Europaudvalget 2003-04
Rådsmøde 2560
Offentligt
1453406_0001.png
5906/04 (Presse 40)
(OR. en)
2560. samling i Rådet
- ØKONOMI OG FINANS -
den 10. februar 2004 i Bruxelles
Formand:
Charlie McCREEVY, T.D.
Irlands finansminister
Internet:
http://ue.eu.int/
E-mail:
[email protected]
Yderligere oplysninger: tlf. 32 2 285 63 19 – 32 2 285 95 48
5906/04 (Presse 40)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453406_0002.png
10.II.2004
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE (25.-26. MARTS 2004) ...... 6
STABILITETS- OG VÆKSTPAGTEN .......................................................................................... 7
DIREKTIV OM BESKATNING AF INDTÆGTER FRA OPSPARING - RESULTAT AF
DRØFTELSER VEDRØRENDE TREDJELANDE ........................................................................ 8
MOMS: REDUCEREDE SATSER................................................................................................. 9
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
ØKOFIN
Moms................................................................................................................................................................ I
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Afsides liggende regioner .................................................................................................................................. I
EUROPÆISK SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien - restriktive foranstaltninger over for ekstremister ................. I
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Ubestridte krav................................................................................................................................................. II
Bekæmpelse af terrorisme................................................................................................................................. II
Protokol til konventionen om internationale sikkerhedsrettigheder i mobilt udstyr ............................................. II
EKSTERNE FORBINDELSER
Liberia – ændrede sanktioner* .........................................................................................................................III
Revisionsrettens særberetning om bistand til Indien -
Rådets konklusioner
.......................................................III
Forbindelserne mellem Euro-Middelhavs-landene - Vedtagelse af associeringsaftaler.......................................IV
Forbindelserne med Slovakiet - Regionalstøttekort...........................................................................................IV
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://ue.eu.int.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
5906/04 (Presse 40)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.II.2004
Forbindelserne med Den Tjekkiske Republik - Regionalstøttekort ....................................................................IV
HANDELSPOLITIK
Antidumping - Rumænien - Stålrør ...................................................................................................................V
Antidumping - Kina og Indien - Sulfanilsyre.....................................................................................................V
Antidumping - Kina, Indien, Indonesien og Thailand - poser af polyethylen ......................................................V
BESKÆFTIGELSE OG SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK
Program med henblik på at fremme organisationer, der er aktive på området ligestilling mellem mænd og
kvinder.............................................................................................................................................................V
LUFTFART
Bevæbnede flyvagter ........................................................................................................................................V
MILJØ
Konventionen om den biologiske mangfoldighed - EU-mandat for COP 7........................................................VI
TOLDUNIONEN
Autonome toldkontingenter .............................................................................................................................VI
UDNÆVNELSER
Regionsudvalget............................................................................................................................................ VII
Det Rådgivende Udvalg for Erhvervsuddannelse............................................................................................ VII
Det Rådgivende Udvalg for Arbejdskraftens Frie Bevægelighed..................................................................... VII
BILAG I ......................................................................................................................................... 1
Rådets konklusioner om den første rapport om gennemførelsen af ......................................... 1
Grækenland - Rådets udtalelse om det opdaterede stabilitetsprogram 2003-2006.................... 1
Frankrig - Rådets udtalelse om det opdaterede stabilitetsprogram 2003-2007 ......................... 3
Irland - Rådets udtalelse om det opdaterede stabilitetsprogram 2003-2006 ............................. 7
Italien - Rådets udtalelse om det opdaterede stabilitetsprogram 2003-2007 ............................ 9
Luxembourg - Rådets udtalelse om det opdaterede stabilitetsprogram 2002-2006 ................ 11
Nederlandene - Rådets udtalelse om det opdaterede stabilitetsprogram 2001-2007............... 13
Det Forenede Kongerige - Rådets udtalelse om det opdaterede konvergensprogram
2002-03 til 2008-09.............................................................................................................. 15
BILAG II ........................................................................................................................................ 1
5906/04 (Presse 40)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453406_0004.png
10.II.2004
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Danmark:
Per CALLESEN
Tyskland:
Hans EICHEL
Grækenland:
Nikos CHRISTODOULAKIS
Spanien:
Rodrigo de RATO Y FIGAREDO
Frankrig:
Francis MER
Irland:
Charlie McCREEVY
Italien:
Giulio TREMONTI
Luxembourg:
Jean-Claude JUNCKER
Nederlandene:
Gerrit ZALM
Østrig:
Karl HEINZ GRASSER
Portugal:
Manuela FERREIRA LEITE
Finland:
Antti KALLIOMÄKI
Sverige:
Bosse RINGHOLM
Det Forenede Kongerige:
Gordon BROWN
Finansminister
Afdelingschef
Forbundsfinansminister
Økonomi- og finansminister
Første viceministerpræsident samt økonomiminister
Økonomi-, finans- og industriminister
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Premierminister, ministre d'Etat og finansminister
Viceministerpræsident, finansminister
Forbundsfinansminister
Ministra de Estado og finansminister
Vicestatsminister, finansminister
Finansminister
Finansminister
*
Kommissionen:
Pedro SOLBES MIRA
Frits BOLKESTEIN
*
*
Medlem
Medlem
*
Endvidere deltog:
Philippe MAYSTADT
Caio KOCH-WESER
Jan Willem OOSTERWIJK
*
*
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
5906/04 (Presse 40)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453406_0005.png
10.II.2004
De tiltrædende landes regeringer
var repræsenteret således:
Den Tjekkiske Republik:
Zdenek HRUBY
Estland:
Taavi VESKIMÄGI
Cypern:
Markos KYPRIANOU
Letland:
Valentīna ANDRĒJEVA
Litauen:
Dalia GRYBAUSKAITĖ
Ungarn:
Csaba LÁSZLÓ
Malta:
Paul ZAHRA
Polen:
Andrzej RACZKO
Slovenien:
Dušan MRAMOR
Slovakiet:
Vladimír TVAROŠKA
Viceminister
Finansminister
Finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
5906/04 (Presse 40)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453406_0006.png
10.II.2004
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE (25.-26. MARTS 2004)
Under dette punkt behandlede Rådet følgende dokumenter:
a)
b)
c)
d)
e)
Kommissionens beretning til Det Europæiske Råds forårsmøde (forårsberetningen)
(dok. 5615/04),
et bidrag til Lissabon-processen fra Den Europæiske Investeringsbank (EIB) (dok. 5897/04),
Kommissionens rapport om gennemførelsen af de overordnede retningslinjer for de økono-
miske politikker (BEPG) (dok. 5651/04),
årsrapport fra Udvalget for Økonomisk Politik om strukturreformer i 2004 (dok. 5874/04), og
formandskabets oplæg vedrørende nøglespørgsmål (dok. 5881/04).
Debatten drejede sig navnlig om oplægget vedrørende nøglespørgsmål, som er Økofin-Rådets
væsentligste bidrag til Det Europæiske Råds forårsmøde. I oplægget foreslås følgende som de
vigtigste økonomiske og finansielle prioriteter for politiktiltagene, der har til formål at opfylde
målene i BEPG: I) vækstfremme gennem investering, innovation og konkurrenceevne, II) større
fleksibilitet på vore arbejdsmarkeder, og III) sikring af de offentlige finansers bæredygtighed,
gennem et øget reformtempo.
Der var bred enighed i Rådet om disse prioriteter, og det blev besluttet, at der på næste samling i
Økofin-Rådet den 9. marts 2004 skal fremlægges et sidste udkast til oplæg vedrørende nøgle-
spørgsmål med henblik på vedtagelse.
Rådet tilsluttede sig årsrapporten fra Udvalget for Økonomisk Politik og enedes om at udpege en
koordinator til grænseoverskridende projekter som led i den europæiske indsats for vækst.
Rådet vedtog også
konklusioner
om den første rapport om gennemførelsen af BEPG, som findes i
bilag I.
5906/04 (Presse 40)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453406_0007.png
10.II.2004
STABILITETS- OG VÆKSTPAGTEN
I forbindelse med gennemgangen af medlemsstaternes opdaterede stabilitets- og konvergenspro-
grammer behandlede Rådet endnu en pakke af stabilitets- og konvergensprogrammer for følgende
lande: Grækenland, Frankrig, Irland, Italien, Luxembourg, Nederlandene og Det Forenede
Kongerige.
Denne gennemgang finder sted i overensstemmelse med den stabilitets- og vækstpagt, der blev
opnået enighed om på Det Europæiske Råds møde i juni 1997 i Amsterdam, hvorefter medlems-
staterne hvert år skal forelægge Rådet og Kommissionen opdaterede (for medlemsstater i euro-
området) stabilitets- eller (for medlemsstater uden for euro-området) konvergensprogrammer. For-
målet med disse opdaterede programmer er at give oplysninger om, hvordan medlemsstaterne agter
at opfylde pagtens mål, navnlig den mellemfristede målsætning om en budgetstilling tæt på balance
eller med overskud. De viser også, hvordan medlemsstaterne har efterkommet de relevante henstil-
linger i de overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker (BEPG).
Rådet drøftede de henstillinger, Kommissionen fremsatte den 28. januar 2004, og godkendte udta-
lelser fra hver af de medlemsstater, der var blevet behandlet, på grundlag af det arbejde, der er ud-
ført i Det Økonomiske og Finansielle Udvalg (EFC).
Udtalelserne findes i bilag II.
5906/04 (Presse 40)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453406_0008.png
10.II.2004
DIREKTIV OM BESKATNING AF INDTÆGTER FRA OPSPARING - RESULTAT AF
DRØFTELSER VEDRØRENDE TREDJELANDE
Rådet fik et situationsbillede af forhandlingerne vedrørende en aftale om beskatning af indtægter fra
opsparing med en række tredjelande i Europa (Andorra, Liechtenstein, Monaco, San Marino og
Schweiz) og med Det Forenede Kongeriges og Nederlandenes afhængige og associerede territorier
(den "eksterne dimension" af direktivet om beskatning af indtægter fra opsparing).
Rådet støttede enstemmigt Kommissionens forhandlingsposition og enedes om ikke at acceptere
yderligere indrømmelser til ovennævnte tredjelande. Med hensyn til aftalen med Schweiz om
beskatning af indtægter fra opsparing (tekst vedtaget i 2003) vedtog Rådet enstemmigt, at aftalen i
sig selv er et retfærdigt og afbalanceret resultat for begge parter, og at den bør indgås uden
yderligere forsinkelse og uafhængigt af de igangværende forhandlinger for andre områder.
Rådet gav til sidst udtryk for, at det er fuldt og helt indstillet på, at der i rette tid skal indgås aftaler
om beskatning af indtægter fra opsparing både med tredjelande i Europa og med britiske og neder-
landske afhængige og associerede territorier, så medlemsstaterne kan anvende EU-direktivet fra
juni 2003 om beskatning af indtægter fra opsparing fra den 1. januar 2005, som planlagt.
5906/04 (Presse 40)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453406_0009.png
10.II.2004
MOMS: REDUCEREDE SATSER
Efter anmodning fra den franske delegation udvekslede Rådet synspunkter om de reducerede
momssatser og pålagde sine forberedende organer at undersøge spørgsmålet yderligere, så det kan
vende tilbage til det på en kommende samling.
Rådet noterede sig også, at Kommissionen har til hensigt snart at fremlægge et uofficielt dokument
om forbindelsen mellem momsgrundlaget og momssatserne, et velfungerende indre marked og nær-
hedsprincippet.
*
*
*
Under frokosten blev ministrene orienteret om mødet i Eurogruppen den 9. februar 2004 og om
G7-mødet sidste weekend i Boca Ratón (Florida).
Ministrene drøftede udnævnelsen af en efterfølger til Domingo Solans, når hans mandat i Den
Europæiske Centralbanks (ECB) direktion udløber den 31. maj 2004. Det endelige valg træffes af
stats- og regeringscheferne, når Europa-Parlamentet og ECB er blevet hørt.
Ministrene så med tilfredshed på, at der blandt deltagerne i EBRD (Den Europæiske Bank for
Genopbygning og Udvikling) er bred tilslutning til at forlænge Jean LEMIERREs mandat som
formand.
Ministrene drøftede også et initiativ om at oprette et europæisk forum for international økonomi.
Arbejdet med at videreudvikle dette initiativ fortsætter.
5906/04 (Presse 40)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453406_0010.png
10.II.2004
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
ØKOFIN
Moms
(dok.
5422/04 og 5423/04)
I henhold til den enighed, der blev opnået den 22. december 2003, vedtog Rådet direktivet om æn-
dring af direktiv 77/388/EØF til forlængelse af muligheden for at bemyndige medlemsstaterne til at
anvende en nedsat momssats for visse arbejdskraftintensive tjenesteydelser og beslutningen om
forlængelse af anvendelsesperioden for beslutning 2000/185/EF om bemyndigelse af medlemssta-
terne til at anvende en nedsat momssats for visse arbejdskraftintensive tjenesteydelser i overens-
stemmelse med proceduren i artikel 28, stk. 6, i direktiv 77/388/EØF.
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Afsides liggende regioner
(dok.
5385/04)
Rådet vedtog en beslutning om særtoldordningen i de franske oversøiske departementer og om
forlængelse af beslutning 89/688/EØF.
I henhold til beslutningen bemyndiges de franske myndigheder til indtil den 1. juli 2014 at ind-
rømme visse lokalt fremstillede varer fritagelse for eller nedsættelse af særafgiften "octroi de mer",
når disse varer er fremstillet lokalt i de franske oversøiske departementer Guadeloupe, Guyana,
Martinique og Réunion.
EUROPÆISK SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien - restriktive foranstaltninger over for eks-
tremister
(dok.
5639/04)
Rådet vedtog i dag en fælles holdning om restriktive foranstaltninger over for ekstremister i Den
Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien.
Rådet vedtog princippet om sådanne foranstaltninger på sin samling den 26. januar 2004.
Selv om situationen i landet er forbedret væsentligt, er der fortsat enkeltpersoner, som tilskynder til
eller deltager i voldelige aktiviteter, der anfægter Ohrid-rammeaftalens grundlæggende principper
om Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedoniens stabilitet, territoriale integritet og enhed
samt multietniske karakter og/eller underminerer den konkrete gennemførelse af aftalen gennem
udenomsparlamentariske aktioner.
5906/04 (Presse 40)
I
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453406_0011.png
10.II.2004
Rådet finder det derfor hensigtsmæssigt at træffe målrettede foranstaltninger i form af restriktioner
for indrejse på medlemsstaternes område over for de pågældende enkeltpersoner. Disse målrettede
foranstaltninger bør ikke opfattes som en begrænsning af deres menings- og ytringsfrihed.
Rådet har ved en lang række lejligheder understreget, at det støtter en stabilisering og normalisering
af situationen i Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien baseret på fuld gennemførelse af
rammeaftalen.
Den fælles holdning finder anvendelse i en periode på 12 måneder, og den revideres løbende.
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Ubestridte krav
(dok.
16041/1/03)
Rådet vedtog sin fælles holdning ved skriftlig procedure med henblik på vedtagelsen af en forord-
ning om indførelse af et europæisk tvangsfuldbyrdelsesdokument for ubestridte krav.
Dette udkast til forordning har til formål at indføre et europæisk tvangsfuldbyrdelsesdokument for
ubestridte krav for gennem fastsættelse af mindstestandarder at tillade fri bevægelighed for retsaf-
gørelser, retsforlig og officielt bekræftede dokumenter overalt i medlemsstaterne uden nogen mel-
lemliggende procedure i fuldbyrdelsesstaten forud for anerkendelsen og fuldbyrdelsen.
Rådet vil i overensstemmelse med proceduren i traktatens artikel 251 fremsende sin fælles holdning
til Europa-Parlamentet til andenbehandling.
Bekæmpelse af terrorisme
(dok.
5420/04)
Rådet godkendte resultatet af Artikel 36-Udvalgets drøftelser vedrørende forslag til bekæmpelse af
terrorisme med hensyn til de 10 nye medlemslande og Bulgarien, Rumænien og Tyrkiet.
Protokol til konventionen om internationale sikkerhedsrettigheder i mobilt udstyr
Rådet gav Kommissionen bemyndigelse til at indlede forhandlinger med henblik på vedtagelse af
en protokol om specifikke forhold for rumudstyr til konventionen om internationale sikkerhedsret-
tigheder i mobilt udstyr under UNIDROIT's auspicier.
5906/04 (Presse 40)
II
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453406_0012.png
10.II.2004
EKSTERNE FORBINDELSER
Liberia – ændrede sanktioner*
(dok.
5418/04, 5419/1/04 REV 1, 5417/04 ADD 1 og ADD 2)
I overensstemmelse med FN's Sikkerhedsråds resolution 1521, der blev vedtaget den 22. december,
vedtog Rådet en fælles holdning og en forordning, der sigter mod at ændre de sanktioner mod
Liberia, som har været gældende siden maj 2001.
FN's Sikkerhedsråd besluttede at ændre nogle af foranstaltningerne på baggrund af de ændrede for-
hold i Liberia, nu hvor præsident Charles Taylor er gået af, og der er dannet en national overgangs-
regering. De nye sanktioner omfatter et forbud mod teknisk bistand, tjenesteydelser og økonomisk
bistand med tilknytning til militære aktiviteter samt mod import af uslebne diamater og rundtømmer
fra Liberia.
Revisionsrettens særberetning om bistand til Indien -
Rådets konklusioner
(dok.
5647/04)
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET
TILKENDEGIVER SIN TILFREDSHED MED Revisionsrettens særberetning nr. 10/2003 om,
hvor effektivt Kommissionen i sin forvaltning af udviklingsbistanden til Indien har opfyldt målet
om at rette bistanden mod de fattige og sikre en bæredygtig udvikling.
NOTERER SIG, at såvel Kommissionen som Rådet er enig i de fleste af Revisionsrettens vigtigste
anbefalinger.
MENER, at en sektorprogramapproach giver større institutionel bæredygtighed end en projekt-
approach, samt mulighed for systematisk opmærksomhed og realistisk planlægning med henblik på
at opfylde målet om, at bistanden skal rettes mod de fattigste befolkningsgrupper, og BIFALDER
Kommissionens gradvise overgang fra en projektapproach til statspartnerskab- og sektorstøtte-
approach, som anbefalet af Revisionsretten.
OPFORDRER Kommissionen til at stramme donorkoordinationen i forbindelse med gennemførel-
sen af fremtidige programmer for at opnå en fælles ordning for rapportering, regnskabsaflæggelse
og revision og en sammenhængende tildeling af ressourcer.
NOTERER SIG, at ifølge det nye EF-Indien landestrategidokument koncentreres EF's intervention
om sundheds- og uddannelsessektoren; NOTERER SIG Revisionsrettens anbefaling om også at
tage landbrug og forvaltning af naturressourcerne med i landestrategien, og ER ENIGT med Kom-
missionen i, at uhensigtsmæssige helbreds- og uddannelsesfaciliteter er nogle af de vigtigste aspek-
ter af fattigdommen i landdistrikterne i Indien."
5906/04 (Presse 40)
III
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.II.2004
Forbindelserne mellem Euro-Middelhavs-landene - Vedtagelse af associeringsaftaler
Rådet vedtog på baggrund af de ti nye medlemsstaters forestående tiltrædelse af EU en afgørelse
om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger:
-
-
med Algeriet, Egypten, Israel, Jordan, Libanon, Marokko og Tunesien for at tilpasse de eksi-
sterende Euro-Middelhavs-associeringsaftaler
og med Den Palæstinensiske Befrielsesorganisation for at tilpasse den eksisterende interims-
associeringsaftale.
Forbindelserne med Slovakiet - Regionalstøttekort
(dok. UE-SK 2007/03)
Rådet godkendte et udkast til afgørelse, der skal træffes af Associeringsudvalget EU-Slovakiet om
et regionalstøttekort til vurdering af statsstøtte ydet af Slovakiet.
I henhold til denne afgørelse må de maksimale støtteintensiteter i Slovakiet ikke overstige 50%
netto-subventionsækvivalent i regionerne Zapadne Slovensko, Stredne Slovensko og Vychodne
Slovensko og 20% i regionen Bratislavsky. Disse maksimale støtteintensiteter kan hæves med
15 procentpoint brutto ved statsstøtte til små og mellemstore virksomheder. De udgør de øvre græn-
ser for den samlede støtte, hvis der samtidig ydes støtte fra flere regionalstøtteordninger, uanset om
støtten ydes med lokale eller regionale midler eller fællesskabsmidler.
Denne afgørelse finder anvendelse indtil den 31. december 2006 eller indtil tidspunktet for
Slovakiets tiltrædelse af EU afhængigt af, hvilken begivenhed der indtræffer først.
Forbindelserne med Den Tjekkiske Republik - Regionalstøttekort
(dok. UE-CZ 1722/03)
Rådet godkendte et udkast til afgørelse, der skal træffes af Associeringsudvalget EU-Den Tjekkiske
Republik om et regionalstøttekort til vurdering af statsstøtte ydet af Den Tjekkiske Republik.
I henhold til denne afgørelse må de maksimale støtteintensiteter i Den Tjekkiske Republik ikke
overstige 20% netto-subventionsækvivalent i regionen Prag, 50% i regionerne Stredni Cechy og
Moravskolezsko, 49% i regionerne Severozápad og Strední Morava, 48% i regionerne
Severovychod og Jihovychod og 46% i regionen Jihozápad. Disse maksimale støtteintensiteter kan
hæves med 15 procentpoint brutto ved statsstøtte til små og mellemstore virksomheder. De udgør de
øvre grænser for den samlede støtte, hvis der samtidig ydes støtte fra flere regionalstøtteordninger,
uanset om støtten ydes med lokale eller regionale midler eller fællesskabsmidler.
Denne afgørelse finder anvendelse indtil den 31. december 2006 eller indtil tidspunktet for Den
Tjekkiske Republiks tiltrædelse af EU afhængigt af, hvilken begivenhed der indtræffer først.
5906/04 (Presse 40)
IV
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453406_0014.png
10.II.2004
HANDELSPOLITIK
Antidumping - Rumænien - Stålrør
(dok. 5511/04)
Rådet vedtog med simpelt flertal en forordning om ændring af forordning nr. 2320/97 om indførelse
af antidumpingtold på importen af sømløse rør af jern eller ulegeret stål med oprindelse i Rumænien
og andre lande og fremstillet af de rumænske producenter Petrotub SA og Republica SA.
Antidumping - Kina og Indien - Sulfanilsyre
(dok. 5474/04)
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning nr. 1339/2002 om indførelse af en antidum-
pingtold på importen af sulfanilsyre fra Kina og Indien.
Antidumping - Kina, Indien, Indonesien og Thailand - poser af polyethylen
(dok. 5227/04)
Rådet vedtog en forordning om ophævelse af antidumpingforanstaltningerne vedrørende importen
af sække og poser af polyethylen eller polypropylen fra Kina, Indien, Indonesien og Thailand.
BESKÆFTIGELSE OG SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK
Program med henblik på at fremme organisationer, der er aktive på området ligestilling mel-
lem mænd og kvinder
(dok. 16185/03)
Rådet vedtog ved skriftlig procedure sin fælles holdning til et udkast til afgørelse om fastlæggelse
af et EF-handlingsprogram med henblik på finansielt at støtte aktiviteter iværksat af organisationer,
der fremmer ligestilling mellem mænd og kvinder på europæisk plan (især Den Europæiske Kvin-
delobby). Den fælles holdning vil i henhold til den fælles beslutningsprocedure blive forelagt
Europa-Parlamentet til andenbehandling.
LUFTFART
Bevæbnede flyvagter
(dok. 6006/04)
Rådet vedtog at sende en skrivelse, undertegnet af formandskabet på Fællesskabets og dets med-
lemsstaters vegne, til formanden for ICAO (Organisationen for International Civil Luftfart) om
spørgsmålet vedrørende bevæbnede flyvagter. Ved denne skrivelse opfordrer medlemsstaterne
ICAO til at fremme samarbejde og høring på området luftfartssikkerhed mellem de kontraherende
stater og foreslår, at der følges en koordineret strategi vedrørende bevæbnede flyvagter og andre
alternative sikkerhedsforanstaltninger.
5906/04 (Presse 40)
V
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453406_0015.png
10.II.2004
MILJØ
Konventionen om den biologiske mangfoldighed - EU-mandat for COP 7
(dok. 5961/04)
Rådet vedtog ved skriftlig procedure at supplere og tydeliggøre EU's mandat for konferencen mel-
lem parterne (COP 7) i konventionen om den biologiske mangfoldighed, der blev vedtaget den
22. december 2003, idet der blev tilføjet en henvisning til spørgsmålet vedrørende ikke-hjemme-
hørende invasive arter.
TOLDUNIONEN
Autonome toldkontingenter
(dok. 16044/03, 15972/03, 15562/03)
Rådet vedtog enstemmigt en forordning om åbning og forvaltning af autonome fællesskabstoldkon-
tingenter for visse landbrugs- og industriprodukter. Forordningen indebærer en ændring af forord-
ning (EF) nr. 2505/96, idet de eksisterende mængder i henhold til de autonome toldkontingenter
forøges for tre industriprodukters vedkommende. Mængderne af glasbilledskærme (800 000 enhe-
der i stedet for 600 000) og af fladmasker (600 000 enheder i stedet for 400 000) forøges fra den
1. januar til den 31. december 2003. Mængden af colophonium og harpikssyrer af fyrreharpiks
(90 000 tons i stedet for 80 000) forøges også fra den 1. juli til den 31. december 2003.
Formålet med forordningen er at sikre, at Fællesskabets forarbejdningsindustri får forsyninger på
gunstige betingelser. Forøgelsen af disse mængder, der indføres med nultold, har en skønsmæssig
finansiel indvirkning af en størrelsesorden på -3,5 mio. EUR på EF's egne indtægter (afgifter og
told).
Kommissionens oprindelige forslag er uændret og bygger på traktatens artikel 26 vedrørende told-
satserne i den fælles toldtarif.
5906/04 (Presse 40)
VI
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453406_0016.png
10.II.2004
UDNÆVNELSER
Regionsudvalget
(dok. 5496/04, 5830/04, 5801/04, 5800/04 og 5799/04)
Rådet besluttede at udnævne:
a)
følgende til medlemmer af Regionsudvalget:
Esperanza AGUIRRE GIL DE BIEDMA som efterfølger for Carlos MAYOR OREJA
Alberto RUIZ-GALLARDON JIMENEZ som efterfølger for José María ALVAREZ DEL
MANZANO y LOPEZ DEL HIERRO
b)
følgende til suppleanter til Regionsudvalget:
Viktor SIGL som efterfølger for Josef FILL
Alain CUENCA GARCIA som efterfølger for Eduardo BANDRES MOLINE
Laura DE ESTEBAN som efterfølger for Juan GONZALEZ BLASCO
for resten af deres mandatperiode, der udløber den 25. januar 2006.
Det Rådgivende Udvalg for Erhvervsuddannelse
(dok. 5221/04)
Rådet udnævnte José Luis MIRA LEMA og Françoise SCHMIT til henholdsvis medlem af og sup-
pleant til Det Rådgivende Udvalg for Erhvervsuddannelse som efterfølgere for henholdsvis Isabel
COUSO TAPIA og Laurence THILLMAN for resten af deres mandatperiode, der udløber den
29. september 2004.
Det Rådgivende Udvalg for Arbejdskraftens Frie Bevægelighed
(dok. 5684/04)
Rådet udnævnte François LEPAGE til medlem af Det Rådgivende Udvalg for Arbejdskraftens Frie
Bevægelighed som efterfølger for David SARTHOU for resten af dennes mandatperiode, der udlø-
ber den 6. maj 2004.
_______________________
5906/04 (Presse 40)
VII
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453406_0017.png
10.II.2004
BILAG I
Rådets konklusioner om den første rapport om gennemførelsen af
de overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker (BEPG)
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
Rådet udtrykker tilfredshed med Kommissionens første rapport om gennemførelsen af
de overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker for 2003-05. Det er en de-
taljeret og tilbundsgående rapport om de foranstaltninger, der er truffet eller planlagt i
løbet af 2003 som følge af retningslinjerne. Den er derfor et nyttigt redskab til overvåg-
ning af fremskridtene.
Til opfølgning af mandatet fra Det Europæiske Råd i Barcelona i marts 2002 har Rådet
gradvis øget sit fokus på gennemførelsen ved siden 2003 at vedtage konklusioner om
Kommissionens gennemførelsesrapport og tilrettelægge uformelle (morgenmads-) mø-
der, hvor der fokuseres på udvalgte reformspørgsmål. Det er af afgørende betydning for
tillid og vækst, at BEPG gennemføres rettidigt og effektivt. Når der foreligger en fælles
opfattelse af den aktuelle situation, er det lettere at bestemme fokus for gennemførelsen
af strategien på mellemlang sigt. Rådet fremhævede i juni 2003 følgende tre hovedprio-
riteter for politiktiltagene i det kommende år: 1) prioritering af vækst, 2) reformer med
henblik på flere og bedre jobs, og 3) reform af pensions- og sundhedssystemerne.
Dette er den første opfølgning af de nye flerårige BEPG, og disse konklusioner skal be-
tragtes som foreløbige. På denne baggrund spiller Økofin-Rådet og Eurogruppen en af-
gørende rolle ved at sætte medlemsstaterne og Kommissionen i stand til i fællesskab at
overvåge gennemførelsen for at sikre, at der til stadighed gøres fremskridt med gennem-
førelsen af disse retningslinjer. Rådet understreger, at finanspolitisk konsolidering og
strukturreformer ikke blot har en positiv virkning på væksten på lang sigt, men, forudsat
at det presserende behov for at modernisere vore økonomier kommunikeres ordentligt
videre til de europæiske borgere, også kan støtte væksten på kort sigt på grund af deres
virkning på tilliden.
Rådet noterer sig, at der er gjort visse, dog fortsat utilstrækkelige, fremskridt på to af de
tre prioriterede områder, nemlig arbejdsmarkeds- og pensionsreformer. Det er klart
nødvendigt med en yderligere indsats på disse områder i betragtning af vore ambitioner
om at opnå en højere bæredygtig vækst. Rådet ønsker også at fremhæve de gode frem-
skridt, der er gjort inden for konkurrencepolitikken. På andre områder som f.eks. mar-
kedsintegration, lovgivningsmæssige reformer, investeringer i viden og forskning samt
social og miljømæssig bæredygtighed er fremskridtene mere begrænsede. Endelig er
Rådet enigt i, at den hurtige forringelse af budgetstillingerne i de fleste af medlemssta-
terne og de uforholdsmæssigt store underskud i nogle medlemsstater giver grund til be-
kymring. Alt i alt finder Rådet, at det er nødvendigt at øge reformtempoet, hvis EU som
helhed skal opfylde Lissabon-målsætningerne. Især er fremskridtene på arbejdsmarke-
derne utilstrækkelige til at nå de vedtagne Lissabon-mål. Det står nu klart, at EU ikke
vil nå nogen af de foreløbige mål for beskæftigelsesfrekvensen for 2005. Med mindre
der straks gennemføres yderligere og omfattende reformer, risikerer EU også, at målene
for 2010 ikke nås. Desuden er især vor FoU-indsats, navnlig i den private sektor, endnu
ikke tilstrækkelig (de offentlige udgifter er på højde med USA's). Rådet kan tilslutte sig
Kommissionens egen simulation af Lissabon-strategien, hvori det fremhæves, at yderli-
gere reformer vil kunne øge EU's potentielle vækstrater med gennemsnitligt
1/2-3/4 procentpoint om året over en periode på 5-10 år.
2.
3.
4.
5906/04 (Presse 40)
BILAG I
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453406_0018.png
10.II.2004
Prioritering af vækst: EU's skuffende vækstresultater peger på behovet for yderligere foranstaltnin-
ger
5.
Den gennemsnitlige vækst i 2003 som helhed forventes at blive på skuffende 0,8 procent i EU
(og kun 0,4 procent i euroområdet) til trods for en mere positiv vækst i nogle medlemsstater.
Rådet noterer sig de gunstige finansieringsbetingelser i 2003, som kommer til udtryk i lave
kort- og langsigtede rentesatser, men som dog til en vis grad neddæmpes af euroens stigning.
Den finanspolitiske kurs forblev i det store og hele neutral for EU som helhed, idet automati-
ske stabilisatorer bidrog til at mindske dæmpningen. Selv om lønudviklingen som helhed stort
set synes at være forenelig med prisstabilitet på mellemlang sigt, har forholdsvis høje nomi-
nelle lønstigninger og den tilsvarende stigning i de nominelle enhedslønomkostninger i en
række lande medført, at inflationen kun gradvis er faldet.
Rådet noterer sig de blandede fremskridt med hensyn til at øge produktiviteten og dynamik-
ken i erhvervslivet. Der er opnået større fremskridt med at forbedre konkurrencepolitikkernes
effektivitet (f.eks. i Belgien, Østrig og Det Forenede Kongerige) eller med at lette iværksæt-
tervirksomhed (Belgien, Tyskland, Grækenland, Spanien, Frankrig, Luxembourg, Portugal og
Østrig). Men der er store muligheder for at opnå forbedringer ved at stimulere en sund virk-
somhedskultur og en ramme, inden for hvilken SMV kan blomstre. Både produktivitet og er-
hvervsmiljø hæmmes fortsat af lovgivningsmæssige bestemmelser og forholdsvis store admi-
nistrative byrder. Rådet understreger, at en reduktion af for vidtgående regulering er et
prioriteret spørgsmål med henblik på at øge produktiviteten og fremme, ikke kvæle, jobska-
belsen. Gennemførelsesgraden på det indre marked er faldet i 2003. Den gennemsnitlige gen-
nemførelsesgrad faldt en del til 97,7 procent, og kun fem medlemsstater (Danmark, Spanien,
Irland, Finland og Det Forenede Kongerige) nåede målet på 98,5%, mens graden sågar faldt
til under 97 procent i fem andre medlemsstater (Belgien, Tyskland, Grækenland, Frankrig og
Luxembourg).
Rådet noterer sig, at der gøres fremskridt med overgangen til den videnbaserede økonomi,
selv om det sker i et langsomt tempo, og der er betydelige forskelle mellem medlemsstaterne.
De industrier i EU, der anvender IKT (især inden for detailhandel, anden handel og finansielle
tjenesteydelser), har øget produktiviteten, men mindre end i USA. Der har været en mindre
stigning i FoU for EU som helhed, selv om udgifterne synes at være faldet i nogle lande som
del af BNP, f.eks. Nederlandene og Det Forenede Kongerige. Investeringerne i FoU er imid-
lertid kun én del af innovationsprocessen. Afgørende for succes er erhvervslivets evne til at
omdanne forskningsinitiativer til kommercielt levedygtige processer og produkter. FoU-ud-
gifternes effektivitet kan øges ved at forbedre forskningsinstitutionernes governance og ud-
vide forbindelserne med erhvervslivet, forbedre den intellektuelle ejendomsret og mindske er-
hvervslivets lovgivningsmæssige byrde. Udgifterne til IKT bevægede sig ikke meget. Flere
medlemsstater gjorde en indsats for at forbedre kvaliteten og effektiviteten af deres innovati-
ons- og uddannelsessystemer. Det er nødvendigt med effektive og mere fokuserede uddannel-
sessystemer for at opfylde arbejdsmarkedernes behov, herunder især øge antallet af videnska-
beligt uddannede og teknologiuddannede kandidater.
6.
7.
5906/04 (Presse 40)
BILAG I
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453406_0019.png
10.II.2004
Større fleksibilitet på vore arbejdsmarkeder: trods gode fremskridt er beskæftigelsesfrekvensen sta-
dig langt fra Lissabon-målene
8.
Rådet konstaterer med tilfredshed, at tempoet i arbejdsmarkedsreformerne er øget i 2003, men
noterer sig, at fremskridtene på området er utilstrækkelige til at opfylde de vedtagne
Lissabon-mål. Først og fremmest har de fleste medlemsstater gjort en indsats for, at det skal
kunne betale sig at arbejde, f.eks. ved at øge de arbejdsrelaterede skattelettelser (Belgien,
Danmark, Frankrig, Irland, Spanien og Nederlandene) eller reducere de marginale skattesatser
i den lavere ende (f.eks. Tyskland, Frankrig, Østrig, Danmark og Italien). Adskillige med-
lemsstater har også bestræbt sig på at fremme en mere fleksibel arbejdsorganisation. Der er
gjort færre fremskridt med reformen af overførselsindkomstsystemerne, sikring af, at lønfor-
handlingssystemerne fremmer løndifferentiering, og med hensyn til at tackle den lovgiv-
ningsmæssige byrde. Skønt der er noteret eller planlagt visse forbedringer i Danmark,
Tyskland, Irland og Nederlandene, er der kun gjort begrænsede fremskridt med hensyn til at
effektivisere aktive arbejdsmarkedspolitikker. Alt i alt, og på trods af vækst i beskæftigelsen i
nogle få medlemsstater og fremskridt inden for nogle typer arbejdsmarkedsreformer, er der en
klar risiko for, at de samlede Lissabon- og Stockholm-mål for beskæftigelsen ikke kan opfyl-
des. Der er et presserende behov for yderligere omfattende reformer. I den forbindelse hilser
Rådet den rapport velkommen, som EU's taskforce for beskæftigelse har bidraget med.
Reform af pensions- og sundhedssystemer: de offentlige finansers bæredygtighed er endnu ikke sik-
ret på lang sigt
9.
Rådet noterer sig med tilfredshed de væsentlige fremskridt, der er gjort med hensyn til pensi-
onsreformer i 2003 (navnlig i Frankrig og Østrig). Generelt noterer Rådet sig, at der for flere
medlemsstater (navnlig Belgien, Tyskland, Grækenland, Spanien, Frankrig, Italien og
Portugal) ikke kan udelukkes en risiko for, at de offentlige finanser mangler bæredygtighed på
lang sigt på grund af befolkningens aldring. Pensionsreformer, der indebærer højere erhvervs-
frekvenser i overensstemmelse med den trestrengede strategi - øget beskæftigelse, mindre of-
fentlig gæld og reform af pensionssystemerne - kunne være et væsentligt bidrag til at lette den
belastning, som aldrende befolkninger udgør for budgettet. Der er konstateret fremskridt med
hensyn til at nedbringe den offentlige gæld (navnlig i Belgien, Grækenland og Spanien), men
den er stadig over 60% af BNP i seks medlemsstater (Tyskland, Frankrig, Østrig og - om end
for nedadgående - over 100% af BNP i Belgien, Grækenland og Italien). Sundhedsvæsenet og
ældreomsorgen, der også udgør en stor risiko for finansernes bæredygtighed, er der hidtil stort
set ikke rørt ved i mange lande.
5906/04 (Presse 40)
BILAG I
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453406_0020.png
10.II.2004
Opfølgning på andre politikområder
10.
Budgetstillingerne blev fortsat dårligere for tredje år i træk, så underskuddet i EU nu er på
2,7% af BNP. Det skyldes navnlig de automatiske stabilisatorer, idet EU's underliggende (el-
ler cyklisk korrigerede) budgetbalancer stort set forblev uændrede. På medlemsstatsplan kon-
staterede Rådet i 2003, at der foreligger et uforholdsmæssigt stort underskud i Tyskland og
Frankrig (samt i Portugal), og fremsatte anbefalinger med hensyn til, hvordan denne situation
burde bringes til ophør. Underskuddet forventes at være faldet til under 3%-grænsen i
Portugal i 2003, men i Tyskland og Frankrig overskred det loftet med en bred margen. Efter at
væksten havde været lavere end forventet, anbefalede Rådet i november 2003 begge lande at
bringe deres underskud ned under 3% af BNP senest i 2005. Den cyklisk korrigerede bud-
getstilling i Belgien, Danmark, Spanien, Finland og Sverige var i 2003 tæt på ligevægt eller
overskud. Irland, Portugal og Nederlandene viste en tydelig forbedring i deres cyklisk korri-
gerede balance.
Med hensyn til finansmarkederne er der gjort gode fremskridt med gennemførelsen af hand-
lingsplanen for risikovillig kapital og handlingsplanen for finansielle tjenesteydelser, men der
må gøres en sidste indsats (ikke mindst for at gennemføre foranstaltningerne i national lov-
givning). Både på EU-plan og på nationalt plan er integration af clearing- og afviklingsord-
ninger blevet prioriteret højt. Selskabsstyringsordninger er blevet styrket ved at indføre en fri-
villig, selvregulerende selskabsstyringskodeks (Østrig og Det Forenede Kongerige), ved at
indføre elementer heraf i selskabslovgivningen (Grækenland, Irland, Italien, Spanien og
Nederlandene) eller ved at øge revisorernes uafhængighed (Frankrig).
Med hensyn til miljømæssig bæredygtighed er der truffet forskellige foranstaltninger. På EU-
plan er der vedtaget direktiver med fælles regler for el- og gasmarkedet, og anvendelsesområ-
det for lovgivningen vedrørende energibeskatning er blevet udvidet. På medlemsstatsplan er
der truffet foranstaltninger vedrørende brugen af vedvarende energi og prissætning på trans-
portområdet. Der er ikke noteret fremskridt med hensyn til emission af drivhusgasser.
Rådet noterer sig de blandede fremskridt i forbindelse med retningslinjerne for euroområdet.
Der er gjort begrænsede fremskridt med hensyn til gennemførelse af de budgetmæssige ret-
ningslinjer. Inflationen forventes fortsat at være lav og stabil. Der er imidlertid stadig store
forskelle i inflation.
11.
12.
13.
Opsummering
14.
Rådet bemærker med tilfredshed, at der er gjort fremskridt på en række områder i 2003, men
noterer sig også Kommissionens konklusion, at reformtempoet ikke ser ud til at være blevet
øget, således som Rådet har opfordret til. Da det er første år i en flerårig periode, er det stadig
muligt at justere tempoet inden for de områder, hvor fremskridtene især har været begræn-
sede. Rådet understreger imidlertid, at reformtempoet skal øges betydeligt på adskillige felter,
hvis BEPG skal være gennemført i 2006. Det er en forudsætning for, at det strategiske
Lissabon-mål kan opfyldes.
5906/04 (Presse 40)
BILAG I
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.II.2004
15.
Med de ti nye medlemsstaters tiltrædelse foreligger der en historisk situation. Rådet ser frem
til at integrere de nye medlemsstater i koordinationsprocesserne vedrørende den økonomiske
politik, herunder ajourføringen af BEPG i 2004, og de vil indgå i den næste gennemførelses-
overvågning i 2005.
Rådet agter at tage denne oversigt over gennemførelsen med i betragtning ved udarbejdelsen
af oplægget vedrørende nøglespørgsmål til Det Europæiske Råds forårsmøde."
16.
5906/04 (Presse 40)
BILAG I
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453406_0022.png
10.II.2004
BILAG II
Grækenland - Rådets udtalelse om det opdaterede stabilitetsprogram 2003-2006
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR –
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 af 7. juli 1997 om styrkelse af overvågnin-
gen af budgetstillinger samt overvågning og samordning af økonomiske politikker
2
, særlig artikel 5,
stk. 3,
under henvisning til Kommissionens henstilling, efter høring af Det Økonomiske og Finansielle
Udvalg -
AFGIVET FØLGENDE UDTALELSE:
Den 10. februar 2004 gennemgik Rådet Grækenlands opdaterede stabilitetsprogram for perioden
2003-2006. Det opdaterede program er stort set i overensstemmelse med oplysningskravene i den
reviderede "adfærdskodeks" for stabilitets- og konvergensprogrammernes indhold og form. En op-
datering af analysen af de offentlige finansers holdbarhed på lang sigt ville have været nyttig i be-
tragtning af, at den foregående vurdering klart gør opmærksom på risikoen for skævheder på lang
sigt.
Den budgetstilling, der ligger til grund for opdateringen, er baseret på, at der skal fastholdes høje
primære overskud i hele programperioden, hvilket stemmer overens med en reduktion i udgifts-
kvoten og et hurtigere fald i gældskvoten. Det forventes samtidig, at der gennemføres et omfattende
program for offentlige investeringer.
I 2003-opdateringen forventes det, at væksten i det reale BNP stiger fra anslået 4,0% i 2003 til 4,2%
i 2004 og derefter falder en smule, således at det i gennemsnit ligger på 4% i perioden 2004-2006 i
forhold til en forventet gennemsnitlig vækstrate på 3,8% i 2002-opdateringen af stabilitetspro-
grammet. Væksten i beskæftigelsen forventes at falde fra 1,7% i 2004 til 1,2% i gennemsnit i 2005-
2006. Inflationen forventes at falde gradvis, idet privatforbrugsdeflatoren falder til 2,6% i 2006 fra
3,0% i 2004. På grundlag af de foreliggende oplysninger forekommer det makroøkonomiske scena-
rio i opdateringen optimistisk. Særlig udviklingen i den potentielle vækst på mellemlang sigt af-
spejler temmelig optimistiske antagelser om kapitaldannelsens bidrag. På baggrund af en så stærk
efterspørgsel kan presset på omkostninger og priser endvidere blive stærkere end forventet i opdate-
ringen, hvorved der opstår endnu større risiko omkring kontrollen med visse offentlige udgiftspo-
ster, og således at økonomiens eksterne konkurrenceevne bringes i fare. I den forbindelse skal det
nævnes, at visse offentlige udgiftsposter, såsom lønningerne, steg betydeligt i 2003 og derfor bør
begrænses i de kommende år.
2
EFT L 209 af 2.8.1997.
1
5906/04 (Presse 40)
BILAG II
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.II.2004
I opdateringen sigtes der mod et offentligt underskud på 1,2% af BNP i 2004 i forhold til et forven-
tet underskud på 1,4% af BNP i 2003. I konjunkturjusterede termer, baseret på Kommissionens be-
regninger i overensstemmelse med den almindeligt anerkendte metode, ligger det konjunkturjuste-
rede underskud i 2004 fortsat uændret på 1,7% af BNP. For 2005 og 2006 forventes der underskud
på 0,5% af BNP og balance i 2006. I konjunkturjusterede termer udgør de tilsvarende underskud
henholdsvis 1,2% og 0,9% af BNP. I lyset af den høje gældskvote er den samlede påtænkte juste-
ring begrænset, mens et mere afbalanceret "policy mix" ville kræve en strengere finanspolitisk stil-
ling og effektiv udnyttelse af de muligheder, der er til stede i forbindelse med de gunstige udsigter
for væksten.
Selv om budgetmålene i programmet synes at rumme en tilstrækkelig sikkerhedsmargen til at sikre
imod, at underskudstærsklen på 3% overskrides under normale makroøkonomiske svingninger i
hele programperioden, er der risici i forbindelse med det makroøkonomiske scenario, det formentlig
undervurderede offentlige underskud i 2003 og de manglende oplysninger om de planlagte foran-
staltninger til begrænsning af de løbende udgifter. Det bemærkes imidlertid, at færre løbende ud-
gifter efter De Olympiske Lege i 2004 må kunne bidrage til at mindske underskuddet. Med ud-
gangspunkt i plausible makroøkonomiske antagelser og budgetantagelser vil stabilitets- og vækst-
pagtens mellemfristede målsætning om en budgetstilling tæt på balance eller i overskud ikke blive
nået i løbet af programperioden.
Den offentlige gældskvote forventes at falde gradvis fra 101,7% af BNP i 2003 til 90,5% af BNP i
2006. Udviklingen i gældskvoten vil sandsynligvis være mindre gunstig end forventet som følge af
risiciene i forbindelse med underskudsresultatet og eventuelle negative resultater i stock-flow-juste-
ringer, idet sidstnævnte har været en konstant kilde til gældsakkumulering i de seneste år.
På grund af den nuværende politik er der risiko for, at der fremover skal opstå alvorlige budget-
skævheder i Grækenland som følge af befolkningens aldring og ligeledes under hensyntagen til den
høje gældskvote. De budgetmæssige udfordringer, der opstår i forbindelse med befolkningens ald-
ring, bør derfor tackles gennem en omfattende strategi, der omfatter en yderligere reform af pensi-
onssystemet.
Den økonomiske politik, som den afspejles i 2003-opdateringen, er ikke fuldstændig i overens-
stemmelse med henstillingerne i de overordnede retningslinjer for den økonomiske politik, navnlig
de retningslinjer, der har budgetmæssige virkninger, blandt andet opfordringen til at forbedre den
konjunkturjusterede budgetstilling med mindst 0,5% af BNP pr. år, beregnet efter den almindeligt
anerkendte metode. Desuden er den forventede nedgang i gældskvoten forbundet med risiko, og der
er behov for en effektiv kontrol med de offentlige løbende primære udgifter, især de uelastiske
komponenter som f.eks. lønninger og sociale overførsler.
5906/04 (Presse 40)
BILAG II
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453406_0024.png
10.II.2004
Frankrig - Rådets udtalelse om det opdaterede stabilitetsprogram 2003-2007
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR –
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 af 7. juli 1997 om styrkelse af overvågnin-
gen af budgetstillinger samt overvågning og samordning af økonomiske politikker
3
, særlig artikel 5,
stk. 3,
under henvisning til Kommissionens henstilling og efter høring af Det Økonomiske og Finansielle
Udvalg –
AFGIVET FØLGENDE UDTALELSE:
Den 10. februar 2004 gennemgik Rådet 2003-opdateringen af Frankrigs stabilitetsprogram, der
dækker perioden 2003-2007. Opdateringen opfylder i store træk kravene i den reviderede "adfærds-
kodeks" om stabilitets- og konvergensprogrammernes indhold og form. Selv om det ikke obligato-
risk kræves i adfærdskodeksen, ville det, hvis programmet havde indeholdt eksplicitte fremskriv-
ninger af de offentlige indtægts- og udgiftsområder på nationalregnskabsbasis, have været muligt at
foretage en mere indgående analyse af kvaliteten af den forventede budgettilpasning.
Den 3. juni 2003 besluttede Rådet på basis af en henstilling fra Kommissionen efter EF-traktatens
artikel 104, stk. 6, at der forelå et uforholdsmæssigt stort underskud i Frankrig, og rettede en hen-
stilling i overensstemmelse med EF-traktatens artikel 104, stk. 7, til Frankrig om at bringe denne
situation til ophør senest ved udgangen af 2004. Henholdsvis den 8. og den 21. oktober 2003 vedtog
Kommissionen to henstillinger på basis af henholdsvis artikel 104, stk. 8, og artikel 104, stk. 9, til
Rådet om at 1) beslutte, at Frankrig ikke havde truffet nogen virkningsfulde foranstaltninger som
svar på henstillingen af 3. juni, og 2) pålægge Frankrig at træffe de nødvendige foranstaltninger til
at bringe det offentlige underskud ned under 3% af BNP senest i 2005. Den 25. november 2003
vedtog Rådet ikke de to kommissionshenstillinger, men vedtog i stedet et sæt af konklusioner, der
bl.a. tilsluttede sig forpligtelsen for Frankrig til at reducere det konjunkturjusterede underskud med
0,8% af BNP i 2004 og med 0,6% af BNP eller et større beløb i 2005, således at det sikres, at det
offentlige underskud bringes ned under 3% af BNP i 2005.
3
EFT L 209 af 2.8.1997.
3
5906/04 (Presse 40)
BILAG II
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.II.2004
Fremskrivningerne for det mellemlange sigt i 2003-opdateringen af programmet er baseret på den
samme budgetstrategi som den, der allerede er blevet vedtaget i tidligere opdateringer. Hjørnestenen
i denne strategi er fastsættelsen af flerårige mål for stigningen i de reale offentlige udgifter med
henblik på et fald i udgiftskvoten og en reduktion af underskuddet på statsfinanserne. I 2003-
opdateringen suppleres denne strategi med to nye budgetregler: 1) ethvert provenu, som måtte være
højere end forventet og følger af en gunstigere konjunkturudvikling, vil blive brugt til at nedbringe
underskuddet, og 2) enhver budgetmargen, som måtte hidrøre fra en langsommere stigning i udgif-
terne end forventet, vil blive brugt til skattelettelser.
En strategi baseret på klare regler for udgiftsvæksten er hensigtsmæssig, da den støtter en gennem-
sigtig budgettilpasning. I den henseende er den evne til at begrænse statens udgifter, der blev udvist
i 2003 positiv, men de tidligere fastsatte udgiftslofter for den samlede offentlige sektor, og navnlig
udgifterne til sociale ordninger, blev dog kraftigt overskredet. Der bør træffes passende foranstalt-
ninger for bedre at overholde udgiftslofterne. Ud over den virkning, sådanne overskridelser af ud-
giftsloftet har på underskuddet, vil de – hvis de indtræffer gentagne gange – kunne skade den sam-
lede troværdighed i budgetstrategien på grund af disse reglers relevans som anker. For at sikre, at
målene nås, bør de franske myndigheder indføre en mekanisme, der sikrer en automatisk kompen-
sation fra år til år for et senere konstateret overforbrug i den offentlige sektor. Hvad den første af de
nye budgetregler angår, ville det i tilfælde af en gunstigere konjunkturudvikling være hensigtsmæs-
sigt at fremskynde nedbringelsen af det konjunkturjusterede underskud gennem gennemførelse af
supplerende foranstaltninger. Hvad den anden regel angår og i betragtning af, at der er behov for at
fremskynde nedbringelsen af underskuddet, bør enhver budgetmargen, som hidrører fra en lang-
sommere stigning i udgifterne end forventet, anvendes til at nedbringe underskuddet. 2003-opdate-
ringen forventer, at den reale BNP-vækst vil stige fra anslået 0,5% i 2003 til 1,7% i 2004. For peri-
oden 2005-2007 bygger de makroøkonomiske fremskrivninger på de samme to scenarier som i de
tidligere opdateringer: et "forsigtigt" scenario, hvori den reale BNP-vækst bliver på gennemsnitlig
2,5% om året igennem perioden, og et "gunstigt" scenario, hvor den reale BNP vækst når op på 3%
om året. Forbrugerprisinflationen ventes at forblive moderat på 1,5% igennem hele opdateringens
tidshorisont. Vækstantagelsen for 2003 er forældet: Kommissionens prognose om en real BNP-
vækst på 0,1% forekommer mere plausibel. Prognosen for 2004 forekommer plausibel. Hvad årene
2005-2007 angår, synes fremskrivningerne i det "forsigtige" scenario at være realistiske. Dette sce-
nario blev derfor betragtet som referencescenario for vurderingen af budgetfremskrivningerne.
Opdateringen opererer med et underskud på statsfinanserne på 3,6% af BNP i 2004 sammenlignet
med et forventet underskud på 4,0% af BNP i 2003. For 2005, 2006 og 2007 viser fremskrivnin-
gerne underskud på henholdsvis 2,9%, 2,2% og 1,5% af BNP. Primærsaldoen ventes at blive for-
bedret fra 0,6% af BNP i 2004 til 1,6% af BNP i 2007. I konjunkturjusterede tal baseret på
Kommissionens beregninger efter den almindeligt anerkendte metode sker der en forbedring med
0,6 procentpoint til 3,2% af BNP i 2004. I 2005, 2006 og 2007 er de konjunkturjusterede underskud
på henholdsvis 2,6%, 1,9% og 1,3% af BNP.
5906/04 (Presse 40)
BILAG II
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.II.2004
Ud fra plausible makroøkonomiske og budgetmæssige antagelser synes tilpasningen i programmet
formentlig ikke være tilstrækkelig til at fjerne det uforholdsmæssigt store underskud i 2005. Der
knytter sig imidlertid en række risikofaktorer til opfyldelsen af denne målsætning: 1) den reale
BNP-vækst i 2003 var sandsynligvis lavere end antaget i opdateringen, og det offentlige underskud
i 2003 kan derfor vise sig at blive højere end forventet, 2) opfyldelsen af udgiftsmålet for 2004 er
behæftet med usikkerhed og forudsætter fuld gennemførelse af og effektivitet i de indførte foran-
staltninger, og 3) forbedringen i den konjunkturjusterede budgetsaldo, der forventes i 2005, afhæn-
ger af foranstaltninger, som endnu mangler at blive udformet og gennemført, ikke mindst reformen
af sundhedssikringssystemet. Eftersom underskuddet kun ventes reduceret marginalt under 3% i
2005, vil blot én af ovennævnte risikofaktorer, hvis der ikke kompenseres for den, bringe reduktio-
nen af underskuddet til under 3% af BNP i 2005 i fare. I så fald vil det blive nødvendigt at gennem-
føre supplerende foranstaltninger for at korrigere situationen med et uforholdsmæssigt stort under-
skud senest i 2005. Frankrig bør gennemføre alle de nødvendige foranstaltninger i overensstem-
melse med Rådets konklusioner af 25. november 2003, navnlig for at sikre, at underskuddet kom-
mer under 3% af BNP senest i 2005.
På grundlag af Kommissionens beregninger i henhold til den almindeligt anerkendte metode er
budgetsituationen i opdateringen utilstrækkelig til at sikre, at stabilitets- og vækstpagtens mellem-
fristede målsætning om en budgetstilling tæt på balance eller i overskud kan opfyldes i program-
perioden. Desuden vil der, beregnet efter samme metode, først i 2007 blive tilvejebragt en budget-
stilling, der giver tilstrækkelig sikkerhedsmargen til at undgå en fremtidig overskridelse af under-
skudstærsklen på 3% af BNP under normale makroøkonomiske forhold.
Gældskvoten ventes ikke at begynde med at falde før i 2006 og ventes at holde sig over traktatens
referenceværdi på 60% igennem hele den periode, programmet dækker. Udviklingen i gældskvoten
kan blive mindre gunstig end forventet på grund af de risikofaktorer for udviklingen i underskuddet,
der er anført ovenfor.
Frankrig har for nylig vedtaget en omfattende pensionsreform, som hæver antallet af bidragsår, der
giver ret til fuld pension, styrker de finansielle incitamenter til at forblive erhvervsaktiv frem til og
efter den lovpligtige pensionsalder og ændrer grundlaget for indekseringen af pensionerne i den of-
fentlige sektor fra lønningerne til priserne. Selv om Frankrig er betydeligt bedre rustet nu end før
reformen til at klare de budgetmæssige omkostninger i forbindelse med befolkningens aldring, kan
risikoen for uligevægte på lang sigt ikke udelukkes. Sikring af et passende overskud på primærsal-
doen vil være afgørende for at sikre, at statsfinanserne kan betragtes som holdbare. Dette bør navn-
lig i forbindelse med reformen af sundhedssikringssystemet, som vil blive udformet og gennemført i
løbet af 2004, suppleres med foranstaltninger, der tager sigte på at holde udviklingen i udgifter
under kontrol.
5906/04 (Presse 40)
BILAG II
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.II.2004
Den økonomiske politik, der er afspejlet i 2003-opdateringen, er kun delvis i overensstemmelse
med henstillingerne i de overordnede retningslinjer for den økonomiske politik, navnlig henstillin-
gerne med budgetmæssige konsekvenser. Selv om budgetplanerne for 2004 og 2005 ganske vist
opererer med en forbedring i den konjunkturjusterede budgetsaldo, der er større end den minimums-
forbedring på 0,5 procentpoint af BNP, som Rådet har anbefalet, er den samlede forbedring i den
konjunkturjusterede saldo, der er undervejs, formentlig ikke tilstrækkelig til at bringe det nominelle
underskud ned under 3% af BNP selv i 2005. Desuden forventer 2003-opdateringen ikke en bud-
getstilling tæt på balance eller i overskud inden for den tidshorisont, programmet dækker. Frankrig
bør derfor sikre, at budgetkonsolideringen fortsættes i årene efter 2005, navnlig via en mindskelse
af det konjunkturkorrigerede budgetunderskud med mindst 0,5 procentpoint af BNP om året eller
mere, hvis det er nødvendigt for at opnå en mellemfristet budgetstilling, der ligger tæt på balance
eller udviser et overskud, og til at sikre, at gældskvoten igen begynder at falde.
5906/04 (Presse 40)
BILAG II
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453406_0028.png
10.II.2004
Irland - Rådets udtalelse om det opdaterede stabilitetsprogram 2003-2006
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR –
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 af 7. juli 1997 om styrkelse af overvågnin-
gen af budgetstillinger samt overvågning og samordning af økonomiske politikker
4
, særlig artikel 5,
stk. 3,
under henvisning til Kommissionens henstilling,
efter høring af Det Økonomiske og Finansielle Udvalg –
AFGIVET FØLGENDE UDTALELSE:
Rådet gennemgik den 10. februar 2004 opdateringen af Irlands stabilitetsprogram, der dækker peri-
oden 2004-2006. Opdateringen opfylder i store træk kravene i den reviderede "adfærdskodeks" om
stabilitets- og konvergensprogrammernes indhold og form.
Den budgetstrategi, der ligger til grund for opdateringen, bygger på en generel stabilisering af den
offentlige budgetsaldo fra 2004 fremover ved reduktion af vækstraten for offentlige udgifter. Bedre
udgiftsstyring medfører en reduktion af forholdet mellem udgifter og BNP, skønt dette ikke er til-
strækkeligt til at opveje en yderligere markant nedgang i indtægtskvoten. Sidstnævnte skyldes en
engangsoverførsel af indtægterne hidrørende fra kapitalvindingsskatten til en løbende årsbasis i
2003, tekniske antagelser og "andre indtægters" faldende andel af BNP snarere end et program med
skattelettelser. Samtidig gennemføres et omfattende offentligt investeringsprogram.
Opdateringen forudsiger, at den reale BNP-vækst vil stige fra skønsmæssigt 2,2% i 2003 til 3,3% i
2004 og til 5% i gennemsnit i årene 2005-2006. Inflationen målt ved det harmoniserede forbruger-
prisindeks ventes at falde kraftigt fra 4% i 2003 til 2,3% i 2004 for derefter at stabiliseres på 2%. På
grundlag af de foreliggende oplysninger forekommer det makroøkonomiske scenario, der ligger til
grund for opdateringen, at være realistisk.
Opdateringen sigter mod et offentligt underskud på 1,1% af BNP i 2004 sammenlignet med et for-
ventet underskud på 0,1% i 2003. På basis af Kommissionens beregninger ved brug af den almin-
deligt anerkendte metode og under hensyntagen til engangsstigningen i indtægterne hidrørende fra
kapitalvindingsskatten opnås en forbedring i konjunkturjusterede termer på �½ procentpoint til 0,4%
af BNP. For 2005 og 2006 tyder prognoserne på underskud på henholdsvis 1,4% og 1,1% af BNP i
nominelle termer og på henholdsvis 0,8% og 0,5% af BNP i konjunkturjusterede termer. Gælds-
kvoten forventes at stabiliseres på en tredjedel af BNP.
4
EFT L 209 af 2.8.1997.
7
5906/04 (Presse 40)
BILAG II
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.II.2004
Stabilitets- og vækstpagtens mellemfristede målsætning om en budgetstilling tæt på balance bør
kunne opfyldes ved udgangen af programperioden, skønt der er visse risici ved trendbudgetfrem-
skrivningerne. Der bør tages hensyn til en række andre faktorer. For det første kan større skatte-
indtægter end forventet i 2003 have en positiv indvirkning på budgetbalancen. For det andet
omfatter budgetfremskrivningerne for de sidste to år som i alle de foregående opdateringer "budget-
hensættelser" til uforudsete begivenheder, som i sidste ende muligvis ikke udnyttes fuldt ud. For det
tredje er skønnet for produktionsgabet og dermed for den konjunkturjusterede budgetsaldo behæftet
med en usædvanlig høj grad af usikkerhed på grund af de særlige træk ved den irske økonomi; sam-
tidig skal det bemærkes, at det forventede nominelle underskud på lige over 1% af BNP i 2005-
2006 tidsmæssigt falder sammen med, at Irland vender tilbage til en holdbar vækstrate. Endelig skal
det bemærkes, at prognoserne for balancerne i vid udstrækning afspejler et intensivt offentligt inve-
steringsprogram med en andel af de offentlige investeringer i forhold til BNI på 5% i gennemsnit
gennem hele programperioden sammenlignet med et EU-gennemsnit på 2,4% i 2003. Budgetstil-
lingen i programmet skulle give en tilstrækkelig sikkerhedsmargin mod at overskride tærsklen på
3% af BNP for underskudskvoten ved normale makroøkonomiske udsving.
På grundlag af den aktuelle politik synes Irland at være på rette vej, men en vis risiko som følge af
en aldrende befolkning kan eventuelt opstå på længere sigt. For at modvirke denne risiko er der ble-
vet vedtaget foranstaltninger til yderligere reform på pensionsområdet i forbindelse med de offent-
lige tjenester. Desuden skal det bemærkes, at den irske gældskvote på nuværende tidspunkt er for-
holdsvis lav, og at der sker en opbygning af aktiver i den nationale pensionsreservefond med 1% af
BNP pr. år for specielt at afholde udgifterne i forbindelse med aldring. Tilvejebringelsen af et pas-
sende overskud på primærsaldoen er afgørende for at sikre, at de offentlige finanser forbliver på en
holdbar kurs.
Den økonomiske politik, der ses afspejlet i det opdaterede program, opfylder i store træk henstillin-
gerne i de overordnede retningslinjer for den økonomiske politik, specielt henstillingerne med bud-
getmæssige konsekvenser. Især skal det bemærkes, at systemet med flerårige budgetter er blevet
udvidet til at omfatte alle kapitaludgifter, at reformen af sundhedssystemet skulle gøre bekymrin-
gerne om, hvorvidt systemet giver valuta for pengene, til skamme, og at der sker fremskridt med
realiseringen af den nationale udviklingsplan.
5906/04 (Presse 40)
BILAG II
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453406_0030.png
10.II.2004
Italien - Rådets udtalelse om det opdaterede stabilitetsprogram 2003-2007
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR –
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 af 7. juli 1997 om styrkelse af overvågnin-
gen af budgetstillinger samt overvågning og samordning af økonomiske politikker
5
, særlig artikel 5,
stk. 3,
under henvisning til Kommissionens henstilling,
efter høring af Det Økonomiske og Finansielle Udvalg –
AFGIVET FØLGENDE UDTALELSE:
Den 10. februar 2004 gennemgik Rådet Italiens opdaterede stabilitetsprogram, som dækker perio-
den 2003-2007. Programmet blev forelagt den 1. december og er i vid udstrækning i overensstem-
melse med datakravene i den reviderede "adfærdskodeks vedrørende stabilitets- og konvergenspro-
grammernes indhold og form". Det ville have været hensigtsmæssigt at råde over oplysninger om de
yderligere foranstaltninger, der er forudset for at nå budgetmålene efter 2004, med henblik på præ-
cist at vurdere tilpasningens retning og sammensætning, især i betragtning af tilsagnet om gradvis at
mindske afhængigheden af enkeltstående foranstaltninger.
Budgetstrategien bygger på en gradvis stigning i den primære balance, hvor størstedelen af tilpas-
ningen i retning af "tæt på balance" eller overskudsposition finder sted i de senere programår. I be-
tragtning af regeringens erklærede målsætning om at nedbringe skattebyrden og bidragene til so-
ciale sikringsordninger, skal hovedparten af tilpasningen bæres af de primære udgifter. De planlagte
høje primære overskud medfører sammen med omfattende privatiseringer et støt fald i gældskvoten
i programperioden.
De makroøkonomiske rammer i opdateringen forudsiger, at realvæksten i BNP stiger fra et skøn på
0,5% i 2003 til 1,9% i 2004. I perioden 2005-2007 skønnes væksten at ligge på 2,4% i gennemsnit.
For væksten i beskæftigelsen (fuldtidsækvivalent efter nationalregnskabsdefinitionen) forventes der
en styrkelse fra skønnet 0,9% i 2004 til 1,1% i gennemsnit i 2005-2007. HICP-inflationen, som lå
på 2,8% i 2003, skal efter planerne falde til 1,8% i 2004 for at falde yderligere til 1,4% i 2007. De
foreliggende oplysninger viser, at den forventede vækst, der ligger til grund for programmet, fore-
kommer at ligge i den højere ende af prognosens rammer. Navnlig afspejler udviklingen i den po-
tentielle vækst på mellemlang sigt nogle temmelig favorable antagelser med hensyn til bidraget fra
kapital.
5
EFT L 209 af 2.8.1997.
9
5906/04 (Presse 40)
BILAG II
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.II.2004
Der forventes et underskud på 2,5% af BNP i 2003, dvs. under 3%-tærsklen til trods for den ugun-
stige konjunkturudvikling. Regeringen sigter mod et underskud i den offentlige sektor på 2,2% af
BNP i 2004. Justeret for konjunkturudsving på grundlag af Kommissionens beregninger efter den
almindeligt anerkendte metode er der tale om en skønnet forbedring på 0,2 procentpoint til 1,6% af
BNP. For 2005, 2006 og 2007 viser fremskrivningerne samlede underskud på hhv. 1,5% og 0,7% af
BNP og balance i det sidste af disse år. Justeret for konjunkturudsving vil de dertil svarende forbed-
ringer andrage omkring et halvt procentpoint af BNP i gennemsnit.
På baggrund af de foreliggende risici synes budgetpolitikken i programmet ikke at opstille en til-
strækkelig høj sikkerhedsmargen, der sikrer mod en overskridelse af BNP-underskudstærsklen på
3% med normale makroøkonomiske udsving. Disse risici skyldes en undervurdering af basisfrem-
skrivningerne af de primære udgifter og risikoen for en forringelse af det makroøkonomiske scena-
rio som nævnt ovenfor. Faktisk vil underskudstærsklen allerede kunne blive overskredet i 2004,
hvis den økonomiske situation bliver dårligere end forventet i øjeblikket. Desuden er de påtænkte
foranstaltninger i de senere år af programmet endnu ikke fastlagt, herunder en erstatning af enkelt-
stående foranstaltninger, der blev vedtaget i 2004. Af de samme grunde vil budgetpolitikken i op-
dateringen kunne være utilstrækkelig til at sikre, at stabilitets- og vækstpagtens mellemfristede mål-
sætning om en budgetstilling tæt på balance eller i overskud opnås inden for programperioden.
Gældskvoten, der i 2003 faldt mere en forudset i programmet, forventes at falde i løbet af program-
perioden, fra 106% af BNP i 2003 til 98,6% i 2007. Denne udvikling er mindre ambitiøs end det,
der var forudsat i den foregående opdatering. Udviklingen i gældskvoten kan blive mindre favorabel
end forventet i betragtning af risiciene i forbindelse med ovennævnte underskudsresultater og det
forventede provenu af privatiseringsprogrammet. Der udtrykkes bekymring for tempoet i gældsned-
bringelsen, og de italienske myndigheder bør derfor benytte enhver lejlighed til at sætte tempoet i
vejret.
På grundlag af de nuværende politikker kan det ikke udelukkes, at der er risiko for budgetmæssige
ubalancer i fremtiden som følge af den aldrende befolkning. Det er af afgørende betydning, at der
sikres et passende primært overskud, hvis nedbringelsen af gælden skal yde et mærkbart bidrag til at
klare omkostningerne ved den aldrende befolkning. Dette bør suppleres med foranstaltninger til at
øge beskæftigelsen, især blandt ældre arbejdstagere og kvinder, og til at kontrollere udgifterne til
ældrepolitikken. De planer om at reformere pensionssystemet, som blev forelagt i slutningen af
2003, vil, hvis de gennemføres, yde et væsentligt bidrag til at nå disse målsætninger. En yderligere
udskydelse af gennemførelsen af udkastet til lovgivning om en pensionsreform er ikke i overens-
stemmelse med en finanspolitisk strategi, der tager sigte på holdbarhed.
Den økonomiske politik som afspejlet i det opdaterede program er til dels i overensstemmelse med
anbefalingerne i de overordnede økonomisk-politiske retningslinjer, især dem med budgetmæssige
implikationer, herunder anmodningen om en årlig forbedring i den konjunkturkorrigerede budget-
stilling på mindst 0,5% af BNP beregnet efter den almindeligt anerkendte metode. Der er fortsat ri-
sikomomenter med hensyn til den planlagte erstatning af de enkeltstående foranstaltninger, gen-
nemførelsen af strukturelle udgiftsnedskæringer og tempoet i nedbringelsen af gældskvoten. Ende-
lig er en rettidig gennemførelse af regeringens udkast til lovgivning om en pensionsreform nød-
vendig for at kunne lægge en dæmper på den planlagte stigning i forholdstallet mellem pensions-
udgifter og BNP i løbet af de næste 20 år.
5906/04 (Presse 40)
BILAG II
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453406_0032.png
10.II.2004
Luxembourg - Rådets udtalelse om det opdaterede stabilitetsprogram 2002-2006
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 af 7. juli 1997 om styrkelse af overvågnin-
gen af budgetstillinger samt overvågning og samordning af økonomiske politikker
6
, særlig artikel 5,
stk. 3,
under henvisning til Kommissionens henstilling, og
efter høring af Det Økonomiske og Finansielle Udvalg -
AFGIVET FØLGENDE UDTALELSE:
Den 10. februar 2004 gennemgik Rådet 2003-opdateringen af Luxembourgs stabilitetsprogram, der
dækker perioden 2002 til 2006. Det opdaterede program er i overensstemmelse med oplysningskra-
vene i den reviderede "adfærdskodeks" for stabilitets- og konvergensprogrammers indhold og form.
Budgetstrategien, der ligger til grund for opdateringen, går ud på at opretholde balancerede offent-
lige finanser på mellemlang sigt. Regeringen vil ikke nedskære de offentlige udgifter drastisk i den
nuværende situation med svag økonomisk vækst, men der er truffet foranstaltninger for at begrænse
væksten i de offentlige udgifter.
Opdateringen viser en real BNP-vækst på 1,2% i 2003, mens den var 1,3% i 2002. I 2004 skønnes
væksten at stige til 2% og til 3,8% i 2006. Væksten i beskæftigelsen forventes at aftage til omkring
1% i 2004 og stige til lidt over 2% i 2006. HICP-inflationen antages at falde gradvis til omkring
1,3% i 2006. På grundlag af de foreliggende oplysninger synes det makroøkonomiske scenario, der
ligger til grund for programmet, at være sandsynligt i 2004 og 2005. Vækstfremskrivningen for
2006 kan imidlertid vise sig at være optimistisk.
I opdateringen opereres der med et offentligt underskud på 1,5% af BNP i 2004, hvilket er en mar-
kant forværring i forhold til et underskud på 0,6% af BNP, som forventes for 2003. Denne forvær-
ring synes i vid udstrækning at afspejle den forsinkede virkning på de offentlige finanser af det
økonomiske tilbageslag. I konjunkturkorrigerede termer og på grundlag af Kommissionens bereg-
ninger efter den almindeligt anerkendte metode skulle der være et stabilt overskud. I 2005 skulle
underskuddet stige yderligere til 2,3% af BNP og falde igen til 1,5% af BNP i 2006. I konjunktur-
korrigerede termer skulle der blive opretholdt et overskud. Gældskvoten skønnes at falde noget over
den tidshorisont, som opdateringen dækker, fra 5,2% af BNP i 2004 til 4,4% af BNP i 2006.
6
EFT L 209 af 2.8.1997.
11
5906/04 (Presse 40)
BILAG II
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.II.2004
Budgetfremskrivningerne er forbundet med en vis usikkerhed. Det drejer sig navnlig om styrken af
den forventede konjunkturopgang og mulighederne for at gennemføre den planlagte dæmpning af
udgifterne, der er forudsat i fremskrivningen i opdateringen. Under negative økonomiske omstæn-
digheder kan tærsklen på 3% af BNP overskrides, særlig i 2005. På den anden side tyder ændrin-
gerne i den konjunkturkorrigerede saldo på, at en budgetstilling tæt på balance kan opretholdes som
anført i programmet.
Skønnet over outputgabet og dermed den konjunkturkorrigerede saldo indebærer imidlertid en
usædvanlig usikkerhedsmargen som følge af de særlige træk ved den luxembourgske økonomi.
Navnlig kan de nuværende skøn over den potentielle vækst på mellemlang sigt vise sig at være op-
timistiske. Selv om udgangspositionen for de offentlige finanser er meget sund, kunne der opfordres
til en vis begrænsning af udgifterne for at sikre, at de offentlige udgifter forbliver på linje med ind-
tægtsgrundlaget på mellemlang sigt. Det skal endvidere noteres, at de offentlige investeringers an-
del af BNP antagelig vil falde noget i programperioden, men formentlig fortsat vil ligge et godt
stykke over EU-gennemsnittet på mere end 4% af BNP.
Der er ingen risiko for uholdbare offentlige finanser i Luxembourg på lang sigt. Gældskvoten vil
forblive meget lav i fremskrivningsperioden, og den samlede nettoaktivstilling er endnu gunstigere i
betragtning af de betydelige finansielle aktiver, der er akkumuleret i de foregående år med budget-
overskud.
Den økonomiske politik som afspejlet i det opdaterede program er stort set i overensstemmelse med
henstillingerne i de overordnede økonomisk-politiske retningslinjer, specielt dem med budgetpoliti-
ske implikationer.
5906/04 (Presse 40)
BILAG II
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453406_0034.png
10.II.2004
Nederlandene - Rådets udtalelse om det opdaterede stabilitetsprogram 2001-2007
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 af 7. juli 1997 om styrkelse af overvågnin-
gen af budgetstillinger samt overvågning og samordning af økonomiske politikker
7
, særlig artikel 5,
stk. 3,
under henvisning til Kommissionens henstilling,
efter høring af Det Økonomiske og Finansielle Udvalg -
AFGIVET FØLGENDE UDTALELSE:
Den 10. februar 2004 gennemgik Rådet Nederlandenes opdaterede stabilitetsprogram fra 2003, der
dækker perioden 2001-2007. Det opdaterede program opfylder oplysningskravene i den reviderede
"adfærdskodeks" for stabilitets- og konvergensprogrammernes indhold og form.
Den budgetstrategi, der ligger til grund for opdateringen, er baseret på, at de reale udgifter skal hol-
des under de fastsatte lofter i hele perioden 2004-2007, mens der samtidig gennemføres store spare-
foranstaltninger. Foranstaltningerne har størst virkning i begyndelsen af perioden i 2004 og 2005 og
består for en stor dels vedkommende af udgiftssænkninger. I strategien kan uventede udgiftsbespa-
relser ikke længere anvendes til automatiske udgiftsstigninger. De automatiske stabilisatorer på
budgettets indtægtsside bør have lov til at fungere frit i videst muligt omfang med den undtagelse,
at en stigning i underskuddet, som indebærer en overtrædelse af stabilitets- og vækstpagten, skal
udlignes ved supplerende spareforanstaltninger.
I opdateringen forventes en vækst i det reale BNP på 0% i 2003 mod 0,2% i 2002. I 2004 anslås
væksten at øges 1%, mens den i gennemsnit vil ligge på 2,5% i 2005-2007. Væksten i beskæftigel-
sen forventes at være på -0,5% i 2004 og at stige til lidt over 1% i gennemsnit i 2005-2007. HICP-
inflationen forventes at ligge stabilt på 1,5% i 2004-2007. De seneste oplysninger tyder på, at den
makroøkonomiske udvikling i 2003 har været mindre gunstig end forventet, da programmet blev
forelagt, og stort set svarer til Kommissionens prognoser fra efteråret 2003. Der blev konstateret
visse risikomomenter i Nederlandenes prognoser for 2004.
7
EFT L 209 af 2.8.1997.
13
5906/04 (Presse 40)
BILAG II
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.II.2004
Programmet omfatter en betydelig pakke af nettobesparelser, som dækker perioden 2004-2007. På
baggrund af det stærke fald i den økonomiske aktivitet forventes det faktiske underskud imidlertid
at stige til trods for omfanget af de trufne foranstaltninger. Programmet sigter mod et offentligt un-
derskud på 2,3% af BNP i 2004, det samme som det forventede underskud i 2003, til trods for om-
fattende foranstaltninger, der tager sigte på at begrænse stigningen i underskuddet, i overensstem-
melse med Rådets henstillinger om det forrige opdaterede stabilitetsprogram. De samlede konsoli-
deringsforanstaltninger i perioden 2003-2007 udgør ca. 3% af BNP i 2007. På grund af denne om-
fattende pakke forventes det nominelle underskud at falde til 1,6, 0,9 og 0,6 % af BNP i hhv. 2005,
2006 og 2007. I konjunkturjusterede termer baseret på Kommissionens beregninger ifølge den al-
mindeligt anerkendte metode opererer opdateringen med en forbedring på omkring 0,8 procentpoint
i 2003, og der sigtes mod en forbedring på 0,6 procentpoint i 2004, hvilket giver et underskud på
0,7% af BNP i 2004. Det konjunkturjusterede underskud forventes at falde yderligere til 0,5% af
BNP eller en smule derunder i hvert af årene 2005-2007.
I opdateringen forventes gældskvoten at stige en smule til 54,5% af BNP i 2004, før den falder til
omkring 52% i 2007.
På grundlag af de seneste oplysninger forekommer prognoserne for den faktiske budgetbalance
imidlertid at være mindre gunstige, end da programmet blev forelagt, set ud fra Kommissionens
prognose fra efteråret. For 2003 bekræftes dette af det foreløbige overslag over underskuddet for
2003 på 2,7% af BNP, som Finansministeriet offentliggjorde den 14. januar 2004. På grund af det
forværrede udgangspunkt er det også sandsynligt, at der i 2004 vil være et højere nominelt under-
skud end forventet i programmet og muligvis også i de efterfølgende år. Desuden er der en risiko
for, at tærsklen på 3% af BNP under mere ugunstige økonomiske omstændigheder vil blive over-
skredet. I den forbindelse noteres det dog, at de i koalitionsaftalen fastsatte budgetregler forudser, at
der træffes foranstaltninger, hvis det faktiske underskud nærmer sig 3% af BNP. Uanset risikomo-
menterne i prognoserne for det nominelle budget antyder Kommissionens efterårsprognose imid-
lertid, at den planlagte forbedring i det konjunkturjusterede underskud med en stilling tæt på balan-
ce fra 2005 og fremover stadig kan nås. Således skulle det endelige mål om en mellemfristet situa-
tion tæt på balance kunne nås i tilstrækkelig grad ved hjælp af programmet. Endelig noteres det, at
det nederlandske program opretholder et højt offentligt investeringsniveau på omkring 3,3 % af
BNP i hele programperioden.
For perioden frem til 2005 forventer opdateringen en noget lavere gældskvote end Kommissionens
efterårsprognose. Opnåelsen af en stilling tæt på balance viser også, at den nederlandske regering er
fast besluttet på at skabe holdbare offentlige finanser på lang sigt ved at nedbringe gældskvoten.
Ifølge Kommissionens beregninger kan man ikke udelukke en vis risiko for, at der i fremtiden op-
står budgetmæssig ubalance, når først den øgede ældreandel slår igennem. Den nederlandske rege-
rings målrettede indsats for at sikre en tilstrækkelig forbedring i det primære overskud, før befolk-
ningens aldring får fuld virkning, er sammen med de nødvendige foranstaltninger for at dæmme op
for den langsigtede stigning i udgifterne af altafgørende betydning, hvis de offentlige finanser fort-
sat skal være holdbare.
Den økonomiske politik, som den afspejles i det opdaterede program, er stort set i overensstem-
melse med henstillingerne i de overordnede retningslinjer for den økonomiske politik, især ret-
ningslinjerne med budgetmæssige konsekvenser. Dette gælder især for gennemførelsen af en bud-
getkonsolidering med det formål at opnå og fastholde en budgetstilling tæt på balance på mellem-
lang sigt. I den henseende har det været af afgørende betydning, at der har været fastsat udgiftslofter
i faste priser.
5906/04 (Presse 40)
BILAG II
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453406_0036.png
10.II.2004
Det Forenede Kongerige - Rådets udtalelse om det opdaterede konvergensprogram 2002-03
til 2008-09
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR –
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 af 7. juli 1997 om styrkelse af overvågnin-
gen af budgetstillinger samt overvågning og samordning af økonomiske politikker
8
, særlig artikel 9,
stk. 3,
under henvisning til Kommissionens henstilling, og
efter høring af Det Økonomiske og Finansielle Udvalg –
AFGIVET FØLGENDE UDTALELSE:
Den 10. februar 2004 gennemgik Rådet Det Forenede Kongeriges konvergensprogram, der dækker
finansårene 2002-03 til 2008-09. Det opdaterede program er stort set i overensstemmelse med op-
lysningskravene i den reviderede “adfærdskodeks” for stabilitets- og konvergensprogrammers ind-
hold og form.
Budgetstrategien, der ligger til grund for opdateringen, går fortsat ud på at opretholde holdbare of-
fentlige finanser som led i en integreret strategi for en høj og stabil vækst. Fremskrivningerne i op-
dateringen viser en forøgelse over programperioden af både indtægternes og udgifternes andel af
BNP samt en lille stigning i den beskedne gældskvote. Der er ved at blive gennemført et omfattende
program for offentlige investeringer.
I programmet skelnes mellem den centrale makroøkonomiske fremskrivning og de BNP-vækstrater,
der bruges til fremskrivninger af de offentlige finanser; af forsigtighedshensyn er sidstnævnte sat et
kvart procentpoint lavere pr. år. Ifølge opdateringen vil den reale BNP-vækst stige fra anslået 2% i
2003 til 3 til 3,5% i 2004 og 2005. I 2006, der er det sidste år, for hvilket der gives detaljerede
makroøkonomiske fremskrivninger, falder væksten tilbage til trenden på 2,5 til 3%, og det nuvæ-
rende negative outputgab forventes at lukkes. Den underliggende trend i beskæftigelsesvæksten er
beregnet til 0,2% pr. år. HICP-inflationen er skønnet til at stige gradvis fra 1,5% i 2003 til 2% - det
nyligt fastsatte inflationsmål - i 2006. Det centrale makroøkonomiske scenario ligger tæt på Kom-
missionens vurdering, og de lidt lavere vækstrater, der er brugt til fremskrivningerne af de offent-
lige finanser i opdateringen, endnu tættere. Den skønnede vækst i sidstnævnte er imidlertid stadig
lidt højere end prognosticeret af Kommissionen på kort sigt.
8
EFT L 209 af 2.8.1997.
15
5906/04 (Presse 40)
BILAG II
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.II.2004
I opdateringen opereres med et offentligt underskud på 2,6% af BNP i 2004-05 sammenlignet med
et forventet underskud på 3,3% i 2003-04. For 2005-06, 2006-07, 2007-08 og 2008-09 viser frem-
skrivningerne underskud på henholdsvis 2,4%, 2,1%, 2,0% og 1,8% af BNP. I konjunkturkorrigere–
de termer regnes der i opdateringen med en forbedring af underskuddet mellem 2003-04 og 2004-05
på 0,4 procentpoint til 2,0% af BNP. I de følgende år udgør underskuddene 2,2%, 2,1%, 2,0% og
1,8% af BNP. Kommissionens beregninger af de konjunkturkorrigerede ændringer ved hjælp af den
almindeligt anerkendte metode er af samme størrelse. Bruttogældskvoten skønnes at stige gradvis
fra 37,9% af BNP i 2002-03 for derefter at stabilisere sig på 41,5% i 2008-09.
Budgetstillingen i programmet forventes at overstige referenceværdien på 3% af BNP på finansårs-
basis i 2003-04. Hvis dette bekræftes, kunne der blive tale om et uforholdsmæssigt stort underskud.
Fremskrivningerne viser en stærk stigning i indtægternes andel af BNP. Trods en forventet ind-
snævring af det konjunkturkorrigerede underskud til 1,8% i 2008-09 ser det ifølge Kommissionens
beregninger ikke ud til, at der i noget år i opdateringsperioden er en tilstrækkelig sikkerhedsmargen
til, at man helt kan udelukke, at referenceværdien vil overstige 3% af BNP under normale makro-
økonomiske fluktuationer. I henhold til budgetfremskrivningerne i opdateringen vil stabilitets- og
vækstpagtens målsætning på mellemlang sigt om en budgetstilling, der ligger tæt på balance eller
udviser overskud, ikke kunne nås inden for programperioden. Samtidig bør det imidlertid noteres, at
de fremskrevne balancer i vidt omfang afspejler implementeringen af et intensivt offentligt investe-
ringsprogram, der betyder, at de offentlige nettoinvesteringer i forhold til BNP øges fra 1,1% i
2002-03 til 2,2% i 2005-06 sammenlignet med et EU-gennemsnit på 1,5% i 2002. Desuden ligger
bruttogælden et godt stykke under 60% af BNP i programperioden. De britiske myndigheder er selv
forpligtet til at holde nettogælden under 40% af BNP.
De offentlige finansers langsigtede holdbarhed overvåges konstant og er kernen i finanspolitikken.
En forsigtig budgetstilling over det mellemlange sigt vil bidrage til at undgå, at der opstår risiko for
budgetskævheder i sammenhæng med befolkningens aldring. Det ser ud til, at Det Forenede Konge-
rige i kraft af sin nuværende politik er kommet på rette vej, men der vil på længere sigt kunne opstå
en vis risiko på grund af befolkningens aldring. De kvantitative indikatorer, som Kommissionen har
beregnet, viser faktisk en opadgående trend i gældskvoten på lang sigt. Et andet forhold, der skal
tages i betragtning, er, at meget af pensionssystemets finansielle holdbarhed afhænger af de private
pensionsselskabers resultater, navnlig hvis den private sektor kommer til at tegne sig for betydeligt
mindre end den pensionsdækning eller det pensionsniveau, der forventes. Det lave gældsniveau og
det relativt lave beskatningsniveau giver imidlertid et vist råderum.
I de overordnede økonomisk-politiske retningslinjer for 2003 henstilles der til de britiske myndig-
heder at ‘sikre, at de offentlige tjenesteydelser i forbindelse med de påtænkte stigninger i udgifterne
til den offentlige infrastruktur (herunder investeringer i transportinfrastrukturen) leveres effektivt,
og at omkostningseffektiviteten sikres’. Den økonomiske politik som afspejlet i det opdaterede pro-
gram er stort set i overensstemmelse med henstillingerne i de overordnede økonomisk-politiske ret-
ningslinjer for 2003, specielt dem med budgetmæssige implikationer.
________________________
5906/04 (Presse 40)
BILAG II
16
DA