Europaudvalget 2003-04
Rådsmøde 2569
Offentligt
1453407_0001.png
6970/04 (Presse 70)
(OR. en)
2569. samling i Rådet
- ØKONOMI OG FINANS -
den 9. marts 2004 i Bruxelles
Formand:
Charlie McCREEVY, T.D.
Irlands finansminister
Internet:
http://ue.eu.int/
E-mail:
[email protected]
Yderligere oplysninger: tlf. 32 2 285 95 48 – 32 2 285 63 19
6970/04 (Presse 70)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453407_0002.png
9.III.2004
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE (25.-26. MARTS 2004) ...... 6
Oplæg om nøglespørgsmål..................................................................................................... 6
Opfølgning af det europæiske vækstinitiativ........................................................................... 7
STABILITETS- OG VÆKSTPAGTEN .......................................................................................... 9
DIREKTIVET OM BESKATNING AF INDTÆGTER FRA OPSPARING.................................. 10
Monetær aftale med Andorra................................................................................................ 10
Rapport om drøftelserne med tredjelande ............................................................................. 10
MOMS: REDUCEREDE SATSER............................................................................................... 11
FÆLLESSKABERNES BUDGET................................................................................................ 12
Dechargeprocedure vedrørende gennemførelsen af 2002-budgettet ...................................... 12
Rådets prioriteter for 2005-budgettet.................................................................................... 12
Klassificering af finansierede pensionsordninger.................................................................. 14
EVENTUELT ............................................................................................................................... 14
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
BUDGET
Opfølgningsrapport vedrørende regnskabsåret 2001 –
Rådets konklusioner.........................................................
I
EKSTERNE FORBINDELSER
Forbindelserne med Canada – Forberedelser til topmødet i Ottawa ...................................................................IV
Forbindelserne med Bulgarien, Rumænien og Tyrkiet – EU's udvidelse............................................................IV
Særberetning nr. 5/2003 og 6/2003 fra Revisionsretten –
Rådets konklusioner
..................................................IV
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://ue.eu.int.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
6970/04 (Presse 70)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9.III.2004
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Den Europæiske Udviklingsfond – 6., 7. og 8. EUF...........................................................................................V
BILAG I ......................................................................................................................................... 1
Stabilitetsprogrammer - Rådets udtalelser om Belgien, Tyskland, Spanien og Portugal .......... 1
Prioriteter for 2005-budgettet - Rådets konklusioner ............................................................ 11
BILAG II ...................................................................................................................................... 11
6970/04 (Presse 70)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453407_0004.png
9.III.2004
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Danmark:
Thor Pedersen
Tyskland:
Hans EICHEL
Grækenland:
Vassilis RAPANOS
Spanien:
Rodrigo de RATO Y FIGAREDO
Frankrig:
Francis MER
Irland:
Charlie McCREEVY
Italien:
Giulio TREMONTI
Luxembourg:
Jean-Claude JUNCKER
Nederlandene:
Gerrit ZALM
Østrig:
Alfred FINZ
Portugal:
Manuela FERREIRA LEITE
Finland:
Antti KALLIOMÄKI
Sverige:
Bosse RINGHOLM
Det Forenede Kongerige:
John GRANT
*
Kommissionen:
Pedro SOLBES MIRA
Frits BOLKESTEIN
Michaele SCHREYER
*
Endvidere deltog:
Philippe MAYSTADT
Caio KOCH-WESER
Joe GRICE
Finansminister
Finansminister
Forbundsfinansminister
Økonomi- og finansministeriet
Første viceministerpræsident samt økonomiminister
Økonomi-, finans- og industriminister
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Premierminister, ministre d'Etat og finansminister
Viceministerpræsident, finansminister
Statssekretær, Forbundsfinansministeriet
Ministra de Estado og finansminister
Vicestatsminister, finansminister
Finansminister
Ambassadør, fast repræsentant
*
*
Medlem
Medlem
Medlem
*
*
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Næstformand for Udvalget for Økonomisk Politik
6970/04 (Presse 70)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453407_0005.png
9.III.2004
De tiltrædende landes regeringer
var repræsenteret således:
Den Tjekkiske Republik:
Zdenek HRUBY
Estland:
Aara JÄRVAN
Cypern:
Markos KYPRIANOU
Letland:
Valdis DOMBROVSKIS
Litauen:
Dalia GRYBAUSKAITĖ
Ungarn:
Tibor DRASKOVICS
Malta:
John DALLI
Polen:
Andrzej RACZKO
Slovenien:
Dušan MRAMOR
Slovakiet:
Miroslav ADAMIS
Viceminister
Generalsekretær, Finansministeriet
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansministeriet
Finans- og økonomiminister
Finansminister
Finansminister
Missionschef
6970/04 (Presse 70)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453407_0006.png
9.III.2004
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE (25.-26. MARTS 2004)
Oplæg om nøglespørgsmål
Rådet vedtog oplægget om nøglespørgsmål (7175/04). Heri opstilles tydeligt de prioriteter, som
Økofin-Rådet gerne ser, at Det Europæiske Råd forholder sig til.
Hovedbudskabet til Det Europæiske Råds forårsmøde er, at den nuværende Lissabon-strategi er den
rette strategi. Strukturreformer forventes at skabe større tillid og dermed at virke befordrende på
vækst og beskæftigelse på mellemlang sigt. Der er imidlertid brug for at fokusere meget skarpere på
selve gennemførelsen.
Økofin-Rådet opfordrer derfor til et øget reformtempo, navnlig i medlemsstaterne, til større over-
vågning på grundlag af benchmarking af medlemsstaternes fremskridt hen imod Lissabon-målene,
til udveksling af oplysninger om god praksis og til en midtvejsevaluering af Lissabon-strategien, der
fokuserer på selve gennemførelsen.
Økofin-Rådet har i overensstemmelse med de overordnede retningslinjer for de økonomiske poli-
tikker indkredset følgende prioriteter for politiktiltag med henblik på at nå Lissabon-målene
:
I)
vækstfremme gennem investering, innovation og konkurrenceevne, II) større fleksibilitet på vore
arbejdsmarkeder og III) sikring af holdbare offentlige finanser.
Selv om den vægt, der lægges på specifikke områder, kan være forskellig, idet udfordringerne fore-
kommer større i de tiltrædende lande, er disse prioriteter relevante for såvel de nuværende med-
lemsstater som de fremtidige medlemsstater, der vil blive integreret i de overordnede retningslinjer
for de økonomiske politikker i 2004.
Lissabon-strategien tager sigte på at øge raten for holdbar økonomisk vækst og gøre det muligt for
Europa at blive den mest dynamiske, videnbaserede økonomi i verden. Den tilskynder til en integre-
ret tilgang med hensyn til at konkretisere strategiens økonomiske, sociale og miljømæssige dimen-
sion.
6970/04 (Presse 70)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9.III.2004
Opfølgning af det europæiske vækstinitiativ
Efter redegørelser fra kommissær Pedro SOLBES og fra Philippe MAYSTADT, formand for Den
Europæiske Investeringsbank, om de igangværende aktiviteter på EU-plan vedrørende det europæi-
ske vækstinitiativ vedtog Rådet følgende konklusioner om de nationale bidrag til initiativet:
"Det Europæiske Råd har opfordret medlemsstaterne til at aflægge rapport til Det Europæiske Råds
forårsmøde i 2004 om nationale initiativer, som er under forberedelse eller gennemførelse, med
sigte på øget vækst og vækstpotentiale, og som kunne øge det europæiske vækstinitiativs positive
virkninger.
Økofin-Rådet tilkendegiver sin tilfredshed med medlemsstaternes og de tiltrædende landes første
rapporter om deres bidrag. Rådet erkender, at det, således som det kommer til udtryk i bidragene,
ofte har været vanskeligt at skelne skarpt mellem nationale foranstaltninger, som under alle om-
stændigheder var planlagt, og foranstaltninger, som var tænkt som støtte til og helt klart har været til
støtte for det "quick-start"-projektprogram, Det Europæiske Råd har godkendt.
Der er endnu gået for kort tid efter initiativets vedtagelse til, at der kan forudsiges noget om disse
bidrags positive virkninger for initiativet. Rådet vil imidlertid gerne henlede Det Europæiske Råds
opmærksomhed på nogle hovedspørgsmål:
1.
En række medlemsstater og tiltrædende lande har allerede taget skridt til at styrke initiativet
gennem nationale tiltag. De er, inden for de nationale budgetter, begyndt at omlægge de of-
fentlige udgifter, så de fremmer vækstskabende investeringer i fysisk kapital, humankapital og
viden, således som det er vækstinitiativets målsætning.
Vækstinitiativet har påvirket medlemsstaternes og de tiltrædende landes offentlige investerin-
ger i varierende grad. For nogle landes vedkommende synes initiativet overhovedet ikke di-
rekte at have påvirket de offentlige investeringsplaner. Andre lande øgede allerede i 2003 de-
res offentlige investeringer, og de har fokuseret mere og mere på at opnå en større virknings-
grad af investeringer i fysisk kapital og humankapital.
Initiativets forventede indvirkning på de offentlige investeringer varierer afhængig af trans-
port- og energiinfrastruktur samt telekommunikation:
Nogle lande har allerede foretaget mindre justeringer af deres transportinfrastrukturpla-
ner, idet de har ændret deres finansieringsplanlægning for at fremskynde nøgleprojek-
ters gennemførelse eller øget de offentlige udgifter til transportinfrastruktur. I andre
lande involverer planlægningen af transportinvesteringer ingen specifikke ændringer på
kort eller mellemlang sigt
2.
3.
6970/04 (Presse 70)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9.III.2004
de samlede offentlige udgifter til energisektoren forbliver med enkelte undtagelser uæn-
drede, men i prioriteringen af investeringerne er der ved at ske en ændring til fordel for
vedvarende energikilder, energieffektivitet og sammenkobling af net
telekommunikationsinvesteringer er helt igennem markedsstyrede, og initiativet berører
derfor ikke direkte ibrugtagning af infrastruktur.
4.
For så vidt angår privat finansiering af infrastruktur vil Rådet gerne understrege, at en række
lande i 2003 gennemførte væsentlige ændringer i lovrammerne for offentlig-private partner-
skaber, hvilket havde til formål at fjerne nogle af de tekniske, juridiske og administrative hin-
dringer for private investeringer i infrastruktur. Vækstinitiativet er en åben og dynamisk pro-
ces. Når det drejer sig om transportinfrastruktur, erkendes det, at det er særlig vanskeligt at få
finansieret grænseoverskridende projekter som de i "quick-start"-listen omhandlede fra pri-
vate kilder. Mere generelt må det betegnes som glædeligt, at den politiske og økonomiske
støtte til initiativet er meget positiv.
En detaljeret vurdering af initiativets indvirkning på FoU- og innovationsinvesteringernes om-
fang er endnu ikke mulig. Graden af sammenfald mellem nationale mål og vækstinitiativets
højt prioriterede områder, som efter alt at dømme vil blive større, forventes imidlertid at få en
stadig større positiv effekt på den nationale forskningskapacitet.
5.
Rådet udtrykker sin tilfredshed med disse første positive virkninger. Det henstiller kraftigt til med-
lemsstaterne og de tiltrædende lande, at de i deres budgetplanlægning på mellemlang og lang sigt
fortsat tager hensyn til vækstinitiativet.
Som ønsket af Det Europæiske Råd forelægger Kommissionen og Den Europæiske Investerings-
bank inden udgangen af 2007 en midtvejsevaluering af vækstinitiativet. Ud over de af Det Europæi-
ske Råd allerede opstillede kriterier bør denne evaluering også vurdere vækstinitiativets følger for
de offentlige finansers sundhed.
Rådet opfordrer
medlemsstaterne til at koordinere de initiativer, der iværksættes på nationalt og på europæisk
niveau, med vækstinitiativet, således at der sikres komplementaritet og bedst mulig udnyttelse
af ressourcerne, hvorved initiativets samlede virkninger forstærkes
medlemsstaterne til at tage hensyn til vækstinitiativets højt prioriterede områder, når de udar-
bejder det nationale budget for 2005
Kommissionen til fortsat at følge iværksættelsen af nationale foranstaltninger nøje og gennem
Økofin-Rådet aflægge rapport til Det Europæiske Råd i december 2004 om yderligere frem-
skridt."
6970/04 (Presse 70)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453407_0009.png
9.III.2004
STABILITETS- OG VÆKSTPAGTEN
I forbindelse med gennemgangen af medlemsstaternes opdaterede stabilitets- og konvergenspro-
grammer behandlede Rådet en tredje pakke af stabilitetsprogrammer for følgende lande: Belgien,
Tyskland, Spanien og Portugal.
Denne gennemgang finder sted i overensstemmelse med den stabilitets- og vækstpagt, der blev op-
nået enighed om på Det Europæiske Råds møde i juni 1997 i Amsterdam, hvorefter medlemssta-
terne hvert år skal forelægge Rådet og Kommissionen opdaterede (for medlemsstater i euro-områ-
det) stabilitets- eller (for medlemsstater uden for euro-området) konvergensprogrammer. Formålet
med disse opdaterede programmer er at give oplysninger om, hvordan medlemsstaterne agter at op-
fylde pagtens mål, navnlig den mellemfristede målsætning om en budgetstilling tæt på balance eller
med overskud. De viser også, hvordan medlemsstaterne har efterkommet de relevante henstillinger i
de overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker.
Rådet drøftede de henstillinger, Kommissionen fremsatte den 18. februar 2004, og godkendte udta-
lelser fra hver af de medlemsstater, der var blevet behandlet, på grundlag af det arbejde, der er ud-
ført i Det Økonomiske og Finansielle Udvalg (EFC).
Udtalelserne findes i bilag I.
6970/04 (Presse 70)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453407_0010.png
9.III.2004
DIREKTIVET OM BESKATNING AF INDTÆGTER FRA OPSPARING
Monetær aftale med Andorra
Rådet hilste med tilfredshed Kommissionens henstilling af 19. februar med forslag til en ramme for
forhandlingen af en monetær aftale med Andorra (forhandlingsmandat). Rådet stiller sig positivt til
henstillingen og opfordrer de relevante rådsinstanser til snarest muligt at tage stilling dertil.
Rapport om drøftelserne med tredjelande
EU-direktivet om beskatning af indtægter fra opsparing skal anvendes af medlemsstaterne fra den
1. januar 2005 på den betingelse, at tilsvarende foranstaltninger anvendes fra samme dato af visse
tredjelande (Andorra, Liechtenstein, Monaco, San Marino og Schweiz), og at de samme foranstalt-
ninger anvendes af de britiske og nederlandske afhængige og associerede territorier. Inden udgan-
gen af juni 2004 skal Rådet med enstemmighed afgøre, om denne betingelse kan opfyldes.
Rådet blev orienteret om forhandlingerne vedrørende aftaler om beskatning af indtægter fra opspa-
ring med de britiske og nederlandske afhængige og associerede territorier og med de europæiske
tredjelande.
Rådet udtrykte stor tilfredshed med den enighed, der var opnået om standardaftaler med kronbesid-
delserne, og glædede sig ligeledes over de seneste positive oplysninger om de britiske territorier i
Caribien og over de store fremskridt, der er gjort i retning af standardaftaler med de nederlandske
territorier i Caribien. Rådet opfordrede Gruppen på Højt Plan til at færdiggøre arbejdet med disse
standardaftaler og de procedurer, der skal følges for at sikre, at der uden yderligere forsinkelser ind-
gås bilaterale aftaler om beskatning af indtægter fra opsparing mellem de nuværende og de nye
medlemsstater på den ene side og de pågældende territorier på den anden side.
Rådet hilste også med tilfredshed de fremskridt, der er gjort i forhandlingerne med visse europæiske
tredjelande. Rådet erindrede om den aftalte tidsramme for indførelsen af beskatning af indtægter fra
opsparing og understregede på ny, at det er fast besluttet på at få forhandlingerne med alle forhand-
lingspartnere afsluttet på tilfredsstillende vis og i rette tid.
6970/04 (Presse 70)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453407_0011.png
9.III.2004
MOMS: REDUCEREDE SATSER
Den 18. februar udsendte Kommissionen et uofficielt dokument, der viser en vis åbenhed med hen-
syn til at undersøge muligheden for at give medlemsstaterne større autonomi, når det gælder anven-
delsen af reducerede momssatser, forudsat at reducerede satser ikke bringer det indre markeds
funktion i fare, og at enhver mulighed for at anvende reducerede satser skal kunne udnyttes af alle
nuværende og nye medlemsstater.
På anmodning af den franske delegation drøftede Rådet kort spørgsmålet om reducerede momssat-
ser. Rådet opfordrede de relevante forberedende rådsorganer til at se nærmere på spørgsmålet,
hvorefter Rådet vil vende tilbage til det på en kommende samling.
6970/04 (Presse 70)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453407_0012.png
9.III.2004
FÆLLESSKABERNES BUDGET
Dechargeprocedure vedrørende gennemførelsen af 2002-budgettet
Rådet vedtog en henstilling om meddelelse af decharge til Kommissionen for gennemførelsen af De
Europæiske Fællesskabers almindelige budget for regnskabsåret 2002 og godkendte de almindelige
bemærkninger til henstillingen (5529/04).
Henstillingen og de ledsagende bemærkninger vil blive sendt til Europa-Parlamentet inden for
rammerne af dechargeproceduren.
Denne procedure giver hvert år Rådet mulighed for at danne sig et samlet overblik over, hvordan
Fællesskabets midler er blevet brugt.
Ifølge traktatens artikel 276 meddeler Europa-Parlamentet efter henstilling fra Rådet Kommissionen
decharge for gennemførelsen af budgettet.
Kommissionen træffer alle egnede foranstaltninger til at efterkomme bemærkningerne i Europa-
Parlamentets afgørelser om decharge og de kommentarer, der ledsager de henstillinger om de-
charge, som Rådet vedtager.
Rådets prioriteter for 2005-budgettet
For så vidt angår de budgetmæssige retningslinjer for 2005 vedtog Rådet konklusionerne i bilag II.
Kommissionen bør tage behørigt hensyn til disse konklusioner i forbindelse med opstillingen af det
foreløbige budgetforslag for 2005.
6970/04 (Presse 70)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9.III.2004
I sine konklusioner gentager Rådet sit ønske om, at Fællesskabets budget inden for rammerne af de
finansielle overslag skal stille tilstrækkelige midler til rådighed til en effektiv gennemførelse af
EU's forskellige politikker. Det understreger i den forbindelse betydningen af at overholde en sam-
let budgetdisciplin. Det fremhæver, at dette indebærer anvendelse af samme grad af budgetmæssig
tilbageholdenhed som den, der udøves af EU's medlemsstater.
Rådet bekræfter, at den interinstitutionelle aftale af 6. maj 1999 (IIA) udgør grundlaget for dets ar-
bejde, og at det vil anvende denne aftale fuldt ud. Det lægger stor vægt på overholdelsen af de fi-
nansielle overslag, hvilket kræver, at Fællesskabets udgifter fortsat ligger inden for de grænser, der
er fastsat heri.
6970/04 (Presse 70)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453407_0014.png
9.III.2004
EVENTUELT
Klassificering af finansierede pensionsordninger
Efter anmodning fra den svenske delegation drøftede Rådet indvirkningerne af den godkendte be-
slutning, truffet af Eurostat om klassificeringen af visse pensionsordninger.
Det skal bemærkes, at Eurostat (De Europæiske Fællesskabers Statistiske Kontor) den
2. marts 2004 offentliggjorde en beslutning om klassificeringen af nogle finansierede pensionsord-
ninger, hvor staten er involveret enten som forvalter af bidragsstrømmene og pensionsudbetalin-
gerne eller som garant i forbindelse med risikoen for manglende pensionsudbetalinger. Beslutnin-
gen omfatter ikke de ordninger, som arbejdsgivere har etableret for deres egne ansatte (herunder
specifikke, statslige ordninger for embedsmænd).
Beslutningen præciserer, i hvilke tilfælde en pensionsordning ikke skal behandles som en social sik-
ringsordning med den følge, at strømmen af bidrag til ordningen og pensionsudbetalinger fra ord-
ningen ikke registreres som statslige indtægter og udgifter og derfor ikke har nogen indvirkning på
statens underskud eller overskud. Beslutningen bygger på det arbejde, der i 2003 blev udført i sam-
arbejde med eksperter fra europæiske lande og forskellige internationale organisationer.
*
*
*
6970/04 (Presse 70)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9.III.2004
Ministrene holdt et morgenmadsmøde, hvor man drøftede indvirkningerne af regulering på de øko-
nomiske resultater, især muligheden for at lette virksomhedernes administrative byrde. De ufor-
melle drøftelser førtes på grundlag af en skrivelse fra det nuværende og de tre kommende formand-
skaber (5894/04) og et bidrag fra Udvalget for Økonomisk Politik.
Under frokosten blev ministrene orienteret om Eurogruppens møde den 8. marts 2004. Især blev det
bekræftet, at der er tre kandidater til at afløse Domingo SOLANS, når hans embedsperiode i ECB's
bestyrelse udløber den 31. maj 2004:
Peter PRAET, direktør i Belgiens nationalbank,
José Manuel GONZÁLEZ PÁRAMO, medlem af bestyrelsen for Spaniens nationalbank, og
Michael TUTTY, næstformand for Den Europæiske Investeringsbank.
Ministrene vil på grundlag af nøje overvejelser om de foreslåede kandidaters egnethed beslutte,
hvem af disse tre der skal indstilles til stats- og regeringscheferne på Det Europæiske Råd i slutnin-
gen af måneden.
Ministrene blev desuden ført ajour vedrørende arbejdet med oprettelse af et Europæisk Center for
International Økonomi.
Som opfølgning af drøftelserne på det uformelle møde i Stresa i september sidste år besluttede
Ecofin-ministrene, at de fortsat vil føre uformelle drøftelser om nogle af de langsigtede og strategi-
ske udfordringer, som EU står over for i de kommende år.
Formandskabet gav kollegerne meddelelse om den kommende ledige post i Den Internationale
Valutafond. Ministrene tilkendegav deres påskønnelse af Horst Köhlers bidrag til Valutafondens
arbejde og besluttede at arbejde for opnåelse af konsensus om en europæisk kandidat som hans ef-
terfølger.
6970/04 (Presse 70)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453407_0016.png
9.III.2004
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
BUDGET
Opfølgningsrapport vedrørende regnskabsåret 2001 –
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
Rådet noterer sig Kommissionens rapport om de foranstaltninger, Kommissionen har truffet
som reaktion på Rådets bemærkninger til dechargeproceduren for 2001. Det noterer sig med
interesse, at opfølgningen til de bemærkninger, som både Europa-Parlamentet og Rådet har
fremsat, for første gang er indeholdt i samme dokument. Rådet foreslår, at der indføjes kryds-
referencer, hvor det er relevant.
Rådet støtter de generelle foranstaltninger, Kommissionen har vedtaget til modernisering og
udvikling af et nyt regnskabssystem, og opfordrer Kommissionen til at overholde 2005-fristen
for implementering af systemet.
Rådet gentager også det ønske, det fremsatte i henstillingen om decharge for regnskabsåret
2001, om at intensivere bestræbelserne på, at Kommissionens budgetoverslag i højere grad
tilpasses de faktiske behov.
Rådet noterer sig, at Kommissionen agter at foretage en juridisk analyse af ansvaret i forbin-
delse med delt forvaltning mellem den og de nuværende og fremtidige medlemsstater. Rådet
vil på et passende tidspunkt inddrage Kommissionens anbefalinger i sine overvejelser.
Mere specifikt ønsker Rådet at fremsætte følgende bemærkninger vedrørende de forskellige
aktivitetsområder:
Egne indtægter
Rådet noterer sig de foranstaltninger, Kommissionen har truffet for at nedbringe overskuddet.
Det ser navnlig med tilfredshed på det ændringsbudget for 2003, som Kommissionen - vedrø-
rende gennemførelsen af programmerne fra perioden før 2000 - har forelagt for at tilpasse de
disponible strukturfondsbevillinger til de faktisk forventede, reviderede behov. Rådet noterer
sig også, at Kommissionen har taget skridt til at afklare sin rolle med hensyn til at koordinere
det administrative samarbejde med medlemsstaterne om moms, med henblik på at beskytte
Fællesskabets finansielle interesser.
2.
3.
4.
5.
6970/04 (Presse 70)
I
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453407_0017.png
9.III.2004
Fælles landbrugspolitik
Rådet opfordrer igen Kommissionen til at fortsætte sine bestræbelser på at nedbringe antallet
af fejl i forbindelse med den fælles landbrugspolitik. I den forbindelse hilser det med tilfreds-
hed de fremskridt, der er opnået med hensyn til det integrerede system for forvaltning og
kontrol (IACS). I forbindelse med præsentationen af statistikker noterer Rådet sig Kommis-
sionens svar om, at den gradvis har forbedret denne præsentation, og at der i IACS skelnes
mellem stikprøvekontroller og kontroller baseret på risikovurderinger
Rådet støtter de forskellige foranstaltninger, Kommissionen har truffet for at sikre, at beta-
lingsorganerne opfylder godkendelseskriterierne hvad angår it-sikkerhed.
Strukturforanstaltninger
Rådet opfordrer Kommissionen til at fortsætte bestræbelserne på at opnå en mere effektiv
gennemførelse og på at få reduceret de endnu ikke indfriede forpligtelser. I den forbindelse
noterer Rådet sig meddelelsen om forenkling, tydeliggørelse, koordinering og fleksibilitet i
forbindelse med forvaltningen af strukturpolitikkerne 2000-2006; meddelelsen, der blev ved-
taget af Kommissionen i 2003, sigtede desuden imod at forenkle forvaltningen af strukturfon-
dene inden for rammerne af den foreliggende lovgivning.
Rådet opfordrer Kommissionen til at fortsætte sine bestræbelser på at identificere bedste prak-
sis med henblik på at forbedre budgetlægningen og tilsyns- og kontrolordningerne. Det note-
rer sig, at konceptet med fælles revision og eventuelt indførelsen af tillidskontrakter kunne
være nyttige redskaber til at opnå cost-benefit-balance på dette område.
Rådet noterer sig, at Kommissionen har truffet forskellige foranstaltninger for at sikre, at den
fælles database for strukturfondene er fuldt ud funktionsdygtig, og at der er indført forbedrin-
ger i dens opfølgningsprocedurer.
Interne politikker
Rådet opfordrer atter indtrængende Kommissionen til at fortsætte sine bestræbelser på at har-
monisere præsentationen af regnskabet over indtægter og udgifter for de interne politikker,
således at det giver en klar ide om resultaterne af gennemførelsen af budgettet.
Rådet ser med tilfredshed på Kommissionens hidtidige bestræbelser og opfordrer den til at
fortsætte dem med henblik på at tydeliggøre og harmonisere reglerne for gennemførelse af
TEN-T-programmet, navnlig med hensyn til kontrol på stedet, de efterfølgende revisioner og
integrationen af TEN i bl.a. det centrale it-værktøj (PMS).
Rådet noterer sig, at der den 10. januar 2003 blev vedtaget en handlingsplan, der tager sigte på
at forenkle og indføre mere effektive sanktionsordninger i forbindelse med indirekte FTU-
foranstaltninger.
6970/04 (Presse 70)
II
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453407_0018.png
9.III.2004
Bistand til tredjelande
Rådet opfordrer Kommissionen til at fortsætte sine bestræbelser på at øge gennemførelsespro-
centen for betalingsbevillinger for at reducere omfanget af uindfriede forpligtelser. Det note-
rer med tilfredshed det specifikke tiltag, Kommissionen har iværksat for at gøre det lettere at
identificere ineffektive projekter og indføre korrigerende foranstaltninger med henblik på at
fremskynde gennemførelse, delvis stop for eller afslutning af projekter.
Rådet ser også med tilfredshed på, at CRIS, det fælles harmoniserede informationssystem for
bistand til tredjelande, der forvaltes af EuropeAid, er fuldt operationelt, og at den nye finans-
forordning er trådt i kraft, hvilket vil bidrage til at forebygge nye beholdninger af gamle og
hvilende forpligtelser.
Rådet noterer sig de forbedringer, der er indført i revisionssystemet for Fællesskabets trans-
aktioner på formidlerniveau og på det endelige modtagerniveau, navnlig indførelse af et edb-
system til registrering af oplysninger om revisionsarbejde med eksterne programmer.
Rådet værdsætter, at Kommissionen efter henstilling fra Rådet i den nye rammeaftale mellem
EF og FN om finansiering og administration, der blev underskrevet den 29. april 2003, har
integreret aftalen mellem EF og FN om en kontrolbestemmelse og dermed sikrer et passende
samarbejde mellem de to institutioner.
Førtiltrædelsesstøtte
Rådet beklager, at de nye førtiltrædelsesinstrumenter, trods de foranstaltninger, Kommissio-
nen har gennemført for at reducere underudnyttelsen af betalingsbevillingerne, ikke er gen-
nemført i tilstrækkelig grad. Rådet finder det meget vigtigt, at tilsyns- og kontrolsystemerne
forbedres.
Administrationsudgifter
Rådet konstaterer med tilfredshed, at dets ønske om en bedre regnskabsføring for anlægsakti-
ver indgår i Kommissionens meddelelse om modernisering af De Europæiske Fællesskabers
regnskabssystem.
Det noterer sig, at Europaskolerne generelt har fulgt Rådets henstilling om at opføre deres ak-
tiver på balancen, og at der er sket fremskridt med hensyn til at gøre opstillingen af regnska-
berne mere ensartet.
Finansielle instrumenter og bankaktiviteter
Rådet noterer sig Kommissionens oplysninger om, at den har forhandlet sig frem til en aftale
med EIB om en ny degressiv gebyrstruktur for forvaltning på kommercielt grundlag af
Garantifonden for Aktioner i forhold til Tredjelande.
6970/04 (Presse 70)
III
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453407_0019.png
9.III.2004
Revisionsrettens særberetninger
Rådet noterer sig de foranstaltninger, Kommissionen har truffet som reaktion på Rådets kon-
klusioner om Revisionsrettens særberetninger i forbindelse med dechargeproceduren for
2001."
EKSTERNE FORBINDELSER
Forbindelserne med Canada – Forberedelser til topmødet i Ottawa
Rådet noterede sig meddelelserne fra formandskabet og Kommissionen vedrørende forberedelserne
til topmødet mellem EU og Canada den 18. marts i Ottawa.
Topmødedrøftelserne ventes at omfatte innovation og konkurrenceevne med særskilte møder for
udenrigsministrene og handelsministrene.
Forbindelserne med Bulgarien, Rumænien og Tyrkiet – EU's udvidelse
Rådet godkendte forhandlingsdirektiver, som gør det muligt for Kommissionen at forhandle tilpas-
ninger af EU's aftaler med Bulgarien, Rumænien og Tyrkiet under hensyntagen til EU's udvidelse.
Særberetning nr. 5/2003 og 6/2003 fra Revisionsretten –
Rådets konklusioner
"Rådets konklusioner om særberetning nr. 5/2003 fra Revisionsretten om Phare- og ISPA-
støtte til miljøprojekter i kandidatlandene
1
Rådet har gennemgået særberetningen om Phare- og ISPA-støtte til miljøprojekter i kandi-
datlandene og noteret sig Rettens bemærkninger og anbefalinger samt Kommissionens svar
herpå.
Rådet erkender, at forberedelsen af kandidatlandene til udvidelsen i maj 2004 har fungeret
som katalysator for Kommissionen med henblik på en vellykket udmøntning af flere af Ret-
tens anbefalinger, og opfordrer Kommissionen til at støtte sig yderligere til beretningen for
også fremover at få det fulde udbytte af Phare- og ISPA-støtte til miljøsektoren i løbet af den
fortsatte udvidelsesproces.
Rådet noterer sig med tilfredshed de klare retningslinjer, som Kommissionen har udarbejdet
til kandidatlandene i Phare-programmeringsretningslinjerne for 2002, hvori institutionsop-
bygning har førsteprioritet. Rådet noterer sig desuden, at det af strategidokumentet om den
fortsatte udvidelse fra 2003 fremgår, at fællesskabsbistanden fortsat bør være rettet mod in-
stitutionsopbygning, navnlig ved hjælp af "twinning" og "peer review".
2.
3.
6970/04 (Presse 70)
IV
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453407_0020.png
9.III.2004
4.
Rådet understreger betydningen af, at der bevilges ISPA-støtte i overensstemmelse med prio-
riteterne i tiltrædelsespartnerskaberne og konklusionerne af de periodiske rapporter og ser
med tilfredshed på Kommissionens igangværende foranstaltninger til styrkelse af de involve-
rede lokale myndigheders projektforberedelse, evne til afholdelse af udbud og absorptionska-
pacitet.
"Rådets konklusioner om særberetning nr. 6/2003 fra Revisionsretten om twinning, det vig-
tigste redskab til støtte for institutionsopbygningen i kandidatlandene
1.
Rådet har gennemgået særberetningen om twinning, det vigtigste redskab til støtte for institu-
tionsopbygningen i kandidatlandene, og har noteret sig Rettens bemærkninger og anbefalinger
samt Kommissionens svar herpå.
Rådet erkender den afgørende rolle, som twinningredskabet spiller i forbindelse med opbyg-
ning af den administrative kapacitet, og ser med tilfredshed på, at det udvides til også at om-
fatte Tacis-, Cards- og Meda-landene.
Rådet noterer sig med tilfredshed, at Kommissionen er rede til at efterkomme Rettens anbefa-
linger og træffe korrigerende foranstaltninger, især for at mindske bureaukratiet og den admi-
nistrative kompleksitet."
2.
3.
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Den Europæiske Udviklingsfond – 6., 7. og 8. EUF
Rådet vedtog henstillingerne om decharge fra Europa-Parlamentet til Kommissionen for gennemfø-
relsen af transaktionerne under 6., 7. og 8. EUF for regnskabsåret 2002. (6107/04, 6070/04,
6071/04, 6075/04).
________________________
6970/04 (Presse 70)
V
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453407_0021.png
9.III.2004
BILAG I
Stabilitetsprogrammer - Rådets udtalelser om Belgien, Tyskland, Spanien og Portugal
BELGIEN
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 af 7. juli 1997 om styrkelse af overvågnin-
gen af budgetstillinger samt overvågning og samordning af økonomiske politikker
1
, særlig artikel 5,
stk. 3,
under henvisning til Kommissionens henstilling og
efter høring af Det Økonomiske og Finansielle Udvalg -
AFGIVET FØLGENDE UDTALELSE:
Den 9. marts 2004 gennemgik Rådet 2003-opdateringen af Belgiens stabilitetsprogram, der dækker
perioden 2004-2007. Det opdaterede program lever i det store og hele op til de krav, der stilles til
dataindberetningen i henhold til den reviderede adfærdskodeks vedrørende stabilitets- og konver-
gensprogrammernes indhold og form.
De belgiske myndigheders budgetstrategi tager fortsat sigte på i) at overholde stabilitets- og vækst-
pagtens målsætning om en budgetstilling, der er tæt på balance eller udviser et overskud, ii) at sikre
et støt fald i gældskvoten på mellemlang og lang sigt og iii) at fremme jobskabelsen på en måde, der
er i overensstemmelse med hensynet til opretholdelse af sunde offentlige finanser.
I det opdaterede program er BNP-væksten i 2003 anslået til 0,9%. Det er det tredje år i træk med en
BNP-vækst på under 1%. Ifølge fremskrivningerne i opdateringen skulle BNP-væksten stige til
1,8% i 2004 og til 2,8% i 2005. I 2006-2007 forventes der en gennemsnitlig BNP-vækst på 2,3%.
Væksten i beskæftigelsen forventes at blive forøget fra -0,1% i 2003 til 0,7% i 2004 og til gennem-
snitligt 0,8% i 2005-2007. HICP-inflationen forventes at holde sig på 1,4% i perioden 2004-2007.
Ifølge de seneste oplysninger synes det makroøkonomiske scenario, som ligger til grund for opdate-
ringen, at være realistisk, om end muligvis optimistisk for så vidt angår 2005, hvor der forventes en
BNP-vækst på 2,8%, dvs. en vækst, der ligger et halvt procentpoint over Kommissionens prognoser
fra efteråret 2003.
1
EFT L 209 af 2.8.1997, s. 1.
1
6970/04 (Presse 70)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9.III.2004
Trods afmatningen i den økonomiske aktivitet viser det opdaterede program et overskud på de of-
fentlige finanser på 0,2% af BNP i 2003 (et mere aktuelt skøn lyder på et overskud på 0,3% af
BNP). Dette overskud beror dog på en række engangsforanstaltninger med en positiv nettoeffekt på
1,2% af BNP, herunder især en transaktion, der involverer det primært offentligt ejede teleselskab
Belgacom.
Tilvejebringelsen af et budget i balance i 2004 afhænger af en række engangsindtægter svarende til
0,7% af BNP, herunder et provenu svarende til 0,3% af BNP som følge af en skatteregulariserings-
foranstaltning. I årene 2005-2006 forventer myndighederne fortsat et budget i balance, og i 2007
forventes der et lille overskud på 0,3% af BNP. I forbindelse med et forventet fald i renteudgifterne
vil det primære overskud bevæge sig fra 5,6% af BNP i 2003 til 4,8% af BNP i 2005 og derpå sta-
bilisere sig.
I konjunkturkorrigerede termer, baseret på Kommissionens beregninger på grundlag af tallene i op-
dateringen efter den almindeligt anerkendte metode, vil budgetsaldoen bevæge sig fra et overskud
på 0,8% af BNP i 2003 til et budget i balance i 2004-2006 og med et lille overskud i 2007. Ser man
bort fra engangsforanstaltningerne, fremviser de konjunkturkorrigerede tal en forbedring fra et un-
derskud på 0,4% af BNP i 2003 til et overskud på 0,3% af BNP i 2007.
Med udgangspunkt i plausible makroøkonomiske og budgetmæssige antagelser vil der blive opret-
holdt en budgetstilling, der ligger tæt på balance eller udviser et overskud i hele programperioden.
Dette vil også give en tilstrækkelig stor sikkerhedsmargen til at hindre en overskridelse af under-
skudstærsklen på 3% af BNP under normale konjunkturudsving.
Den offentlige gæld er faldet støt fra det rekordhøje niveau på 138% af BNP i 1993 til lidt over
100% i 2003, og den forventes at nå ned på 87% i 2007.
Den budgetstrategi, der skitseres i opdateringen, er forenelig med hensynet til at forbedre holdbar-
heden af de offentlige finanser. I betragtning af den fortsat høje gældskvote er der dog stadig fare
for, at Belgien kan komme til at opleve langfristede ubalancer som følge af befolkningens aldring,
især for så vidt angår udgifterne til sundhedspleje. Belgiens meget store gæld kræver agtpågiven-
hed, og der vil være behov for store primære overskud i de næste ti til femten år som planlagt for at
fastholde Belgien på en holdbar kurs. I overensstemmelse med de overordnede økonomisk-politiske
retningslinjer bør regeringens nuværende strategi for at mindske gælden, øge erhvervsfrekvensen,
hæve den faktiske pensionsalder, fastholde finansieringen af den såkaldte aldringsfond (Fonds de
vieillissement) og fortsætte omlægningen af pensionssystemet, endvidere styrkes for at tackle de
budgetmæssige konsekvenser af befolkningens aldring.
Som de fremgår af det opdaterede program, er de økonomiske politikker delvis i overensstemmelse
med henstillingerne i de overordnede økonomisk-politiske retningslinjer, navnlig dem med budget-
mæssige konsekvenser. Programmet indeholder et fornyet tilsagn om, at de belgiske myndigheder
først og fremmest vil anvende provenuet fra en højere end forventet økonomisk vækst til at forbedre
budgetstillingen, men opdateringen indeholder ingen oplysninger om, hvordan myndighederne agter
at efterleve henstillingen om at begrænse stigningen i de reale udgifter i Enhed I (forbundsregerin-
gen og socialsikringen) til 1,5%.
6970/04 (Presse 70)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453407_0023.png
9.III.2004
TYSKLAND
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR –
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 af 7. juli 1997 om styrkelse af overvågnin-
gen af budgetstillinger samt overvågning og samordning af økonomiske politikker
1
, særlig artikel 5,
stk. 3,
under henvisning til Kommissionens henstilling,
efter høring af Det Økonomiske og Finansielle Udvalg –
AFGIVET FØLGENDE UDTALELSE:
Den 9. marts 2004 gennemgik Rådet 2003-opdateringen af Tysklands stabilitetsprogram for perio-
den 2003-2007. Opdateringen var blevet afleveret den 5. december 2003. I kølvandet på den efter-
følgende politiske udvikling blev der afleveret et tillæg til opdateringen den 29. januar 2004. Det
opdaterede program overholder i det store og hele kravene i den ajourførte adfærdskodeks vedrø-
rende stabilitets- og konvergensprogrammernes indhold og form, om end det ville have været nyt-
tigt, hvis det havde indeholdt lidt mere præcise oplysninger.
Under henvisning til en henstilling fra Kommissionen og traktatens artikel 104, stk. 6, fastslog Rå-
det den 21. januar 2003, at der forelå et uforholdsmæssigt stort underskud i Tyskland, og Rådet
henstillede med hjemmel i traktatens artikel 104, stk. 7, "at den tyske regering bringer den nuvæ-
rende situation med et uforholdsmæssigt stort underskud til ophør så hurtigt som muligt i overens-
stemmelse med artikel 3, stk. 4, i Rådets forordning (EF) nr. 1467/97". Under henvisning til hen-
holdsvis artikel 104, stk. 8, og artikel 104, stk. 9, vedtog Kommissionen den 18. november 2003 to
henstillinger til Rådet med henblik på dels at træffe beslutning om, at de foranstaltninger, som
Tyskland havde truffet som reaktion på henstillingen af 21. januar 2003, havde vist sig at være util-
strækkelige til at bringe situationen med et uforholdsmæssigt stort underskud til ophør, dels at give
Tyskland en bestemt frist til at træffe de nødvendige foranstaltninger til at bringe det offentlige un-
derskud ned under 3% af BNP i 2005. Den 25. november 2003 besluttede Rådet ikke at vedtage de
to henstillinger fra Kommissionen, men vedtog i stedet en række konklusioner, hvori det bl.a. note-
rede sig Tysklands tilsagn om at nedbringe det konjunkturkorrigerede underskud med 0,6% af BNP
i 2004 og med mindst 0,5% af BNP i 2005 for at sikre, at underskuddet på de offentlige finanser
bringes ned under 3% af BNP.
1
EFT L 209 af 2.8.1997.
3
6970/04 (Presse 70)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9.III.2004
I det opdaterede program hedder det, at den tyske regering justerede sine finanspolitiske mål i 2003
som reaktion på næsten tre års vedholdende stagnation. Budgetstrategien i tidligere opdateringer
havde bestået i udgiftsbegrænsninger ledsaget af strukturelle foranstaltninger til forbedring af ar-
bejdsmarkedets virkemåde, styrkelse af socialsikringens finanser og udvidelse af skattegrundlaget.
Disse målsætninger er bibeholdt i strategien i den seneste opdatering, men der er lagt større vægt på
målsætningen om finanspolitisk støtte til erhvervslivet. De tyske myndigheder frygter, at en finans-
politisk konsolidering, der går videre end de foreslåede foranstaltninger, vil kunne bringe konjunk-
turopsvinget i fare. 2003-opdateringen gentager, at tilvejebringelsen af et budget med balance fort-
sat er et helt centralt element i finanspolitikken, med fastsætter ikke nogen specifik dato.
Efter den langvarige stagnation de seneste tre år forventes den reale BNP-vækst nu igen ifølge op-
dateringen at stige fra skønsmæssigt -0,1% i 2003 til 1,7% i 2004. I årene 2005-2007 forventes
væksten at komme til at ligge på i gennemsnit 2¼%. Beskæftigelsen forventes at bevæge sig fra
nulvækst i 2004 til en gennemsnitlig vækst på ¾% fra 2005 til 2007. BNP-deflatoren forventes at
ligge på 1% i 2004 og at forblive på i gennemsnit 1% fra 2005-2007.
Vækstudsigterne for 2004 forekommer realistiske og ligger tæt på Kommissionens fremskrivning
fra efteråret 2003, der lød på 1,6% i 2004. Opdateringen er imidlertid optimistisk med hensyn til
udsigterne for 2005 og årene derefter, hvor der forventes en real BNP-vækst på 2¼% frem til 2007.
Dette resultat tilskrives den forventede stigning i det potentielle output, idet det antages, at struktur-
reformerne i 2003, 2004 og 2005 vil slå tidligt igennem med særdeles positive virkninger. Kommis-
sionen forventer til gengæld en real BNP-vækst på 1,8% af BNP i 2005. Beregnet med udgangs-
punkt i oplysningerne i tillægget til opdateringen resulterer den i fællesskab fastlagte metode i en
potentiel vækst på skønsmæssigt 1�½% i gennemsnit i årene mellem 2005 og 2007 med en svag
stigning hen imod slutningen af perioden. Opdateringens scenario for den mellemfristede forbedring
af underskuddet er således baseret på et outputgab, der vil blive lukket efterhånden, og på forvent-
ningen om et opsving i det potentielle output. Men mere forsigtige makroøkonomiske antagelser
havde nok været ønskelige med henblik på at føre en velfungerende finanspolitisk strategi.
I 2003 forventes der ifølge opdateringen et underskud på 4,0% af BNP. Ved den foreløbige statisti-
ske revision fra februar blev dette skøn nedjusteret til 3,9% af BNP. Ifølge opdateringen satses der
på et offentligt underskud på 3¼% af BNP i 2004 og på 2�½% af BNP i 2005. Det forventes således,
at der vil være blevet rettet op på situationen med et uforholdsmæssigt stort underskud i 2005 i
overensstemmelse med Rådets konklusioner af 25. november 2003. I konjunkturkorrigerede termer
vil budgetsaldoen ifølge Kommissionens beregninger blive forbedret med 0,7 procentpoint i 2004
og med 0,4 procentpoint i 2005. Visse midlertidige faktorer kan imidlertid komme til at påvirke
indtægterne i 2004, og dette kan ændre det relative omfang af de forskellige tilpasningsetaper.
6970/04 (Presse 70)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9.III.2004
I opdateringen og tillægget bekræfter Tyskland imidlertid sit tilsagn fra den 25. november om at
korrigere det uforholdsmæssigt store underskud senest i 2005 og om nødvendigt træffe yderligere
foranstaltninger med henblik herpå. Under mindre favorable makroøkonomiske og budgetmæssige
antagelser kan de tilpasningsforanstaltninger, der beskrives i programmet, faktisk vise sig at være
utilstrækkelige til at korrigere det uforholdsmæssigt store underskud i 2005. Der er flere faktorer,
der kan bringe opfyldelsen af denne målsætning i fare: (1) BNP-væksten i 2005 kan blive mindre
end forventet ifølge opdateringens centrale scenario. I henhold til den følsomhedsanalyse, der er
indeholdt i opdateringen, og under en formodning om en nominel vækst, der bliver et halvt procent-
point mindre end forventet i 2004 og 2005, vil det samlede underskud kun komme til at ligge en
anelse under 3% af BNP i 2005. (2) Det er usikkert, om udgiftsmålene for 2004 og 2005 vil blive
nået, selv hvis væksten udvikler sig som antaget ifølge opdateringens centrale scenario, og det er en
forudsætning, at de trufne foranstaltninger iværksættes i fuldt omfang og bliver effektive. Navnlig
udgifterne til arbejdsløshedsunderstøttelse og pensions- og sundhedsudgifterne kan komme til at
overskride forventningerne.
Den finanspolitiske linje, der skitseres i opdateringen, er ikke tilstrækkelig til at sikre, at stabilitets-
og vækstpagtens mellemfristede mål om en budgetsaldo tæt på balance eller i overskud bliver nået i
programperioden. For 2006 og 2007 viser fremskrivningerne, der er afrundet til nærmeste halve
procent i opdateringen, at det samlede underskud vil udgøre henholdsvis 2% og 1�½% af BNP. For-
bedringen af det konjunkturkorrigerede underskud i 2006 og 2007 forventes at blive på mindre end
et halvt procentpoint om året. En budgetstilling, der giver en tilstrækkelig stor sikkerhedsmargen til
i fremtiden at hindre en overskridelse af underskudsreferenceværdien på 3% af BNP under normale
makroøkonomiske forhold, vil blive tilvejebragt i 2006.
Gældskvoten forventes først at begynde at falde i 2007 og at forblive over traktatens referenceværdi
på 60% i hele programperioden. Udviklingen i gældskvoten forventes at blive mindre gunstig end
forventet som følge af usikkerheden omkring den mellemfristede vækstrate og tilvejebringelsen af
den planlagte nedbringelse af underskuddet.
Tyskland har for nylig gennemført reformer med det formål at tilpasse pensionssystemet og (i min-
dre grad) sundhedssystemet til den demografiske udvikling. Skønt Tyskland nu er langt bedre rustet
til at kunne dække budgetomkostningerne forbundet med befolkningens aldring, kan risikoen for
ubalancer på lang sigt ikke udelukkes. Ifølge Kommissionens kvantitative indikatorer, der bygger
på de aktuelle politikker, vil den demografiske udvikling resultere i en gældskvote, som vil forblive
nogenlunde konstant på over 60% af BNP i de kommende tyve år, og som derefter vil stige kraftigt.
Et passende overskud på primærsaldoen vil være afgørende for at sikre, at statsfinanserne kan be-
tragtes som holdbare.
De økonomiske politikker, der beskrives i 2003-opdateringen, lever delvist op til henstillingerne i
de overordnede økonomisk-politiske retningslinjer, navnlig dem med budgetmæssige konsekvenser.
Skønt Tyskland har truffet konsolideringsforanstaltninger af den ønskede størrelsesorden, dvs. sva-
rende til 1% af BNP, vil de ikke været tilstrækkelige til at bringe situationen med et uforholdsmæs-
sigt stort underskud til ophør i 2004. Bestræbelserne på at konsolidere budgettet understøttes af
"Agenda 2010", der er et ambitiøst program, som blev præsenteret i 2003, og som har til formål at
sætte skub i væksten på mellemlang sigt.
6970/04 (Presse 70)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453407_0026.png
9.III.2004
Gennemførelsen af dette program blev indledt i 2003 og forventes at fortsætte i de kommende år.
Tyskland bør derfor påse, at budgetkonsolideringen fortsætter i årene efter 2005, bl.a. gennem en
konstant reduktion af det konjunkturjusterede budgetunderskud med mindst 0,5 procentpoint af
BNP om året eller mere, hvis det er nødvendigt for på mellemlang sigt at skabe balance eller over-
skud på de offentlige finanser og få gældskvoten til at gå nedad igen.
SPANIEN
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 af 7. juli 1997 om styrkelse af overvågnin-
gen af budgetstillinger samt overvågning og samordning af økonomiske politikker
1
, særlig artikel 5,
stk. 3,
under henvisning til Kommissionens henstilling,
efter høring af Det Økonomiske og Finansielle Udvalg -
AFGIVET FØLGENDE UDTALELSE:
Den 9. marts 2004 gennemgik Rådet Spaniens opdaterede stabilitetsprogram, der dækker perioden
2003-2007. Det opdaterede program overholder stort set oplysningskravene i den reviderede "ad-
færdskodeks vedrørende stabilitets- og konvergensprogrammernes indhold og form". Opdateringen
blev imidlertid uden nogen tydelig begrundelse indgivet seks uger efter udløbet af den frist, der er
fastsat i adfærdskodeksen.
Den budgetstrategi, der ligger til grund for opdateringen, som hovedsagelig er uændret i forhold til
det forrige program, tager sigte på at fastholde sunde offentlige finanser defineret ved en budget-
saldo, som er tæt på balance eller udviser overskud. Til det formål forventes det i programmet, at
indtægtskvoten og ikke-renteudgiftskvoten holdes konstant i hele programperioden på henholdsvis
40% og 37,4%, samtidig med at der gives mulighed for en stigning i kapitaludgifternes andel af
BNP og et tilsvarende fald i de primære løbende udgifters andel. De deraf følgende primære over-
skud er forenelige med balance eller overskud på den samlede saldo og et støt fald i gældskvoten,
der ventes at udvikle sig fra 51,8% af BNP i 2003 til 43,8% i 2007.
1
EFT L 209 af 2.8.1997.
6
6970/04 (Presse 70)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9.III.2004
I opdateringen forventes væksten i det reale BNP at stige fra de anslåede 2,3% i 2003 til 3% for
2004 og derefter. Beskæftigelsen forventes at styrkes fra 1,8% i 2003 til lidt over 2% i gennemsnit i
hele programperioden. Inflationen målt ved privatforbrugsdeflatoren forventes at falde fra 3,2% i
2003 til 2,7% i 2004 for derefter at stabiliseres på 2,4%. På grundlag af de informationer, der i øje-
blikket er tilgængelige, forekommer det makroøkonomiske scenario, der ligger til grund for opdate-
ringen, realistisk. Navnlig økonomiens vækstrate på mellemlang sigt er stort set i overensstemmelse
med den gængse vurdering af den potentielle vækst.
Efter det anslåede overskud i 2003 fastholdes der i opdateringen et mål om balance i 2004 og små,
om end stigende overskud (0,1%, 0,2% og 0,3% af BNP i henholdsvis 2005, 2006 og 2007) i resten
af årene i overensstemmelse med tidligere fremskrivninger. I konjunkturjusterede termer baseret på
beregninger foretaget af Kommissionens tjenestegrene falder overskuddet et halvt procentpoint til
0,1% af BNP i 2004. Dette afspejler, at der forventes et resultat, som er bedre end det, der oprinde-
lig blev opereret med for 2003, og at det foregående års mål om et balanceret budget fastholdes. I
den resterende programperiode forbedres den konjunkturjusterede budgetsaldo med
0,2 procentpoint til et overskud på 0,3% af BNP i 2007.
De budgetmål, der præsenteres i programmet, er forenelige med en stilling tæt på balance eller i
overskud i hvert år, der er omfattet af fremskrivningen. Risiciene kan anses for stort set at være af-
balanceret: målsætningerne, især det balancerede budget i 2004, forekommer rent faktisk forsigtige
og kan blive mere end nået, hvilket giver en margen som sikkerhed mod en mindre positiv udvik-
ling i økonomien. Budgetpolitikken kan derfor anses for at være tilstrækkelig til at sikre en fasthol-
delse af stabilitets- og vækstpagtens målsætning om tæt på balance eller i overskud i hele program-
perioden. Af samme årsager rummer den også en tilstrækkelig sikkerhedsmargen mod en overskri-
delse af underskudtærsklen på 3% af BNP.
På grundlag af den nuværende politik, som den afspejles i de offentlige finansers situation og dens
udvikling på mellemlang sigt ifølge programmet samt de langsigtede fremskrivninger for de alders-
relaterede udgifter i programmet, ser det ud til, at Spanien skulle have forholdsvis gode muligheder
for at klare de budgetmæssige omkostninger i forbindelse med befolkningens aldring. Som følge af
de risici, der er forbundet med sådanne langsigtede udgiftsfremskrivninger, og den forventede store
stigning i pensionsudgifterne på meget lang sigt må den nuværende politik imidlertid suppleres med
foranstaltninger, som skal forhindre, at der opstår en uholdbar tendens, herunder især en gennem-
gribende reform af pensionssystemet, i overensstemmelse med henstillingerne i Pacto de Toledo-
aftalen, hvori der er mange deltagere.
Den økonomiske politik, som den afspejles i det opdaterede program, er stort set i overensstem-
melse med henstillingerne i de overordnede retningslinjer for den økonomiske politik, særlig hen-
stillingerne med budgetmæssige konsekvenser. Men for så vidt angår henstillingerne om at tackle
den udfordring, der drejer sig om at sikre de offentlige finansers holdbarhed på lang sigt på bag-
grund af befolkningens aldring, er der endnu ikke taget skridt til at gennemføre en større pensions-
reform, selv om der for nylig blev truffet en række foranstaltninger.
6970/04 (Presse 70)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453407_0028.png
9.III.2004
PORTUGAL
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 af 7. juli 1997 om styrkelse af overvågnin-
gen af budgetstillinger samt overvågning og samordning af økonomiske politikker
1
, særlig artikel 5,
stk. 3,
under henvisning til Kommissionens henstilling,
efter høring af Det Økonomiske og Finansielle Udvalg -
AFGIVET FØLGENDE UDTALELSE:
Den 9. marts 2004 undersøgte Rådet Portugals opdaterede stabilitetsprogram fra 2003, som dækker
perioden 2004-2007. Det opdaterede program blev forelagt i december 2003 og er i vid udstrækning
i overensstemmelse med datakravene i den reviderede ”adfærdskodeks vedrørende stabilitets- og
konvergensprogrammernes indhold og form”. Imidlertid ville det have været ønskeligt med oplys-
ninger om især det forventede privatiseringsprovenu.
Den 5. november 2002 besluttede Rådet, at der var et alt for stort underskud i Portugal, og udstedte
en henstilling til Portugal om at bringe denne situation til ophør senest med udgangen af 2003.
Den mellemfristede budgetkonsolideringsstrategi i programopdateringen for 2003 svarer til, hvad
der blev vedtaget i den foregående opdatering. Den er centreret om tre hovedpunkter: 1) et ambitiøst
strukturreformprogram med særlig virkning i de områder, der har direkte betydning for de offentlige
finanser, såsom offentlig administration, sundhedsvæsen og uddannelse; 2) en konsekvent politik til
begrænsning af det statslige forbrug via løntilbageholdenhed og et næsten fuldstændigt ansættelses-
stop; og 3) en gradvis forbedring af produktiviteten og konkurrenceevnen, hvilket skal realiseres
bl.a. ved en væsentlig begrænsning af selskabsskatteprocenten. Desuden forventes vedtagelsen i
2002 af budgetrammeloven ("Lei de Estabilidade Orçamental") at have styrket samordningen af
budgetpolitikken på tværs af alle niveauer i det offentlige apparat. Som følge heraf forudser de
portugisiske myndigheder for perioden 2004-2007, at gennemførelsen af den mellemfristede stra-
tegi vil føre til en samlet nedgang på 3,2 procentpoint i forholdet mellem primære udgifter og BNP,
hvilket imidlertid til dels vil modsvares af en samlet reduktion af forholdstallet for skatteprovenuet,
som beløber sig til 0,7 procentpoint af BNP.
1
EFT L 209 af 2.8.1997.
8
6970/04 (Presse 70)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9.III.2004
Den budgetstrategi, som de portugisiske myndigheder har valgt at følge, forekommer at være øko-
nomisk sund. En tilpasningsstrategi, der tager udgangspunkt i udgiftsbegrænsninger snarere end
skatteforhøjelser, kan forventes at øge de private økonomiske aktørers tillid, hvorved man støtter
væksten på mellemlang sigt. Desuden skulle en sådan strategi sikre en varig forbedring af de of-
fentlige finanser og forhindre, at der opstår større ubalancer i den private sektor i økonomien.
Opdateringen fra 2003 forudser en stigning i BNP i faste priser på 1,0% i 2004 efter et fald på
skønnet 0,8% i 2003. For perioden fra 2005 til 2007 skønnes væksten i BNP i faste priser at ligge på
gennemsnitligt 2¾% om året. Væksten i beskæftigelsen forventes at stige fra 0,4% i 2004 til 1,3% i
gennemsnit i perioden 2005-2007. Med et fald fra 3,3% i 2003 forventes HICP-inflationen at stabi-
lisere sig på 2% gennem perioden fra 2004 til 2007. Det makroøkonomiske scenario, der ligger til
grund for programopdateringen, synes realistisk, især fordi den igangværende korrektion af de stør-
ste ubalancer er ved at være afsluttet; desuden indeholder scenariet et forsigtighedselement, som
kunne absorbere moderate ugunstige chokvirkninger. Dette forsigtighedselement bygger på to anta-
gelser: 1) en gennemsnitlig vækstrate på kun ¼ af et procentpoint over det tal, der er forudset for
EU som helhed, en acceptabel afvigelse for et indhentningsland, og 2) konstante eksportmarkedsan-
dele trods de forventede beskedne gevinster med hensyn til (arbejds)produktivitet og en betydelig
opbremsning i lønvæksten i overensstemmelse med Kommissionens prognose fra efteråret 2003.
I opdateringen stiles der mod et samlet offentligt underskud på 2,8% af BNP i 2004 efter et forven-
tet underskud på 2,8% af BNP i 2003, som i vid udstrækning skyldes, at de portugisiske myndighe-
der gentagne gange er tyet til engangsforanstaltninger. I de følgende år indeholder fremskrivnin-
gerne en gradvis reduktion af underskuddene efter hovedkategorier, så man når ned på et forholdstal
på 1,1% i 2007. Ifølge Kommissionens tjenestegrenes skøn, der er baseret på programmets frem-
skrivninger under anvendelse af den i fællesskab aftalte metodologi, skulle den konjunkturjusterede
balance forbedres med omkring 0,4 procentpoint om året, og underskuddet skulle til sidst falde til
1,7% af BNP i 2004 og til 0,7% af BNP i 2007.
Gældskvoten er beregnet til at stige med næsten 7 procentpoint af BNP mellem 2000 og 2004, ho-
vedsagelig på grund af store nominelle underskud og en træg vækst, og vil nå op på nøjagtigt 60% i
2004. Derefter forventes den at falde til 57% af BNP i 2007.
Overholdelse af programopdateringens budgetmål er forbundet med to større risici: for det første
sandsynligheden for et fald i skatteprovenuet i 2004 og for det andet manglende evne til at begrænse
væksten i de samlede sociale overførsler i det omfang, der (implicit) er forudset i programmet alle-
rede i 2004. Under sådanne omstændigheder ville et skred i budgetmålene for 2004 få indvirkninger
over hele programperioden, hvilket vil kræve enten passende udligningsforanstaltninger eller en re-
vision af budgetmålene. Naturligvis er en målbevidst gennemførelse af strukturreformerne med
budgetmæssig indvirkning af afgørende betydning for opnåelse af programmålsætningerne.
6970/04 (Presse 70)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9.III.2004
På grundlag af de aktuelle politikker kan man ikke fuldstændig udelukke risikoen for ubalancer på
lang sigt for Portugals vedkommende. Det høje underskud og et stigende forholdstal mellem gæld
og BNP kan underminere de offentlige finansers bæredygtighed på lang sigt, hvorfor det er af stør-
ste vigtighed, at der i tide opnås en budgetstilling, der er tæt på balance. Den budgetstrategi, der er
skitseret i programmet, er forenelig med en forbedring af de offentlige finansers bæredygtighed.
Denne strategi er hovedsagelig baseret på en budgetmæssig konsolidering på mellemlang sigt som
følge af offentlig forbrugstilbageholdenhed og de forventede gevinster ved gennemførelsen af
strukturreformer. Nøje overvågning af tendenserne med hensyn til udgifterne til pension og sund-
hedsvæsen er nødvendig for at undgå fremtidige budgetubalancer. Sker dette ikke, vil det indebære
en stigende gæld, efterhånden som virkningen af befolkningens aldring slår igennem.
Pensionsordningerne har gennemgået en reform siden 2001, en proces som endnu ikke er afsluttet.
De langfristede fremskrivninger for pensionsudgifterne, som forelægges i programopdateringen fra
2003, synes ikke at have taget hensyn til virkningen af nogle foranstaltninger, som allerede er ved-
taget, og af andre, der er planlagt. Desuden synes en tidlig vurdering af virkningerne af reformen i
2001 af den generelle pensionsordning for den sociale sikring at pege i retning af, at dens bæredyg-
tighed på lang sigt ikke er blevet forbedret. På denne baggrund ligger der i programmet en implicit
antagelse om et kraftigt fald i den gennemsnitlige årlige vækstrate for de samlede sociale overførs-
ler, uden at det klart skitseres, hvilke foranstaltninger der er påkrævet for at nå dette resultat.
Den økonomiske politik som afspejlet i opdateringen fra 2003 er i store træk i overensstemmelse
med henstillingerne i de overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker, især dem med
budgetmæssige implikationer. Selv om forbedringen af det konjunkturjusterede underskud for 2006
og 2007 synes at være mindre end 0,5 procentpoint om året, følger budgettilpasningens sammen-
sætning henstillingen om, at reduktionen af underskuddet hovedsagelig skal opnås ved udgiftstilba-
geholdenhed. Desuden overholdes tidsplanen i henstillingen til Portugal om at foretage strukturre-
former på områder med direkte indvirkning på budgetkonsolideringen.
6970/04 (Presse 70)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453407_0031.png
9.III.2004
BILAG II
Prioriteter for 2005-budgettet - Rådets konklusioner
"1.
Rådet gentager sit ønske om, at Fællesskabets budget inden for rammerne af de finansielle
overslag skal stille tilstrækkelige midler til rådighed til effektiv gennemførelse af EU's for-
skellige politikker. Det understreger i den forbindelse betydningen af at overholde en samlet
budgetdisciplin. Det fremhæver, at dette indebærer anvendelse af samme grad af budgetmæs-
sig tilbageholdenhed som den, der udøves af EU's medlemsstater.
Rådet bekræfter, at den interinstitutionelle aftale af 6. maj 1999 (IIA) udgør grundlaget for
dets arbejde, og at det vil anvende denne aftale fuldt ud. Det lægger stor vægt på overholdel-
sen af de finansielle overslag, hvilket kræver, at Fællesskabets udgifter fortsat ligger inden for
de grænser, der er fastsat heri. Der skal bevares tilstrækkelige margener under alle lofterne for
hvert enkelt udgiftsområde, naturligvis undtagen udgiftsområde 2, med henblik på forsvarlig
økonomisk forvaltning og imødegåelse af uforudsete forhold.
Rådet noterer sig den tekniske tilpasning af de finansielle overslag for 2005 på grundlag af
udviklingen i BNI og i priserne i overensstemmelse med punkt 15 i den interinstitutionelle
aftale, som især har ført til en nedsættelse af lofterne under udgiftsområde 3, 4 og 5 i de finan-
sielle overslag sammenlignet med de tidligere prognoser. Det fremhæver betydningen af, at
2005-budgettet strengt overholder de nye lofter.
2.
3.
Rådet understreger, at forpligtelsesbevillingerne bør afspejle reelle og veldefinerede behov og
være forenelige med de finansielle overslag.
For at Rådet kan opstille prioriteter, bekræfter det værdien af vejledende finansiel program-
mering, navnlig for udgiftsområde 3 og 4 i de finansielle overslag. Det fremhæver betydnin-
gen af, at man i god tid råder over tilstrækkelige finansielle oplysninger om forslag til lovgiv-
ning.
4.
Rådet understreger endnu en gang betydningen af en stram styring af betalingsbevillingerne.
Omfanget af betalingsbevillinger på budgettet bør være tilstrækkeligt, idet der tages hensyn til
den hidtidige gennemførelse og de reelle behov for 2005. Der er i den forbindelse behov for
realistiske overslag fra Kommissionens side. Endvidere bør forbedringerne af de prognoser,
som Kommissionen og medlemsstaterne udarbejder sammen, fortsættes.
Rådet finder, at de seneste års medtagelse af for mange betalingsbevillinger i budgetprocedu-
ren, hvilket har ført til et betydeligt overskud hvert år, ikke bør gentage sig. Kommissionen
opfordres til at træffe de nødvendige foranstaltninger, når den forbereder det foreløbige bud-
getforslag for 2005.
6970/04 (Presse 70)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9.III.2004
5.
Rådet støtter forelæggelsen af budgettet på grundlag af den aktivitetsbaserede budgetlæg-
ningsmetode og ser med tilfredshed på indførelsen af specifikke, målelige, realiserbare, rele-
vante og tidsbestemte målsætninger, hensigtsmæssige resultatindikatorer og fuldstændige
evalueringsprocedurer i de fællesskabsprogrammer, som har konsekvenser for Fællesskabets
budget, jf. finansforordningen.
Rådet anerkender de væsentlige fremskridt, der er gjort i 2004, men opfordrer dog Kommis-
sionen til at forbedre kvaliteten af de oplysninger, der stilles til rådighed under budgetproce-
duren for 2005, navnlig med hensyn til fastlæggelse af rammer for målsætningerne, så det bli-
ver muligt at foretage en meningsfyldt vurdering af resultaterne på et regelmæssigt grundlag,
og opstilling af passende indikatorer for de fremskridt, der gøres for at nå disse mål. I den for-
bindelse ser Rådet med stor tilfredshed på og lover at ville samarbejde fuldt ud med det initi-
ativ, Kommissionen har taget til at udvælge aktivitetsredegørelser for over 30 budgetafsnit
med henblik på særlig grundig gennemgang under budgetproceduren som led i et igangvæ-
rende program, der skal sikre, at alle afsnit omfattes i løbet af de næste par år.
Rådet er fast besluttet på at tage hensyn til information om aktivitetsbaseret budgetlægning i
sine drøftelser under den årlige budgetprocedure, navnlig begrundelsen for fællesskabsaktio-
ner og forklaringen på de foreslåede ændringer i bevillingerne.
6.
Med hensyn til specifikke udgiftsområder i de finansielle overslag har Rådet afgrænset føl-
gende elementer som afgørende for opstillingen af 2005-budgettet:
Kommissionen opfordres til at forelægge realistiske prognoser for udgifterne til den
fælles landbrugspolitik i sit foreløbige budgetforslag. Opmærksomheden bør især rettes
mod at sikre, at betalingsbevillingerne for udgifter vedrørende udvikling af landdistrik-
terne er nøjagtige
Rådet ser med tilfredshed på Kommissionens reviderede metode til at forudsige beta-
lingsforpligtelser vedrørende strukturfondene og opfordrer den til at fortsætte sine be-
stræbelser på sammen med medlemsstaterne at fastlægge et nøjagtigt betalingsbevil-
lingsniveau. Rådet fremhæver endvidere betydningen af en yderligere forenkling af pro-
cedurerne med henblik på at lette gennemførelsen
med hensyn til udgiftsområde 3 vedrørende interne politikker bør der opretholdes en
passende margen under det tilpassede loft for dette udgiftsområde, hvilket skaber behov
for opstilling af prioriteter. Nedskæringer eller mindre forhøjelser end ventet bør forde-
les over alle politikområder under dette udgiftsområde på en retfærdig, fornuftig og
sammenhængende måde.
Uanset vanskelighederne fremhæver Rådet betydningen af en passende finansiering af
de foranstaltninger, der er truffet i henhold til konklusionerne fra Det Europæiske Råd i
Lissabon i marts 2000, og understreger, at der også bør rettes særlig opmærksomhed
mod finansieringen af aktioner vedrørende indvandring og samarbejde om og kontrol af
de ydre grænser
6970/04 (Presse 70)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9.III.2004
med hensyn til udgiftsområde 4 vedrørende foranstaltninger udadtil er Rådet af den op-
fattelse, at alle programmer og aktioner, til trods for at loftet er blevet forhøjet mindre
end ventet, bør finansieres inden for rammerne af det nye loft i de finansielle overslag.
Rådet minder om, at IIA kræver, at institutionerne så vidt muligt sikrer, at der er til-
strækkelige margener til rådighed.
Rådet ser med tilfredshed på, at de midler, der er afsat til den fælles udenrigs- og sik-
kerhedspolitik (FUSP), er blevet forhøjet i 2004. Det finder, at tildelingerne til FUSP-
budgettet i 2005 bør være af et omfang, som kan sikre, at EU's indsats på dette område
støttes fuldt ud, og som er tilstrækkeligt til at opfylde de fremtidige behov
på grund af nedsættelsen af loftet for udgiftsområde 5 vedrørende administrative udgif-
ter i 2005 opfordres institutionerne til at udarbejde strenge overslag. Rådet minder i den
forbindelse om den fælles erklæring fra Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen
af 24. november 2003, hvori generalsekretærerne for samtlige institutioner og direktø-
rerne for ikke-selvfinansierende decentrale organer anmodes om at revidere deres admi-
nistrationsudgifter, således at det foreløbige budgetforslag for 2005 overholder det nye
loft for udgiftsområde 5.
Opmærksomheden bør især rettes mod at styrke det interinstitutionelle samarbejde og
dermed skabe større effektivitet.
Rådet lægger stor vægt på passende budgetbevillinger, som gør det muligt for alle in-
stitutioner at forvalte udvidelsesprocessen på tilfredsstillende vis.
7.
Rådet ser med tilfredshed på den udmærkede samarbejdsånd, der har kendetegnet arbejdet
med at opstille budgetterne i de foregående regnskabsår, og er overbevist om betydningen af
at fortsætte det gode samarbejde mellem budgetmyndighedens to parter og Kommissionen.
Rådet ønsker, at der tages hensyn til disse retningslinjer i budgetproceduren, navnlig ved for-
beredelsen af det foreløbige budgetforslag for 2005."
8.
________________________
6970/04 (Presse 70)
13
DA