Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
2627 - beskæftigelse m.v. Bilag 5
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
3. december 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Beskæftigelsesmi-
nisteriets notat til Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg vedrørende forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om minimumsforskrifter for sikker-
hed og sundhed i forbindelse med arbejdstageres udsættelse for fysiske agen-
ser (optisk stråling).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Notat
AT/JIC
2. december 2004
Sag nr. 7113-0004
Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg
Kopi: Folketingets Europaudvalg
Supplerende notat til det aktuelle notat om forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv om minimumsforskrifter for sikkerhed og sundhed i for-
bindelse med arbejdstageres udsættelse for fysiske agenser (optisk stråling)
Baggrund
Direktivforslaget om optisk stråling har rødder helt tilbage i 1992, hvor Kommissi-
onen fremlagde et direktivforslag om fire forskellige fysiske agenser (vibrationer,
støj, elektromagnetiske felter og optisk stråling). Der er siden opnået enighed om
særskilte direktiver på de tre førstnævnte agenser, og direktivforslaget om optisk
stråling er det sidste i rækken.
Der er tale om særdirektiver under Rammedirektivet, og særdirektiverne indeholder
en udmøntning af Rammedirektivet i form af en konkretisering af de forpligtelser,
der gælder for arbejdsgiverne vedrørende de enkelte agenser.
Rammedirektivet blev i 1992 implementeret i den danske arbejdsmiljølovgivning
ved en revision af bekendtgørelsen om arbejdets udførelse og bekendtgørelsen om
virksomhedernes sikkerheds- og sundhedsarbejde. Det vurderes, at dette særdirek-
tiv om optisk stråling også vil blive implementeret i form af en bekendtgørelse.
Baggrunden for at have et særdirektiv om optisk stråling er især, at optisk stråling
kan medføre skader på øjne og hud. Af permanente skader kan
nævnes synstab og hudkræft. Af andre virkninger af strålingen kan
nævnes blænding.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
127853_0003.png
3
Yderligere information om baggrunden for forslaget kan findes i det aktuelle notat.
Forslagets indhold
Forslaget indeholder grænseværdier vedrørende eksponering for stråling fra kunsti-
ge kilder, og overholdelse af disse grænseværdier sikrer mod alle skader på øjne og
hud (grænseværdierne sikrer derimod ikke mod fx blænding). For stråling fra natur-
lige kilder (som i Danmark i praksis er solen) er der ingen grænseværdier i forslaget,
men der er krav om at minimere helbredsrisikoen.
Set fra en dansk synsvinkel indeholder kravet om minimering af helbredsrisikoen
ved udsættelse for stråling fra naturlige kilder ikke noget nyt, da en sådan stråling
allerede i dag er omfattet af bekendtgørelsen om arbejdets udførelse. Ifølge denne
bekendtgørelse skal unødig udsættelse for stråling undgås, og påvirkningen skal
holdes så lav, som det er rimeligt under hensyntagen til den tekniske udvikling. Ar-
bejdstilsynet forventer således ikke krav om stramning vedrørende arbejde i solskin
som følge af dette direktivforslag - men der må nok forventes en øget fokus på
problemstillingen.
Det er Arbejdstilsynets vurdering, at der i forhold til arbejde i solskin fremover
primært vil skulle lægges vægt på arbejdspladsvurderingen og den tilhørende infor-
mation til medarbejderne. Baggrunden herfor er, at mange skader kan forebygges,
hvis man drikker rigeligt vand og undgår solskoldning - dvs. ved almindelig fornuf-
tig omgang med solen, hvilket som oftest i praksis opnås ved at anvende passende
(let) beklædning.
Det er i den forbindelse værd at bemærke, at sædvanlig let sommerbeklædning iføl-
ge Arbejdstilsynets praksis ikke anses for et personligt værnemiddel. Det er derfor
op til arbejdstageren selv at vurdere, hvorvidt det er nødvendigt at tage fx en skjorte
på for at beskytte sig mod solen. Arbejdsgiveren vil
ikke
kunne straffes, hvis ar-
bejdstageren undlader dette. Det ville være tilfældet, hvis der var tale om et person-
ligt værnemiddel.
Under forhandlingerne i Rådets Socialgruppe blev der på et tidligt tidspunkt fra en
enkelt delegation stillet forslag om at undtage de naturlige kilder fra direktivet. Der
var dog ikke tilslutning til dette forslag, hvilket resulterede i at denne ene delegation
tog et forbehold til artiklen om foranstaltninger (art. 5 stk. 2). Dette forbehold bort-
faldt imidlertid, efter at art. 5 stk. 2 på dansk foranledning blev delt i to. Der var
meget bred opbakning til det danske forslag, som har medført en mere klar tekst,
idet kunstige og naturlige kilder nu har fået hvert sit stykke (art. 5 stk. 2 og 2a).
Grænseværdier for stråling fra naturlige kilder har ikke været et tema til forhandling
i gruppen.