Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
2619 - landbrug og fiskeri Bilag 6
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
2. december 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministe-
riets redegørelse for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 22.-23. november
2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
8. kontor / LMJ
Den 30. november 2004
FVM 235
Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 22. – 23. november 2004
1. Beskyttelse af dyr under transport
Der henvises til særskilt referat fra Justitsministeriet.
2. Meddelelse om reform af sukkersektoren
Rådet havde en orienterende drøftelse om Kommissionens meddelelse. Stort set
samtlige medlemslande var enige om, at status quo for EU’s sukkerpolitik ikke
var en mulighed. På den anden side var der delte meninger om, hvor vidtræk-
kende en reform burde være, og hvor hurtigt den skulle gennemføres. En mindre
gruppe lande med Danmark i spidsen fandt ikke, at Kommissionens oplæg til en
reform gik langt nok. Danmark understregede, at der måtte tages hensyn til EU’s
internationale forpligtelser, herunder i forhold til WTO og ikke mindst i forhold
til AVS- og LDC-landene. Endelig henledte Danmark opmærksomheden på det
akutte problem med dobbeltstøtte fra 1. januar 2005. En gruppe på 10 lande har
på den anden side skrevet et brev til den nye kommissær og udtrykt stærke for-
behold overfor Kommissionens udspil. De øvrige medlemslande støtter generelt
Kommissionens analyse af situationen, herunder behovet for at tilnærme EU’s
sukkerpriser til verdensmarkedsniveau, og at der træffes særlige aftaler med de
mindst udviklede lande. Den nye kommissær understregede på mødet, at en suk-
kerreform har den allerhøjeste prioritet, og at der er behov for at finde en afba-
lanceret løsning. Kommissæren oplyste, at det konkrete forslag til reform af
sukkersektoren først vil blive færdiggjort efter resultatet af appelsagen i WTO.
Kommissionens forslag forventes således i maj/juni 2005. Målet var en beslut-
ning inden WTO-ministerkonferencen i Hong Kong i december 2005. Kommis-
særen oplyste endvidere, at oplæg til en AVS-handlingsplan forventes fremlagt
inden årets udgang.
3 (a) og (b). Udvikling af landdistrikterne og finansieringen af den fælles
landbrugspolitik
Rådet havde en kort orienterende drøftelse af de 2 forslag på baggrund af en
række spørgsmål stillet af formandskabet. Stort set alle medlemslande er enige i,
at udviklingen af landdistrikterne skal tillægges større betydning, og at admini-
strationen skal forenkles. Der er dog en række delte meninger om, hvordan man
når disse mål, idet blandt andet spørgsmålet om graden af fleksibilitet for de
enkelte lande er et udestående spørgsmål. Kommissær Fischer Boel fremhævede,
at udviklingen af landdistrikterne er et prioriteret hovedområde for den nye
Kommission og henviste herunder blandt andet til Lissabon-processen. Kommis-
sionen håber, at Rådet kan nå frem til enighed under det kommende luxem-
bourgske formandskab. Om forslaget om finansieringen af den fælles landbrugs-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
politik fremhævede Fischer Boel, at forenkling og øget budgetdisciplin er vejen
frem. Kommissionen vil nu se nærmere på de tekniske spørgsmål, der er kom-
met frem under drøftelsen i Specialkomitéen for Landbrug.
4. Samarbejde om landbrugsrelateret forskning
Samtlige medlemslande udtrykte støtte til formandskabets initiativ og den nye
kommissær for forskning Janez Potocnik (Slovenien) udtalte sig endvidere posi-
tivt overfor initiativet om at fremme samarbejde og koordinering vedr. den land-
brugsrelaterede forskning i EU. Han bakkede op om den foreslåede ”høj-niveau-
gruppe”, der forventes at afholde sit første møde 1. – 2. februar 2005. Kommis-
særen oplyste, at man i Kommissionen p.t. arbejder på et udkast til retningslinjer
for det 7. forskningsrammeprogram og gav tilsagn om at ville integrere ideer og
forslag fra den nye ”høj-niveau-gruppe”. Kommissær Mariann Fischer Boel un-
derstregede i sit indlæg, at forskning er afgørende for udviklingen i landbruget
og fødevaresektoren og en vigtig del af Lissabon-strategien. Formandskabet
konkluderede, at Rådet på mødet i december bør udarbejde et bidrag (prioriteter)
til det første møde i ”høj-niveau-gruppen” i februar 2005.
5. Orienteringspriserne for visse fiskerivarer
Punktet
var
ikke
dagsordnen.
6. Bilateral fiskeriaftale mellem EU og Norge for 2005
Den nye fiskerikommissær Joe Borg (Malta) gav en status på forhandlingerne
med Norge. Det konstateredes, at der var fundet en løsning vedrørende kompen-
sation for EØS-torsk, som Norge kunne acceptere. Kommissionen fremhævede,
at der herefter var to væsentlige udestående spørgsmål. For det første vedr. hav-
taske, hvor EU ønskede en større overførsel end Norges forslag, og for det andet
vedr. hellefisk, hvor Norge ønskede en større overførsel end foreslået af EU.
Forhandlingerne mellem EU og Norge forventes hurtigt afsluttet med et positivt
resultat.
7. Elektronisk fremsendelse af fiskerioplysninger m.v.
Punktet
var
ikke
dagsordnen.
8. Den Europæiske Fiskerifond
Rådet havde en foreløbig orienterende drøftelse af forslaget til Den Europæiske
Fiskerifond 2007 – 2013 på baggrund af et spørgeskema fremlagt af formand-
skabet. Kommissionen understregede vigtigheden af en bedre balance mellem de
tilstedeværende fiskeriressourcer og EU’s flådekapacitet. 2002-reformen havde
været et vigtigt skridt i den retning, og det var nu Kommissionens mål at bygge
videre på denne baggrund og sikre en afbalanceret løsning. Bordrunden viste
bred støtte til Kommissionens forslag. Der blev dog rejst en lang række detalje-
rede spørgsmål, der kræver afklaring på arbejdsgruppeniveau. Herudover for-
ventes en række bilaterale drøftelser mellem de enkelte medlemslande og den
nye kommissær.
9. Fiskerimuligheder for dybhavsarter i 2004
Rådet opnåede politisk enighed om forslaget, idet endelig vedtagelse afventer, at
de juridiske tekster foreligger på alle sprog.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
10. Forvaltning af fiskeriet i Østersøen
Rådet havde en udveksling af synspunkter vedr. forvaltningen af fiskeriet i
Østersøen med henblik på forberedelse af TAC/kvote-drøftelserne på december-
rådsmødet. Kommissionen fremhævede, at der var usikkerhed om bestandens
situation. Det var nødvendigt at træffe visse foranstaltninger, som allerede kunne
inkluderes i TAC/kvoteforordningen for 2005. For så vidt angik de konkrete
spørgsmål, som formandskabet havde fremlagt understregede Kommissionen
blandt andet, at man i lyset af torskens dårlige forfatning i den østlige del af
Østersøen, herunder den manglende rådgivning, ville foreslå en TAC på 25.000 t
(svarende til en reduktion på 65 pct.) for den østlige del af Østersøen. Det under-
stregedes, at spørgsmålet om TAC’ens størrelse var tæt forbundet med spørgs-
målet om fiskeriindsatsbegrænsning. Kommissionen kunne eventuelt acceptere
en mindre drastisk reduktion, hvis en tilstrækkelig effektiv indsatsreduktion blev
indført allerede for 2005. Det var således Kommissionens klare opfattelse, at
TAC/kvoter ikke alene var tilstrækkeligt til at løse problemerne. Kommissionen
ønskede et havdagesystem indført i hele området. Herudover kunne der enten
være tale om lukning af visse områder året rundt f.eks. ved Bornholmsdybet og
Gdanskdybet eller udvidelse af sommerstoppet i hele den østlige del til 7-8 må-
neder. Med hensyn til fordelingsnøgler ønskede Kommissionen en afbalanceret
løsning, som kunne opnå støtte fra de berørte medlemsstater. Blandt medlems-
landene var der generel enighed om, at der var behov for en styrkelse af kontrol-
len i Østersøen. For så vidt angik TAC’en kunne nogle få delegationer følge
Kommissionens linie, medens de fleste af landene omkring Østersøen, herunder
Danmark, fandt den foreslåede reduktion i TAC alt for drastisk. Med hensyn til
indsatsbegrænsning var der ikke opbakning til en havdageordning. Kun et enkelt
medlemsland udtrykte en vis interesse herfor. Kommissionen kunne afslutnings-
vist konstatere, at der var vilje til kompromis blandt medlemslandene, og for-
mandskabet bad Coreper om at fortsætte arbejdet op til rådsmødet i december.
11. Salgsfremme af landbrugsprodukter m.v.
Forslaget blev vedtaget med kvalificeret flertal som a-punkt uden debat. Dan-
mark stemte imod forslaget.
12. Forenkling af markedsordningen for frugt og grøntsager
Der blev vedtaget formandsskabkonklusioner som a-punkt uden debat. Konklu-
sionerne fik tilslutning fra 21 medlemslande, herunder Danmark.
13. Ligestilling af frø produceret i 3. lande
Punktet var ikke på dagsordnen.