Europaudvalget 2004-05 (1. samling), Udenrigsudvalget 2004-05 (1. samling), Det Udenrigspolitiske Nævn 2004-05 (1. samling)
2630+2631 - Almindelige anl. Bilag 1, URU Alm.del Bilag 65, UPN Alm.del Bilag 31
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
2. december 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 10. december 2004 –
dagsordenspunkt rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den
13.-14. december 2004 – vedlægges Udenrigsministeriets notat om de punkter, der
forventes optaget på dagsordenen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
127557_0002.png
2
UDEN RIGSMIN ISTERIET
Nordgruppen
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 2. december 2004
Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 13.-14. december 2004
Aktuelt notat
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Forberedelse af Det Europæiske Råd den 16.-17. december 2004
(side 2)
Status for arbejdet i de øvrige rådsformationer
(side 4)
Mellemøsten
(side 4)
Ukraine
(side 5)
Den europæiske naboskabspolitik
(side 5)
De Store Søers Område
(side 6)
(Evt.) Afghanistan
(side 6)
8.
Europæisk sikkerheds- og forsvarspolitik (ESDP)
(side 7)
9. Iran
(side 8)
10. Forberedelse af 22. samling i EØS-rådet den 14. december 2004
(side 8)
11. Eventuelt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
127557_0003.png
3
1.
Forberedelse af Det Europæiske Råd den 16.-17. december 2004
Nyt notat.
Dok. 14949/04 af 15. november 2004 (udkast til kommenteret dagsorden)
Dok. 15337/04 af 29. november 2004 (udkast til konklusioner)
På rådsmødet (generelle anliggender og eksterne forbindelser) den 13.-14. december 2004
forventes en substansdrøftelse af formandskabets udkast til konklusioner fra Det Europæi-
ske Råd.
Hovedemnet på mødet ventes at blive EU’s udvidelse, hvor der i forlængelse af Kommissio-
nens ”udvidelsespakke” af 6. oktober 2004 vil skulle træffes beslutning angående indledning
af optagelsesforhandlinger med Tyrkiet og Kroatien samt vedrørende afslutning af forhand-
lingerne med Bulgarien og Rumænien. Derudover ventes de finansielle perspektiver 2007-13,
EU’s handlingsplan for bekæmpelse af terrorisme, EU’s narkotikastrategi og EU’s integrati-
onspolitik samt en række udenrigs- og sikkerhedspolitiske spørgsmål at blive bragt op. Under
diverse ventes konklusionstekst vedr. fælles værdier, konsulært samarbejde, fælles udenrigs-
tjeneste, placering af agenturer og udnævnelser samt evt. status for ratifikation af forfatnings-
traktaten og Kommissionens kommunikationsstrategi ”Communicating Europe”.
I juni 2004 afsluttede og lukkede Bulgarien forhandlingerne om optagelse. Rumænien
mangler endnu at færdigforhandle 2 kapitler, hhv. retslige og indre anliggender og
konkurrence. Det forventes at ske forud for DER. Kommissionen vurderede i sine
fremskridtsrapporter og sit strategipapir af den 6. oktober 2004, at både Bulgarien og
Rumænien ville være klar til medlemskab i januar 2007. DER forventes at beslutte
datoen for underskrivelse af tiltrædelsestraktaten for Bulgarien og Rumænien.
DER besluttede i juni 2004 at give Kroatien status som kandidatland med udsigt til at
påbegynde tiltrædelsesforhandlinger i begyndelsen af 2005. Samtidig understregedes,
at Kroatien måtte samarbejde fuldt ud med krigsforbrydertribunalet for det tidligere
Jugoslavien (ICTY). DER vil i december skulle træffe beslutning om datoen for på-
begyndelsen af forhandlingerne i starten af 2005. Her i vil indgå en vurdering af
Kroatiens samarbejde med ICTY.
Tyrkiet blev kandidatland på Det Europæiske Råd i Helsinki i december 1999. Det
Europæiske Råd besluttede i 2002: ”Hvis Det Europæiske Råd i december 2004 på
grundlag af en rapport og en anbefaling fra Kommissionen beslutter, at Tyrkiet op-
fylder de politiske Københavnskriterier, vil Den Europæiske Union ufortøvet indlede
tiltrædelsesforhandlinger med Tyrkiet.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
127557_0004.png
4
Kommissionen konkluderede i sin anbefaling af den 6. oktober 2004, at Tyrkiet i til-
strækkelig grad opfyldte de politiske københavnskriterier og Kommissionen anbefale-
de, at optagelsesforhandlinger indledes. Kommissionen fremlagde endvidere en række
elementer, der vil kunne indgå i en stram og forsvarlig forhandlingsproces, herunder
suspensionsmulighed vedr. brud på grundlæggende principper, forstærket monitore-
ring af politiske reformers gennemførelse, målsætninger (”benchmarks”), inkl. vedr.
faktisk gennemførelse af lovgivning, for lukning – og i visse tilfælde for åbning – af
kapitler samt krav om fungerende markedsøkonomi, før åbning af visse økonomiske
kapitler. Kommissionen anførte ligeledes, at lange overgangsperioder kan være på-
krævet, og at specifikke ordninger kan blive nødvendige på områder som struktur
politik og landbrug. Angående arbejdskraftens frie bevægelighed anførtes, at perma-
nente sikkerhedsmekanismer kan overvejes.
På Det Europæiske Råd vil man skulle tage stilling til, om man indleder optagelses-
forhandlinger med Tyrkiet og i givet fald, hvornår forhandlingerne indledes.
Der ventes endvidere truffet beslutning om rammen for tiltrædelsesforhandlinger
med udgangspunkt i Kommissionens udvidelsespakke af 6. oktober 2004.
Det Europæiske Råd ventes at gøre status for gennemførslen af EU’s handlingsplan vedrø-
rende bekæmpelse af terrorisme. Der vil være fokus på en række emner, herunder: 1) Frem-
skridt i arbejdet med integrering af en efterretningskapacitet i Rådets Generalsekretariatet; 2)
Integrering af terrorbekæmpelse i EU’s eksterne relationer, herunder med fokus på dialog
med og teknisk bistand til tredjelande i deres indsats mod terrorisme; 3) Styrket indsats mod
finansiering af terrorisme, herunder mod misbrug af frivillige (non-profit) organisationer og
4) Styrket samarbejde om civilbeskyttelse og etablering af et program for beskyttelse af græn-
seoverskridende kritisk infrastruktur.
Drøftelsen af de finansielle perspektiver 2007-13 på Det Europæiske Råd ventes at fokusere
på formandskabets byggeklodstilgang og retningslinjer for de videre forhandlinger under det
luxembourgske formandskab. Formandskabet har med den valgte tilgang formået at skabe
en vis klarhed over medlemsstaternes respektive forhandlingspositioner og derved et godt
udgangspunkt for det videre forløb. Selv om alle byggeklodserne rummer tre til fem udgifts-
scenarier med konkrete beløbsrammer, er det fortsat Kommissionens forslag, som vil udgøre
udgangspunktet for de videre forhandlinger. Der forventes ikke en substansdrøftelse af de
finansielle perspektiver på mødet. Konklusionerne fra Det Europæiske Råd om de finansielle
perspektiver ventes ligeledes at være af overordnet karakter.
Det Europæiske Råd ventes at tilslutte sig en ny EU-narkotikastrategi for 2005-2012, som
Rådet forventes at vedtage, og derpå opfordre Kommissionen til at fremsætte forslag i 2005
om gennemførelse af strategien. Det Europæiske Råd ventes desuden at notere sig Rådets
vedtagelse af fælles grundlæggende principper for EU's integrationspolitik.
Følgende udenrigspolitiske emner vil kunne komme op: Mellemøsten, Iran, Irak, Sudan, Af-
ghanistan, Ukraine samt Det Strategiske Partnerskab for Middelhavsområdet og Mellem-
østen. Desuden ventes der vedtaget konklusioner om Den Europæiske Sikkerhedsstrategi,
formandskabets rapport om ESDP, EU's Fælles Udenrigstjeneste samt internationalt udvik-
lingssamarbejde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
127557_0005.png
5
Formandskabet har under diverse tilkendegivet, at man vil tage resultaterne af formandska-
bets konference ”Europe. A beautiful Idea” den 4. december 2004 i Rotterdam om Europas
værdimæssige fundament til efterretning. Konferencen afslutter en række arrangementer
under nederlandsk formandskab.
Under punktet placering af agenturer og udnævnelser forsøger formandskabet efter det oply-
ste at opnå enighed om placering af Grænsekontrolagenturet samt udnævnelse af Direktør
for Europol. Ungarn, Polen, Estland, Slovenien og Malta har alle meldt sig som kandidater til
placering af Grænsekontrolagenturet. Forordningen om grænsekontrolagenturet er netop
vedtaget, og forudses etableret den 1. maj 2005. Agenturet får til opgave at koordinere en
række grænsekontrolopgaver, herunder i forhold til de allerede etablerede centre vedrørende
lande-, sø- og luftgrænsekontrol. Det vil desuden yde bistand til lande med særlige proble-
mer. Agenturet forventes at få ca. 30 ansatte. Det lykkedes ikke under irsk formandskab at
opnå enighed om en af de tre kandidater til stillingen som Europoldirektør, hvorefter en ny
runde blev iværksat. Efter ansøgningsfristens udløb er der ankommet ansøgninger fra Italien,
Frankrig, Spanien, Tyskland, Belgien (to ansøgere) og Ungarn. Styrelsesrådet for Europol
ventes at komme med en indstilling til Rådet den 14. december om kandidaternes egnethed.
Mødet i Det Europæiske Råd ventes at være det første efter tiltrædelsen af den nye Kommis-
sion.
Overvejelser om nærheds- og proportionalitetsprincippet er ikke relevante i forbindelse med
dette dagsordenspunkt.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen forud for rådsmø-
det (almindelige anliggender og anliggender og eksterne relationer) den 22.-23. november
2004.
2.
Status for arbejdet i de øvrige rådsformationer
Nyt notat.
Formandskabet ventes at give en kort status for arbejdet i Rådet generelt, herunder i de øvri-
ge rådsformationer med henblik på at give et generelt overblik. Der har siden sidste rådsmø-
de (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 22.-23. november 2004 været af-
holdt en række rådsmøder, herunder rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 22.-23. november,
rådsmøde (økonomi- og finansministre – budget) den 25. november, rådsmøde (konkurren-
ceevne) den 25.-26. november samt rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den
29. november 2004. Punktet er fast på dagsordenen og er en opfølgning på Trumpf/Piris-
rapporten om effektivisering af Rådets arbejdsmetoder. Hensigten med punktet er at med-
virke til at sikre kontinuitet i arbejdet mellem de forskellige formationer, som Rådet mødes i.
Overvejelser om nærheds- og proportionalitetsprincippet er ikke relevante i forbindelse med
dette dagsordenspunkt.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen, senest forud for
rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 22.-23. november 2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
127557_0006.png
6
3.
Mellemøsten
Nyt notat.
På rådsmødet ventes en drøftelse af den aktuelle situation i regionen og EU’s mulig-
heder for at støtte det palæstinensiske selvstyre i den aktuelle overgangssituation. Rå-
det forventes særligt at fokusere på det kommende palæstinensiske præsidentvalg be-
rammet til den 9. januar 2005 samt på mulighederne for at støtte de palæstinensiske
bestræbelser på at reformere sikkerhedsstyrkerne.
I margin af rådsmødet afholdes det femte associeringsråd med Israel, hvor EU vil
drøfte en række politiske emner med Israel, herunder den aktuelle situation i regio-
nen, Israels facilitering af de forestående palæstinensiske valg, bosættelser og sikker-
hedsmuren. I forbindelse med associeringsrådet ventes EU at notere sig Kommissio-
nens og Israels indgåelse af et teknisk arrangement om oprindelsesregler, som har til
formål at gøre det administrativt lettere for EU’s toldmyndigheder at sikre, at varer
fra bosættelser ikke indføres til EU til præferencetold.
Overvejelser om nærheds- og proportionalitetsprincippet er ikke relevante i forbindelse med
dette dagsordenspunkt.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen, senest forud for
rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 22.-23. november 2004.
Folketingets Europaudvalg har herudover den 17. november 2004 modtaget svar på EUU
alm. del spørgsmål 7 af 21. oktober 2004 vedrørende EU’s associeringsaftale med Israel.
4.
Ukraine
Nyt notat.
Rådet ventes at drøfte udviklingen i den politiske situation i Ukraine.
Overvejelser om nærheds- og proportionalitetsprincippet er ikke relevante i forbindelse med
dette dagsordenspunkt.
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget aktuelt notat om sagen.
5.
Den europæiske naboskabspolitik
Genoptryk af aktuelt notat forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 22.-
23. november 2004.
Kommissionen har indledt forhandlinger om handlingsplaner til gennemførelse af EU’s na-
boskabspolitik med Ukraine, Moldova, Marokko, Tunesien, Jordan, De palæstinensiske Selv-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
127557_0007.png
7
styreområder og Israel. Hvis forhandlingerne er afsluttet inden rådsmødet, ventes resultatet
forelagt.
Overvejelser om nærheds- og proportionalitetsprincippet er ikke relevante i forbindelse med
dette dagsordenspunkt.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen, senest forud for
rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 22.–23. november 2004.
6.
De Store Søers Område
Nyt notat.
Der forventes vedtaget Rådskonklusioner om en regional tilgang til De Store Søers Område.
Endvidere forventes en generel drøftelse af situationen i området.
Overvejelser om nærheds- og proportionalitetsprincippet er ikke relevante i forbindelse med
dette dagsordenspunkt.
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget aktuelt notat om sagen.
7.
(Evt.) Afghanistan
Nyt notat.
Punktet er sat på dagsordenen med henblik på at drøfte en opdatering af EUs politik over
for Afghanistan.
Præsidentvalget blev afholdt i september og præsident Karzai vandt overbevisende. De
kommende distrikts-, provins- og parlamentsvalg i foråret 2005 vil være et afgørende skridt i
den politiske forandring, Afghanistan har iværksat. Samtidig vil valgene være det sidste ele-
ment for opfyldelse af tidsplanen opstillet i Bonn-aftalen fra december 2001.
Det er vigtigt fortsat at signalere europæisk opbakning til den afghanske demokratiserings-
proces. Den demokratiske udvikling, som nu er skubbet i gang med valgene, kan ikke stå
alene. Hvis juridiske reformer, god regeringsførelse og forbedringer af menneskerettigheder-
ne styrkes, kan det bidrage til processen.
På sikkerhedsområdet er narkotikaproblemet et væsentligt bidrag til fortsat ustabilitet. Der-
udover er det væsentligt, at den allerede iværksatte demobilisering og reintegration af militser
føres til ende.
Formalisering af relationerne mellem EU og Afghanistan, herunder den politiske dialog, vil
blive drøftet.
Overvejelser om nærheds- og proportionalitetsprincippet er ikke relevante i forbin-
delse med dette dagsordenspunkt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen forud for
rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 12.-13. juli 2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
127557_0009.png
9
8. Europæisk sikkerheds- og forsvarspolitik (ESDP)
Nyt notat.
Formandskabsrapport
På rådsmødet forventes udenrigsministrene at godkende formandskabets fremskridtsrapport
om ESDP, der skal forelægges Det Europæiske Råd. Rapporten redegør for de opnåede
fremskridt i indeværende formandskabsperiode i andet halvår af 2004 og danner grundlag for
arbejdet under det kommende luxembourgske formandskab.
Der ventes at blive tale om en gennemgang af status for udviklingen af civile og militære
krisestyringskapaciteter. Efteråret har på det operationelle plan været præget af de igangvæ-
rende operationer i Bosnien, Makedonien, Georgien, samt planlægningen af den militære
efterfølgeroperation til NATOs SFOR, som EU overtager den 2. december. Desuden vil
EUs kommende politimission til Kinshasa, DR Congo, blive omtalt.
Arbejdet med at udvikle de nødvendige civile kapaciteter vil blive omtalt. Den civile kapabili-
tetskonference i november 2004 bekræftede landenes ønske om at udvikle de nødvendige
kapaciteter. På rådsmødet ventes enighed om et styrkemål for 2008 for de civile kapabiliteter.
Hertil kommer arbejdet med at nå til enighed om de nye initiativer inden for ESDP: Civil-
militær celle, EU-kampgrupper, nye headline goals (2010). Oprettelsen af Forsvarsagenturet
omtales, og det nævnes, at alle lande – undtagen Danmark p.g.a. forsvarsforbeholdet – har
bekendt deres ønske om at deltage i Agenturets arbejde.
Civil-militær celle
Det forventes, at der inden rådsmødet opnås enighed om de sidste udestående
vedr. oprettelsen af en civil/militær celle. Der vil ikke blive tale om vedtagelse
af en retsakt, da cellen oprettes i tilknytning til den eksisterende militærstab.
Baggrunden for cellen er, at DER i december 2003 besluttede at oprette en
EU-planlægningscelle i tilknytning til EUs militære stab (EUMS) til håndte-
ring af autonome EU-operationer, hvor NATO-aktiver via Berlin+ arrange-
ment og nationale hovedkvarterer ikke anvendes. Udover planlægningscellen
vil der som led i kompromisset skulle oprettes et
ad hoc
operationscenter samt
gensidige forbindelsesarrangementer mellem NATO og EU med henblik på at
sikre bedre gennemsigtighed og kommunikation mellem de to organisationer.
I lyset af de endelige modaliteter for den civil-militære celle vil man fra dansk
side skulle overveje, om – og i givet fald på hvilken måde – Danmark under
respekt for forsvarsforbeholdet vil kunne deltage i cellens arbejde. Europaud-
valget vil blive orienteret herom.
Overvejelser om nærheds- og proportionalitetsprincippet er ikke relevante i forbindelse med
dette dagsordenspunkt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
127557_0010.png
10
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om ESDP for-
ud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 22.-
23. november 2004.
9.
Iran
Nyt notat.
På rådsmødet forventes en drøftelse af aftalen mellem Iran og EU-trioen (Frankrig, Tysk-
land, UK og EU’s Rådssekretariat) om suspension af det iranske program for uranberigelse,
samt en drøftelse af de videre forhandlinger med Iran om en langsigtet aftale.
På sit forrige møde den 13.-18. september 2004 vedtog IAEA’s Styrelsesråd en kritisk resolu-
tion om Irans atomprogram. I resolutionen opfordrede IAEA Iran til at ophøre med alle
aktiviteter relateret til uranberigelse inden det næste møde i Styrelsesrådet den 25. november
2004. På denne baggrund samt med udgangspunkt i en Rådsdrøftelse den 11.-12. oktober
2004 (almindelige anliggender og eksterne forbindelser), påbegyndte EU-trioen forhandlinger
med Iran om en aftale om vedr. Irans atomprogram. Den 15. november oplyste EU-trioen,
at der forelå en aftale med Iran, og den 29. november verificerede IAEA, at Iran var ophørt
med alle kendte aktiviteter relateret til uranberigelse.
Som næste skridt vil EU og Iran iværksætte videre forhandlinger om en langsigtet aftale mel-
lem EU og Iran. Med dette for øje vil arbejdsgrupper drøfte politiske og sikkerhedsmæssige
spørgsmål, teknologi og samarbejde samt nukleare spørgsmål. Forhandlingerne mellem EU
og Iran vedrørende en handels- og samarbejdsaftale (TCA) samt støtte til Irans optagelse i
WTO vil ligeledes iværksættes.
Da menneskerettighedssituationen i Iran har udviklet sig i negativ retning i det seneste år, er
det muligt, at også dette spørgsmål vil blive taget op.
Overvejelser om nærheds- og proportionalitetsprincippet er ikke relevante i forbindelse med
dette dagsordenspunkt.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen forud for rådsmø-
det (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 22.-23. november 2004.
10. Forberedelse af 22. samling i EØS-rådet den 14. december 2004
Ny t not at .
Rådet vil skulle vedtage den fælles EU holdning til den 22. samling i EØS-rådet, som vil bli-
ve afholdt i forlængelse af rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den
13. – 14. december 2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
På mødet forudses der en generel drøftelse vedrørende EØS aftalens funktion samt en orien-
terende debat vedrørende EU’s videre udvidelse samt den europæiske naboskabspolitik.
Overvejelser om nærheds- og proportionalitetsprincippet er ikke relevante i forbin-
delse med dette dagsordenspunkt.
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget aktuelt notat om sagen.