelse af
den hybridmodel, som er omhandlet i artikel 59 i forordning (EF) nr. 1782/2003, og opfordrede til,
at dette spørgsmål behandles af Kommissionen, navnlig med hensyn til forordningens definition af
aktive landmænd og de krav, der stilles til landmændene, for at de kan blive berettigede til beta-
lingsrettigheder
(13487/04).
Den danske delegation fastslog, at regional afkoblet støtte baseret på en
referenceperiode (2000-2002) som fastsat i forordningen for nærværende ikke forhindrer, at land-
mænd, der opdrætter kvæg, og som har solgt deres kvæg eller jord i denne periode, kan købe eller
forpagte arealer i 2005 og søge om støtte på op til 5 000 EUR pr. ha og få afkoblet støtte, selv om
de er pensionerede landbrugere.
Kommissær FISCHLER bestred den danske delegations fortolkning af forordning (EF)
nr. 1782/2003 og påpegede fire muligheder for at håndtere sådanne tilfælde for at hindre sådan
praksis, herunder det eksisterende loft på 5 000 EUR pr. ha, gennemførelse af en klausul om "Wind-
fall profit", hvor en medlemsstat kan nedsætte fremtidig støtte til en landmand med op til 90%, hvis
denne har solgt en bedrift, som er blevet overdraget inden den 1. maj 2004, 50% beskatning af støt-
ten i de første tre år efter overdragelse af arealer og endelig medlemsstaternes adgang til retlige kla-
gemekanismer, jf. artikel 29 i forordning (EF) nr. 1782/2003, når en landmand kunstigt har skabt
betingelser for at modtage støtte.
Kornoverskud
Den ungarske og den tjekkiske delegation, som støttedes af den østrigske, franske, polske og slova-
kiske delegation, orienterede Rådet om de betragtelige overskud i forbindelse med årets kornhøst i
Centraleuropa og anmodede Fællesskabet om eksportstøtte samt foranstaltninger til sikring af ved-
varende eksport af korn fra interventionslagre, da de selv kun har ringe oplagringskapacitet
(13486/04).
Med hensyn til eksportmuligheder er der øgede transportomkostninger, fordi EU-
eksporten hovedsagelig udskibes. De eksportpriser, der tilbydes producenter i Ungarn og Den Tjek-
kiske Republik, som er indlandsstater, ligger langt under interventionsprisen, hvilket gør eksport
uattraktiv.
Kommissær FISCHLER erkendte, at kornhøsten har været usædvanligt god i indeværende produk-
tionsår, men påpegede, at Kommissionen allerede har indledt udbudsprocedurer for havre og byg,
indrømmet eksportlicenser for 3,4 mio. tons, og at spørgsmålet om omkostningerne i forbindelse
med transport af ungarsk hvede til rumænske havne allerede er løst, for at sikre Ungarn balance i
korneksporten. Endelig understregede han nødvendigheden af at bevare princippet om et indre mar-
ked og undgå, at der opstår konkurrence medlemsstaterne imellem.
13129/04 (Presse 286)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453377_0018.png
18.X.2004
Kornoverskud II
Den græske delegation gjorde også Rådet og Kommissionen opmærksom på kornoverskud og over-
skud af frugt og grøntsager i Grækenland som følge af usædvanlige vejrforhold og understregede, at
dette har negative følger for priser og landbrugernes indtægter. Den græske delegation anmodede
Kommissionen om intervention på grundlag af artikel 7 i forordning nr. 1784/2003
1
, som fastsætter,
at "Hvis markedssituationen kræver det, kan der træffes særlige interventionsforanstaltninger. Så-
danne interventionsforanstaltninger kan navnlig træffes, hvis markedsprisen i en eller flere af EF's
regioner falder eller truer med at falde i forhold til interventionsprisen."
Kommissær FISCHLER noterede sig anmodningen og oplyste, at Kommissionen fuldt ud vil an-
vende alle de markedsredskaber, der er til rådighed. Han insisterede dog på, at intervention er et
sikkerhedsnet, og på nødvendigheden af at evaluere udviklingen i landbrugernes indkomster ikke
blot i et år, men over en flerårig periode efter gennemførelsen af reformen af den fælles landbrugs-
politik i 2003.
Skader forvoldt af ugunstige vejrforhold
Den litauiske delegation, som støttedes af den lettiske delegation, orienterede Rådet om, at der i
henhold til traktatens artikel 87 vil blive ydet statsstøtte af størrelsesordenen 0,6 mio. EUR som
kompensation for de skader, der er forvoldt af naturkatastrofer og usædvanlige forhold i landbrugs-
sektoren i Litauen i foråret 2004, og bad Kommissionen analysere den litauiske regerings notat hur-
tigst muligt (13432/04). Skaderne på æbler, solbær og jordbær skyldes uventet frost i maj 2004.
Tabene anslås til 5,59 mio. EUR.
Kommissær FISCHLER forsikrede den litauiske delegation om, at han ville behandle den bebudede
anmodning om statsstøtte hurtigst muligt og gjorde det klart, at der kan ydes offentlig støtte til disse
usædvanlige skader. Han bemærkede, at de gældende kriterier for at tillade en sådan støtte er, at
produktionen skal være 30% mindre end i normale år og 20% mindre i ugunstigt stillede områder,
samt at der ikke må overkompenseres for tabene.
1
Rådets forordning (EF) nr. 1784/2004 af 29. september 2003 om den fælles markedsordning
for korn.
18
13129/04 (Presse 286)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.X.2004
Sameksistens med gmo-afgrøder
Den danske delegation, som støttedes af mange delegationer, efterlyste fælles regler for sameksi-
stens og oprettelse af en taskforce under Kommissionen, som skal koordinere indsamling og for-
midling af relevante oplysninger på EU-plan. Den danske delegation underrettede Kommissionen
om sin nylige lovgivning om sameksistens.
Den danske delegation og flere andre delegationer anmodede desuden Kommissionen om at bekræf-
te, at grænseværdien for mærkning af GMO i frø er 0%, indtil der fastsættes et andet tal.
Kommissionens repræsentant så positivt på det danske initiativ og meddelte, at han snarest ville
undersøge den pågældende lovgivning
Kommissionens repræsentant påpegede desuden, at oprettelsen af en sådan taskforce ikke bør sinke
det kæmpe arbejde, der endnu ikke er afsluttet på nationalt plan. Han gik ind for et omfattende EU-
dækkende netværk for navnlig dataindsamling og bedste praksis og erfaringer på landbrugsområdet.
Han forklarede desuden, at eftersom der ikke er fastsat en tærskel for utilsigtet tilstedeværelse af
GMO’er i konventionelle frøpartier, skal alle frøpartier, der indeholder genmodificerede frø, der er
godkendt til dyrkning i EU, mærkes som indeholdende GMO'er. Frøpartier, der indeholder genmo-
dificerede frø, der ikke er godkendt til dyrkning, kan ikke markedsføres i EU.
Kommissær BYRNE meddelte, at han længe har støttet genmodificeringsteknologi, navnlig til vi-
denskabelig brug.
Formanden var i tvivl om, hvorvidt der er behov for at oprette en taskforce, da Kommissionen alle-
rede råder over de nødvendige værktøjer til at nå de fastsatte mål for sameksistens.
BSE
Rådet noterede sig den seneste status over BSE på grundlag af en skriftlig redegørelse fra kommis-
sær BYRNE
(13412/04).
13129/04 (Presse 286)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.X.2004
Rabies
Den franske delegation, som støttedes af den finske delegation, orienterede Rådet og Kommissionen
om den seneste udvikling med hensyn til tilfælde af rabies i Frankrig hos dyr, der ulovligt er indført
fra Maghreb. Da sundhedsmyndighederne står over for en alvorlig situation, fordi disse dyr er med-
taget til Frankrig uden nogen form for sundhedskontrol, opfordrede den franske delegation til en
række foranstaltninger til forbedring af risikostyring for så vidt angår rabies, navnlig udarbejdelse af
oplysninger og opmærksomhedskampagne for rejsende og transportfirmaer, skærpet sundhedskon-
trol ved EU's grænser samt fremme af programmer for samarbejde med faglig bistand til Maghreb-
landene.
Kommissær BYRNE oplyste, at de seneste tal fra Verdenssundhedsorganisationen (WHO) viser, at
rabies hvert år berører 10 mio. mennesker, at 50 000 dør af det, og at udbrud af rabies stadig er et
stort problem i Afrika og Asien. Han mindede delegationerne om, at EU-kampagnen har ført til
udryddelse af rabies i de 15 EU-lande, og at der gennemføres tilsvarende aktioner i de 10 nye med-
lemsstater. Han understregede endvidere, at da den nye EF-forordning nr. 998/2003 om transport af
selskabsdyr i EU er trådt i kraft pr. 1. oktober 2004, er kontrollen nu strengere. Endelig påpegede
han, at det påhviler medlemsstaterne at kontrollere, om ejere af dyr efterkommer gældende lovgiv-
ning, og - for så vidt angår EU-politikken over for nabotredjelande - at EF-reference-laboratoriet
(AFSSA i Nancy) allerede har taget kontakt til Marokko for at løse problemet.
Den internationale traktat om plantegenetiske ressourcer
Den spanske delegation meddelte, at Spanien agter at være vært for det møde i Styrelsesrådet for
den Internationale Traktat om Plantegenetiske Ressourcer for Fødevarer og Jordbrug, der skal af-
holdes i slutningen af 2005 (13130/04). Den spanske delegation bad om opbakning fra medlemssta-
terne og Kommissionen forud for FAO's endelige beslutning og i forbindelse med afholdelsen af
selve mødet og opfordrede dem til at medvirke til at iværksætte den internationale traktat.
Bluetongue
Den spanske delegation orienterede Rådet og Kommissionen om et nyligt udbrud af bluetongue
(som overføres til drøvtyggere af insekter, men som ikke smitter mennesker) i det sydlige Spanien.
Den spanske delegation understregede, at udbruddet var blevet håndteret gennem en national plan,
og at nabolandet Portugal var blevet holdt underrettet om udbruddet under hele forløbet. Den span-
ske delegation oplyste, at der var blevet etableret et beskyttelsesområde for at isolere det smittede
kvæg og for at begrænse udbruddet, ligesom der var sørget for nøjere kontrol med tredjelande
(Marokko). Den spanske delegation bad afslutningsvis om at få sagen behandlet i Den Stående Ko-
mité for Fødevarekæden.
Kommissær BYRNE takkede den spanske delegation for dens hurtige indsats og noterede sig, at
såvel Spanien som Kommissionen omgående havde truffet foranstaltninger, som skal tages op til
drøftelse i denne uge i Den Stående Komité for Fødevarekæden. Han bemærkede, at programmerne
mod sygdomsudbrud, som også Fællesskabet bidrager til finansieringen af, var blevet anvendt posi-
tivt, og gjorde delegationerne opmærksom på nylige udbrud af bludtongue i Grækenland, Italien,
Frankrig (Korsika) og Spanien.
13129/04 (Presse 286)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453377_0021.png
18.X.2004
Oliepriser
Den franske delegation, som støttedes af den græske, portugisiske, spanske, belgiske og italienske
delegation, gjorde Rådet og Kommissionen opmærksom på den seneste voldsomme stigning i olie-
priserne og følgerne heraf for fiskernes økonomiske situation. Den franske delegation bad Kommis-
sionen oplyse, hvilke foranstaltninger den agter at træffe for at imødegå fiskernes og industriens
bekymringer over de konstante prisstigninger, og opfordrede Rådet til at drøfte olieprisernes konse-
kvenser for landbruget og fiskeriet.
Den franske delegation har allerede truffet fire foreløbige foranstaltninger og fastsat hastebestem-
melser for navnlig de vanskeligst stillede selskaber, og den oplyste, at Kommissionen ville blive
underrettet om denne støtte med henblik på forhåndsgodkendelse. Der er tale om en forskudsbeta-
ling til fiskerne på 15 mio. EUR gennem anvendelse af optioner på aktie- og derivatmarkedet, som
siden skal tilbagebetales, en smidigere beskatningsordning for fiskere, der fisker uden for territorial-
farvandene, og endelig et nedslag på 4 cent i den nationale afgift på olieprodukter (TIPP
2
).
Det Forenede Kongeriges delegation erkendte, at fiskerne er konfronteret med vanskeligheder, men
fastholdt nødvendigheden af at respektere EF-reglerne om statsstøtte og betydningen af at undgå
brud på konkurrencebestemmelserne i sektoren.
Kommissær FISCHLER meddelte, at der er forskel på landbrugssektoren, hvor der er mulighed for
en afgiftsnedsættelse for olie, og fiskerisektoren, hvor der ikke kan ske en sådan nedsættelse, fordi
fiskerne i forvejen ikke betaler afgift af mineralolieprodukter. Han bemærkede desuden, at omkost-
ningerne i forbindelse med de stigende priser kan afholdes direkte af forbrugerne. Endelig advarede
han om, at der juridisk set ikke kan tillades statsstøtte, da de eneste godkendte former for statsstøtte
er godtgørelse for skader forvoldt af naturkatastrofer, uddannelsesbistand og omlægningsstøtte, her-
under kapacitetsreduktion. I øvrigt ville en sådan støtte kunne forvride konkurrencen mellem fi-
skerne.
Fiskeriaftalen mellem EU og Angola
Den spanske delegation gjorde Rådet og Kommissionen opmærksom på status i forhandlingerne
mellem EU og Angola og erklærede, at den var betænkelig ved de sociale og økonomiske konse-
kvenser, som Angolas seneste tilbud risikerer at få for den spanske flåde. Den spanske delegation
ønskede forhandlingerne genoptaget, samt at man overvejer at træffe foranstaltninger i lighed med
dem, der er truffet for at fremme omstilling af de fiskeres fartøjer, der er afhængige af fiskeriaftalen
med Marokko.
2
Taxe Intérieure sur les produits petroliers.
13129/04 (Presse 286)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.X.2004
Fiskeriprotokollen med Angola udløb den 3. august 2004. Følgelig hindres mange spanske fartøjer i
fiskeri. Første forhandlingsrunde i juni med henblik på fornyelse af protokollen blev suspenderet af
begge parter.
Kommissær FISCHLER forklarede, at det hidtil ikke var lykkedes at afholde nogen anden forhand-
lingsrunde, fordi de angolanske myndigheder var nødt til at afvente en ny fiskerilovs ikrafttræden,
men han fastholdt, at de angolanske myndigheder er velvilligt indstillet og optimistiske med hensyn
til forhandlingsresultatet. Han opregnede fire spørgsmål, der skal løses under forhandlingerne efter
vedtagelsen af den nye lovgivning:
·
der skal fastlægges en nøjagtig overgangsperiode;
·
de angolanske myndigheder skal give garantier med hensyn til europæiske fartøjer;
·
EF-selskaber skal have mulighed for at eje mere end 50% af kapitalen i en joint venture med
deres angolanske modpart;
·
de angolanske myndigheder må ikke diskriminere disse joint ventures.
Tilrettelæggelse af det fremtidige arbejde
Rådet vedtog at afholde sin næste samling den 22.-23. november 2004.
13129/04 (Presse 286)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453377_0023.png
18.X.2004
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
EKSTERNE FORBINDELSER
Associeringsaftalen med Bulgarien - Offentlig støtte i stålsektoren
Rådet vedtog en afgørelse om forlængelse af toleranceperioden for offentlig støtte til stålsektoren,
som omhandlet i Associeringsaftalen EU-Bulgarien, med yderligere otte år, at regne fra den 1. janu-
ar 1998 eller indtil Bulgariens tiltrædelse af Den Europæiske Union, afhængigt af, hvilken begiven-
hed der indtræder først
(12374/04).
DEN EUROPÆISKE SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Krisestyringsoperationer - Aftaler med Island, Norge og Rumænien*
Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse af aftaler med Island, Norge og Rumænien om rammerne
for disse landes deltagelse i Den Europæiske Unions militære og civile krisestyringsoperationer
(12435/04 og 13534/04 ADD 1).
EU's retsstatsmission i Georgien - Aftale om status
Rådet godkendte et udkast til status for EU's retsstatsmission i Georgien, EUJUST THEMIS, som
skitserer, hvilke regler og bestemmelser parterne skal overholde.
EU's retsstatsmission EUJUST THEMIS blev vedtaget af Rådet den 28. juni 2004 (fælles aktion
2004/523/FUSP), og missionen forventes at vare 12 måneder.
13129/04 (Presse 286)
23
DA