Europaudvalget 2004-05 (1. samling), Finansudvalget 2004-05 (1. samling)
2623 - økofin Bilag 4, FIU Alm.del Bilag 37
Offentligt
emmerne af Folketingets Europaudvalg
res stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
18. november 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 19. november
2004 – dagsordenspunkt rådsmøde (økonomi- og finansministre - budget)
den 25. november 2004 – vedlægges Finansministeriets notat vedrørende
dagsordenspunkt 3.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
122369_0002.png
17. novem
7. kontor G
J.nr. 51-28
Aktuelt notat
om ECOFIN-mødet den 25. november 2004: Revisionsrettens
årsberetning for 2003
1. Baggrund og indhold
På ECOFIN den 25. november 2004 ventes Revisionsretten at præsentere årsbe-
retningen for regnskabsåret 2003 med tilhørende revisionserklæring. Revisionsret-
tens årsberetning blev forelagt for Europa-Parlamentets Budgetkontroludvalg den
15. november, hvorefter beretningen blev præsenteres for offentligheden den 16.
november.
ECOFIN forventes at tage Revisionsrettens præsentation af årsberetningen
til efterretning. Herefter vil beretningen blive behandlet i Rådets Budgetud-
valg og Coreper med henblik på udarbejdelse af henstilling fra Rådet til Eu-
ropa-Parlamentet om meddelelse af decharge til Kommissionen for gennem-
førelsen af budgettet, jf. artikel 276 i EF-traktaten. Henstillingen forventes
behandlet på møde i ECOFIN i marts 2005. Det bemærkes, at Rådet træffer
afgørelse med kvalificeret flertal.
Det er Europa-Parlamentet, der træffer afgørelse om decharge til Kommissionen
for gennemførelsen af budgettet, jf. artikel 276, stk. 2 i EF-traktaten. Kommissio-
nen skal efterfølgende træffe alle egnede foranstaltninger til at efterkomme be-
mærkningerne i såvel Parlamentets afgørelse som Rådets henstilling om decharge,
jf. artikel 276, stk. 3 i EF-traktaten.
Revisionsrettens årsberetning
Generelt om årsberetningen og revisionserklæringen
Revisionsrettens årsberetning, der omhandler samtlige indtægter og udgifter i
Fællesskabet, offentliggøres efter hvert regnskabsårs afslutning. Beretningen
har forinden været oversendt til Fællesskabets øvrige institutioner med hen-
blik på indhentning af besvarelser til Revisionsrettens bemærkninger, jf. arti-
kel 248, stk. 4 i EF-traktaten.
Som en vigtig del af beretningsarbejdet har Revisionsretten siden 1995 afgivet en
revisionserklæring til Europa-Parlamentet og Rådet til brug for disse institutioners
behandling af EF’s regnskab og dermed Kommissionens gennemførelse af budget-
tet, jf. også EF-traktatens artikel 248, stk. 1. Revisionserklæringen omtales typisk
som DAS’en, der er en forkortelse for ”la déclaration d’assurance”, som direkte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
122369_0003.png
3
oversat betyder forsikrings- eller sikkerhedserklæringen. Erklæringen hviler på Revi-
sionsrettens kontrol af regnskabernes rigtighed og de underliggende transaktioners
lovlighed og formelle rigtighed.
Regnskabernes rigtighed
Formålet med det revisionsarbejde, Retten udfører for at kunne afgive en erklæring
om regnskabernes rigtighed, er at få rimelig sikkerhed for, at alle Fællesskabets ind-
tægter og udgifter og hele dets formue er registrerede, og at regnskaberne giver et
retvisende billede af den finansielle stilling ved regnskabsårets udgang. I den for-
bindelse efterprøves følgende aspekter ved regnskaberne: Fuldstændighed, faktisk
forekomst (herunder tilstedeværelse og ejendomsret), målbarhed (herunder værdi-
ansættelse), regnskabsopstilling samt offentliggørelse.
I revisionserklæringen for regnskabsåret 2003 anfører Revisionsretten, at
regnskabet - med visse reservationer grundet svagheder ved Kommissionens
regnskabsførelse - generelt giver et retvisende billede af Fællesskabernes ind-
tægter og udgifter samt dets finansielle stilling ved regnskabsårets udgang.
Retten bemærker som tidligere, at det regnskabssystem, der er anvendt ved
opstillingen af regnskabet for 2003, ikke er udformet til at sikre, at alle aktiver
og passiver opgøres. Den 17. december 2002 vedtog Kommissionen en
handlingsplan for modernisering af De Europæiske Fællesskabers regnskabs-
system, som skulle være klar til brug fra 1. januar 2005. Retten noterer sig
dog, at det vil kræve en betydelig indsats fra de organers side, hvis regnskaber
skal konsolideres, før alle de nye regnskabsregler og de nye kontoplaner vil
kunne anvendes fuldt ud.
De underliggende transaktioners lovlighed og formelle rigtighed
Formålet med det revisionsarbejde, Retten udfører for at kunne afgive en erklæring
om de underliggende transaktioners lovlighed og formelle rigtighed, er at tilveje-
bringe tilstrækkeligt mange direkte og indirekte revisionsbeviser som dokumentati-
on for, at de transaktioner, der ligger til grund for regnskaberne, er i overensstem-
melse med de gældende regler og kontrakter, og at beløbet for disse transaktioner er
beregnet korrekt. I den forbindelse efterprøves, om de enkelte transaktioner er
gennemført i overensstemmelse med den gældende lovgivning, og om der på det
givne tidspunkt var bevillinger på budgettet til at dække transaktionen.
I revisionserklæringen for regnskabsåret 2003 noterer Revisionsretten de frem-
skridt, Kommissionen har gjort med hensyn til reformen af sit interne kontrolsy-
stem, og bemærker denne reforms positive indvirkning på lovligheden og den for-
melle rigtighed af de transaktioner, som Kommissionen forvalter direkte, selv om
der endnu skal gøres en indsats for at få reformen til at fungere i praksis.
Retten konstaterer endvidere, at Kommissionen i sin sammenfatning af generaldi-
rektoraternes og tjenesternes årlige aktivitetsrapporter for 2003 for første gang
fremlægger en analyse af den sikkerhed, som kontrol- og overvågningssystemerne
giver for, at de underliggende transaktioner er lovlige og formelt rigtige. Denne
analyse bekræftes generelt af Rettens revisionsarbejde, jf. nedenfor.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
122369_0004.png
4
Endelig bemærker Retten, at transaktionerne i forbindelse med delt forvaltning eller
decentraliseret forvaltning og indirekte centraliseret forvaltning er behæftet med fejl
med væsentlig indvirkning, og der skal gøres en større indsats for at sikre, at kon-
trol- og overvågningssystemerne faktisk kommer til at fungere, så man bedre kan
styre de risici, der er forbundet med disse transaktioner.
På baggrund af resultaterne af revisionen anfører Retten i sin erklæring, at de trans-
aktioner, der ligger til grund for regnskabet for 2003, som helhed betragtet er lovli-
ge og formelt rigtige, for så vidt angår hele indtægtssiden, alle indgåede forpligtelser
samt betalingerne inden for det administrative område.
Hvad angår de øvrige betalinger konstaterer Retten:
a) Der er igen fejl
1
, som har indvirket væsentligt på de betalinger, der er foretaget
på landbrugsområdet (EUGFL, Garantisektionen). Der er mindre risiko for fejl
i forbindelse med markafgrøder, end når der er tale om dyrepræmier, hvorimod
de andre udgiftskategorier, som ikke er omfattet af det integrerede forvaltnings-
og kontrolsystem (IFKS), er forbundet med større risiko samtidigt med, at de
kontrolleres mindre effektivt. Det gælder for alle landbrugsudgifter, at der fort-
sat bør ske forbedringer, således at de omfattende svigt, der blev konstateret i
kontrol- og overvågningssystemerne, kan afhjælpes.
b) For strukturfondene gælder det, at der fortsat er svagheder i de systemer i med-
lemsstaterne, som skal sikre, at gennemførelsen af fællesskabsbudgettet overvå-
ges og kontrolleres, og det betyder, at betalingerne fortsat er behæftet med den
samme type fejl som i de foregående år, og at fejlfrekvensen er lige så høj.
c) For de interne politikkers vedkommende er de forbedringer, der blev konstate-
ret i kontrol- og overvågningssystemerne, endnu ikke tilstrækkelige til, at man
kan undgå væsentlige fejl i betalingerne med hensyn til lovlighed og formel rig-
tighed. For så vidt angår rammeprogrammerne for forskning er der risiko for, at
fejlene bliver ført videre, hvis de regler, der gælder for disse programmer, ikke
laves om.
d) For så vidt angår foranstaltningerne udadtil er der fortsat relativt mange fejl
med hensyn til lovlighed og formel rigtighed hos de organer, som gennemfører
projekterne, og i selve projekterne. 2003 var i princippet det sidste år i decentra-
1
Revisionsretten d efinerer fejl som transaktioner, som er bogført u korrekt, eller som
ikke er i overensstem m else m ed gæld end e love og forskrifter. Der sond res i øvrigt m el-
lem to typ er af fejl: Su bstansfejl, d er ind virker p å beløbene for d e transaktioner, som
ligger til gru nd for betalingerne, og form elle fejl u d en kvantificerbar beløbsm æ ssig ef-
fekt p å d e u nd erliggend e transaktioner.
Retten har tid ligere u nd erstreget, at konstatered e fejl ikke kan anvend es som in d ikator
for om fanget af form od et eller konstateret svig (forsætlig hand ling eller u nd lad else)
m od fællesskabsbu d gettet, id et svig er en krim inel ad færd , d er først kan kvalificeres
som såd an efter en retlig p roced u re. I d e tilfæld e, hvor d er fo retages fejlu d betalinger, er
d er d erfor p rim ært tale om , at d en økonom iske for valtning og kontrollen herm ed ikke
fu ngerer effektivt nok.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
liseringsprocessen, og det er derfor af altafgørende betydning, at de elementer
bliver operationelle, som er nødvendige for, at man kan overvåge og kontrollere
systemerne og udgifterne, da der stadig er behov for forbedring på dette områ-
de.
e) Hvad angår førtiltrædelsesstøtten har de svigt i kontrol- og overvågningssyste-
merne, som allerede blev konstateret i 2002, givet sig udslag i fejl og forøget ri-
siko, hvilket indvirker på transaktionernes lovlighed og formelle rigtighed.
Årsberetning for regnskabsåret 2003, der som indledningsvist nævnt først
blev offentliggjort den 16. november 2004, vil blive analyseret nærmere med
henblik på at kortlægge arten og omfanget af Revisionsrettens kritiske be-
mærkninger samt udviklingen heri.
2. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Dechargeproceduren vedrørende Kommissionens gennemførelse af budget-
tet foretages på fællesskabsniveau og er derfor i overensstemmelse med nær-
heds- og proportionalitetsprincippet.
3. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Rådets behandling af Revisionsrettens årsberetning har ingen lovgivnings-
mæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
4. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.