Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
2627 - beskæftigelse m.v. Bilag 3
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
25. november 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 3. december 2004 –
dagsordenspunkt rådsmøde (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbru-
gerbeskyttelse) den 6.-7. december 2004 – vedlægges Indenrigs- og
Sundhedsministeriets notat om de punkter, der forventes optaget på dagsor-
denen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
124962_0002.png
2
Dagsordenspunkt 11: Koordineret indsats til bekæmpelse af
HIV/AIDS
i EU og
EU’s nabolande
Nyt notat
1. Indledning
Formandskabet har med udgangspunkt i to konferencer, der blev afholdt hen-
holdsvis den 23.-24. februar i Dublin og den 17. september 2004 i Vilnius, samt
et af Kommissionen fremlagt arbejdspapir vedrørende indsatsen mod HIV/AIDS
i EU og EU’s nabolande lagt op til politisk drøftelse af Fællesskabets og med-
lemslandenes politikker og indsats over for HIV/AIDS
Sagen er sat på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sund-
hed og forbrugerbeskyttelse) den 6.-7. december 2004 med henblik på politisk
drøftelse.
2. Baggrund og formål
Som opfølgning på konferencen den 23.-24. februar 2004 i Dublin om HIV/AIDS
i Europa og Centralasien fremlagde Kommissionen i september måned 2004 et
arbejdspapir vedrørende indsatsen mod HIV/AIDS i EU og EU’s nabolande.
Arbejdspapiret blev præsenteret ved en konference den 17. september 2004 i
Vilnius om bekæmpelse af HIV/AIDS i Europa og nabolande. Begge konferen-
cer blev afsluttet med vedtagelse af erklæringer, der fastslår nødvendigheden af
stærkt lederskab, fokus på forebyggelse, bekæmpelse af stigmatisering, diskri-
minering af mennesker med HIV/AIDS, opbygning af effektive partnerskaber og
befæstelse af EU’s kapacitet med hensyn til effektiv bekæmpelse af sprednin-
gen af HIV/AIDS.
Kommissionens arbejdspapir indeholder en redegørelse for den epidemiologi-
ske udvikling og situation i EU’s medlemslande og nabolande, de bedste meto-
der til bekæmpelse af epidemien samt forslag om, hvorledes henholdsvis ”Dub-
lin”- og ”Vilnius”-erklæringen bedst føres ud i livet. Papiret tager primært sigte
på indsatsen i EU-landene, men styrkelse af samarbejdet med EU’s nabolande
udgør dog et centralt element.
Med udgangspunkt i ”Dublin-erklæringens” signal om nødvendigheden af et
stærkt lederskab og et mere effektivt samarbejde understreges det i papiret, at
EU og dets 25 medlemslande nu bør påtage sig dette ansvar. Kommissionen
opregner en række indsatsområder, der spænder over forebyggelse, behand-
ling og pleje til støtte og partnerskaber, idet det samtidig anføres, at hovedpar-
ten af de tiltag, der foreslås iværksat, skal gennemføres af medlemslandene.
Det fremhæves tillige, at effektiv bekæmpelse af HIV/AIDS-epidemien forudsæt-
ter en koordineret tilgang. Der er tale om et ambitiøst oplæg fra Kommissionen,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
der tager sigte på at mobilisere medlemslandene med henblik på en fælles
mangefacetteret og målrettet politik over for HIV/AIDS og mennesker, der lever
med sygdommen.
Formandskabet har med henblik på rådsmødet fremlagt et skriftligt oplæg med
henblik på drøftelse af Kommissionens arbejdspapir og udmøntning af erklæ-
ringerne fra de to konferencer. Ministrene opfordres således til bl.a. at udtale sig
om hvilke konkrete tiltag, der planlægges iværksat på nationalt niveau med
henblik på bekæmpelse af HIV/AIDS
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Overvejelser om nærheds- og proportionalitetsprincippet er ikke relevante i for-
bindelse med dette dagsordenspunkt.
4. Udtalelse fra Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
5. Konsekvenser
Sagen har i sig selv ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekven-
ser for Danmark.
6. Høring
Der er ikke gennemført høring.
7. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
124962_0004.png
4
Dagsordenspunkt 12: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
lægemidler til pædiatrisk brug
og om ændring af forordning (EØF) nr.
1768/92, direktiv 2001/83/EF og forordning (EF) nr. 726/2004 (KOM(2004)599
endelig)
Nyt notat
1. Indledning og baggrund
Kommissionen har den 25. oktober 2004 fremsat forslag til Europa-Parlamentet
og Rådet forordning om lægemidler til pædiatrisk brug og om ændring af Rå-
dets forordning (EØF) nr. 1768/92, direktiv 2001/83/EF og forordning (EF) nr.
726/2004 – KOM(2004) 599 endelig.
Forslagets overordnede målsætning er at forbedre europæiske børns sundhed
ved at fremme forskning i samt udvikling og godkendelse af lægemidler til børn.
Forslaget har til formål at sikre, at lægemidler, der anvendes til behandling af
børn, har været genstand for kliniske undersøgelser af høj faglig standard og er
godkendt til behandling af børn. Ligeledes indeholder forslaget tiltag, der skal
hindre forsinkelse i godkendelsen af lægemidler til andre befolkningsgrupper
som følge af kravene til undersøgelser hos børn. Endelig indebærer forslaget,
at der skal sikres forbedret information om brug af lægemidler til børn.
Sagen er sat på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sund-
hed og forbrugerbeskyttelse) den 6.-7. december 2004 med henblik på præsen-
tation af forslaget og udveksling af synspunkter.
2. Formål og indhold
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 95 i traktaten om oprettelse af Det
Europæiske Fællesskab og skal vedtages af Rådet med kvalificeret flertal i fæl-
les beslutningstagen med Europa-Parlamentet efter proceduren i artikel 251.
Sammenfattende søges forslagets formål opnået på følgende måde:
Der foreslås indført krav om, at medicinalvirksomhederne skal fremlægge resul-
tater af kliniske undersøgelser hos børn for at få behandlet en ansøgning om
henholdsvis markedsføringstilladelse til nye lægemidler eller godkendelse af
nye indikationer, nye styrker, nye lægemiddelformer eller nye administrations-
former for eksisterende, patenterede lægemidler. Dette krav vil dog ikke gælde,
hvis der ud fra vurderinger baseret på de terapeutiske behov hos børn er givet
dispensation til lægemiddelgruppen eller det enkelte lægemiddel, eller hvis der
er givet udsættelse med gennemførelsen af de kliniske undersøgelser hos børn.
Kravet vil ligeledes ikke omfatte generiske lægemidler og visse andre kategorier
af lægemidler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Undersøgelser hos børn skal gennemføres på grundlag af et godkendt pædiat-
risk forskningsprogram og skal overholde reglerne i EU’s direktiv om kliniske
forsøg, der indeholder særlige bestemmelser om at beskytte børn, der tager del
i kliniske forsøg.
Forslaget vil til gengæld indføre et system med visse incitamenter og belønnin-
ger, der skal fremme forskningsindsatsen og modsvare de krav til nye forsk-
ningsaktiviteter, som forslaget pålægger medicinalvirksomhederne. For nye
lægemidler og allerede eksisterende lægemidler, der er beskyttet af et patent
eller et supplerende beskyttelsescertifikat, vil forslaget indebære, at der kan
opnås en 6 måneders forlængelse af det supplerende beskyttelsescertifikat. For
lægemidler, der er udpeget som lægemiddel til sjældne sygdomme, foreslås
den nuværende 10 års markedseksklusivitet forlænget til 12 år. Efter forslaget
opnås disse belønninger kun, hvis der er gennemført kliniske undersøgelser
hos børn i overensstemmelse med et godkendt pædiatrisk forskningsprogram.
Belønning er derimod ikke betinget af, at lægemidlet kan godkendes med en
pædiatrisk indikation, idet belønningen gives for gennemført forskning. For at
undgå forsinkelse i udviklingen af lægemidler til andre befolkningsgrupper fore-
slås det, at manglende opfyldelse af kravet om gennemførelse af kliniske un-
dersøgelser hos børn ikke skal være til hinder for, at lægemidlet kan godkendes
til andre befolkningsgrupper end børn. For eksisterende lægemidler, der ikke er
beskyttet af et patent, vil der blive indført en ny type markedsføringstilladelse:
markedsføringstilladelse til pædiatrisk brug, der skal tilskynde til forskning og
udvikling af sådanne lægemidler til børn. Opnåelse af en markedsføringstilla-
delse til pædiatrisk brug indebærer, at lægemidlet vil være omfattet af den da-
tabeskyttelse, der gælder for en ny markedsføringstilladelse for så vidt angår de
særlige indikation til behandling af børn.
Med forslaget indføres der en række andre tiltag, herunder krav vedrørende
information om forskning og forskningsresultater samt anvendelse af lægemid-
ler til børn og krav om fremlæggelse af en plan for lægemiddelovervågning efter
markedsføringstilladelsen samt mulighed for at stille skærpede krav til overvåg-
ning af lægemidler med en pædiatrisk indikation.
En central del af forslaget og dets virkemåde er, at der etableres et udvalg un-
der Det Europæiske Lægemiddelagentur (EMEA) med ekspertise inden for alle
aspekter af lægemidler til børn. Udvalget vil være ansvarlig for vurdering og
godkendelse af de pædiatriske forskningsprogrammer og for ordningen med
dispensation eller udsættelser, jf. nedenfor.
Undersøgelser hos børn skal gennemføres på grundlag af et pædiatrisk forsk-
ningsprogram, som skal godkendes af Det Pædiatriske Udvalg. Ved vurderin-
gen af programmerne skal udvalget tage hensyn til to overordnede principper:
Undersøgelser skal alene gennemføres, hvis det pågældende lægemiddel kan
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
forventes at medføre en terapeutisk fordel for børn (dobbeltundersøgelser bør
undgås), og kravene til undersøgelser hos børn bør ikke forsinke godkendelsen
af lægemidler til andre befolkningsgrupper.
Det forslås, at resultaterne af alle undersøgelser, der er gennemført i overens-
stemmelse med et godkendt pædiatrisk forskningsprogram, skal fremlægges
samtidig med ansøgningerne, med mindre der er givet dispensation eller ud-
sættelse. Dette krav er medtaget for at sikre, at udviklingen af lægemidler til
børn sker på baggrund af deres terapeutiske behov.
Ikke alle lægemidler, der udvikles til voksne, er egnede til børn eller er nødven-
dige for deres behandling. Med henblik på at undgå unødvendige kliniske un-
dersøgelser hos børn foreslås en ordning for dispensation fra kravet om et pæ-
diatrisk forskningsprogram.
Det Pædiatriske Udvalg vil udarbejde af lister med dispensationer for bestemte
lægemidler og lægemiddelgrupper. For lægemidler, der ikke er optaget på disse
lister, foreslås en forenklet procedure for virksomheder, der anmoder om di-
spensation.
Undertiden vil undersøgelser hos børn bedre kunne gennemføres, f.eks. af
hensyn til sikkerheden, hvis der foreligger erfaringer med anvendelsen af et
givent lægemiddel til voksne. Undersøgelser hos børn kan ligeledes tage læn-
gere tid end undersøgelser hos voksne. Dette gælder for hele den pædiatriske
befolkning eller en undergruppe heraf. For at kunne tage højde herfor foreslås
en ordning for udsættelser, ligesom det foreslås, at det Pædiatriske Udvalg skal
godkende disse udsættelser.
De procedurer, der er fastsat i gældende lægemiddellovgivning, ændres ikke
med forslaget. Behandling af ansøgning om markedsføringstilladelse vil således
ske efter de gældende procedurer, som omfatter den gensidige anerkendelses-
procedure og for visse lægemidler den centrale godkendelsesprocedure.
For at forbedre adgangen til lægemidler til børn i hele Fællesskabet og forhindre
forvridninger af den frie handel inden for Fællesskabet, og under hensyn til, at
der til forslaget er knyttet et belønnings- og incitamentssystem, der omfatter
hele Fællesskabet, foreslås det endvidere, at der for ansøgninger, som omfatter
mindst en pædiatrisk indikation og er baseret på resultaterne af et godkendt
pædiatrisk forskningsprogram, indføres adgang til at få disse behandlet efter
den centrale godkendelsesprocedure.
For nye lægemidler og for lægemidler, der er beskyttet af et patent eller et sup-
plerende beskyttelsescertifikat, foreslås det, at det supplerende beskyttelses-
certifikat forlænges med seks måneder, hvis alle foranstaltningerne i det god-
kendte pædiatriske forskningsprogram er gennemført og hvis lægemidlet er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
godkendt i alle medlemsstaterne, ligesom der stilles krav om, at relevant infor-
mation om undersøgelsesresultaterne indgår i produktinformationen.
For at opnå en forlængelse skal markedsføringstilladelsen vedlægges en erklæ-
ring om, at disse foranstaltninger er gennemført. Medicinalvirksomhederne vil
så kunne forelægge markedsføringstilladelsen for patentmyndighederne, der
herefter vil udstede en forlængelse af det supplerende beskyttelsescertifikat.
Kravet om markedsføringstilladelse i alle medlemsstater har til formål at sikre,
at tildelingen af belønning i form af forlængelse af det supplerende beskyttel-
sescertifikat kan medføre fordele for børnesundheden i hele Fællesskabet. Da
belønningen gives for gennemførelse af undersøgelser hos børn og ikke for
påvisning af, at et lægemiddel er sikkert og effektivt hos børn, vil der blive givet
seks måneders forlængelses af det supplerende beskyttelsescertifikat, uanset
lægemidlet ikke godkendes med en pædiatrisk indikation.
I medfør af EU-forordningen om lægemidler til sjældne sygdomme får lægemid-
ler, der er udpeget som lægemidler til sjældne sygdomme, ti års eksklusiv ret på
markedet i forbindelse med udstedelse af markedsføringstilladelse med en indi-
kation til en sjælden sygdom. Da sådanne lægemidler i mange tilfælde ikke er
beskyttet af et patent, kan der ikke gives belønning i form af forlængelse af det
supplerende beskyttelsescertifikat. Hvis lægemidlet er patentbeskyttet, vil en
forlængelse af det supplerende beskyttelsescertifikat udgøre et dobbelt incita-
ment. På denne baggrund foreslås det, at perioden på ti års eksklusiv ret på
markedet for lægemidler til sjældne sygdomme forlænges til tolv år, hvis an-
søgningen indeholder resultaterne af alle de undersøgelser, der er gennemført i
overensstemmelse med et godkendt pædiatrisk forskningsprogram.
Med henblik på, at også eksisterende ikke-patenterede lægemidler udvikles til
børn, foreslås en ny type markedsføringstilladelse; markedsføringstilladelse til
pædiatrisk brug. En sådan markedsføringstilladelse gør brug af de nuværende
markedsføringstilladelsesprocedurer, men er specielt beregnet til lægemidler,
der udelukkende er udviklet til børn. Indehaveren af en markedsføringstilladelse
til pædiatrisk brug vil kunne drage fordel af den databeskyttelsesperiode, der er
forbundet med en ny markedsføringstilladelse.
Med det nye direktiv om lægemidler til mennesker vil der blive 8 års databeskyt-
telse og 2 års markedseksklusivitet, således at generiske lægemidler først kan
komme på markedet efter udløbet af 10 år. De 10 år kan forlænges til 11 år,
hvis indehaveren af markedsføringstilladelsen til pædiatrisk brug i løbet af de
første 8 år af 10 års perioden opnår en tilladelse til en eller flere nye terapeuti-
ske indikationer, som ved den videnskabelige evaluering, der foretages med
henblik på at godkende dem, vurderes at udgøre en vigtig klinisk fordel i forhold
til eksisterende behandlingsformer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
Ansøgning om markedsføringstilladelse til pædiatrisk brug kræver fremlæggelse
af data til påvisning af kvalitet, sikkerhed og virkning hos børn. Data skal være
indsamlet i overensstemmelse med et godkendt pædiatrisk forskningsprogram.
Ansøgningen kan imidlertid henvise til data, der er indeholdt i ansøgningsmate-
rialet for et lægemiddel, som er eller har været godkendt i Fællesskabet.
Når der er udstedt en markedsføringstilladelse for et lægemiddel med en pædi-
atrisk indikation baseret på resultaterne af undersøgelser gennemført i over-
ensstemmelse med en godkendt pædiatrisk forskningsplan kan virksomheden
vælge at benytte det eksisterende navn på et tilsvarende lægemiddel, der er
godkendt til voksne. For at øge genkendeligheden og lette receptudskrivningen
skal navnet på alle lægemidler, der får en markedsføringstilladelse til pædiatrisk
brug, efterfølges af bogstavet ”P”. Medicinalvirksomhederne vil således kunne
udnytte, at navnet allerede er kendt.
Et andet formål med forslaget er at forbedre adgangen til de tilgængelige oplys-
ninger om anvendelsen af lægemidler til børn. Let tilgængelige oplysninger kan
føre til en mere sikker og effektiv anvendelse af lægemidler til børn og således
bidrage til at fremme folkesundheden. Informationernes tilgængelighed vil end-
videre være med til at forhindre dobbeltundersøgelser og dermed gennemførel-
se af unødvendige undersøgelser af børn.
I medfør af direktivet om kliniske forsøg oprettes en fællesskabsdatabase om
kliniske forsøg. Det foreslås i forordningen, at denne database udvides med
informationer om alle igangværende og afsluttede pædiatriske forsøg, både i
Fællesskabet og i tredjelande.
Endvidere foreslås det, at der oprettes et fællesskabsnetværk, der skal forbinde
nationale netværk og kliniske forsøgscentre med det formål at opbygge de nød-
vendige kompetencer på europæisk plan og lette gennemførelse af undersø-
gelser, forbedre samarbejdet og undgå dobbeltforsøg.
Medicinalfirmaerne har i nogle tilfælde allerede gennemført kliniske forsøg på
børn. Ofte er resultaterne af disse forsøg ikke blevet indgivet til de kompetente
myndigheder, og produktresumeerne for de pågældende lægemidler er således
ikke blevet ajourført. Det foreslås, at virksomhederne forpligtes til at fremsende
disse allerede gennemførte forsøg til de kompetente myndigheder med henblik
på eventuel nødvendig opdatering af produktresumé og mærkning samt æn-
dringer i markedsføringstilladelse. Efter forslaget vil oplysninger om alle forsøg,
der er blevet gennemført før vedtagelsen af forordningsforslaget, ikke kunne
komme i betragtning til de foreslåede belønninger.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Forslaget bygger på erfaringerne med de nuværende lovgivningsmæssige
rammer for lægemidler i EU samt med kravene til og incitamenterne for læge-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
midler til pædiatrisk brug i USA og EU’s forordning om lægemidler til sjældne
sygdomme. Det er Kommissionens vurdering, at det ikke er sandsynligt, at de
folkesundhedsmæssige problemer, der knytter sig til lægemidler til børn, kan
løses, før et særligt lovgivningssystem er sat i værk. Kommissionen vurderer
endvidere, at regulering på fællesskabsplan vil give de bedste muligheder for at
udnytte de instrumenter, der findes inden for lægemiddelsektoren med henblik
på gennemførelsen af det indre marked. Hertil kommer, at godkendelse af læ-
gemidler til børn er et problem, der berører hele Fællesskabet. Medlemsstater-
ne vil dog komme til at spille en vigtig rolle for gennemførelsen af forslagets
målsætninger.
Det er regeringens opfattelse, at der eksisterer et væsentligt behov for tiltag
med henblik på at fremme forskning i og udvikling af sikre og effektive lægemid-
ler til børn. For at sikre den fornødne koordination og effektivitet af sådanne
tiltag finder regeringen det nødvendigt, at disse er baseret på fællesskabsretlig
regulering, der indeholder de nødvendige instrumenter, herunder belønnings-
og incitamentsstrukturer, til sikring af formålet med tiltagene.
Det er på denne baggrund regeringens opfattelse, at nærheds- og proportionali-
tetsprincippet er respekteret.
4. Udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
5. Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil indebære, at der i dansk lovgivning skal fastsæt-
tes sanktioner for overtrædelse af forordningen eller af forordninger vedtaget på
grundlag heraf vedrørende lægemidler, som er godkendt efter procedurerne i
direktiv 2001/83/EF.
En vedtagelse af forslaget vil endvidere betyde, at lægemiddelvirksomhederne i
relation til lægemidler, hvor dette er relevant, dvs. lægemidler som ikke er om-
fattet af en dispensation eller udsættelse, forpligtes til at foretage kliniske forsøg
på børn med henblik på udvikling af lægemidler til børn. Dette vil medføre øge-
de økonomiske udgifter for lægemiddelindustrien i det omfang, der bliver tale
om undersøgelser, som ikke ville være blevet gennemført uden forordningen.
Ligeledes vil forslaget bevirke, at lægemiddelindustrien vil få øgede udgifter til
administration, fremstilling af ”børnevenlige” lægemiddelformer og eventuelt til
markedsføring af deres lægemidler. Det forventes imidlertid, at lægemiddelin-
dustrien vil få sine udgifter hertil dækket via de belønninger og incitamenter, der
er indeholdt i forslaget.
For den generiske lægemiddelindustri vil forslaget medføre en udsættelse af
muligheden for indtjening som følge af de seks måneders forlængelse af det
supplerende beskyttelsescertifikat. Samtidig ses forslaget om en markedsfø-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
ringstilladelse til pædiatrisk brug som en attraktiv mulighed for den generiske
lægemiddelindustri, der vil kunne opnå databeskyttelse i forbindelse med vide-
reudvikling af eksisterende, ikke patenterede lægemidler til pædiatrisk brug.
Der foreligger ikke en nærmere afklaring af, i hvilket omfang forslaget vil påvirke
lægemiddeludgifterne samt de offentlige udgifter til lægemidler i Danmark.
6. Høring
Forslaget er sendt i høring hos Amtsrådsforeningen, Astma Allergiforbundet,
Brancheforeningen af Farmaceutiske Industrivirksomheder i Danmark (BFID),
Børne- og ungdomspsykiatrisk Selskab, Danmarks Apotekerforening, Dan-
marks Farmaceutiske Højskole, Dansk Diagnostika og Laboratorieforening
(DADIF), Dansk Farmaceutforening, Dansk Farmaceutiske Selskab, Dansk In-
dustri, Dansk Medicin Industri (DMI), Dansk Psykiatriske Selskab, Dansk Pædi-
atrisk Selskab, Dansk Selskab for Almen Medicin, Dansk Selskab for børne- og
ungdomsdiabetes, Dansk Selskab for Børnesundhed (DSfB), Dansk Selskab for
klinisk Farmakologi, Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Selskab for
Sygehusapotekere, Dansk Sygeplejeråd, Dansk Teknologisk Institut, Datatilsy-
net, De Samvirkende Invalideorganisationer, Den Almindelige Danske Læge-
forening, Den Centrale Videnskabetiske Komité, Det Centrale Handicapråd, Det
Etiske Råd, Diabetesforeningen, Farmakonomforeningen, Forbrugerrådet, For-
brugerstyrelsen, Foreningen af Parallelimportører af lægemidler, Frederiksberg
Kommune, Fødevaredirektoratet, Gigtforeningen, HIV – Danmark, Hjertefor-
eningen, Helsebranchens Leverandørforening, Hovedstadens Sygehusfælles-
skab, Industriforeningen for Generiske Lægemidler (IGL), Kemikaliebranchen,
Kommunernes Landsforening, Konkurrencestyrelsen, Kræftens Bekæmpelse,
Københavns Kommune, Lægemiddelindustriforeningen (Lif), Medicoindustrien,
MEGROS, Patientforeningen Danmark, Patient Foreningernes Samvirke, Pati-
entforsikringsforeningen, Patientforum, Pharmacon, Sammenslutningen af Pri-
vathospitaler i Danmark, Sygesikringens Forhandlingsudvalg, Tandlægernes
Nye Landsforening, og Veterinærmedicinsk Industriforening (VIF)
6. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.