Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
2624 - konkurrenceevne Bilag 7
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
3. december 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Økonomi- og Er-
hvervsministeriets redegørelse for rådsmøde (konkurrenceevne) den 25. no-
vember 2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
30. november 2004
Eksp.nr. 157632
/SBC
Referat fra rådsmødet (Konkurrenceevne) den 25. november 2004
1.
Den aktuelle økonomiske situation
Efter introduktion af Kommissionen og på baggrund af ministrenes uformel-
le middagsdrøftelse den 24. november 2004 fremlagde formandskabet for-
mandskabskonklusioner. Heri gav formandskabet bl.a. udtryk for, at Rådet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
havde bakket op om Kommissionens konkurrenceevnepakke, at Rådet havde
støttet det videre arbejde med at skabe bedre rammevilkår for den europæi-
ske automobilindustri, og at Rådet i forbindelse med forberedelsen af indspil
til forårstopmødet i 2005 ville tage udgangspunkt i bl.a. konkurrenceevne-
pakken.
2. Lissabon-processen: Rapport fra højniveaugruppen (Kok-rapporten)
Formandskabet redegjorde for ministrenes uformelle middags- og frokost-
drøftelse. Der havde været en bred støtte til Kok-rapporten, og drøftelserne
havde bl.a. omhandlet, at Konkurrenceevnerådet skulle spille en vigtig rolle
vedrørende konkurrenceevneaspekterne og bidrage aktivt til forårstopmødet
– særligt om udviklingen af vidensamfundet, det indre marked og konkurren-
ceevne samt forretningsbetingelserne i Europa. Under det kommende lu-
xembourgske formandskab vil der skulle udarbejdes et ”key issue paper”,
som Rådet skal spille ind til forårstopmødet.
3.
Rådskonklusioner om bedre regulering
Rådskonklusionerne og listen over regelforenklingsforslag blev vedtaget.
Formandskabet bemærkede, at regelforenkling ikke vedrørte forslagenes sub-
stans eller de politiske målsætninger. Luxembourg og UK tilkendegav, at em-
net ville blive prioriteret under deres formandskaber. Danmark erklærede sig
enige i behovet for at forenkle EU’s regler, men at det var vigtigt, at beskyt-
telsesniveauet for sundhed, forbrugere og miljø ikke blev reduceret.
4. Direktivforslag om tjenesteydelser i det indre marked
Formandskabet fremlagde på baggrund af ministrenes uformelle frokostdrøf-
telse formandskabskonklusioner. Heri gav formandskabet udtryk for, at der
var enighed om, at forslaget var et nøgleelement i Lissabonstrategien, at der
var behov for et indre marked for tjenesteydelser, at forslaget ville fremme
den økonomiske vækst, at der var behov for at få præciseret forslaget, herun-
der undtagelserne omkring sundhed, miljø, skat og monopoler, samt at ad-
ministrativt samarbejde og forenkling var afgørende for at opnå et velfunge-
rende marked, og for at oprindelseslandsprincippet kunne anvendes effektivt.
Oprindelseslandsprincippet havde også været drøftet, og en række medlems-
stater støttede princippet som en essentiel del af forslaget. Ved den efterføl-
gende korte debat på rådsmødet bemærkede Danmark, at der var behov for
en del arbejde og løsning af alvorlige problemer, før oprindelseslandsprincip-
pet kunne accepteres. Luxembourg og UK tilkendegav, at forslaget vil få høj
prioritet under deres formandskaber.
5. Forslag til ny kemikalieregulering (REACH)
Rådet havde en drøftelse af tre emner: Konsekvensvurderinger, OSOR og
øgede datakrav til lav-volumen stoffer. I relation til drøftelsen af konse-
kvensvurderinger blev bl.a. konklusionerne fra den afholdte workshop om at
reducere omkostningerne – især for SMV’erne – fremhævet. I relation til
OSOR blev dens fortræffeligheder fremhævet, herunder at systemet bl.a. var
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
mindre bureaukratisk, indebar væsentlige økonomiske besparelser og havde
stor effekt på nedbringelsen af antallet af dyreforsøg. Vedrørende øgede da-
takrav til lav-volumen stoffer argumenterede Danmark for øgede datakrav -
især om giftighed og bionedbrydelighed - af hensyn til sundheden og miljøet,
og fremhævede, at omkostningerne ved øgede datakrav kunne begrænses
bl.a. gennem fokusering af datakravene for de mest nødvendige samt ved
brug af OSOR’s. Formandskabet afrundede debatten med at præsentere og
få vedtaget rådskonklusioner, der opsummerede debatten.
6. Direktivforslag om grænseoverskridende fusioner af kapitalselskaber
Rådet nåede med kvalificeret flertal til enighed om en fælles indstilling om
direktivforslaget. Et land stemte imod forslaget, mens Danmark fastholdt et
parlamentarisk forbehold. Rådets drøftelse vedrørte navnlig grænsen på de
33 1/3 % i relation til medarbejdernes medbestemmelsesret. Danmark støt-
tede bl.a. et forslag om at nedsætte grænsen til 25 %. Der var imidlertid ikke
flertal herfor, og forslaget blev ikke medtaget i det endelige kompromisfor-
slag.
7. Rådskonklusioner om tekstiler og beklædning
Rådskonklusionerne blev vedtaget. Visse lande bemærkede hertil, at liberali-
seringen af det globale tekstilmarked var en stor udfordring for industrien, og
at Kommissionen nøje burde overvåge markedsudviklingen og gribe ind over
for illoyal adfærd og pirateri.
8.
Forslag til Rådets forordning om narkotikaprækursorer
Rådet nåede til politisk enighed med enstemmighed om forordningsforslaget
om narkotikaprækursorer.
9-11 er Videnskabsministeriets punkter