Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
2616 - Uddannelse m.v.
Offentligt
1453369_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
14380/04 (Presse 310)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2616. samling i Rådet
Uddannelse, ungdom og kultur
den 15.-16. november 2004 i Bruxelles
Formand
Maria VAN DER HOEVEN,
Nederlandenes minister for uddannelse, kultur og videnskab
Clémence ROSS,
Statssekretær for sundhed, velfærd og sport, Nederlandene
Medy VAN DER LAAN,
Statssekretær for uddannelse, kultur og videnskab,
Nederlandene
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 8716 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
14380/04 (Presse 310)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453369_0002.png
15.-16.XI.2004
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til på Fællesskabets vegne at deltage
i forhandlingerne i UNESCO's regi om konventionen om beskyttelse af mangfoldigheden i kultur-
indhold og kunstneriske udtryk. Det udpegede desuden Charles Hennessy (Irland) og Bert van
Meggelen (Nederlandene) som Rådets repræsentanter i juryen for Den Europæiske Kulturhovedstad
for 2009.
Rådet vedtog et direktiv fra Europa-Parlamentet og Rådet, der sigter mod at reducere koncentratio-
nen af arsen, cadmium, kviksølv, nikkel og polycykliske aromatiske kulbrinter i luften.
Endvidere vedtog det en afgørelse om at udvide indefrysningen af alle midler og økonomiske res-
sourcer til at omfatte alle personer tiltalt for krigsforbrydelser ved Det Internationale Krigsforbry-
dertribunal vedrørende det Tidligere Jugoslavien, som ikke er varetægtsfængslet ved tribunalet, og
en afgørelse om oprettelse af en europæisk forvaltningsskole.
Rådet vedtog fælles holdninger vedrørende et udkast til forordning om ajourføring af forordning
nr. 1408/71 og 574/72 om anvendelse af de sociale sikringsordninger på personer, der flytter inden
for EU, og et udkast til direktiv om harmonisering af bestemmelserne i EU om urimelig handels-
praksis.
Rådet vedtog ved skriftlig procedure en fælles holdning vedrørende et udkast til forordning om be-
tingelserne for adgangen for tredjepart til gastransmissionsnettet i EU.
14380/04 (Presse 310)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453369_0003.png
15.-16.XI.2004
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
UDDANNELSE.............................................................................................................................. 7
Program inden for livslang læring .......................................................................................... 7
Uddannelsens rolle og dens kulturelle aspekter ...................................................................... 9
Europæisk samarbejde om erhvervsuddannelse .................................................................... 10
Midtvejsrevision af Lissabon-strategien (Kok-rapporten) ..................................................... 15
Programmet for unge ........................................................................................................... 16
Evaluering af programmet for unge 2000-2006 .................................................................... 17
Volontøraktiviteter blandt unge............................................................................................ 20
Større forståelse og viden om unge....................................................................................... 24
Programmet Kultur 2007...................................................................................................... 28
Arbejdsplanen for kultur 2005-2006..................................................................................... 29
Den Europæiske Kulturhovedstad - medlemmer af juryen.................................................... 33
Udkast til konvention om beskyttelse af mangfoldigheden i kulturindhold og
kunstneriske udtryk (UNESCO) ........................................................................................... 34
Media 2007-programmet...................................................................................................... 35
Filmarven og konkurrenceevnen for relaterede industrielle aktiviteter .................................. 36
Beskyttelse af mindreårige og den menneskelige værdighed og berigtigelsesretten .............. 37
Public service radio- og tv-spredningsopgaver ..................................................................... 38
UNGDOM .................................................................................................................................... 16
KULTUR...................................................................................................................................... 28
DET AUDIOVISUELLE OMRÅDE............................................................................................. 35
EVENTUELT ............................................................................................................................... 39
1
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
14380/04 (Presse 310)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15.-16.XI.2004
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
EKSTERNE FORBINDELSER
Støtte til Det Internationale Krigsforbrydertribunal vedrørende det Tidligere Jugoslavien (ICTY) -
Indefrysning af midler .....................................................................................................................................40
Forberedelse af Euro-Middelhavs-ministermødet .............................................................................................40
DEN EUROPÆISKE SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Kroatien - Udveksling af klassificerede oplysninger .........................................................................................41
HANDELSPOLITIK
Import af stålprodukter fra Rusland..................................................................................................................41
Antidumping og antisubsidier - polyethylenterephthalat - Indien, Brasilien og Israel.........................................41
UDVIKLINGSPOLITIK
Togo - Genindførelse af demokrati...................................................................................................................41
AVS - Budgettet for Det Tekniske Center for Samarbejde på Landbrugsområdet og i Landdistrikterne .............42
SOCIALPOLITIK
Social sikring*.................................................................................................................................................42
DET INDRE MARKED
Forbrugerbeskyttelse - Urimelig handelspraksis* .............................................................................................43
MILJØ
Luftkvalitet .....................................................................................................................................................43
INSTITUTIONELLE ANLIGGENDER
Europæisk forvaltningsskole* ..........................................................................................................................44
BESKIKKELSER
Regionsudvalget..............................................................................................................................................44
AFGØRELSE TRUFFET VED SKRIFTLIG PROCEDURE
ENERGI - gastransmissionsnet - betingelser for tredjeparters adgang* .............................................................45
14380/04 (Presse 310)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453369_0005.png
15.-16.XI.2004
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Marie-Dominique SIMONET
Fadila LAANAN
Bert ANCIAUX
Geert BOURGEOIS
Den Tjekkiske Republik:
Petra BUZKOVÁ
Petra SMOLÍKOVÁ
Danmark:
Henrik NEPPER-CHRISTENSEN
Tyskland:
Ute ERDSIEK-RAVE
Peter RUHENSTROTH-BAUER
Ulrich KASPARICK
Christina WEISS
Estland:
Tiit NABER
Siim SUKLES
Grækenland:
Marietta GIANNAKU
Margarita PAPADA-CHIMONA
Spanien:
María Jesús SANSEGUNDO GÓMEZ DE CADIÑANOS
Frankrig:
Renaud DONNEDIEU de VABRES
Irland:
Mary HANAFIN
Síle de VALERA
John O'DONOGHUE
Italien:
Valentina APREA
Giuliano URBANI
Giancarlo INNOCENZI
Cypern:
Pefkios GEORGIADES
Letland:
Helēna DEMAKOVA
Litauen:
Saulius VENGRIS
Violeta MURAUSKAITE
Gintaras SODEIKA
Vicepræsident og minister for højere og videregående
uddannelse, videnskabelig forskning og internationale for-
bindelser (det franske sprogfællesskab)
Minister for kultur, medier og ungdom (det franske sprog-
fællesskab)
Flamsk minister for kultur, ungdom, sport og Bruxelles-
spørgsmål
Flamsk minister for administrative anliggender, udenrigs-
politik, medier og turisme
Minister for uddannelse, ungdom og sport
Vicekulturminister
Statssekretær for undervisning og forskning
Minister for uddannelse, videnskab, forskning og kultur
(Schleswig-Holstein)
Statssekretær
Statssekretær, ministeriet for uddannelse og forskning
Viceminister under forbundskansleren, ansvarlig i for-
bundsregeringen for kultur og medier
Stedfortrædende fast repræsentant
Generalsekretær, kulturministeriet
Minister for undervisning og trossamfund
Generalsekretær
Minister for uddannelse og videnskab
Minister for kultur og kommunikation
Minister for undervisning og videnskab
Viceminister, Ministeriet for undervisning og videnskab
(med særligt ansvar for voksenuddannelse, ungdoms-
spørgsmål og de uddannelsesmæssigt dårligst stillede)
Minister for kunst, sport og turisme
Statssekretær for undervisning, universiteter og forskning
Minister for kulturværdier og kulturelle foranstaltninger
Statssekretær for kommunikation
Undervisnings- og kulturminister
Kulturminister
Statssekretær, Ministeriet for uddannelse og videnskab
Statssekretær, Social- og arbejdsministeriet
Vicekulturminister
14380/04 (Presse 310)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453369_0006.png
15.-16.XI.2004
Luxembourg:
Mady DELVAUX-STEHRES
Marie-Josée JACOBS
Jean-Louis SCHILTZ
Octavie MODERT
Ungarn:
Péter MEDGYES
Malta:
Louis GALEA
Nederlandene:
Maria van der HOEVEN
Mark RUTTE
Clementia Ignatia Johanna Maria ROSS-van DORP
Medy van der LAAN
Østrig:
Elisabeth GEHRER
Ursula HAUBNER
Franz MORAK
Polen:
Miroslaw SAWICKI
Ryszard MIKLIŃSKI
Portugal:
Maria do Carmo Félix da COSTA SEABRA
Pedro SAMPAIO NUNES
Pedro DUARTE
Maria João BUSTORFF SILVA
Slovenien:
Lučka LORBER
Andreja RIHTER
Slovakiet:
Lázló SZIGETI
Ágnes BIRÓ
Finland:
Tuula HAATAINEN
Tanja KARPELA
Sverige:
Ibrahim BAYLAN
Agneta KARLSSON
Det Forenede Kongerige:
Kim HOWELLS
Peter PEACOCK
Lord McINTOSH OF HARINGEY
Minister for undervisning og erhvervsuddannelse
Minister familiespørgsmål og integration samt ligestil-
lingsminister
Minister for samarbejde og humanitær bistand samt mini-
ster med ansvar for kommunikation
Statssekretær for kultur, videregående uddannelse og
forskning
Understatssekretær, Undervisningsministeriet
Minister for undervisning, ungdom og beskæftigelse
Minister for undervisning, kultur og videnskab
Statssekretær for undervisning, kultur og videnskab
Statssekretær for sundhed, velfærd og sport
Statssekretær for undervisning, kultur og videnskab
Forbundsminister for undervisning, videnskab og kultur
Statssekretær, Forbundsministeriet for social sikkerhed,
generationsspørgsmål og forbrugerbeskyttelse
Statssekretær, forbundskanslerens kontor
Minister for uddannelse og sport
Understatssekretær, Kulturministeriet
Undervisningsminister
Statssekretær for videnskab og innovation
Statssekretær for ungdomsspørgsmål
Kulturminister
Statssekretær for videregående erhvervsuddannelse og
højere uddannelse
Kulturminister
Statssekretær, Undervisningsministeriet
Statssekretær, Kulturministeriet
Undervisningsminister
Kulturminister
Undervisningsminister, Ministeriet for uddannelse og
videnskab
Statssekretær, ministeriet for uddannelse og videnskab
Viceminister, Ministeriet for uddannelse og erhvervskom-
petencer
Minister for uddannelse og ungdom (den skotske regering)
Statssekretær for medier og kulturarv
Kommissionen:
Viviane REDING
Medlem
14380/04 (Presse 310)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453369_0007.png
15.-16.XI.2004
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
UDDANNELSE
Program inden for livslang læring
Rådet havde en orienterende drøftelse om det handlingsprogram inden for livslang læring for perio-
den 2007-2013, som Kommissionen forelagde i juli 2004.
Delegationerne var enige om hovedlinjerne i programmet; derudover var debatten koncentreret om
følgende punkter:
a)
Det tværgående program
(se nedenfor)
Delegationerne var generelt enige om betydningen af indholdet af det tværgående program.
Nogle af dem rejste dog det spørgsmål, om ikke programmets konkrete mål som f.eks.
sprogindlæring og informations- og kommunikationsteknologier opfyldes bedre, hvis de
integreres i de andre underprogrammer.
b)
Andet fremmedsprog
Delegationerne erkendte vigtigheden af, at EU-borgerne lærer fremmedsprog uden dog
derved at forsømme et solidt kendskab til modersmålet. Nogle af dem understregede, at
man ikke bør prioritere et bestemt sprog frem for et andet.
Foranstaltninger, der skal sikre en effektiv sprogindlæring, skal omfatte forbedring af læ-
rernes sprogfærdigheder og af undervisningsmetoderne.
c)
Kvalitet i forbindelse med mobilitet og et europæisk charter for mobilitet
Der var enighed om Kommissionens forslag til et europæisk charter, som fastsætter prin-
cipperne for vellykket mobilitet. En række delegationer nævnte desuden behovet for en
bedre forberedelse og overvågning (før, under og efter) af mobilitetsaktiviteterne for at
gøre dem nyttigere for aktørerne selv samt for hjem- og værtsstaterne.
14380/04 (Presse 310)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15.-16.XI.2004
Handlingsprogrammet vil blive vedtaget ved beslutning truffet af Europa-Parlamentet og Rådet
efter proceduren for fælles beslutningstagning, idet Europa-Parlamentet ikke har afgivet udtalelse
endnu. Formålet med dagens debat var derfor at give delegationerne mulighed for at udtale sig på
ministerniveau om en række spørgsmål, som formandskabet har kortlagt
(13453/04)
som forbere-
delse til den videre gennemgang af sagen.
Som foreslået af Kommissionen
(11587/04)
vil det integrerede program omfatte fire programmer,
der allerede findes inden for det nuværende Socrates-program: Comenius (almenuddannelse),
Erasmus (videregående uddannelse), Leonardo da Vinci (erhvervsuddannelse) og Grundtvig (vok-
senuddannelse). Det vil også omfatte et tværgående program, der indeholder fire hovedaktiviteter
(politikudvikling, sprogindlæring, nyskabende tilgang og udbredelse af projektresultaterne) plus et
Jean Monnet-program for at støtte aktioner vedrørende europæisk integration og europæiske uddan-
nelsesinstitutioner.
14380/04 (Presse 310)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15.-16.XI.2004
Uddannelsens rolle og dens kulturelle aspekter
Rådet vedtog en rapport med titlen
Uddannelse og aktivt borgerskab - rapport om uddannelsens
bredere rolle og dens kulturelle aspekter (13452/04).
Rapporten, der er udarbejdet for at imødekomme en anmodning fra Det Europæiske Råd på forårs-
mødet i 2003, skal forelægges for Det Europæiske Råd i december. Rapportens vigtigste budskab
er, at Rådet giver tilsagn om at styrke aktivt borgerskab og social integration gennem uddannelse
som en yderligere indsats for at nå Lissabon-målene.
14380/04 (Presse 310)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453369_0010.png
15.-16.XI.2004
Europæisk samarbejde om erhvervsuddannelse
Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet, vedtog følgende
konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION OG REPRÆSENTANTERNE FOR MEDLEMS-
STATERNES REGERINGER, FORSAMLET I RÅDET,
ER SIG BEVIDST, at
Den 12. november 2002 vedtog Rådet (Uddannelse, ungdom og kultur) en resolution om fremme af
et styrket europæisk samarbejde om erhvervsuddannelse.
1
Denne afspejlede sig i vidt omfang i den
erklæring, som ministrene for erhvervsuddannelse i EU's medlemsstater, EFTA/EØS-landene og
kandidatlandene, Kommissionen og de europæiske arbejdsmarkedsparter vedtog på deres møde i
København den 29.-30. november 2002 som strategien til forbedring af erhvervsuddannelsernes
resultater, kvalitet og tiltrækningskraft (København-processen).
Den fælles midtvejsrapport fra Rådet og Kommissionen
2
"Uddannelse
og erhvervsuddannel-
se 2010"
(26. februar 2004) til Det Europæiske Råds forårsmåde i 2004 indeholder en statusrapport
om de første konkrete resultater af København-processen og anerkender dens betydning for fremme
af reformer, støtte af livslang læring og udvikling af gensidig tillid mellem medlemsstaterne samt
mellem alle nøgleaktørerne på erhvervsuddannelsesområdet.
Midtvejsrapporten opfordrer til, at man prioriterer udvikling af fælles europæiske referencer og
principper højt og gennemfører dem på nationalt plan under hensyntagen til nationale og under hen-
syn til medlemsstaternes beføjelser.
Rådet har siden november 2002 vedtaget en række retsakter som et resultat af det styrkede samar-
bejde inden for erhvervsuddannelse og livslang læring, navnlig om udvikling af humankapitalen
med henblik på social samhørighed og konkurrenceevne i vidensamfundet
3
livslang vejledning
4
,
principper for identifikation og validering af ikke-formel og uformel læring
5
og kvalitetssikring af
erhvervsuddannelse
6
; Rådet har også vedtaget en fælles holdning om Europass, en samlet ramme
for større gennemsigtighed i kvalifikationer og kompetencer;
1
2
3
4
5
6
Vedtaget den 19. december 2002, EUT C 13 af 18.1.2003, s. 2
Fælles midtvejsrapport fra 2004 fra Rådet og Kommissionen om gennemførelsen af Lissabon-strategien: "Ud-
dannelse og erhvervsuddannelse 2010: Lissabon-strategiens succes afhænger af gennemførelsen af hastende re-
former".
EUT C 295 af 5.12.2003.
9286/04 EDUC 109 SOC 179, maj 2004.
9600/04 EDUC 118 SOC 253, maj 2004.
9599/04 EDUC 117 SOC 252, maj 2004.
14380/04 (Presse 310)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15.-16.XI.2004
ERKENDER, at
København-processen har hævet erhvervsuddannelsernes profil på europæisk plan og i Lissabon-
strategien. Medlemsstaterne og de involverede parter er nået til en fælles opfattelse af udfordringer-
ne, nået til enighed om, hvordan disse skal gribes an og udviklet midler til at gennemføre strategier-
ne.
For at gennemføre Lissabon-målene for uddannelse og erhvervsuddannelse er der imidlertid behov
for at aktivere udviklingen med hensyn til erhvervsuddannelse inden for rammerne af "Uddannelse
og erhvervsuddannelse 2010-programmet". Der må som led i København-processen lægges mere
vægt på gennemførelsen på nationalt og på EU-plan under særlig hensyntagen til de fælles europæi-
ske referencer og principper, som Rådet har vedtaget.
UNDERSTREGER, at
København-processen fortsat inden for rammerne af "Uddannelse og erhvervsuddannelse
2010-programmet" vil fastlægge de politiske prioriteringer for gennemførelse af Lissabon-målene
på erhvervsuddannelsesområdet for at realisere et virkeligt europæisk arbejdsmarked. Den fælles
midtvejsrapport indkredser en række redskaber og prioriteringer for gennemførelsen, der bygger på
reformer og investeringer på centrale områder, således at uddannelses- og erhvervsuddannelsessy-
stemerne inden 2010 bliver en kvalitetsreference på verdensplan og livslang læring en konkret reali-
tet. Dette omfatter også behovet for at mobilisere de nødvendige investeringer effektivt og fokusere
på udvikling af borgernes nøglekompetencer under hele livsforløbet, f.eks. lære at lære, forny sig og
udvikle en iværksætterkultur.
I overensstemmelse med principperne i Rådets resolution af 19. december 2002 bør "foranstaltnin-
gerne være frivillige og fortrinsvis udvikles ved frivilligt bottom-up-samarbejde".
Erhvervsuddannelserne foregår i stadigt stigende omfang på alle uddannelsesniveauer, og man må
derfor, især inden for videregående uddannelse, beskæftige sig særligt med komplementariteten og
sammenhængen mellem erhvervsuddannelse og almen uddannelse.
ER ENIGE OM, at
man på nationalt plan bør prioritere:
i)
anvendelse af fælles instrumenter, referencer og principper til støtte for reform og udvik-
ling af erhvervsuddannelsessystemer og -praksis, f.eks. med hensyn til gennemsigtighed
(Europass), livslang vejledning, kvalitetssikring, identifikation og validering af ikke-formel
og uformel læring. Dette bør omfatte styrkelse af de gensidige forbindelser mellem disse
instrumenter og højnelse på nationalt, regionalt og lokalt plan i medlemsstaterne af de in-
volverede parters bevidsthed om systemet for at styrke synligheden og den gensidige for-
ståelse
14380/04 (Presse 310)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453369_0012.png
15.-16.XI.2004
ii)
iii)
hvor det er relevant, øge uddannelsesincitamenterne i "skatte- og understøttelsessystemer-
ne" som anbefalet af Det Europæiske Råd i Lissabon
1
anvendelse af Den Europæiske Socialfond og Den Europæiske Fond for Regionaludvikling
til støtte for udviklingen af erhvervsuddannelse. Med forbehold af en aftale om EU's kom-
mende strukturfonde og i overensstemmelse med disse fondes politiske retningslinjer for
perioden 2007-2013 bør de underbygge uddannelses og erhvervsuddannelses centrale rolle
ved at fremme økonomisk udvikling og social samhørighed samt målene i "Uddannelse og
erhvervsuddannelse 2010-programmet", især små og mellemstore virksomheders behov og
den udfordring, der ligger i at forny og ajourføre en aldrende befolknings kvalifikationer
videreudviklingen af erhvervsuddannelsessystemerne med henblik på at opfylde behovene
hos personer og grupper, der risikerer udstødelse af arbejdsmarkedet og social udstødelse,
især unge, der forlader skolen i utide, lavtuddannede, migranter, handicappede og arbejds-
løse. Dette bør bygge på en kombination af målrettede investeringer, vurdering af tidligere
uddannelse og skræddersyede erhvervsuddannelses- og læringsordninger
udvikling og gennemførelse af en strategi for åben læring, der giver borgerne mulighed for
at fastlægge individuelle forløb på grundlag af passende vejledning og rådgivning. Dette
bør suppleres med etablering af fleksible og åbne rammer for erhvervsuddannelse for at re-
ducere barriererne mellem erhvervsuddannelse og almen uddannelse og forbedre over-
gangsmulighederne mellem grunduddannelse og efter- og videreuddannelse samt videregå-
ende uddannelse. Der bør desuden træffes foranstaltninger med henblik på at integrere mo-
bilitet i grunduddannelse og efter- og videreuddannelse
øget relevans og kvalitet af erhvervsuddannelserne gennem systematisk inddragelse af alle
relevante partnere i udviklingen på nationalt, regionalt og lokalt plan, især i relation til kva-
litetssikring. Med henblik herpå bør erhvervsuddannelsesinstitutionerne have mulighed for
og tilskyndes til at deltage i relevante partnerskaber. Det er specielt vigtigt, at der lægges
større vægt på tidligt at indkredse behovet for kvalifikationer og planlægge erhvervsud-
dannelserne, og nøglepartnerne, herunder arbejdsmarkedets parter, vil i den forbindelse
komme til at spille en vigtig rolle
videreudvikling af miljøer, som fremmer læring i erhvervsuddannelsesinstitutionerne og på
arbejdspladsen. Dette medfører øget anvendelse og implementering af pædagogiske meto-
der, der støtter selvorganiseret læring og udnytter potentialet i IKT og e-læring, hvorved
kvaliteten af erhvervsuddannelsen forbedres
fortsat kompetenceudvikling for lærere og undervisere inden for erhvervsuddannelse¸ der
afspejler deres specifikke læringsbehov og skiftende roller som følge af udviklingen inden
for erhvervsuddannelse.
iv)
v)
vi)
vii)
viii)
1
Punkt 23 i formandskabets konklusioner.
14380/04 (Presse 310)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15.-16.XI.2004
ER ENIGE OM, at
man på europæisk plan bør prioritere
i)
ii)
konsolidering af prioriteterne i København-processen og fremme af gennemførelsen af
konkrete resultater;
udvikling af en åben og fleksibel europæisk referenceramme for kvalifikationer, baseret på
gennemsigtighed og gensidig tillid, der vil fungere som en fælles reference for både er-
hvervsuddannelse og højere uddannelse på grundlag af kompetencer og læringsresultater;
udvikling og gennemførelse af et europæisk meritoverføringssystem for erhvervsuddannel-
ser (ECVET), så personer under erhvervsuddannelse kan bygge på resultaterne af deres læ-
ringsforløb, når de flytter fra et nationalt erhvervsuddannelsessystem til et andet;
gennemgang af de specifikke læringsbehov og skiftende roller hos lærere og undervisere
inden for erhvervsuddannelse og af mulighederne for at gøre deres profession mere tillok-
kende, herunder løbende ajourføring af deres faglige kvalifikationer;
forbedring af erhvervsuddannelsesstatistikkernes omfang, præcision og troværdighed, så
man kan foretage en evaluering af fremskridtene.
iii)
iv)
v)
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE OG KOMMISSIONEN TIL INDEN FOR DERES
ANSVARSOMRÅDER
i overensstemmelse med den fælles interimsrapport at rationalisere og strømline uddannel-
ses- og erhvervsuddannelsesprocesserne på europæisk plan ved at sørge for, at prioriteterne
i ovennævnte konklusioner og grupperne inden for København-processen bringes inden for
rammerne af "Uddannelse og erhvervsuddannelse 2010-programmet"
at udarbejde og undersøge forslag fra Kommissionen til en europæisk referenceramme for
kvalifikationer og et europæisk meritoverføringssystem for erhvervsuddannelser
at udvikle en sammenhængende strategi og et tættere samarbejde både på nationalt og
europæisk plan, der omfatter
·
højere uddannelse, herunder udviklinger under Bologna-processen
·
europæiske økonomiske politikker, beskæftigelsespolitikker, politikker for bæredygtig
udvikling og politikker for social inddragelse (f.eks. i forbindelse med nationale hand-
lingsplaner)
14380/04 (Presse 310)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453369_0014.png
15.-16.XI.2004
·
og forbindelserne mellem forskning, praksis og politik gennem networking og udveksling
af innovation og gode eksempler på politik og praksis
at give oplysninger om de fremskridt, der er gjort, og kommende aktioner for udvikling af
erhvervsuddannelser med inddragelse af relevante interesserede parter på nationalt plan
som del af en integreret rapport om "Uddannelse og erhvervsuddannelse 2010", der udar-
bejdes hvert andet år som led i gennemførelsen af de nationale strategier for livslang læring
at udvikle tættere forbindelser til nøglepartnere, herunder arbejdsmarkedets parter på euro-
pæisk, nationalt og regionalt plan samt inden for de enkelte sektorer, under hensyntagen til
arbejdsmarkedsparternes "aktionsramme for livslang udvikling af kompetence og kvalifi-
kationer"
1
fuldt ud at udnytte det igangværende Leonardo da Vinci-program og det kommende inte-
grerede handlingsprogram inden for livslang læring til at støtte udvikling, efterprøvning og
gennemførelse af innovative aktioner med henblik på at fremskynde reformen af erhvervs-
uddannelserne."
1
EFS, Unice, CEEP, UEAPME, 28. februar 2002.
14380/04 (Presse 310)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453369_0015.png
15.-16.XI.2004
Midtvejsrevision af Lissabon-strategien (Kok-rapporten)
Efter at Will Hutton
1
havde præsenteret rapporten fra den gruppe på højt plan, der rådgiver Kom-
missionen ved forberedelsen af midtvejsrevisionen af Lissabon-strategien i marts 2005 (Kok-
rapporten), havde Rådet en debat, som navnlig var koncentreret om uddannelsesaspekterne.
Kok-rapporten blev især hilst velkommen på grund af den nøjagtige beskrivelse af den internationa-
le situation og de tre vigtigste udfordringer for EU: lavere vækst, aldrende befolkning og internatio-
nal konkurrence (USA, Kina og Indien).
Delegationerne erkendte behovet for at opfylde Lissabon-målene og understregede den centrale
rolle, som uddannelse og erhvervsuddannelse på alle niveauer spiller for virkeliggørelsen af viden-
samfundet.
"Det optimale", der kræver en systematisk evaluering af uddannelsessystemerne samt af lærere og
elever, blev yderligere drøftet som et mål for alle niveauer af livslang læring, der skal nås, uden at
det går ud over den sociale samhørighed.
Delegationerne anmodede desuden om, at Rådet i sin sammensætning af uddannelsesministre
kommer til at spille en særlig rolle i forberedelsen af midtvejsrevisionen (foråret 2005).
For yderligere oplysninger, se oplægget (13831/04).
1
Talsmand for gruppen på højt plan og leder af Work Foundation i London.
14380/04 (Presse 310)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453369_0016.png
15.-16.XI.2004
UNGDOM
Programmet for unge
Rådet havde en orienterende drøftelse om det handlingsprogram til fremme af foranstaltninger til
fordel for unge for perioden 2007-2013, som Kommissionen forelagde i juli 2004.
Drøftelsen var især koncentreret om følgende emner: innovationer og programmets merværdi,
aldersgruppe omfattet af programmet, adgang til programmet for unge, der har færre muligheder.
Delegationerne tilsluttede sig den generelle tilgang i Kommissionens forslag ud fra den erkendelse,
at et program, der støtter foranstaltninger til fordel for unge, har en europæisk merværdi.
Delegationerne udtrykte især tilfredshed med programmets mål - at styrke europæisk identitet og
aktivt medborgerskab blandt de unge samt fremme de unges deltagelse i volontørarbejde, idet tred-
jelande gives bedre muligheder for at deltage.
En række delegationer gik ind for en bredere aldersgruppe med den begrundelse, at den nye genera-
tion af unge dels bliver tidligere modne og dels kommer senere ind på arbejdsmarkedet.
Delegationerne var generelt enige om, at unge med færre muligheder skal have større opmærksom-
hed, især for at bekæmpe social udstødelse og forskelsbehandling, og idet der især fokuseres på
unge, der går tidligt ud af skolen.
Handlingsprogrammet vil blive vedtaget ved beslutning truffet af Europa-Parlamentet og Rådet
efter proceduren for fælles beslutningstagning, idet Europa-Parlamentet ikke har afgivet udtalelse
endnu. Formålet med dagens debat var derfor at give delegationerne mulighed for at udtale sig på
ministerniveau om en række spørgsmål, som formandskabet har kortlagt
(13834/04)
som forbere-
delse til den videre gennemgang af sagen.
Som foreslået af Kommissionen vil ungdomsaktiviteter bevare deres særlige karakter i et nyt sær-
skilt program "Aktive Unge" (2007-2013). Programmets operative struktur er blevet forenklet og
centraliseret. Der er imidlertid sikret kontinuitet i forhold til det nuværende program. De vigtigste
foreslåede aktioner (og mål) er udveksling af unge (35 000 projekter inden 2013), "europæisk vo-
lontørtjeneste" (10 000 volontører om året) og "unge for verden", som satser på udviklingsprojekter
med tredjelande.
14380/04 (Presse 310)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453369_0017.png
15.-16.XI.2004
Evaluering af programmet for unge 2000-2006
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
som tager følgende i betragtning:
1.
I henhold til artikel 13 i Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1031/2000/EF om
oprettelse af EF-handlingsprogrammet for unge 2000-2006
1
skal der føres tilsyn med og
foretages en evaluering af programmet.
I forståelse med medlemsstaterne er midtvejsevalueringen af programmet for unge foreta-
get et år tidligere end planlagt, for at der kan tages hensyn til konklusionerne og anbefalin-
gerne heri ved udarbejdelsen af et forslag til retsgrundlag for den kommende generation af
programmer for unge.
Rapporten fra Kommissionen med titlen "Midtvejsevaluering af programmet Ungdom (for
perioden 2000-2003)"
2
blev vedtaget den 20. januar 2004.
2.
3.
som erkender,
1.
at Kommissionens rapport indeholder en sammenfatning af de virkningsundersøgelser,
som medlemsstaterne og de lande, der har deltaget i programmet, har forelagt, og de eks-
terne evalueringer, der er gennemført, idet resultaterne af seminarer og tematiske work-
shops, som Kommissionen har afholdt, også er taget med.
De forskellige aktører i programmet for unge har været med i evalueringsprocessen, dvs.
de nationale forvaltninger, nettet af nationale kontorer, ungdomsorganisationer fra med-
lemsstater og lande, der har deltaget i programmet, ungdomsledere og forskere.
Evalueringen af programmet var især koncentreret om programmets interne og eksterne
relevans, programmets virkning på de direkte støttemodtagere, virkningen på systemerne,
operationelle mekanismer og resultater af de enkelte aktioner i programmet.
2.
3.
1
2
EFT L 117 af 18.5.2000, s. 1.
7213/04 (KOM(2004) 158 endelig).
14380/04 (Presse 310)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15.-16.XI.2004
4.
5.
Kommissionen har nedsat en række arbejdsgrupper, der skal foretage en opfølgning af
midtvejsevalueringen.
Takket være programmet er der mellem 2000 og 2002 blevet gennemført mere end 34 000
forskellige projekter med deltagelse af omkring 345 000 unge. De finansielle udgifter be-
løber sig til i alt 215,9 mio. EUR.
Fortsat integration af kønsaspektet er et generelt princip i ungdomsprogrammerne -
6.
konkluderer følgende:
1.
Evalueringen af programmet for unge efter det fjerde år af gennemførelsen er generelt po-
sitiv. Programmets mål med hensyn til unges aktive deltagelse i de europæiske integrati-
onsbestræbelser gennem deltagelse i tværnationale udvekslinger, solidaritetsforanstaltnin-
ger for unge, initiativprojekter og styrkelse af samarbejdet er i vid udstrækning blevet nået.
Programmet har vist sig at have stor indvirkning på de deltagende unge, på mange ung-
domsorganisationer og på mange lokale, regionale og nationale ungdomspolitikker.
Programmet for unge har europæisk merværdi.
2.
3.
tiltræder
anbefalingerne i midtvejsevalueringen og udtrykker tilfredshed med, at disse anbefalinger vil blive
gennemført i anden del af det igangværende program mellem 2004 og 2006, navnlig at
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
Programmet målrettes endnu mere mod målgruppen, dvs. unge fra alle miljøer, især dem
med dårligere muligheder.
Bistanden til støttemodtagere og projekter forbedres i alle faser gennem foranstaltninger,
der sikrer nærhed og høj kvalitet.
Procedurerne forenkles og gøres så fleksible som muligt i forhold til målgruppen.
Gennemsigtighed og sammenhæng i gennemførelsen af programmet styrkes.
Kvaliteten i arbejdet øges gennem en projektevaluering med feedback til støttemodtagerne
og anerkendelse af de gennemførte aktiviteter.
14380/04 (Presse 310)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15.-16.XI.2004
(6)
(7)
(8)
(9)
Der tages hensyn til de kvalitative aspekter i forbindelse med udviklingen af frivillige akti-
viteter.
Det overvejes at åbne programmet for flere tredjelande.
Udviklingen foregribes ved at iværksætte nyskabende projekter og foretage de nødvendige
undersøgelser.
Programmet og de enkelte aktioner gøres mere synlige, og der sættes fokus på de opnåede
resultater.
bekræfter
·
at inddragelse af de unge, som er målgruppen, er yderst vigtig i processen med henblik på ud-
formning af den nye generation af programmer for 2007-2013.
·
behovet for at opretholde og udvikle de nuværende fællesskabsinstrumenter for unge, der er af-
gørende for udviklingen af medlemsstaternes samarbejde på ungdomsområdet.
·
at det vil være nyttigt at tage hensyn til resultatet af midtvejsrevisionen som led i de nye forslag
til et program på ungdomsområdet fra 2007."
14380/04 (Presse 310)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453369_0020.png
15.-16.XI.2004
Volontøraktiviteter blandt unge
Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet, vedtog følgende
resolution:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION OG REPRÆSENTANTERNE FOR MEDLEMS-
STATERNES REGERINGER, FORSAMLET I RÅDET,
SOM TAGER FØLGENDE I BETRAGTNING:
1.
Kommissionens hvidbog om et nyt afsæt for europæisk ungdom blev fremlagt den
21. november 2001 og indeholder et nyt grundlag for et europæisk samarbejde på ung-
domsområdet.
I sin resolution af 14. februar 2002
1
erkendte Rådet nytteværdien af unges frivillige arbejde
som led i udviklingen af Fællesskabets indsats på ungdomsområdet og godkendte FN's
strategiske målsætninger
2
.
I sin resolution af 27. juni 2002
3
godkendte Rådet den åbne koordinationsmetode som en
ny ramme for samarbejdet på ungdomsområdet og tilsluttede sig følgende fire prioriteter:
deltagelse, information, unges frivillige arbejde og større forståelse af og viden om unge.
I sin resolution af 25. november 2003
4
fastlagde Rådet fælles målsætninger for de første to
prioriteter, inddragelse og orientering af de unge.
I sin meddelelse af 30. april 2004
5
foreslog Kommissionen fælles målsætninger for volon-
tøraktiviteter blandt unge på grundlag af medlemsstaternes besvarelser af Kommissionens
spørgeskema og efter høring af unge.
2.
3.
4.
5.
1
2
3
4
5
EFT C 50 af 23.2.2002, s. 3.
FN's strategiske målsætninger:
-
adgang til og fremme af formidling af information om frivilligt arbejde for at styrke det positive image
-
anerkendelse af betydningen af og støtte til frivilligt arbejde bl.a. fra myndighederne på alle niveauer,
den offentlige mening, medierne, handelen, arbejdsgiverne og civilsamfundet
-
støtte til frivilligt arbejde gennem incitamenter og uddannelse af frivillige, deres vejledere og forenin-
ger
-
oprettelse af netværk mellem de pågældende aktører, idet der lægges særlig vægt på de unges eget
perspektiv
-
tilstræbelse af kvalitet i de unges frivillige arbejde, herunder sikkerheds- og sundhedsaspekterne.
EFT C 168 af 13.7.2002, s. 2.
EUT C 295 af 5.12.2003, s. 6.
9182/04 [KOM(2004) 337 endelig].
14380/04 (Presse 310)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15.-16.XI.2004
6.
7.
Rådet bekræftede den 28. maj 2004 betydningen af at prioritere volontøraktiviteter blandt
unge.
Den Europæiske Volontørtjeneste er en aktion i programmet for unge og et mønstereksem-
pel på en tværnational volontørtjeneste, der gør det muligt for unge at blive volontører på
en række områder, og som dermed fremmer deres solidaritet, aktive medborgerskab og
gensidige forståelse.
Der henvises til de definitioner, som Kommissionen har anvendt i sin meddelelse af
30. april 2004 om fælles målsætninger for volontøraktiviteter blandt unge, særlig vedrø-
rende volontøraktiviteter og volontørtjeneste,
8.
MENER,
1.
at volontøraktiviteter udgør en vigtig mulighed for ikke-formel læring. De er således et
vigtigt middel til unges selvudvikling og engagement som aktive medborgere. Volontør-
aktiviteter bidrager også til øget solidaritet, social samhørighed og udvikling af lokalsam-
fundet,
at volontøraktiviteter skal adskilles klart fra beskæftigelse og under ingen omstændigheder
må anvendes i stedet for lønnet beskæftigelse,
at der må tilskyndes til udvikling af attraktive og stimulerende volontøraktiviteter, hvis
unge skal gå ind i dette arbejde,
at der bør tilskyndes til tværnationalt samarbejde om volontøraktiviteter for at fremme en
europæisk dimension på dette område,
at volontøraktiviteter giver mulighed for udvikling og strukturering af civilsamfundet,
at man bør bekæmpe alle former for forskelsbehandling og stereotype forestillinger og til
skynde til ligestilling i volontøraktiviteter.
2.
3.
4.
5.
6.
ER ENIGE om følgende fælles målsætninger for volontøraktiviteter blandt unge:
med henblik på at styrke unges aktive medborgerskab og solidaritet bør volontøraktiviteter udvik-
les, lettes, fremmes og anerkendes på alle niveauer. Man bør således
14380/04 (Presse 310)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15.-16.XI.2004
(1)
tilskynde til udbygning af unges volontøraktiviteter med henblik på at gøre de unge mere
bevidste om de foreliggende muligheder, udvide aktiviteternes rækkevidde og forbedre
kvaliteten heraf
gøre det nemmere for unge at udføre volontøraktiviteter ved at fjerne bestående hindringer
fremme volontøraktiviteter med henblik på at styrke unges solidaritet og engagement som
ansvarlige medborgere
anerkende unges volontøraktiviteter med det formål at sikre en påskønnelse af værdien af
de personlige færdigheder, som de har erhvervet på denne måde, og deres samfundsenga-
gement og den rolle, som volontøraktiviteter spiller i indsatsen for at lette overgangen fra
uddannelse til arbejde og voksenliv.
(2)
(3)
(4)
En ikke-udtømmende liste over mulige foranstaltninger til at nå ovennævnte målsætninger findes i
bilaget til denne resolution,
UNDERSTREGER, at gennemførelsen skal være fleksibel, ske gradvis og passe til ungdomsområ-
det og skal respektere medlemsstaternes kompetenceområder og nærhedsprincippet,
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE
til at fastlægge gennemførelses- og opfølgningsforanstaltninger vedrørende de fælles mål-
sætninger på baggrund af deres særlige forhold og deres nationale prioriteter,
til at aflægge rapport om de nationale bidrag til gennemførelsen af prioriteten vedrørende
volontøraktiviteter inden udgangen af 2006,
at høre og tilskynde til deltagelse af unge og deres foreninger, unge volontører og volon-
tørorganisationer samt eventuelle nationale eller regionale ungdomsråd med henblik på
udarbejdelsen af rapporterne,
NOTERER SIG, AT KOMMISSIONEN VIL
udarbejde en rapport om de fremskridt, der hidtil er sket, på grundlag af ovennævnte rap-
porter om de nationale bidrag til gennemførelsen af de fælles målsætninger, og forelægge
den for Rådet for at tilskynde til gensidig udveksling af information og god praksis vedrø-
rende unges volontøraktiviteter efter høring af Det Europæiske Ungdomsforum, idet andre
også kan høres,
14380/04 (Presse 310)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15.-16.XI.2004
foreslå ændringer til de fælles målsætninger for volontøraktiviteter blandt unge, hvis det er
hensigtsmæssigt,
underrette Europa-Parlamentet, Det Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget
behørigt,
OPFORDRER KOMMISSIONEN TIL
eventuelt at indkalde repræsentanter for de nationale myndigheder, der beskæftiger sig med
unge, for at fremme informationsudvekslingen om fremskridt og god praksis,
NOTERER SIG FØLGENDE PROCEDURE:
Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet, vil tage de fornødne
initiativer som led i de fælles målsætninger for at lette deres gennemførelse. De vil tilpasse og om
nødvendigt ændre de fælles målsætninger på grundlag af den situationsrapport og de ændrede ud-
kast, som Kommissionen forelægger."
14380/04 (Presse 310)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453369_0024.png
15.-16.XI.2004
Større forståelse og viden om unge
Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet, vedtog følgende
resolution:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION OG REPRÆSENTANTERNE FOR MEDLEMS-
STATERNES REGERINGER, FORSAMLET I RÅDET,
SOM TAGER FØLGENDE I BETRAGTNING:
1.
Kommissionens hvidbog om et nyt afsæt for europæisk ungdom, der blev fremlagt den
21. november 2001, indeholder nye rammer for det europæiske samarbejde på ungdoms-
området.
I sin resolution af 27. juni 2002
1
godkendte Rådet den åbne koordinationsmetode som en
ny ramme for samarbejdet på ungdomsområdet og tilsluttede sig følgende fire prioriteter:
deltagelse, information, unges frivillige arbejde og større forståelse af og viden om unge.
I sin resolution af 25. november 2003
2
fastlagde Rådet fælles målsætninger for de første to
prioriteter, inddragelse og orientering af de unge.
I sin meddelelse af 30. april 2004
3
foreslog Kommissionen fælles målsætninger for større
forståelse af og viden om unge på grundlag af medlemsstaternes besvarelser af Kommissi-
onens spørgeskema og efter høring af unge og forskere.
Rådet bekræftede den 28. maj 2004 vigtigheden af at prioritere større forståelse af og viden
om unge,
2.
3.
4.
5.
MENER,
1.
at større forståelse af og viden om unge er en prioritet af afgørende betydning for udarbej-
delsen af politikker på ungdomsområdet, da politikkerne skal baseres på den bedste til-
gængelige viden om og forståelse af de unges behov og forventninger samt god praksis
med henblik på at imødekomme disse,
1
2
3
EFT C 168 af 13.7.2002, s. 2.
EUT C 295 af 5.12.2003, s. 6.
9183/04 [KOM(2004) 336 endelig].
14380/04 (Presse 310)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15.-16.XI.2004
2.
at en videnbaseret tilgang til udarbejdelsen af politikker især er relevant og nyttig, når man
skal forholde sig til stadigt skiftende forhold som f.eks. de yngre generationers situation i
Europa,
at det ikke mindst er vigtigt i en tid, hvor medlemsstaterne har vedtaget fælles målsætnin-
ger vedrørende deltagelse og information for unge og er i færd med at udarbejde gennem-
førelsespolitikker,
at der skal tages behørigt hensyn til den viden, som beslutningstagere og forskere på ung-
domsområdet, ungdomsorganisationer og de unge selv ligger inde med, for således at sikre
et bedre kendskab til og en bedre forståelse af unge,
at et bedre kendskab til og en bedre forståelse af unge omfatter forståelse for forskellene i
unge kvinders og unge mænds livssituation og de omstændigheder, der betinger den,
3.
4.
5.
ER ENIGE OM følgende fælles målsætninger for større forståelse af og viden om unge:
For at kunne udarbejde rettidige, effektive og bæredygtige politikker er det vigtigt at tilskynde til
udviklingen af et sammenhængende, relevant og kvalitetspræget videnområde om ungdom i Europa
og tage højde for fremtidige behov gennem udveksling, dialog og netværk ved:
(1)
I første omgang at indkredse - også på lokalt og regionalt plan - den viden, der findes inden
for de prioriterede områder på ungdomsområdet, dvs. deltagelse, information og unges fri-
villige arbejde, og gennemføre foranstaltninger, der skal supplere, ajourføre og lette ad-
gangen hertil,
Dernæst at indkredse - også på lokalt og regionalt plan - den viden, der findes inden for
yderligere prioriterede områder af betydning for ungdomsområdet, med hensyn til uafhæn-
gighed, ikke-formel læring, bekæmpelse af forskelsbehandling, uddannelse og erhvervsud-
dannelse, beskæftigelse, iværksætterkultur, kreativitet, overgang fra uddannelse til beskæf-
tigelse, social inddragelse og sundhed, og ved at gennemføre foranstaltninger, der skal
supplere, ajourføre og lette adgangen hertil,
At sikre kvaliteten, sammenligneligheden og relevansen af den viden, der findes på ung-
domsområdet, ved at anvende hensigtsmæssige metoder og værktøjer,
At lette og fremme udveksling, dialog og netværksopbygning med henblik på at sikre syn-
ligheden af den viden, der findes på ungdomsområdet, og forudse fremtidige behov,
(2)
(3)
(4)
14380/04 (Presse 310)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15.-16.XI.2004
En ikke-udtømmende liste over mulige foranstaltninger til at nå ovennævnte målsætninger findes i
bilaget til denne resolution,
UNDERSTREGER, at gennemførelsen skal være fleksibel, ske gradvis og passe til ungdomsområ-
det og skal respektere medlemsstaternes kompetenceområder og nærhedsprincippet,
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE
til at fastlægge gennemførelses- og opfølgningsforanstaltninger vedrørende de fælles mål-
sætninger på baggrund af deres særlige forhold og deres nationale prioriteter,
med henblik herpå at underrette Kommissionen om de konkrete resultater af gennemførel-
sen af de to første fælles målsætninger hhv. inden udgangen af 2005 vedrørende deltagelse
og information, inden udgangen af 2006 vedrørende frivillige aktiviteter og inden udgan-
gen af 2008 vedrørende de andre områder,
i disse rapporter at underrette Kommissionen om, hvilke skridt der er taget til at nå tredje
og fjerde fælles målsætning vedrørende hhv. videnkvalitet og netværk,
at høre og fremme deltagelse af unge og deres foreninger, forskere samt eventuelle natio-
nale og regionale ungdomsråd med henblik på udarbejdelsen af rapporterne,
NOTERER SIG, AT KOMMISSIONEN VIL
udarbejde en rapport om de fremskridt, der hidtil er sket, på grundlag af de nationale rap-
porter om bidrag til gennemførelsen af de fælles målsætninger, og forelægge den for Rådet
for at tilskynde til gensidig udveksling af information og god praksis vedrørende større for-
ståelse af og viden om unge i samråd med Det Europæiske Ungdomsforum, idet andre også
kan høres,
foreslå ændringer til de fælles målsætninger for større forståelse af og viden om unge, hvis
det er hensigtsmæssigt,
underrette Europa-Parlamentet, Det Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget
behørigt,
14380/04 (Presse 310)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15.-16.XI.2004
OPFORDRER KOMMISSIONEN TIL
eventuelt at indkalde repræsentanter for de nationale myndigheder, der beskæftiger sig med
unge, for at fremme informationsudvekslingen om fremskridt og god praksis,
NOTERER SIG FØLGENDE PROCEDURE:
Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet, vil tage de fornødne
initiativer som led i de fælles målsætninger for at lette deres gennemførelse. De vil tilpasse og om
nødvendigt ændre de fælles målsætninger på grundlag af den situationsrapport og de ændrede ud-
kast, som Kommissionen forelægger."
14380/04 (Presse 310)
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453369_0028.png
15.-16.XI.2004
KULTUR
Programmet Kultur 2007
Rådet havde en orienterende drøftelse om det handlingsprogram på kulturområdet for perio-
den 2007-2013, som Kommissionen forelagde i juli 2004.
Drøftelsen var især koncentreret om følgende spørgsmål:
Angivelse af specifikke kultursektorer i programmet
Deltagelse af mindre projekter og/eller operatører.
Der blev givet udtryk for tilfredshed med det foreslåede programs åbne og omfattende karakter og
med det forhold, at der ikke nævnes bestemte sektorer.
Delegationerne understregede generelt, at programmet bør være åbent for små kulturaktører. Nogle
af dem gik ind for, at minimumsantallet af operatører eller de finansielle minimumstærskler skal
reduceres for at sikre, at små projekter med mindre budgetter kan få adgang til programmet. Det var
opfattelsen, at hovedkriteriet er projektets kvalitet, ikke dets størrelse.
Handlingsprogrammet vil blive vedtaget ved beslutning truffet af Europa-Parlamentet og Rådet
efter proceduren for fælles beslutningstagning, idet Europa-Parlamentet ikke har afgivet udtalelse
endnu. Formålet med dagens debat var derfor at give delegationerne mulighed for at udtale sig på
ministerniveau om en række spørgsmål, som formandskabet har kortlagt
(13838/04)
som forbere-
delse til den videre gennemgang af sagen.
Som foreslået af Kommissionen
(11572/04)
tager programmet sigte på at prioritere støtten til tre
mål: tværnational mobilitet blandt personer, der arbejder i kultursektoren, udbredelse af kunstvær-
ker og kunstneriske og kulturelle frembringelser på tværs af grænserne og tværkulturel dialog. Pro-
jekter, som får støtte under programmet, skal frembyde en maksimal merværdi på europæisk plan:
Hvert projekt skal mindst forfølge to af de nævnte mål.
I udkastet til program opereres der med tre indsatsniveauer med en dertil svarende aktionsdel: direk-
te økonomisk støtte til vedvarende, sonderende eller "særlige" samarbejdsprojekter, strukturel ind-
sats til fordel for samarbejde, som er bredere end den projektbaserede tilgang og støtte til analyse-
og informationstiltag med henblik på at skabe et velegnet grundlag for samarbejde.
14380/04 (Presse 310)
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15.-16.XI.2004
Arbejdsplanen for kultur 2005-2006
Rådet vedtog følgende konklusioner
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
SOM NOTERER SIG, at Europa har meget at tilbyde med hensyn til kulturel mangfoldighed,
SOM ligeledes MÆRKER SIG Europas store kulturpotentiale,
SOM ANERKENDER, at Europas borgere bør kunne drage større fordel af disse goder,
SOM ERKENDER, at en styrkelse af den kulturelle bevægelighed på tværs af grænserne og af den
kulturelle dialog yder et bottom-up-bidrag til EU-borgerskabsidentiteten,
SOM MINDER OM betydningen af at fremhæve den fælles kulturarv, jf. artikel 151, stk. 1, i trakta-
ten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab.
SOM FREMHÆVER det vigtige bidrag, som kreativitet og de kreative erhverv allerede yder til den
økonomiske vækst og til udviklingen af et fælles kulturelt område baseret på sproglig og kulturel
mangfoldighed og pluralisme, og også fremhæver denne kulturelle sektors potentiale med hensyn til
at fremme opfyldelsen af Lissabon-målene,
SOM UNDERSTREGER, at Fællesskabet ifølge artikel 151, stk. 4, i traktaten om oprettelse af Det
Europæiske Fællesskab skal tage hensyn til de kulturelle aspekter i sin indsats i henhold til andre
bestemmelser i traktaten,
SOM ANERKENDER, at arbejdsplanen 2002-2004 har bidraget til at etablere en rammestruktur for
Rådets arbejde og tilvejebragt en ny tilgang i det kulturelle samarbejde i Europa,
SOM FASTSLÅR, at der må tages et nyt skridt for at højne et kulturelt samarbejde, der er mere
fokuseret og resultatorienteret,
SOM UNDERSTREGER, at det ved fastsættelsen af prioriteter er vigtigt at træffe passende foran-
staltninger til at fjerne hindringerne, så der opnås de bedst mulige resultater af det fremtidige pro-
gram, der begynder i 2007,
ER ENIGT OM, at arbejdsplanen bør tage sigte på en operativ opfølgning med hensyn til målgrup-
per, opgaver og tidsrammer, og at den bør føre til konkrete resultater.
14380/04 (Presse 310)
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453369_0030.png
15.-16.XI.2004
Rådet vil ved fastsættelsen af de fremtidige politikprioriteter, under fuld hensyntagen til Europa-
Kommissionens prærogativer, søge at koncentrere indsatsen om følgende fem prioriteter, der skal
nås og gennemføres i 2005 og 2006. Formandskabet vil i denne periode sikre en løbende og ved-
holdende opfølgning.
Tema
1. Lissabon-
strategien (Bidrag
fra kreativitet og
de kulturelle er-
hverv til europæ-
isk vækst og sam-
hørighed)
Aktør(er)
- Europa-
Kommissionen
Mål (specifikt)
- Undersøgelse af, hvordan
kreativitet, de kreative er-
hverv og offentlig-private
partnerskaber inden for
den kulturelle sektor alle-
rede bidrager til det øko-
nomiske, sociale og kultu-
relle potentiale i Europa
og derved til opfyldelsen
af Lissabon-målene
Forelæggelse af et politik-
dokument for Det Europæ-
iske Råd med anbefalinger
for den videre indsats på
kulturområdet og inden for
kulturturisme og de kultu-
relle erhverv (herunder
den audiovisuelle sektor) i
henhold til traktatens arti-
kel 151, stk. 4, så denne
sektors bidrag til opfyldel-
sen af Lissabon-målene
med hensyn til europæisk
vækst, beskæftigelse og
samhørighed forbedres)
Resultat
Situationsrapport
Tidsfrist
Andet halvår
af 2005
- Rådet
Politikdokument
Første halvår
af 2006
14380/04 (Presse 310)
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453369_0031.png
15.-16.XI.2004
Tema
2. Koordineret
digitalisering (så
borgerne får ube-
grænset, holdbar
og pålidelig digi-
tal adgang til Eu-
ropas kulturarv.
Støtte til udvik-
lingen hen imod
et digitalt Europa
med hurtig kultu-
rel vidensdeling
og dermed bidrag
til etablering af en
vidensøkonomi)
Aktør(er)
Rådet, medlems-
staterne, Europa-
Kommissionen
Mål (specifikt)
- Yderligere koordinering
ved hjælp af en dynamisk
handlingsplan efter 2005
(opfølgning af Lund-
handlingsplanen)
- Omsætning af tilsagnene
til en mere veldefineret og
stabil organisation for at
sikre substans og resultater
Resultat
Handlingsplan
Tidsfrist
Andet halvår
af 2005
Medlemsstaterne
Europa-
Kommissionen
- Strategisk integration af
digitaliseringen i forskelli-
ge sektorer (kultur, uddan-
nelse, teknologi, forsk-
ning)
Forelæggelse af en pro-
jektplan for Rådet med
angivelse af, hvilken rolle
medlemsstaterne skal spil-
le i forbindelse med kul-
turportalen
Gruppen af nati-
onale
repræsentanter
ændres fra at
være et uformelt
netværk til at væ-
re en stærk
europæisk sam-
arbejdsgruppe
med veldefinere-
de funktioner og
opgaver
Rapport om Det
Europæiske Fæl-
lesskabs støtte til
digitalisering
Projektplan
Andet halvår
af 2005
Andet halvår
af 2005
3. Kulturportal
med henblik på at
forbedre informa-
tionen om:
- kunstneres be-
vægelighed
- kunstværkers
bevægelighed
- tværkulturel dia-
log
Europa-
Kommissionen
Første halvår
af 2005
Medlemsstaterne,
Europa-
Kommissionen,
den kulturelle
sektor
Gennemførelse
En fornyet og
fuldt udstyret
kulturportal
Andet halvår
af 2006
14380/04 (Presse 310)
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453369_0032.png
15.-16.XI.2004
Tema
4. Bevægelighed
(kunstværker
samt kunst-
samlinger og
-udstillinger)
Aktør(er)
Medlemsstaterne i
samarbejde med
Europa-
Kommissionen
Mål (specifikt)
- Udvikling på et repræ-
sentativt grundlag af et
udvalg af museums-
eksperter, der kan rådgive
om, hvordan bevægelig-
heden for samlinger i Eu-
ropa kan fremmes
Udvalget skal navnlig råd-
give om:
- forsikring (erstatninger)
- fastsættelse af standarder
vedrørende kurerer og ud-
lånsaftaler
- registrering
- digitalisering (jf. Lund-
handlingsplanen under
punkt 2)
Resultat
Rapport
Tidsfrist
Første halvår
af 2005
Europa-
Kommissionen,
Rådet, medlems-
staterne
5. Bevægelighed
(personer)
Afhjælpning af
hindringer, der
skyldes beskat-
ning af mobile
kunstnere
Medlemsstaterne,
Europa-
Kommissionen
Udarbejdelse og gennem-
førelse af en handlingsplan
vedrørende bevægelighe-
den for samlinger i Europa
Handlingsplan
Andet halvår
af 2006
Indkredsning og vurdering
af de særlige beskatnings-
problemer for mobile
kunstnere i EU.
Resultaterne medtages i
rapporten om kulturøko-
nomi (jf. punkt 1)
Rapport (jf.
punkt 1)
Første halvår
af 2006
14380/04 (Presse 310)
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453369_0033.png
15.-16.XI.2004
Den Europæiske Kulturhovedstad - medlemmer af juryen
Rådet udpegede Charles Hennessy (Irland) og Bert van Meggelen (Nederlandene) som sine repræ-
sentanter i juryen for "Den Europæiske Kulturhovedstad" for 2009. De to kandidater blev foreslået
af den irske og den nederlandske delegation på den seneste samling i Rådet den 27. maj 2004.
Beslutningen vil blive optaget i Rådets protokol, hvorefter formandskabet vil orientere Kommissio-
nen om Rådets udpegelse af jurymedlemmer.
Der erindres om, at Kommissionen i henhold til afgørelse 1419/1999/EF
1
hvert år indkalder en jury
bestående af syv uafhængige højtstående personer, som er eksperter med baggrund inden for den
kulturelle sektor; juryen udarbejder en rapport om udpegelsen af byerne som kulturhovedstæder. I
henhold til afgørelse 2000/C9/01
2
udpeger de to medlemsstater, der varetager formandskabet i løbet
af året, hver en højtstående person, som Rådet senere kan udpege som sine repræsentanter i juryen
det følgende år.
1
2
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse 1419/1999/EF af 25. maj 1999 om en fællesskabsaktion vedrørende
"Den Europæiske Kulturhovedstad" 2005-2019 (EFT L 166 af 1.7.1999, s. 1).
Rådets afgørelse af 17. december 1999 om Rådets udpegelse af jurymedlemmer i forbindelse med fællesskabsak-
tionen vedrørende "Den Europæiske Kulturhovedstad" (EFT C 9 af 13.1.2000, s. 1).
14380/04 (Presse 310)
33
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453369_0034.png
15.-16.XI.2004
Udkast til konvention om beskyttelse af mangfoldigheden i kulturindhold og kunstneriske
udtryk (UNESCO)
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til på Fællesskabets vegne at deltage
i forhandlingerne i UNESCO's regi om en konvention om beskyttelse af mangfoldigheden i kultur-
indhold og kunstneriske udtryk
(13840/04).
Afgørelsen omfatter desuden forhandlingsdirektiverne
til forhandlingerne.
Generalkonferencen i UNESCO forventes at vedtage en konvention, der tager sigte på at beskytte
og fremme kulturelle aspekters mangfoldighed. Udarbejdelsen af dette nye instrument er i overens-
stemmelse med UNESCO's verdenserklæring om kulturel mangfoldighed.
Der blev forelagt et foreløbigt udkast til konvention
1
i juli. Efter et første mellemstatsligt møde, der
blev afholdt den 20.-25. september 2004, blev medlemsstaterne anmodet om at fremsende skriftlige
anbefalinger til UNESCO's sekretariat inden den 15. november 2004. Der forventes afholdt et andet
mellemstatsligt forhandlingsmøde i februar 2005.
1
Jf. UNESCO's websted: http://portal.unesco.org
14380/04 (Presse 310)
34
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453369_0035.png
15.-16.XI.2004
DET AUDIOVISUELLE OMRÅDE
Media 2007-programmet
Rådet havde en orienterende drøftelse om et handlingsprogram til fremme af den europæiske audio-
visuelle sektor for perioden 2007-2013, som Kommissionen forelagde i juli 2004.
Drøftelsen drejede sig navnlig om følgende spørgsmål:
Foranstaltninger vedrørende positiv særbehandling til fordel for operatører fra markeder
med en begrænset produktionskapacitet eller et sprog med en begrænset udbredelse
Inddragelse af radio- og tv-stationer i Media 2007-programmet
Foranstaltningerne i programudkastet blev generelt anset for at kunne medvirke til at reducere ulig-
hederne mellem lande med en høj produktionskapacitet og lande med en lav produktionskapacitet.
Med hensyn til tv-spredning gik nogle delegationer ind for direkte støtte til tv-stationer, mens andre
fandt, at direkte støtte med undtagelse af aktioner til støtte til synkronisering/undertekstning skal
begrænses til uafhængige producenter.
Handlingsprogrammet vil blive vedtaget ved en beslutning truffet af Europa-Parlamentet og Rådet
efter proceduren for fælles beslutningstagning, idet Europa-Parlamentet ikke har afgivet udtalelse
endnu. Formålet med dagens debat var derfor at give delegationerne mulighed for at udtale sig på
ministerniveau om en række spørgsmål, som formandskabet har kortlagt
(13841/04)
som forbere-
delse af den videre gennemgang af sagen.
Som foreslået af Kommissionen
(11585/04)
tager programmet, der omfatter de nuværende pro-
grammer Media Plus og Media Uddannelse, sigte på at støtte EU's audiovisuelle industri og har
følgende overordnede mål: forbedring af kulturel mangfoldighed i Europa, herunder kulturarven på
film- og av-området; sikring af dens tilgængelighed for EU-borgerne samt fremme af tværkulturel
dialog; forøgelse af omløbet af europæiske av-værker både inden for og uden for EU; styrkelse af
den europæiske av-sektors konkurrenceevne inden for rammerne af et åbent og konkurrencedygtigt
marked.
14380/04 (Presse 310)
35
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453369_0036.png
15.-16.XI.2004
Filmarven og konkurrenceevnen for relaterede industrielle aktiviteter
Rådet tilsluttede sig i afventen af Europa-Parlamentets udtalelse en generel indstilling vedrørende et
udkast til Europa-Parlamentets og Rådets henstilling om filmarv og konkurrenceevnen for relatere-
de industrielle aktiviteter
(se Kommissionens forslag 7583/04).
Rådet noterede sig, at delegationer-
ne havde samstemmende synspunkter.
Det anerkendes, at filmiske værker er en væsentlig bestanddel af Europas kulturarv, som fortjener
fuld beskyttelse. Mediets skrøbelighed begrunder, at der træffes passende foranstaltninger med hen-
blik på at bevare den.
I udkastet til henstilling opereres der med deponering af filmiske værker, som udgør en del af med-
lemsstaternes audiovisuelle kulturarv, med henblik på at bevare denne europæiske kulturarv og
samtidig sikre den europæiske filmindustris og de dertil knyttede bevarings-, restaurations- og ud-
nyttelsesaktiviteters konkurrenceevne. Den tager sigte på at tilskynde til politikker for innovation,
forskning og teknisk udvikling inden for bevaring og restauration af filmiske værker. Dette omfatter
bl.a. katalogisering af værker, oprettelse af databaser, brug af film til undervisningsformål og sam-
arbejde mellem ansvarlige institutioner i sektoren.
Henstillingen ligger i forlængelse af to resolutioner om emnet, som Rådet vedtog henholdsvis den
26. juni 2000
1
og den 24. november 2003
2
.
1
2
EFT C 193 af 11.7.2000, s. 1.
EUT C 295 af 5.12.2003, s. 5.
14380/04 (Presse 310)
36
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453369_0037.png
15.-16.XI.2004
Beskyttelse af mindreårige og den menneskelige værdighed og berigtigelsesretten
Rådet tilsluttede sig i afventen af Europa-Parlamentets udtalelse en generel indstilling vedrørende et
udkast til Europa-Parlamentets og Rådets henstilling om beskyttelse af mindreårige og den menne-
skelige værdighed og om berigtigelsesretten i forbindelse med den europæiske industris konkurren-
ceevne inden for audiovisuelle tjenester og informationstjenester
(se Kommissionens forslag
9195/04).
Rådet noterede sig, at delegationerne havde samstemmende synspunkter.
I udkastet til henstilling opfordres medlemsstaterne, industrien, de berørte parter og Kommissionen
til at forbedre beskyttelsen af mindreårige og den menneskelige værdighed i forbindelse med radio-
og tv-spredning og på internettet. Det henstilles også til medlemsstaterne, at de overvejer at indføre
foranstaltninger vedrørende berigtigelsesret i relation til online-medier.
Udkastet til henstilling er baseret på Rådets oprindelige henstilling 98/560/EF af 24. septem-
ber 1998
1
, som fortsat gælder. Det imødekommer de nye udfordringer af både kvantitativ (mere
"ulovligt" indhold) og kvalitativ (nye platforme og produkter) art i forbindelse med den teknologi-
ske udvikling på dette område.
1
EFT L 270 af 7.10.1998, s. 48.
14380/04 (Presse 310)
37
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15.-16.XI.2004
Public service radio- og tv-spredningsopgaver
Rådet drøftede medlemsstaternes kompetence med hensyn til afgrænsningen af public service-
opgaver i informationssamfundet.
Denne drøftelse skal ses i sammenhæng med protokollen om offentlig radio- og tv-virksomhed i
medlemsstaterne, som blev knyttet til EF-traktaten ved Amsterdam-traktaten.
14380/04 (Presse 310)
38
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453369_0039.png
15.-16.XI.2004
EVENTUELT
Rådet blev endvidere orienteret om følgende spørgsmål:
Opfølgning af hvidbogen "Et nyt afsæt for europæisk ungdom": status over aktionerne in-
den for det europæiske samarbejde på ungdomsområdet
(13856/04).
Forslag til Rådets og Europa-Parlamentets henstilling om videreførelse af det europæiske
samarbejde vedrørende kvalitetssikring inden for videregående uddannelser
(13495/04).
Rapport fra Kommissionen om gennemførelsen af Rådets henstilling 98/561/EF af 24. sep-
tember 1998 om det europæiske samarbejde om kvalitetssikring inden for videregående
uddannelser
(13969/04).
Rådet blev endvidere af den portugisiske delegation orienteret om følgende arrangement:
Sport inden for videregående uddannelser - FISUFORUM - Lissabon 2004
(14485/04).
14380/04 (Presse 310)
39
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453369_0040.png
15.-16.XI.2004
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
EKSTERNE FORBINDELSER
Støtte til Det Internationale Krigsforbrydertribunal vedrørende det Tidligere Jugoslavien
(ICTY) - Indefrysning af midler
Rådet vedtog en afgørelse om gennemførelse af fælles holdning 2004/694/FUSP af 11. okto-
ber 2004 og om udvidelse af indefrysningen af alle midler og økonomiske ressourcer til at omfatte
alle de personer, mod hvem ICTY har rejst offentlig tiltale for krigsforbrydelser, og som ikke er
varetægtsfængslet ved tribunalet
(13783/04).
I henhold til afgørelsen udvides listen over personer, der er omfattet af indefrysning af midler, ud
over de oprindelige tre, der er nævnt i afgørelsen af 11. oktober 2004: Ante Gotovina, Radovan
Karadzic og Ratko Mladic. Den tilføjer endnu 18 navne til listen: Ljubomir Borovcanin, Goran
Borovnica, Miroslav Bralo, Vlastimir Djordjevic, Goran Hadzic, Gojko Jankovic, Vladimir
Lazarevic, Milan Lukic, Sredoje Lukic, Sreten Lukic, Dragomir Milosevic, Drago Nikolic, Vinko
Pandurevic, Nebojsa Pavkovic, Vujadin Popovic, Savo Todovic, Dragan Zelenovic og Stojan
Zupljanin.
Den fælles holdning har til formål at gennemføre FN's Sikkerhedsråds resolution 1503 (2003), som
anmoder alle stater om at intensivere samarbejdet med ICTY og yde den al fornøden bistand.
Forberedelse af Euro-Middelhavs-ministermødet
Rådet vedtog retningslinjerne for den holdning, EU skal indtage på Euro-Middelhavs-udenrigsmini-
stermødet den 29.-30. november 2004 i Haag.
Mødet vil gøre status over de fremskridt, der er gjort på flere områder som f.eks. gennemførelsen af
Barcelona-reglerne, nye internationale initiativer, herunder Den Arabiske Ligas Tunis-erklæring,
associeringsaftalen med Syrien, politisk samarbejde og sikkerhedssamarbejde, frihandel, retsvæsen,
sikkerhed og migration, uddannelse og dialogen mellem kulturer og civilisationer. Mødet vil give
lejlighed til en politisk debat om den arabisk-israelske konflikt og de seneste positive skridt, som
Libyen har taget. Mødet vil også indlede forberedelsen af tiårsdagen for Barcelona-processen i no-
vember 2005.
Barcelona-processen, der fremmes af den europæiske naboskabspolitik, er det vigtigste initiativ,
som EU og Middelhavspartnerne deltager i sammen.
14380/04 (Presse 310)
40
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453369_0041.png
15.-16.XI.2004
DEN EUROPÆISKE SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Kroatien - Udveksling af klassificerede oplysninger
Rådet bemyndigede formandskabet til, bistået af generalsekretæren/den højtstående repræsentant, at
indlede forhandlinger med Kroatien med henblik på at indgå en aftale om sikkerhedsprocedurer for
udveksling af klassificerede oplysninger og definere formålet med samarbejdet og de gensidige reg-
ler for beskyttelse af de udvekslede oplysninger.
HANDELSPOLITIK
Import af stålprodukter fra Rusland
Rådet vedtog en forordning om tilladelse til en større import af varmtvalsede pladeemner i ruller fra
Rusland til Fællesskabet. Der vil kunne importeres stålprodukter af denne art op til 200 000 tons
(13397/04).
Forordningen vedtages på grund af den kraftige stigning i efterspørgslen efter stålprodukter på ver-
densplan og de deraf følgende vanskeligheder, som visse brugere i Fællesskabet har med at skaffe
disse stålprodukter på Fællesskabets marked.
Antidumping og antisubsidier - polyethylenterephthalat - Indien, Brasilien og Israel
Rådet vedtog to forordninger om udvidelse af den endelige antidumpingtold og den endelige udlig-
ningstold, der indførtes ved forordning (EF) nr. 1676/2001 og forordning (EF) nr. 2597/1999 på
importen af polyethylenterephthalatfolie med oprindelse i bl.a. Indien, til import af polyethylente-
rephthalatfolie afsendt fra Brasilien og fra Israel, uanset om varen er angivet med oprindelse i
Brasilien eller Israel eller ej
(13914/04, 13921/04).
UDVIKLINGSPOLITIK
Togo - Genindførelse af demokrati
Rådet vedtog en afgørelse om afslutning af konsultationsproceduren med Togo i henhold til
Cotonou-aftalen. Afgørelsen består af en skrivelse, der skal sendes til den togolesiske regering om
relevante foranstaltninger, der skal træffes med henblik på at genindføre demokrati
(12744/04).
14380/04 (Presse 310)
41
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453369_0042.png
15.-16.XI.2004
Afgørelsen fastsætter betingelserne for de finansielle bidrag til Togo i henhold til Cotonou-aftalen.
Af restbeløbene for 6. og 7. EUF kan der ydes bistand til institutioner til iværksættelse af foranstalt-
ninger, der har til formål at opfylde forpligtelser indgået i forbindelse med konsultationerne. Der vil
blive givet meddelelse om tildelingen under 9. EUF, når rammerne for afholdelse af valg med ga-
ranti for en demokratisk og gennemsigtig procedure, som accepteres af alle parter, og datoen for
afholdelse af parlamentsvalg er fastlagt.
Respekten for menneskerettighederne, de demokratiske principper og retsstaten danner grundlag for
AVS-EU-partnerskabet. Den togolesiske regering har tilsidesat visse af de regler, der er fastlagt i
Cotonou-aftalen, hvilket har ført til en konsultationsprocedure med EU. Togo har afhjulpet flere af
de problemer, EU har påpeget, men en række punkter giver fortsat anledning til bekymring, især
med hensyn til genindførelsen af demokrati.
AVS - Budgettet for Det Tekniske Center for Samarbejde på Landbrugsområdet og i Land-
distrikterne
Rådet godkendte et udkast til afgørelse truffet af AVS-EF-Ambassadørudvalget om vedtagelse af
budgettet for Det Tekniske Center for Samarbejde på Landbrugsområdet og i Landdistrikterne for
2005
(2135/04).
SOCIALPOLITIK
Social sikring*
Rådet vedtog en fælles holdning vedrørende et udkast til forordning om ajourføring af forordning
nr. 1408/71 og 574/72 om anvendelse af de sociale sikringsordninger på personer, der flytter inden
for EU, på baggrund af de seneste ændringer i de nationale lovgivninger og EF-Domstolens seneste
retspraksis
(12062/04 og 12062/04 ADD 1).
Den fælles holdning vil blive sendt til andenbehandling
i Europa-Parlamentet.
Ændringerne vedrører især listen over særlige ikke-bidragspligtige kontantydelser
1
, beregningen af
minimumsforsikringsperioden og anvendeligheden af bilaterale overenskomster om social sikring
mellem medlemsstaterne.
Yderligere oplysninger kan hentes på Rådets webside (jf. 9507/04, side 7).
1
Ydelser, som finansieres over statens budget og ikke gennem bidrag.
14380/04 (Presse 310)
42
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453369_0043.png
15.-16.XI.2004
DET INDRE MARKED
Forbrugerbeskyttelse - Urimelig handelspraksis*
Rådet vedtog en fælles holdning til et udkast til direktiv, der tager sigte på at harmonisere bestem-
melserne i EU om urimelig handelspraksis med henblik på at opnå et højt forbrugerbeskyttelses-
niveau
(11630/04 og 11630/04 ADD 1).
Teksten fastlægger kriterierne for, hvornår en handelspraksis er urimelig, og indeholder et generelt
forbud mod vildledende eller aggressiv handelspraksis, herunder illoyal reklame.
I en periode på seks år fra direktivets gennemførelse kan medlemsstaterne anvende nationale be-
stemmelser, som er mere restriktive eller præskriptive end direktivets bestemmelser, og som im-
plementerer direktiver med bestemmelser om minimumsharmonisering.
Det foreslåede direktiv ajourfører tidligere direktiver om
·
forbrugerbeskyttelse i forbindelse med aftaler vedrørende fjernsalg (direktiv 84/450/EØF og
97/7/EF)
·
søgsmål med påstand om forbud på området beskyttelse af forbrugernes interesser (direk-
tiv 98/27/EF)
·
fjernsalg af finansielle tjenesteydelser til forbrugerne (direktiv 2002/65/EF)
Den fælles holdning vil blive fremsendt til andenbehandling i Europa-Parlamentet.
Yderligere oplysninger kan hentes på Rådets webside (jf. pressemeddelelse 9081/1/04).
MILJØ
Luftkvalitet
Rådet vedtog under førstebehandlingen, idet det godkendte alle Europa-Parlamentets ændringer, et
direktiv, der sigter mod at reducere koncentrationen af arsen, cadmium, kviksølv, nikkel og poly-
cykliske aromatiske kulbrinter i luften med henblik på at forebygge de skadelige virkninger for
menneskers sundhed og beskytte miljøet (PE-CONS
3678/04).
Direktivet går ud fra det princip, at eksponeringen for sådanne forurenende stoffer, der er kræft-
fremkaldende for mennesker, bør være så lav som rimeligt muligt. Det indfører især:
14380/04 (Presse 310)
43
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453369_0044.png
15.-16.XI.2004
·
luftforureningsmålværdier for arsen, cadmium, nikkel og benzo[a]pyren (det stof, der anvendes
som markør for polycykliske aromatiske kulbrinter), som skal nås inden den 31. december 2012
·
fælles metoder og kriterier for evaluering af koncentrationen i luften og depositionen af disse
stoffer og af kviksølv
·
pligt for medlemsstaterne til at fastsætte sanktioner for forurenernes overtrædelse af bestemmel-
serne, som skal stå i rimeligt forhold til overtrædelsen,
·
pligt for medlemsstaterne til at underrette befolkningen, når målværdierne er overskredet, og til
at meddele Kommissionen alle relevante oplysninger.
Direktivet er den sidste etape i den proces, der blev indledt med rammedirektiv 96/62/EF om luft-
kvalitet som led i de europæiske miljøhandlingsprogrammer.
INSTITUTIONELLE ANLIGGENDER
Europæisk forvaltningsskole*
Rådet vedtog en afgørelse om oprettelse af en europæisk forvaltningsskole for Europa-Parlamentet,
Rådet, Kommissionen, Domstolen, Revisionsretten, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Ud-
valg, Regionsudvalget og Ombudsmanden
(12954/04).
Den nye interinstitutionelle skoles hovedopgave er at gennemføre faglige uddannelsesforanstaltnin-
ger med henblik på at udvikle EU-embedsmændenes menneskelige ressourcer og karriereforløb.
Afgørelsen bliver offentliggjort i Den Europæiske Unions Tidende, når den er vedtaget af alle insti-
tutionerne.
BESKIKKELSER
Regionsudvalget
Rådet vedtog afgørelser om beskikkelse af medlemmer af og suppleanter til Regionsudvalget
(13896/04, 14335/04, 14347/04).
Som medlemmer:
František SLAVÍK, formand for regionalrådet for Zlínsk�½ kraj, som efterfølger for Jan
BŘEZINA
Tomáš ÚLEHLA, borgmester i Zlín, Zlínsk�½ kraj, som efterfølger for Oldřich VLASÁK
Giancarlo GABBIANELLI, Sindaco di Viterbo, som efterfølger for Paolo
AGOSTINACCHIO
14380/04 (Presse 310)
44
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453369_0045.png
15.-16.XI.2004
Paolo FONTANELLI, Sindaco di Pisa, som efterfølger for Gianfranco LAMBERTI
Savino Antonio SANTARELLA, Sindaco di Candela, som efterfølger for Salvatore
TATARELLA
Roberto PELLA, Consigliere comunale di Cossato, som efterfølger for Riccardo VENTRE
Renato SORU, Presidente della Regione Sardegna, som efterfølger for Mauro PILI
og som suppleanter:
Ivana ČERVINKOVÁ, borgmester for kommunen Kostelec nad Orlicí, Královehradeck�½
kraj, som efterfølger for Petr DUCHOŇ
Ivan KOSATÍK, anden næstformand for regionalrådet for Olomouck�½ kraj, som efterfølger
for František SLAVÍK
Petr OSVALD, medlem af byrådet for Plzeň, Plzeňsk�½ kraj, som efterfølger for Tomáš
ÚLEHLA
Sergio CUCCO, Consigliere comunale di Vercelli, som efterfølger for Gabriele
BAGNASCO
Vincenzo ZACCHEO, Sindaco di Latina, som efterfølger for Marcello MEROI
Errico BORRELLI, Sindaco di Belmonte del Sannio, som efterfølger for Roberto PELLA
Enzo GHIGO, Presidente della Regione Piemonte nonché della Conferenza dei Presidenti
delle Regioni e Province Autonome italiane, som efterfølger for Carlo ANDREOTTI
for den resterende del af mandatperioden, dvs. indtil den 25. januar 2006.
AFGØRELSE TRUFFET VED SKRIFTLIG PROCEDURE
ENERGI - gastransmissionsnet - betingelser for tredjeparters adgang*
Rådet vedtog en fælles holdning til et udkast til forordning om betingelserne for tredjeparters ad-
gang til naturgastransmissionsnettet i EU
(11652/04).
14380/04 (Presse 310)
45
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453369_0046.png
15.-16.XI.2004
Udkastet til forordning bygger på et sæt retningslinjer, som er vedtaget af det europæiske gasregule-
ringsforum (Madrid-forummet), der fastlægger bestemmelser om:
adgangstjenester for tredjepart
mekanismerne for kapacitetstildeling
procedurerne for håndtering af kapacitetsbegrænsninger
tekniske oplysninger til brugere af nettet for at få adgang til systemet
krav om gennemsigtighed.
Rådet fælles holdning gør det klart, at forskelle mellem nationale gassystemer bør afspejles i ret-
ningslinjerne.
Udkastet har til formål at supplere direktivet om det indre gasmarked (2003/55/EF), der blev vedta-
get sidste år. Det kan betragtes som en parallel til forordning (EF) nr. 1228/2003 om betingelserne
for netadgang i forbindelse med grænseoverskridende elektricitetsudveksling, der blev vedtaget som
led i pakken vedrørende det indre marked.
Den fælles holdning, der blev vedtaget ved skriftlig procedure den 12. november 2004, vil blive
sendt til andenbehandling i Europa-Parlamentet.
14380/04 (Presse 310)
46
DA