Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
2627 - beskæftigelse m.v. Bilag 10
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
15. december 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Ministeriet for
Familie- og Forbrugeranliggenders redegørelse for rådsmøde (beskæftigelse,
socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik) den 6. december 2004 for så vidt
angår ministeriets område.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender
EU-enheden/SABI
13. december 2004
Redegørelse for møde i Rådet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed
og forbrugerpolitik) 6. december 2004 – sager inden for Ministeriet for
Familie- og Forbrugeranliggenders område
1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ernæ-
rings- og sundhedsanprisninger af fødevarer
På baggrund af en statusrapport fra formandskabet udvekslede Rådet syns-
punkter om retningen for det videre arbejde med forslaget med særligt fokus
1) Fællesskabets strategi for bekæmpelse af trusler mod folkesundheden
som fedme og overvægt og den rolle, der bør gives til regulerende
foranstaltninger og andre EU-tiltag, der kan sikre, at forbrugerne får
korrekte oplysninger, der sætter dem i stand til at vælge sunde fødeva-
rer;
2) brugen af ernæringsprofiler i dette forslag for at fremme valg af sunde
fødevarer.
Alle de lande, der tog ordet, var enige i, at fedme er et meget alvorligt pro-
blem, og at det derfor er vigtigt, at der gøres noget for at løse problemet. De
fleste lande oplyste om deres egne nationale tiltag og var positive over for
mere lovgivningsmæssige tiltag på EU-niveau.
Tilbagemeldingerne fra Rådet var overvejende positive for så vidt angår be-
hovet for at fastsætte ernæringsprofiler i forslaget. De fleste medlemsstater
havde dog nogle betingelser, som de ønskede at få opfyldt ved udarbejdelsen
af ernæringsprofilerne.
Nogle lande ønskede, at der blev taget hensyn til de nationale/regionale for-
skelle, hvorimod andre mente, at man skal være meget opmærksom på fuld
harmonisering, for at der ikke bliver tale om tekniske handelshindringer, og
at denne harmonisering skulle være klar for alle med målbare kriterier.
Enkelte lande mente, at der skulle tages hensyn til den samlede diæt, at føde-
varer ikke skulle deles op i gode og dårlige fødevarer, og at forslaget ikke
skulle give problemer for små- og mellemstore virksomheder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
UK og Sverige nævnte specifikt, at forslaget ikke måtte betyde, at det blev
problematisk for de enkelte lande at udarbejde specielle nationale ordninger
(eksempelvis ”Det grønne nøglehul” og trafiklysordningen). Formandskabet
var enig i, at der skulle arbejdes på at finde en løsning, hvis forslaget lagde
begrænsninger for nationale tiltag.
Fra dansk side takkede man særligt formandskabet for det store arbejde med
at finde en løsning på det problem, at forslagets krav om forudgående god-
kendelse af sundhedsanprisninger strider mod den danske grundlovs § 77 om
ytringsfrihed. Denne løsning er nu indskrevet i statusrapporten.
Med hensyn til ernæringsprofiler tilkendegav man fra dansk side, at mærk-
ning og anprisning har stor betydning for forbrugernes valg af fødevarer. Det
har topprioritet at gøre det nemmere for forbrugerne at vælge sunde fødeva-
rer, ligesom det er yderst vigtigt, at der stilles krav til anprisninger af fødeva-
rer, så forbrugerne ikke bliver vildledt. Her kan ernæringsprofiler være ét af
de midler, som kan hindre anprisninger, der kan vildlede forbrugeren. Ende-
lig fandt man det fra dansk side helt afgørende, at man ikke kan anprise en
fødevare som særligt sund eller gavnlig, hvis dette ikke er tilfældet, samt at
anprisninger især er uacceptable på fødevarer, der kan have en negativ ind-
virkning på sundheden i forhold til fedme eller andre kostrelaterede syg-
domme.
Det kommende luxembourgske formandskab oplyste, at man ville prioritere
forslagene vedrørende anprisninger og berigelse under sit formandskab, og at
man ville arbejde for politisk enighed om de to forslag i juni 2005, forudsat at
Europa-Parlamentet har afgivet udtalelse inden da.
2. Europæisk indsats mod zoonotiske sygdomme, der er under udvik-
ling, eller som for nylig er opstået
Der blev vedtaget rådskonklusioner uden debat.
Eventuelt
Under punktet eventuelt præsenterede formandskabet en statusrapport ved-
rørende Europa-Parlamentets og Rådets forordning om tilsætning af vitami-
ner og mineraler og visse andre stoffer til fødevarer (berigelse).
Danmark tog ordet under eventuelt for at pointere vigtigheden af, at der også
i berigelsesforslaget kommer til at indgå ernæringsprofiler. Den brede enig-
hed om behovet for ernæringsprofiler i anprisningsforslaget bør efter dansk
opfattelse også afspejles i berigelsesforslaget. Danmark fandt det problema-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
tisk, at forslaget giver mulighed for at berige næsten alle typer af fødevarer,
uanset sammensætning. Vitaminer skal efter den danske regerings opfattelse
ikke pakkes ind i usunde fødevarer. Søde og fede produkter, som f.eks. slik
og chokolade, bør ikke tilsættes vitaminer og give forbrugerne det indtryk, at
det er sundt at spise slik. Slik og chokolade er til nydelse og skal ikke sælges
som om de er sunde, fordi der vitaminer i.
Formandskabet noterede sig de danske synspunkter.