Europaudvalget 2004-05 (1. samling), Finansudvalget 2004-05 (1. samling)
2623 - økofin Bilag 5, FIU Alm.del Bilag 38
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
18. november 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 19. november 2004
vedrørende rådsmøde (økonomi- og finansministre – budget) den 25. no-
vember 2004 - dagsordenspunkt 1 - vedlægges Finansministeriets notat ved-
rørende landbrugsudgifterne på EU’s budget i 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
122366_0002.png
2
18. novem
F7 SHE
Landbrugsudgifterne på EU's budget i 2005
Kommissionens oprindelige budgetforslag
I Kommissionens budgetforslag for EU's budget for 2005 (maj) stiger
de samlede forpligtelsesbevillinger på landbrugsområdet med 3,9 mia. euro – eller ca. 8,3
pct. - i forhold til 2004,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Forslag til budget-2005 for kategori 1 (landbrug)
(mio. euro)
Budget 2004 Kommissio-
Forskel
nens forslag for 2004-2005 (Eu-
2005
ro)
Forpligtelsesbevillinger
Ud giftskategori 1a:
Marked sord ninger m .v.
Udgiftskategori 1b:
Udvikling af landdistrikter
Den fælles land bru gsp olitik i
alt
Forskel
2004-2005
(pct.)
40.245
6.536
46.781
43.835
6.841
50.676
3.589
305
3.894
8,9 pct.
4,7 pct.
8,3 pct.
Denne stigning på 3,9 mia. euro kan henføres til en række forhold,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Baggrunden for stigningen fra 2004 til 2005
(Mio. euro)
- 2003-landbrugsreformen
1,3
- udvidelsen (indfasning af direkte støtte til nye lande)
1,4
- Tilbagevenden til ”normale markedsbetingelser”
0,4
- valutakursudsving (stigende euro-kurs)
0,2
- udvikling af landdistrikter
0,3
- andet
0,3
I alt
3,9
* Der blev i 2003 udbetalt ”tørkeforskud” på ca. 400 mio. euro, som eller skulle have været udbetalt i
2004. Udbetalingerne i 2004 er derfor tilsvarende lavere.
Stigningen på 1,3 mia. euro vedr. 2003-landbrugsreformen skyldes en omlægning af støt-
ten under kategori 1a, markedsstøtte fra pris- og eksportstøtte til direkte støtte. Denne
omlægning bestod dels i en fremrykning af en allerede vedtaget omlægning for mælke-
sektoren (vedtaget i 1999 forbindelse med Agenda 2000) fra 2006 til 2005 og dels i en ny
omlægning for sektorerne ris, nødder, korn mv.
Af de 1,3 mia. euro kan ca. 1 mia. euro henføres til fremrykningen af den i 1999 beslut-
tede mælkereform fra 2006 til 2005 (stigningen i udgifterne hertil var oprindeligt forven-
tet fra 2005 til 2006 – frem for som nu fra 2004 til 2005), mens de resterende ca. 0,3 mia.
euro kan henføres til de andre sektorer (ris, nødder, korn mv.).
Kommissionens ændringsforslag
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
122366_0003.png
3
I lighed med tidligere år har Kommissionen i oktober fremsat et ændrings-
forslag til sit oprindelige budgetforslag for landbrugsområdet i lyset af opda-
terede skøn for priser, produktionsmængder, valutakurser mv.
Ændringsforslaget indebærer en nedjustering af landbrugsudgifterne i kategori 1a
med 224 mio. euro i forhold til det oprindelige budgetforslag fra maj. Nedjusterin-
gen dækker over en række modsatrettede tendenser, men skyldes især forventninger
om mere gunstige markedsforhold - og dermed lavere udgifter - i mælkesektoren,
samt lavere støttebehov i sektorerne for sukker- og olivenolie. For mælkesektoren
er der isoleret set tale om en reduktion på ca. 0,4 mia. euro. Denne reduktion kan i
princippet fradrages udgifterne fra 2003-landbrugsreformen i 2005, som dermed
bliver ca. 0,9 mia. euro i stedet for ca. 1,3 mia. euro.
Rådets anden læsning
Det forventes, at Rådet for landbrugsudgifternes vedkommende
ved sin anden læsning af EU's budget for 2005 vil fastholde resultatet fra sin første
læsning – nemlig en reduktion på 1,0 mia. euro i forhold til Kommissionens oprin-
delige budgetforslag. Reduktionen er begrundet i størrelsen af det historisk konsta-
terede underforbrug på området samt et ønske om, at landbrugsbevillingerne skal
være realistiske.
Hvis den af Rådet foreslåede reduktion realiseres – og det gør den formentlig, da
Rådet har sidste ord på landbrugsområdet – vil stigningen i EU's landbrugsudgifter
fra 2004 til 2005 kun blive ca. 2,9 mia. euro.
I denne situation vil de samlede udgifter vedr. 2003-reformen i 2005 tilsvarende
skønnes at udgøre højst 0,9 mia. euro, hvoraf ca. 0,6 mia. euro vil vedrøre mælke-
sektoren.
Når der renses for effekterne af udvidelsen, fremrykningen af den allerede vedtagne
mælkereformen fra 2006 til 2005 samt valutakursudsving stiger udgifterne under
kategori 1a, markedsstøtte
ikke
fra 2004 til 2005,
jf. tabel 3.
Dette er opgjort i løben-
de priser. Realt er der således tale om et fald.
Tabel 3. Vækst i landbrugsudgifterne renset for fremrykning og udvidelse mv.
(Mio. euro)
Forventet stigning i Rådets anden læsning
Heraf vedr. kategori 1a. markedsstøtte
Renset for
- fremrykning af mælkereform
- Tilbagevenden til ”normale markedsbetingelser”
- udvidelsen
- valutaudsving
Underliggende vækst (i løbende priser)
2,9
2,6
-0,6
-0,4
-1,4
-0,2
0