Europaudvalget 2004-05 (1. samling), Udenrigsudvalget 2004-05 (1. samling)
2630+2631 - Almindelige anl. Bilag 9, URU Alm.del Bilag 75
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
7. december 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 10. december 2004 –
dagsordenspunkt rådsmøde (almindelig anliggender og eksterne forbindelser)
den 13.-14. december 2004 – vedlægges Udenrigsministeriets supplerende
notat vedrørende dagsordenspunkt 18.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
131163_0002.png
2
SUPPLERENDE AKTUELT NOTAT
Til:
CC:
Fra:
Emne:
Folketingets Europaudvalg
J.nr.:
Bilag:
Udenrigsministeriet
Supplerende bidrag til det samlede aktu-
elle notat for rådsmøde (almindelige
anliggender og eksterne forbindelser)
den 13.-14. december 2004:
Dagsor-
denpunkt 18: EU’s menneskeret-
tighedsdialoger
Dato:
7. december 2004
Nyt notat.
Rådet forudses at godkende en statusrapport om EU’s dialoger med tredjelande om
menneskerettigheder. Som et vigtigt element i EU’s menneskerettighedspolitik be-
tjener EU sig af en række dialoginstrumenter, herunder formaliserede menneskeret-
tighedsdialoger (Kina, Iran), ad hoc dialoger, konsultationer med ligesindede tredje-
lande om menneskerettighedsspørgsmål (f.eks. USA og Canada) og dialoger baseret
på menneskerettighedsklausuler i handels- og samarbejdsaftaler (f.eks. Elfenbensky-
sten, Liberia) samt associeringsaftaler (f.eks. Jordan, Israel).
Rapporten tager udgangspunkt i EU’s retningslinier om menneskerettighedsdialo-
ger, som blev godkendt af Rådet i december 2001. Rapporten gennemgår de enkelte
dialogtyper og lægger op til, at FUSP arbejdsgruppen vedrørende menneskeret-
tigheder (COHOM) fremover bliver underrettet om udviklingen i de forskellige
dialoger og hvert halve år foretager en vurdering af dialogerne.
Rapporten opstiller desuden nogle vejledende kriterier, som vil blive lagt til grund,
når EU i fremtiden skal træffe beslutning om etablering af nye, formaliserede men-
neskerettighedsdialoger med tredjelande. Menneskerettighedssituationen i det på-
gældende land skal således give anledning til alvorlig bekymring, landets regering
skal vise reel vilje til at gå i dialog med EU om problemerne, og der skal være rime-
lig udsigt til, at dialogen hidfører konkrete forbedringer i situationen.
Endelig introducerer rapporten et antal standardkrav (benchmarks), som vil blive
anvendt ved EU’s bedømmelse af, om den enkelte menneskerettighedsdialog fører
til det ønskede resultat. Det gælder f.eks. krav om ratifikation af internationale
menneskerettighedskonventioner, sikring af domstolenes uafhængighed samt effek-
tiv forebyggelse af tortur.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Overvejelser som nærheds- og proportionalitetsprincippet er ikke relevante i for-
bindelse med dette dagsordenspunkt.
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget aktuelt notat om sagen.