Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
2618 - RIA Bilag 4
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
11. november 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 12. november 2004
– dagsordenspunkt rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 19. novem-
ber 2004 – vedlægges Justitsministeriets supplerende notat vedrørende dags-
ordenspunkt 22.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Oversigt over supplerende aktuelt notat vedrørende de sager indenfor
Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmø-
det (retlige og indre anliggender) den 19. november 2004.
Side:
2-16
Dagsordenspunkt 22
Rammeafgørelse om styrkelse af
strafferetlige rammer til bekæm-
pelse af forurening fra skibe
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Dagsordenspunkt 22: Rammeafgørelse om styrkelse af strafferetlige rammer
til bekæmpelse af forurening fra skibe
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
1.
Baggrund.
På baggrund af blandt andet olietankskibet Prestiges forlis i november 2002, der
forårsagede en miljøkatastrofe ud for Galiciens kyst, har Kommissionen den 2.
maj 2003 fremsat et forslag til rammeafgørelse om styrkelse af strafferetlige
rammer til bekæmpelse af forurening fra skibe (KOM(2003) 227 endelig).
Forslaget til rammeafgørelse ledsager et forslag til direktiv om forurening fra
skibe og om indførelse af sanktioner, herunder strafferetlige sanktioner, for ulov-
lig udtømning af forurenende stoffer fra skibe (herefter benævnt ”direktivet”),
som Kommissionen fremsatte den 5. marts 2003 (KOM(2003) 92 endelig). De to
forslag supplerer hinanden således, at forslaget til direktiv som udgangspunkt
indeholder bestemmelser, der fastlægger, hvilke handlinger der skal betragtes
som overtrædelser, mens forslaget til rammeafgørelse indeholder bestemmelser
om de strafferetlige sanktioner for overtrædelse af direktivets bestemmelser.
Forslaget til rammeafgørelse bygger tillige videre på Rådets rammeafgørelse om
strafferetlig beskyttelse af miljøet, der blev vedtaget den 27. januar 2003, og som
forpligter medlemslandene til at drage omsorg for, at fysiske og juridiske perso-
ner (selskaber mv.) kan straffes for en række nærmere definerede miljøforbry-
delser, og at straffen i de alvorligste tilfælde skal kunne være frihedsberøvelse af
en varighed, som kan medføre udlevering.
Miljøministeriet (Miljøstyrelsen) har forhandlet direktivforslaget. På rådsmødet
(transport, telekommunikation og energi) den 10.-11. juni 2004 blev der opnået
politisk enighed om rådets fælles holdning til direktivforslaget.
Forslaget til rammeafgørelsen blev forelagt på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
25.-26. oktober 2004, hvor der imidlertid ikke blev opnået politisk enighed.
Forslaget forventes på ny at blive forelagt på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
19. november 2004 med henblik på om muligt at opnå politisk enighed om forslaget.
2.
Indhold.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
119884_0004.png
4
Retsgrundlaget for rammeafgørelsen er artikel 31, stk. 1, litra e, og artikel 34, stk. 2,
litra b, i Traktaten om Den Europæiske Union.
Efter gennemgang af Kommissionens forslag i Rådets arbejdsgrupper, er der fore-
taget en række ændringer, således at forslaget i den seneste reviderede udgave fra
formandskabet nu har følgende indhold:
Artikel 1 bestemmer, at definitionerne i direktivforslaget også finder anvendelse i
rammeafgørelsen. I direktivforslagets artikel 2, defineres ”Marpol 73/78” som den
internationale konvention af 1973 om forebyggelse af forurening fra skibe, samt
1978-protokollen hertil, med senere ændringer. ”Forurenende stoffer” defineres
som olie og skadelige flydende stoffer i bulk, jf. Marpol 73/78 henholdsvis bilag I
og II. Endvidere defineres ”udtømning” som enhver udledning fra et skib, jf. artikel
2 i Marpol 73/78, og endelig defineres ”skib” som et søgående fartøj, uanset flag, af
en hvilken som helst type, der opererer i havmiljøet, inklusiv hydrofoilbåde, luftpu-
defartøjer, undervandsfartøjer og flydende materiel.
Ifølge artikel 2, stk. 1, i udkastet til rammeafgørelsen skal medlemsstaterne sikre, at
en udtømning af forurenende stoffer som fastlagt i direktivets artikel 3a (nu 4) og
3b (nu 5) skal betragtes som en strafferetlig overtrædelse.
De strafferetlige overtrædelser omfatter således forsætlig, (hensynsløs) og grov
uagtsom udtømning af olie og skadelige flydende stoffer i bulk i
-
en medlemsstats indre territorialfarvande, herunder havne, for så vidt Mar-
pol finder anvendelse
-
en medlemsstats ydre territorialfarvande
-
internationale stræder, som er omfattet af bestemmelserne om transitpassa-
ge i kapitel III, afsnit 2 i FN’s Havretskonvention af 1982, når strædet hører
under en medlemsstats jurisdiktion,
-
en medlemsstats eksklusive økonomiske zone eller tilsvarende zone som
fastlagt i overensstemmelse med folkeretten, og
-
det åbne hav.
Efter direktivforslagets artikel 3b (nu 5), der henviser til Marpol 73/78, er udtøm-
ning i en række nærmere opregnede situationer dog ikke at betragte som en over-
trædelse. Hvorvidt en udtømning er ulovlig afhænger som udgangspunkt af skibets
fart, udtømningshastighed, koncentrationen og typen af det forurenende stof, af-
stand fra kysten, på hvilket område udtømningen sker, under hvilke omstændighe-
der den sker samt i visse tilfælde også hvilke forholdsregler, der er taget for at be-
grænse skadens omfang.
Undtagelserne i direktivforslaget er suppleret af rammeafgørelsens artikel 2, stk. 2,
hvorefter besætningsmedlemmer under nærmere angivne betingelser er undtaget fra
strafferetligt ansvar.
Artikel 3 forpligter medlemsstaterne til - i overensstemmelse med national ret – at
sikre, at også medvirken til overtrædelser som nævnt i artikel 2 kan straffes.
Artikel 4, stk. 1, forpligter medlemsstaterne til at sikre, at de overtrædelser, som er
defineret i rammeafgørelsens artikel 2 og 3 skal kunne medføre effektive, proporti-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
119884_0005.png
5
onale og afskrækkende straffe. I det mindste i alvorlige sager skal medlemsstaterne
have en strafferamme på mindst 1 til 3 års fængsel, dvs. en frihedsstraf, der kan
danne grundlag for udlevering efter reglerne om den europæiske arrestordre.
Artikel 4, stk. 1 a, giver medlemsstaterne mulighed for at anvende andre former for
sanktioner end nævnt i artikel 4, stk. 1, i mindre sager, hvor overtrædelsen ikke har
medført forringelse af vandkvaliteten.
Efter artikel 4, stk. 2, har medlemsstaterne endvidere mulighed for at supplere de
strafferetlige sanktioner nævnt i artikel 4, stk. 1, med andre former for sanktioner,
navnlig bøder eller for en fysisk persons vedkommende forbud mod at udøve virk-
somhed, der forudsætter officiel autorisation eller godkendelse, eller forbud mod at
stifte, administrere eller lede et selskab eller en fond, såfremt de forhold, der har
ført til den pågældendes domfældelse, viser en tydelig risiko for recidiv med ligear-
tet kriminalitet.
Efter artikel 4, stk. 3, skal medlemsstaterne have en strafferamme på mindst 5 til 10
års fængsel, hvis forsætlige overtrædelser af artikel 2 har medført betydelige og om-
fattende skader på vandkvaliteten, dyre- eller plantearter eller dele af disse samt
alvorlig personskade eller død.
Efter artikel 4, stk. 4, skal medlemsstaterne herudover have en strafferamme på
mindst 2 til 5 års fængsel, hvis forsætlige overtrædelser af artikel 2:
a)
har medført betydelige og omfattende skader på vandkvaliteten eller på dyre-
eller plantearter eller dele af disse, eller
b)
er begået inden for rammerne af en kriminel organisation
Efter artikel 4, stk. 5, skal medlemsstaterne have en strafferamme på mindst 2 til 5
års fængsel, hvis groft uagtsomme overtrædelser af artikel 2 har medført betydelige
og omfattende skader på vandkvaliteten, dyre- eller plantearter eller dele af disse
samt alvorlig personskade eller død.
Efter artikel 4, stk. 6, skal medlemsstaterne herudover have en strafferamme på
mindst 1 til 3 års fængsel, hvis groft uagtsomme overtrædelser af artikel 2 har med-
ført betydelige og omfattende skader på vandkvaliteten eller på dyre- eller plantear-
ter eller dele af disse.
Artikel 4, stk. 7, fastsætter, at der som udgangspunkt alene kan idømmes fængsels-
straf i det omfang det er foreneligt med folkeretten, herunder især FN’s havrets-
konventions artikel 230 (om begrænset anvendelse af andet end bødestraf i forhold
til fremmede skibe).
Medlemsstaterne anser dog i henhold til FN’s havretskonvention artikel 311 ikke
fartøjer, der fører en medlemsstats flag, for at være fremmede fartøjer som nævnt i
FN’s havretskonventions artikel 230. Bestemmelsen må formentlig forstås således,
at det bliver muligt inden for EU at anvende navnlig fængselsstraf for overtrædelser
begået af skibe fra andre EU-lande, herunder bl.a. over for besætningsmedlemmer, i
videre omfang, end hvad der er muligt efter FN’s havretskonventions artikel 230,
hvorefter der alene kan anvendes bødestraf over for udenlandske skibes overtrædel-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
119884_0006.png
6
ser, medmindre der er tale om overtrædelser begået på søterritoriet, og hvor der er
tale om forsætlig og alvorlig forurening.
Artikel 5, stk. 1, indeholder nærmere regler for juridiske personers strafan-
svar. Bestemmelsen forpligter medlemsstaterne til at sikre, at juridiske perso-
ner kan gøres ansvarlige med hensyn til de handlinger, der er beskrevet i
rammeafgørelsens artikel 2 og 3, i det omfang handlingerne er begået for at
skaffe den juridiske person vinding, er begået af en person, der handler enten
individuelt eller som medlem af et organ under den juridiske person, og som
har en ledende stilling inden for den juridiske person, baseret på beføjelser til
at repræsentere den juridiske person, til at træffe beslutninger på den juridi-
ske persons vegne, eller til at udøve intern kontrol.
Endvidere forpligtes medlemsstaterne efter artikel 5, stk. 2, til at sikre, at ju-
ridiske personer også kan straffes i tilfælde, hvor utilstrækkelig kontrol eller
tilsyn fra den juridiske persons side har gjort det muligt for en person, der er
underlagt den juridiske persons myndighed, at begå overtrædelser som nævnt
i artikel 2 med henblik på at skaffe den juridiske person vinding.
Artikel 5, stk. 3, fastslår, at juridiske personers ansvar efter bestemmelsens stk. 1 og
2 ikke udelukker strafferetlig forfølgning af fysiske personer, der begår eller med-
virker til de i artikel 2 og 3 nævnt overtrædelser.
Ifølge artikel 6, stk. 1, er medlemsstaterne forpligtede til at sikre, at der over for
juridiske personer, der findes ansvarlige i medfør af artikel 5, stk. 1, kan iværksættes
sanktioner, der er effektive, proportionale og har afskrækkende virkning. Sanktio-
nerne skal, i det mindste hvor der er tale om overtrædelser som nævnt i artikel 2,
omfatte bøder med et maksimum på mindst 150.000 EUR (ca. 1.125.000 kr.) til
300.000 EUR (ca. 2.250.000 kr.). I de mest graverende tilfælde, herunder de forsæt-
lige overtrædelser, der er nævnt i artikel 4, stk. 3 og 4, skal bøderammen være på
mindst 750.000 EUR (ca. 5.625.000 kr.) til 1.500.000 EUR (ca. 11.250.000 kr.).
Sanktionerne kan i alle tilfælde omfatte andet end bøder, f.eks.:
a)
udelukkelse fra offentlige ydelser eller tilskud,
b)
midlertidigt eller varigt forbud mod at udøve kommerciel virksomhed,
c)
anbringelse under retsligt tilsyn,
d)
likvidation efter retskendelse,
e)
pligt til at træffe bestemte foranstaltninger for at undgå følgevirkningerne af
den strafbare handling, der medførte ansvar for den juridiske person.
I artikel 6, stk. 1 a, er der taget højde for, at ikke alle medlemsstater deltager i
EMU’en. Det fremgår således, at bøderammerne i stk. 1, for de medlemsstater, der
ikke anvender euroen, fastlægges efter vekselkursen mellem euroen og den nationa-
le valuta som offentliggjort i EU-Tidende på dagen for vedtagelsen af rammeafgø-
relsen.
Endvidere fremgår det af artikel 6, stk. 2, at en medlemsstat kan gennemføre be-
stemmelserne i stk. 1 om bøderammer ved at anvende en alternativ ordning, hvor
bøden står i et rimeligt forhold til den juridiske persons omsætning, den finansielle
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
119884_0007.png
7
fordel, som opnås eller forventes opnået ved den strafbare handling, eller enhver
anden værdi, som angiver den juridiske persons finansielle situation. Det er dog en
forudsætning for at anvende den alternative ordning i stk. 2, at ordningen gør det
muligt at idømme bøder, som mindst svarer til de bøderammer, der er fastsat i stk.
1.
Efter artikel 6, stk. 3, skal de medlemsstater, der vil gennemføre rammeafgørelsen
ved at anvende ordningen i stk. 2, indgive meddelelse herom til Rådets Generalse-
kretariat og til Kommissionen.
Ifølge artikel 6, stk. 4, er medlemsstaterne forpligtede til at sikre, at der ligeledes
over for juridiske personer, der findes ansvarlige i medfør af artikel 5, stk. 2, kan
iværksættes sanktioner, der er effektive, proportionale og har afskrækkende virk-
ning.
Artikel 7 indeholder en bestemmelse om straffemyndighed. Efter bestemmelsens
stk. 1-3 forpligtes hvert medlemsland til at have straffemyndighed i det omfang
folkeretten tillader det, når handlingen er begået helt eller delvist inden for det på-
gældende medlemslands indre og ydreterritorialfarvand eller inden for den såkaldte
eksklusive økonomiske zone eller i en tilsvarende zone, der er oprettet i henhold til
folkeretten. Herudover forpligtes medlemslandene til at have straffemyndighed, når
lovovertrædelsen er begået på skibe, der fører det pågældende medlemslands flag.
Endvidere forpligtes medlemslandene til at have straffemyndighed, når lovovertræ-
delsen er begået uden for medlemsstatens territorium, men har medført skader eller
sandsynligvis vil medføre skader på det pågældende medlemsstats territorium eller
dens eksklusive økonomiske zone, og skibet frivilligt befinder sig i en havn eller en
offshore-terminal i den pågældende medlemsstat, eller hvis lovovertrædelsen er
begået på det åbne hav og skibet frivilligt befinder sig i en havn eller en offshore-
terminal i den pågældende medlemsstat, dvs. staten er såkaldt havnestat. Endelig
kan medlemslandene vælge endvidere at have straffemyndighed, hvis lovovertræ-
delsen er begået til fordel for en juridisk person, der har hjemsted på det pågælden-
de medlemslands territorium eller hvis lovovertrædelsen er begået af en person, der
er statsborger i det pågældende medlemsland, hvis lovovertrædelsen er strafbar, der
hvor den er begået, eller hvis det sted, hvor den er begået, ikke er omfattet af nogen
stedlig jurisdiktion.
Artikel 7 indeholder i stk. 4-5 regler om samarbejde i tilfælde, hvor mere end en
medlemsstat har straffemyndighed. I disse tilfælde opregnes der en række tilknyt-
ningsmomenter, der bør tages i betragtning.
Artikel 8 indeholder en bestemmelse om medlemsstaternes pligt til at underrette
andre medlemsstater, der risikerer at blive ramt af en forureningsskade. Ifølge arti-
kel 9 skal medlemsstaterne udpege kontaktpunkter navnlig til udveksling af oplys-
ninger i henhold til artikel 8, og via Kommissionen skal de øvrige medlemsstater
underrettes om disse kontaktpunkter.
Artikel 10 definerer det territoriale anvendelsesområde for udkastet til rammeafgø-
relsen, så det svarer til direktivforslagets.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
119884_0008.png
8
Artikel 11 vedrører gennemførelse af rammeafgørelsen. I lighed med andre ramme-
afgørelser skal medlemslandene efter stk. 2, foretage en afrapportering over for
Rådets Generalsekretariat og Kommissionen om, hvorledes de forpligtelser, der
følger af rammeafgørelsen er gennemført i national ret. Kommissionen udarbejder
herefter en skriftlig rapport og på baggrund af denne vurderer Rådet, om medlems-
staterne har truffet de nødvendige foranstaltninger.
Endvidere fremgår det af stk. 3, at Kommissionen senest 5 år efter, at rammeafgø-
relsen skal være gennemfært i national ret, på grundlag af oplysninger fra medlems-
staterne forelægger en rapport for Rådet om den konkrete anvendelse af de natio-
nale bestemmelser, der gennemfører bødereglerne artikel 6, stk. 1 og 2. Samtidig
fremsætter Kommissionen de forslag, som den finder hensigtsmæssig.
Artikel 12 vedrører ikrafttrædelse af rammeafgørelsen.
Det seneste udkast til rammeafgørelse ledsages af et udkast til rådserklæring, der
omhandler jurisdiktion for medlemsstater, der grænser op til stræder, der benyttes
til international sejlads og er omfattet af bestemmelserne om transitpassage i FN’s
havretskonvention. Ifølge erklæringen understreger Rådet, at jurisdiktion for så vidt
angår overtrædelser begået i sådanne stræder skal fastlægges i henhold til bestem-
melserne om søterritorium og eksklusive økonomiske zoner (artikel 7, stk. 1, litra a)
og b) i overensstemmelse med international ret.
3.
Europa-Parlamentet.
Kommissionens oprindelige forslag er forelagt Europa-Parlamentet, som den 13.
januar 2004 har afgivet en udtalelse, der indeholder to mindre ændringsforslag til
den nuværende artikel 4. Europa-Parlamentets udtalelse er endnu ikke behandlet i
rådsregi.
4.
Høring.
Kommissionens oprindelige forslag til rammeafgørelse har (bilagt Kommissionens
oprindelige forslag til direktiv) været sendt i høring hos Advokatrådet, Amnesty
International, Danmarks Rederiforening, Dansk Industri (videresendt til DONG),
Det Danske Center for Menneskerettigheder, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Foreningen af Politimestre i Danmark, Greenpeace
Danmark, Landsforeningen af beskikkede advokater, Politiforbundet i Danmark,
Politifuldmægtigforeningen, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Politidirektøren i Kø-
benhavn, Præsidenterne for Vestre og Østre Landsret, Københavns Byret og ret-
terne i Århus, Odense, Aalborg og Roskilde samt Statsadvokatforeningen.
DONG, Dommerfuldmægtigforeningen, Foreningen af Politimestre i Danmark,
Rigspolitichefen, Vestre Landsret, præsidenterne for retterne i Århus, Aalborg,
Odense, Roskilde og Københavns Byret samt Institut for Menneskerettigheder
har svaret, at de ikke har bemærkninger til forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
119884_0009.png
9
Advokatrådet mener, at der er behov for at vurdere rammeafgørelsens bestem-
melser om jurisdiktion i forhold til eksisterende internationale regler. Endvidere
anbefales det, at man overvejer hensigtsmæssigheden af konkurrerende straffe-
myndighed. Det anbefales endvidere, at man ikke indfører sanktionsformer, der
ikke er kendt i dansk ret, samt at man ikke forskyder strafferammerne i dansk ret
unødigt.
Danmarks Rederiforening mener, at det høje strafferammekrav på minimum 5 til
10 år bør give anledning til nøje overvejelser. Der udtales endvidere kritik af de
oprindeligt foreslåede bestemmelser om bøder udmålt på baggrund af omsætning
mv. og pålægget om frihedsstraf vurderes i et vist omfang at være i strid med
folkeretlige forpligtelser.
Landsforeningen af beskikkede advokater advarer mod minimumsstraffe og bø-
der udmålt efter omsætning mv. Desuden udtales der skepsis overfor eventuel
indførelse af nye sanktionsformer som eksempel i form af forbud mod at drive
virksomhed for stedse.
Rigsadvokaten mener, at rammeafgørelsens regler om jurisdiktionskompetence
giver anledning til nærmere overvejelser om de eksisterende danske reglers terri-
toriale udstrækning.
Politidirektøren i København advarer mod indførelsen af minimumsstraffe samt
om de oprindelige forslag om bøder udmålt på baggrund af omsætning mv.
5.
Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde.
Sagen har senest været drøftet på et møde i Specialudvalget for politimæssigt og
retligt samarbejde den 12. oktober 2004.
6.
Subsidiaritetsprincippet.
Udkastet til rammeafgørelse ses ikke at være i strid med subsidiaritetsprincippet.
7.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser.
Strafbare overtrædelser (gerningsindhold)
Den centrale danske lov på området er lov om beskyttelse af havmiljøet
(jf.
lov
nr. 476 af 30. juni 1993 som senest ændret ved lov nr. 393 af 28. maj 2003,
”havmiljøloven”). I medfør af havmiljøloven er der udstedt bekendtgørelse nr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
166 af 1. april 1987 om klassifikation og kategorisering, samt udtømning af fly-
dende stoffer, der transporteres i bulk (udtømningsbekendtgørelsen) samt be-
kendtgørelse nr. 485 af 15. juni 1999 om udtømning af olie fra skibe.
Der findes endvidere en række andre miljøregler, navnlig i miljøbeskyttelseslo-
ven (jf. lovbekendtgørelse nr. 753 af 25. august 2001, som senest ændret ved lov
nr. 314 af 5. maj 2004) og lov om kemiske stoffer og produkter (jf. lovbekendt-
gørelse nr. 21 af 16. januar 1996, som senest ændret ved lov nr. 315 af 5. maj
2004), der ikke er særligt rettet mod havmiljøforurening, men som efter om-
stændighederne også vil kunne finde anvendelse.
Havmiljøloven indeholder i kapitel 2 regler om udtømning af olie. Efter § 11,
stk. 1, må udtømning af olie ikke finde sted på dansk søterritorium. I de eksklu-
sive økonomiske zoner eller uden for dansk søterritorium i øvrigt er der ikke
ubegrænset forbud mod udtømning af olie, men udtømningen må kun finde sted
i overensstemmelse med nærmere regler fastsat af miljøministeren, jf. § 11, stk.
2 og 3.
De nærmere regler er fastsat i bekendtgørelsen om udtømning af olie fra skibe,
der i § 2-3 regulerer de såkaldte særlige havområder og i §§ 4-5 udtømning uden
for de særlige havområder.
Havmiljøloven indeholder endvidere i kapitel 3 regler om udtømning af flydende
stoffer, der transporteres i bulk. Efter § 13, stk. 1, må udtømning af sådanne stof-
fer, bortset fra vand, ikke finde sted på dansk søterritorium. I de eksklusive øko-
nomiske zoner eller uden for dansk søterritorium i øvrigt er der ikke ubegrænset
forbud mod udtømning af olie, men udtømningen må kun finde sted i overens-
stemmelse med nærmere regler fastsat af miljøministeren, jf. § 13, stk. 2 og § 14.
De nærmere regler er fastsat i udtømningsbekendtgørelsen.
Overtrædelse af bestemmelserne i havmiljølovens § 11, stk. 1 og 2, samt be-
kendtgørelsen om udtømning af olie §§ 2-5 er strafbelagt, jf. henholdsvis hav-
miljølovens § 59 og bekendtgørelsens § 7. Tilsvarende gælder overtrædelse af
bestemmelserne i havmiljølovens § 13 og de relevante bestemmelser i udtøm-
ningsbekendtgørelsen, jf. henholdsvis havmiljølovens § 59 og udtømningsbe-
kendtgørelsens § 18.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
119884_0011.png
11
Rammeafgørelsens artikel 2, stk. 1, om de strafbare overtrædelser, henviser –
som det fremgår af indholdsbeskrivelsen i punkt 2 ovenfor – til direktivforslaget.
Bestemmelsen i rammeafgørelsen vurderes derfor ikke i sig selv at kræve æn-
dringerne af den danske miljølovgivning, således som den må fastlægges i over-
ensstemmelse med direktivet.
Rammeafgørelsens artikel 2, stk. 2, om undtagelse af strafferetligt ansvar for
besætningsmedlemmer går i et vist omfang ud over den undtagelse, der er op-
regnet i direktivforslagets artikel 3b (nu 5), stk. 2, og indebærer som sådant, at
besætningsmedlemmer, der ikke har handlet på førerens ansvar, under visse
nærmere angivne betingelser begår en overtrædelse i direktivets forstand, men
ikke en strafferetlig overtrædelse i rammeafgørelsens forstand.
Da medlemslandene – i det omfang det ikke strider mod folkeretten – kan an-
vende strengere regler, herunder strafferetlige, end rammeafgørelsen påkræver,
indebærer bestemmelsen i stk. 2 reelt, at medlemsstaterne under nærmere angiv-
ne betingelser har mulighed for, men ikke pligt til at undtage besætningsmed-
lemmer fra strafferetligt ansvar. Bestemmelsen vurderes derfor ikke at nødven-
diggøre lovændringer.
Medvirken
Artikel 3 må anses for opfyldt ved den almindelige regel om medvirken som følger
af straffelovens § 23, og vurderes derfor ikke at kræve lovændringer.
Strafferammer
Efter havmiljølovens § 59, stk. 1, straffes overtrædelser af loven med bøde med-
mindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning. Straffen kan i henhold
til havmiljølovens § 59, stk. 3, stige til fængsel indtil 2 år, hvis overtrædelsen er be-
gået forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og hvis der ved overtrædelsen er 1) voldt
skade på miljøet eller fremkaldt fare herfor, eller 2) opnået eller tilsigtet en økono-
misk fordel for den pågældende selv eller andre, herunder ved besparelser.
Bekendtgørelserne om henholdsvis klassifikation og kategorisering, samt udtøm-
ning af flydende stoffer, der transporteres i bulk og om udtømning af olie indehol-
der også hjemmel til bødestraf og fængselsstraf op til 2 år.
Strafbestemmelserne i miljøbeskyttelseslovens § 110 og lov om kemiske stoffer og
produkter § 59 er sammenlignelige med havmiljølovens § 59, og hjemler således
almindeligvis bødestraf og i alvorligere tilfælde fængsel indtil 2 år.
I særligt alvorlige tilfælde finder straffelovens § 196 om grov miljøkriminalitet
anvendelse. Ifølge denne bestemmelse straffes bl.a. den, der forsætligt og
under skærpende omstændigheder i strid med miljølovgivningen forurener
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
119884_0012.png
12
vand med den følge, at der sker betydelig skade på miljøet eller fremkaldes
nærliggende fare derfor. Straffen er fængsel indtil 4 år.
På baggrund af de nævnte danske regler om havmiljøforurening er det vurde-
ringen, at artikel 4, stk. 1, ikke vil kræve lovændringer, da de danske straffe-
rammer må betegnes som proportionale, effektive og afskrækkende, og da
der i de alvorlige sager gælder en strafferamme på 2 års fængsel efter særlov-
givningen og under skærpende omstændigheder 4 års fængsel efter straffelo-
ven.
Der eksisterer ikke i dansk ret en bagatelgrænse, hvorefter udtømninger under et
vist omfang ikke retsforfølges. Dette følger udtrykkeligt af bemærkningerne til lov
nr. 393 af 28. maj 2003, jf. lovforslagets pkt. 2.4. Da bestemmelsen i artikel 4, stk. 1
a, imidlertid er fakultativ, vurderes den ikke at kræve lovændringer.
Bestemmelsen i artikel 4, stk. 2, er ligeledes fakultativ, og kræver således heller ikke
lovæn-dringer.
Strafferammekravet på 5-10 år i artikel 4, stk. 3, gælder kun, når den ulovlige ud-
tømning forsætligt har forårsaget betydelige og omfattende skader på vandkvalite-
ten, dyre- eller plantearter eller dele af disse samt alvorlig personskade eller død.
Gerningsbeskrivelsen vurderes efter dansk ret at være omfattet af straffelovens §
196, jf. navnlig havmiljøloven. Det er dog ikke efter denne bestemmelse noget krav,
at den ulovlige udtømning har haft alvorlig personskade eller død til følge, idet
straffelovens § 196 er anvendelig allerede fordi den ulovlige udtømning har haft til
følge, at miljøet er blevet betydeligt skadet (eller der har været nærliggende fare her-
for). Det er i den forbindelse ikke noget krav for anvendelse af straffelovens § 196,
at gerningsmanden havde forsæt til følgen (miljøforureningen). Straffelovens § 196
har en strafferamme på 4 år.
I de tilfælde, hvor der både sker alvorlig skade på miljøet og på person, vil der efter
omstændighederne ikke alene være tale om en overtrædelse af de danske havmiljø-
regler (og straffelovens § 196), men eventuelt også en overtrædelse af visse be-
stemmelser om forbrydelser mod liv og legeme, som der i givet fald vil kunne straf-
fes i sammenstød med, herunder navnlig straffelovens § 237 (forsætligt manddrab),
der har en strafferamme på fængsel fra 5 år til livstid, § 241 (uagtsomt manddrab),
der straffes med fængsel indtil 4 måneder eller under særligt skærpende omstændig-
heder med fængsel indtil 8 år, § 245 (grov vold), der har en strafferamme på 6 år, §
246 (særlig grov vold), der har en strafferamme på 10 år eller § 249 (uagtsom vold),
der straffes med fængsel indtil 4 måneder eller under særligt skærpende omstændig-
heder med fængsel indtil 8 år.
Hvorvidt overtrædelser som omfattet af artikel 4, stk. 3, konkret vil være dækket af
strafferamme på 5-10 år, afhænger af de nærmere omstændigheder. For at sikre, at
alle situationer omfattet af artikel 4, stk. 3, er dækket af den fornødne strafferamme,
vurderes bestemmelsen således at nødvendiggøre lovændringer.
Strafferammekravet på 2-5 år i artikel 4, stk. 4, litra a) vurderes at være opfyldt i
dansk ret, idet der er tale om en overtrædelse, der medfører betydelig og omfatten-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
119884_0013.png
13
de skade af vandkvalitet, på dyr eller planter. I disse tilfælde må det således antages,
at både havmiljølovens § 59, stk. 3, og straffelovens § 196 finder anvendelse, idet
der voldes betydelig skade på miljøet.
Strafferammekravet kan imidlertid ikke antages at være opfyldt i tilfælde, hvor foru-
reningen er begået inden for rammerne af en kriminel organisation, jf. artikel 4, stk.
4, litra b). Dette er ikke en selvstændig skærpelsesgrund efter dansk ret, og kræver
således en ændring af de gældende danske regler.
Strafferammekravene på 2-5 år i artikel 4, stk. 5, og på 1-3 år i artikel 4, stk. 6, vur-
deres at være opfyldt i dansk ret, idet de groft uagtsomme overtrædelser, der (bl.a.)
har medført betydelige og omfattende skade på miljøet som anført i bestemmelser-
ne, må antages at være omfattet af havmiljølovens § 59, stk. 3, nr. 1, hvor der som
nævnt gælder en strafferamme på 2 års fængsel.
I relation til artikel 4, stk. 7, bemærkes, at havmiljølovens § 59, stk. 4, udtrykkeligt
foreskriver, at der alene kan anvendes fængselsstraf over for udenlandske skibe,
hvis overtrædelsen er begået på søterritoriet, og der er tale om forsætlig og alvorlig
forurening af havmiljøet, jf. FN’s havretskonvention artikel 230. Artikel 4, stk. 7
vurderes derfor at kræve en ændring af havmiljøloven, idet ”udenlandske skibe” i
havmiljølovens § 59, stk. 4, må antages også at omfatte skibe fra de øvrige EU-
lande.
Juridiske personer
I medfør af havmiljølovens § 62 kan juridiske personer pålægges sanktioner i over-
ensstemmelse med principperne i straffelovens kapitel 5. Straffelovens § 196 finder
ligeledes anvendelse overfor juridiske personer i overensstemmelse med reglerne i
straffelovens § 306, jf. kapitel 5.
Det strafferetlige ansvar for juridiske personer i henhold til straffelovens kapitel 5,
må derfor umiddelbart anses for at opfylde kravene efter rammeafgørelsens artikel
5. På denne baggrund vurderes denne bestemmelser ikke at nødvendiggøre lovæn-
dringer.
For så vidt angår rammeafgørelsens artikel 6 om sanktionerne over for juridiske
personer bemærkes, at bestemmelsen stk. 1, litra i), fastsætter nogle minimumskrav
til bødernes mulige maksimum, dvs. at der er tale om bødestrafferammer svarende
til de strafferammekrav, der efter rammeafgørelsens artikel 4 gælder for fængsels-
straf. Der stilles ikke efter rammeafgørelsen krav om, at bøden konkret skal udmå-
les til de i bestemmelsen anførte beløb, men alene om at det efter de nationale reg-
ler skal være muligt at nå et sådant i beløb i sager omfattet af rammeafgørelsen.
Udmåling af bøder i konkrete sager er således ikke reguleret i rammeafgørelsen, og
det er derfor fortsat overladt til domstolene konkret at fastsætte bøder i overens-
stemmelse med gældende nationale udmålingsregler. De bøderegler, der i Danmark
finder anvendelse i denne type sager, hindrer ikke udmåling af bøder i den størrel-
sesorden, som rammeafgørelsen omfatter, og bestemmelsen om bøderammer vur-
deres derfor ikke at nødvendiggøre lovændringer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
119884_0014.png
14
Bestemmelsen i stk. 1, litra ii) er fakultativ og nødvendiggør derfor ikke lovændrin-
ger. Ligeledes vurderes bestemmelsen i stk. 1 a om valutakurs ikke at kræve lovæn-
dringer.
Bestemmelserne i stk. 2 og 3 udgør et alternativ til bestemmelsen i stk. 1, litra i) og
tager højde for de lande, der har et bødesystem, hvorefter bødens mulige maksi-
mum afhænger af omsætning eller andet. Ligesom det er tilfældet efter stk. 1, regu-
lerer stk. 2 ikke, hvorledes bøder konkret skal udmåles. Idet Danmark forventer at
anvende ordningen i stk. 1, har stk. 2 ikke betydning, og bestemmelsen kræver der-
for ikke lovændringer.
Rammeafgørelsens artikel 6, stk. 4, vurderes ligeledes ikke at kræve lovændringer.
Straffemyndighed
Dansk straffemyndighed er ifølge straffeloven som udgangspunkt begrænset til
handlinger foretaget på dansk territorium eller på dansk fartøj, der befinder sig uden
for nogen stats folkeretligt anerkendte område, samt på dansk fartøj, som befinder
sig på fremmed folkeretligt anerkendt område, af personer, der hører til fartøjet
eller som rejsende følger med dette, jf. straffelovens § 6.
Ifølge straffelovens § 9 betragtes handlingen tillige som foretaget dér, hvor virknin-
gen er indtrådt eller tilsigtet at skulle indtræde i de tilfælde, i hvilke en handlings
strafbarhed afhænger af eller påvirkes af en indtrådt eller tilsigtet følge.
Herudover er der efter straffelovens § 7 under visse betingelser straffemyndighed
over for danskere, der har begået lovovertrædelser i udlandet og uden for folkeret-
ligt anerkendt statsområde. Endelig opregner straffelovens § 8 en række særlige
tilfælde, hvor handlinger, foretaget uden for den danske stat kan retsforfølges i
Danmark, uden hensyn til hvor gerningsmanden hører hjemme (typisk fordi hand-
lingen krænker særlige danske interesser).
Efter § 8, nr. 5, hører handlinger blandt andet under dansk straffemyndighed, når
de er foretaget uden for den danske stat, uden hensyn til hvor gerningsmanden hø-
rer hjemme, når handlingen er omfattet af mellemfolkelig overenskomst, ifølge
hvilken Danmark er forpligtet til at foretage retsforfølgning. Det er lagt til grund, at
bestemmelsen også omfatter situationer, hvor Danmark — som det vil være tilfæl-
det efter rammeafgørelsen — generelt forpligtes til at have straffemyndighed i visse
konkrete tilfælde begået af udlændinge uden for dansk territorium.
Disse generelle straffemyndighedsregler er suppleret af havmiljølovens særlige reg-
ler, hvorefter loven ud over danske skibe også omfatter udenlandske skibe, der be-
finder sig i de eksklusive økonomiske zoner samt uden for disse zoner dvs. på åbent
hav, når det er foreneligt med international ret, jf. havmiljølovens § 2, stk. 1.
Havmiljølovens bestemmelser om lovens anvendelsesområde og straffelovens be-
stemmelser om straffemyndighed skal således læses i lyset af de gældende internati-
onale regler på området, herunder navnlig FN’s havretskonvention fra 1982.
Pligten til at etablere straffemyndighed i rammeafgørelsens artikel 7 begrænses efter
bestemmelsens ordlyd ligeledes udtrykkeligt til, hvad der er tilladt i henhold til fol-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
119884_0015.png
15
keretten. De begrænsninger der følger af FN’s havretskonvention må således indlæ-
ses i bestemmelserne. Dette gælder navnlig de begrænsninger i forhold til den eks-
klusive økonomiske zone og i forhold til åbent hav, der følger af havretskonventio-
nens artikel 220 henholdsvis artikel 218.
Rammeafgørelsens bestemmelser om straffemyndighed vurderes på denne bag-
grund ikke at kræve lovændringer.
Øvrige bestemmelser
Rammeafgørelsens bestemmelser om internationalt samarbejde, koordination, in-
formationsudveksling, kontaktpunkter og afrapportering om den nationale gennem-
førelse antages ikke at nødvendiggøre lovændringer.
Samlede lovgivningsmæssige konsekvenser
Sammenfattende er det vurderingen, at følgende tre bestemmelser i rammeafgørel-
sen i den foreliggende udgave i sig selv har lovgivningsmæssige konsekvenser:
-
Artikel 4, stk. 3,
-
artikel 4, stk. 4, litra b), og
-
artikel 4, stk. 7.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget til rammeafgørelse skønnes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
8.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg.
Udkastet til rammeafgørelse tillige med et grundnotat herom blev oversendt til Fol-
ketingets Europaudvalg den 22. september 2003 og til Folketingets Retsudvalg den
26. september 2003.
Aktuelt notat om forslaget til rammeafgørelse blev oversendt til Folketingets Euro-
paudvalg og Retsudvalg forud for rådsmødet den 27.-28. november 2003. Sagen
blev imidlertid taget af dagsordenen for rådsmødet inden justitsministerens mundt-
lige forelæggelse af rådsmødet i udvalgene, og forelæggelsen kom derfor ikke til at
omfatte forslaget til rammeafgørelse.
Aktuelt notat om forslaget til rammeafgørelse blev oversendt til Folketingets Europaudvalg og
Retsudvalg forud for rådsmødet den 25.-26. oktober 2004.