Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
2623 - økofin
Offentligt
1453414_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
14617/04 (Presse 322)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2623. samling i Rådet
Økonomi og finans
Budget
Bruxelles, den 25. november 2004
Formand
Atzo NICOLAÏ
Nederlandenes minister for Europaspørgsmål
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 9589 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
14617/04 (Presse 322)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453414_0002.png
25.XI.2004
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede sammen med Europa-Parlamentet og Kommissionen til politisk enighed om andenbe-
handlingen af forslaget til det almindelige budget for 2005.
14617/04 (Presse 322)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453414_0003.png
25.XI.2004
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORELÆGGELSE AF REVISIONSRETTENS ÅRSBERETNING FOR 2003 .............................. 6
SAMRÅDSMØDE MED EUROPA-PARLAMENTET .................................................................. 8
FASTLÆGGELSE AF BUDGETFORSLAGET FOR REGNSKABSÅRET 2005........................ 12
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Kommissionens meddelelse om clearing og afvikling -
Rådets konklusioner*...................................................17
1
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
14617/04 (Presse 322)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453414_0004.png
25.XI.2004
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Johan VANDE LANOTTE
Den Tjekkiske Republik:
Eduard JANOTA
Danmark:
Thor PEDERSEN
Tyskland:
Caio Kai KOCH-WESER
Estland:
Väino REINART
Grækenland:
Petros DOUKAS
Spanien:
Carlos BASTARRECHE SAGÜES
Frankrig:
Pierre SELLAL
Irland:
Tom PARLON
Italien:
Rocco Antonio CANGELOSI
Cypern:
Nicholas EMILIOU
Letland:
Valentīna ANDRĒJEVA
Litauen:
Algirdas BUTKEVIČIUS
Luxembourg:
Martine SCHOMMER
Ungarn:
Tibor KISS
Malta:
Richard CACHIA CARUANA
Nederlandene:
Atzo NICOLAÏ
Østrig:
Alfred FINZ
Polen:
Wieslaw SZCZUKA
Portugal:
Álvaro MENDONÇA E MOURA
Vicepremierminister og minister for budget og offentlige
virksomheder
Første vicefinansminister
Finansminister
Statssekretær, Forbundsfinansministeriet
Fast repræsentant
Statssekretær, Økonomi- og finansministeriet
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Viceminister, Finansministeriet, med særligt ansvar for
Kontoret for Offentlige Arbejder
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Statssekretær, Finansministeriet
Finansminister
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Minister for Europaspørgsmål
Statssekretær, Forbundsfinansministeriet
Vicestatssekretær, Finansministeriet
Fast repræsentant
14617/04 (Presse 322)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453414_0005.png
25.XI.2004
Slovenien:
Ciril ŠTOKELJ
Slovakiet:
Ivan MIKLOŠ
Finland:
Ulla-Maj WIDEROOS
Sverige:
Sten OLSSON
Det Forenede Kongerige:
Stephen TIMMS
Fast repræsentant
Vicepremierminister og finansminister
Vicefinansminister
Statssekretær, Statsministeriet
Statssekretær for finansielle spørgsmål, Finansministeriet
Kommissionen:
Siim KALLAS
Dalia GRYBAUSKAITE
Næstformand
Medlem
14617/04 (Presse 322)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453414_0006.png
25.XI.2004
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORELÆGGELSE AF REVISIONSRETTENS ÅRSBERETNING FOR 2003
Rådet noterede sig fremlæggelsen af Revisionsrettens årsberetning om gennemførelsen af budgettet
for regnskabsåret 2003 ved formanden for Revisionsretten, Juan Manuel FABRA VALLÉS.
Rådet pålagde efter drøftelsen De Faste Repræsentanters Komité at gennemgå beretningen og dele-
gationernes forslag med henblik på forberedelsen af Rådets drøftelse og vedtagelse af henstillingen
om meddelelse af decharge på samlingen i marts 2005.
Den danske delegation tog ordet for at fremsætte nogle bemærkninger til indholdet af Revisionsret-
tens beretning i lyset af det initiativ, der fra dansk side blev taget sidste år for at forbedre procedu-
ren for meddelelse af decharge ved at oprette en gruppe, der skal foretage systematisk opfølgning af
Revisionsrettens beretning, samtidig med at Revisionsretten afholder et seminar om DAS
1
og udar-
bejder en rapport om institutionernes resultater. Den tyske delegation erkendte, at Kommissionen
havde gjort et stort arbejde for at forbedre regnskabssystemet, men beklagede, at Revisionsretten
ikke havde været i stand til at afgive revisionserklæringen, og den støttede derfor det danske initia-
tiv. Det Forenede Kongerige tilsluttede sig den danske og den tyske delegations synspunkt.
Der erindres om, at Revisionsrettens årsberetning om gennemførelsen af fællesskabsbudgettet gen-
nemgås af Rådet, som derefter vedtager sin henstilling efter proceduren for meddelelse af decharge
til Kommissionen for gennemførelsen af budgettet i henhold til traktatens artikel 276.
Denne beretning vedrører det regnskabsår, som blev afsluttet den 31. december 2003. Henstillingen
til Europa-Parlamentet om, at Kommissionen bør meddeles decharge for gennemførelsen af budget-
tet, vil blive vedtaget på Økofin-Rådets samling i marts 2005.
Årsberetningen er ligesom de foregående år ledsaget af flere særberetninger, og disse konklusioner
skal medtages i Rådets henstilling. Revisionsretten forelagde i år 6 særberetninger samtidig.
1
"Déclaration d'assurance: Revisionserklæring"
14617/04 (Presse 322)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.XI.2004
I 2003-beretningen kunne Revisionsretten konkludere, at De Europæiske Fællesskabers regnskaber
giver et retvisende billede af Fællesskabernes indtægter og udgifter for regnskabsåret samt Fælles-
skabernes finansielle situation. Med hensyn til indtægter, forpligtelser og administrationsudgifter
finder Revisionsretten, at de konsoliderede årsregnskabers underliggende transaktioner er lovlige og
formelt rigtige. Revisionsretten afgiver heller ikke denne gang en positiv revisionserklæring om
strukturforanstaltningerne på landbrugsområdet, de interne politikker, foranstaltningerne udadtil og
førtiltrædelsesstøtte. Dens forbehold skyldes først og fremmest, at regnskabssystemet ikke er ud-
formet sådan, at det sikrer, at aktiverne opføres fuldt ud. Revisionsretten lægger i den forbindelse
vægt på, at der gøres en yderligere indsats for at gennemføre handlingsplanen for modernisering af
regnskabssystemet.
14617/04 (Presse 322)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453414_0008.png
25.XI.2004
SAMRÅDSMØDE MED EUROPA-PARLAMENTET
Rådet holdt inden andenbehandlingen af budgetforslaget for 2005 et samrådsmøde med en delegati-
on fra Europa-Parlamentet i medfør af den interinstitutionelle aftale af 6. maj 1999 om budgetdisci-
plinen. Europa-Parlamentets delegation blev ledet af
Janusz LEWANDOWSKI, formand for Budgetudvalget, og bestod af
Laima Liucija ANDRIKIENE, Valdis DOMBROVSKIS, Markus FERBER, Salvador GARRIGA
POLLEDO, ordfører for 2005-budgettet (Kommissionen), Janusz LEWANDOWSKI, formand for
Budgetudvalget, Paul RÜBIG, Antonis SAMARAS, José Albino SILVA PENEDA, Laszlo
SURJÁN, Barbara DÜHRKOP DÜHRKOP, Szabolcs FAZAKAS, Neena GILL, Catherine GUY-
QUINT, Jutta HAUG, Giovanni PITTELLA, Ralf WALTER, Anne JENSEN, ordfører for 2005-
budgettet (andre institutioner), Jan MULDER, ordfører for 2004-budgettet (Kommissionen), Kyösti
VIRRANKOSKI, Helga TRÜPEL, Esko SEPPÄNEN, Wojciech ROSZKOWSKI.
Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen blev enige om følgende:
at acceptere ændringsskrivelse nr. 1/2005 om førtiltrædelsesstrategien for Kroatien som
foreslået af Kommissionen; bevillinger til det tyrkisk-cypriotiske samfund på
120 mio. EUR, der opføres under reserverne; dette beløb omfatter de bevillinger, som
Kommissionen har foreslået i det foreløbige forslag til ændringsbudget nr. 9/2004;
50 mio. EUR til PEACE II-programmet, hvoraf 5 mio. EUR overføres fra innovative for-
anstaltninger. I 2006 vil Kommissionen overføre 16 mio. EUR til PEACE II-programmet
at finansiere initiativer til fremme af den økonomiske udvikling blandt den tyrkisk-
cypriotiske befolkning og førtiltrædelsesstrategien for Kroatien under udgiftsområde 7 i de
finansielle overslag
at acceptere ændringsskrivelse nr. 2/2005 om bl.a. forvaltningsorganer. Der var enighed
om en fælles erklæring om forvaltningen af de relevante stillinger
at acceptere pilotprojekter til fremme af kvalitet og en model for risikofinansiering i tilfæl-
de af epidemiske kvægsygdomme som foreslået af Kommissionen i ændringsskrivelse
nr. 3/2005
at acceptere at frigøre 45 mio. EUR fra fleksibilitetsinstrumentet under underområde 2a) i
de finansielle overslag til PEACE II-programmet, 40 mio. EUR under udgiftsområde 3 til
decentraliserede organer og 100 mio. EUR under udgiftsområde 4 til Irak
14617/04 (Presse 322)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.XI.2004
at fastsætte FUSP-budgettet for 2005 til 62,6 mio. EUR
at acceptere det foreløbige forslag til ændringsbudget nr. 11/2004 med et samlet beløb i
betalingsbevillinger til strukturfondene på 3,7 mia. EUR og indkalde supplerende egne ind-
tægter i størrelsesordenen 500 mio. EUR
at det samlede beløb til betalingsbevillinger, som fastsættes ved afslutningen af budget-
proceduren for 2005 i december, ikke må overstige 106,3 mia. EUR
en fælles erklæring om et ændringsbudget, der skal fastlægges i 2005 og som skal vedrøre
reduktion af administrationsudgifter, som hidrører fra justeringen af lønninger og pensio-
ner
en fælles erklæring om betalingsbevillinger for udgiftsområde 2.
14617/04 (Presse 322)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453414_0010.png
25.XI.2004
Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen blev mere specifikt enige om:
Hvad angår budgettet for 2004:
at acceptere ændringsbudget nr. 10/2004 (ex FFÆB nr. 11) med et beløb på 3,7 mia. EUR til
betalingsbevillinger til strukturfonde og 0,5 mio. EUR til dækning af anmodninger om nye mid-
ler
at acceptere sammenlægningen af det foreløbige forslag til ændringsbudget nr. 9/2004 om støtte
til Nordcypern (6 mio. EUR) og ændringsskrivelse nr. 1/2005 (114 mio. EUR). Dette beløb vil
imidlertid blive hensat til reserverne, indtil der er udarbejdet et retsgrundlag
Hvad angår budgettet for 2005:
Udgiftsområde 1 (landbrug):
kun at acceptere nomenklaturændringerne og at tilslutte sig de to pilotprojekter, der beløber sig
til 1 mio. EUR (hver 0,5 mio. EUR), som foreslået af Kommissionen i ændringsskrivelse
nr. 3/2005 vedrørende landbrugsudgifter; udgiftsområde 1 holdes følgelig på samme niveau som
under førstebehandlingen (49 676 450 000 EUR i forpligtelsesbevillinger og 49 114 850 000 i
betalingsbevillinger, hvilket indbefatter 1 mio. EUR til de to ovennævnte pilotprojekter)
Udgiftsområde 2 (strukturforanstaltninger):
at tilslutte sig det samlede beløb på 60 mio. EUR for 2005 til PEACE II-programmet; ændrings-
skrivelse nr. 1/2005 med henblik på finansiering af PEACE II-programmet med 50 mio. EUR fra
fællesskabsbudgettet i 2005 accepteres, herunder 45 mio. EUR fra fleksibilitetsinstrumentet; der
blev også opnået enighed om et toårigt budget for PEACE II-programmet (2005 og 2006), som
Kommissionen forventes at finansiere med 16 mio. EUR i 2006. Der var dog enighed om en er-
klæring fra Rådet, som noterer sig, at Kommissionen har lovet at revidere dette beløb på
16 mio. EUR i 2005;der tilføjes en yderligere erklæring, som giver Kommissionen mulighed for
at forelægge et foreløbigt forslag til ændringsbudget for 2005, hvis gennemførelsen af betalings-
bevillinger til strukturfonde overstiger 40% ved udgangen af 2005, eller hvis Kommissionen bli-
ver overbevist om, at betalingsbevillingerne er utilstrækkelige.
14617/04 (Presse 322)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.XI.2004
Udgiftsområde 3 (interne politikker)
at acceptere at anvende 40 mio. EUR fra fleksibilitetsinstrumentet til finansiering af decentrali-
serede organer og at forkaste ændring 481 om nedsættelse af bevillingerne til decentraliserede
organer; at tilslutte sig, at finansieringen af bistanden til Nordcypern - omfattende 2004 og 2005
som nævnt ovenfor (se ændringsbudget nr. 9/2004) - opføres under udgiftsområde 7;
Udgiftsområde 4 (foranstaltninger udadtil):
at acceptere et beløb på 190 mio. EUR til bistand til Irak, hvoraf 100 mio. EUR skal finansieres
ved anvendelse af fleksibilitetsinstrumentet til dette formål; at tilslutte sig ændringsskrivelse
nr. 3/2005, for så vidt angår den internationale fiskeriaftale med en overførsel på 2,5 mio. EUR
fra reserverne til den relevante konto for at tage hensyn til de fremskridt, der er gjort i forhand-
lingerne vedrørende visse aftaler; at tilslutte sig ændringsskrivelse nr. 1/2005 med tillægsbevil-
linger på 105 mio. EUR under udgiftsområde 7 (førtiltrædelsesstrategi) og en nedskæring på
65 mio. EUR af bevillingerne til det vestlige Balkan (udgiftsområde 4); at acceptere FUSP-
udgiftsniveauet (62,6 mio. EUR) som anført under Rådets førstebehandling.
Udgiftsområde 5 (administration):
at tilslutte sig ændringsskrivelse nr. 2/2005 om forvaltningsorganer med en overførsel af admini-
strationsudgifter, der allerede var opført i budgetforslaget for 2005 enten i Kommissionens for-
valtningsbudget eller i bevillingerne til programmerne, hvilket i sig selv skulle medføre en bespa-
relse på 7,691 mio. EUR under udgiftsområde 5 (administrationsudgifter); at tilslutte sig de to
foreslåede fælles erklæringer om forvaltningsorganer for så vidt angår forvaltningen af stillinger
og et ændringsbudget i 2005 om den nedskæring, der hidrører fra justeringen af lønninger og
pensioner i 2004.
Udgiftsområde 7 (førtiltrædelsesstrategi):
at tilslutte sig finansieringen af bistand til Nordcypern og førtiltrædelsestrategien for Kroatien
under udgiftsområde 7 i de finansielle overslag som nævnt ovenfor (se udgiftsområde 3); at til-
slutte sig, at et beløb på 120 mio. EUR til støtte til Nordcypern i 2005 opnået ved sammenlægning
af det foreløbige forslag til ændringsbudget nr. 9/2004 og ændringsskrivelse nr. 1/2005, overføres
til reserverne (se budgettet for 2004).
BETALINGSBEVILLINGER
Betalingsbevillingerne på budgettet for 2005 må ikke overstige 106,3 mia. EUR.
14617/04 (Presse 322)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453414_0012.png
25.XI.2004
FASTLÆGGELSE AF BUDGETFORSLAGET FOR REGNSKABSÅRET 2005
Efter mødet med Europa-Parlamentet og på grundlag af det forberedende arbejde i De Faste Repræ-
sentanters Komité og de aftaler, der blev indgået med Europa-Parlamentet på samrådsmødet nåede
Rådet til politisk enighed om andenbehandlingen af forslaget til det almindelige budget for 2005.
De detaljerede beløb opdelt efter udgiftsområde og aktionsområde findes i nedenstående tabeller.
14617/04 (Presse 322)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453414_0013.png
25.XI.2004
CATPOL
BUDGET PROCEDURE 2005
Description
1
Budget 2004 (AB 1 to 9 incl.)
Commitments
Payments
2
Preliminary Draft Budget 2005 (AL 1 to 3
incl.)
Commitments
Payments
3
Draft Budget Council
1st reading (AL 1 to 3 included)
Commitments
Payments
4
Draft Budget EP
1st reading (AL 1 to 3 included)
Commitments
Payments
5
Draft Budget Council
2nd reading
Commitments
Payments
5-4
Difference (amount)
Commitments
11/26/04 14:59
5/1
Difference (%)
Commit-ments
Payments
Payments
1. Agriculture
- Agricultural expenditure (excl. rural development)
Margin
05 - Agriculture and Rural Development
11 - Fisheries
17 - Health and Consumer protection
- Rural development and accompanying measures
Margin
05 - Agriculture and Rural Development
Total 1
Margin
40.245.285.000
2.523.715.000
39.948.310.000
33.075.000
263.900.000
6.536.000.000
0
6.536.000.000
46.781.285.000
2.523.715.000
5.448.000.000
45.693.285.000
39.948.310.000
33.075.000
263.900.000
5.448.000.000
40.245.285.000
43.610.450.000
987.550.000
43.289.275.000
33.200.000
287.975.000
6.841.000.000
0
6.841.000.000
50.451.450.000
987.550.000
6.279.400.000
49.889.850.000
43.289.275.000
33.200.000
287.975.000
6.279.400.000
43.610.450.000
42.835.450.000
1.762.550.000
42.514.275.000
33.200.000
287.975.000
6.841.000.000
0
6.841.000.000
49.676.450.000
1.762.550.000
6.279.400.000
49.114.850.000
42.514.275.000
33.200.000
287.975.000
6.279.400.000
42.835.450.000
43.881.950.000
716.050.000
43.517.775.000
33.200.000
330.975.000
6.841.000.000
0
6.841.000.000
50.722.950.000
716.050.000
6.279.400.000
50.161.350.000
43.517.775.000
33.200.000
330.975.000
6.279.400.000
43.881.950.000
42.835.450.000
1.762.550.000
42.514.275.000
33.200.000
287.975.000
6.841.000.000
0
6.841.000.000
49.676.450.000
1.762.550.000
6.279.400.000
49.114.850.000
0
-1.046.500.000
0
-1.046.500.000
4,7%
6,2%
15,3%
7,5%
42.514.275.000
33.200.000
287.975.000
6.279.400.000
-1.003.500.000
0
-43.000.000
0
-1.003.500.000
0
-43.000.000
0
6,4%
0,4%
9,1%
4,7%
6,4%
0,4%
9,1%
15,3%
42.835.450.000
-1.046.500.000
-1.046.500.000
6,4%
6,4%
2. Structural operations
- Objective 1
04 - Employment and Social Affairs
05 - Agriculture and Rural Development
11 - Fisheries
13 - Regional Policy
- Objective 2
04 - Employment and Social Affairs
13 - Regional Policy
- Objective 3
04 - Employment and Social Affairs
- Community initiatives
04 - Employment and Social Affairs
05 - Agriculture and Rural Development
13 - Regional Policy
- Other structural measures
(outside Objective 1 areas)
- Innovative measures and technical assistance
04 - Employment and Social Affairs
05 - Agriculture and Rural Development
11 - Fisheries
13 - Regional Policy
Subtotal - Structural Funds
- Cohesion Fund
13 - Regional Policy
Total 2
Margin
25.468.722.770
5.728.458.864
3.195.632.777
452.559.662
16.092.071.467
3.619.049.248
394.533.753
3.224.515.495
3.834.809.871
3.834.809.871
2.138.663.280
578.468.964
361.111.383
1.199.082.933
174.900.000
116.854.831
52.299.717
6.027.714
4.327.000
54.200.400
35.353.000.000
5.682.000.000
5.682.000.000
41.035.000.000
0
19.900.163.468
4.440.212.733
2.477.670.326
349.521.799
12.632.758.610
3.081.411.326
358.703.266
2.707.046.474
3.150.679.399
3.150.679.399
1.297.749.214
352.009.380
215.040.416
729.522.545
360.387.987
162.911.488
49.727.015
12.070.714
5.027.000
96.086.759
28.022.302.882
2.800.000.000
2.800.000.000
30.822.302.882
27.293.055.007
6.354.386.284
3.524.726.690
498.625.711
16.915.316.322
3.544.290.085
398.600.121
3.145.689.964
3.911.064.342
3.911.064.342
2.258.572.465
615.029.882
401.691.170
1.241.851.413
180.026.162
119.556.394
44.287.747
3.900.000
2.257.500
69.111.147
37.306.564.455
5.131.932.989
5.131.932.989
42.438.497.444
2.502.556
22.065.610.446
4.809.937.587
2.901.888.748
362.223.056
13.991.561.055
4.387.401.205
558.452.020
3.810.949.185
3.887.129.538
3.887.129.538
1.582.940.914
462.100.956
268.452.665
852.387.293
271.457.386
195.988.215
50.725.000
3.700.000
4.463.215
137.100.000
32.390.527.704
3.005.500.000
3.005.500.000
35.396.027.704
27.283.055.007
6.350.486.284
3.524.726.690
498.625.711
16.909.216.322
3.544.290.085
398.600.121
3.145.689.964
3.911.064.342
3.911.064.342
2.258.572.465
615.029.882
401.691.170
1.241.851.413
180.026.162
114.556.394
41.787.747
3.900.000
2.257.500
66.611.147
37.291.564.455
5.131.932.989
5.131.932.989
42.423.497.444
17.502.556
20.214.810.446
4.391.075.131
2.641.069.973
332.031.697
12.850.633.645
3.951.431.205
486.812.020
3.453.789.185
3.505.129.538
3.505.129.538
1.273.640.914
366.800.956
214.452.665
692.387.293
250.127.386
195.388.215
50.125.000
3.700.000
4.463.215
137.100.000
29.390.527.704
3.005.500.000
3.005.500.000
32.396.027.704
27.283.055.007
6.350.486.284
3.524.726.690
498.625.711
16.909.216.322
3.544.290.085
398.600.121
3.145.689.964
3.911.064.342
3.911.064.342
2.258.572.465
615.029.882
401.691.170
1.241.851.413
180.026.162
114.556.394
41.787.747
3.900.000
2.257.500
66.611.147
37.291.564.455
5.131.932.989
5.131.932.989
42.423.497.444
17.502.556
22.133.948.046
4.835.211.485
2.918.339.448
363.085.244
14.017.311.869
5.045.511.386
642.219.823
4.382.591.563
3.900.256.788
3.900.256.788
1.606.757.052
471.249.456
272.952.665
862.554.931
312.175.994
214.838.072
50.950.000
3.700.000
4.488.072
155.700.000
33.213.487.338
3.005.500.000
3.005.500.000
36.218.987.338
27.283.055.007
6.350.486.284
3.524.726.690
498.625.711
16.909.216.322
3.544.290.085
398.600.121
3.145.689.964
3.911.064.342
3.911.064.342
2.258.572.465
615.029.882
401.691.170
1.241.851.413
180.026.162
114.556.394
41.787.747
3.900.000
2.257.500
66.611.147
37.291.564.455
5.131.932.989
5.131.932.989
42.423.497.444
17.502.556
20.214.810.446
4.391.075.131
2.641.069.973
332.031.697
12.850.633.645
3.951.431.205
486.812.020
3.453.789.185
3.505.129.538
3.505.129.538
1.273.640.914
366.800.956
214.452.665
692.387.293
250.127.386
195.388.215
50.125.000
3.700.000
4.463.215
137.100.000
29.390.527.704
3.005.500.000
3.005.500.000
32.396.027.704
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-1.919.137.600
-444.136.354
-277.269.475
-31.053.547
-1.166.678.224
-1.094.080.181
-155.407.803
-928.802.378
-395.127.250
-395.127.250
-333.116.138
-104.448.500
-58.500.000
-170.167.638
-62.048.608
-19.449.857
-825.000
0
-24.857
-18.600.000
-3.822.959.634
0
0
-3.822.959.634
7,1%
10,9%
10,3%
10,2%
5,1%
-2,1%
1,0%
-2,4%
2,0%
2,0%
5,6%
6,3%
11,2%
3,6%
2,9%
-2,0%
-20,1%
-35,3%
-47,8%
22,9%
5,5%
-9,7%
-9,7%
3,4%
1,6%
-1,1%
6,6%
-5,0%
1,7%
28,2%
35,7%
27,6%
11,2%
11,2%
-1,9%
4,2%
-0,3%
-5,1%
-30,6%
19,9%
0,8%
-69,3%
-11,2%
42,7%
4,9%
7,3%
7,3%
5,1%
14617/04 (Presse 322)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453414_0014.png
25.XI.2004
BUDGET PROCEDURE 2005
Description
1
Budget 2004 (AB 1 to 9 incl.)
Commitments
Payments
2
Preliminary Draft Budget 2005 (AL 1 to 3
incl.)
Commitments
Payments
3
Draft Budget Council
1st reading (AL 1 to 3 included)
Commitments
Payments
4
Draft Budget EP
1st reading (AL 1 to 3 included)
Commitments
Payments
5
Draft Budget Council
2nd reading
Commitments
Payments
5-4
Difference (amount)
Commitments
5/1
Difference (%)
Commit-ments
Payments
Payments
3. Politiques internes
01 - Economic and Financial Affairs
02 - Enterprise
of which Research Framework Programme
03 - Competition
04 - Employment and Social Affairs
05 - Agriculture and Rural Development
06 - Energy and Transport
of which Research Framework Programme
07 - Environment
08 - Research
of which Research Framework Programme
09 -Information Society
of which Research Framework Programme
10 - Direct Research
of which Research Framework Programme
11 - Fisheries
of which Research Framework Programme
12 - Internal Market
13 - Regional Policy
14 - Taxation and Custom Union
15 - Education and Culture
16 - Press and Communication
17 - Health and Consumer Protection
18 - Area of freedom, security and justice
19 - External Relations
20 - Trade
22 - Enlargement
24 - Fight against Fraud
25 - Commission Policy Coordination
and Legal Advice
26 - Administration
29 - Statistics
Total 3
of which Research Framework Programme
Margin
99.840.000
210.000.000
73.800.000
800.000
172.128.000
51.735.000
1.246.833.000
234.300.000
250.200.000
3.172.000.000
3.157.000.000
1.141.480.000
1.047.600.000
304.900.000
288.900.000
93.635.979
13.400.000
11.400.000
35.955.775
50.050.000
847.600.000
65.500.000
107.930.000
492.276.000
11.000.000
1.400.000
240.000.000
12.050.000
4.500.000
28.605.000
52.943.000
8.704.761.754
4.815.000.000
17.238.246
83.440.000
246.720.000
102.970.000
800.000
169.355.054
59.031.268
1.229.670.992
222.287.000
234.186.000
2.355.130.000
2.345.130.000
993.669.000
907.309.000
336.277.000
323.277.000
122.104.019
37.998.000
10.850.000
15.000.000
43.869.000
753.450.000
59.554.343
121.254.965
478.117.000
12.500.000
1.400.000
84.900.000
10.800.000
10.000.000
30.200.000
48.099.000
7.510.377.641
3.938.971.000
49.714.577
211.998.000
75.598.000
800.000
170.817.000
41.110.000
1.289.440.000
242.300.000
234.537.000
3.316.900.000
3.292.900.000
1.222.292.000
1.119.502.000
365.800.000
298.900.000
105.164.543
17.800.000
10.100.000
15.000.000
58.210.000
884.550.000
63.835.000
120.553.000
536.734.000
10.000.000
1.400.000
144.500.000
11.700.000
1.500.000
34.000.000
57.928.000
8.958.583.120
5.047.000.000
53.416.880
83.504.577
226.033.000
87.998.000
800.000
168.767.000
64.742.000
1.230.860.000
222.000.000
220.839.000
2.416.379.000
2.406.379.000
1.045.102.000
953.202.000
345.687.000
315.504.000
113.464.543
27.500.000
9.500.000
15.000.000
52.360.000
801.665.000
57.985.000
122.980.795
522.002.224
9.500.000
1.400.000
124.900.000
8.540.000
1.900.000
34.000.000
50.710.000
7.728.621.139
4.012.583.000
46.714.577
211.998.000
75.598.000
800.000
168.017.000
41.110.000
1.264.220.000
242.300.000
231.037.000
3.307.900.000
3.292.900.000
1.221.092.000
1.119.502.000
365.800.000
298.900.000
105.164.543
17.800.000
10.100.000
15.000.000
58.210.000
884.550.000
60.315.000
120.553.000
533.734.000
10.000.000
1.400.000
144.500.000
11.700.000
1.500.000
34.000.000
53.928.000
8.903.343.120
5.047.000.000
108.656.880
81.504.577
226.033.000
87.998.000
800.000
165.967.000
64.742.000
1.205.640.000
222.000.000
218.339.000
2.414.379.000
2.406.379.000
1.043.902.000
953.202.000
345.687.000
315.504.000
113.464.543
27.500.000
9.500.000
15.000.000
52.360.000
801.665.000
56.265.000
122.980.795
519.002.224
9.500.000
1.400.000
124.900.000
8.540.000
1.900.000
34.000.000
48.710.000
7.686.181.139
4.012.583.000
97.714.577
234.598.000
75.598.000
800.000
174.636.000
41.110.000
1.275.640.000
242.300.000
235.837.000
3.307.900.000
3.292.900.000
1.218.992.000
1.119.502.000
365.800.000
298.900.000
106.164.543
17.800.000
12.100.000
15.000.000
58.210.000
896.250.000
67.715.000
108.080.000
528.333.500
11.000.000
1.400.000
146.000.000
11.700.000
9.000.000
34.000.000
53.928.000
9.011.908.620
5.047.000.000
91.380
93.398.077
251.283.000
93.398.000
800.000
171.520.000
66.955.400
1.211.965.800
222.000.000
231.129.000
2.523.176.250
2.515.176.250
1.041.802.000
953.202.000
347.688.450
317.505.450
123.014.543
30.050.000
11.500.000
15.000.000
52.360.000
817.090.000
58.703.900
110.337.795
513.786.724
10.550.000
1.400.000
128.130.000
8.540.000
7.185.000
34.000.000
48.710.000
7.880.025.939
4.131.331.700
46.714.577
211.998.000
75.598.000
800.000
168.017.000
41.110.000
1.282.020.000
242.300.000
231.037.000
3.307.900.000
3.292.900.000
1.221.092.000
1.119.502.000
365.800.000
298.900.000
105.164.543
17.800.000
10.100.000
15.000.000
58.210.000
884.550.000
60.315.000
120.553.000
533.734.000
10.000.000
1.400.000
144.500.000
11.700.000
1.500.000
34.000.000
53.928.000
8.921.143.120
5.047.000.000
90.856.880
81.504.577
226.033.000
87.998.000
800.000
165.967.000
64.742.000
1.223.440.000
222.000.000
218.339.000
2.414.379.000
2.406.379.000
1.043.902.000
953.202.000
345.687.000
315.504.000
113.464.543
27.500.000
9.500.000
15.000.000
52.360.000
801.665.000
56.265.000
122.980.795
519.002.224
9.500.000
1.400.000
124.900.000
8.540.000
1.900.000
34.000.000
48.710.000
7.703.981.139
4.012.583.000
-51.000.000
-22.600.000
0
0
-6.619.000
0
6.380.000
0
-4.800.000
0
0
2.100.000
0
0
0
-1.000.000
0
-2.000.000
0
0
-11.700.000
-7.400.000
12.473.000
5.400.500
-1.000.000
0
-1.500.000
0
-7.500.000
0
0
-90.765.500
0
-11.893.500
-25.250.000
-5.400.000
0
-5.553.000
-2.213.400
11.474.200
0
-12.790.000
-108.797.250
-108.797.250
2.100.000
0
-2.001.450
-2.001.450
-9.550.000
-2.550.000
-2.000.000
0
0
-15.425.000
-2.438.900
12.643.000
5.215.500
-1.050.000
0
-3.230.000
0
-5.285.000
0
0
-176.044.800
-118.748.700
-53,2%
1,0%
2,4%
0,0%
-2,4%
-20,5%
2,8%
3,4%
-7,7%
4,3%
4,3%
7,0%
6,9%
20,0%
3,5%
12,3%
32,8%
-11,4%
-58,3%
16,3%
4,4%
-7,9%
11,7%
8,4%
-9,1%
0,0%
-39,8%
-2,9%
-66,7%
18,9%
1,9%
2,5%
4,8%
-2,3%
-8,4%
-14,5%
0,0%
-2,0%
9,7%
-0,5%
-0,1%
-6,8%
2,5%
2,6%
5,1%
5,1%
2,8%
-2,4%
-7,1%
-27,6%
-12,4%
0,0%
19,4%
6,4%
-5,5%
1,4%
8,6%
-24,0%
0,0%
47,1%
-20,9%
-81,0%
12,6%
1,3%
2,6%
1,9%
14617/04 (Presse 322)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453414_0015.png
25.XI.2004
BUDGET PROCEDURE 2005
Description
1
Budget 2004 (AB 1 to 9 incl.)
Commitments
Payments
2
Preliminary Draft Budget 2005 (AL 1 to 3
incl.)
Commitments
Payments
3
Draft Budget Council
1st reading (AL 1 to 3 included)
Commitments
Payments
4
Draft Budget EP
1st reading (AL 1 to 3 included)
Commitments
Payments
5
Draft Budget Council
2nd reading
Commitments
Payments
5-4
Difference (amount)
Commitments
5/1
Difference (%)
Commit-ments
Payments
Payments
4. External action
01 - Economic and Financial Affairs
05 - Agriculture and Rural Development
06 - Energy and Transport
07 - Environment
11 - Fisheries
14 - Taxation and customs union
15 - Education and Culture
17 - Health and consumer protection
19 - External Relations, of which
Multilateral relations and general external
relations matters
Common Foreign and Security Policy
Human Rights and Democratisation
Relations with non-EU OCDE Countries
Relations with eastern Europe Caucasus and
Central Asian Republics
Relations with western Balkans
Relations with middle east and south
Mediterranean
Relations with latin America
Relations with Asia
Policy strategy and coordination
Others
20 - Trade
21 - Development and Relations with ACP
countries, of which
Development cooperation policy and sectorial
strategies
Relations with ACP, OCT and South Africa
Policy strategy and coordination
23 - Humanitarian Aid
Total 4
Margin
90.200.000
5.795.000
5.000.000
17.000.000
194.000.000
1.550.000
18.000.000
0
3.359.331.000
81.660.000
62.600.000
118.625.000
16.890.000
483.925.000
592.501.000
986.800.000
293.575.000
591.125.000
17.900.000
113.730.000
10.050.000
985.625.000
772.522.660
171.500.000
11.800.000
490.000.000
5.176.551.000
-94.551.000
119.638.000
5.795.000
1.985.000
14.455.000
200.276.638
1.743.000
18.400.000
0
3.103.160.000
87.500.000
62.600.000
102.625.000
16.890.000
486.200.000
624.750.000
774.550.000
268.315.000
506.000.000
17.800.000
155.930.000
11.378.000
961.627.340
713.225.000
196.000.000
13.500.000
493.000.000
4.950.907.978
84.200.000
5.920.000
5.000.000
16.000.000
202.000.000
1.700.000
19.000.000
0
3.326.280.000
86.010.000
55.000.000
97.500.000
17.000.000
488.080.000
474.500.000
1.048.673.000
295.900.000
623.000.000
21.600.000
119.017.000
10.700.000
1.008.200.000
786.086.000
166.000.000
15.200.000
490.000.000
5.169.000.000
-50.000.000
97.638.000
5.920.000
1.275.000
15.693.000
205.783.000
2.066.000
18.700.000
0
3.164.280.000
81.000.000
50.000.000
106.900.000
17.000.000
493.000.000
458.500.000
856.128.000
380.000.000
554.000.000
18.180.000
149.572.000
11.720.000
964.354.000
728.940.000
176.000.000
13.550.000
490.750.000
5.000.179.000
82.200.000
5.920.000
5.000.000
16.000.000
196.000.000
1.700.000
19.000.000
0
3.242.880.000
85.010.000
62.600.000
94.500.000
16.000.000
473.080.000
458.500.000
1.023.673.000
286.900.000
604.000.000
19.600.000
119.017.000
10.700.000
979.200.000
757.086.000
166.000.000
15.200.000
481.000.000
5.039.600.000
79.400.000
96.638.000
5.920.000
1.275.000
15.693.000
202.783.000
2.066.000
18.700.000
0
3.153.280.000
81.000.000
54.000.000
105.900.000
17.000.000
493.000.000
458.500.000
846.128.000
376.000.000
554.000.000
18.180.000
149.572.000
11.720.000
964.354.000
728.940.000
176.000.000
13.550.000
481.750.000
4.976.179.000
82.200.000
5.920.000
5.000.000
16.000.000
202.000.000
1.700.000
19.000.000
0
3.190.280.000
100.550.000
52.540.000
116.630.000
16.000.000
487.080.000
468.500.000
860.673.000
312.125.000
636.000.000
21.105.000
119.077.000
10.700.000
1.023.200.000
800.086.000
166.000.000
16.200.000
498.000.000
5.054.000.000
65.000.000
97.903.700
5.920.000
1.275.000
16.278.000
205.783.000
2.066.000
18.700.000
0
3.330.633.250
87.025.000
47.940.000
130.130.000
17.000.000
563.650.000
496.500.000
750.338.000
442.050.000
623.150.000
18.680.000
154.170.250
11.720.000
1.097.756.500
834.267.500
202.400.000
14.550.000
498.862.500
5.312.197.950
82.200.000
5.920.000
5.000.000
16.000.000
196.000.000
1.700.000
19.000.000
0
3.242.880.000
85.010.000
62.600.000
94.500.000
16.000.000
473.080.000
458.500.000
1.023.673.000
286.900.000
604.000.000
19.600.000
119.017.000
10.700.000
979.200.000
757.086.000
166.000.000
15.200.000
481.000.000
5.039.600.000
79.400.000
96.638.000
5.920.000
1.275.000
15.693.000
202.783.000
2.066.000
18.700.000
0
3.153.280.000
81.000.000
54.000.000
105.900.000
17.000.000
493.000.000
458.500.000
846.128.000
376.000.000
554.000.000
18.180.000
149.572.000
11.720.000
964.354.000
728.940.000
176.000.000
13.550.000
481.750.000
4.976.179.000
0
0
0
0
-6.000.000
0
0
0
52.600.000
-15.540.000
10.060.000
-22.130.000
0
-14.000.000
-10.000.000
163.000.000
-25.225.000
-32.000.000
-1.505.000
-60.000
0
-44.000.000
-43.000.000
0
-1.000.000
-17.000.000
-14.400.000
-1.265.700
0
0
-585.000
-3.000.000
0
0
0
-177.353.250
-6.025.000
6.060.000
-24.230.000
0
-70.650.000
-38.000.000
95.790.000
-66.050.000
-69.150.000
-500.000
-4.598.250
0
-133.402.500
-105.327.500
-26.400.000
-1.000.000
-17.112.500
-336.018.950
oo
-3,5%
4,1%
0,0%
-20,3%
-5,3%
-2,2%
-22,6%
3,7%
-2,3%
2,2%
9,5%
4,6%
6,5%
-0,7%
-2,0%
-3,2%
28,8%
-1,8%
-2,6%
-8,9%
2,2%
0,0%
-5,9%
1,0%
9,7%
5,6%
oo
1,6%
-7,4%
-13,7%
3,2%
0,7%
1,4%
-26,6%
9,2%
40,1%
9,5%
2,1%
-4,1%
3,0%
0,3%
2,2%
-10,2%
0,4%
-2,3%
0,5%
-19,2%
2,2%
-35,8%
8,6%
1,3%
18,5%
1,6%
14617/04 (Presse 322)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453414_0016.png
25.XI.2004
BUDGET PROCEDURE 2005
Description
1
Budget 2004 (AB 1 to 9 incl.)
Commitments
Payments
2
Preliminary Draft Budget 2005 (AL 1 to 3
incl.)
Commitments
Payments
3
Draft Budget Council
1st reading (AL 1 to 3 included)
Commitments
Payments
4
Draft Budget EP
1st reading (AL 1 to 3 included)
Commitments
Payments
5
Draft Budget Council
2nd reading
Commitments
Payments
5-4
Difference (amount)
Commitments
5/1
Difference (%)
Commit-ments
Payments
Payments
5. Administration
- Commission (excluding pensions)
- Pensions (all institutions)
Total Commission (incl. pensions)(S3)
- European Parliament (S1)
- Council (S2)
- Court of Justice (S4)
- Court of Auditors (S5)
- Economic and Social Committee (S6)
- Committee of the rRegions (S7)
- European Ombudsman (S8 A)
- European Data Protection Officer (S8 B)
Total Other institutions
Total 5
Margin
3.032.176.924
815.076.200
3.847.253.124
1.231.000.000
541.916.200
235.041.565
96.925.410
102.709.246
59.413.031
5.782.968
1.942.279
2.274.730.699
6.121.983.823
35.016.177
3.032.176.924
815.076.200
3.847.253.124
1.231.000.000
541.916.200
235.041.565
96.925.410
102.709.246
59.413.031
5.782.968
1.942.279
2.274.730.699
6.121.983.823
3.141.317.080
865.927.000
4.007.244.080
1.272.000.000
579.800.000
233.550.850
110.364.700
105.786.938
61.926.044
7.435.858
2.889.142
2.373.753.532
6.380.997.612
-20.997.612
3.141.317.080
865.927.000
4.007.244.080
1.272.000.000
579.800.000
233.550.850
110.364.700
105.786.938
61.926.044
7.435.858
2.889.142
2.373.753.532
6.380.997.612
3.087.054.051
865.927.000
3.952.981.051
1.272.000.000
568.343.403
227.196.872
106.740.579
103.430.125
59.875.396
7.018.926
2.842.305
2.347.447.606
6.300.428.657
59.571.343
3.087.054.051
865.927.000
3.952.981.051
1.272.000.000
568.343.403
227.196.872
106.740.579
103.430.125
59.875.396
7.018.926
2.842.305
2.347.447.606
6.300.428.657
3.127.873.309
864.227.000
3.992.100.309
1.272.000.000
568.343.403
232.346.872
108.560.579
104.643.125
60.813.051
7.408.926
2.879.305
2.356.995.261
6.349.095.570
10.904.430
3.127.873.309
864.227.000
3.992.100.309
1.272.000.000
568.343.403
232.346.872
108.560.579
104.643.125
60.813.051
7.408.926
2.879.305
2.356.995.261
6.349.095.570
3.087.054.051
865.927.000
3.952.981.051
1.272.000.000
568.343.403
227.196.872
106.740.579
103.430.125
59.875.396
7.018.926
2.842.305
2.347.447.606
6.300.428.657
59.571.343
3.087.054.051
865.927.000
3.952.981.051
1.272.000.000
568.343.403
227.196.872
106.740.579
103.430.125
59.875.396
7.018.926
2.842.305
2.347.447.606
6.300.428.657
-40.819.258
1.700.000
-39.119.258
0
0
-5.150.000
-1.820.000
-1.213.000
-937.655
-390.000
-37.000
-9.547.655
-48.666.913
-40.819.258
1.700.000
-39.119.258
0
0
-5.150.000
-1.820.000
-1.213.000
-937.655
-390.000
-37.000
-9.547.655
-48.666.913
1,8%
6,2%
2,7%
3,3%
4,9%
-3,3%
10,1%
0,7%
0,8%
21,4%
46,3%
3,2%
2,9%
1,8%
6,2%
2,7%
3,3%
4,9%
-3,3%
10,1%
0,7%
0,8%
21,4%
46,3%
3,2%
2,9%
6. Reserves
01 - Economic and Financial Affairs
31 - Reserves (Emergency Aid)
Total 6
Margin
221.000.000
221.000.000
442.000.000
0
221.000.000
221.000.000
442.000.000
223.000.000
223.000.000
446.000.000
0
223.000.000
223.000.000
446.000.000
223.000.000
223.000.000
446.000.000
0
223.000.000
223.000.000
446.000.000
223.000.000
223.000.000
446.000.000
0
223.000.000
223.000.000
446.000.000
223.000.000
223.000.000
446.000.000
0
223.000.000
223.000.000
446.000.000
0
0
0
0
0
0
0,9%
0,9%
0,9%
0,9%
0,9%
0,9%
7. Preaccession strategy
05 - Agriculture and Rural Development (SAPARD)
13 - Regional Policy (ISPA)
15 - Education and Culture
22 - Enlargement, of which
Pre-accessing aid CEEC
Pre-accessing aid — Turkey
Economic development of the Turkish Cypriot
Community
Total 7
Margin
226.700.000
454.261.220
2.500.000
1.049.800.000
807.200.000
242.600.000
0
1.733.261.220
1.721.738.780
401.800.000
658.000.000
2.500.000
1.793.900.000
1.601.600.000
192.300.000
0
2.856.200.000
250.300.000
525.700.000
2.500.000
1.296.500.000
896.300.000
286.200.000
114.000.000
2.075.000.000
1.397.000.000
541.500.000
703.750.000
2.500.000
1.977.340.000
1.649.000.000
301.500.000
26.840.000
3.225.090.000
250.300.000
525.700.000
2.500.000
1.302.500.000
896.300.000
286.200.000
120.000.000
2.081.000.000
1.391.000.000
431.500.000
703.750.000
2.500.000
1.887.340.000
1.649.000.000
211.500.000
26.840.000
3.025.090.000
250.300.000
525.700.000
2.500.000
1.302.500.000
896.300.000
286.200.000
120.000.000
2.081.000.000
1.391.000.000
579.000.000
808.750.000
2.500.000
2.231.440.000
1.882.100.000
322.500.000
26.840.000
3.621.690.000
250.300.000
525.700.000
2.500.000
1.302.500.000
896.300.000
286.200.000
120.000.000
2.081.000.000
1.391.000.000
431.500.000
703.750.000
2.500.000
1.887.340.000
1.649.000.000
211.500.000
26.840.000
3.025.090.000
0
0
0
0
0
0
0
0
-147.500.000
-105.000.000
0
-344.100.000
-233.100.000
-111.000.000
0
-596.600.000
oo
20,1%
10,4%
15,7%
0,0%
24,1%
11,0%
18,0%
oo
5,9%
7,4%
7,0%
0,0%
5,2%
3,0%
10,0%
8. Compensations
- Compensations
Total 8
Margin
1.409.545.056
1.409.545.056
454.944
111.404.387.853
4.203.612.147
43.190.416.176
68.213.971.677
99.806.602.380
11.747.397.620
43.244.750.814
56.561.851.566
1.409.545.056
1.409.545.056
1.304.988.996
1.304.988.996
11.004
117.224.517.172
2.369.482.828
46.536.555.944
70.687.961.228
109.371.754.451
4.863.245.549
46.562.574.944
62.809.179.507
1,03%
1.304.988.996
1.304.988.996
1.304.988.996
1.304.988.996
11.004
116.175.308.217
3.418.691.783
45.744.226.944
70.431.081.273
105.249.745.496
8.985.254.504
45.785.245.944
59.464.499.552
0,99%
1.304.988.996
1.304.988.996
1.304.988.996
1.304.988.996
11.004
117.393.440.630
2.200.559.370
46.793.901.594
70.599.539.036
111.294.335.793
2.940.664.207
46.835.436.294
64.458.899.499
1,05%
1.304.988.996
1.304.988.996
1.304.988.996
1.304.988.996
11.004
116.193.108.217
3.400.891.783
45.743.787.944
70.449.320.273
105.267.545.496
8.967.454.504
45.784.806.944
59.482.738.552
0,99%
-1.050.113.650
-150.218.763
-1.050.629.350
-4.976.160.947
5,9%
3,3%
5,9%
5,2%
-1.200.332.413
-6.026.790.297
4,30%
5,47%
1.304.988.996
1.304.988.996
0
0
0
0
-7,4%
-7,4%
-7,4%
-7,4%
General Total
Margin
of which compulsory expenditure
of which non-compulsory expenditure
Appropriations for payment as % of GNI
14617/04 (Presse 322)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453414_0017.png
25.XI.2004
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Kommissionens meddelelse om clearing og afvikling -
Rådets konklusioner*
Rådet vedtog følgende konklusioner:
1.
"Rådet noterer sig med tilfredshed det initiativ, Kommissionen har taget til at fremsætte en
meddelelse om clearing og afvikling
1
. Effektiv, omkostningseffektiv og sikker grænse-
overskridende clearing og afvikling af værdipapirtransaktioner i et konkurrencepræget mil-
jø i Den Europæiske Union vil være et betydningsfuldt skridt hen imod gennemførelse af
det indre marked for finansielle tjenesteydelser og dermed hen imod opfyldelse af målene i
Lissabon-strategien. Det er derfor af stor betydning for Kommissionen, medlemsstaterne
og den berørte sektor, at der noteres fremgang på dette område.
Rådet noterer sig med tilfredshed oprettelsen af rådgivnings- og tilsynsgruppen for clearing
og afvikling (Cesame). Denne gruppe får den vigtige opgave at støtte og koordinere afskaf-
felsen af de hindringer, der er identificeret i Giovannini-rapporterne, og som den private
sektor har ansvaret for. Cesame-Gruppen bør arbejde tæt sammen med de offentlige myn-
digheder.
Giovannini-gruppen har identificeret adskillige væsentlige hindringer for effektiv grænse-
overskridende clearing og afvikling, som de offentlige myndigheder må tage fat om. Rådet
er enigt med Kommissionen i, at retlige og skattemæssige hindringer ikke bør hæmme ef-
fektiv og sikker grænseoverskridende clearing og afvikling. Kommissionen vil oprette eks-
pertgrupper, der skal behandle de juridiske og skattemæssige spørgsmål. Disse grupper
skal fokusere på ovennævnte hindringer, analysere de nuværende retssystemer samt mind-
ske den juridiske usikkerhed og reducere omkostningerne, især de omkostninger, der er
forbundet med at skulle overholde yderligere bestemmelser som følge af forskellene i de
nationale retlige, administrative og skattemæssige ordninger. Rådet understreger, at rets-
sikkerhedsaspekterne er en forudsætning for den nødvendige investorbeskyttelse og ska-
belsen af et stabilt marked, hvor de grænseoverskridende backoffice-omkostninger kan bli-
ve reduceret.
2.
3.
1
dok. 9224/04 EF 23 ECOFIN 169.
14617/04 (Presse 322)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453414_0018.png
25.XI.2004
4.
Rådet er endvidere enigt med Kommissionen i, at forskelle i de nationale reguleringsord-
ninger kan hæmme udviklingen af effektive og sikre grænseoverskridende clearing- og af-
viklingssystemer i EU. Rådet mener, at det kan være hensigtsmæssigt at indføre adgangs-
rettigheder og valgfrihed og opstille fælles rammer for regulering og tilsyn med henblik på
at skabe fri bevægelighed for tjenesteydelser og nå ovennævnte mål. De offentlige foran-
staltninger bør følge en funktionel metode baseret på præcise funktionelle definitioner med
det formål at sikre ensartede spilleregler for alle markedsdeltagere, uden at der indføres
nogen specifik markedsstruktur eller institutionel struktur.
Rådet noterer sig med tilfredshed, at Kommissionen agter at fremlægge en udførlig konse-
kvensanalyse for hvert af hovedelementerne i sine planlagte forslag til regulering. Denne
konsekvensanalyse, herunder en kvantitativ cost-benefit-analyse, baseret på et ikke-retligt
dokument, hvori der redegøres nærmere for Kommissionens forslag, bør omfatte alle rele-
vante aspekter af forslaget, herunder navnlig den potentielle omkostningsreduktion ved at
fjerne alle de hindringer, Giovannini-gruppen har identificeret, virkningen på systemer for
direkte ejede værdipapirer og samspillet mellem de forskellige systemer for værdipapirbe-
siddelse, fri adgang og valgfrihed, fælles rammer for regulering og tilsyn samt gennemfø-
relse af passende styringsordninger. Kommissionen bør i fremtidige forslag tage hensyn til
resultatet af konsekvensanalysen af reguleringen. Det kan overvejes at foretage eventuelle
tilpasninger af tilsynsordningerne baseret på princippet om hjemstatskontrol, samtidig med
at der sikres en effektiv koordinering mellem de berørte myndigheder, ligesom der bør ta-
ges hensyn til risiciene for så vidt angår alle de relevante markeders stabilitet.
Rådet opfordrer Kommissionen til at fremlægge en sådan udførlig konsekvensvurdering
baseret på et ikke-retligt dokument, hvori der redegøres nærmere for Kommissionens for-
slag. Konsekvensvurderingen forventes at blive forelagt i efteråret 2005."
5.
6.
14617/04 (Presse 322)
18
DA