Europaudvalget 2004-05 (1. samling), Finansudvalget 2004-05 (1. samling)
2623 - økofin Bilag 2, FIU Alm.del Bilag 33
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
15. november 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 19. november 2004
– dagsordenspunkt rådsmøde (økonomi- og finansministre - budget) den 25.
november 2004 – vedlægges Finansministeriets notat vedrørende dagsor-
denspunkt 2.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
119685_0002.png
2
10. Novem
F7 SHE
Notat til Folketingets Europaudvalg
Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 11 til EU’s budget
for 2004
1. Baggrund og indhold
Kommissionen har fremlagt et foreløbigt forslag til ændringsbudget nr. 11 til EU’s
budget for 2004 (SEC (2004) 1234).
Forslaget indebærer tre justeringer af EU's budget for 2004:
en opjustering af betalingsbevillingerne under kategori 2, strukturforanstaltnin-
ger på 3,4 mia. euro
en nedjustering af bevillingerne under kategori 1.a. landbrug (markedsordninger
mv.) på 1,1 mia. euro.
en opjustering af de forventede såkaldt ”traditionelle egne indtægter” (primært
told) på 1,3 mia. euro.
Nettoeffekten af de tre justeringer er en merudgift på 1,0 mia. euro i forhold til det
hidtil forudsatte (det vedtagne 2004-budget samt de hidtil vedtagne ændringsbud-
getter),
jf. tabel 1.
Tabel 1. Justeringer i ændringsbudget 11 til EU's budget for 2004
Opjustering på strukturfondsområdet
Nedjustering på landbrugsområdet
Opjustering af traditionelle egne indtægter
Behov for ekstra indtægter fra medlemsstaterne
3,4
-1,1
-1,3
1,0
Merudgiften vil skulle finansieres gennem ekstra bidrag fra medlemslandene.
Baggrunden for forslaget er, at Kommissionen i 2004 har konstateret en væsentligt
højere udnyttelse af forpligtelserne på strukturfondsområdet i forhold til tidligere
år. Ved udgangen af september 2004 var der således udbetalt ca. 75 pct. af de afsat-
te midler mod 50-60 pct. på samme tidspunkt de sidste to år. Kommissionen anfø-
rer, at den stigende bevillingsudnyttelse bl.a. skyldes, at man har gennemført en
række simplificeringstiltag.
På baggrund af bl.a. erfaringer med betalingernes fordeling over året samt informa-
tioner om implementeringsrater fra medlemsstaterne estimerer Kommissionen, at
der er behov for at øge betalingsbevillingerne under kategori 2, strukturfondsforan-
staltninger fra 30,8 mia. euro til 34,2 mia. euro – dvs. en forhøjelse på 3,4 mia. euro.
Kommissionen oplyser, at størstedelen af de ekstra midler kan henføres til forbed-
ret implementering for forpligtelser indgået i tidligere år.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Kommissionen henviser til, at budgetmyndigheden (Rådet og Parlamentet) i for-
bindelse med Rådets anden læsning af EU's budget for 2004 (nov. 2003) afgav en
erklæring, hvori man opfordrede Kommissionen til at fremsætte et ændringsbudget
i 2004, hvis det skulle vise sig, at de afsatte betalingsbevillinger var utilstrækkelige.
1,1 mia. euro af dette merforbrug på 3,4 mia. euro kan dog finansieres inden for
EU's budget ved omprioritering fra landbrugsområdet til strukturfondsområdet.
Kommissionen forventer således en underudnyttelse af de afsatte bevillinger under
landbrugets markedsordninger pga. generelt gunstige markedsforhold - især i sekto-
rerne for korn, sukker, bomuld, vin, mælk og kød.
Desuden forventer Kommissionen på baggrund af udviklingen i årets første ni må-
neder, at EU's ”traditionelle egne indtægter” – dvs. især told og landbrugsafgifter – i
2004 vil udgøre 12,4 mia. euro, hvilket er er 1,2 mia. euro mere end hidtil forudsat.
Denne yderligere indtægt på 1,2 mia. euro indebærer en tilsvarende reduktion i mer-
forbruget på 3,4 mia. euro.
Samlet set indebærer Kommissionens forslag således, at EU's budget for 2004 skal
tilføres yderligere 1,0 mia. euro i 2004,
jf. tabel 1.
2. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Da der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles på
EU-niveau, og regeringen skønner således, at det er i overensstemmelse med nær-
heds- og proportionalitetsprincippet.
3. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget vil isoleret set indebære et dansk merbidrag til EU’s bud-
get for 2004 på ca. 150 mio. kr.
Der er på finansloven for 2004 budgetteret med et samlet dansk EU-bidrag på 15,1
mia. kr. i 2004. Der er i løbet af året vedtaget en række tillægs- og ændringsbudget-
ter. Med vedtagelsen af det aktuelle forslag, forventes det danske bidrag til EU’s
budget i 2004 at udgøre ca. 14,7 mia. kr. Dette beløb vil kunne ændre sig yderligere,
hvis der i løbet af 2004 vedtages nye tillægs- og ændringsbudgetter, hvilket dog ikke
forventes.
4. Forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Ændringsbudget nr. 11 har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.