Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
2613 - RIA Bilag 6
Offentligt
mmerne af Folketingets Europaudvalg
es stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
19. oktober 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 22. oktober 2004 – dagsordenspunkt
rådsmøde (retlige og indre anliggender) samt møde i Det Blandede Udvalg med deltagelse af
Norge og Island på ministerniveau den 25.-26. oktober 2004 – vedlægges Integrationsministeriets
supplerende notat vedrørende dagsordenspunkt 26.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-2-
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Dato:
Kontor:
J. nr.:
Sagsbeh.
Fil-navn:
18. oktober 2004
Internationalt kontor
2004/4050-596
sab
Oversendelse FEU
INM203
Med henblik på oversendelse til Folketingets Europaudvalg sendes bidrag til supplerende aktuelt notat
vedrørende et nyt arbejdsprogram for retlige og indre anliggender (Haager-programmet) til brug for
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 25. – 26. oktober 2004 for så vidt angår Integrationsministe-
riets område.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder
/Lene Schmidt Christensen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
110183_0003.png
MINISTERIET FOR FLYG TNINGE,
INDVANDRERE OG INTEGRATION
D ato:
Kontor:
J. nr.:
18. oktober 2004
Internationalt kontor
2004/4050-596
Bidrag til supplerende aktuelt notat til brug for rådsmødet (retlige og indre anliggender)
den 25. - 26. oktober 2004
Dagsordenspunkt 26): Et nyt arbejdsprogram for de kommende år på området
retlige og indre anliggender (Haager-programmet) - for så vidt an-
går Integrationsministeriets område
Nyt notat.
1. Indledning
Det Europæiske Råd (DER) fastlagde på sit møde i Tampere i oktober 1999 de politiske retningsli-
nier og delmål for de følgende fem års udmøntning af Amsterdam-traktatens enkelte bestemmelser
på området for retlige og indre anliggender med henblik på etablering af et område med frihed, sik-
kerhed og retfærdighed. Denne såkaldte Tampere-køreplan udløb den 1. maj 2004.
Kommissionen fremlagde den 2. juni 2004 en meddelelse om evaluering af Tampere-programmet og
en orientering mod fremtiden, som blev præsenteret på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
8. juni 2004.
DER bød på sit møde den 17. - 18. juni 2004 Kommissionens meddelelse velkommen og anførte, at
tiden nu er inde til at igangsætte næste fase af et nyt program for de kommende år, som DER skal se
på inden udgangen af 2004.
Formandskabet har udarbejdet et forslag til et flerårigt arbejdsprogram på området for retlige og
indre anliggender – ”Haager-programmet, styrkelse af frihed, sikkerhed og retfærdighed i EU”.
Såfremt der efterfølgende som led i gennemførelsen af det nye program måtte blive fremsat konkre-
te forslag med hjemmel i afsnit IV i EF-traktaten, vil de være omfattet af Protokollen om Danmarks
Stilling.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse af
foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens artikel 2 er
ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder an-
vendelse i Danmark.
I det omfang Rådet har truffet afgørelse om et forslag om eller initiativ til udbygning af Schengen-
reglerne efter bestemmelserne i afsnit IV i EF-traktaten, træffer Danmark i henhold til artikel 5 i
Protokollen om Danmarks Stilling inden seks måneder afgørelse om, hvorvidt det vil gennemføre
denne afgørelse i sin nationale lovgivning. Hvis Danmark beslutter sig herfor, vil afgørelsen skabe en
folkeretlig forpligtelse mellem Danmark og de øvrige medlemsstater.
Formandskabets forslag til et arbejdsprogram forventes godkendt på det kommende rådsmøde (ret-
lige og indre anliggender) den 25.-26. oktober 2004, således at udkastet vil kunne godkendes af stats-
og regeringscheferne på Det Europæiske Råds møde den 5. november 2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
110183_0004.png
4
2. Indhold
Formandskabets udkast til arbejdsprogram er opdelt i et afsnit med generelle mål for alle berørte
områder. Endvidere indeholder udkastet et afsnit om forhold, som henhører under Integrationsmi-
nisteriets område, samt et afsnit om forhold, som henhører under Justitsministeriets område. Ende-
lig indeholder udkastet et kort afsnit vedrørende eksterne relationer.
Formandskabets udkast til nyt arbejdsprogram tager udgangspunkt i de resultater, der allerede er
opnået på området, herunder ved udmøntning af Tampere-programmet, og fremhæver, at en styr-
kelse af området for frihed, sikkerhed og retfærdighed er en væsentlig prioritet for EU i de kom-
mende år.
Nedenfor beskrives programmets generelle mål for alle berørte områder. Dernæst beskrives udkastet
til arbejdsprogram for så vidt angår asyl og indvandringsområdet.
Generelle betragtninger
Kommissionens evaluering af Tampere-programmet, som var indeholdt i
Kommissionens meddelelse om ”Et område med frihed, sikkerhed og retfær-
dighed: Status over Tampere-programmet og retningslinjer for fremtiden”, har
ifølge udkastet til arbejdsprogram vist et klart behov for fuldstændig og retti-
dig gennemførelse og evaluering af alle former for foranstaltninger på området
for frihed, sikkerhed og retfærdighed.
I udkastet til arbejdsprogram lægges der op til, at der i 2005 skal udvikles prak-
tiske metoder med henblik på at lette rettidig gennemførelse af foranstaltnin-
ger på alle politikområder. Foranstaltninger, som kræver gennemførelse i nati-
onal lovgivning, skal være ledsaget af passende planer, der kan sikre en mere
effektiv gennemførelse af foranstaltningen. Samtidig skal fristen for gennem-
førelse af en foranstaltning afpasses efter den konkrete foranstaltnings kom-
pleksitet. Kommissionen skal i gennemførelsesperioden udarbejde regelmæs-
sige rapporter til Rådet med henblik på at tilskynde medlemsstaterne til aktivt
at sørge for gennemførelse af den vedtagne foranstaltning.
Det foreslås i udkastet til arbejdsprogram, at der efter den 1. juli 2005 foreta-
ges en evaluering vedrørende gennemførelsen og den praktiske anvendelse af
vedtagne foranstaltninger, idet det skal sikres, at der ikke i den forbindelse på-
føres de nationale myndigheder en for tung administrativ byrde. Kommissio-
nen skal hvert år forberede en evalueringsrapport med henblik på underret-
ning af Rådet, Europa-Parlamentet og de nationale parlamenter.
Styrkelse af friheder
Formandskabet lægger op til, at Kommissionen i 2008 skal fremlægge en rapport og et
forslag om EU-borgeres ret til at bevæge sig mellem medlemslande på samme vilkår
som nationale borgere, der bevæger sig eller flytter inden for deres eget land. Dette sker
under henvisning til, at den fri bevægelighed for EU-borgere er en central del af uni-
onsborgerskabet, og til Direktiv 2004/38, der fastlægger Fællesskabets regler for fri be-
vægelighed for EU-borgere.
Rådet og Kommissionen opfordres endvidere til at være særlig opmærksom på bekæmpelse af anti-
semitisme, racisme og fremmedhad. Det foreslås, at Kommissionen opfordres til i 2005 at præsente-
re en meddelelse, som kan danne grundlag for en diskussion om udvidelsen af mandatet for det eu-
ropæiske overvågningscenter vedrørende racisme og fremmedhad i retning mod et Menneskeret-
tighedsagentur.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Formandskabet lægger op til, at Rådet, medlemslandene og Kommissionen skal sikre koordinerede
og effektive arbejdsrelationer mellem ansvarlige for migration og asylpolitik og ansvarlige på andre
relevante politikområder.
Der opfordres desuden til at styrke indsamlingen af oplysninger om alle relevante for-
hold vedrørende migration, idet en fælles asyl- og indvandringspolitik bør bygge på fæl-
les analyser på området.
Rådet opfordres til under henvisning til EF-traktatens artikel 67, stk. 2, efter høring af
Europa-Parlamentet og senest den 1. april 2005, at træffe afgørelse om at anvende pro-
ceduren i EF-traktatens artikel 251 om fællesbeslutningstagen og kvalificeret flertal på
alle dele af afsnit IV. Denne procedure vil blive bragt i anvendelse i forbindelse med
forfatningstraktatens ikrafttræden.
Asyl
De første skridt med henblik på etablering af et fælles europæisk asylsystem er gennem-
ført. Der er vedtaget minimumsregler i EU om midlertidig beskyttelse i tilfælde af mas-
seflugt (2001), modtagelsesforhold for asylansøgere (2003) samt definitionen af en
flygtning og personer med behov for subsidiær beskyttelse (2004). Der blev den 29.
april 2004 opnået politisk enighed om direktivet om fælles asylprocedurer. Endnu ude-
står kun den formelle vedtagelse af direktivet. Herudover er Dublin II-forordningen,
som fastlægger hvilken medlemsstat, der er ansvarlig for at behandle en asylansøgning
(2003), og Eurodac-fingeraftryksystemet (2000) trådt i kraft.
Som det allerede er forudsat i Tampere-konklusionerne og udkastet til EU’s forfat-
ningstraktat, lægger formandskabet i udkastet til det nye flerårige arbejdsprogram op til,
at arbejdet på asylområdet skal føre til etableringen af et fælles europæisk asylsystem
med harmoniserede asylprocedurer og en fælles asylstatus og status for subsidiær be-
skyttelse.
Medlemslandene opfordres til at implementere de allerede vedtagne retsakter under
første fase af det fælles europæiske asylsystem, og Rådet opfordres til at vedtage asyl-
proceduredirektivet senest den 1. marts 2005.
Kommissionen opfordres til i 2007 at fremkomme med en evaluering af disse allerede
vedtagne retsakter og at fremsætte forslag til nye retsakter under anden fase af asylsy-
stemet, således at disse vil kunne vedtages inden udgangen af 2010. I denne sammen-
hæng anmodes Kommissionen om at præsentere en undersøgelse af de juridiske og
praktiske konsekvenser af en fælles behandling af asylansøgninger både i EU og uden
for EU.
Rådet og Kommissionen opfordres til i 2005 at etablere en asylenhed til koordinering af
det praktiske samarbejde, som blandt andet kan hjælpe medlemslandene med blandt
andet at indsamle baggrundsoplysninger.
Etableringen af en ny flygtningefond for perioden 2005-2010 bydes velkommen, og
Kommissionen opfordres til at øremærke fællesskabsmidler til at støtte medlemslande
ved behandlingen af asylansøgninger og ved modtagelse af særlige grupper af tredje-
landsstatsborgere. Rådet opfordres til at udpege disse særlige grupper i 2005 på bag-
grund af et forslag fra Kommissionen.
Samarbejde med tredjelande
På baggrund af konklusionerne fra DER i Tampere, hvor der lægges vægt på partner-
skab med tredjelande, er der identificeret en række lande, med hvilke EU’s samarbejde
intensiveres med henblik på at forebygge årsagerne til, at tredjelandsstatsborgere ønsker
at forlade deres hjemlande. Der er f.eks. tale om Albanien, Kina, Marokko, Tunesien,
Rusland og Ukraine. DER’s konklusioner fra Sevilla i 2002 lægger herudover op til en
integration af migrationspolitikken i EU’s forbindelse med tredjelande. Der er som op-
følgning blandt andet vedtaget et program for finansiel og teknisk bistand til tredjelande
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
110183_0006.png
6
på området for asyl og indvandring (2004) og en mekanisme for overvågning og evalue-
ring af tredjelande med henblik på bekæmpelse af ulovlig indvandring (2003).
For så vidt angår partnerskab med tredjelande lægges der op til, at EU’s politik – i part-
nerskab med de relevante lande – skal bidrage til at forbedre tredjelandes indsats vedrø-
rende håndtering af indvandring og beskyttelse af flygtninge, fremme lovlige midler for
indvandring, skabe bedre adgang til holdbare løsninger for flygtninge og medføre kapa-
citetsopbygning for så vidt angår grænsekontrol, dokumentsikkerhed og håndtering af
udsendelsesproblemer. EU skal bidrage til, at der etableres effektive internationale be-
skyttelsessystemer i disse lande, og at der skabes adgang til beskyttelse og varige løsnin-
ger så hurtigt som muligt. Oprindelses- som transitlande skal støttes for at styrke be-
skyttelseskapaciteten for flygtninge med henblik på, at disse lande kan udgøre første
asyllande.
Der udtrykkes i den forbindelse stor bekymring for de menneskelige tragedier, der fin-
der sted i forbindelse med forsøg på ulovlig indvandring til EU, og der opfordres til
samarbejde både i og uden for og i EU for at forebygge disse situationer.
Rådet og Kommissionen opfordres til at fortsætte med fuldt ud at integrere spørgsmål
om migration i EU’s eksisterende og fremtidige forhold til tredjelande. Kommissionen
opfordres endvidere til i foråret 2005 at fuldføre indarbejdelsen af disse spørgsmål i
EU’s strategipapirer for alle relevante tredjelande.
For så vidt angår samarbejde med oprindelseslande og –regioner lægger formandskabet
op til, at Kommissionen skal opfordres til at fremlægge EU-regionale beskyttelsespro-
grammer udarbejdet i partnerskab med tredjelande efter konsultation med UNHCR.
Programmerne skal blandt andet indeholde fælles genbosætningsprogrammer for de
medlemslande, der ønsker at medvirke.
I partnerskabet og dialogen med oprindelseslande og –regioner henledes opmærksom-
heden på behovet for at sikre en sammenhængende politik i forholdet mellem migrati-
on, udvikling og humanitær bistand. Rådet opfordres til at videreudvikle disse politikker
med særlig fokus på ”root causes og push factors”, og Kommissionen opfordres til at
fremsætte konkrete forslag i løbet af foråret 2005.
For så vidt angår samarbejdet med transitlande og –regioner understreges behovet for
øget samarbejde og kapacitetsopbygning både på EU’s sydlige og østlige grænser med
henblik på, at disse lande bedre kan håndtere indvandring og yde passende beskyttelse
for flygtninge. Der anmodes om en rapport om fremskridt og resultater under EU’s
naboskabspolitik inden udgangen af 2005.
Indvandring og integration af tredjelandsstatsborgere
Der er vedtaget et direktiv om ret til familiesammenføring (2003) og et direktiv om sta-
tus for fastboende udlændinge, der giver tredjelandsstatsborgere med 5 års lovligt op-
hold visse grundlæggende rettigheder samt mulighed for under visse betingelser at tage
ophold i en anden medlemsstat (2003). Endvidere er der netop opnået politisk enighed
om direktivet om indrejse og ophold med henblik på studier (2004).
Formandskabet anfører i udkastet til arbejdsprogram, at legal indvandring bør spille en
rolle i partnerskaber med tredjelande, særligt med hensyn til midlertidig arbejdskraft-
indvandring. Endvidere kan legal indvandring spille en vigtig rolle i styrkelsen af den
vidensbaserede økonomi i Europa og i at fremme økonomisk udvikling og hermed bi-
drage til gennemførelsen af Lissabon-strategien.
Kommissionen inviteres herefter til inden udgangen af 2005 at præsentere en hand-
lingsplan om legal indvandring. Handlingsplanen skal tage højde for drøftelserne vedrø-
rende Kommissionens kommende Grønbog om økonomisk indvandring og Kommis-
sionens meddelelse om forholdet mellem lovlig og ulovlig indvandring.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
110183_0007.png
7
Endvidere inviteres Kommissionen og Rådet til at udvikle fleksible procedurer for ind-
rejse, der hurtigt kan modsvare skiftende behov for indvandring af arbejdskraft på det
europæiske arbejdsmarked. Det anføres dog samtidig, at man under fastlæggelsen af så-
danne procedurer skal tage højde for, at medlemslandene har kompetencen til at træffe
beslutning om antallet af tredjelandsstatsborgere, som skal tillades indrejse på deres
område.
Endelig opfordres medlemslandene til at arbejde for at nå målsætningerne i den euro-
pæiske beskæftigelsesstrategi om at reducere den ulovlige økonomi.
På integrationsområdet lægges der op til, at behovet for at styrke koordinationen af de
nationale integrationspolitikker og EU-initiativer på området skal understreges. Der skal
i den forbindelse fastlægges fælles grundlæggende principper for en europæisk ramme
for integration, som skal udgøre fundamentet for fremtidige initiativer i EU på området
omfattende klare målsætninger og midler med henblik på at foretage den fornødne eva-
luering. Endelig inviteres medlemslandene, Rådet og Kommissionen til at fremme den
strukturelle udveksling af erfaringer og information om integration.
Herefter opfordres til, at der - under hensyntagen til allerede opnåede fremskridt vedrø-
rende retfærdig behandling af tredjelandsstatsborgere i EU - skabes lige muligheder for
tredjelandsstatsborges fulde deltagelse i samfundet, hvilket skal lede til opnåelse af
statsborgerskab.
Udsendelse og tilbagetagelse
På udsendelsesområdet er Kommissionen påbegyndt forhandlingerne med en række
lande om indgåelse af tilbagetagelsesaftaler med Marokko, Pakistan, Algeriet, Kina,
Tyrkiet, Rusland, Ukraine, Sri Lanka, Albanien, Hong Kong og Macao. Forhandlinger-
ne om aftalerne med de fire sidstnævnte lande er afsluttet.
Under dansk formandskab blev der vedtaget et udsendelsesprogram, der kortlægger,
hvilke tiltag der bør iværksættes på området - primært af mere operativ karakter. Der er
i den forbindelse vedtaget en række direktiver, der skal fremme medlemslandenes sam-
arbejde om udsendelse, herunder bistand i forbindelse med udsendelse med fly (2003),
fælles udsendelser med fly (2004) og gensidig anerkendelse af udsendelsesafgørelser
(2001). Der er netop vedtaget rådskonklusioner om udmøntningen af en midlertidig to-
årig finansiel ramme på 30 mio. euro til brug for fælles udsendelsesforanstaltninger.
Ifølge formandskabets udkast til arbejdsprogram skal DER opfordre til etablering af en
effektiv udsendelses- og repatrieringspolitik baseret på fælles standarder med henblik på
beskyttelse af de omhandlede personer. I den forbindelse anses det for essentielt, at
Rådet indleder drøftelser om minimumsstandarder for udsendelsesprocedurer i begyn-
delsen af 2005. Et kommende forslag herom skal tage højde for særlige hensyn til op-
retholdelse af den offentlige orden og sikkerhed.
Det foreslås, at der opfordres til iværksættelse af følgende tiltag på udsendelsesområdet:
Styrket samarbejdet og gensidig teknisk assistance
Iværksættelse af første fase under Den Europæiske Udsendelsesfond
Fælles integrerede lande- og regionsspecifikke udsendelsesprogrammer
Etablering af en Europæisk Udsendelsesfond i 2007
Rettidig afslutning på forhandlingerne om fællesskabsaftaler om tilbagetagelse
En sammenhængende tilgang mellem udsendelsespolitik og øvrige aspekter af
fællesskabets eksterne relationer med tredjelande
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
Kommissionens hurtige udpegelse af en særlig repræsentant for en fælles tilba-
getagelsespolitik
Styring af migrationsstrømme – grænsekontrol og visa
Tiltagene til bekæmpelse af ulovlig indvandring har i vidt omfang fokuseret på det ope-
rative samarbejde vedrørende grænsekontrol.
På grænseområdet er der opnået politisk enighed om oprettelse af et grænseagentur, der
forventes operativt den 1. maj 2005. De etablerede centre for koordinering af operativt
samarbejde på sø-, lande- og luftgrænser og centeret for risikoanalyse skal fremover
fungere under grænseagenturet.
Der er vedtaget en beslutning om tilvejebringelse af retsgrundlag for bevillinger til brug
for det forberedende arbejde vedrørende etablering af et fælles visuminformationssy-
stem (VIS). Der er endvidere opnået politisk enighed om forslag om indsættelse af
biometriske kendetegn (fingeraftryk og ansigtsbillede) i visa og opholdstilladelser for
tredjelandsstatsborgere. Forslagene forventes endeligt vedtaget inden udgangen af 2004.
Et forslag fra Kommissionen om indførelse af biometriske kendetegn i EU-borgeres
pas (obligatorisk ansigtsbillede og frivilligt fingeraftryk) forventes vedtaget inden årets
udgang.
I formandskabets udkast til arbejdsprogram lægges der op til, at Rådet, Kommissionen
og medlemslandene skal iværksætte alle fornødne foranstaltninger til ophævelse af den
interne grænsekontrol hurtigst muligt efter, at Schengen-informationssystemet (SIS II)
er blevet operationelt.
Etableringen af grænseagenturet den 1. maj 2005 bydes velkommen, og Kommissionen
opfordres til at præsentere en evaluering heraf inden udgangen af 2007. Evalueringen
skal omfatte et tilbageblik over agenturets opgaver og en vurdering af, om agenturet
bør beskæftige sig med andre aspekter af grænsekontrollen.
Det anføres herefter, at kontrol og overvågning af grænser hovedsageligt er et nationalt
anliggende. Med henblik på at støtte medlemslande med særlige behov på grund af lan-
ge eller vanskelige grænsestrækninger og medlemslande, som oplever særligt uforudsete
omstændigheder på grund af et særligt migrationspres, inviteres Rådet til at etablere en
særlig udrykningsstyrke bestående af nationale eksperter, der kan yde øget teknisk og
operationel assistance.
Udrykningsstyrken skal kunne udsendes på baggrund af en risikoanalyse foretaget in-
denfor rammerne af grænseagenturet og på grundlag af et forslag til fremsættelse af
Kommissionen i 2005 om udrykningsstyrkens kompetence og finansiering heraf.
Endvidere inviteres Rådet og Kommissionen til senest ved udgangen af 2006 at etablere
en fællesskabsfond for grænsekontrol. Desuden inviteres Kommissionen til - sidelø-
bende med evalueringen af grænseagenturet - at præsentere et forslag til omdannelse af
Schengen-evalueringsmekanismen til en objektiv og upartisk overvågningsmekanisme,
der blandt skal have kompetence til at udføre uanmeldte inspektioner i medlemslande-
ne.
I udkastet til arbejdsprogram lægges der endvidere op til, at det som led i en midtvejs-
evaluering i 2006 skal overvejes, om udrykningsstyrken kan omdannes til et europæisk
grænsekorps.
DER inviterer dernæst medlemslandene til indenfor rammerne af agenturet og i tæt
samarbejde med Europol at forbedre den fælles analyse af indvandringsruter, samt
praksis for menneskesmugling og menneskehandel. Desuden anmodes Rådet og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
110183_0009.png
9
Kommissionen om at sikre en solid etablering af netværket for forbindelsesofficerer i
relevante tredjelande.
Endelig inviteres Rådet og Kommissionen til at udvikle en plan i 2005 med henblik på
at udvikle fælles standarder, bedste praksis og mekanismer til at bekæmpe menneske-
handel.
Med hensyn til biometriske data og informationssystemer understreges blandt andet
behovet for en sammenhængende tilgang og harmoniserede løsninger i EU vedrørende
biometriske data med henblik på at bekæmpe kriminalitet, herunder særligt terrorisme.
DER inviterer herefter Rådet til at undersøge, hvordan der kan opnås en maksimal ud-
nyttelse af effektiviteten og sammenhæng mellem EU-informationssystemerne med
henblik på at tackle den ulovlige indvandring og forbedre grænsekontrol. Dette skal ske
på baggrund af en meddelelse fra Kommissionen om sammenhæng mellem Schengen-
informationssystemet, Visum-informationssystemet og Eurodac, som skal fremlægges i
2005.
Endelig lægges der op til, at Rådet og Kommissionen forbereder udviklingen af mini-
mumsstandarder for nationale identitetskort under henvisning til den kommende af
forfatningstraktat.
På visumområdet anføres blandt andet, at visumpolitikken bør spille en rolle i EU’s
eksterne relationer med tredjelande. Fælles visumkontorer bør etableres på lang sigt.
På den baggrund inviteres Kommissionen til at præsentere et forslag i 2005 om etable-
ring af fælles centre for modtagelse af visumansøgninger samt til at gennemgå De Fæl-
les Konsulære Instrukser og fremsætte de fornødne forslag senest i begyndelsen af
2006.
Endvidere fremhæves betydningen af en hurtig implementering af Visum-
informationssystemet, hvor påførelsen af alfanumeriske data og fotos ved udgangen af
2006 og biometriske data senest ved udgangen af 2007 skal prioriteres.
Dernæst opfordres Kommissionen til at fortsætte sine bestræbelser på at sikre, at EU-
borgere indenfor en rimelig tidsramme kan rejse uden korttidsvisum til alle de tredje-
lande, hvis statsborgere kan indrejse visumfrit til Fællesskabet.
Endelig inviteres Rådet og Kommissionen til at undersøge mulighederne for at lette ud-
stedelsen af visum til kortvarigt ophold til tredjelandsstatsborgere, såfremt dette vurde-
res at være hensigtsmæssigt som led i partnerskaber med tredjelande.
3. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været sendt i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl-
og Indvandringssamarbejdet (SPAIS) forud for rådsmødet den 25. – 26.
oktober 2004. Kommissionens meddelelse om evaluering af Tampere-
programmet har senest været drøftet i udvalget den 1. juli 2004.
Amnesty International har i forbindelse med den skriftlige høring anført, at
det grundet en kort høringsfrist ikke har været muligt at foretage en dybde-
gående analyse af sagen. Det anføres dog, at Amnesty International støtter
beskyttelse af flygtninge i nærområder, men at denne beskyttelse aldrig må
erstatte asylansøgeres adgang til EU’s asylsystemer. Amnesty International
stiller sig kritisk over for anvendelse af bistandsmidler til at holde asylan-
søgere ude, eller at der skæres i bistanden til lande, der ikke ønsker at mod-
tage afviste asylansøgere.
4. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres i sagen.
5. Nærhedsprincippet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
110183_0010.png
10
Sagen vurderes ikke at have relevans i forhold til nærhedsprincippet.
6. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Fastlæggelse af et nyt program på området for retlige og indre anliggender har ikke i sig selv lovgiv-
ningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Såfremt der efterfølgende som led i gennemførelsen af det nye program på området for retlige og
indre anliggender bliver vedtaget nye EU-retsakter, vil disse retsakter kunne medføre statsfinansielle
og lovgivningsmæssige konsekvenser, som det ikke er muligt at skønne over på nuværende tids-
punkt.
Såfremt sådanne nye EU-retsakter måtte blive vedtaget med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV, vil
de være omfattet af Protokollen om Danmarks Stilling.
7. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Ud-
valg for Udlændinge- og Integrationspolitik
Et aktuelt notat om Kommissionens meddelelse om evaluering af Tampere-programmet blev over-
sendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg forud for
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8. juni 2004. Sagen har med udgangspunkt i Kommissi-
onens meddelelse om evaluering af Tampere-programmet været forelagt for Folketingets Europaud-
valg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik forud for rådsmødet (retlige og
indre anliggender) den 19. juli 2004.