Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
2617 - økofin
Offentligt
1453413_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
14429/04 (Presse 313)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2617. samling i Rådet
Økonomi og finans
Den 16. november i Bruxelles
Formand
Gerrit ZALM
Nederlandenes viceministerpræsident og finansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 6083 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
14429/04 (Presse 313)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453413_0002.png
16.XI.2004
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet noterede sig de seneste oplysninger om
Grækenlands
revision af de data, landet tidligere
havde indgivet med henblik på en vurdering af budgetsituationen. Rådet opfordrede den græske
regering til snarest at opfylde kravene til budgetdisciplin fuldt ud.
Rådet opnåede politisk enighed om en harmonisering af
kontrollen med likvide midler
ved EU's
ydre grænser, der har til formål at bidrage til at bekæmpe finansieringen af terrorisme.
Rådet drøftede også de vigtigste spørgsmål, der er rejst i forbindelse med revisionen af
stabilitets-
og vækstpagten,
og vedtog at tage disse spørgsmål op igen på en kommende samling, således at
revisionen vil kunne afsluttes næste år.
14429/04 (Presse 313)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453413_0003.png
16.XI.2004
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
STABILITETS- OG VÆKSTPAGTEN .......................................................................................... 6
Revision af stabilitets- og vækstpakken.................................................................................. 6
Revision af græske budgetdata - Rådets konklusioner ............................................................ 7
Egne indtægter....................................................................................................................... 8
Korrektion af budgetuligevægte ............................................................................................. 8
DE FINANSIELLE RAMMER FOR 2007-2013............................................................................. 8
LISSABON-STRATEGIEN FOR ØKONOMISK REFORM - Rådets konklusioner ..................... 10
FINANSIELLE TJENESTEYDELSER ........................................................................................ 13
Finansiel integration - Rådets konklusioner.......................................................................... 13
Revisionen af Lamfalussy-rammerne - Rådets konklusioner................................................. 14
MOMS - FORENKLEDE FORPLIGTELSER FOR VIRKSOMHEDERNE ................................. 16
KONTROL MED LIKVIDE MIDLER FOR AT BEKÆMPE FINANSIERINGEN AF
TERRORISME ............................................................................................................................. 17
EVENTUELT ............................................................................................................................... 18
En europæisk indsats for vækst ............................................................................................ 18
Nedsatte momssatser............................................................................................................ 18
AKTIVITETER I TILKNYTNING TIL SAMLINGEN I RÅDET ................................................ 19
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
1
Fællesskabets egne indtægter ...........................................................................................................................22
FISKALE BESTEMMELSER
Samarbejde på punktafgiftsområdet * ..............................................................................................................22
UDVIDELSE
Støtte til landbrug og udvikling i landdistrikter - Bulgarien og Rumænien ........................................................22
EKSTERNE FORBINDELSER
Kina - Toldsamarbejdsaftale * .........................................................................................................................23
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
14429/04 (Presse 313)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453413_0004.png
16.XI.2004
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Den Tjekkiske Republik:
Zdenĕk HRUBÝ
Danmark:
Thor PEDERSEN
Tyskland:
Hans EICHEL
Estland:
Taavi VESKIMÄGI
Grækenland:
Georgios ALOGOSKOUFIS
Spanien:
Pedro SOLBES MIRA
Frankrig:
Nicolas SARKOZY
Irland:
Brian COWEN
Italien:
Rocco Antonio CANGELOSI
Cypern:
Iacovos KERAVNOS
Letland:
Oskars SPURDZIŅŠ
Litauen:
Algirdas BUTKEVIČIUS
Luxembourg:
Jean-Claude JUNCKER
Jeannot KRECKÉ
Ungarn:
Tibor DRASKOVICS
Malta:
Richard CACHIA-CARUANA
Nederlandene:
Gerrit ZALM
Joannes Gerardus WIJN
Østrig:
Karl-Heinz GRASSER
Polen:
Miroslaw GRONICKI
Portugal:
Orlando CALIÇO
Finansminister
Vicefinansminister
Finansminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Økonomi- og finansminister
Ministre d'État, økonomi-, finans- og industriminister
Finansminister
Fast repræsentant
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Premierminister, ministre d'Etat og finansminister
Minister for økonomi og udenrigshandel samt sportsmini-
ster
Finansminister
Fast repræsentant
Viceministerpræsident, finansminister
Statssekretær for finansielle spørgsmål
Forbundsfinansminister
Finansminister
Statssekretær for skattespørgsmål
14429/04 (Presse 313)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453413_0005.png
16.XI.2004
Slovenien:
Dušan MRAMOR
Slovakiet:
Ivan MIKLOŠ
Finland:
Antti KALLIOMÄKI
Sverige:
Pär NUDER
Det Forenede Kongerige:
Gordon BROWN
Finansminister
Vicepremierminister og finansminister
Vicestatsminister, finansminister
Finansminister
Finansminister
Kommissionen:
Joaquín ALMUNIA AMANN
Michaele SCHREYER
Medlem
Medlem
Endvidere deltog:
Philippe MAYSTADT
Jan Willem OOSTERWIJK
Caio KOCH-WESER
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
14429/04 (Presse 313)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453413_0006.png
16.XI.2004
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
STABILITETS- OG VÆKSTPAGTEN
Revision af stabilitets- og vækstpakken
Rådet havde en orienterende drøftelse om de hovedpunkter, der blev rejst i forbindelse med revisio-
nen af EU's stabilitets- og vækstpagt. Det anmodede Det Økonomiske og Finansielle Udvalg (EFC)
om at fortsætte arbejdet med disse spørgsmål og rapportere tilbage, således at Rådet kan afslutte
revisionen i begyndelsen af næste år.
Revisionen af pagten foretages i lyset af en meddelelse udsendt af Kommissionen i september, der
vurderer pagtens rolle efter fem års virke for så vidt angår koordineringen af medlemsstaternes bud-
getter. Den er et resultat af Domstolens dom af 13. juli i sag C-27/04 (Kommissionen mod Rådet),
der præciserede institutionernes respektive roller med hensyn til anvendelsen af de finanspolitiske
rammer.
Kommissionens meddelelse gør rede for, hvordan der i stabilitets- og vækstpagten kan rettes op på
mangler, ved at der lægges større vægt på henstillinger om økonomisk udvikling og sættes øget fo-
kus på at sikre levedygtige offentlige finanser.
Meddelelsen vurderer, hvordan de forskellige instrumenter til forvaltning af EU's økonomi kan an-
vendes, så de forbedrer finanspolitikkens bidrag til økonomisk vækst og støtter fremskridt i retning
af at gennemføre den økonomiske reformstrategi, som Det Europæiske Råd opstillede i Lissabon i
marts 2000. Meddelelsen foreslår også mulige forbedringer med hensyn til at håndhæve de finans-
politiske rammer.
Rådet anmodede EFC om at fortsætte arbejdet med følgende spørgsmål på baggrund af drøftelserne:
hvordan undgås medcyklisk politik, dvs. symmetrisk gennemførelse i løbet af den økono-
miske cyklus?
hvordan opnås bedre fastlæggelse af de mellemfristede budgetmål?
hvordan gøres gældskriteriet mere operationelt?
hvordan forbedres gennemførelsen af proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store
budgetunderskud?
hvordan tages der hensyn til strukturreformer?
hvordan forbedres forvaltningen?
14429/04 (Presse 313)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16.XI.2004
Revision af græske budgetdata - Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet (økonomi og finans) udtrykte tilfredshed med Eurostats rapport om Grækenlands under-
skuds- og gældsdata for perioden siden 1997. Rådet roste de græske myndigheder for deres samar-
bejde med hensyn til at klarlægge Grækenlands budgetstatistikker og bringe dem på linje med kra-
vene i ENS 95.
Afgørelsen om Grækenlands indførelse af euroen i juni 2000 byggede bl.a. på statistiske data, der
var indsamlet af de græske myndigheder og godkendt af Eurostat. Ministrene erkendte, at en del af
revisionen afspejler den usikkerhed, der opstod i forbindelse med overgangen til de nye ENS 95-
metoder, der blev indført samtidig med finansindberetningen i marts 2000. Reviderede og mere
fuldstændige data viser, at budgetunderskuddet konsekvent har ligget over referenceværdien. End-
videre er forholdet mellem gælden og BNP blevet revideret i opadgående retning; det er ikke mind-
sket i tilstrækkelig grad og har ikke nærmet sig den referenceværdi, der foreskrives i traktatens arti-
kel 104.
Det er af afgørende betydning, at den græske regering snarest overholder budgetdisciplinen fuldt ud
for at støtte den fælles valuta. Ministrene tilskynder de græske myndigheder til at efterleve deres
tilsagn om at træffe tilstrækkelige korrigerende foranstaltninger i henhold til proceduren om ufor-
holdsmæssigt store underskud. Ministrene vil snarest muligt på grundlag af en henstilling fra Kom-
missionen vurdere Grækenlands situation med hensyn til uforholdsmæssigt store underskud.
Ministrene erklærede, at de på grundlag af en rapport fra Kommissionen vil vende tilbage til
spørgsmålet om økonomisk ansvar og eventuelle fremtidige tiltag for at hindre, at en lignende situa-
tion opstår igen. Ministrene gav Det Økonomiske og Finansielle Udvalg (EFC) mandat til at gen-
nemgå en sådan rapport grundigt og snarest rapportere tilbage til Økofin-Rådet."
14429/04 (Presse 313)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453413_0008.png
16.XI.2004
DE FINANSIELLE RAMMER FOR 2007-2013
Egne indtægter
Korrektion af budgetuligevægte
Rådet havde en orienterende drøftelse om Kommissionens forslag i henhold til EU's finansielle
rammer for 2007-2013 om ændring af ordningen for egne indtægter med henblik på finansiering af
EU's budget og af den mekanisme, der anvendes til korrektion af uligevægte i medlemsstaternes
bidrag til budgettet.
Forslagene har form af et forslag til afgørelse om egne indtægter og et forslag til forordning om
korrektion af budgetuligevægte samt en rapport om, hvordan ordningen med egne indtægter funge-
rer.
For så vidt angår de nye finansielle rammer er det formandskabets mål, at Det Europæiske Råd på
mødet den 17. december skal definere principper og retningslinjer for det videre arbejde med hen-
blik på at nå til politisk enighed næste år; Rådets bidrag til spørgsmålet om egne indtægter vil blive
brugt som input til disse principper og retningslinjer.
Formandskabet bemærkede afslutningsvis,
at et bredt flertal af delegationerne er positivt indstillet over for idéen om at lade den nuvæ-
rende ordning baseret på momsprovenu afløse af en ordning baseret på BNI
at delegationerne ikke gav udtryk for støtte til Kommissionens idé om at indføre en ny
skatte- og afgiftsbaseret egen indtægt
at der blev udtrykt en bred vifte af synspunkter vedrørende Kommissionens forslag til ind-
førelse af en generel korrektionsmekanisme.
Egne indtægter
For så vidt angår egne indtægter mener Kommissionen, at den nuværende ordning, selv om den har
givet Fællesskabet en tilstrækkelig og stabil finansiering, mangler gennemsigtighed og giver en
meget begrænset finansiel autonomi. Kommissionen foreslår tre muligheder for fremtiden:
·
det nuværende finansieringssystem forbliver uændret
14429/04 (Presse 313)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453413_0009.png
16.XI.2004
·
et BNI-baseret system, som indebærer, at momsindtægterne afskaffes
·
et system, som finansieres af skatte- og afgiftsbaserede indtægter.
Kommissionen konkluderer, at den går ind for et system med en større andel af skatte- og afgiftsba-
serede indtægter og en mere begrænset BNI-indtægt (højst 40% af budgettet) som den indtægt, der
skal sikre balancen på budgettet. Den foreslår, at der ikke indføres en ny skat eller afgift, men an-
vendes en procentsats af specifikke eksisterende nationale skatter eller afgifter, enten en del af
energiafgiftssatsen, af momssatsen eller af selskabsskattesatsen.
Korrektion af budgetuligevægte
For så vidt angår mekanismen for korrektion af uforholdsmæssigt store nettobidrag til EU's budget -
som i øjeblikket anvendes for Det Forenede Kongeriges rabatordning - foreslår Kommissionen, at
ordningen udvides, så den også kan benyttes af andre medlemsstater.
Mekanismen vil finde anvendelse, når nettobidragydernes budgetsaldi er på over 0,35% af deres
BNI, og de vil få refunderet højst 66%, der reduceres automatisk, når satsen overstiger det maksi-
male beløb på 7,5 mia. EUR. Alle medlemsstaterne vil deltage i finansieringen af de samlede kor-
rektioner, og der forudses overgangsforanstaltninger for Det Forenede Kongerige og andre med-
lemsstater i 4 år.
14429/04 (Presse 313)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453413_0010.png
16.XI.2004
LISSABON-STRATEGIEN FOR ØKONOMISK REFORM - Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner
"Konklusionerne i det følgende fokuserer på de økonomiske aspekter af Lissabon-processen. De
indgår som led i opfølgningen af Det Europæiske Råds konklusioner af 4.-5. november, som frem-
hæver Lissabon-strategiens tre dimensioner.
Økofin-Rådet tilslutter sig bredt rapporten fra gruppen på højt plan under Wim Koks ledelse. Rådet
er enigt i, at Lissabon-strategiens kurs er rigtig og bydende nødvendig, men at det er nødvendigt at
sætte mere skub i dens gennemførelse. Selv om der er sket fremskridt, er Rådet også enigt i, at ud-
fordringerne for Europa er større nu end i 2000.
I forbindelse med drøftelserne af rapporten fremhæver ministrene navnlig følgende elementer og
opfordrer Kommissionen til at tage hensyn til dem, når den udarbejder sine samlede forslag i for-
bindelse med midtvejsrevisionen:
·
Der bør fokuseres på at opnå højere vækst og øget beskæftigelse.
Ministrene er enige om, at
Lissabon-dagsordenen er blevet for rummelig, og Europa må nu prioritere og fokusere på vækst
og beskæftigelse for at nå Lissabon-strategiens mål. Højere vækst og øget beskæftigelse bidrager
til social samhørighed og miljømæssig bæredygtighed og er en forudsætning for nemmere at
håndtere de finanspolitiske udfordringer, der følger af befolkningens aldring. Ministrene ser lige-
ledes positivt på, at der i rapporten gøres opmærksom på behovet for makroøkonomiske rammer,
der understøtter stabilitet og vækst.
·
Reformer, der tager sigte på at øge beskæftigelsen og produktiviteten i Europa.
Ministrene
tilslutter sig overordnet de fem prioriterede områder, som gruppen på højt plan har opstillet. In-
den for disse prioriterede områder fremhæver ministrene navnlig: (i) skabelse af et vidensamfund
– betydningen af F&U og innovation, forbedring af rammebetingelserne og løsning af de udestå-
ende problemer i forbindelse med et EF-patent; (ii) gennemførelse af det indre marked – mere ef-
fektiv konkurrence og et indre marked for tjenesteydelser; (iii) skabelse af det rette klima for
iværksættere – lovgivningsreform og forbedret adgang til risikokapital; (iv) reform af arbejds-
markedet – øget fleksibilitet, bl.a. gennem et øget antal arbejdstimer i løbet af arbejdslivet, ny-
overvejelse af begrebet jobsikkerhed og indsats med henblik på reformer af socialsikringsord-
ningerne samt (v) forbedring af den miljømæssige bæredygtighed – øko-innovation. Ministrene
opfordrer indtrængende til, at gennemførelseskalenderen for strategien for det indre marked
overholdes strengt.
14429/04 (Presse 313)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16.XI.2004
·
Politisk ejerskab og lederskab.
Ministrene er enige om, at de politiske beslutningstagere skal
skærpe deres engagement og ejerskab i forbindelse med Lissabon-strategien og acceptere deres
nationale ansvar for at fremme gennemførelsen af de vedtagne reformer med henblik på at stimu-
lere vækst og beskæftigelse. Landenes regeringer og Kommissionen skal tage det politiske initia-
tiv, som der er så stærkt brug for. Der bør ligeledes ske en forbedring af inddragelsen af de nati-
onale parlamenter og arbejdsmarkedets parter i forbindelse med Lissabon-strategien.
·
BEPG's og den multilaterale overvågnings centrale rolle.
Ministrene ser positivt på rap-
portens omtale af de overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker (BEPG). BEPG er i
henhold til traktaten centrale for processen til koordinering af den økonomiske politik. De udgør
rammerne for politikanbefalinger og for overvågning af politikkernes gennemførelse. Beskæfti-
gelsesretningslinjer, som er forenelige og sammenhængende med BEPG, spiller også en central
rolle for opfyldelsen af Lissabon-processens mål. Ministrene opfordrer Kommissionen til at være
opmærksom på at fastholde og så vidt muligt styrke den vigtige multilaterale overvågning.
·
Øget ansvarlighed.
Ministrene er enige om, at medlemsstaternes ansvarlighed for gennem-
førelsen af reformer kan øges, hvis der lægges større vægt på benchmarking af de nationale re-
sultater. En rangordning af medlemsstaternes samlede resultater og fremskridt over den seneste
periode, som omhyggeligt sammenholdes med de centrale og de mellemliggende økonomiske
mål vil spille en rolle, hvis dette ledsages af en kvalitativ vurdering og udformes, så den afspejler
såvel de oprindelige strukturmæssige forhold som de reformer, der har fundet sted i medlemssta-
terne. En forbedring af strukturindikatorerne bør gøre overvågningen af medlemsstaternes resul-
tater mere nøjagtig.
Ministrene lægger endvidere afgørende vægt på følgende punkter:
·
Styrkelse af governance.
De nationale handlingsprogrammer, der foreslås af gruppen på højt
plan, kan principielt bidrage til en styrkelse af governance i forbindelse med strategien, idet med-
lemsstaterne her skal give klare og specifikke tilsagn om de arbejds-, produkt- og kapi-
talmarkedsreformer, der er nødvendige for at opnå højere vækst og øget beskæftigelse. Hvis dis-
se programmer bliver vedtaget, bør de anvendes inden for en strømlinet og sammenhængende
governance-ramme, der som foreslået i rapporten bygger på de vedtagne henstillinger i BEPG,
som Økofin-Rådet har vedtaget.
·
Punkter, hvor der er behov for yderligere styrkelse.
De muligheder, væksten giver, skal an-
vendes til at fortsætte den finanspolitiske konsolidering mere aktivt. Politiske tiltag må ikke
modarbejde en styrkelse af de offentlige finansers kvalitet og holdbarhed, herunder en moder-
nisering af velfærdsstaten. Der er ligeledes behov for at fortsætte bestræbelserne for større åben-
hed udadtil, også i multilateral sammenhæng, som en væsentlig ansporing til vækst, be-
skæftigelse og produktivitet gennem øget konkurrence og begrænsning af adgangsbarrierer samt
yderligere incitamenter til innovation.
14429/04 (Presse 313)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16.XI.2004
·
Vedvarende fokus på de centrale mål.
Ministrene fastholder, at når der fokuseres på vækst og
beskæftigelse på grundlag af en række klare, overordnede mål, må der ikke til stadighed presses
på for at udvide listen over målsætninger og mål, da noget sådant vil svække sammenhængende
og ensartede resultater.
Økofin-Rådet vil nøje gennemgå de forslag i forbindelse med midtvejsrevisionen, som Kommis-
sionen har forelagt, og anmoder i den forbindelse Udvalget for Økonomisk Politik om at bistå det
med udarbejdelsen af sit bidrag til Det Europæiske Råds forårsmøde i 2005."
14429/04 (Presse 313)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16.XI.2004
FINANSIELLE TJENESTEYDELSER
Finansiel integration - Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet:
bekræfter på ny, at det opfordrer Kommissionen til at tage fuldt hensyn til FSC's rapport
fra maj 2004 i sine fremtidige planer om finansiel integration
understreger sine konklusioner af 2. juni 2004, især at det støtter en strategi for yderligere
integration af den finansielle sektor på grundlag af systematisk analyse af de fortsatte for-
hindringer og af, hvor effektivt disse hindringer er blevet tacklet, samt at "hovedvægten
bør ligge på konvergens mellem tilsyn og gennemførelse. Ikke-lovgivningsmæssige ind-
greb bør foretages, hvis det er muligt og hensigtsmæssigt, mens ny lovgivning kun bør ind-
føres, hvis det er nødvendigt"
understreger navnlig, at fuldstændig og konsekvent gennemførelse og faktisk håndhævelse
i medlemsstaterne må prioriteres højest
noterer sig med tilfredshed de fremskridt, der er gjort med de kortsigtede prioriteringer,
som er angivet i FSC's rapport fra maj 2004, herunder yderligere konvergens med hensyn
til tilsynspraksis, udvikling af rammer for den finansielle stabilitet på EU-plan og forbed-
ring af selskabsstyringen (corporate governance)
understreger, at det er vigtigt at færdiggøre de nuværende forslag vedrørende finansielle
tjenesteydelser som f.eks. kapitalkravsdirektivet for banker og investeringsselskaber,
8. selskabsretsdirektiv om lovpligtig revision, 3. direktiv om hvidvaskning af penge, gen-
forsikringsdirektivet og regnskabsstandarder
noterer sig det forberedende arbejde, som Kommissionen har gjort med sine prioriteter for
det fremtidige arbejde og udtrykker tilfredshed med Kommissionens bestræbelser på aktivt
at høre markedsdeltagerne, herunder slutbrugeren, ved at nedsætte sektorekspertgrupper og
oprette et netværk af eksperter, der skal formulere politikanbefalinger set ud fra et bruger-
perspektiv (FIN-USE)
opfordrer Kommissionen til yderligere at undersøge spørgsmålene vedrørende integration
af det finansielle marked og stabilitet, herunder indskudsgarantiordningers funktion i for-
bindelse med integrationen af de finansielle markeder
anmoder om, at alle fremtidige lovgivningsforslag ledsages af en indgående konsekvens-
analyse."
14429/04 (Presse 313)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16.XI.2004
Revisionen af Lamfalussy-rammerne - Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet finder, at de ganske vist foreløbig begrænsede erfaringer viser, at indførelsen af Lamfalussy-
rammerne har været vellykket og har opfyldt de vigtigste mål. Anvendelsen af rammerne har givet
ny fremdrift til og har øget fleksibiliteten af lovgivningsprocessen, så der kan reageres på teknologi-
ske ændringer og markedsudviklinger ved at vedtage gennemførelsesbestemmelser hurtigere og
mere fleksibelt. Indførelsen har også banet vej for et mere effektivt samarbejde samt for konvergens
på tilsynsområdet. Rådet udtrykker tilfredshed med det positive bidrag til øget gennemsigtighed
gennem åben og tidlig høring af markedsdeltagere, men erkender, at konsultationsprocesserne har
stillet store krav til den ekspertise, der er til rådighed hos markedsdeltagerne.
Rådet noterer sig med tilfredshed, at alle de tre institutioner, der er involveret i lovgivningsproces-
sen, er enige i denne positive evaluering, og at de ligeledes har besluttet at udvide anvendelsen til
bank- og forsikringsvirksomhed baseret på passende garantier for interinstitutionel balance.
Finansielle markeder og tjenesteydelser udvikler sig hele tiden og meget hurtigere end nogensinde
før, da de udnytter ny teknologi og fornyer sig. Indførelsen af euroen og videreførelsen af den øko-
nomiske reformdagsorden fra Lissabon har sammen med den fortsatte udvikling af de finansielle
markeder fremskyndet den europæiske finansielle integration. Rådet betragter Lamfalussy-
strategien som et vigtigt element i den overordnede lovgivningsmæssige strategi, der er udviklet for
at kunne tage denne udfordring op. Rammerne bør derfor fortsat anvendes som led i en dynamisk
og åben dialog mellem alle de berørte institutioner og organer og markedsdeltagerne - en sådan
løbende dialog bør sigte mod at afhjælpe enhver svaghed og sikre, at Lamfalussy-strategien også
fremover vil kunne tage kommende udfordringer op.
Rådet
understreger derfor behovet for at fremme Lamfalussy-rammerne og opnå en tilstrækkelig
fleksibel regulering af værdipapirmarkederne, for at man kan tilpasse sig de hurtigt skif-
tende markedsforhold og innovationer
fremhæver behovet for hele tiden at være opmærksom på 4-niveaustrukturen i Lamfalussy-
rammerne samt de forskellige parters respektive roller i processen og behovet for politiske
ansvarsforhold
14429/04 (Presse 313)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16.XI.2004
understreger nødvendigheden af at finde en passende balance mellem behovet for en hurtig
lovgivningsproces og behovet for at sikre kvaliteten af lovgivningen og den praktiske gen-
nemførelse og håndhævelse
finder, at udviklingen af niveau 3, herunder fremme af konvergens og samarbejde på til-
synsområdet, og fuld og konsekvent gennemførelse samt håndhævelse af vedtagne lovgiv-
ningsmæssige foranstaltninger er af afgørende betydning for, at markedsdeltagerne kan
udnytte fordelene ved Lamfalussy-rammerne
er enigt i, at Det Interinstitutionelle Overvågningsudvalgs mandat bør udvides til at omfatte
nye områder inden for bank- og forsikringsvirksomhed og arbejdsmarkedsorienterede pen-
sioner, på baggrund af, at Lamfalussy-rammerne er udvidet til at gælde for alle finansielle
sektorer. Der bør derfor udnævnes nye medlemmer for at tage hensyn til gruppens nye
mandat. Europa-Parlamentet, Kommissionen og Rådet bør fastlægge dens arbejdsordninger
og varigheden af dens mandat."
14429/04 (Presse 313)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453413_0016.png
16.XI.2004
MOMS - FORENKLEDE FORPLIGTELSER FOR VIRKSOMHEDERNE
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af forslag til lovgivning, der har til formål at for-
enkle virksomhedernes forpligtelser med hensyn til moms.
Målet er at gøre det lettere for virksomheder, der ikke er hjemmehørende i de medlemsstater, hvor
de driver virksomhed, at opfylde momskravene ved hjælp af en étstedserklæringsordning og en ud-
videlse af "reverse-charge"-ordningen for momserklæring. Kommissionen foreslår, at når en virk-
somhed udfører en afgiftspligtig transaktion i en medlemsstat, hvor den ikke er hjemmehørende,
skal enten kunden angive momsen i medfør af "reverse charge"-ordningen, og sælgeren har
i så fald ingen forpligtelse i beskatningsmedlemsstaten, eller også
skal sælgeren betale afgiften, hvorefter vedkommende eventuelt efter eget valg kan indgive
en momserklæring i den medlemsstat, hvor vedkommende er hjemmehørende.
Forslagene består af:
·
et udkast til direktiv om ændring af direktiv 77/388/EØF med henblik på forenkling af forpligtel-
ser vedrørende moms
·
et udkast til direktiv med detaljerede regler for den momstilbagebetaling, der er fastsat i direktiv
77/388/EØF, for afgiftspligtige personer, der ikke er etableret i beskatningslandet, men i en an-
den medlemsstat
·
et udkast til forordning om ændring af forordning nr. 1798/2003 for så vidt angår administrativt
samarbejde i medfør af étstedsordningen og tilbagebetalingsproceduren for moms.
14429/04 (Presse 313)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453413_0017.png
16.XI.2004
KONTROL MED LIKVIDE MIDLER FOR AT BEKÆMPE FINANSIERINGEN AF TER-
RORISME
Rådet nåede til politisk enighed om et forslag til forordning om kontrol med likvide midler, der ind-
føres til eller forlader Fællesskabet. Der vil blive vedtaget en fælles holdning uden yderligere drøf-
telse på en kommende rådssamling efter endelig udformning af teksten, og den vil derefter blive
sendt til Europa-Parlamentet til andenbehandling ifølge den fælles beslutningsprocedure.
Enigheden blev opnået med kvalificeret flertal, idet den italienske delegation stemte imod.
Forordningen tager sigte på at forbedre effektiviteten af direktiv 91/308/EØF om forebyggende for-
anstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge - som er ved at
blive revideret for bedre at kunne bekæmpe finansieringen af terrorisme, idet der indføres en fælles
ordning for kontrol med likvide midler ved EU's ydre grænser.
Forordningen tager også sigte på at gennemføre henstillingerne fra Den Finansielle Aktionsgruppe
vedrørende Hvidvaskning af Penge (FATF), der blev oprettet på initiativ af G7 på et topmøde i Pa-
ris i 1989.
Rådet besluttede at fastsætte den tærskel, hvorover fysiske personer er forpligtede til at angive li-
kvide midler ved passage af EU's ydre grænser, til 10 000 EUR. Det besluttede endvidere at bibe-
holde en bestemmelse om, at oplysninger, som afgives i skriftlig, mundtlig eller elektronisk form,
skal registreres og behandles af de nationale myndigheder.
14429/04 (Presse 313)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453413_0018.png
16.XI.2004
EVENTUELT
En europæisk indsats for vækst
Kommissionen og formanden for Den Europæiske Investeringsbank (EIB) orienterede Rådet om
gennemførelsen af den europæiske indsats for vækst, som Det Europæiske Råd lancerede sidste år i
december.
Den europæiske indsats for vækst tager sigte på at forbedre konkurrenceevnen og beskæftigelsen i
Europa, samt det udvidede EU's vækstpotentiale gennem større investeringer i såvel fysisk som
menneskelig kapital. Den supplerer den økonomiske reformstrategi, der blev vedtaget af Det Euro-
pæiske Råd i Lissabon i marts 2000, og dækker to store områder:
·
transeuropæisk netinfrastruktur (TEN), herunder transport, telekommunikation og energi
·
innovation, forskning og udvikling, herunder miljøteknologi.
Indsatsen for vækst forudsætter delfinansiering af projekter over de nationale budgetter med bidrag
fra EU og EIB, samt bedre koordinering af offentlige ressourcer med henblik på bedre at mobilisere
midler fra den private sektor.
Det Europæiske Råd opfordrede på mødet i december EIB til at styrke finansielle instrumenter, der
skal virke som en løftestang i forhold til privat kapital, medlemsstaterne til at supplere indsatsen for
vækst med nationale foranstaltninger og Kommissionen til at omlægge udgifterne, hvor det er hen-
sigtsmæssigt, i retning af vækstskabende investeringer i fysisk og menneskelig kapital og viden.
Nedsatte momssatser
Efter anmodning fra den franske delegation drøftede Rådet spørgsmålet om nedsatte momssatser på
arbejdsintensive tjenesteydelser og tjenesteydelser i restaurationsbranchen.
Det noterede sig, at Kommissionen om kort tid vil forelægge et arbejdsdokument.
Kommissionen foreslog i juli 2003 en generel revision af nedsatte momssatser, men diverse forsøg
på at nå frem til et kompromis om de forskellige spørgsmål har endnu ikke vundet tilstrækkelig op-
bakning i Rådet.
Rådet besluttede at tage denne sag op igen på samlingen den 7. december på baggrund af Kommis-
sionens arbejdsdokument.
*
*
*
14429/04 (Presse 313)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453413_0019.png
16.XI.2004
AKTIVITETER I TILKNYTNING TIL SAMLINGEN I RÅDET
Følgende aktiviteter fandt sted i tilknytning til samlingen i Rådet:
Morgenmad og drøftelse af forskellene i velfærdsniveau mellem EU og USA
Frokost med EFTA-landene: Befolkningens aldring
Ministerdialog med kandidatlandene
På mødet vedtog ministrene følgende konklusioner:
(1)
"Den 16. november 2004 afholdt EU's og kandidatlandenes økonomi- og finansministre
sammen med repræsentanter for Kommissionen og Den Europæiske Centralbank og repræ-
sentanter for kandidatlandenes centralbanker deres sjette dialogmøde om økonomisk politik.
De koncentrerede sig navnlig om den økonomiske situation i Bulgarien, Rumænien og
Tyrkiet, men kunne også med stor glæde for første gang byde Kroatien velkommen til dialo-
gen, da Det Europæiske Råd den 18. juni 2004 vedtog at give Kroatien status som kandidat-
land.
Ministrene noterede sig, at den økonomiske kløft mellem EU og Bulgarien, Rumænien og
Tyrkiet er betydelig. Levestandarderne målt i BNP pr. indbygger i KKP er mindre end en
tredjedel af niveauet i det tidligere EU (De 15) og ca. halvdelen af gennemsnitsniveauet i de
nye medlemsstater. Det vil således blive en langtidsudfordring at indhente resten af Europa
med hensyn til indkomstniveauer og produktivitet, selv om der i de senere år har været stærk
vækst i disse tre lande.
I 2003 nåede den reale BNP-vækst op på 4,3% i Bulgarien, 4,9% i Rumænien og 5,8% i
Tyrkiet. Væksten i Tyrkiet, der har været stærkt varierende i mange år, synes nu at være me-
re stabil. Den øgede vækst i alle tre økonomier i de senere år viser, hvilke fordele der er ved
at føre troværdige og sunde makroøkonomiske politikker og gennemføre vækstfremmende
strukturreformer.
(2)
(3)
14429/04 (Presse 313)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16.XI.2004
(4)
Med hensyn til skattepolitik noterede ministrene sig, at det fremgår af de finanspolitiske
underretninger fra 2004, at de almindelige offentlige underskud generelt faldt i 2003 sam-
menlignet med 2002. I planerne for det indeværende år blev der på tidspunktet for den fi-
nanspolitiske underretning i begyndelsen af dette år forudset øgede underskud i Bulgarien
og Rumænien og en yderligere reduktion i Tyrkiet. En stærk vækst i økonomierne og stats-
indtægterne i alle tre lande siden dette tidspunkt vil dog sandsynligvis medføre bedre resul-
tater end forudset i marts og i sidste års balancer. De forventede 2004-resultater, jf.
Kommissionens prognoser fra efteråret 2004, vil således i stedet vise markante og positive
forbedringer af statsbudgetterne i alle kandidatlandene sammenholdt med 2003 og også sam-
menlignet med prognoserne i underretningerne fra marts. I Bulgarien og Tyrkiet bidrog posi-
tive primære balancer til det generelle fald i tallene for underskud og gæld, hvorimod den
primære balance for Rumænien steg i 2003 og var en af årsagerne til, at gælds- og un-
derskudsniveauerne ikke faldt yderligere.
Trods de betydelige fremskridt, der er sket, står disse lande stadig over for store udfordrin-
ger i den økonomiske politik. For at bevare stabilitet til støtte for høj og vedvarende vækst
understregede ministrene, at det kan blive nødvendigt for disse tre kandidatlande at afbøde
de resterende makroøkonomiske skævheder - der især vedrører inflation, vækstraten i kre-
ditgivningen, offentlige underskud og underskud på betalingsbalancens løbende poster.
Rumænien og Tyrkiet har gjort betydelige fremskridt med hensyn til at nedbringe de seneste
års høje inflationsrater. Det er i disse to lande af yderste vigtighed fortsat at lægge vægt på
øget prisstabilitet og yderligere fald i inflationstakten i de kommende år. Valutakursstrategi-
erne bør fortsat være i overensstemmelse med andre makroøkonomiske politikker og øko-
nomisk konvergens. Ministrene mente også, at et højt ambitionsniveau for finanspolitisk
konsolidering og en holdbar finanspolitisk kurs på mellemlang sigt samt en streng løntilba-
geholdenhed (også for den offentlige sektor) vil bidrage til en vedvarende stærk økonomisk
vækst.
Ministrene mener også, at handlingsplanen for økonomiske, monetære og finansielle stati-
stikker for kandidatlandene, der blev vedtaget i maj 2003, er en topprioritet for de statistiske
kontorer i kandidatlandene. De statistiske kontorer bør få de nødvendige ressourcer til at op-
fylde planen. Ministrene opfordrer Det Økonomiske og Finansielle Udvalg til at foretage en
opfølgning af prioriteterne.
Ministrene noterede sig de betydelige fremskridt, der er gjort i de tre lande med hensyn til
strukturreformer, og bifaldt de mange resultater samt planerne og tilsagnene om yderligere
reformer. Ministrene mente, at det på grundlag af de opnåede positive resultater vil være af
afgørende betydning at støtte reformbestræbelserne, sikre effektiv gennemførelse og undgå
risikoen for tilbageskridt med hensyn til allerede gennemførte enkeltstående reformer. Dette
vil skabe betingelserne for vedvarende vækst, øget konvergens og sikring eller afslutning af
den makroøkonomiske stabilisering.
(5)
(6)
(7)
14429/04 (Presse 313)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16.XI.2004
(8)
Når dette er sagt, bemærkede ministrene dog, at kandidatlandene også vil skulle løse de re-
sterende, indgroede strukturelle problemer, der kan skade deres muligheder for fortsat stærk
vækst. I den forbindelse noterede ministrene sig med tilfredshed den rapport, som Den
Økonomisk-politiske Komité har udarbejdet om de strukturelle udfordringer for tre kandi-
datlande (Bulgarien, Rumænien og Tyrkiet) efter anmodningen fra Rådet (økonomi og fi-
nans) i ministerdialogen 2003 med kandidatlandene Ministrene mener, at strukturreformerne
bør lægge vægt på at øge vækstraten og tilstræbe jobskabelse; kandidaterne skal også fortsat
styrke den finansielle ramme og arkitektur.
Ministrene var enige om, at de fælles udfordringer for alle tre lande omfatter gennemførel-
sen af privatisering og fremme af dagsordenen for omstrukturering, forbedring af erhvervs-
klimaet for at stimulere investeringerne og øge konkurrenceevnen, yderligere institutionsop-
bygning, styrkelse af retssikkerheden (herunder fuldbyrdelse af kontrakter), bekæmpelse af
korruption, landbrugsreform samt arbejdsmarkedsreform og en forstærket indsats for at inte-
grere undergrundsøkonomien i den formelle sektor.
Ministrene pegede også på specielle udfordringer i form af strukturreformer, som de enkelte
kandidatlande står over for. Bulgarien bør fortsat især søge at løse problemet med en høj og
strukturelt betinget arbejdsløshed. Rumænien bør især forbedre sit erhvervsklima og fortsat
søge at løse spørgsmålet vedrørende restancer på skatteområdet og i energisektoren. Tyrkiet
bør fortsat lægge vægt på at opnå bæredygtige offentlige finanser samt fremme privatisering
og reform af arbejdsmarkedet og landbrugssektoren.
Ministrene konkluderede, at kandidatlandene bør fortsætte deres reformbestræbelser med
henblik på at opfylde de økonomiske Københavnskriterier. Ministrene fremhævede, at de
med støtte fra Det Økonomiske og Finansielle Udvalg, Den Økonomisk-politiske Komité og
Kommissionen er fast besluttet på fortsat at overvåge fremskridtene med den økonomiske
politik samt budget- og strukturpolitikken i alle kandidatlande. Ministrene vil afholde et nyt
møde i andet halvår af 2005 for at fortsætte deres dialog. Dialogen mellem Det Økonomiske
og Finansielle Udvalg og dets modparter vil også fortsætte i 2005."
(9)
(10)
(11)
14429/04 (Presse 313)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453413_0022.png
16.XI.2004
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Fællesskabets egne indtægter
Rådet vedtog en forordning om ordningen for Fællesskabernes egne indtægter med henblik på at
ajourføre de finansielle bestemmelser og ændre forvaltningen af de traditionelle egne indtægter,
som opkræves af medlemsstaterne
(12463/04).
FISKALE BESTEMMELSER
Samarbejde på punktafgiftsområdet *
Rådet vedtog en forordning og et direktiv om samarbejde på punktafgiftsområdet med sigte på at
styrke udvekslingen af oplysninger mellem medlemsstaterne.
Forordningen fastsætter en række vilkår og procedurer, således at de administrative myndigheder
bedre kan forebygge svig og konkurrencefordrejning i punktafgiftspligtige varers bevægelser.
(12863/04
og 12911/04 ADD 1).
Direktivet ændrer direktiv 77/799/EØF om gensidig bistand inden for området direkte skatter, visse
punktafgifter og afgiftsbelastning af forsikringspræmier og direktiv 92/12/EØF om oplægning og
omsætning af samt om kontrol med punktafgiftspligtige varer
(12878/04).
Begge de nye retsakter træder i kraft den 1. juli 2005 og tager sigte på at tilgodese de nye behov for
administrativt samarbejde som følge af den tiltagende økonomiske integration i det indre marked.
UDVIDELSE
Støtte til landbrug og udvikling i landdistrikter - Bulgarien og Rumænien
Rådet vedtog en forordning om tilpasning af Fællesskabets støtte til førtiltrædelsesforanstaltninger
inden for landbrug og udvikling af landdistrikter (SAPARD) på baggrund af erfaringerne fra første
fase af programmets gennemførelse og for at tage hensyn til den nye situation efter EU's udvidelse
for nylig som indebærer, at Bulgarien og Rumænien nu er de eneste lande, der er omfattet af
SAPARD-programmet
(12750/04).
14429/04 (Presse 313)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453413_0023.png
16.XI.2004
EKSTERNE FORBINDELSER
Kina - Toldsamarbejdsaftale*
Rådet vedtog en beslutning om godkendelse på Det Europæiske Fællesskabs vegne af en aftale med
Kina om samarbejde og gensidig administrativ bistand i toldspørgsmål
(12639/04 og 12640/04
ADD 1).
I henhold til aftalen forpligter parterne sig til at udvikle toldsamarbejdet, herunder at udveksle op-
lysninger og fremme koordinering mellem deres toldmyndigheder.
Aftalen indeholder også bestemmelser om gensidig administrativ bistand til forebyggelse og be-
kæmpelse af enhver form for overtrædelse af toldlovgivningen.
14429/04 (Presse 313)
23
DA