Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
2633 - landbrug og fiskeri Bilag 6
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
23. december 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministe-
riets redegørelse for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 21.-22. december
2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
135706_0002.png
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
8. kontor / LMJ
Den 23. december 2004
FVM 241
(se også FVM 241 – Bilag 1 og FVM 241 – Bilag 2)
Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 21. – 22. december 2004
1. TAC/kvoter 2005
Rådet vedtog med kvalificeret flertal et kompromisforslag vedr. TAC/kvoter for
2005. Der henvises til vedlagte oversigt i
Bilag 1.
For Danmarks vedkommende
er de væsentligste elementer i forliget følgende:
Nordsøen, Skagerrak og Kattegat:
Forhøjelse af TAC for sild i Skagerrak/Kattegat med 37 pct. TAC forhø-
jes med 16 pct. i Nordsøen og Danmarks kvote forhøjes med 26 pct.
Forhøjelse af bifangstkvoten for sild med 15 pct.
TAC for tunge i Skagerrak/Kattegat blev på rådsmødet forhøjet til 520 t,
svarende til samme mængde som i 2004. TAC vil blive endeligt fastsat
tidligt i 2005.
TAC for torsk blev på rådsmødet forhøjet med 100 t til i alt 1000 t.
TAC for tunge i Nordsøen forhøjes med 9 pct.
TAC for havtaske i Nordsøen forhøjes med 47 pct.
Danmark opnåede kvoter for nye arter (havtaske, jomfruhummer, brosme
og lange) i norsk zone.
Særlig tildeling af makrel i Nordsøen på ca. 2.650 tons.
Ingen lukkede områder i Nordsøen og ingen lukkede områder i Kattegat.
Der er fastsat en hurtig beslutningsprocedure for fastlæggelse af den en-
delige fiskeriindsats for tobis.
År for år fleksibilitet for en række nye vigtige bestande.
Aftalen med Norge blev godkendt og det gensidige fiskeri kan fortsætte.
Aftalen mellem kyststaterne om atlantoskandisk sild udestår fortsat, og
EU-fartøjer kan ikke fiske i norsk zone før en aftale er indgået.
Erklæring fra Danmark, Sverige, UK, Tyskland, Irland og Holland
Danmark og de øvrige medlemslande opfordrede i en erklæring Kom-
missionen til at fortsætte bestræbelserne på at sikre en kyststatsaftale om
forvaltningen af den
atlanto-skandiske sild.
Østersøen:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
TAC for torsk i østlig Østersø reduceret væsentlig mindre end foreslået
af Kommissionen (TAC bliver 39.000 tons). Danmarks andel stiger, så
den samlede danske kvote kun reduceres med 4 pct.
Forhøjelse af TAC for sild med 23 pct.
Forhøjelse af TAC for brisling med 31 pct.
År til år fleksibilitet for brisling.
Lukket område omkring Bornholmerdybet samt lukkede områder i
Gdansk- og Gotlandsdybet.
Fremrykning af 2 måneders sommerstop i vestlig Østersø til perioden 1.
marts til 30. april for at tage hensyn til gydeperioden.
Udvidelse af sommerfredningen i den østlige Østersø fra 2 til 4�½ måned
fra 1. maj til 15. september.
Betingelser knyttet til fiskeriet
Særlige foranstaltninger vedr. fiskeriet efter torsk
Som en del af TAC/kvotebeslutningen videreføres ved bilag IVa (som afløser for
bilag V i TAC/kvoteforordningen for 2004) fra 1. februar 2005 til 31. december
2005 særlige bestemmelser for indsatsregulering (havdage) knyttet til genopret-
ningsplanen for torsk. Ændringerne i havdage for 2005 er vist i
Bilag 2.
Der er
generelt sket en reduktion med én havdag for alle kategorier.
Fartøjer i Skagerrak og Kattegat, der fisker med 90 mm eller derover er frem-
over reduceret i antal havdage fra 22 til 9. Hertil skal lægges 3 ekstra dage, som
er tildelt Danmark på baggrund af gennemført ophugning. For fartøjer i Skager-
rak og Kattegat, som fisker med 90 mm og derover, og som anvender et selektivt
sorteringspanel med 120 mm kvadratmasker, tildeles der i 2005 ekstra 3 havda-
ge.
Der er endvidere skabt mulighed for at overføre havdage fra et fartøj, som mid-
lertidigt har stoppet fiskeriaktiviteten uden offentlig støtte. Derudover er der
foretaget en række tekniske justeringer til bestemmelserne.
2. Fastsættelse af fiskerimuligheder for visse dybhavsarter for 2005 og 2006
Rådet vedtog med kvalificeret flertal et kompromisforslag for reguleringen af
fiskeriet efter visse dybhavsarter for 2005 og 2006. Se oversigten i
Bilag 1.
Be-
slutningen har betydning for de danske kvoter for lange, skolæst og guldlaks.
Derudover blev der fastsat bestemmelser om regulering af fiskeriindsatsen, som
reducerer fiskeriindsatsen med 10 pct. i forhold til den faktiske fiskeriindsats i
2003.
3. EU’s udtrædelse af konventionen om fiskeri og bevaring af de levende
rigdomskilder i Østersøen og Bælterne
Punktet var ikke på dagsordnen.
4. Meddelelse fra Kommissionen om perspektiverne for forenkling af Den
Fælles Fiskeripolitik
Kommissionen præsenterede kort sin meddelelse dateret 15. december 2004. De
kommende formandskabslande Luxembourg og Storbritannien tilkendegav, at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
man med udgangspunkt i meddelelsen ville fortsætte arbejdet med forenkling af
Den Fælles Fiskeripolitik.
5. Konferencer tilrettelagt af formandskabet vedrørende
a) Materielle og immaterielle omkostninger i forbindelse med udryddelse af
dyresygdomme
b) En europæisk indsats mod folkesundhedsrisici som følge af zoonotiske
sygdomme, der er under udvikling, eller som for nylig er opstået
Der henvises til særskilt referat fra Ministeriet for Familie- og Forbrugeranlig-
gender.
6. Indførelse af en frivillig FLEGT-licensordning for import af tømmer til
EU
Rådet havde en statusdrøftelse af Kommissionens forslag til et frivilligt licenssy-
stem til regulering af importen til EU, hvor målet er at stoppe importen af ulov-
ligt produceret træ. Formandskabet ønskede at fokusere debatten på 2 emner,
dels om der bør indføres et obligatorisk oprindelsescertikat, dels hvilke tømmer-
produkter, der bør være omfattet af licensordningen. Drøftelsen viste, at Rådet
var delt i spørgsmålet om licenssystemet, medens der var mange delegationer,
der i forhold til omfanget af ordningen talte for, at der skulle være en vis fleksi-
bilitet, således at man kunne udvide listen efterhånden som de nødvendige erfa-
ringer blev indhentet. Luxembourg oplyste, at man ville prioritere sagen højt, og
at man forventede en hurtig vedtagelse.
7. Forenkling af landbrugslovgivningen
Formandskabet gav en status for arbejdet med forenklingen af landbrugslovgiv-
ningen. Der var i Rådet generel enighed om behovet for yderligere forenklinger
og de kommende formandskaber under henholdsvis Luxembourg og Storbritan-
nien vil fortsætte arbejdet som til dels er afhængig af, at der fremsættes forslag
fra Kommissionen. Kommissær Mariann Fischer Boel var enig i betydningen af
at fortsætte det målrettede arbejde med forenkling bundet op på Lissabon-
strategien. Fischer Boel understregede, at det var et fælles ansvar for Kommissi-
onen, Rådet/medlemslandene og Europa-Parlamentet. Det var helt afgørende at
lette de administrative byrder, idet Fischer Boel dog understregede, at arbejdet
med forenkling af landbrugslovgivningen ikke i sig selv skulle medføre mindre
effektivitet og mindre kontrol. Samtidig skulle man ikke i forenklingens navn
kunne genåbne drøftelsen om dossierer, som allerede var afsluttet. Kommissio-
nen ville udarbejde et refleksionspapir om forenkling, der formentlig kunne være
færdigt til oktober 2005 og erklærede sig desuden enig i behovet for at identifi-
cere relevante forslag.
Øvrige punkter
Formandskabet bad ved mødets start de øvrige delegationer om tilslutning til, at
punktet
”Implementeringen af reformen af den fælles landbrugspolitik:
Cross compliance”
blev sat på dagsordnen som et egentligt dagordenspunkt
med henblik på, at Rådet og Kommissionen i fællesskab afgav en erklæring om
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
135706_0005.png
5
spørgsmålet. Rådet tilsluttede sig enstemmigt denne anmodning fra formandska-
bet. Formandskabet fremhævede, at krydsoverensstemmelse er et vigtigt element
i den nye fælles landbrugspolitik, og at det er vigtigt med et tæt samarbejde ved-
rørende de forskellige praktiske problemer, der formentligt vil opstå i forbindel-
se med den konkrete implementering. Rådet og Kommissionen vedtog enstem-
migt på denne baggrund uden debat den fremlagte erklæring. Det første år efter
gennemførelsen vil der blive gennemført en erfaringsudveksling mellem Kom-
missionen og medlemslandene med henblik på udarbejdelsen af en rapport i
slutningen af 2007 om erfaringerne med foranstaltningerne om krydsoverens-
stemmelse. Denne rapport vil om nødvendigt indeholde ændringsforslag til gæl-
dende regler.
Som
a-punkt
uden debat vedtog Rådet blandt andet:
- Endelig vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om krav til
foderstofhygiejne
som opfølgning på den enstemmige politiske enighed på mø-
det i Rådet den 26. april 2004.
- Endelig vedtagelse af Rådets forordning om
beskyttelse af dyr under trans-
port
og dermed forbundne aktiviteter som opfølgning på den politiske enighed
med kvalificeret flertal på mødet i Rådet den 22. november 2004.
Danmark afgav følgende erklæring til Rådets mødeprotokol:
”Danmark kan ikke støtte en vedtagelse af forordningsforslaget i dets nuværen-
de udformning, idet Danmark finder, at det foreliggende forslag til forordning
samlet set ikke kan anses for en forbedring af beskyttelsesniveauet i de EU-
retlige regler indenfor området transport af dyr. Danmark stemmer således imod
forslaget.
Danmark finder, at de to emner, som et flertal af medlemslandene har besluttet
ikke skal være en del af forslaget, nemlig ”transporttid” og ”arealkrav”, er de
to områder, som er af afgørende betydning for beskyttelsesniveauet i reglerne
om transport af dyr. Navnlig er det efter Danmarks opfattelse af helt central
betydning for dyrevelfærden under transport af slagtedyr, at der fastsættes en
kort maksimal transporttid.
Danmark beklager derfor også, at tidsfristen for Kommissionens rapport og lov-
givningsforslag er blevet alt for lang og ville have foretrukket en betydelig kor-
tere periode.
Danmark opfordrer Kommissionen til snarest muligt at tage passende initiativer
og skridt vedrørende transporttid, hvileperioder og pladsforhold.”
Under
punktet eventuelt
opfordrede Sverige, med tilslutning fra flere andre
delegationer, Kommissionen til hurtigst muligt at fortsætte arbejdet med trans-
porttid, hviletider, pladskrav m.v. i forbindelse med reglerne for transport af dyr
og med det kommende forslag om slagtekyllinger. Sverige henledte endvidere
opmærksomheden på to rapporter fra EFSA om henholdsvis kastration af små-
grise og slagtning. Sverige opfordrede endelig Kommissionen til at lave en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
egentlig handlingsplan for arbejdet med dyrevelfærd. Luxembourg tilkendegav,
at man under sit kommende formandskab ville bakke op om Kommissionens
initiativer på området. Kommissær Markos Kyprianou oplyste, at forslaget om
slagtekyllinger forventes at foreligge i første halvdel af 2005. I relation til æg-
læggende høner forventede Kommissionen at fremlægge en rapport i anden
halvdel af 2005. Med hensyn til kastration af smågrise var lovgivningen fra
2001, men rapporten fra EFSA viste behov for yderligere forskning og under
forudsætning af, at man kunne finde de fornødne midler hertil, ville man iværk-
sætte yderligere forskningsinitiativer i 2005. Med hensyn til slagtning stammede
den gældende lovgivning fra 1993, og der var også her behov for yderligere vi-
den på området. På det internationale område skulle der fastsættes retningslinier
for nedslagninger i maj 2005 i regi af OIE. Kommissæren var enig i behovet for
en handlingsplan for dyrevelfærd og tilkendegav, at Kommissionen i 2005 ville
fremlægge en sådan. Dyrevelfærd var en prioritet for den nye Kommission.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
135706_0008.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fiskeripolitisk Center
Den 22. december 2004
FVM 241 - bilag 1
Endelig
TAC'er, EU-rådighedsmængder og Danmarks kvoter for 2004 (endelige) og 2005 (initialkvoter). Tallene for 2005
er baseret på resultatet af Rådsmødet 21. - 22. december 2004. Kvoter (levende vægt i tons - laks dog i stk.)
Kvoter (levende vægt i tons)
Fiskeart/farvand
TAC
2004
EU's Danmarks
rådigheds- kvote
mængde
TAC
2005
EU's Danmarks
rådigheds- kvote
mængde
Ændring 2004:2005
TAC
EU's Danmarks
rådigheds- kvote
mængde
Torsk
Svalbard, IIb [*1]
Nordsøen, IIa, IV
Skagerrak, IIIa
Kattegat, IIIa
Østersøen, vest (22-24) [*9]
Østersøen, øst (25-32) [*9]
Kuller
Nordsøen [*2] IIa, IV
Skagerrak/Kattegat [*3], IIIabcd
16.816
27.300
3.900
1.363
29.600
45.400
16.816
22.659
3.773
1.363
29.600
41.650
100
4.635
3.119
841
8.557
12.040
17.757
27.300
3.900
1.000
24.700
17.757
22.659
3.773
1.000
24.700
39.000
100
4.635
3.119
617
10.781
8.959
5,6%
0,0%
0,0%
-26,6%
5,6%
0,0%
0,0%
-26,6%
-10,6%
0,0%
0,0%
0,0%
-26,6%
-4,2%
77.000
4.755
58.975
3.681
4.300
3.096
66.000
4.018
51.321
3.610
3.742
3.036
-14,3%
-15,5%
-13,0%
-1,9%
-13,0%
-1,9%
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
135706_0009.png
9
Mørksej
Nordsøen/Skagerrak/Kattegat
Hvilling
Nordsøen [*4], IIa, IV
Skagerrak/Kattegat [*5], IIIa
Kulmule
Nordsøen (EU-farvand), IIa, IV
Skagerrak/Kattegat, IIIabcd
Rødspætte
Nordsøen, IIa, IV
Skagerrak, IIIa
Kattegat, IIIa
Østersøen, IIIbcd
Tunge
Nordsøen, II, IV
Skagerrak/Kattegat, IIIabcd [*15]
Dybvandsrejer
Nordsøen (norsk farvand) [*13]
Nordsøen (EU-farvand), IIa
Skagerrak, IIIa
Grønlandsk farvand (øst)
Grønlandsk farvand (vest)
Kvoter (levende vægt i tons)
190.000
91.200
7.879 145.000
69.600
6.013
-23,7%
-23,7%
-23,7%
16.000
1.500
12.294
723
1.626
651
28.000
1.500
19.800
723
2.618
651
75,0%
0,0%
61,1%
0,0%
61,0%
0,0%
1.373
1.178
1.373
1.178
792
1.086
1.496
1.284
1.496
1.284
866
1.183
9,0%
9,0%
9,0%
9,0%
9,3%
8,9%
61.000
9.500
1.863
3.766
58.889
9.310
1.863
3.766
11.778
7.397
1.658
2.697
59.000
7.600
1.900
3.766
57.370
7.448
1.900
3.766
11.474
5.917
1.691
2.697
-3,3%
-20,0%
2,0%
-2,6%
-20,0%
2,0%
0,0%
-2,6%
-20,0%
2,0%
0,0%
17.000
520
17.000
520
648
436
18.600
520
18.320
520
698
437
9,4%
0,0%
7,8%
0,0%
7,7%
0,2%
900
900
4.980
4.880
3.626
10.710
5.719
3.717
1.696
848
4.000
2.000
2004
TAC
EU's Danmarks
rådigheds- kvote
900
900
4.980
4.880
3.626
10.710
5.719
3.717
1.774
887
4.000
2.000
2005
TAC
EU's Danmarks
rådigheds- kvote
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
4,6%
4,6%
0,0%
0,0%
Ændring 2004:2005
TAC
EU's Danmarks
rådigheds- kvote
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
135706_0010.png
10
Fiskeart/farvand
mængde
mængde
mængde
Jomfruhummer
Nordsøen (EU-farvand), IIa, IV
Skagerrak/Kattegat, IIIabcd
Laks - stk
Østersøen (EU-farvand), IIIbcd
Makrel
Nordsøen/Skagerrak/Kattegat [*6]
Norsk farvand nord for 62'N
Færøsk farvand
18.987
4.600
18.987
4.600
993
3.380
21.350
4.700
21.350
4.700
1.117
3.454
12,4%
2,2%
12,4%
2,2%
12,5%
2,2%
460.000
346.918
93.512 460.000
346.918
93.512
0,0%
0,0%
0,0%
57.757
21.381
11.100
3.589
11.951
11.100
3.589
17.067
8.500
2.763
11.866
8.500
2.763
-20,2%
-23,4%
-23,0%
-0,7%
-23,4%
-23,0%
Sild
Norskehavet, I, II (atlanto-skan) [8]
Nordsøen (inkl. Kanalen)
460.000
- bifangster
43.200
Skagerrak/Kattegat [*7]
70.000
- bifangster
21.000
Østersøen, vest (22-24) [*11]
143.349
Østersø,(25-29(ex.Riga)+32) [*11]
Brisling
Nordsøen (EU-farvand), IIa, IV
Kanalen, VIIde
Skagerrak/Kattegat, IIIa
Østersøen (EU-farvand), IIIbcd
72.804
326.600
43.200
60.164
21.000
135.078
24.946
77.196 535.000
41.356 50.000
29.177 96.000
17.950 24.150
46.000
8.279
130.000
78.541
379.850
50.000
82.696
24.150
46.000
117.652
26.909
97.092
47.865
40.104
20.642
6.449
2.588
16,3%
15,7%
37,1%
15,0%
22,8%
7,9%
16,3%
15,7%
37,5%
15,0%
21,2%
7,9%
25,8%
15,7%
37,5%
15,0%
9,2%
257.000
9.600
50.000
420.000
238.000
9.600
46.250
377.664
216.683 257.000
3.120
7.680
33.504 50.000
37.254 550.000
250.000
7.680
46.250
494.560
227.669
2.496
33.504
48.785
0,0%
-20,0%
0,0%
31,0%
5,0%
-20,0%
0,0%
31,0%
5,1%
-20,0%
0,0%
31,0%
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
135706_0011.png
11
Blåhvilling
Nordsøen (EU-farvand), IIa, IV
Nordsøen (norsk farvand)
Vestlige omr., Vb, VI, VII, XII, XIV
Internationale farvande, I, II [*10]
Færøsk farvand
Sperling
Nordsøen (norsk zone)
Nordsøen/Skagerrak/Kattegat
Kvoter (levende vægt i tons)
Fiskeart/farvand
Hestemakrel
Nordsøen (EU-farvand)
Vest for de britiske øer
Tobis
Nordsøen (norsk zone)
Nordsøen (EU-zone), Skag/Kat
Andre arter
(norsk zone)
Lange
Brosme
Havtaske
Jomfruhummer
Grønlandsk farvand
99.966
19.000
388.589
70.000
16.000
97.058
18.050
8.031
70.000
7.040
122.024
19.000
474.333
70.000
16.000
118.475
18.050
9.803
70.000
7.040
22,1%
0,0%
22,1%
0,0%
0,0%
22,1%
0,0%
22,1%
0,0%
0,0%
50.000
47.500
198.000 173.000 172.840
2004
TAC
EU's Danmarks
rådigheds- kvote
mængde
TAC
5.000
4.750
0
0
2005
EU's Danmarks
rådigheds- kvote
mængde
-90,0%
-90,0%
-100,0% -100,0%
Ændring 2004:2005
TAC
EU's Danmarks
rådigheds- kvote
mængde
50.267
137.000
46.788
131.879
31.811 42.727
11.966 137.000
40.616
133.223
27.547
12.088
-15,0%
0,0%
-13,2%
1,0%
-13,4%
1,0%
836.200
131.000
771.200
11.000
124.450
727.472 660.960
5.500
10.000
655.960
7.000
1.000
200
1.800
1.000
9.500
618.766
3.500
878
191
1.381
946
-21,0%
-92,4%
-14,9%
-92,4%
-14,9%
-
-
-
-
-
-
-
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
135706_0012.png
12
Lodde, øst [*14]
Glashvar
Nordsøen (EU-zonen)
Havtaske
Nordsøen (EU-zonen)
Pighvar og slethvar
Nordsøen (EU-zonen)
Skader, rokker
Nordsøen (EU-zonen)
Ising og skrubbe
Nordsøen (EU-zonen)
Pighaj
Nordsøen (EU-zonen)
Rødtunge og skærising
Nordsøen (EU-zonen)
Dybhavsarter
Guldlaks, Nords/,Skag/Kat (III, IV)
Brosme, Nordsøen (IV)
Brosme, Skag/Kat/Østersøen (III)
Skolæst, I, II, IV, Va
Skolæst, Skag/Kat/Østersøen (III)
Byrkelange, II, IV, V
0
0
0
0
0,0%
0,0%
1.890
1.890
5
1.740
1.740
4
-7,9%
-7,9%
-20,0%
7.000
7.000
546
10.314
10.314
804
47,3%
47,3%
47,3%
4.877
4.877
764
4.550
4.550
713
-6,7%
-6,7%
-6,7%
3.503
3.503
23
3.220
3.220
21
-8,1%
-8,1%
-8,7%
19.551
19.551
2.003
18.000
18.000
1.844
-7,9%
-7,9%
-7,9%
4.672
4.472
435
1.236
1.136
111
-73,5%
-74,6%
-74,5%
7.023
7.023
1.048
6.500
6.500
970
-7,4%
-7,4%
-7,4%
1.566
370
40
20
1.870
138
1.388
100
20
2
1.769
10
1.331
317
40
20
1.590
119
1.180
85
20
2
1.504
9
-15,0%
-14,3%
0,0%
0,0%
-15,0%
-13,8%
-15,0%
-15,0%
0,0%
0,0%
-15,0%
-10,0%
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
135706_0013.png
13
Byrkelange,Ska/Kat/Østersøen (III)
Lange, I, II
Lange, Skag/Kat/Østersøen (III)
Lange, IV
Lange, V
Lange, VI-X, XII, XIV
Hellefisk
25
45
136
4.666
54
14.966
10
10
76
467
10
10
25
45
136
3.966
54
14.966
1.042
10
10
76
397
10
10
10
0,0%
0,0%
0,0%
-15,0%
0,0%
0,0%
-
0,0%
0,0%
0,0%
-15,0%
0,0%
0,0%
-
Noter:
1. Kvoten på 100 t er til rådighed for medlemsstaterne undtagen Tyskland, Spanien, Frankrig, Portugal
og Det Forenede Kongerige.
2. EU's rådighedsmængde i 2005 er eksklusiv 578 t afsat til bifangster i industrifiskeriet. (2004: 2.634
t.)
3. EU's rådighedsmængde i 2005 er eksklusiv 239 t afsat til bifangster i industrifiskeriet. (2004: 874 t.)
4. EU's rådighedsmængde i 2005 er eksklusiv 5400 t afsat til bifangster i industrifiskeriet. (2004: 2.106
t.)
5. EU's rådighedsmængde i 2005 er eksklusiv 750 t afsat til bifangster i industrifiskeriet. (2004: 750 t.)
6. Inkluderer en særlig mængde på 1.865 t pga. svensk medlemsskab af EU.
7. EU's rådighedsmængde er eksklusiv 500 t til Færøerne jfr. fiskeriaftalen mellem EU og Færøerne.
8. Danmark kan i 2005 fiske 2.580 t af sin kvote i II, Vb nord for 62 grader N (færøske farvande).
9. Fordelingsnøglen for torsk i 2005 er en ad-hoc løsning. Endelig fordelingsnøgle for efterfølgende år
forventes vedtaget i løbet af 2005. EU's rådighedsmængde i 2005 i den østlige del af Østersøen (ICES
underområde 25-32) er 38.882 t efter fratræk af overfiskeri af 118 t torsk i 2003.
10. Til rådighed for alle medlemslandene.
11. Fordelingsnøglen for sild i 2005 er en ad-hoc løsning. Endelig fordelingsnøgle for efterfølgende år
forventes vedtaget i løbet af 2005. EU's rådighedsmængde i område 25-29 (ekskl. Rigabugten)+32 i
2005 bliver 116.172 t efter fratræk af overfiskeri af 1.480 t sild i 2003.
12. EU's rådighedsmængde i 2005 bliver 490.636 efter fratræk af 3.924 t brisling i 2003.
13. Ekskl. 202 t til Sverige, jf. Sveriges nabostatsaftale med Norge.
14. Til rådighed for medlemsstaterne.
15. Endelig TAC fastsættes i 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
135706_0014.png
14
FVM 241 – bilag 2
Havdage 2005 (efter nyt Bilag IVa) – og sammenlignet med Bilag V i 2004
Kategori 4(a) -
bund-
trawl, vod eller lign.
Redskaber på 100 mm
eller derover.(*) For
Kattegat og Skagerrak
90 mm eller der-
over(***)
Bilag IVa
9(****)
9(****)
Bilag V
10(****)
10(****)
Kategori 4(b)-
bomtrawl på 80 mm
eller derover
Kategori 4(c)
- faststå-
ende garn
Kategori 4(d)
- bund-
liner
Kategori 4(e)
– bund-
trawl, vod eller lign.
Redskaber mellem 70
og 99 mm (**)For Kat-
tegat og Skagerrak mel-
lem 70 og 89 mm (kva-
drat-masket med
rist)(***)
Bilag IVa
Bilag V
21
22
21
22
Kategori 4(f)
– bund-
trawl, vod eller lign.
Redskaber mellem 16
og 31 mm (*)
Nordsøen
Kattegat og Ska-
gerrak
(*)
Undtaget bomtrawl.
(**)
Undtaget bomtrawl mellem 80 og 99 mm.
(***)
Definitionen for Kattegat og Skagerrak gælder fra 1. februar 2005.
(****)
Indeholder 2 steamingdage tildelt alle medlemslande i denne kategori.
Bilag IVa
13
13
Bilag V
14
14
Bilag IVa
13
13
Bilag V
14
14
Bilag IVa
16
16
Bilag V
17
17
Bilag IVa
19
19
Bilag V
20
20
Ad kategori 4(a):
Danske fiskere i denne kategori tildeles fortsat 3 ekstra havdage pga ophugning – en videreførelse af de ekstra dage, som blev som blev tildelt i 2004 på baggrund
af gennemførte ophugning siden 1. januar 2002.
Muligheder for undtagelser, som giver mulighed for tildeling af ekstra havdage (tabel II i Bilag IVa):
(NY) Ad kategori 4(a):
På dansk anmodning er der sikret en ny undtagelse til belønning af selektivitet for fiskere i Kattegat og Skagerrak, der fisker med 90 mm og som samtidig anven-
der et sorteringspanel med 120 mm kvadratmasker. Dette fiskeri sikres 12 havdage (hvortil skal lægges de 3 ekstra dage som følge af ophugning, i alt 15 havdage).
Ad kategori 4(a) og 4(b):
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
Fiskere, der i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat anvender maskestørrelser mellem 100 og 120 mm og som kan dokumentere en bifangst under 5 pct. torsk i 2002
tildeles 13 havdage (mod 14 dage i 2004). Fiskere, der i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat anvender maskestørrelser større end 120 mm og som kan dokumentere
en bifangst under 5 pct. torsk i 2002 tildeles 14 havdage (mod 15 dage i 2004).
Ad kategori 4(c):
Fiskere, der i Nordsøen og Kattegat anvender garnredskaber med en maskestørrelse på 220 mm og derover, og kan dokumentere en bifangst under 5 pct. torsk i
2002 og hvor stenbider og pighvar udgør mere end 5 pct. af fangsten, tildeles fortsat 15 dage (mod 16 dage i 2004).
Ikrafttrædelse:
Bilag IVa for 2005 træder i kraft 1. februar 2005. Indtil 1. februar videreføres havdage-reglerne i Bilag V.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files