Europaudvalget 2003-04
Rådsmøde 2571
Offentligt
1453437_0001.png
7380/04 (Presse 79)
(OR. en)
2571. samling i Rådet
- ALMINDELIGE ANLIGGENDER -
den 22. marts 2004 i Bruxelles
Formand:
Brian COWEN
Irlands udenrigsminister
*
2572. samling vedrørende eksterne forbindelser er omhandlet i en separat pressemeddelelse
(7383/04 Presse 80)
Internet:
http://ue.eu.int/
E-mail:
[email protected]
Yderligere oplysninger: tlf. 32 2 285 60 83 – 32 2 285 63 19
7380/04 (Presse 79)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453437_0002.png
22.03.2004
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
STATUS OVER DRØFTELSERNE I ANDRE RÅDSSAMMENSÆTNINGER............................ 6
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE............................................ 7
BEKÆMPELSE AF TERRORISME .............................................................................................. 8
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
EKSTERNE FORBINDELSER
Afghanistan - international konference -
Rådets konklusioner.............................................................................
I
Det vestlige Balkan - europæiske partnerskaber................................................................................................. II
Forbindelserne med Mexico - kemiske produkter, oprindelsesregler .................................................................. II
Afrika, menneskerettigheder - rapport om EU's aktiviteter................................................................................. II
DEN EUROPÆISKE SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
EU's hurtige militære reaktion -
Rådets konklusioner.........................................................................................
II
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
EU-AVS-partnerskabet - Vandfacilitet* -
Rådets konklusioner
.........................................................................III
UDENRIGSHANDEL
WTO-forpligtelser - EU's udvidelse .................................................................................................................III
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
1
Udvidelsen - Den fælles landbrugspolitik.........................................................................................................IV
Udvidelsen - Bulgarien, Rumænien - Finansiel ramme - Rådets konklusioner ...................................................IV
Beskyttelse af søfolk, der er EU-borgere, i tredjelande - Tasman Spirit -
Rådets konklusioner........................
VIII
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://ue.eu.int.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
SN 1492/04 (Presse)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.03.2004
EU i 2003 - rapport..........................................................................................................................................IX
SKATTEPOLITIK
Moms - Italien.................................................................................................................................................IX
INSTITUTIONELLE ANLIGGENDER
Reform af vedtægten for EU-ansatte* ...............................................................................................................X
Rådets forretningsorden*..................................................................................................................................X
Anvendelse af bygninger til Rådets virksomhed - Résidence Palace-Bygningen.................................................X
SN 1492/04 (Presse)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453437_0004.png
22.03.2004
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Louis MICHEL
Danmark:
Per Stig MØLLER
Tyskland:
Joschka FISCHER
Grækenland:
Petros MOLYVIATIS
Spanien:
Ana PALACIO
Frankrig:
Dominique de VILLEPIN
Irland:
Dick ROCHE
Italien:
Franco FRATTINI
Luxembourg:
Lydie POLFER
Vicepremierminister og udenrigsminister
Udenrigsminister
Forbundsudenrigsminister og stedfortrædende forbundskansler
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Viceminister, premierministerens kontor og Udenrigsministeriet,
med ansvar for europæiske spørgsmål
Udenrigsminister
Vicepremierminister, udenrigsminister og minister for udenrigs-
handel samt minister for offentligt ansatte og administrative
reformer
Udenrigsminister
Forbundsudenrigsminister
Udenrigsminister og minister for de portugisiske samfund i
udlandet
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Minister for udenrigs- og Commonwealth-spørgsmål
Nederlandene:
Bernard BOT
Østrig:
Benita FERRERO-WALDNER
Portugal:
Teresa GOUVEIA
Finland:
Erkki TUOMIOJA
Sverige:
Laila FREIVALDS
Det Forenede Kongerige:
Jack STRAW
* * *
Kommissionen:
Chris PATTEN
Pedro SOLBES MIRA
Medlem
Medlem
* * *
Generalsekretariatet for Rådet:
Javier SOLANA
Generalsekretær/højtstående FUSP-repræsentant
SN 1492/04 (Presse)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453437_0005.png
22.03.2004
De tiltrædende staters regeringer
var repræsenteret således:
Den Tjekkiske Republik:
Cyril SVOBODA
Estland:
Väino REINART
Cypern:
George IACOVOU
Letland:
Rihards PIKS
Litauen:
Antanas VALIONIS
Ungarn:
László KOVÁCS
Malta:
Tarcisio ZAMMIT
Polen:
Włodzimierz CIMOSZEWICZ
Slovenien:
Dimitrij RUPEL
Slovakiet:
Ivan KORČOK
Viceministerpræsident og udenrigsminister
Ambassadør, fast repræsentant
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Missionschef
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Statssekretær, Udenrigsministeriet
SN 1492/04 (Presse)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453437_0006.png
22.03.2004
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
STATUS OVER DRØFTELSERNE I ANDRE RÅDSSAMMENSÆTNINGER
Rådet noterede sig en situationsrapport fra formandskabet om det igangværende arbejde i andre
rådssammensætninger, der omfatter de samlinger, der er holdt siden sidste rapport af 23. februar
(7369/04).
I formandskabets rapport fremhæves de drøftelser i de forskellige rådssammensætninger (økonomi
og finans; beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik; konkurrenceevne; miljø;
uddannelse, ungdom og kultur), der har været ført som led i forberedelserne til Det Europæiske
Råds forårsmøde den 25.-26. marts i Bruxelles.
SN 1492/04 (Presse)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453437_0007.png
22.03.2004
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE
Rådet behandlede en kommenteret dagsorden og et udkast til konklusioner udarbejdet af formand-
skabet med henblik på Det Europæiske Råd den 25.-26. marts i Bruxelles (7574/04).
Det Europæiske Råd skal drøfte en pakke af foranstaltninger, som formandskabet har forelagt med
det formål at sætte fornyet gang i bestræbelserne på at bekæmpe terrorisme efter terrorangrebet den
11. marts 2004 i Madrid. Det vil foretage en vurdering af den internationale situation og vurdere
udsigterne til fremskridt på regeringskonferencen om udkastet til EU's forfatningstraktat på grund-
lag af formandskabets konsultationer med medlemsstaterne. Det Europæiske Råd forventes endvi-
dere at nå til enighed om, hvilken procedure der skal følges ved udarbejdelsen af EU's finansielle
overslag for perioden 2007-2013, og det vil - som altid på forårsmøderne - arbejde videre med den
strukturreformstrategi, som det fastlagde i marts 2000 i Lissabon.
Udkastet til konklusioner dækker de vigtigste af de punkter, som Det Europæiske Råd skal behandle
i forbindelse med Lissabon-strategien, og er udarbejdet på grundlag af Kommissionens "forårs-
rapport" om de fremskridt, der er opnået, og de politiske retningslinjer, der foreslås. Det Euro-
pæiske Råd vil søge at fastsætte retningslinjer for økonomiske, sociale og miljørelaterede spørgsmål
for på ny at sætte skub i arbejdet med at nå målet om at gøre Europa til verdens mest konkurrence-
dygtige og dynamiske videnbaserede økonomi inden 2010.
SN 1492/04 (Presse)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453437_0008.png
22.03.2004
BEKÆMPELSE AF TERRORISME
Rådet drøftede en pakke af foranstaltninger, som formandskabet havde forelagt med henblik på at
sætte ny gang i bestræbelserne på at bekæmpe terrorisme efter terrorangrebet den 11. marts 2004 i
Madrid. Det havde en udveksling af synspunkter om foranstaltningerne - som Rådet (retlige og
indre anliggender) havde udarbejdet på en ekstraordinær samling den 19. marts for så vidt angår
dets specifikke ansvarsområder - og besluttede at forelægge dem til godkendelse på Det Europæiske
Råds møde den 25.-26. marts.
Rådet koncentrerede sine drøftelser om konkrete foranstaltninger til at styrke samarbejdet, med
særlig vægt på efterretningstjenesternes arbejde, om gennemførelse af de eksisterende foranstalt-
ninger og om det internationale samarbejdes rolle. Det fokuserede også på medlemsstaternes politi-
ske tilsagn om at iværksætte solidaritetsbestemmelserne i udkastet til EU's forfatningstraktat.
Den Europæiske Unions overordnede mål for bekæmpelsen af terrorisme er formuleret i en hand-
lingsplan, som Det Europæiske Råd vedtog på mødet den 21. september 2001, og som siden er
blevet udbygget med en række foranstaltninger og aktioner, der er udspecificeret i en køreplan for
terrorismebekæmpelsen. Rådet og Kommissionen har også truffet en række foranstaltninger til for-
bedring af den interne sikkerhed i EU. Nogle af foranstaltningerne stammer fra før terrorangrebene i
De Forenede Stater i september 2001, men tempoet i indsatsen er blevet øget siden da.
Resultaterne af samlingen i Rådet (retlige og indre anliggender) findes i pressemeddelelse nr.
7555/04. Nærmere oplysninger om EU's indsats imod terrorisme:
http://ue.eu.int/Terrorisme/index.asp?
SN 1492/04 (Presse)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453437_0009.png
22.03.2004
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
NB:
De tiltrædende lande (Cypern, Den Tjekkiske Republik, Estland, Ungarn, Letland, Litauen,
Malta, Polen, Den Slovakiske Republik og Slovenien) tilslutter sig konklusionerne ved-
rørende Afghanistan og ESFP.
EKSTERNE FORBINDELSER
Afghanistan - international konference -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet udtrykte tilfredshed med Tysklands beslutning om at ville være vært for en konference med
titlen "Afghanistan og det internationale samfund – fremtidens partnerskab", der skal afholdes den
31. marts - 1. april 2004 i Berlin under fælles ledelse af Afghanistan, Tyskland, Japan og FN. Rådet
noterede sig desuden formandskabets forberedelse af en fælles EU-strategi til konferencen.
Rådet udtrykte på ny tilfredshed med de mange positive fremskridt, der er sket i Afghanistan siden
afholdelsen af Bonn-konferencen i 2001, navnlig undertegnelsen for nylig af forfatningen og de
igangværende forberedelser af frie og retfærdige valg.
Rådet bekræftede på ny sit langsigtede engagement i udvikling og genopbygning af Afghanistan.
Det understregede i den forbindelse Den Europæiske Unions rolle som en af Afghanistans vigtigste
donorer. Rådet udtrykte tilfredshed med medlemsstaternes forslag til nye bidrag og opfordrede alle
medlemsstaterne til at vurdere mulighederne for yderligere støtte til Afghanistan.
Rådet lagde stor vægt på afholdelse af frie og retfærdige valg i Afghanistan og udtrykte tilfredshed
med den igangværende indsats for registrering, navnlig for så vidt angår registrering af kvinder. I
den forbindelse glædede Rådet sig over NATO’s indsats for at hjælpe de afghanske myndigheder
med at sørge for den nødvendige sikkerhed for afholdelse af valg.
Rådet udtrykte desuden tilfredshed med NATO's og en række EU-medlemsstaters bestræbelser på
at løse sikkerhedsspørgsmålet i Afghanistan ved at forstærke ISAF og øge antallet af provinsbase-
rede genopbygningshold. Det erkendte, at der på lang sigt er behov for en reform af Afghanistans
nationale sikkerhedsinstitutioner med henblik på at sikre oprettelse af lov og orden, hvilket vil
styrke den afghanske overgangsadministrations myndighed.
Rådet understregede, at det er af afgørende betydning, at der sættes hårdt ind over for ulovlig frem-
stilling af og handel med narkotika, gentog i den forbindelse sin fulde støtte til den afghanske natio-
nale narkotikastrategi, og ser frem til færdiggørelsen af de fem handlingsplaner, der blev udarbejdet
på den internationale konference om bekæmpelse af narkotika den 8. og 9. februar 2004 i Kabul.
Rådet ser frem til en vellykket konference i Berlin. Denne begivenhed vil yderligere bekræfte
Afghanistans partnerskab med Den Europæiske Union, dets nabolande og andre nationer. Den vil
markere endnu et skridt i retning af at sikre den afghanske befolkning en fremtid, der er kendetegnet
ved principperne om frihed, retfærdighed, overholdelse af menneskerettighederne, herunder også
for kvinder og børn, og retfærdig politisk repræsentation."
SN 1492/04 (Presse)
I
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453437_0010.png
22.03.2004
Det vestlige Balkan - europæiske partnerskaber
Rådet vedtog en forordning om etablering af europæiske partnerskaber inden for rammerne af
stabiliserings- og associeringsprocessen for landene i det vestlige Balkan: Albanien, Bosnien-
Hercegovina, Kroatien, Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien og Serbien og
Montenegro, herunder Kosovo
(5688/04).
I de europæiske partnerskaber vil det blive fastlagt, hvilke aktionsområder der skal prioriteres med
henblik på at integrere disse lande yderligere i Den Europæiske Union ud fra de kriterier, som Det
Europæiske Råd har fastsat. De skal tilpasses de enkelte landes specifikke behov og de særlige
elementer i stabiliserings- og associeringsprocessen, herunder det regionale samarbejde. Der vil
som led i forberedelsen af de europæiske partnerskaber blive afholdt uformelle konsultationer med
de berørte lande og efter behov med det internationale samfund.
Forbindelserne med Mexico - kemiske produkter, oprindelsesregler
Rådet vedtog en afgørelse om den holdning, som Fællesskabet skal indtage i Det Fælles Råd EU-
Mexico til liberaliseringen af toldbehandlingen af visse kemiske produkter til gengæld for EU's
nylige udvidelse af oprindelsesreglerne
(6477/04).
Afrika, menneskerettigheder - rapport om EU's aktiviteter
Rådet godkendte en rapport om aktiviteterne i henhold til Rådets fælles holdning vedrørende men-
neskerettigheder, demokratiske principper, retsstatsprincipper og god regeringsførelse i Afrika.
DEN EUROPÆISKE SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
EU's hurtige militære reaktion -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet henviste til sin konklusion af 8. december 2003 og til den betydning, det tillægger udviklin-
gen af Den Europæiske Unions hurtige reaktionskapacitet, og bifaldt forslaget fra en række med-
lemsstater om et "kampgruppekoncept" som et nyttigt bidrag til det igangværende arbejde med en
hurtig reaktion og til udviklingen af EU's hurtige reaktionskapacitets struktur og opbygning.
Rådet understregede, at det agter at prioritere fremskyndelsen af arbejdet med en hurtig militær re-
aktion, så der hurtigst muligt kan opnås konkrete resultater såvel med hensyn til disponible kapaci-
teter til deployering med meget kort varsel som med hensyn til relevante planlægningsordninger.
Rådet noterede sig med tilfredshed, at kontakterne med FN med hensyn til hurtig reaktion er blevet
intensiveret yderligere, og opfordrede formandskabet og generalsekretæren/den højtstående repræ-
sentant til at fortsætte disse kontakter.
Rådet besluttede at tage dette spørgsmål op til drøftelse på grundlag af en rapport, der skal udarbej-
des af generalsekretæren/den højtstående repræsentant, og anmodede PSC om at fremme arbejdet
med henblik på godkendelse af et kampgruppekoncept inden afslutningen af det irske formand-
skab."
SN 1492/04 (Presse)
II
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453437_0011.png
22.03.2004
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
EU-AVS-partnerskabet - Vandfacilitet* -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog en afgørelse om delvis frigørelse af det betingede beløb på 1 mia. EUR under
9. Europæiske Udviklingsfond til samarbejde med stater i Afrika, Vestindien og Stillehavet med
henblik på oprettelse af en vandfacilitet
(7189/04 + 7300/04).
Formålet med vandfaciliteten er at bidrage til at nå FN's millennium-udviklingsmål om adgang til
vand og sanitet ved at mobilisere de nødvendige investeringer.
Rådet vedtog desuden følgende konklusioner:
"Rådet tilslutter sig, at der oprettes en vandfacilitet for AVS-staterne baseret på Kommissionens
meddelelse og under fuld hensyntagen til Rådets drøftelser om de nærmere retningslinjer, jf. erklæ-
ringen i bilag II.
Rådet er enigt om at afsætte et beløb på 500 mio. EUR af den betingede milliard til vandfaciliteten.
Heraf vil der i første omgang blive tildelt 250 mio. EUR i 2004.
I lyset af resultatet af midtvejsrevisionen af landestrategierne og af Rådets resultatanalyse af EUF
inden udgangen af 2004 vil Rådet senest i marts 2005 træffe afgørelse om:
a)
b)
mobiliseringen af en anden tildeling på 250 mio. EUR
anvendelsen af de resterende 500 mio. EUR til nærmere aftalte formål.
Resultatanalysen vil blive foretaget på grundlag af et forslag fra Kommissionen, som skal indeholde
dels oplysninger om virkninger og evaluering samt projektporteføljeresultater, dels forslag om til-
deling af resten af de betingede midler.
Denne enighed vil blive formaliseret ved Rådets afgørelse, der findes i dok. 7189/04."
UDENRIGSHANDEL
WTO-forpligtelser - EU's udvidelse
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at forhandle de nødvendige til-
pasninger af Fællesskabets forpligtelser i Verdenshandelsorganisationen for at tage hensyn til EU's
udvidelse den 1. maj.
SN 1492/04 (Presse)
III
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453437_0012.png
22.03.2004
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Udvidelsen - Den fælles landbrugspolitik
Rådet vedtog en afgørelse og en forordning om også at lade reformen af den fælles landbrugspolitik
gælde for EU's ti nye medlemsstater
(5748/04 + 5899/04).
Afgørelsen og forordningen tilpasser tiltrædelsesakten og forordningerne om reformen af den fælles
landbrugspolitik, så de sikrer en gnidningsfri integration af de nye medlemsstater i den reformerede
fælles landbrugspolitik straks fra deres tiltrædelse den 1. maj.
Teksterne tager sigte på at holde fast ved arten af og principperne i den politiske enighed, der blev
opnået i december 2002 i København ved tiltrædelsesforhandlingernes afslutning, og navnlig på at
bibeholde bestemte aftaler, herunder aftaler om overgangsordninger, der blev indgået på det
tidspunkt. De nye medlemsstater deltog i fuldt omfang i Rådets behandling af begge teksterne.
Udvidelsen - Bulgarien, Rumænien - Finansiel ramme - Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Finanspakke for tiltrædelsesforhandlingerne med Bulgarien og Rumænien
Generelt
1.
Rådet udtrykker sin tilfredshed med de forslag, Kommissionen har fremlagt i sin meddelelse
om en finanspakke for tiltrædelsesforhandlingerne med Bulgarien og Rumænien (6224/04), i
overensstemmelse med konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Thessaloniki (19. og
20. juni 2003) og Bruxelles (12. og 13. december 2003). Rådet minder i denne forbindelse
om, at drøftelser af eller enighed om kommende politikreformer eller de nye finansielle over-
slag ikke udgør nogen hindring for fortsættelsen og afslutningen af tiltrædelsesforhandlin-
gerne med Bulgarien og Rumænien, og at de heller ikke foregriber resultatet af disse forhand-
linger. Med forbehold af tidligere relevante konklusioner fra Det Europæiske Råd, herunder
Det Europæiske Råd i Bruxelles den 24. og 25. oktober 2002, Det Europæiske Råd i Køben-
havn den 12. og 13. december 2002, Det Europæiske Råd i Thessaloniki den 19. og 20. ju-
ni 2003 og Det Europæiske Råd i Bruxelles den 12. og 13. december 2003, vil de samlede
udgifter i EU-27 skulle fastlægges som led i de næste finansielle overslag.
Rådet finder Kommissionens forslag til finanspakke (se bilaget) rimeligt og retfærdigt. Med
forbehold af de endelige beslutninger, der skal træffes, er Rådet endvidere enigt om, at forsla-
gene udgør et solidt grundlag for de udkast til EU's fælles holdninger, som Kommissionen i
dette forår skal forelægge om forhandlingskapitlerne med finansielle indvirkninger inden for
den tidsfrist, der blev fastsat i konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Bruxelles den
12. december 2003. Rådet opfordrer derfor Kommissionen til at forelægge de relevante udkast
til fælles holdninger.
2.
SN 1492/04 (Presse)
IV
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.03.2004
3.
Rådet lægger vægt på, at den samlede finanspakke for Bulgarien og Rumænien nøje tilgode-
ser det generelle krav om budgetdisciplin. Rådet understreger, at for at Bulgarien og Rumæ-
nien kan udnytte fremtidig EU-støtte bedst muligt, må der lægges stor vægt på en effektiv fi-
nanskontrol og beskyttelsen af EU's finansielle interesser. Rådet fremhæver endvidere, at der
både skal tages hensyn til de to landes særlige behov og den situation, de befinder sig i, her-
under især grænserne for deres absorptionskapacitet og administrative kapacitet.
Rådet minder om, at tiltrædelsesforhandlingerne med Bulgarien og Rumænien føres på
samme grundlag og ud fra de samme principper som dem, der gjaldt for de ti tiltrædende
lande. Med udgangspunkt i EU's fælles målsætning om, at Bulgarien og Rumænien tiltræder
EU i januar 2007, hvis de er rede, vil en finanspakke, der fastlægger udgifterne til disse to
lande skulle omfatte en periode på tre år fra deres tiltrædelse (2007-2009), hvilket svarer til
det, der var situationen for de ti nye lande. Efter denne periode vil udgifterne til Bulgarien og
Rumænien være underlagt den til den tid gældende fællesskabsret, inklusive de næste finan-
sielle overslag. Dette vil gøre situationen tilstrækkelig forudsigelig for Bulgarien og Rumæ-
nien og skulle sikre en gnidningsløs overgang til EU-medlemskab.
Rådet noterer sig, at den metode, Kommissionen har benyttet til at beregne de forventede be-
villinger, er den samme som den, der blev aftalt for de ti nye medlemsstater, under hensyn til
forudsætningen om tre hele regnskabsår.
Rådet fremhæver, at en eventuel margen i forbindelse med forhandlingernes afslutning vil
skulle overvejes nøje, og at man i den forbindelse må tage hensyn til det enkelte kandidat-
lands specifikke situation samt føre tiltrædelsesforhandlingerne på samme grundlag og ud fra
de samme principper som dem, der gjaldt for de ti nye medlemsstater, ligesom der vil skulle
tages hensyn til budgetdisciplinen. Rådet noterer sig, at de beløb, der er afsat til strukturforan-
staltninger, udvikling af landdistrikterne, nuklear sikkerhed (Kozloduy-kernekraftværket) og
overgangsfaciliteten, er faste beløb. Rådet noterer sig endvidere, at når Kommissionen har an-
ført vejledende beløb, er disse beregnet så nøjagtigt som muligt.
Rådet noterer sig endvidere, at det eventuelt vil blive nødvendigt at foretage tilpasninger af
finanspakken for Bulgarien og Rumænien som følge af fremtidige politikreformer eller
aspekter af de nye samlede finansielle overslag. Efter afslutningen af tiltrædelsesforhandlin-
gerne og indtil tiltrædelsen vil en informations- og konsultationsprocedure som for de ti nye
medlemsstater give Bulgarien og Rumænien mulighed for at blive nært involveret i eventuelle
tilpasninger.
Rådet holder Europa-Parlamentet behørigt underrettet om budgetaspekterne med henblik på
afslutning af tiltrædelsesforhandlingerne med Bulgarien og Rumænien.
4.
5.
6.
7.
8.
SN 1492/04 (Presse)
V
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453437_0014.png
22.03.2004
Landbrug
9.
Hvad angår markedsforanstaltningerne vil den EU-ret, der gælder for den fælles landbrugspo-
litik, herunder reformerne, finde anvendelse fuldt ud for Bulgarien og Rumænien efter deres
tiltrædelse.
I overensstemmelse med den metode, EU har vedtaget for de ti nye medlemsstater, vil direkte
betalinger blive indført over en tiårsperiode efter følgende plan for stigningen udtrykt som en
procentdel af disse betalinger i EU-15:
2007:
25%
2008:
30%
2009:
35%
2010:
45%
og derefter en stigning på 10%, indtil de når op på den til den tid gældende EU-15-støtte.
Rådet minder om konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Bruxelles den 24. og
25. oktober 2002 om de samlede årlige udgifter til markedsrelaterede udgifter og direkte be-
talinger i EU-25 i perioden 2007-2013 og den dertil hørende afgørelse, truffet af repræsen-
tanterne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet, den 18. november 2002.
Støtterelaterede forsynings- og forvaltningsinstrumenter samt produktionskvoter vil blive
fastlagt på basis af de bedst tilgængelige historiske produktionstal. De nationale lofter for
Bulgarien og Rumænien under enkeltbetalingsordningen fastsættes efter samme metode.
10.
Hvad angår udvikling af landdistrikterne vil der med forbehold af fremtidige politiske beslut-
ninger blive afsat en samlet treårig rammebevilling på 3 041 mio. EUR (2004-priser) som for-
pligtelsesbevillinger baseret på den metode, Kommissionen har forslået, hvilket vil give Bul-
garien og Rumænien en samlet tildeling, der svarer til deres fælles andel af den samlede
SAPARD-støtte indtil 2003 i forhold til den støtte, der er beregnet til udvikling af landdi-
strikterne for de tiltrædende lande (undtagen Cypern og Malta) i 2006. For at tage hensyn til
Bulgariens og Rumæniens absorptionskapacitet og for at sikre en støt gennemførelse af poli-
tikken for udvikling af landdistrikterne i de to lande bør der ske en gradvis indfasning i treårs-
perioden.
Strukturforanstaltninger
11.
Med forbehold af fremtidige politiske beslutninger bør de samlede forpligtelsesbevillinger til
strukturforanstaltninger fastsættes til i alt 8 273 mio. EUR (2004-priser) over treårsperioden
2007-2009, baseret på en metode, som svarer til den, der blev anvendt for de ti nye medlems-
stater, herunder navnlig indfasningen af udgifterne for at tage hensyn til den forventede grad-
vise forbedring af absorptionskapaciteten og reglen om, at støtten ikke må overstige 4% af
BNP pr. år. På dette grundlag vil de to lande i de første tre år kunne få bevillinger til struktur-
foranstaltninger, der beløber sig til 2,4%, 3,2% og 4% af deres respektive BNP. I de tre år vil
tildelingerne inden for hvert enkelt lands rammebevilling og interventionernes omfang og art
blive fastsat på grundlag af reglerne i den til den tid gældende fællesskabsret inden for den
fastlagte rammebevilling. Med forbehold af fordelingen på de forskellige fonde og balancen
mellem Samhørighedsfonden og strukturfondene i tiden efter 2006 vil en tredjedel af den
samlede rammebevilling generelt gå til Samhørighedsfonden.
SN 1492/04 (Presse)
VI
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453437_0015.png
22.03.2004
Interne politikker
12.
Bulgarien og Rumænien deltager fuldt ud i Fællesskabets interne politikker fra deres tiltræ-
delse. Rådet noterer sig Kommissionens skøn, der danner et vejledende grundlag for bereg-
ningen af de finansielle indvirkninger af gennemførelsen af de interne politikker i Bulgarien
og Rumænien.
Rådet minder om, at EU lægger stor vægt på en høj grad af nuklear sikkerhed og Bulgariens
tilsagn om at nedlægge anlæggene på Kozloduy-kernekraftværket, som der allerede ydes
støtte til gennem Phare, således som aftalt under tiltrædelsesforhandlingerne under energika-
pitlet. De supplerende forpligtelsesbevillinger i støtte til nedlægningen vil beløbe sig til
350 mio. EUR (2004-priser) for perioden 2004-2009, og udbetales med 70 mio. EUR om året
i de tre første år efter tiltrædelsen.
Rådet minder om, at det er bydende nødvendigt, at Bulgarien og Rumænien bringer deres ad-
ministrative og retlige kapacitet op på det krævede niveau. Rådet tilslutter sig derfor Kommis-
sionens forslag om at tildele Bulgarien og Rumænien en særlig overgangsfacilitet til institu-
tionsopbygning med en fast samlet rammebevilling på 82 mio. EUR (2004-priser) til viderefø-
relse af støtten til opbygning af deres administrative og retlige kapacitet.
13.
14.
Administration
15.
Rådet noterer sig Kommissionens overslag til dækning af de administrative udgifter i forbin-
delse med Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse.
Budgetaspekter
16.
EU-rettens regler vedrørende egne indtægter vil gælde fuldt ud for Bulgarien og Rumænien
fra deres tiltrædelse. Hvis det usandsynlige skulle ske, at enten Bulgariens eller Rumæniens
forventede likviditetsbalance over for fællesskabsbudgettet i et af de første tre år efter tiltræ-
delsen skulle blive negativ i forhold til det sidste år før deres tiltræden, noterer Rådet sig, at
der kan afsættes en passende budgetkompensation svarende til det, der blev aftalt under til-
trædelsesforhandlingerne med de ti nye medlemsstater."
SN 1492/04 (Presse)
VII
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453437_0016.png
22.03.2004
BILAG TIL BILAGET
Finanspakken for Bulgarien og Rumænien
2007-2009
(Mio. EUR, 2004-priser)
2007
2008 2009
I alt
Forpligtelsesbevillinger
Landbrug
Strukturforanstaltninger
Interne politikker
Administration
1 141
1 938
444
96
1 990
2 731
434
125
2 342
3 605
426
125
5 473
8 273
1 304
346
Forpligtelsesbevillinger i alt
3 619
5 279
6 498
15 396
Betalingsbevillinger
1)
1 648
3 276
4 131
9 056
___________________________
1)
Baseret på ovenstående fire udgiftskategorier og samme metode, som blev anvendt for de 10
lande, der tiltræder i 2004.
Beskyttelse af søfolk, der er EU-borgere, i tredjelande - Tasman Spirit -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Beskyttelse af søfolk, der er EU-borgere, i tredjelande: sagen om tankskibet Tasman Spirit
og de græske statsborgere, der er tilbageholdt i Karachi i Pakistan
Rådet blev informeret om, at der ikke er sket fremskridt i sagen om det maltesisk registrerede tank-
skib Tasman Spirit, og det blev navnlig orienteret om situationen for skibets syv besætningsmed-
lemmer, hvoraf 4 er grækere ligesom lederen af bjærgningsmandskabet, og 3 er filippinere; de har
været tilbageholdt af de pakistanske myndigheder siden august 2003.
SN 1492/04 (Presse)
VIII
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453437_0017.png
22.03.2004
I den forbindelse udtrykte Rådet tilfredshed med Europa-Parlamentets beslutning af 12. febru-
ar 2004, hvori Parlamentet giver udtryk for bekymring over den situation, som tankskibets besæt-
ningsmedlemmer og Nicolaos Pappas fra bjærgningsmandskabet befinder sig i.
Rådet noterede sig også, at EU's ministertrojka tog spørgsmålet op under besøget i Pakistan den
18. februar 2004 og i den forbindelse indtrængende opfordrede de pakistanske myndigheder til at
være konstruktive og acceptere den græske regerings garantier.
EU opfordrer de pakistanske myndigheder til at frigive alle de pågældende personer, der stadig til-
bageholdes i Karachi."
EU i 2003 - rapport
Rådet godkendte et udkast til rapport til Europa-Parlamentet om Den Europæiske Unions fremskridt
i 2003 og besluttede at forelægge det for Det Europæiske Råd til vedtagelse
(6867/04).
Tiltrædelsestraktaten med de ti nye medlemsstater blev undertegnet i 2003, og konventet om Euro-
pas fremtid afsluttede sit arbejde, hvorefter regeringskonferencen blev indkaldt.
Arbejdet skred frem vedrørende den strukturreformstrategi, der blev fastlagt i marts 2000 i
Lissabon, og der blev vedtaget et vækstinitiativ med henblik på at øge investeringerne i netværk og
viden. Der blev også gjort fremskridt inden for retlige og indre anliggender, navnlig med hensyn til
imødegåelse af ulovlig indvandring. EU's fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik blev udbygget
yderligere, og der blev opnået væsentlige resultater med hensyn til udformningen af den europæiske
sikkerheds- og forsvarspolitik, bl.a. med de første EU-ledede operationer.
SKATTEPOLITIK
Moms - Italien
Rådet vedtog en beslutning om bemyndigelse af Italien til at anvende en foranstaltning, der fraviger
artikel 21 i sjette direktiv (77/388/EØF) om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om
omsætningsafgifter
(5988/04).
SN 1492/04 (Presse)
IX
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453437_0018.png
22.03.2004
INSTITUTIONELLE ANLIGGENDER
Reform af vedtægten for EU-ansatte*
Rådet vedtog en forordning om ændring af vedtægten for tjenestemænd i De Europæiske Fælles-
skaber og af ansættelsesvilkårene for de øvrige ansatte i Fællesskaberne
(6604/2/04 REV 2
+ 6689/04 + ADD 1 + ADD 2).
Rådets forretningsorden*
Rådet vedtog en afgørelse om ændring af Rådets forretningsorden, med henblik på at indarbejde
den adfærdskodeks om forberedelsen og afviklingen af møder, som Rådet vedtog i marts 2003
forud for den næsten fordobling af Rådets medlemmer, der vil ske ved udvidelsen af EU
(5163/04 +
5144/04 ADD 1 REV 1).
Anvendelse af bygninger til Rådets virksomhed - Résidence Palace-Bygningen
Rådet noterede sig, at De Faste Repræsentanters Komité er nået til enighed om en generel ramme
for de finansielle, logistiske og juridiske konsekvenser af den belgiske regerings forslag om, at Det
Europæiske Råd efter en ombygning kan anvende blok A i Résidence Palace-Bygningen i Bruxelles
til sine møder
(7358/04).
Med en godkendelse af rammen vil Det Europæiske Råd kunne acceptere
den belgiske regerings forslag på mødet den 25.-26. marts.
________________________
SN 1492/04 (Presse)
X
DA