Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
2621+2622 - Almindelige anl.
Offentligt
1453421_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
14724/04 (Presse 325)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2622. samling i Rådet
Almindelige anliggender og eksterne forbindelser
Eksterne forbindelser
Bruxelles, den 22.-23. november 2004
Formand
Bernard BOT
Nederlandenes udenrigsminister
*
2621. samling vedrørende almindelige anliggender er omhandlet i en separat pressemedde-
lelse (14723/04 Presse 324)
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 8239 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
14724/04 (Presse 325)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453421_0002.png
22.-23.IX.2004
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet drøftede en række spørgsmål vedrørende
den europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik
og
tilsluttede sig resultaterne af henholdsvis en konference om militære kapacitetsbidrag og en konfe-
rence om civile kapacitetsbidrag. Med hensyn til militær kapacitet tilbød medlemsstaterne bidrag til
tretten
EU-kampgrupper
som en del af EU's beredskabsenheder til hurtig udsendelse.
Med hensyn til
Mellemøsten
understregede Rådet, at et frit og retfærdigt palæstinensisk præsident-
valg er et absolut nødvendigt skridt i processen med at befæste de demokratiske institutioner, og
tilkendegav, at EU er rede til at bistå Den Palæstinensiske Myndighed finansielt, teknisk og politisk.
Ministrene drøftede situationen i
Ukraine
efter anden runde af præsidentvalget den 21. november,
som Den Europæiske Union fulgte med stor bekymring.
Rådet besluttede at træffe en række foranstaltninger på baggrund af afviklingen af valget og folke-
afstemningen i
Belarus
den 17. oktober og de efterfølgende angreb på fredelige demonstranter, op-
positionsledere og journalister. Disse foranstaltninger omfatter et visumforbud for de embedsmænd,
der er direkte ansvarlige for svindlen i forbindelse med valget og folkeafstemningen, og for dem,
der er ansvarlige for undertrykkelsen af demonstranterne.
14724/04 (Presse 325)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453421_0003.png
22.-23.IX.2004
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
ESFP
- Rådets konklusioner
............................................................................................................ 8
FINANSIERING AF MILITÆROPERATIONER - ATHENA-MEKANISMEN.......................... 10
FREDSPROCESSEN I MELLEMØSTEN -
Rådets konklusioner
................................................. 11
IRAN - nukleare spørgsmål -
Rådets konklusioner
........................................................................ 12
FORBINDELSERNE MELLEM EU OG KINA ........................................................................... 13
FORBINDELSERNE MELLEM EU OG RUSLAND................................................................... 14
UKRAINE .................................................................................................................................... 15
BELARUS
- Rådets konklusioner
................................................................................................. 16
AFRIKA ....................................................................................................................................... 18
Côte d'Ivoire - Rådets konklusioner...................................................................................... 18
De Store Søers Område - Rådets konklusioner ..................................................................... 19
Sudan - Rådets konklusioner ................................................................................................ 20
Somalia - Rådets konklusioner ............................................................................................. 22
ÅRTUSINDUDVIKLINGSMÅLENE .......................................................................................... 24
EFFEKTIVITETEN AF EU'S OPTRÆDEN UDADTIL............................................................... 26
HIV/AIDS, MALARIA OG TUBERKULOSE -
Rådets konklusioner
........................................... 31
KAIRO - DAGSORDENEN FOR BEFOLKNING OG UDVIKLING -
Rådets konklusioner........
34
1
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
14724/04 (Presse 325)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.-23.IX.2004
FINANSIERING AF UDVIKLINGSSAMARBEJDE -
Rådets konklusioner
................................ 37
ÅRSBERETNING OM EF'S UDVIKLINGSPOLITIK -
Rådets konklusioner...............................
38
EVENTUELT ............................................................................................................................... 41
Guinea-Bissau...................................................................................................................... 41
Det økonomiske samarbejde i Sortehavsområdet.................................................................. 41
Energi og udvikling.............................................................................................................. 41
I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING................................................................................ 42
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
Jf. pressemeddelelsen vedrørende almindelige anliggender i dok. 14723/04 Presse 324.
14724/04 (Presse 325)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453421_0005.png
22.-23.IX.2004
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Karel DE GUCHT
Didier DONFUT
Armand DE DECKER
Den Tjekkiske Republik:
Cyril SVOBODA
Hana ŠEVČÍKOVÁ
Danmark:
Per Stig MØLLER
Bertel HAARDER
Tyskland:
Joschka FISCHER
Heidemarie WIECZOREK-ZEUL
Estland:
Kristiina OJULAND
Grækenland:
Petros MOLYVIATIS
Yannis VALINAKIS
Evripidis STYLIANIDI
Spanien:
Alberto NAVARRO
Juan Pablo DE LA IGLESIA
Frankrig:
Michel BARNIER
Claudie HAIGNERÉ
Xavier DARCOS
Irland:
Dermot AHERN T.D.
Conor LENIHAN
Italien:
Gianfranco FINI
Roberto ANTONIONE
Cypern:
George IACOVOU
Nicholas EMILIOU
Letland:
Māris RIEKSTIŅŠ
Imants LIEGIS
Litauen:
Antanas VALIONIS
Sarunas ADOMAVICIUS
Udenrigsminister
Statssekretær for Europaspørgsmål
Minister for udviklingssamarbejde
Vicepremierminister og udenrigsminister
Chef for Kontoret for Udviklingssamarbejde, Udenrigsmi-
nisteriet
Udenrigsminister
Minister for flygtninge, indvandrere og integration samt
minister for udviklingsbistand
Forbundsudenrigsminister og stedfortrædende forbunds-
kansler
Forbundsminister for økonomisk samarbejde og udvikling
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Europaminister
Statssekretær for udenrigsspørgsmål
Statssekretær for spørgsmål vedrørende Den Europæiske
Union
Generalsekretær
Udenrigsminister
Viceminister under udenrigsministeren, med ansvar for
Europaspørgsmål
Viceminister under udenrigsministeren, med ansvar for
udvikling, samarbejde og den fransktalende verden
Udenrigsminister
Viceminister, Udenrigsministeriet, med særligt ansvar for
udviklingsbistand og menneskerettigheder
Udenrigsminister
Statssekretær for udenrigsspørgsmål
Udenrigsminister
Fast repræsentant
Statssekretær, Udenrigsministeriet
Understatssekretær
Udenrigsminister
Statssekretær
14724/04 (Presse 325)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453421_0006.png
22.-23.IX.2004
Luxembourg:
Jean ASSELBORN
Jean-Louis SCHILTZ
Ungarn:
Ferenc SOMOGYI
András BÁRSONY
Malta:
Michael FRENDO
Richard CACHIA CARUANA
Nederlandene:
Bernard BOT
Atzo NICOLAI
Anna Maria Agnes van ARDENNE-van der HOEVEN
Østrig:
Ursula PLASSNIK
Gregor WOSCHNAGG
Polen:
Wlodzimierz CIMOSZEWICZ
Jan TRUSZCZYŃSKI
Portugal:
Antonio MONTEIRO
Mário DAVID
Henrique FREITAS
Slovenien:
Ivo VAJGL
Marjan SETINC
Slovakiet:
Eduard KUKAN
József BERÉNYI
Finland:
Erkki TUOMIOJA
Pertti MAJANEN
Sverige:
Laila FREIVALDS
Carin JÄMTIN
Det Forenede Kongerige:
Jack STRAW
Denis MacSHANE
Hilary BENN
Vicepremierminister samt udenrigs- og indvandringsmini-
ster
Minister for samarbejde og humanitær bistand samt mini-
ster med ansvar for kommunikation
Udenrigsminister
Politisk statssekretær, Udenrigsministeriet
Udenrigsminister
Fast repræsentant
Udenrigsminister
Europaminister
Minister for udviklingssamarbejde
Forbundsudenrigsminister
Fast repræsentant
Udenrigsminister
Understatssekretær, Udenrigsministeriet
Udenrigsminister og minister for de portugisiske samfund
i udlandet
Statssekretær for Europaspørgsmål
Statssekretær for udenrigs- og samarbejdsspørgsmål
Udenrigsminister
Ambassadør
Udenrigsminister
Statssekretær, Udenrigsministeriet
Udenrigsminister
Understatssekretær
Udenrigsminister
Minister, Udenrigsministeriet, med ansvar for bistands-
spørgsmål
Minister for udenrigs- og Commonwealth-spørgsmål
Viceminister for Europaspørgsmål
Minister for international udvikling
Kommissionen:
Margot WALLSTRÖM
Dalia GRYBAUSKAITÉ
Benita FERRERO-WALDNER
Louis MICHEL
Næstformand
Medlem
Medlem
Medlem
Generalsekretariatet for Rådet:
Javier SOLANA
Generalsekretær/højtstående repræsentant for FUSP
14724/04 (Presse 325)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453421_0007.png
22.-23.IX.2004
Andre deltagere:
Jaap de HOOP SCHEFFER
Alessandro MINUTO RIZZO
NATO's generalsekretær
NATO's vicegeneralsekretær
14724/04 (Presse 325)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453421_0008.png
22.-23.IX.2004
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
ESFP
- Rådets konklusioner
Efter en drøftelse i nærværelse af forsvarsministrene vedtog Rådet følgende konklusioner:
"Rådet tilsluttede sig den erklæring, EU-medlemsstaternes udenrigsministre forsamlet i Bruxelles
den 22. november 2004 fremsatte i forbindelse med konferencen om civile kapacitetsforpligtelser
(jf. nedenfor). Rådet erkendte, at spørgsmål, som er afgørende, for at kommende civile ESFP-
missioner skal lykkes, hurtigt må tages op herunder bl.a. operativ planlægnings- og støttekapacitet i
Rådssekretariatet, så EU bliver i stand til at udføre eller planlægge flere civile krisestyringsmissio-
ner samtidigt. Rådet opfordrede også Rådssekretariatet og Kommissionen til inden udgangen af
2004 at fremsætte konkrete forslag med passende løsninger vedrørende spørgsmålet om indkøb af
materiel, herunder henstillinger vedrørende tidligere opgørelser over indkøbsbehov i forbindelse
med planlægning.
Rådet tilsluttede sig desuden den erklæring, EU-medlemsstaternes forsvarsministre forsamlet i
Bruxelles den 22. november 2004 fremsatte i forbindelse med konferencen om militære kapacitets-
forpligtelser (jf. nedenfor). Medlemsstaterne forpligtede sig til yderligere at forbedre militærkapaci-
teterne og tilbød at bidrage til EU-kampgrupperne (som led i de hurtige reaktionselementer). Rådet
anmodede de relevante EU-organer om at fremme arbejdet med gennemførelsen af denne erklæring.
Rådet noterede sig den enkeltstående fremskridtsrapport om militære kapaciteter, der er udarbejdet i
overensstemmelse med EU's kapacitetsudviklingsmekanisme, og hilste de fremskridt, der er gjort,
velkommen.
Rådet vedtog retningslinjer for Det Europæiske Forsvarsagenturs arbejdsprogram for 2005
(14856/04)
og godkendte agenturets budget for 2005.
Rådet besluttede at indlede militæroperation Althea den 2. december 2004. Denne operation er en
fortsættelse af den NATO-ledede SFOR-operation og vil anvende fælles NATO-aktioner og
-kapaciteter. Den Europæiske Union gav udtryk for sin påskønnelse af den rolle, NATO's militære
styrke har spillet i Bosnien-Hercegovina lige fra starten i december 1995. Rådet hilste elleve tredje-
landes deltagelse velkommen. Operation Althea er et led i EU's samlede tilgang i Bosnien-
Hercegovina. Den vil støtte EU's langsigtede mål om et stabilt, levedygtigt, fredeligt og multietnisk
Bosnien-Hercegovina, der samarbejder fredeligt med sine naboer, og som uigenkaldeligt er på rette
kurs mod EU-integration.
14724/04 (Presse 325)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.-23.IX.2004
Rådet tilsluttede sig rammekonceptet for ESFP-dimensionen af terrorismebekæmpelse og gav ud-
tryk for sin tilfredshed med de indsatsområder, der er nævnt i dokumentet.
Rådet erindrede om den fælles erklæring af 24. september 2003 om samarbejdet mellem FN og EU
inden for krisestyring, hvori EU erklærede sig indforstået med aktivt at overveje, hvorledes der kan
ydes støtte til oprettelsen af en integreret politienhed (IPU) i Kinshasa for at beskytte overgangsre-
geringen og dens institutioner, samt anmodningen herom af 20. oktober 2003 fra Den Demokratiske
Republik Congos regering til generalsekretæren/den højtstående repræsentant.
Rådet bekræftede også sit tilsagn om at arbejde tæt sammen med FN's mission i Den Demokratiske
Republik Congo (MONUC) og yde FN's missionen effektiv støtte, så den kan udføre sit mandat, der
bl.a. omfatter uddannelse af politifolk.
Rådet udtrykte tilfredshed med det arbejde, der hidtil er blevet udført i EUF's regi i forbindelse med
IPU's uddannelsesprojekt i Kinshasa. For yderligere at støtte Den Demokratiske Republik Congos
overgangsregering og navnlig at beskytte overgangsregeringen og dens institutioner besluttede
Rådet, at politienhedens uddannelsesprojekt skal følges op af en politimission inden for rammerne
af ESFP med henblik på at overvåge, vejlede og råde IPU med hensyn til dens opgaver. Denne ope-
ration skal bygge på det koncept og den struktur, som Den Udenrigs- og Sikkerhedspolitiske
Komité vedtog den 16. november 2004.
Rådet vedtog desuden, at ESFP-missionen skal være klar tidsnok til at sikre en glidende overgang
fra IPU's uddannelsesprojekt. Med henblik herpå opfordrede Rådet sekretariatet til at fortsætte plan-
lægningen og forberedelserne med henblik på at iværksætte missionen i begyndelsen af 2005."
Dokumenthenvisninger:
Erklæring fra konferencen om civile kapacitetsforpligtelser
http://ue.eu.int/ueDocs/cms_Data/docs/pressData/en/misc/82760.pdf
Erklæring fra konferencen om militære kapacitetsforpligtelser
http://ue.eu.int/ueDocs/cms_Data/docs/pressData/en/misc/82761.pdf
* * *
Rådet vedtog en række ESFP-punkter uden debat på samlingen vedrørende almindelige anliggen-
der, jf. pressemeddelelsen fra samlingen vedrørende almindelige anliggender i dok. 14723/04 Pres-
se 324.
14724/04 (Presse 325)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453421_0010.png
22.-23.IX.2004
FINANSIERING AF MILITÆROPERATIONER - ATHENA-MEKANISMEN
Rådet så på, hvordan de eksisterende procedurer under Athena-mekanismen til finansiering af de
fælles udgifter til EU-ledede militæroperationer bedre vil kunne opfylde behovene i forbindelse
med en hurtig EU-reaktion, især for så vidt angår transport af styrker og hurtig tilvejebringelse af
midler til Athena. Det pålagde de relevante rådsorganer sammen med EU's Militærstab og Athenas
administrator at fortsætte overvejelserne om, hvordan EU's hurtige reaktion bedst kan finansieres.
14724/04 (Presse 325)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453421_0011.png
22.-23.IX.2004
FREDSPROCESSEN I MELLEMØSTEN -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
2.
Rådet kondolerer det palæstinensiske folk med præsident Arafats død og udtrykker sin an-
erkendelse af de nuværende lederes indsats for at sikre en gnidningsløs overgang.
Rådet bekræfter EU's mål og politikker med hensyn til fredsprocessen i Mellemøsten og
opfordrer alle parter til at afstå fra provokerende eller voldelig optræden og udvise det for-
nødne mod og lederskab for at komme videre i fredsprocessen. Terrorisme og fjendtlighe-
der må bringes til ophør.
Rådet gentager sin vilje til at videreføre det kortfristede handlingsprogram, som den højt-
stående repræsentant har foreslået Det Europæiske Råd, og konkluderer, at der er behov for
en øjeblikkelig indsats for at støtte præsidentvalget, forbedre sikkerhedssituationen og yde
økonomisk støtte til Den Palæstinensiske Myndighed.
Et frit og retfærdigt præsidentvalg er et uundværligt skridt i processen hen imod en konso-
lidering af de demokratiske institutioner. EU er rede til at støtte Den Palæstinensiske Myn-
dighed økonomisk, teknisk og politisk. Rådet opfordrer Den Palæstinensiske Myndighed til
at afholde valg efter internationale standarder under en uafhængig valgkommissions myn-
dighed og opfordrer Israel til at lette dette valg. Valgprocessen bør støttes af alle. Rådet ser
med tilfredshed på, at Kommission agter at iværksætte en valgobservationsmission.
På dette kritiske tidspunkt bør Den Palæstinensiske Myndighed råde over de nødvendige
midler til at udføre sine opgaver, også på sikkerhedsområdet. De palæstinensiske instituti-
oner og den palæstinensiske økonomi bør styrkes, og Israel og andre medlemmer af det in-
ternationale samfund har et fælles ansvar for at gøre dette lettere. EU opfordrer alle dono-
rer og de direkte berørte parter til at opfylde deres forpligtelser og om muligt øge deres
indsats med henblik på næste møde i AHLC.
EU vil ikke sky nogen anstrengelser for at fremme fred og sikkerhed i Mellemøsten, både
på kort og længere sigt, inden for det bredere politiske perspektiv.
EU er fast besluttet på at koordinere sin indsats med de berørte parter og med sine partnere,
navnlig medlemmerne af Mellemøstkvartetten. Rådet støtter de konsultationer på højt plan,
som den højtstående repræsentant Javier Solana fører i øjeblikket, og bifalder beslutningen
om at indkalde kvartettens ledere til et møde med kort varsel. Kvartettens fulde politiske
opbakning er fortsat af afgørende betydning."
3.
4.
5.
6.
14724/04 (Presse 325)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453421_0012.png
22.-23.IX.2004
IRAN - nukleare spørgsmål -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
Rådet så med tilfredshed på den aftale, der den 15. november kom i stand med Iran om
nukleare spørgsmål og det fremtidige samarbejde, efter at der havde fundet drøftelser sted
med Frankrig, Tyskland og Det Forenede Kongerige med støtte fra den højtstående repræ-
sentant.
Rådet så med tilfredshed på Irans beslutning om fuldstændig at suspendere alle berignings-
relaterede og oparbejdningsmæssige aktiviteter og at opretholde denne suspension, medens
der forhandles om en aftale om langsigtede ordninger. Det bemærkede, at opretholdelse af
suspensionen som anført i aftalen vil være afgørende for fortsættelsen af den samlede pro-
ces. Det forventede, at Iran tager de nødvendige skridt, således at IAEA's generaldirektør
på mødet i IAEA's styrelsesråd den 25. november kan oplyse, at der er tilvejebragt fuld-
stændig suspension.
Rådet understregede betydningen af forhandlingerne om langsigtede ordninger. Disse ord-
ninger skal omfatte objektive garantier for, at Irans nukleare program kun har fredelige
formål. Rådet bekræftede, at det er rede til at arbejde hen imod et positivt resultat.
Rådet bekræftede, at EU er parat til at undersøge, hvorledes det politiske og økonomiske
samarbejde med Iran kan udvikles, når Iran har vist sin vilje til at tage de spørgsmål op,
som giver anledning til bekymring i EU. Det mindede om konklusionerne fra Det Europæi-
ske Råds møde den 5. november, hvorefter forhandlingerne om en handels- og samarbejds-
aftale vil blive genoptaget, så snart suspensionen er blevet verificeret."
2.
3.
4.
14724/04 (Presse 325)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453421_0013.png
22.-23.IX.2004
FORBINDELSERNE MELLEM EU OG KINA
Under frokosten drøftede ministrene forbindelserne mellem EU og Kina med henblik på topmødet
mellem EU og Kina den 8. december 2004. Der vil blive drøftet en lang række spørgsmål med det
formål at intensivere forholdet mellem EU og Kina.
Hvad angår specielt våbenembargoen bekræftede formanden efter drøftelsen, at EU er rede til at
sende et positivt signal til Kina. Samtidig skal en række problemer tages op, bl.a. på menneskeret-
tighedsområdet, og arbejdet med at styrke EU-adfærdskodeksen for våbeneksport skal fortsættes.
14724/04 (Presse 325)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453421_0014.png
22.-23.IX.2004
FORBINDELSERNE MELLEM EU OG RUSLAND
Ministrene havde en kort drøftelse under frokosten med henblik på topmødet mellem EU og
Rusland den 25. november i Haag. Formandskabet orienterede kollegerne om situationen med hen-
syn til de fire fælles rum, som forholdet mellem EU og Rusland er bygget op om (økonomi, intern
sikkerhed, ekstern sikkerhed samt uddannelse og forskning).
14724/04 (Presse 325)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453421_0015.png
22.-23.IX.2004
UKRAINE
Ministrene drøftede situationen i Ukraine efter anden runde af præsidentvalget den 21. novem-
ber 2004. Efter drøftelsen bemærkede formandskabet,
– at Den Europæiske Union har fulgt anden valgrunde med stor bekymring
– at formandskabet, den højtstående repræsentant og medlemsstaterne i de seneste uger har udtrykt
deres beklagelse over, at den første valgrunde ikke levede op til internationale standarder. EU
har ved flere lejligheder indtrængende opfordret de ukrainske myndigheder til at overholde de
demokratiske principper og til at rette op på skævhederne, bl.a. ved at give de to kandidater lige
adgang til medierne, så anden valgrunde kunne blive fri og retfærdig
– at EU netop har modtaget de første kritiske resultater og konklusioner fra OSCE's/ODIHR's
internationale valgobservatørmission (IEOM). Anden valgrunde har klart ikke levet op til inter-
nationale standarder. I betragtning af de uregelmæssigheder, der er beskrevet i OSCE's/ODIHR's
rapport, stiller EU sig yderst skeptisk med hensyn til, om de officielle resultater til fulde afspejler
de ukrainske vælgeres vilje. EU's formandskab vil omgående tage kontakt til OSCE's formand-
skab for at drøfte yderligere skridt. EU opfordrer indtrængende de ukrainske myndigheder til at
gennemgå valgprocessen og -resultaterne sammen med OSCE/ODIHR. Alle EU-medlemssta-
terne vil indkalde de ukrainske ambassadører, så de kan viderebringe denne meddelelse til deres
myndigheder
– at EU fortsat nøje følger valgprocessen i Ukraine. Det opfordrer indtrængende de ukrainske
myndigheder til at udvise tilbageholdenhed og alle parter til kun at udtrykke sig på ikke-voldelig
måde.
14724/04 (Presse 325)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453421_0016.png
22.-23.IX.2004
BELARUS
- Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
Under henvisning til sine tidligere konklusioner om Belarus, især af 15. september 1997 og
13. september 2004, beklager Rådet, at den politik, der føres af regeringen i Belarus, navn-
lig de manglende fremskridt henimod demokrati, retsstatsforhold og overholdelse af men-
neskerettighederne, fortsat hindrer Belarus i at indtage sin retmæssige plads blandt Europas
demokratiske lande.
Rådet understreger, at Belarus, som direkte nabo til Den Europæiske Union, har mulighed
for at blive en aktiv partner for EU inden for rammerne af den europæiske naboskabspoli-
tik. Rådet opfordrer præsident Lukashenko og hans regering til at ændre den nuværende
politik og påbegynde grundlæggende demokratiske og økonomisk reformer for at bringe
landet tættere på Europas fælles værdier.
Rådet har med stor bekymring noteret sig, at parlamentsvalget og folkeafstemningen den
17. oktober 2004 ikke blev afholdt frit og retfærdigt. I lyset heraf kan Rådet ikke have tillid
til, at resultaterne som oplyst giver et sandfærdigt billede af den belarussiske befolknings
vilje. Rådet fordømmer kraftigt de angreb på fredelige demonstranter, individuelle opposi-
tionsledere og journalister, der fandt sted efter den 17. oktober.
Rådet opfordrer myndighederne i Belarus til at ophøre med at chikanere politiske partier,
uafhængige medier, ngo'er og akademiske institutioner. Det opfordrer især regeringen i
Belarus til øjeblikkeligt at ændre sin beslutning om at inddrage undervisningstilladelsen til
det europæiske humanistiske universitet i Minsk.
Rådet opfordrer igen indtrængende myndighederne i Belarus til at foretage en uafhængig
undersøgelse af tre oppositionspolitikeres og en journalists forsvinding i 1999-2000 og at
stille de ansvarlige for disse forbrydelser for retten.
På baggrund af denne udvikling og på grundlag af tidligere fastlagt EU-politik har Rådet
vedtaget følgende foranstaltninger:
– EU vil forblive åben over for en dialog med Belarus om gradvis udvikling af de bilate-
rale forbindelser, så snart myndighederne i Belarus ved konkrete handlinger udviser op-
rigtig vilje til en genoptagelse
2.
3.
4.
5.
6.
14724/04 (Presse 325)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.-23.IX.2004
– EU vil indføre forbud mod udstedelse af visum til de embedsmænd, der er direkte an-
svarlige for svindelen i forbindelse med valget og folkeafstemningen og de ansvarlige
for de alvorlige brud på menneskerettighederne i forbindelse med undertrykkelsen af
fredelige demonstranter
– de bilaterale kontakter på ministerplan mellem Den Europæiske Union og dens med-
lemsstater og præsident Lukashenko og hans regering vil udelukkende foregå gennem
formandskabet, generalsekretæren/den højtstående repræsentant, Kommissionen og
trojkaen. Øvrige kontakter med præsident Lukashenko og medlemmer af hans regering,
herunder multilaterale kontakter og kontakter, der er nødvendige for forbindelser over
grænserne, vil blive begrænset til et minimum
– Fællesskabets og medlemsstaternes bistandsprogrammer vil støtte befolkningens behov
og demokratisering, navnlig ved humanitært, regionalt og grænseoverskridende samar-
bejde og gennem projekter, der direkte og indirekte støtter demokratiseringen og de de-
mokratiske kræfter i Belarus. Kommissionen vil fortsætte og yderligere udbygge sin
indsats med hensyn til bistand til Belarus for at imødegå de udfordringer, der følger af
Belarus' selvvalgte isolation. Kommissionen opfordres til snarest muligt at fremlægge
forslag i dette øjemed
– Rådet opfordrer Kommissionen til at arrangere en workshop med deltagelse af med-
lemsstaterne, andre interesserede lande, ngo'er og andre relevante aktører med henblik
på koordinering af støtten til demokratisering og det civile samfund i Belarus
– de relevante organer i Rådet vil nøje følge Belarus' adfærd med hensyn til våbenhandel
og våbenspredning
– EU gentager, at det er villig til at uddybe sine forbindelser med Belarus, herunder inden
for rammerne af den europæiske naboskabspolitik, så snart de belarussiske myndigheder
tydeligt viser deres vilje til at respektere de demokratiske værdier og retsstaten. EU vil
tage skridt til at kommunikere og demonstrere fordelene ved den europæiske nabo-
skabspolitik for den brede befolkning i Belarus.
7.
Rådet vil søge støtte fra interesserede og ligesindede lande til ovenstående foranstaltninger,
herunder hos OSCE, Europarådet og De Forenede Nationer. EU vil fortsat støtte og gøre
brug af OSCE's tilstedeværelse i Belarus, navnlig gennem dens kontor på stedet.
Rådet vil fortsat nøje følge udviklingen i Belarus og træffe yderligere foranstaltninger efter
behov."
8.
14724/04 (Presse 325)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453421_0018.png
22.-23.IX.2004
AFRIKA
Côte d'Ivoire - Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
2.
Rådet udtrykker tilfredshed med resolution 1572, som blev vedtaget med enstemmighed af
FN's Sikkerhedsråd, og som godkender Linas-Marcoussis- og Accra III-aftalerne.
Rådet støtter fuldt ud de tilsagn, som de afrikanske stater inden for Den Afrikanske Union
(AU) og Ecowas har afgivet med hensyn til at finde en politisk løsning på krisen i
Côte d'Ivoire.
Den Europæiske Union vil træffe de nødvendige foranstaltninger til at bidrage til fuldstæn-
dig og vellykket gennemførelse og overvågning af våbenembargoen mod Côte d'Ivoire.
Den opfordrer indstændigt alle berørte ivorianske parter og personer til omgående at leve
op til deres forpligtelser i henhold til Linas-Marcoussis-aftalen, som bekræftet i Accra.
Hvis dette ikke er tilfældet, vil Den Europæiske Union fra den 15. december 2004 bringe
de sanktioner mod bestemte personer, der er nævnt i resolutionen, i anvendelse. I den for-
bindelse noterer EU sig allerede med særlig bekymring de erklæringer, som visse parter i
Côte d'Ivoire har fremsat siden vedtagelsen af resolution 1572, og som udgør en trussel
mod eller i hvert fald en blokering, som defineret i resolution 1572, af fred og national for-
soning. Den Europæiske Union vil fortsat støtte initiativer taget af Ecowas og AU for at
bidrage yderligere til freden i Côte d'Ivoire og forebygge destabilisering i området.
Den Europæiske Union understreger igen sit tilsagn om at støtte gennemførelsen af de afta-
ler, der blev indgået i Linas-Marcoussis og Accra III med alle relevante midler.
Rådet opfordrer regeringen i Côte d'Ivoire og de politiske partier til at gøre deres yderste
for at genetablere den politiske orden og sikkerhed og genoptage den politiske dialog."
3.
4.
5.
14724/04 (Presse 325)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.-23.IX.2004
De Store Søers Område - Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet gav udtryk for tilfredshed med resultatet af statsoverhovedernes første topmøde i AU-FN's
internationale konference for fred og sikkerhed i De Store Søers Område. Det betragtede vedtagel-
sen af principerklæringen fra statsoverhovederne for konferencens elleve kernelande som en vigtig
begivenhed og et klart bevis på, at landene i regionen er villige til at gå fra konfrontation til konsul-
tation og samarbejde.
Rådet understregede betydningen af denne proces, der vil føre frem til et endeligt resultat, som
indebærer varig fred og stabilitet, god regeringsførelse, demokrati og respekt for menneskerettighe-
derne, samfundsøkonomisk udvikling og regional integration, og således imødekomme de behov,
der gør sig gældende hos alle indbyggere i regionen uden undtagelse.
Rådet gav udtryk for tilfredshed med de fortsatte tilsagn, der blev givet af de elleve kernelande -
Angola, Burundi, Den Centralafrikanske Republik, Republikken Congo, Den Demokratiske
Republik Congo, Kenya, Rwanda, Sudan, Tanzania, Uganda og Zambia - med hensyn til at finde
konkrete og varige løsninger på konflikterne i De Store Søers Område og årsagerne hertil.
Rådet gentog, at EU er parat til gennem gruppen af konferencens venner fortsat at yde støtte til for-
beredelsen af det næste topmøde for at sikre et positivt resultat.
Rådet så med tilfredshed på rapporten fra EU-trojkaen, der aflagde besøg på konferencen om De
Store Søers Område for at understrege EU's engagement i fredsprocessen i De Store Søers Område,
og noterede sig trojkaens positive drøftelser med statsoverhovederne for Burundi, Den Demokrati-
ske Republik Congo, Rwanda og Uganda."
14724/04 (Presse 325)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.-23.IX.2004
Sudan - Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
Rådet minder om sine tidligere konklusioner og gentager, at opfyldelsen af kravene heri og
i FN's Sikkerhedsråds resolution 1556, 1564 og 1574 vil påvirke de fremtidige forbindelser
mellem alle parter i Sudan og EU.
Rådet henviser til rapporten fra FN's generalsekretær (UNSG), som generalsekretærens
særlige repræsentant Jan Pronk fremlagde den 5. november i FN's Sikkerhedsråd (UNSC),
og udtrykker dyb bekymring over, at UNSG har konstateret, at sikkerheden og den huma-
nitære situation er blevet forværret, fordi alle parter, på det seneste dog mest SLM/A, har
brudt våbenhvilen, og at regeringen ikke har gjort noget for at hindre, at dette forbliver
ustraffet. Sudans regering har ikke taget overbevisende skridt til at neutralisere og afvæbne
Janjaweed-militsen. Rådet opfordrer indtrængende alle parter til at overholde våbenhvileaf-
talerne, herunder ved at afstå fra fjendtlige militærflyvninger. Det er konstateret, at der
ikke er gjort fremskridt med at forbedre menneskerettighedssituationen og beskyttelsen af
civile og internt fordrevne. Rådet fordømmer enhver fordrivelse af befolkninger. Flytnin-
ger bør kun finde sted på frivillig basis og under tilsyn af Den Internationale Organisation
for Migration (IOM). Rådet er fast besluttet på at fortsætte med at lægge politisk pres på
Sudans regering og på oprørsgrupperne og gentager sin vilje til at træffe passende foran-
staltninger, herunder sanktioner, hvis der ikke gøres mærkbare fremskridt, som anført i tid-
ligere rådskonklusioner og i UNSC's resolution 1556 og 1564.
Rådet bifalder den stærkt tiltrængte deployering af de militære elementer af den udvidede
styrke fra Den Afrikanske Union (AU) i Darfur (AMIS II) og udtrykker sin fulde støtte til
Den Afrikanske Unions ledende rolle. EU ser frem til gennemførelsen af de politimæssige
elementer af AMIS II, så det bliver lettere for civile at vende tilbage på fredelige og sikre
vilkår. Det bekræfter sin fortsatte støtte til AU og AMIS II og vil i tæt samråd med AU
især overveje sin eventuelle støtte til gennemførelsen af de politimæssige elementer af
AMIS II. Rådet opfordrer indtrængende alle parter i Darfur-konflikten til at samarbejde
fuldt ud med AU om at opnå et sikkert og stabilt klima. Rådet understreger desuden, at
UNAMIS' indsats, som det fremgår af UNSC's resolution 1556 og 1574, også skal omfatte
beredskabsplaner for Darfur, og bifalder det videre samarbejde mellem AMIS II og
UNAMIS.
2.
3.
14724/04 (Presse 325)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.-23.IX.2004
4.
Rådet udtrykker tilfredshed med de fremskridt, der er gjort i fredsforhandlingerne i Abuja.
Undertegnelsen af den humanitære protokol og sikkerhedsprotokollen er et vigtigt skridt.
Rådet tilskynder alle parter til at samarbejde med AU om at gennemføre disse protokoller
og til som det allerførste at finde en politisk løsning på konflikten. Det bekræfter på ny sin
vilje til fortsat at deltage aktivt i den AU-ledede proces.
Rådet noterer sig med dyb bekymring, at der er akut behov for yderligere humanitær bi-
stand, da en tredjedel af Darfurs befolkning stadig er afhængig af humanitær bistand, og
antallet af internt fordrevne fortsat stiger. EU har allerede ydet mere end 325 mio. EUR fra
bilaterale midler og fællesskabsmidler for 2004, men der skal rejses yderligere store beløb.
EU vil overveje at øge sin humanitære støtte, men opfordrer samtidig andre donorer til at
yde mere støtte til humanitære operationer.
Rådet noterer sig med tilfredshed, at FN's internationale undersøgelseskommission har på-
begyndt sit arbejde, og opfordrer alle parter til at samarbejde fuldt ud med den. Rådet ud-
trykker på ny sin støtte til HCHR's indsats i Darfur og bifalder indsættelsen af supplerende
menneskerettighedsobservatører.
Rådet bekræfter sin vilje til at arbejde tæt sammen med AU, FN, Den Arabiske Liga og
USA med henblik på at harmonisere den internationale indsats for at inddæmme og løse
konflikten i Darfur. EU ønsker især at styrke dialogen og samarbejdet med AU om dette
spørgsmål.
Rådet noterer sig UNSC-mødet i Nairobi og bifalder resolution 1574. Rådet noterer sig de
fremskridt, der er gjort under det afsluttende stadium af forhandlingerne om nord-syd-
fredsaftalen og tilskynder Sudans regering og SPLM til snarest muligt at undertegne en
samlet fredsaftale som planlagt. Rådet påpeger, at en hurtig afslutning af nord-syd-
fredsforhandlingerne vil kunne give en politisk platform for en fredelig løsning af Darfur-
krisen."
5.
6.
7.
8.
14724/04 (Presse 325)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.-23.IX.2004
Somalia - Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
Rådet udtrykker tilfredshed med de positive resultater af Den Mellemstatslige Organisation
for Udviklings (IGAD) indsats og har gennemgået den seneste udvikling i Somalia, navn-
lig aftalen om et føderalt overgangscharter, dannelsen af det føderale overgangsparlament,
valget af Abdullahi Yusuf Ahmed til præsident for Somalias midlertidige forbundsregering
og udnævnelsen af Ali Mohamed Ghedi til premierminister. Rådet ser frem til, at der hur-
tigt dannes en bredt sammensat regering i Somalia og understreger de politiske udfordrin-
ger, der ligger forude: demobilisering, afvæbning og reintegration (DDR), intern forsoning,
fredelig dialog med Somaliland og opretholdelse af regional samhørighed og støtte.
Rådet gav endnu en gang udtryk for sin støtte til den indsats, alle parter i Somalia har ydet.
Det gav også udtryk for nødvendigheden af fortsat internationalt engagement og strukture-
ret støtte på grundlag af fælles principper og strukturer for samordning med de føderale
overgangsinstitutioner. Den Europæiske Union er rede til at arbejde sammen med FN og
alle relevante internationale organisationer om at støtte freds- og forsoningsprocessen og
overgangen til en forbundsstat i Somalia. Endvidere er Den Europæiske Union rede til at
bistå en midlertidig forbundsregering i overensstemmelse med de ordninger, der skal afta-
les mellem regeringen og det internationale samfund, som godkendt på mødet i Stockholm
den 29. oktober.
Under henvisning til målene for EU's politik over for Somalia i Rådets konklusioner af
22. juli 2002 fandt Rådet, at det eneste effektive grundlag for social og økonomisk genop-
retning og udryddelse af truslen fra terrorisme er fremme og beskyttelse af menneskeret-
tighederne, genoprettelse af retsstaten, demokrati og god regeringsførelse i Somalia.
Det internationale samfunds støtte er væsentlig som bidrag til stabilisering af situationen i
Somalia. IGAD's og nabolandenes rolle og støtte vil i særlig grad være vigtig også med
henblik på at opnå regional stabilitet. Rådet understregede endvidere, at den fortsatte soma-
liske freds- og forsoningsproces er og må være somaliernes egen opgave.
2.
3.
4.
14724/04 (Presse 325)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.-23.IX.2004
5.
Rådet noterer sig de igangværende drøftelser på AU-plan om sikkerhedsspørgsmål og ud-
sendelse af en AU-observatørmission til støtte for forsoningsprocessen. EU er rede til efter
anmodning fra AU at undersøge, hvordan disse bestræbelser kan støttes, bl.a. gennem den
afrikanske fredsfacilitet. Rådet understregede endvidere, at etablering af et sikkert klima i
Somalia vil kræve en effektiv og internationalt kontrollerbar våbenhvileaftale. I den for-
bindelse så Rådet positivt på den offentlige erklæring, som alle præsidentkandidaterne har
fremsat, om at de vil aflevere deres våben til den nye regering som et første skridt.
I overensstemmelse med drøftelserne på mødet i Stockholm den 29. oktober understregede
Rådet betydningen af, at FN accepterer en ledende rolle i den internationale støtte til en ny
somalisk regering. Som en midlertidig ordning bør en trojka bestående af FN, IGAD og
IGAD Partners Forum stå i spidsen for den fortsatte proces på det internationale samfunds
side.
Rådet anmodede Kommissionen og den højtstående repræsentant om fortsat at være aktivt
involveret i støtten til Somalia i overgangsperioden og at sørge for de nødvendige midler til
at konsolidere dannelsen og indsættelsen af føderale overgangsinstitutioner og tilvejebrin-
gelsen af et sikkert klima i Somalia. Rådet noterede sig, at EU fortsat vil yde direkte bi-
stand til de områder af landet, hvor der er ro. Det vil arbejde tæt sammen og koordinere sin
indsats med andre donorer og relevante institutioner for at opnå størst mulig virkning af
EU's ressourcer under genopbygningsprocessen."
6.
7.
14724/04 (Presse 325)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453421_0024.png
22.-23.IX.2004
ÅRTUSINDUDVIKLINGSMÅLENE
Rådet havde en orienterende debat om forberedelserne til den 2005-undersøgelse af årtusindud-
viklingsmålene, som FN traf beslutning om i 2000. Det vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET OG REPRÆSENTANTERNE FOR MEDLEMSSTATERNES REGERINGER,
FORSAMLET I RÅDET,
SOM ERINDRER OM
·
Rådets konklusioner af 26. april 20004 om EU's bidrag til status i 2005 over
årtusindudviklingsmålene
1
,
·
den fælles struktur for Kommissionens og medlemsstaternes rapporter, der blev vedtaget den
14. juni 2004, og hvor det bl.a. foreslås, at medlemsstaterne bør forelægge deres udkast til natio-
nale rapporter om årtusindudviklingsmålene senest i oktober 2004, idet Kommissionen opfordres
til at underrette Rådet om udviklingen i arbejdet på samlingen i november 2004
2
,
·
formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råd i Bruxelles den 17.-18. juni 2004, som
understreger, at EU kraftigt vil støtte FN's bestræbelser for at opnå hurtige fremskridt hen imod
at nå årtusindudviklingsmålene
SOM NOTERER SIG
·
Kommissionens statusrapport over forberedelserne i EU, samt det begrænsede antal nationale
rapporter fra medlemsstaterne indtil nu,
·
Kommissionens rapport om årtusindudviklingsmålene 2000-2004
3
1.
BEKRÆFTER det fælles ønske om, at EU skal udvise politisk lederskab og understreger
betydningen af at sikre et stærkt og velkoordineret EU-bidrag til status over årtusindud-
viklingsmålene.
1
2
3
Dok. 8974/04.
Dok. 10523/04.
Dok. 14210/04 - SEK(2004) 1379.
14724/04 (Presse 325)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.-23.IX.2004
2.
BIFALDER Kommissionens tilbud om i tæt dialog med medlemsstaterne og som led i den
sammenfattede rapport for EU (navnlig på områderne udviklingsfinansiering, sammen-
hængende politikker for udviklingsspørgsmål og fokus på Afrika) at udarbejde specifikke
og ambitiøse forslag for indsatsen indtil 2015.
OPFORDRER de medlemsstater, som endnu ikke har forelagt deres nationale rapporter
over årtusindudviklingsmålene, til at forelægge dem snarest, så den sammenfattende rap-
port for EU kan baseres på et mere fyldestgørende antal bidrag fra medlemsstaterne.
SER FREM TIL at modtage Kommissionens sammenfattende rapport for EU til drøftelse
og godkendelse i Rådet senest på samlingen i april 2005."
3.
4.
14724/04 (Presse 325)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453421_0026.png
22.-23.IX.2004
EFFEKTIVITETEN AF EU'S OPTRÆDEN UDADTIL
Rådet havde en orienterende debat om effektiviteten af EU's optræden udadtil. Det vedtog følgende
konklusioner:
"Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet, havde en femte de-
bat om forbedring af effektiviteten af EU's optræden udadtil på grundlag af et baggrundspapir fra
formandskabet. Det var den anden debat af denne art inden for et år, hvilket skyldes beslutningen
om at ændre tidsplanen, så den bedre passer ind i den årlige planlægning og rapporteringscyklus.
Det var endvidere den første orienterende debat i EU 25.
Lige fra det øjeblik, den orienterende debat blev indledt i Evian i juli 2000, har det overordnede mål
med debatten været at gennemgå sammenhængen i EU's optræden udadtil og dets bistand med hen-
blik på en overvejelse af, hvordan effektiviteten af EU's optræden udadtil kan forbedres, og med
henblik på fremsættelse af forslag til retningslinjer for det kommende år.
På linje med konklusionerne fra den orienterende debat i januar 2004 koncentrerede Rådet drøftel-
serne om tre specifikke emner: opfyldelse af millennium-udviklingsmålene, EU's ledende rolle med
henblik på at opnå effektiv multilateralisme og maksimering af effektiviteten af EU's bistand til
tredjelande.
Millennium-udviklingsmålene
Et centralt emne, der kan forventes at dominere EU's overvejelser vedrørende bistand til tredjelande
på den internationale arena i 2005, bliver den ekstra indsats, der er nødvendig for at opfylde millen-
nium-udviklingsmålene. For at være fuldt ud forberedt til at tage denne udfordring op.
RÅDET OG REPRÆSENTANTERNE FOR MEDLEMSSTATERNES REGERINGER,
FORSAMLET I RÅDET, HAR VEDTAGET FØLGENDE:
1.
EU vil som udtryk for sin position som verdens største donor og den ledende rolle, det spil-
lede i Monterrey, aktivt stimulere den internationale debat om, hvad der yderligere kan gø-
res for at skabe fremskridt mod at nå millennium-udviklingsmålene, specielt i Afrika syd
for Sahara. EU vil bl.a. på ny overveje langsigtede løsninger for så vidt angår gældsbyrden.
Det vil også overveje muligheden af at tilvejebringe flere udviklingsmidler; da EU er godt
på vej til at nå sine egne 2006-mål for officiel udviklingsstøtte og for at forberede sig på
det internationale højniveaumøde i 2005 (status over millennium-udviklingsmålene) vil EU
drøfte fastlæggelsen af nye og fyldestgørende ODA-mål for 2009-2010. Til det formål op-
fordrer Rådet Kommissionen til at høre de enkelte medlemsstater og til i god tid at fore-
lægge konkrete forslag, som Rådet kan træffe afgørelse om i april 2005. Der vil i den for-
bindelse blive taget behørigt hensyn til de nye medlemsstaters holdning.
14724/04 (Presse 325)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.-23.IX.2004
EU vil endvidere se nøjere på nye finansieringsmetoder på grundlag af forslag fra Kom-
missionen med henblik på det internationale højniveaumøde i 2005.
2.
EU skal endvidere fortsætte med at overvåge sin egen politik og optræden udadtil og over-
veje, hvordan der kan ske yderligere forbedringer, så der tages fuldt hensyn til målsætnin-
gerne om at nå millennium-udviklingsmålene. For at styrke sammenhængen i udviklings-
politikken vil EU i højere grad og mere systematisk benytte de eksisterende mekanismer
for høring og konsekvensanalyse samt procedurer for at gennemgå alle relevante politikker
med hensyn til deres virkning på udviklingslandene.
EU's sammenfattende rapport om millennium-udviklingsmålene bliver et vigtigt bidrag fra
EU til FN's internationale højniveaumøde i 2005. Rapporten vil bl.a. give et fremadskuen-
de perspektiv og fremhæve de punkter, hvor der er behov for en kraftigere indsats, flere
ressourcer eller en revision af politikker og instrumenter fra EU's side for at styrke dets bi-
drag til at nå millennium-udviklingsmålene inden 2015.
Enhver revision af EF's erklæring om udviklingspolitik bør som et af de centrale mål
kortlægge, hvordan millennium-udviklingsmålene kan nås.
3.
4.
Effektiv multilateralisme
Effektiv multilateralisme er et væsentligt element i EU's udenrigspolitik på linje med bl.a. den
europæiske sikkerhedsstrategi. EU bestræber sig på at være en troværdig international partner. Der-
for er der formuleret følgende punkter vedrørende EU's optræden udadtil:
RÅDET OG REPRÆSENTANTERNE FOR MEDLEMSSTATERNES REGERINGER,
FORSAMLET I RÅDET, HAR VEDTAGET FØLGENDE:
5.
Som en gruppe på nu 25 stater, der yder over 50% af ODA i verden, og som er en af ver-
dens vigtigste økonomiske aktører, vil EU fortsat bidrage til en styrkelse af det internatio-
nale multilaterale system og god regeringsførelse på verdensplan.
Fred, sikkerhed og stabilitet samt menneskerettigheder, demokrati og god regeringsførelse
er afgørende forudsætninger for en holdbar økonomisk vækst og udryddelse af fattigdom.
Samtidig kan fred og sikkerhed ikke blive holdbare uden udvikling. I kraft af hele det spek-
trum af instrumenter, som EU har til sin rådighed til krisestyring og konfliktforebyggelse,
vil EU i stigende omfang og ofte sammen med andre internationale partnere medvirke til at
skabe stabilitet og sikkerhed. EU vil også arbejde videre på at sikre, at internationale sik-
kerhedsspørgsmål behandles i samspil med udvikling og god regeringsførelse med henblik
på at opnå et sammenhængende policy mix. EU vil også lægge vægt på de nødvendige for-
udsætninger for og midler til at klare postkonfliktsituationer og overgangsprocesser.
6.
14724/04 (Presse 325)
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.-23.IX.2004
7.
Det er af overordentlig stor betydning at indtage en proaktiv ledende rolle sammen med
internationale partnere for at imødegå de aktuelle internationale trusler (herunder skrøbeli-
ge stater, spredning af masseødelæggelsesvåben, udbredt fattigdom, terrorisme, klimafor-
andringer, miljøødelæggelse og HIV/AIDS), og disse spørgsmål vil derfor fortsat stå højt
på EU's dagsorden.
EU vil fortsat spille en effektiv, konstruktiv og støttende rolle i FN-systemet og i andre
multilaterale fora. EU anser FN's reformproces for at være et vigtigt skridt i retning af at
opbygge et mere effektivt multilateralt system og ser frem til, at Højniveaupanelet vedrø-
rende FN-reformen fremlægger sine henstillinger.
EU vil også i fremtiden understrege den betydning, det tillægger iværksættelsen af Doha-
rundens udviklingsdimension. Ifølge ministererklæringen fra Doha og WTO-rammeaftalen
fra 1. august 2004 er det nødvendigt at sikre øget markedsadgang, velafbalancerede regler,
mindskelse af handelsforvridende national støtte og målrettede, holdbart finansierede pro-
grammer vedrørende faglig bistand og kapacitetsopbygning. For så vidt angår deres behov
med hensyn til landdistriktudvikling, fødevaresikkerhed og/eller sikring af levebrød, vil en
positiv forskelsbehandling af udviklingslandene indgå som et integreret aspekt af alle dele
af forhandlingerne. EU vil arbejde på at sikre et afbalanceret resultat af næste WTO-
ministermøde i Hongkong i 2005.
8.
9.
Effektiviteten af EF's bistand til tredjelande
For så vidt angår effektiviteten af EF's bistand til tredjelande er der de seneste 5 år sket gode frem-
skridt med hensyn til at forbedre kvaliteten af politikformuleringen og med hensyn til hurtigheden
og effektiviteten af den finansielle forvaltning af bistanden til tredjelande. Rådet og repræsentanter-
ne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet, har tillid til, at opmærksomheden nu massivt
vil rette sig mod kvaliteten af iværksættelsen af bistanden i alle udviklingslandene som helhed.
RÅDET OG REPRÆSENTANTERNE FOR MEDLEMSSTATERNES REGERINGER,
FORSAMLET I RÅDET,
10.
TAKKER på denne baggrund Kommissionen for årsberetningen for 2004, UDTRYKKER
ANERKENDELSE af de forbedringer, der er sket i forhold til beretningen for 2003 og
HENVISER til Rådets konklusioner herom og de deri indeholdte forslag til yderligere for-
bedringer i 2005-udgaven.
14724/04 (Presse 325)
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.-23.IX.2004
Om politikken
11.
UDTRYKKER TILFREDSHED med, at Kommissionen har til hensigt inden længe at
foretage en revision af fælleserklæringen fra november 2000 om EF's udviklingspolitik
med henblik på at gennemføre den på grundlag af de overordnede principper om udryddel-
se af fattigdom og nationalt ejerskab i erklæringen fra 2000. Rådet SER FREM TIL en
bred debat med deltagelse af institutionerne og civilsamfundet, som kan skabe folkelig op-
bakning til udviklingssamarbejde i EU.
Om styring
12.
UDTRYKKER ANERKENDELSE af de fremskridt, som Kommissionen har gjort med
hensyn til at forbedre styringen og den rettidige levering af bistanden fra EF. Reformen af
bistanden til tredjelande har betydet, at der lægges større vægt på den strategiske planlæg-
ning og programmering af bistanden til tredjelande, og at der er sket en del forenklinger af
procedurerne. Rådet støtter konsolideringen af disse processer og opfordrer til at videreføre
indsatsen for at forbedre kvaliteten og effektiviteten af iværksættelsen.
OPFORDRER Kommissionen til at foretage en kvalitetsvurdering af EF's bistand til tredje-
lande, uafhængigt af årsberetningen, og til at overveje, hvordan man bedst kan finjustere,
konsolidere og yderligere forbedre nyskabelserne og de positive forandringer som led i en
opfølgning af den reformproces, der startede i 2000 med særlig vægt på kvalitet, virkning
og resultater; Rådet anmoder Kommissionen om at aflægge rapport til Rådet inden ju-
li 2005.
OPFORDRER Kommissionen til, når midtvejsrevisionen er overstået,
·
at overveje, hvilke konklusioner der kan drages om effektiviteten af EF's bistand på
grundlag af resultaterne af midtvejsrevisionerne fra alle regioner, og
·
at foretage en vurdering af selve midtvejsrevisionsprocessen for at drage lære heraf med
henblik på fremtidige resultatbaserede revisioner af landestrategidokumenterne og har-
moniseringen heraf mellem de forskellige regioner.
15.
BEKRÆFTER PÅ NY, i overensstemmelse med det tilsagn, Rådet fremsatte i Barcelona i
2002, og under hensyn til forberedelsen af det andet forum på højt plan i Paris i 2005, at de
har til hensigt og er indstillet på at tage og gennemføre konkrete initiativer for at tilskynde
til yderligere samordning, harmonisering og strømlining. I denne forbindelse udtrykker
Rådet tilfredshed med henstillingerne fra Ad hoc-gruppen vedrørende Harmonisering.
13.
14.
14724/04 (Presse 325)
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453421_0030.png
22.-23.IX.2004
Om ressourcer
16.
UDTRYKKER TILFREDSHED MED Kommissionens forslag om forenkling af budget-
strukturen for indsatsen i tredjelande, så der kun bliver et begrænset antal instrumenter til
rådighed inden for rammerne af de nye finansielle overslag som et nyttigt diskussions-
grundlag.
UNDERSTREGER betydningen af at sikre, at EF's ODA yder et kohærent bidrag til ud-
ryddelsen af fattigdom i alle udviklingslande. I denne forbindelse understreger Rådet, at
det er nødvendigt at finde måder, hvorpå man kan fokusere mere på de fattigste, specielt i
Afrika, samtidig med at eksisterende tilsagn overholdes.
BEKRÆFTER PÅ NY den betydning, de tillægger en udvidet brug af standardiserede,
objektive og gennemsigtige kriterier for tildeling af midler, som er baseret på behov og re-
sultater, således at disse kommer til at omfatte hele EF's bistand til tredjelande. I denne
forbindelse har Rådet modtaget Kommissionens skrivelse af 22. oktober 2004
1
og ser frem
til inden længe at drøfte de spørgsmål, der rejses heri."
17.
18.
1
Dok. 14829/04 DEVGEN 222 RELEX 543.
14724/04 (Presse 325)
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453421_0031.png
22.-23.IX.2004
HIV/AIDS, MALARIA OG TUBERKULOSE -
Rådets konklusioner
Rådet udvekslede synspunkter og vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET,
SOM HENVISER til målsætningerne i FN's milleniumerklæring 2000, og SOM UNDERSTREGER
navnlig tilsagnet om senest i 2015 at have standset og være begyndt at vende spredningen af
hiv/aids, malaria og andre af menneskehedens alvorlige sygdomme, samt at yde særlig bistand til
børn, der er blevet forældreløse på grund af hiv/aids,
SOM HENVISER til Rådets konklusioner om den europæiske politiske ramme
1
, handlingspro-
grammet til bekæmpelse af hiv/aids, malaria og tuberkulose
2
og statusrapporten om gennemførelsen
af handlingsprogrammet
3
,
SOM HENVISER til loyalitetserklæringen om hiv/aids, som blev vedtaget på De Forenede
Nationers generalforsamlings særlige samling om hiv/aids (26. UNGASS, den 27. juni 2001 i
New York),
SOM HENVISER til "Three ones"-nøgleprincipperne, der blev foreslået på den internationale kon-
ference om aids og seksuelt overførte infektioner i Nairobi (september 2003) og bekræftet på et
møde på højt plan i Washington (april 2004): én vedtaget hiv/aids-aktionsramme, som giver basis
for koordinering af alle berørte partneres arbejde, én national koordinerende myndighed for hiv/aids
med et bredt baseret mandat, der dækker flere sektorer, og ét aftalt overvågnings- og evalueringssy-
stem på landeplan,
SOM HENVISER TIL mandatet fra Det Europæiske Råd inden for rammerne af det flerårige stra-
tegiske program, der blev vedtaget i december 2003, om at prioritere forbedring af bistandens effek-
tivitet, sammenhæng, koordination og komplementaritet som støtte for det primære formål, nemlig
fattigdomsbekæmpelse, herunder bekæmpelse af sygdomme som hiv/aids, tuberkulose og malaria,
1
2
3
Rådets konklusioner af 15. maj 2001 (dok. 8495/01) om Kommissionens meddelelse om hurtigt indgreb mod
overførbare sygdomme inden for rammerne af fattigdomslempelse (dok. 11901/00 KOM(2000) 585).
Handlingsprogram for indgreb mod overførbare sygdomme inden for rammerne af fattigdomslempelse
(dok. 6802/01 KOM(2001) 96).
Ajourføring af EF-handlingsprogrammet: Hurtigt indgreb mod hiv/aids, malaria og tuberkulose inden for ram-
merne af fattigdomslempelse - Udestående spørgsmål og fremtidige udfordringer (dok. 7115/03 KOM(2003)
93).
14724/04 (Presse 325)
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453421_0032.png
22.-23.IX.2004
SOM BEKRÆFTER Dublin-erklæringen om partnerskabet til bekæmpelse af hiv/aids i Europa og
Centralasien, som blev vedtaget på konferencen "Breaking the Barriers - Partnership to fight
hiv/aids in Europe and Central Asia" (den 23.-24. februar 2004 i Dublin), og det irsk-nederlandske
ekspertseminar vedrørende nye præventive teknologier: Nye muligheder for at standse udbredelsen
af hiv/aids (den 24. juni 2004 i Dublin), og
SOM BEKRÆFTER Vilnius-erklæringen om foranstaltninger, der skal styrke indsatsen mod
hiv/aids i Den Europæiske Union og dens nabolande, som blev vedtaget på det internationale mini-
stermøde om bekæmpelse af hiv/aids (den 16.-17. september 2004 i Vilnius),
1.
SER MED TILFREDSHED på Kommissionens meddelelse til Rådet og Europa-
Parlamentet om en sammenhængende europæisk politisk ramme for eksterne foranstaltnin-
ger til bekæmpelse af hiv/aids, malaria og tuberkulose
1
i alle partnerlande, herunder de nye
nabolande, samt anden statusrapport om EF-handlingsprogrammet
2
, og ERKENDER, at
den nye politiske ramme fortsat lægger stor vægt på fattigdomslempelse men også skaber
et grundlag for EF-aktion med hensyn til beskyttelse af menneskerettigheder, og især kvin-
ders rettigheder, beskyttelse af menneskers sikkerhed og bekæmpelse af vold og forskels-
behandling,
UNDERSTREGER betydningen af en fuldstændig og hurtig gennemførelse af Doha-
erklæringen om TRIPS og folkesundhed og UNDERSTREGER, at hverken formelle æn-
dringer af TRIPS-aftalen, bilaterale forhandlinger, eller national lovgivning bør lægge hin-
dringer i vejen for gennemførelsen af denne erklæring,
ANERKENDER og SER MED TILFREDSHED PÅ Kommissionens og medlemsstaternes
bestræbelser på at sikre den nødvendige politiske sammenhæng og synergi mellem forskel-
lige politikområder såsom handel, sundhed, eksterne forbindelser og udvikling, forskning
og informationsteknologi, og tilskynder Kommissionen og medlemsstaterne til fortsat at
udvikle og gennemføre sammenhængende politikker,
2.
3.
1
2
En sammenhængende europæisk politisk ramme for eksterne foranstaltninger til bekæmpelse af hiv/aids, mala-
ria og tuberkulose (dok. 14245/04 KOM(2004) 726).
Anden statusrapport om EF-handlingsprogrammet: Hurtigt indgreb mod hiv/aids, malaria og tuberkulose inden
for rammerne af fattigdomslempelse (dok. 14245/04 ADD 1 SEK(2004) 1326).
14724/04 (Presse 325)
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.-23.IX.2004
4.
TILSKYNDER Kommissionen og medlemsstaterne til at fremme samarbejdet og samord-
ningen i forbindelse med bekæmpelse af hiv/aids, tuberkulose og malaria og den fulde
gennemførelse af Kairo/ICPD+10-dagsordenen, der skal sikre, at seksuel og reproduktiv
sundhed og rettigheder er en væsentlig del af bekæmpelsen af hiv og aids, og at aids-
forebyggelse og aktioner vedrørende seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder
(SRHR) integreres efter omstændighederne,
ERKENDER, at der er behov for passende midler og en indsats fra EF's og medlemsstater-
nes side for at udbygge bekæmpelsen af hiv/aids, tuberkulose og malaria, for at styrke
sundhedstjenesterne og andre sociale tjenester samt resultater på landeplan og for at udvide
forskning i og udvikling af nye værktøjer til forebyggelse, navnlig vacciner og biocider,
samt nye værktøjer med henblik på behandling og diagnostik,
ERKENDER, at EF og medlemsstaterne har en vigtig rolle at spille i forbindelse med den
globale indsats, der gøres i WHO, UNPA, UNICEF, UNAIDS, Roll-back Malaria, Stop
Tuberculosis, WTO, den globale fond for bekæmpelse af hiv/aids, tuberkulose og malaria,
det internationale aids-vaccine-initiativ (IAVI) og partnerskabet mellem de europæiske
lande og udviklingslandene vedrørende kliniske forsøg (EDCTP) for at bekæmpe de tre
sygdomme, og ERKENDER, at der er behov for vedvarende, hensigtsmæssig og forudsige-
lig støtte, herunder finansielle midler, til denne globale indsats,
OPFORDRER navnlig Kommissionen og medlemsstaterne til aktivt at begynde forbere-
delsen af konferencen om supplering af den globale fond i 2005 for at sikre øgede, til-
strækkelige og forudsigelige midler til finansiering, og
ANMODER Kommissionen om inden april 2005 at forelægge Rådet en samlet handlings-
plan for de forskellige interventionsområder, herunder forslag om den fremtidige gennem-
førelse, overvågning og koordinering af EU's foranstaltninger til bekæmpelse af disse tre
fattigdomsrelaterede sygdomme."
5.
6.
7.
8.
14724/04 (Presse 325)
33
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453421_0034.png
22.-23.IX.2004
KAIRO - DAGSORDENEN FOR BEFOLKNING OG UDVIKLING -
Rådets konklusioner
Rådet udvekslede synspunkter og vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET
1.
GENTAGER, at det fuldt og helt støtter hele dagsordenen for den internationale konferen-
ce om befolkning og sundhed (ICPD) og de nøgleaktioner, der blev vedtaget på ICPD+5,
samt nødvendigheden af at opfylde målsætningerne herfra, der gensidigt støtter hinanden
BEKRÆFTER den enighed, der er opnået om at anlægge en rettighedsbaseret synsvinkel,
der tager udgangspunkt i velfærd og frit valg for den enkelte, samt nødvendigheden af en
stærk EU-ledelse, der kan sikre hurtig gennemførelse af handlingsprogrammet for ICPD
inden for rammerne af den millenniumserklæring, der blev vedtaget i september 2000
BEKRÆFTER LIGELEDES, at gennemførelsen af handlingsprogrammet for ICPD er nøg-
len til fattigdomsbekæmpelse og er af grundlæggende betydning for at opfylde millen-
niumsudviklingsmålene. Disse mål er udtryk for en fælles vision af en verden i 2015, hvor
ekstrem fattigdom og sult er nedbragt til det halve (udviklingsmål nr. 1), børne- og barsels-
dødeligheden (udviklingsmål nr. 4 og 5) er reduceret betydeligt, og kønsbaseret diskrimi-
nation på grund- og mellemskoleniveau er fjernet (udviklingsmål nr. 2), kvinders indfly-
delse og status er styrket (udviklingsmål nr. 3), hiv/aids, malaria og andre sygdomme be-
kæmpes effektivt (udviklingsmål nr. 6), og miljøbæredygtighed sikres (udviklingsmål
nr. 7) inden for rammerne af et verdensomspændende udviklingspartnerskab (udviklings-
mål nr. 8)
ER ENIG OM, at EU bør sætte ind til støtte for ICPD-dagsordenen både på globalt niveau
og på landeniveau. Fremskridt på landeniveau skal navnlig opnås ved at lade ICPD-
dagsordenen indgå i strategioplæg til nedbringelse af fattigdom (PRSP), der inddrager mil-
lenniumsudviklingsmålene, og andre nationale rammer for planlægning. Dette vil bidrage
til at gøre de nødvendige finansielle ressourcer mere synlige i de nationale finansielle in-
strumenter, som f.eks. udgiftsrammerne på mellemlang sigt. En indsats på landeniveau skal
også fokusere på effektive og veluddannede menneskelige ressourcer, der er af central be-
tydning for at kunne tilbyde seksuel og reproduktiv sundhedspleje og -ydelser. EU's indsats
på globalt niveau skal ske i nært samarbejde med tværparlamentariske grupper, multilatera-
le institutioner (UNFPA og andre FN-agenturer) og organisationer samt ngo'er og civil-
samfundet i bred forstand
2.
3.
4.
14724/04 (Presse 325)
34
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.-23.IX.2004
5.
ER ENIG OM, at de finansielle bidrag til gennemførelsen af Kairo-handlingsprogrammet
stadig ligger på et niveau langt under de tilsagn, der blev afgivet i 1994; donorerne har
f.eks. kun ydet 50% af den finansiering, de havde lovet på konferencen i Kairo - OG DET
BEKRÆFTER sit tilsagn om at yde EU's andel af de ressourcer, der skønnes at være nød-
vendige for at gennemføre ICPD-handlingsprogrammet
ERKENDER, at der er behov for yderligere ressourcer for at muliggøre en hurtig gennem-
førelse af ICPD-dagsordenen, idet der lægges særlig vægt på seksuel og reproduktiv sund-
hed og rettigheder, og opfordrer Fællesskabet og medlemsstaterne til at skaffe finansiering
fra geografiske og tematiske instrumenter, via støtte til flere sektorer og/eller budgetstøtte,
samt via yderligere ressourcer fra FN og andre internationale udviklingsagenturer
OPFORDRER i den forbindelse Fællesskabet og medlemsstaterne til at skaffe yderligere
ressourcer fra UNFPA for at imødegå manglen på produkter til reproduktiv sundhedspleje
som en kortsigtet foranstaltning til opfyldelse af et akut behov for produkter. Rådet erken-
der imidlertid, at partnerlandene med støtte fra UNFPA og andre internationale organisati-
oner skal etablere langsigtede og holdbare løsninger, der kan sikre det nødvendige forsy-
ningsniveau på landeniveau. Med henblik herpå bør partnerlandene udvikle passende køre-
planer samt offentligt-private partnerskaber for at sikre forsyning med produkter til repro-
duktiv sundhedspleje
NOTERER SIG, at komplikationer i forbindelse med svangerskab og fødsel stadig er den
væsentligste dødsårsag for kvinder i den fødedygtige alder i udviklingslandene, og at døde-
ligheden i forbindelse med fødsler ikke er faldet i det seneste tiår i de fattigste lande. Rådet
ERKENDER derfor, at manglende adgang til sikkert moderskab stadig er et af verdens
akutte problemer, som må løses. En nedbringelse af barselsdødeligheden betyder, at der
reddes menneskeliv, at fattigdommen lindres, og at næste generation får bedre muligheder
BETONER, at der er et akut behov for at knytte bekæmpelse af hiv/aids sammen med re-
produktiv og seksuel sundhed og rettigheder, navnlig for i overensstemmelse med ICPD-
handlingsplanen at sikre et stærkt politisk engagement og finansiering af oplysning, ydelser
og forskning i forbindelse med seksuel og reproduktiv sundhed, for at øge mulighederne
for behandling og omsorg og for at sikre hiv-inficerede personer valgmuligheder i forhold
til forplantning
ERKENDER, at verdenshistoriens største generation af unge nu har nået den seksuelt
aktive og reproduktive fase i livet, og at deres adgang til oplysning, undervisning, ydelser
og produkter i forbindelse med seksuel og reproduktiv sundhed, herunder kondomer, er
altafgørende for at opfylde de mål, der blev opstillet i Kairo for 10 år siden, samt for be-
kæmpelsen af hiv/aids
6.
7.
8.
9.
10.
14724/04 (Presse 325)
35
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.-23.IX.2004
11.
UNDERSTREGER OG ERKENDER, at det er nødvendigt, at EU støtter udviklingslande-
ne med hensyn til gennemførelsen af ICPD-handlingsplanen i nært samarbejde og nøje
koordineret med UNFPA og andre udviklingspartnere. Rådet noterer sig også, at EU-
medlemsstaterne og Europa-Kommissionen bør samarbejde mere effektivt og sammen-
hængende med udviklingslandenes regeringer, FN-agenturerne, Bretton Woods-institutio-
nerne og ngo'erne, og at de bør bringe sig på linje med koordinerende mekanismer som
OECD's DAC-initiativ til harmonisering og UNAIDS' initiativ om "three ones". I overens-
stemmelse med den konsensus, der blev opnået i Kairo, må en konstruktiv dialog - herun-
der med politiske, kulturelle og religiøse grupper og med enkeltpersoner i samfundet -
være en integrerende del af disse bestræbelser
FREMHÆVER, at seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder i sammenhæng med
kvinders rettigheder og styrkelse af kvinders indflydelse og status fortjener særlig opmærk-
somhed, navnlig med henblik på ligestilling mellem kønnene og inddragelse af mænd i
programmerne
ER ENIG OM, at seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder samt kvinders rettigheder
og styrkelse af kvinders indflydelse og status bør tilgodeses i særlig grad i humanitære
programmer, i forbindelse med krisestyring og i politiske dialoger med tredjeparter i kon-
flikt- og postkonflikt-situationer
UNDERSTREGER, at EU fortsat kraftigt bør støtte, at UNFPA indtager den ledende rolle
i forhold til ICPD-dagsordenen. Dette hænger også sammen med behovet for at skaffe pas-
sende og stabile midler til UNFPA's aktiviteter. EU opfordrer stater uden for EU til at gøre
det samme
ERKENDER, at millenniumsudviklingsmålene ikke kan nås, medmindre der gøres frem-
skridt med hensyn til at opfylde Kairo-målsætningen om seksuel og reproduktiv sundhed
og rettigheder på verdensplan. EU vil derfor arbejde på at sikre, at spørgsmål vedrørende
seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder kommer til at indgå med en passende vægt
blandt resultaterne fra det internationale højniveaumøde om finansiering af udvikling i
2005, herunder blandt målene og overvågningsindikatorerne
Rådet OPFORDRER Kommissionen til at rapportere om medlemsstaternes og Kommissi-
onens indsats i EU's sammenfattende rapport om 2005-statusopgørelsen over millenniums-
udviklingsmålene."
12.
13.
14.
15.
16.
Den fulde tekst til konklusionerne findes i dok. 14916/04.
14724/04 (Presse 325)
36
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453421_0037.png
22.-23.IX.2004
FINANSIERING AF UDVIKLINGSSAMARBEJDE -
Rådets konklusioner
Rådet udvekslede synspunkter og vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET,
SOM HENVISER TIL:
Kommissionens meddelelse af 5. marts 2004 "Gennemførelse af Monterrey-konsensussen i praksis:
Den Europæiske Unions bidrag";
1
Rådets konklusioner af 27. april 2004
2
, der opfordrer til oprettelse af en ad hoc-arbejdsgruppe i Rå-
det bestående af harmoniseringseksperter, der skal foretage en detaljeret gennemgang af Kommissi-
onens anbefalinger som indeholdt i Kommissionens meddelelse og andre relevante forslag med
henblik på at omsætte Barcelona-forpligtelse II til praksis;
afgørelsen vedtaget af Coreper om oprettelse af Ad hoc-gruppen vedrørende Harmonisering og om
fastlæggelse af dens mandat;
3
at gruppen blev anmodet om at rapportere tilbage til Rådet senest i november 2004 med henblik på
Rådets vedtagelse af en EU-handlingsplan for koordinering og harmonisering, der skal forelægges
for andet forum på højt niveau om harmonisering og tilpasning med henblik på øget effektivitet i
bistandsarbejdet, der finder sted i Paris i 2005;
NOTERER sig, at Coreper den 18. november 2004 gav sin tilslutning til den rapport, der er blevet
forelagt af Ad hoc-gruppen vedrørende Harmonisering;
GODKENDER rapporten fra Ad hoc-gruppen vedrørende Harmonisering med titlen "Advancing
Coordination, Harmonisation and Alignment: the contribution of the European Union";
OPFORDRER de relevante rådsorganer til at fortsætte arbejdet med forberedelse af EU's deltagelse
i andet forum på højt niveau om harmonisering og tilpasning med henblik på øget effektivitet i bi-
standsarbejdet, der finder sted i Paris i 2005;
BEKRÆFTER PÅ NY, at det jævnligt vil kontrollere, at der gøres yderligere fremskridt med hen-
blik på at omsætte Barcelona-forpligtelse II i praksis."
1
2
3
Dok. 7108/04 - KOM(2004) 150 endelig.
Dok. 8973/04.
Dok. 9188/04.
14724/04 (Presse 325)
37
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453421_0038.png
22.-23.IX.2004
ÅRSBERETNING OM EF'S UDVIKLINGSPOLITIK -
Rådets konklusioner
Rådet udvekslede synspunkter og vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET,
SOM ERINDRER OM sine konklusioner af 31. maj og 8. november 2001 om opfølgningen af EF's
udviklingspolitik samt om Kommissionens og Rådets erklæring fra november 2000 om Det Euro-
pæiske Fællesskabs udviklingspolitik,
SOM ERINDRER OM sine konklusioner af 17. november 2003 om årsberetningen vedrørende EF's
udviklingspolitik og gennemførelsen af bistanden til tredjelande,
1.
2.
UDTRYKKER TILFREDSHED med Kommissionens årsberetning om EF's udviklingspo-
litik og gennemførelsen af bistanden til tredjelande i 2003,
GIVER UDTRYK FOR ANERKENDELSE over for Kommissionen for de forbedringer,
der er gjort i forhold til den tidligere årsberetning, som f.eks. det nye kapitel om effektivi-
teten af EF-samarbejdet,
GIVER også UDTRYK FOR ANERKENDELSE over for Kommissionen for at have med-
taget et særligt afsnit om regeringsførelse, fred, sikkerhed og udvikling og derved tilkende-
give, at fred, sikkerhed og udvikling hænger uløseligt sammen,
UDTRYKKER TILFREDSHED med de positive fremskridt inden for EF's bistand til
tredjelande, der fremgår af beretningen for 2004, herunder navnlig:
– fremskridtene i forbindelse med den fortsatte indsats for at virkeliggøre millenniumud-
viklingsmålene, hvilket bl.a. er opnået ved en yderligere koncentrering af bistanden til
tredjelande inden for de seks prioriterede områder af Fællesskabets udviklingspolitik
– tegnene på, at reformprocessen begynder at give resultat i form af hurtigere levering og
forbedrede porteføljeresultater,
3.
4.
14724/04 (Presse 325)
38
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.-23.IX.2004
5.
UNDERSTREGER, at årsberetningen for at være et effektivt instrument til måling af
fremskridt med hensyn til de centrale strategiske mål bør omfatte:
– en analyse af gennemførelsen af erklæringen om udviklingspolitik fra 2000 i forskellige
regioner
– en systematisk vurdering af EF's bidrag til fattigdomsbekæmpelse inden for rammerne
af samtlige regionale programmer og til fremskridtene i forbindelse med gennemførelse
af millenniumudviklingsmålene i hver enkelt region
– flere analyser af de erfaringer, der er gjort, og eventuelle konsekvenser for den fremtidi-
ge politikudformning og programudvikling
– en klar sammenholdning af det årlige handlingsprogram, den årlige politikstrategi og
årsberetningen, som der blev fremsat ønske om i Rådets tidligere vedtagne konklusioner
vedrørende 2000 og 2001,
6.
OPFORDRER Kommissionen til for årsberetningen for 2005 at udvikle en form, der bedre
opfylder behovene hos de forskellige modtagere (som f.eks. EU-institutionerne, de natio-
nale parlamenter, civilsamfundet og offentligheden) med en klar adskillelse mellem oven-
nævnte strategiske analyser og de mere beskrivende dele i beretningen,
OPFORDRER Kommissionen til at fokusere på en mere selektiv præsentation af de centra-
le oplysninger, som er de mest relevante for at påvise fremskridt med hensyn til EU's vig-
tigste udviklingspolitiske mål,
OPFORDRER Kommissionen til i årsberetningen for 2005 at lægge mere vægt på:
– det arbejde, der udføres i Den Særlige Taskforce for Kapacitetsopbygning for at sikre en
effektiv og sammenhængende integration af de ti nye medlemsstaters aktiviteter inden
for udviklingsbistand og også sikre, at taskforcen i institutionel henseende er forankret
på en sådan måde, at ovennævnte arbejde fortsat vil få den nødvendige opmærksomhed
i årsberetningen for 2005
7.
8.
14724/04 (Presse 325)
39
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.-23.IX.2004
– de fremskridt, der gøres med hensyn til koordinering, komplementaritet og kohærens,
som alle er væsentlige elementer i EU's udviklingssamarbejde
– indvirkningen af Kommissionens programmer med hensyn til aspekter vedrørende køn,
børn og bæredygtig udvikling,
9.
BEMÆRKER, at præsentationen af finansielle oplysninger i årsberetningen bør strømlines
for at undgå overlapning og sikre kohærens mellem de finansielle oplysninger i teksten og i
bilagene, og at disse finansielle oplysninger bør vise, hvorledes tendenserne har været i de
seneste år, BEMÆRKER, at beretningen ikke indeholder finansielle oplysninger om f.eks.
forholdet mellem ODA og BNI, anden officiel bistand samt de andele af EF's ODA, der
går til lavindkomstlande og de mindst udviklede lande, og OPFORDRER Kommissionen
til at medtage disse oplysninger, også for de foregående år, i alle fremtidige beretninger,
BEMÆRKER, at medens kapitlet om evaluering og overvågning i årsberetningen er for-
bedret, er der behov for at strømline oplysningerne, for at de kan udgøre et grundlag for en
sammenligning af de forskellige år,
BEMÆRKER, at den vurdering af reformen af forvaltningen af EU's bistand til tredjelan-
de, der findes i årsberetningen, i vid udstrækning fokuserer på kvantitative foranstaltninger
og foranstaltninger vedrørende processen; OPFORDRER derfor Kommissionen til at gen-
nemføre en særskilt kvalitativ vurdering af reformen af EF's bistand til tredjelande, der
blev iværksat i 2000, og overveje, hvorledes innovationer og positive ændringer bedst kan
videreudvikles, konsolideres og forbedres yderligere i forbindelse med opfølgningen af
reformen, samtidig med at der fokuseres på kvalitet, virkning og resultater; Rådet opfordrer
Kommissionen til aflægge rapport til Rådet inden juli 2005,
OPFORDRER Kommissionen til at forelægge årsberetningen for 2005 hurtigere efter rap-
porteringsperiodens afslutning og senest i juni 2005."
10.
11.
12.
14724/04 (Presse 325)
40
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453421_0041.png
22.-23.IX.2004
EVENTUELT
Guinea-Bissau
Den portugisiske delegation briefede Rådet om situationen i Guinea-Bissau. Der var for nylig blevet
holdt et møde i Fællesskabet af Portugisisktalende Lande, hvor man havde besluttet at sende en
mission til landet. Kommissionen briefede Rådet om situationen med hensyn til EF's bistand til
Guinea-Bissau.
Det økonomiske samarbejde i Sortehavsområdet
Den græske delegation informerede Rådet om et udenrigsministermøde i Organisationen for
Økonomisk Samarbejde i Sortehavsområdet, der er berammet til den 25. april.
Energi og udvikling
Formandskabet informerede Rådet om en konference om energi og udvikling, der finder sted i da-
gene 12.-14. december i Noordwijk.
14724/04 (Presse 325)
41
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453421_0042.png
22.-23.IX.2004
I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Følgende fandt sted i tilknytning til Rådets samling:
Konference om militære kapacitetsforpligtelser
Jf. http://ue.eu.int/ueDocs/cms_Data/docs/pressData/en/misc/82761.pdf
Konference om civile kapacitetsforpligtelser
– Jf. http://ue.eu.int/ueDocs/cms_Data/docs/pressData/en/misc/82760.pdf
Møde i Styringskomitéen for Det Europæiske Forsvarsagentur
– Jf. http://ue.eu.int/ueDocs/cms_Data/docs/pressData/en/misc/82759.pdf
WEAG-ministermøde
Møde i EU-Vestbalkanforummet
– Jf. pressemeddelelse 14434/04 Presse 318.
Møde i Samarbejdsrådet EU-Sydafrika
Undertegnelse af en aftale med Norge om sikkerhedsprocedurer for udveksling af klassificerede
oplysninger
14724/04 (Presse 325)
42
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453421_0043.png
22.-23.IX.2004
ANDRE GODKENDTE PUNKTER
Jf. pressemeddelelsen vedrørende almindelige anliggender i dok. 14723/04 Presse 324.
14724/04 (Presse 325)
43
DA