Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
2630+2631 - Almindelige anl.
Offentligt
1453366_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
15460/04 (Presse 343)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2630. samling i Rådet
Almindelige anliggender og eksterne forbindelser
Almindelige anliggender
Bruxelles, den 13. december 2004
Formand
Bernard BOT
Nederlandenes udenrigsminister
*
2631. samling vedrørende eksterne forbindelser er omhandlet i en separat pressemeddelelse
(15461/04).
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285
/ 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
15460/04 (Presse 343)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453366_0002.png
13.XII.2004
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet gennemgik det udkast til konklusioner, som formandskabet havde forelagt som led i forbere-
delsen af
Det Europæiske Råds møde
den 16.-17. december, som navnlig vil dreje sig om afslut-
ningen af forhandlingerne om medlemskab med Bulgarien og Rumænien og indledning af forhand-
linger med Tyrkiet og Kroatien.
Rådet vedtog foranstaltninger til gennemførelse af FN's Sikkerhedsråds resolution 1572 om be-
grænsning af levering af våben og militær bistand til
Côte d'Ivoire
og om indførelse af et visumfor-
bud og indefrysning af midler over for de personer, der udgør en trussel mod freden og den natio-
nale forsoning. Rådet vedtog også et forbud mod udstedelse af visum til de embedsmænd, der er
ansvarlige for valgsvindel og brud på menneskerettighederne i
Belarus.
Rådet vedtog en situationsrapport om
EU's strategi mod spredning af masseødelæggelsesvåben
og
en liste over prioriteter med henblik på en konsekvent udmøntning af strategien fremover. Det ved-
tog endvidere henstillinger vedrørende eksportkontrolordninger for produkter med dobbelt anven-
delse.
Rådet vedtog konklusioner vedrørende
ESFP,
herunder Rådets godkendelse af forslag til en civil-
militær celle.
Rådet vedtog nye bestemmelser for at tage hensyn til, at WTO-aftalen om
tekstiler og beklædnings-
genstande
udløber, og det vedtog regler med henblik på at udvide princippet om
ligebehandling af
mænd og kvinder
til ikke blot at gælde for erhvervsområdet, men også for andre af dagliglivets
områder.
Rådet vedtog regler om krav om anvendelse af
identifikatorer i form af ansigtsbillede og finger-
aftryk
i EU-pas og krav om, at medlemsstaterne sørger for, at
tredjelandsstatsborgeres rejsedoku-
menter
stemples ved indrejse i EU, samt et direktiv om regler for indrejse for
studerende fra tred-
jelande.
Rådet nåede også til politisk enighed om bestemmelser vedrørende udøvelsen af formandskabet for
Rådet, herunder
formandskabernes rækkefølge
fra 2007 til 2020.
15460/04 (Presse 343)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453366_0003.png
13.XII.2004
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 6
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅD I DECEMBER ................................................. 8
ARBEJDSPROGRAM FOR 2005................................................................................................... 9
OFFICIELLE SPROG .................................................................................................................. 10
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
EKSTERNE FORBINDELSER
Côte d'Ivoire - Våbenembargo og visumforbud ................................................................................................11
Belarus - Udvidet visumforbud ........................................................................................................................11
Colombia -
Rådets konklusioner
......................................................................................................................12
Afghanistan -
Rådets konklusioner...................................................................................................................13
Somalia -
Rådets konklusioner.........................................................................................................................15
Kroatien – Stabiliserings- og associeringsaftale................................................................................................16
Forbindelserne med Mexico - EU's udvidelse...................................................................................................16
Forbindelserne med Jordan – EU's udvidelse....................................................................................................16
EU's strategi mod spredning af masseødelæggelsesvåben - Situationsrapport og henstillinger vedrørende
eksportkontrol .................................................................................................................................................16
Menneskerettigheder – EU's retningslinjer .......................................................................................................19
Bekæmpelse af terrorisme - Eksterne forbindelser ............................................................................................19
1
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
15460/04 (Presse 343)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.XII.2004
EUROPÆISK SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
ESFP -
Rådets konklusioner.............................................................................................................................19
Rapport om EU's sikkerheds- og forsvarsaktiviteter..........................................................................................20
Civil krisestyring - Overordnede mål for 2008..................................................................................................21
Uddannelsesprogram på sikkerheds- og forsvarsområdet ..................................................................................21
Samarbejde med OSCE - Krisestyring..............................................................................................................21
Afrika - Retningslinjer for støtte til fred og sikkerhed.......................................................................................22
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Biometriske identifikatorer i EU-pas* ..............................................................................................................22
Stempling af tredjelandsstatsborgeres rejsedokumenter ....................................................................................23
Visum, asyl og indvandring - Finansiel støtte til Argo-programmet ..................................................................23
Studerende fra tredjelande - Indrejsebetingelser ...............................................................................................23
HANDELSPOLITIK
Import af tekstilvarer* .....................................................................................................................................24
Handelsstatistikker ..........................................................................................................................................24
Indien - Udligningstold på importen af sengelinned af bomuld .........................................................................24
Schweiz - toldkontingent for visse landbrugsprodukter.....................................................................................25
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
EU's budget for 2005 - PEACE II-programmet, decentraliserede agenturer og genopbygning af Irak.................25
MOMS - Østrig - Udgifter til varer eller tjenesteydelser til privatforbrug..........................................................25
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Ændringer til EØS-aftalen ...............................................................................................................................26
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Formandskabet for Rådet*...............................................................................................................................26
Rådets aktiviteter.............................................................................................................................................28
SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK
Ligebehandling af mænd og kvinder - Adgang til varer og tjenesteydelser* ......................................................28
15460/04 (Presse 343)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.XII.2004
BESKIKKELSER
Regionsudvalget..............................................................................................................................................29
15460/04 (Presse 343)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453366_0006.png
13.XII.2004
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Karel DE GUCHT
Didier DONFUT
Den Tjekkiske Republik:
Cyril SVOBODA
Danmark:
Per Stig MØLLER
Tyskland:
Joschka FISCHER
Estland:
Kristiina OJULAND
Grækenland:
Petros MOLYVIATIS
Yannis G. VALINAKIS
Spanien:
Miguel Angel MORATINOS CUYAUBÉ
Frankrig:
Michel BARNIER
Claudie HAIGNERÉ
Irland:
Dermot AHERN T.D.
Italien:
Gianfranco FINI
Cypern:
George IACOVOU
Letland:
Artis PABRIKS
Litauen:
Antanas VALIONIS
Luxembourg:
Jean ASSELBORN
Ungarn:
Ferenc SOMOGYI
Etele BARÁTH
Malta:
Michael FRENDO
Nederlandene:
Bernard BOT
Atzo NICOLAÏ
Agnes van ARDENNE-van der HOEVEN
Østrig:
Ursula PLASSNIK
Udenrigsminister
Statssekretær for Europaspørgsmål
Vicepremierminister og udenrigsminister
Udenrigsminister
Forbundsudenrigsminister og stedfortrædende
forbundskansler
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Viceminister for udenrigsspørgsmål
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Viceminister under udenrigsministeren, med ansvar for
Europaspørgsmål
Udenrigsminister
Viceministerpræsident og udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Vicepremierminister samt udenrigs- og indvandrings-
minister
Udenrigsminister
Minister uden portefølje med ansvar for Europa-spørgsmål
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Europaminister
Minister for udviklingssamarbejde
Forbundsudenrigsminister
15460/04 (Presse 343)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453366_0007.png
13.XII.2004
Polen:
Włodzimierz CIMOSZEWICZ
Portugal:
António MONTEIRO
Mário DAVID
Slovenien:
Dimitrij RUPEL
Slovakiet:
Jozsef BERENYI
Finland:
Erkki TUOMIOJA
Sverige:
Laila FREIVALDS
Det Forenede Kongerige:
Jack STRAW
Udenrigsminister
Udenrigsminister og minister for de portugisiske samfund
i udlandet
Statssekretær for Europaspørgsmål
Udenrigsminister
Statssekretær, Udenrigsministeriet
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Minister for udenrigs- og Commonwealth-spørgsmål
Kommissionen:
José Manuel BARROSO
Margot WALLSTRÖM
Benita FERRERO-WALDNER
Olli REHN
Formand
Næstformand
Medlem
Medlem
Generalsekretariatet for Rådet:
Javier SOLANA
Generalsekretær/højtstående FUSP-repræsentant
15460/04 (Presse 343)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453366_0008.png
13.XII.2004
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅD I DECEMBER
Rådet gennemgik det udkast til konklusioner, som formandskabet har udarbejdet til Det Europæiske
Råds møde i Bruxelles den 16.–17. december.
De vigtigste spørgsmål, som Det Europæiske Råd skal drøfte, er følgende:
·
EU's udvidelse: afgørelser om afslutning af forhandlingerne om medlemskab med Bulgarien og
Rumænien og om indledning af forhandlinger med Tyrkiet og Kroatien.
·
Terrorisme: drøftelse af de fremskridt, der er gjort i bekæmpelsen af terrorisme.
·
EU's finansielle rammer for 2007–2013: afgørelse om principper og retningslinjer for det videre
arbejde med henblik på at opnå enighed om de nye finansielle rammer og dermed beslægtede
spørgsmål, herunder ordningen med egne indtægter til finansiering af EU's budget.
·
Retlige og indre anliggender: EU's narkotikastrategi for 2005–2012.
·
Eksterne anliggender: en række punkter, herunder fredsprocessen i Mellemøsten samt Ukraine.
Arbejdet med udkastet til konklusioner fortsætter sandsynligvis indtil kort før Det Europæiske Råds
møde, navnlig for så vidt angår eksterne forbindelser.
15460/04 (Presse 343)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453366_0009.png
13.XII.2004
ARBEJDSPROGRAM FOR 2005
Rådet noterede sig det kommende luxembourgske og det kommende britiske formandskabs fore-
læggelse af et udkast til Rådets arbejdsprogram for 2005.
Rapporten dækker følgende emner:
– Lissabon-reformdagsordenen
– den fælles landbrugspolitik og fiskeri
– bæredygtig udvikling
– retlige og indre anliggender
– fremtidige tiltrædelser
– øget global stabilitet og velstand
– forfatningstraktaten: ikrafttrædelsen.
15460/04 (Presse 343)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453366_0010.png
13.XII.2004
OFFICIELLE SPROG
Rådet noterede sig forelæggelsen af anmodninger fra den spanske og den irske delegation vedrø-
rende deres sprogs status i EU. Det anmodede De Faste Repræsentanters Komité om at behandle
anmodningerne.
15460/04 (Presse 343)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453366_0011.png
13.XII.2004
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
EKSTERNE FORBINDELSER
Côte d'Ivoire - Våbenembargo og visumforbud
Rådet vedtog en fælles holdning om restriktive foranstaltninger over for Côte d'Ivoire med henblik
på at gennemføre FN's Sikkerhedsråds resolution 1572(2004)
(15437/04).
Den fælles holdning indfører restriktive foranstaltninger for så vidt angår:
·
salg og levering af våben fra statsborgere i medlemsstaterne eller fra medlemsstaternes områder
·
ydelse af teknisk bistand i forbindelse med militære aktiviteter
·
levering af finansiel bistand eller udstyr, der vil kunne anvendes til intern undertrykkelse
·
indrejse i EU af personer, der udgør en trussel mod freden og den nationale forsoningsproces i
Côte d'Ivoire, eller som anses for at være ansvarlige for krænkelser af menneskerettighederne og
den humanitære folkeret, samt indefrysning af disse personers midler og økonomiske ressourcer.
Belarus - Udvidet visumforbud
Rådet vedtog en fælles holdning med henblik på at indføre indrejserestriktioner over for de em-
bedsmænd, der er ansvarlige for svindelen i forbindelse med parlamentsvalget og folkeafstemnin-
gen den 17. oktober 2004 samt for brud på menneskerettighederne under de følgende fredelige
politiske demonstrationer i Minsk
(15469/04).
I den fælles holdning udvides den liste over personer, der blev fastsat ved fælles holdning
2004/661/FUSP, og medlemsstaterne forpligtes til at træffe de nødvendige foranstaltninger for at
hindre indrejse i eller transit gennem deres område for de pågældende personer.
Den Europæiske Unions indrejserestriktioner udvides til også at omfatte Lidia YERMOSHINA,
formand for den centrale valgkommission, og Yuri PODOBED, chefpolitiinspektør i OMON,
Minsk.
15460/04 (Presse 343)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.XII.2004
Colombia -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet henviste til sine konklusioner af 10. december 2002 og 26. januar 2004 samt London-
erklæringen fra juli 2003 og bekræftede EU's fulde støtte til den colombianske regering, ikke mindst
dens bestræbelser på at indføre retsstatsprincipper overalt i landet og dens bekæmpelse af terrorisme
samt ulovlig narkotikaproduktion og -handel. Rådet gentog sin støtte til den colombianske regerings
indsats for at reformere økonomien og øge den sociale samhørighed i overensstemmelse med
Guadalajara-erklæringen af 29. maj 2004 fra stats- og regeringscheferne fra Latinamerika, Caribien
og Den Europæiske Union. EU er rede til at samarbejde med den colombianske regering i forbin-
delse med disse bestræbelser.
Rådet gav udtryk for EU's uforbeholdne solidaritet med det colombianske folk og gentog sin be-
kymring over den alvorlige situation i Colombia med hensyn til menneskerettigheder og humanitær
folkeret, navnlig for så vidt angår internt fordrevne. Rådet opfordrede alle konfliktens parter til at
overholde menneskerettighederne og den humanitære folkeret, og det gentog sin appel til alle ulov-
lige grupper om at indstille enhver form for fjendtligheder og indgå i en forhandlet fredsproces samt
handle i overensstemmelse hermed. Rådet bifaldt Colombias regerings beslutning om at benåde
23 FARC-medlemmer. Rådet gentog sin anmodning om, at ulovlige væbnede grupper, der fortsat
tilbageholder gidsler, omgående og betingelsesløst frigiver dem. Dette kan muligvis indgå i en
humanitær aftale, som forhåbentlig kan medvirke til, at alle parter inddrages i fredsprocessen. Rådet
understregede betydningen af at garantere sikkerheden for de personer, organisationer og institutio-
ner, herunder menneskerettighedsforkæmpere, der arbejder på at fremme og beskytte menneskeret-
tighederne, og af at beskytte mindretalsrettigheder og indfødte folks rettigheder, som det blev be-
kræftet i Guadalajara-erklæringen. Rådet udtalte desuden tilfredshed med det arbejde, der er udført
af kontoret for FN's højkommissær for menneskerettigheder i Colombia og opfordrede indtræn-
gende til en omgående gennemførelse af dets henstillinger som afspejlet i den erklæring fra for-
mandskabet om Colombia, der blev vedtaget på Menneskerettighedskommissionens 60. samling.
Rådet hilste det velkomment, at der den 15. december 2004 er planlagt et møde mellem præsident
Uribe og repræsentanter for civilsamfundet om bl.a. gennemførelsen af disse henstillinger, og ser
det som et tegn på, at den colombianske regering har anerkendt den betydelige rolle, som civilsam-
fundet skal spille.
Rådet henviste på ny til sin mangeårige politik med støtte til den colombianske regerings bestræbel-
ser på at opnå en forhandlingsløsning på den interne væbnede konflikt, bl.a. ved hjælp af et direkte
engagement med de ulovlige væbnede grupper, der kan være rede til at forhandle om en fredsaftale.
Rådet opfordrede de colombianske myndigheder til hurtigt at vedtage en overordnet juridisk ramme
for afvæbning, demobilisering og reintegration af de ulovlige væbnede grupper. En sådan ramme
bør være i overensstemmelse med de internationale tilsagn og tage hensyn til ofrenes ret til sandhed,
retfærdighed og erstatning.
15460/04 (Presse 343)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.XII.2004
Rådet understregede sin stærke støtte til FN's generalsekretærs mæglingsindsats, og udtalte tilfreds-
hed med engagementet hos Organisationen af Amerikanske Stater og Mexicos regering samt grup-
pen af Colombias venner, såvel som den katolske kirkes indsats i fredsprocessen i Colombia.
Rådet understregede Den Europæiske Unions vilje til at bistå med at opnå en fredelig og holdbar
løsning på konflikten inden for rammerne af en troværdig og samlet fredsstrategi, således som for-
mandskabet tidligere har tilkendegivet i sin erklæring af 30. juni 2004.
Rådet gav mere specifikt udtryk for, at Den Europæiske Union er rede til at fastholde et effektivt og
resultatorienteret engagement. En mere formel inddragelse af EU kan finde sted til sin tid ved poli-
tisk opbakning til den igangværende fredsproces, når den colombianske regering har udstukket en
overordnet juridisk ramme. Rådet understregede i den forbindelse, at Den Europæiske Union får
meget vanskeligt ved at bakke op om fredsforhandlingerne, så længe de ulovlige væbnede grupper
ikke har indstillet fjendtlighederne. Rådet vil gå gradvis frem afhængig af udviklingen på stedet, og
vil desuden være rede til at yde konkret og passende finansiel støtte for at fremme resultatet af så-
danne forhandlinger, når der er fastlagt en overordnet strategi for anbringelse i opsamlingslejre,
afvæbning, demobilisering og reintegration af medlemmerne af de ulovlige væbnede grupper i sam-
fundet.
Rådet udtalte tilfredshed med den colombianske regerings beslutning om at indkalde til et møde på
højt plan i Cartagena de Indias den 3.-4. februar 2005 til opfølgning af London-erklæringen fra
juli 2003. Dette bliver en glimrende lejlighed til at gøre status over gennemførelsen af London-
erklæringen fra 2003 og drøfte det videre forløb."
Afghanistan -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet giver på ny udtryk for tilfredshed med det vellykkede præsidentvalg i Afghanistan den
9. oktober 2004. Dette valg var en milepæl i demokratiseringsprocessen i Afghanistan og viste klart
det afghanske folks vilje til forandring. Rådet ser nu frem til afholdelsen af parlaments-, provins- og
lokalvalg i 2005 og er rede til at bistå den afghanske regering og FN med at gøre disse valg lige så
vellykkede.
EU vil aktivt følge og støtte Afghanistans demokratiseringsproces, herunder de kommende valg, på
baggrund af den lære, der er draget af præsidentvalget og anbefalingerne fra EU's mission til støtte
for demokrati og valg, OSCE's valgstøttegruppe og det fælles valgovervågningsorgan. Rådet ud-
trykker tilfredshed med, at Kommissionen agter at vurdere, hvilken form for mission der vil være
hensigtsmæssig for parlamentsvalget.
15460/04 (Presse 343)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.XII.2004
Rådet opfordrer på det kraftigste præsident Karzai til at benytte denne lejlighed til at danne et kabi-
net, som er forberedt på at tage de store udfordringer op, som Afghanistan står over for. Nogle af de
mest presserende spørgsmål omfatter styrkelse af demokratiseringsprocessen, narkotikabekæmpel-
se, retsstaten, sikkerhed, genopbygning og udvikling.
Rådet understreger, at fremstilling og handel med narkotika også berører EU-medlemsstaterne og
deres borgere. EU og Afghanistan har derfor en fælles interesse i og en fælles forpligtelse til at
sikre, at narkotikabekæmpelse bliver en central prioritet i Afghanistan.
Rådet bekræfter EU's langsigtede engagement i genopbygning, udvikling og stabilisering af
Afghanistan. Det er overbevist om, at Berlin-arbejdsplanen og alle parters gennemførelse heraf fort-
sat er hovedhjørnestenen i det internationale engagement og den afghanske regerings reformbestræ-
belser.
Rådet er enigt om, at EU's fremtidige engagement bør lægge vægt på følgende prioriteter:
1.
Støtte til demokratiseringsprocessen gennem udvikling af legitime offentlige institutioner
og styrkelse af retsstaten. Der skal i den henseende lægges stærk vægt på en reform af rets-
væsenet. Udviklingen af demokratiske og moderate politiske partier vil styrke det fremti-
dige parlaments rolle og hjælpe Afghanistan med at opbygge et samfund, som fremmer
menneskerettigheder for alle, navnlig kvinder, piger og sårbare grupper. EU vil støtte den
afghanske regerings og det afghanske folks bestræbelser på at sikre retssamfundet i over-
gangsperioden.
Støtte til de afghanske og internationale partnere i deres bestræbelser på at bekæmpe dyrk-
ning og fremstilling af samt handel med narkotika. Vi må øge risikoen og reducere fortje-
nesten for dem, der er involveret i narkotikahandel, gennem en streng implementerings-
plan, som fremmer den afghanske nationale narkotikakontrolstrategi i 2005. Ifølge en så-
dan plan skal der sættes kraftigere ind på det strafferetlige område; taskforcen vedrørende
strafferet med henblik på bekæmpelse af narkotika vil gøre det muligt at hastebehandle
narkotikasager i det strafferetlige system. Opmærksomheden vil også i stigende grad blive
rettet mod så hurtigt som muligt at skabe holdbare alternative erhvervsmuligheder. Narko-
tikaøkonomiens voksende indflydelse har undermineret det internationale samfunds be-
stræbelser på at fremme god regeringsførelse og bekæmpelsen af korruption, hvilket er
nøgleprioriteter.
Fremme af sikkerhed og stabilitet gennem opbygning af sikkerhedsstyrker (hær og politi)
under civil regeringskontrol og meningsfuld gennemførelse af programmet for afvæbning,
demobilisering og reintegration (DDR). EU-medlemsstaterne erkender betydningen af til-
stedeværelsen af internationalt militær i Afghanistan og vil fortsat bidrage hertil.
2.
3.
15460/04 (Presse 343)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.XII.2004
4.
Fortsat støtte til genopbygningsprocessen ved at yde omfattende finansiel og teknisk bi-
stand til den afghanske regering, bl.a. gennem støtte til udvikling af en effektiv og samlet
makroøkonomisk og monetær ramme. EU vil arbejde for mere effektive rådgivende grup-
per og på at sikre bedre udveksling af oplysninger mellem donorer. Udformningen af et
midlertidigt strategioplæg til nedbringelse af fattigdom kan være et redskab i så henseende.
EU vil sideløbende hermed fortsat yde humanitær bistand dér, hvor det er påkrævet, idet
det vil være særlig opmærksom på dem, der har størst behov for støtte, såsom tilbage-
vendte, fordrevne eller handicappede personer.
Rådet fremhæver betydningen af regionalt samarbejde og tilskynder til yderligere udvikling af gode
forbindelser mellem Afghanistan og dets naboer på grundlag af Kabul-erklæringen fra 2002.
Rådet er meget interesseret i så hurtigt som muligt at formalisere forbindelserne mellem EU og
Afghanistan og er rede til at udvikle en politisk dialog på ministerplan med den afghanske rege-
ring."
Somalia -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
Rådet udtrykte tilfredshed med de positive resultater af Somalias nationale forsonings-
konference og oprettelsen af de midlertidige forbundsinstitutioner som væsentlige skridt i
retning af varig fred, stabilitet og opbygning af en midlertidig forbundsmyndighed i
Somalia.
Rådet gav udtryk for sin fulde støtte til processen for konsolidering af disse institutioner,
også ved skabelse af et sikkert klima.
Rådet udtrykte tilfredshed med de midlertidige forbundsinstitutioners godkendelse af prin-
cipperne og målsætningerne for et struktureret samarbejde med det internationale samfund.
Rådet ser frem til en hurtig aktivering af de fælles strukturer for samordning og overvåg-
ning af overgangsperioden under FN's ledelse, som det blev godkendt på Stockholm-mødet
om Somalia, for at forbedre bestræbelserne i retning af forsoning, genopbygning og udvik-
ling i Somalia.
EU er rede til positivt at behandle anmodninger fra Den Afrikanske Union om støtte til
initiativer på sikkerhedsområdet. Rådet gentog, at den fortsatte somaliske freds- og forso-
ningsproces er og må være somaliernes egen opgave."
2.
3.
4.
15460/04 (Presse 343)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.XII.2004
Kroatien – Stabiliserings- og associeringsaftale
Rådet vedtog afgørelserne om godkendelse af indgåelsen af en stabiliserings- og associeringsaftale
med Kroatien og af undertegnelsen af en protokol til aftalen for at tage hensyn til de nye medlems-
staters tiltrædelse af EU
(15099/04 og 14310/04).
Forbindelserne med Mexico - EU's udvidelse
Rådet vedtog et udkast til afgørelse, til forelæggelse for Det Fælles Råd EU-Mexico med henblik på
vedtagelse, vedrørende ajourføring af de bestemmelser om finansielle tjenesteydelser, der blev ved-
taget inden for rammerne af EU-Mexico-aftalen om økonomisk partnerskab og politisk samordning
og samarbejde, for at tage hensyn til EU's udvidelse
(13827/04).
Forbindelserne med Jordan – EU's udvidelse
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse af en protokol til Euro-Middelhavs-aftalen om opret-
telse af en associering med Jordan for at tage hensyn til de nye medlemsstaters tiltrædelse af EU
(14994/04).
EU's strategi mod spredning af masseødelæggelsesvåben - Situationsrapport og henstillinger
vedrørende eksportkontrol
Rådet noterede sig en halvårlig rapport om gennemførelsen af EU's strategi mod spredning af mas-
seødelæggelsesvåben og en prioritetsliste med henblik på en sammenhængende gennemførelse af
strategien
(15246/04).
Rapporten beskriver de fremskridt, der er gjort i kampen mod spredning af masseødelæggelsesvå-
ben, efter at Det Europæiske Råd i december 2003 vedtog ikke-spredningsstrategien som en central
del af den samlede europæiske sikkerhedsstrategi.
Der er blevet lagt særlig vægt på:
·
EU’s diplomatiske indsats for at fremme og styrke multilaterale aftaler
·
fremme af FN's Sikkerhedsråds rolle
15460/04 (Presse 343)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.XII.2004
·
frigivelse af finansielle midler til støtte for projekter under ledelse af multilaterale institutioner
(IAEA og OPCW)
·
styrkelse af eksportkontrol
·
integrering af ikke-spredningspolitik i EU's forbindelser med tredjelande
·
samarbejde med USA og andre nøglepartnere.
I den note, der er forelagt for Rådet, gøres der desuden opmærksom på en prioritetsliste med hen-
blik på en sammenhængende gennemførelse af strategien mod spredning af masseødelæggelsesvå-
ben, der skal være fuldført inden udgangen af 2008.
Rådet noterede sig endvidere en række henstillinger om eksportkontrolordninger for produkter med
dobbelt anvendelse. Disse henstillinger tager sigte på at forbedre EU's eksportkontrolordninger for
varer, der kan anvendes til enten civile eller militære formål
(15455/04).
Henstillingerne bygger på
erkendelsen af, at det er nødvendigt at indtage en proaktiv holdning for at forhindre adgang til pro-
dukter med dobbelt anvendelse med henblik på terrorhandlinger.
Disse henstillinger er sammenfattet i slutningen af følgende erklæringer vedtaget af Rådet:
"Handlingsplanen mod spredning af masseødelæggelsesvåben, som blev godkendt af Det Europæ-
iske Råd i Thessaloniki i juni 2003, indeholder et tilsagn om at styrke eksportkontrollen i et udvidet
Europa og om en vellykket gennemførelse af en peer review-proces for så vidt angår nationale eks-
portkontroller for at formidle god praksis under særlig hensyntagen til udfordringerne i forbindelse
med udvidelsen.
Den Europæiske Unions bestemmelser om kontrol med eksporten af produkter og teknologi med
dobbelt anvendelse (dvs. produkter og teknologi, der kan anvendes enten til civile eller militære
formål, herunder udvikling af masseødelæggelsesvåben) findes i forordning (EF) nr. 1334/2000.
Forordningen fastlægger strenge procedurer for kontrol med eksport af alle de produkter med dob-
belt anvendelse, der er omfattet af kontrol i de fire internationale eksportkontrolordninger og kon-
ventionen om kemiske våben. Den udgør også grundlaget for medlemsstaternes kontrol af eksport
af et hvilket som helst produkt med dobbelt anvendelse, som ikke figurerer på listen, men som anses
for at udgøre en spredningsrisiko.
15460/04 (Presse 343)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.XII.2004
Til opfølgning af handlingsplanen fra Thessaloniki og gennemførelse af strategien mod spredning af
masseødelæggelsesvåben har medlemsstaterne, Kommissionens tjenestegrene og Generalsekretari-
atet for Rådet samarbejdet snævert om at forberede og bidrage til en vellykket gennemførelse af
peer review-processen. Arbejdet har vist sig at være særdeles nyttigt og har i betydelig grad bidraget
til at øge effektiviteten af EU's eksportkontrol. Under besøg, der fandt sted mellem februar og
juli 2004, havde alle medlemsstaterne bistået af en taskforce mulighed for at sammenligne praksis,
lære af hinandens erfaringer og fremsætte forslag til forbedringer.
Taskforcen har på grundlag af disse forslag og en analyse af de nationale ordninger fremsat henstil-
linger med henblik på opfølgning for yderligere at forbedre EU's eksportkontrol og derved øge
medlemsstaternes kapacitet til at hindre, at uønskede slutbrugere, herunder terrorister i tredjelande,
får adgang til produkter med dobbelt anvendelse af relevans for produktion af masseødelæggelses-
våben. Disse henstillinger, som er angivet nedenfor, vil straks blive fulgt op.
Henstillinger med henblik på styrkelse af effektiviteten af EU's eksportkontrolordning:
– sikre gennemsigtigheden af og kendskabet til lovgivningen til gennemførelse af EU-ordningen
– minimere alle betydelige afvigelser mellem medlemsstaternes praksis
– undersøge mulighederne for at tilføje kontrol med transit og omladning
– yde bistand til genkendelse af kontrollerede produkter med dobbelt anvendelse
– forbedre udvekslingen af oplysninger om nægtelse og overveje at oprette en database til udveks-
ling af følsomme oplysninger
– aftale bedste praksis for så vidt angår en styrkelse af kontrollen
– forbedre gennemsigtigheden for at lette harmoniseringen af gennemførelsen af kontrol med pro-
dukter, der ikke er opført på listen (catch-all)
– forbedre samspillet med eksportørerne
– aftale bedste praksis for kontrol med immaterielle teknologioverførsler."
15460/04 (Presse 343)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453366_0019.png
13.XII.2004
Menneskerettigheder – EU's retningslinjer
Rådet godkendte en rapport om iværksættelse af EU-retningslinjerne for dialoger om menneske-
rettigheder med tredjelande.
Rapporten indeholder en oversigt over de forskellige typer af EU-dialoger om menneskerettigheder
og opstiller en liste over kerneområder, der kan være til hjælp for EU, hver gang der indledes nye
dialoger om menneskerettigheder med tredjelande.
Rådet vedtog EU-retningslinjerne for dialoger om menneskerettigheder i december 2001.
Bekæmpelse af terrorisme - Eksterne forbindelser
Rådet godkendte en rapport udarbejdet af generalsekretæren/den højtstående repræsentant i samar-
bejde med formandskabet med titlen "Integration af terrorbekæmpelse i EU's politik for eksterne
forbindelser".
Rapporten har til formål at efterkomme den anmodning, der blev fremsat af Det Europæiske Råd på
mødet den 17.–18. juni 2004, hvori det understregede nødvendigheden af at sikre, at terrorismebe-
kæmpelse integreres fuldt ud i EU's politik for eksterne forbindelser, og anmodede om, at der på
Det Europæiske Råds møde i december forelægges konkrete forslag til, hvordan dette kan opnås på
den mest effektive måde.
I rapporten, der bygger på det arbejde, der allerede er gjort under det nederlandske formandskab,
peges der på de områder, hvor arbejdsmetoderne kan forbedres, og der stilles forslag i så henseende.
Det har ikke været hensigten at gennemgå samtlige terrorbekæmpelsesaspekter af EU's eksterne
forbindelser.
Rådet noterede sig endvidere en fælles rapport fra antiterrorkoordinatoren og Kommissionen om
antiterrorklausuler i EU-aftaler med tredjelande.
EUROPÆISK SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
ESFP -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet vedtog formandskabets rapport om ESFP og besluttede at forelægge den for Det Europæiske
Råd.
15460/04 (Presse 343)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.XII.2004
Rådet godkendte de detaljerede forslag til gennemførelse af formandskabets dokument med titlen
"Europæisk forsvar: Konsultationer mellem NATO og EU, planlægning og operationer", som Det
Europæiske Råd bifaldt i december 2003. Disse forslag vil gøre det muligt for den civil-militære
enhed at påbegynde sit arbejde som planlagt, herunder tilvejebringe kapacitet til hurtigt, hvis det er
nødvendigt, at oprette et operationscenter for særlige autonome operationer, der bør være funkti-
onsdygtigt senest den 1. januar 2006. Rådet opfordrer generalsekretæren/den højtstående repræsen-
tant til at gå videre med dette, bl.a. ved snarest at muliggøre uddannelse og øvelser i relation til ope-
rationscentret. Forslagene danner også grundlag for en aftale med NATO om etablering af en lille
EU-celle ved SHAPE og ordninger for NATO's forbindelser med EUMS. Rådet minder om Det
Europæiske Råds konklusioner af juni 2004 og opfordrer generalsekretæren/den højtstående repræ-
sentant til som planlagt at gå videre med arbejdet med disse spørgsmål.
Rådet nåede til enighed om det overordnede civile mål for 2008, der tilvejebringer behovsbestemte
mål, hvormed EU senest i 2008 yderligere kan fastlægge og opbygge de civile kapaciteter, EU har
brug for til fremtidige opgaver og udfordringer, således at det kan reagere hurtigere og mere effek-
tivt på kriser. Dette overordnede mål angiver tydeligt EU's ambitioner med hensyn til civil europæ-
isk sikkerheds- og forsvarspolitik for de kommende år og vil danne et solidt grundlag for at fast-
lægge de kapaciteter, der er nødvendige for at kunne opfylde EU's ambitioner, og de områder, hvor
EU bør udvikle sine kapaciteter yderligere.
Med henblik på gennemførelse af de opgaver og de mål, som EU har med hensyn til ESFP's civile
aspekter, vil EU lægge en systematisk tilgang til udviklingen af de nødvendige civile kapaciteter.
Senest ved udgangen af 2005 skal der have været afholdt en konference om forbedring af de civile
kapaciteter, hvor medlemsstaterne bekræfter deres tilsagn vedrørende opfyldelse af ambitionerne i
det overordnede civile mål og en kapacitetsforbedringsplan."
Rapport om EU's sikkerheds- og forsvarsaktiviteter
Rådet godkendte en rapport fra formandskabet om status for Den Europæiske Sikkerheds- og For-
svarspolitik og nåede til enighed om at fremsende den til Det Europæiske Råd til mødet den
16.-17. december 2004.
På grundlag af denne rapport anmodes det kommende formandskab for Rådet om at fortsætte arbej-
det med følgende aktiviteter:
·
forberedelse og implementering af civile og militære missioner
·
udvikling af militær og civil kapacitet og implementering af det europæiske program til forebyg-
gelse af voldelige konflikter
·
implementering af handlingsplanen vedrørende de civile aspekter af ESFP
·
implementering af afgørelserne vedrørende forbindelserne mellem EU og NATO
15460/04 (Presse 343)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.XII.2004
·
afslutning inden for rammerne af det overordnede mål 2010 af arbejdet med behovskataloget i
foråret 2005
·
den operative rolle for det europæiske forsvarsagentur
·
EU's hurtige reaktionskapacitet og videre implementering af EU's kampgruppekoncept
·
opfølgning af den europæiske kapacitetshandlingsplan
·
gennemførelse af EU's øvelsesprogram og af EU's uddannelseskoncept inden for ESFP
·
videreudvikling af ESFP's bidrag til terrorbekæmpelse
·
samarbejde med internationale organisationer
·
gennemførelse af handlingsplanen for støtte til fred og sikkerhed i Afrika.
Civil krisestyring - Overordnede mål for 2008
Rådet godkendte en rapport med titlen "Overordnede civile mål for 2008" om civil krisestyring.
Rapporten skal sendes til Det Europæiske Råd til mødet den 16.-17. december 2004 (15863/04).
I rapporten udvikles den civile dimension, der indgår i EU's samlede strategi, og som går ud på at
anvende civile og militære midler til at reagere på krisestyringsopgaver såsom konfliktforebyggelse,
fredsbevarende opgaver og postkonflikt-stabilisering. Civil krisestyring supplerer således de fire
prioriterede områder, som Det Europæiske Råd er blevet enigt om: politi, retsstatsforhold, civil for-
valtning og civilbeskyttelse.
Uddannelsesprogram på sikkerheds- og forsvarsområdet
Rådet godkendte et EU-uddannelsesprogram på det sikkerheds- og forsvarspolitiske område for
årene 2005-2007 (15959/04).
Samarbejde med OSCE - Krisestyring
Rådet godkendte en rapport fra formandskabet om den praktiske gennemførelse af samarbejdet
mellem EU og OSCE om konfliktforebyggelse, krisestyring og postkonflikt-genopbygning
(15387/1/04
REV 1).
15460/04 (Presse 343)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453366_0022.png
13.XII.2004
Denne rapport har to vigtige mål: for det første at styrke forbindelsen og for det andet at styrke EU's
indsats i OSCE. EU's langsigtede mål er at sikre, at OSCE's værdier og standarder fortsat gennem-
føres fuldt ud i det euro-atlantiske område.
Dokumentet omhandler også medlemsstaternes finansielle bidrag til OSCE i 2003 og 2004 og en
fortegnelse over fælles handlingsprogrammer.
Afrika - Retningslinjer for støtte til fred og sikkerhed
Rådet godkendte retningslinjer for gennemførelsen af EU's støtte til fred i Afrika (15542/1/04).
I retningslinjerne gøres det klart, at EU's indsats i Afrika til støtte for fred og sikkerhed skal iværk-
sættes på grundlag af anmodninger fra FN, afrikanske organisationer eller afrikanske stater og i fuld
overensstemmelse med afrikansk ejerskab. De omhandler følgende aspekter: de nødvendige juridi-
ske instrumenter, der skal tages i betragtning, budgetmæssige aspekter og forvaltningsaspekter og
logistisk og operativ støtte.
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Biometriske identifikatorer i EU-pas*
Rådet vedtog en forordning, hvor i der stilles krav om, at EU-pas og -rejsedokumenter skal omfatte
ansigtsbillede og fingeraftryk til beskyttelse mod forfalskning og bedre identifikation af indehave-
ren af passet (15152/04
og 15918/04 ADD 1).
1
Formålet med de nye bestemmelser er at harmonisere sikkerhedsstandarder, der anvendes ved frem-
stilling af EU-pas og -rejsedokumenter. Tekniske specifikationer fastsat i forordningen vedrører
materiale og trykteknik, biografiske data og beskyttelse mod efterligning og forfalskning. Af sik-
kerhedshensyn er ét organ i hver medlemsstat ansvarligt for fremstilling af pas og rejsedokumenter.
I henhold til forordningen skal medlemsstaterne inden 18 måneder indsætte ansigtsbillede og inden
tre år indsætte fingeraftryk af indehaveren i nye udstedte pas.
1
I henhold til undtagelser fastsat i traktaterne er Irland og Det Forenede Kongerige ikke forpligtet til at anvende
disse foranstaltninger, og Danmark træffer inden seks måneder afgørelse om, hvorvidt det vil gennemføre dem
i sin nationale lovgivning.
15460/04 (Presse 343)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453366_0023.png
13.XII.2004
Stempling af tredjelandsstatsborgeres rejsedokumenter
Rådet vedtog en forordning om, at medlemsstaterne skal være forpligtet til at stemple tredjeland-
statsborgeres rejsedokumenter ved passager af EU's ydre grænser (14709/04).
2
Forordningen præciserer bestemmelserne i konventionen om gennemførelse af Schengen-aftalen og
i Den Fælles Håndbog med hensyn til at harmonisere medlemsstaternes praksis for så vidt angår
forpligtelsen til at påføre tredjelandsstatsborgeres rejsedokumenter stempel ved passage af EU's
ydre grænser.
Visum, asyl og indvandring - Finansiel støtte til Argo-programmet
Rådet vedtog en beslutning om revision af handlingsprogrammet på områderne visum, asyl og ind-
vandring (Argo-programmet) for at forbedre grænsekontrollen og overvågningen af EU's ydre
grænser (15166/04)
3
.
Argo-programmet blev indført ved beslutning 2002/463/EF med henblik på at fremme og støtte
administrativt samarbejde ved de ydre grænser for perioden 2002-2006. Bevillingerne til aktiviteter
inden for Argo-programmet blev forøget for 2004.
Studerende fra tredjelande - Indrejsebetingelser
Rådet vedtog et direktiv om fastsættelse af regler for tredjelandsstuderendes indrejse i EU for perio-
der over tre måneder (14535/04).
Direktivet omfatter også tredjelandsstatsborgere, der ansøger om indrejse i en medlemsstat med
henblik på elevudveksling, ulønnet erhvervsuddannelse eller volontørtjeneste.
Der er visse krav, som medlemsstaterne skal tage hensyn til, når de giver tilladelse til indrejse i
henhold til direktivets anvendelsesområde, bl.a.: rejsedokumenternes gyldighed, forældrenes tilla-
delse, sygeforsikring, garantier med hensyn til den offentlige orden, sikkerhed og sundhed, bevis for
at være optaget på en videregående uddannelsesinstitution, tilstrækkelige midler til at dække udgif-
ter til underhold, studier og hjemrejse.
De nye bestemmelser finder anvendelse uden at dette berører bilaterale eller multilaterale aftaler
mellem medlemsstater og tredjelande.
2
I henhold til undtagelser fastsat i traktaterne er Irland og Det Forenede Kongerige ikke forpligtet til at anvende
disse foranstaltninger, og Danmark træffer inden seks måneder afgørelse om, hvorvidt det vil gennemføre dem
i sin nationale lovgivning.
I henhold til undtagelser fastsat i traktaterne er Danmark, Irland og Det Forenede Kongerige ikke forpligtet til
at anvende denne beslutning.
3
15460/04 (Presse 343)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453366_0024.png
13.XII.2004
HANDELSPOLITIK
Import af tekstilvarer*
Rådet vedtog en forordning om tilpasning af EU-bestemmelser om import af visse tekstilvarer for at
tage hensyn til, at WTO-aftalen om tekstiler og beklædningsgenstande (ATC-aftalen) udløber den
31. december 2004 (13962/04
ADD 1 og 13963/04).
Forordningen ændrer forordning nr. 3030/93 og 3285/94.
Ændringerne til forordning 3030/93, som sikrer gennemførelsen af ATC-aftalen, har til formål at
ophæve kvantitative restriktioner med virkning fra den 1. januar 2005 for WTO-medlemmer for så
vidt angår indførsel af tekstilvarer.
Derudover fastsætter de nye regler
·
en tidsbegrænset ordning med forudgående tilsyn med visse former for import fra Kina og en
toldbaseret ordning med efterfølgende tilsyn for visse former for import
·
en ordning om afsendelse inden årets udgang gældende for varer, der afsendes inden ATC-
aftalens udløb, men som overgår til fri omsætning i Fællesskabet efter denne dato
·
opretholdelse af kvantitative restriktioner for ikke-WTO-lande, som Fællesskabet har indgået
bilaterale aftaler med
·
en række tekniske tilpasninger.
Handelsstatistikker
Rådet vedtog en forordning, ifølge hvilken medlemsstaterne skal indberette data om deres beta-
lingsbalance, international handel med tjenester og udenlandske direkte investeringer med henblik
på bedre at kunne overvåge den økonomiske udvikling i EU (PE-CONS
3679/04).
Forordningen fastlægger en fælles ramme for systematisk udarbejdelse af fællesskabsstatistikker,
der skal indberettes til Eurostat med henblik på at opnå sammenlignelige data for EU-medlemssta-
terne.
Indien - Udligningstold på importen af sengelinned af bomuld
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 74/2004 om indførelse af en endelig
udligningstold på importen af sengelinned af bomuld med oprindelse i Indien (15200/04).
15460/04 (Presse 343)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453366_0025.png
13.XII.2004
Schweiz - toldkontingent for visse landbrugsprodukter
Rådet vedtog en forordning om åbning af et toldfrit EF-toldkontingent for visse landbrugsprodukter
med oprindelse i Schweiz (13684/04).
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
EU's budget for 2005 - PEACE II-programmet, decentraliserede agenturer og genopbygning
af Irak
Rådet vedtog en afgørelse (15511/04) om supplering af finansieringen på EU's budget for 2005 for
så vidt angår:
·
udvidelse af PEACE II-programmet for et beløb på 45 mio. EUR
·
subsidier til decentraliserede agenturer for et beløb på 20 mio. EUR
·
rehabilitering og genopbygning af Irak for et beløb på 100 mio. EUR.
Der blev opnået enighed om afgørelsen med Europa-Parlamentet på et samrådsmøde den
25. november 2004.
MOMS - Østrig - Udgifter til varer eller tjenesteydelser til privatforbrug
Rådet vedtog en beslutning om bemyndigelse af Republikken Østrig til at ophæve fradragsretten for
moms på udgifter til varer eller tjenesteydelser, når den afgiftspligtige persons eller den afgiftsplig-
tige persons personales privatforbrug og mere generelt en ikke-forretningsmæssig anvendelse af
disse udgør over 90% af den samlede anvendelse (14816/04).
Disse særlige foranstaltninger er en fravigelse af de almindelige regler om omsætningsafgifter i
medfør af direktiv 77/388/EØF. De finder anvendelse indtil udgangen af 2009.
15460/04 (Presse 343)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453366_0026.png
13.XII.2004
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Ændringer til EØS-aftalen
Rådet vedtog seks afgørelser, der sætter Det Blandede EØS-udvalg i stand til at vedtage afgørelser
om ændring af EØS-bestemmelser på områderne kultur, uddannelse, ungdom, forskning og teknisk
udvikling, statistikker og tekniske forskrifter. (13661/04,
13666/04, 13736/04, 14109/04, 13671/04
og 13801/04).
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Formandskabet for Rådet*
Rådet gav sin politiske godkendelse af udkastet til Rådets europæiske afgørelse om fastsættelse af
gennemførelsesforanstaltningerne til Det Europæiske Råds europæiske afgørelse om udøvelsen af
formandskabet for Rådet (15865/04
og 15866/04).
Udkastet til Rådets europæiske afgørelse
– fastsætter rækkefølgen for formandskaberne for Rådet fra og med 1. januar 2007, og
– fastlægger visse regler for ordninger mellem medlemsstaterne for udøvelsen af formandskabet.
Ifølge udkastet til Det Europæiske Råds afgørelse om udøvelsen af formandskabet for Rådet, jf.
erklæring nr. 4 fra regeringskonferencen ad artikel I-24 i traktaten om en forfatning for Europa,
vedtager Rådet en europæisk afgørelse om fastsættelse af gennemførelsesforanstaltningerne. I
erklæring nr. 4 hedder det videre, at Rådet bør påbegynde forberedelsen af den pågældende gen-
nemførelsesafgørelse, så snart traktaten er undertegnet, og at det bør godkende den politisk inden
seks måneder.
I udkastet til Det Europæiske Råds afgørelse om udøvelsen af formandskabet for Rådet omhandlet i
erklæring nr. 4 fra regeringskonferencen fastsættes det, at formandskabet for Rådet, bortset fra råds-
sammensætningen vedrørende udenrigsanliggender, varetages af på forhånd sammensatte grupper
på tre medlemsstater i en periode på atten måneder. Hvert medlem af en gruppe varetager på skift i
en periode på seks måneder formandskabet for alle rådssammensætninger, igen bortset fra uden-
rigsanliggender, idet de øvrige medlemmer af gruppen bistår formandskabet på alle dets ansvars-
områder på grundlag af et fælles program. Medlemmerne af gruppen kan indbyrdes træffe afgørelse
om alternative ordninger.
15460/04 (Presse 343)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.XII.2004
Rækkefølgen for medlemsstaternes varetagelse af formandskabet for Rådet fra 1. januar 2007 er
følgende:
Tyskland
Portugal
Slovenien
januar-juni 2007
juli-december
januar-juni 2008
-----------------------------------------------------------------------------
Frankrig
Den Tjekkiske Republik
Sverige
juli-december
januar-juni 2009
juli-december
-----------------------------------------------------------------------------
Spanien
Belgien
Ungarn
januar-juni 2010
juli-december
januar-juni 2011
-----------------------------------------------------------------------------
Polen
Danmark
Cypern
juli-december
januar-juni 2012
juli-december
-----------------------------------------------------------------------------
Irland
Litauen
Grækenland
januar-juni 2013
juli-december
januar-juni 2014
-----------------------------------------------------------------------------
Italien
Letland
Luxembourg
juli-december
januar-juni 2015
juli-december
-----------------------------------------------------------------------------
15460/04 (Presse 343)
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453366_0028.png
13.XII.2004
Nederlandene
Slovakiet
Malta
januar-juni 2016
juli-december
januar-juni 2017
-----------------------------------------------------------------------------
Det Forenede Kongerige
Estland
Bulgarien
juli-december
januar-juni 2018
juli-december
-----------------------------------------------------------------------------
Østrig
Rumænien
Finland
Rådets aktiviteter
Rådet noterede sig en statusrapport over drøftelserne i andre rådssammensætninger (15631/04).
SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK
Ligebehandling af mænd og kvinder - Adgang til varer og tjenesteydelser*
Rådet vedtog et direktiv om gennemførelse af ligebehandling af kvinder og mænd uden for arbejds-
stedet med henblik på at udvide princippet om ligebehandling til ikke blot at gælde for erhvervsom-
rådet, men også for andre af dagliglivets områder (14438/04
og 15622/04 ADD 1).
For yderligere oplysninger, se pressemeddelelse 15856/04.
januar-juni 2019
juli-december
januar-juni 2020
15460/04 (Presse 343)
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453366_0029.png
13.XII.2004
BESKIKKELSER
Regionsudvalget
Rådet vedtog en afgørelse om beskikkelse af Gebhard HALDER, Landtagspräsident, Vorarlberger
Landtag, som suppleant til Regionsudvalget som efterfølger for Manfred DÖRLER for den reste-
rende del af dennes mandatperiode, dvs. indtil den 25. januar 2006.
15460/04 (Presse 343)
29
DA