Europaudvalget 2003-04
Rådsmøde 2576
Offentligt
1453435_0001.png
8566/04 (Presse 115)
(OR. en)
2576. samling i Rådet
- ALMINDELIGE ANLIGGENDER -
den 26. april 2004 i Luxembourg
Formand:
Brian COWEN, TD
Irlands udenrigsminister
*
2577. samling vedrørende eksterne forbindelser er omhandlet i en separat pressemeddelelse
(8567/04 Presse 116)
Internet:
http://ue.eu.int/
E-mail:
[email protected]
Yderligere oplysninger: tlf. 32 2 285 6083 – 32 2 285 6319
8566/04 (Presse 115)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453435_0002.png
26.IV.2004
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
STATUS OVER DRØFTELSERNE I ANDRE RÅDSSAMMENSÆTNINGER............................ 6
REGERINGSKONFERENCEN...................................................................................................... 7
UDVIDELSEN ............................................................................................................................... 8
Tiltrædelseslandenes gennemførelse af EU-bestemmelserne .................................................. 8
Cypern - Rådets konklusioner ................................................................................................ 9
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
EKSTERNE FORBINDELSER
Burma/Myanmar - Forlængelse af de restriktive foranstaltninger over for militærregimet ................................... I
EU-Sydafrika - Aftale om handel, udvikling og samarbejde - Vin og spiritus...................................................... I
Den Palæstinensiske Myndighed - Interimsassocieringsaftalen .......................................................................... II
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde - Ændring af EØS-aftalen...................................................... II
Forbindelserne med Schweiz - Faglige kvalifikationer....................................................................................... II
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
AVS-EF-partnerskabsaftalen - Vandfacilitet ..................................................................................................... II
AVS-EF-partnerskabet - Centret for Virksomhedsudvikling* ............................................................................ II
Verdenstopmødet om bæredygtig udvikling -
Rådets konklusioner
...................................................................III
Verdenstopmødet om informationssamfundet (WSIS) -
Rådets konklusioner
....................................................VI
UDENRIGSHANDEL
Antidumping - Thailand - Polyethylenterephtalat ........................................................................................... VII
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://ue.eu.int.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
8566/04 (Presse 115)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26.IV.2004
Antidumping - Brasilien, Kina, Den Tjekkiske Republik, Japan, Korea, Thailand - Rørfittings........................ VII
Antidumping - Rusland - Silicium.................................................................................................................. VII
Antidumping - Japan - Fjernsynskamerasystemer ........................................................................................... VII
Import af tun og sværdfisk - Ækvatorialguinea, Sierra Leone, Bolivia, Cambodja, Georgien .......................... VIII
Forbindelserne mellem EU og Mexico - Import af tunfiskefileter (såkaldte "loins") ....................................... VIII
INSTITUTIONELLE ANLIGGENDER
Europa-Kommissionen - Udnævnelse af Joaquín ALMUNIA AMANN og Jacques BARROT ....................... VIII
Domstolen.................................................................................................................................................... VIII
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Udvidelsen - tilpasninger til gældende fællesskabsret .................................................................................... VIII
Åbenhed - Aktindsigt.......................................................................................................................................IX
8566/04 (Presse 115)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453435_0004.png
26.IV.2004
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Louis MICHEL
Danmark:
Carsten SØDERGAARD
Tyskland:
Joschka FISCHER
Grækenland:
Petros MOLYVIATIS
Spanien:
Miguel Angel MORATINOS CUYAUBÉ
Frankrig:
Michel BARNIER
Irland:
Dick ROCHE
Italien:
Roberto ANTONIONE
Luxembourg:
Lydie POLFER
Vicepremierminister og udenrigsminister
Statssekretær
Forbundsudenrigsminister og stedfortrædende forbundskansler
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Viceminister, premierministerens kontor og Udenrigsministeriet,
med ansvar for europæiske spørgsmål
Statssekretær for udenrigsspørgsmål
Vicepremierminister, udenrigsminister og minister for
udenrigshandel samt minister for offentligt ansatte og
administrative reformer
Udenrigsminister
Forbundsudenrigsminister
Statssekretær for Europaspørgsmål
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Minister for udenrigs- og Commonwealth-spørgsmål
Nederlandene:
Bernard BOT
Østrig:
Benita FERRERO-WALDNER
Portugal:
Carlos COSTA NEVES
Finland:
Erkki TUOMIOJA
Sverige:
Laila FREIVALDS
Det Forenede Kongerige:
Jack STRAW
*
Kommissionen:
António VITORINO
Günter VERHEUGEN
*
*
Medlem
Medlem
*
Generalsekretariatet for Rådet:
Javier SOLANA
*
*
Generalsekretær/højtstående FUSP-repræsentant
8566/04 (Presse 115)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453435_0005.png
26.IV.2004
De tiltrædende staters regeringer
var repræsenteret således:
Den Tjekkiske Republik:
Jan KOHOUT
Estland:
Kristiina OJULAND
Cypern:
George IACOVOU
Letland:
Rihards PIKS
Litauen:
Antanas VALIONIS
Ungarn:
András BÁRSONY
Malta:
John DALLI
Polen:
Włodzimierz CIMOSZEWICZ
Slovenien:
Dimitrij RUPEL
Slovakiet:
Eduart KUKAN
Viceudenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Statssekretær
Udenrigsminister og minister for investeringsfremme
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
8566/04 (Presse 115)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453435_0006.png
26.IV.2004
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
STATUS OVER DRØFTELSERNE I ANDRE RÅDSSAMMENSÆTNINGER
Rådet noterede sig en status fra formandskabet over drøftelserne i de forskellige rådssammensæt-
ninger, der dækker samlingerne siden sidste status den 22. marts
(8509/1/04 REV 1).
I formandskabets status peges der på de fremskridt, der blev gjort på samlingen i Rådet (retlige og
indre anliggender) den 30. marts vedrørende erstatning til ofre for forbrydelser og minimums-
standarder for anerkendelse af tredjelandsstatsborgere som flygtninge. På en samling den 29.-30.
april skal RIA-Rådet færdiggøre arbejdet med gensidig anerkendelse af afgørelser om konfiskation
og minimumsstandarder for procedurerne for tildeling og fratagelse af flygtningestatus.
I tråd med Det Europæiske Råds erklæring om terrorisme af 25. marts vil der i alle relevante råds-
sammensætninger blive arbejdet videre med terrorismebekæmpelse.
I formandskabets status peges der også på resultaterne af samlingerne i Rådet (landbrug og fiskeri)
den 22.-23. marts og den 21.-22. april.
8566/04 (Presse 115)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453435_0007.png
26.IV.2004
REGERINGSKONFERENCEN
Formandskabet underrettede Rådet om sine planer for genoptagelsen af regeringskonferencen om
udkastet til EU's forfatningstraktat, der omfatter et RK-møde sideløbende med Rådets samling den
17.-18. maj.
I marts bad Det Europæiske Råd formandskabet om at fortsætte sine konsultationer og om, så snart
det er hensigtsmæssigt, at foranstalte en genoptagelse af de formelle forhandlinger. Det besluttede,
at der skal opnås enighed om forfatningstraktaten senest på Det Europæiske Råds møde den
17.-18. juni.
8566/04 (Presse 115)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453435_0008.png
26.IV.2004
UDVIDELSEN
Tiltrædelseslandenes gennemførelse af EU-bestemmelserne
Rådet noterede sig en vurdering fra kommissær Günther Verheugen om forberedelserne i de ti til-
trædelseslande (Cypern, Estland, Letland, Litauen, Malta, Polen, Slovakiet, Slovenien, Den
Tjekkiske Republik og Ungarn) til medlemskab af Den Europæiske Union fra den 1. maj.
Kommissæren påskønnede tiltrædelseslandenes indsats for at løse de sidste problemer og bekræf-
tede, at gennemførelsen af EU-bestemmelserne og -politikkerne er tilfredsstillende, og at der ikke
bliver brug for beskyttelsesforanstaltninger på nuværende tidspunkt; der skal dog foretages en
endelig vurdering, når landene er tiltrådt.
Rådet noterede sig, at overvågningen af tiltrædelseslandenes forberedelser nu er afsluttet, og at
Kommissionen fortsat vil varetage sin opgave med at sikre EU-politikkernes gennemførelse.
8566/04 (Presse 115)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26.IV.2004
Cypern -
Rådets konklusioner
Under frokosten drøftede ministrene situationen i Cypern efter folkeafstemningen om FN's freds-
plan den 24. april.
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet noterede sig resultatet af folkeafstemningerne den 24. april 2004 og udtrykte kraftig bekla-
gelse af, at et forenet Cyperns tiltrædelse af EU nu ikke vil være mulig den 1. maj. Rådet udtrykte
sin store påskønnelse af de beslutsomme og vedholdende bestræbelser, som FN's generalsekretær
Kofi Annan og hans kolleger har udfoldet for at nå til en samlet løsning på Cypern-problemet.
Rådet tilkendegav også sin tilfredshed med Grækenlands og Tyrkiets bidrag. Det erklærede sig fast
besluttet på at sikre, at den fælles skæbne for befolkningen på Cypern som borgere i et forenet
Cypern i Den Europæiske Union snart bliver en realitet.
Den tyrkisk-cypriotiske befolkning har klart tilkendegivet sit ønske om en fremtid i Den Euro-
pæiske Union. Rådet er fast besluttet på at bringe isoleringen af det tyrkisk-cypriotiske samfund til
ophør og lette Cyperns genforening ved at støtte den økonomiske udvikling af det tyrkisk-
cypriotiske samfund. Rådet opfordrede Kommissionen til at fremsætte omfattende forslag i dette
øjemed med særlig vægt på den økonomiske integration af øen og bedre kontakt mellem de to sam-
fund og med EU. Rådet anbefalede, at de 259 mio. EUR, der allerede er øremærket til den nordlige
del af Cypern i tilfælde af en løsning, nu anvendes til dette formål.
Rådet anmodede Coreper om at fremskynde drøftelserne om forordningen om en ordning i henhold
til artikel 2 i protokol nr. 10 til tiltrædelsesakten med henblik på vedtagelse inden den 1. maj under
behørig hensyntagen til Rådets ønske om at sende et opmuntrende signal til det tyrkisk-cypriotiske
samfund om, at dets fremtid ligger i et forenet Cypern i Den Europæiske Union."
8566/04 (Presse 115)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453435_0010.png
26.IV.2004
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
EKSTERNE FORBINDELSER
Burma/Myanmar - Forlængelse af de restriktive foranstaltninger over for militærregimet
Rådet vedtog en fælles holdning og en forordning om forlængelse af de restriktive foranstaltninger
over for militærregimet i Burma/Myanmar, således at de foranstaltninger, der skulle udløbe den
29. april, forlænges, uden at virkningerne hverken skærpes eller lempes
(8315/04 og 8316/04).
Teksterne er tilpasset for at bringe dem i overensstemmelse med de redaktionelle retningslinjer, som
der er opnået enighed om for nylig, således at de allerede eksisterende restriktive foranstaltninger
videreføres på samme niveau som i sidste års instrumenter. Der indføres visumforbud og foretages
indefrysning af midler både for medlemmerne af Burmas Råd for Fred og Udvikling, ministrene i
regeringen, højtstående medlemmer af de militære styrker, medlemmerne af Union Solidarity and
Development Association, statsejede virksomheder og for personer, der drager fordel af regeringens
økonomiske politik, og deres familiemedlemmer. De restriktive foranstaltninger omfatter også for-
bud mod teknisk bistand, finansieringsmidler og finansiel bistand i forbindelse med militæraktivi-
teter og mod eksport af udstyr, som kan anvendes til intern undertrykkelse.
EU-Sydafrika - Aftale om handel, udvikling og samarbejde - Vin og spiritus
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af indgåelsen af en aftale om handel, udvikling og sam-
arbejde med Sydafrika og bemyndigede Kommissionen til at indlede forhandlinger med Sydafrika
om tilpasning af aftalen for at tage hensyn til de ti nye medlemsstaters tiltrædelse.
Aftalen blev undertegnet i oktober 1999 og anvendes allerede foreløbigt i henhold til afgørelse
1999/753. Den har følgende formål:
§
§
§
§
§
§
at skabe en passende ramme for en dialog og fremme nære forbindelser
at støtte Sydafrikas bestræbelser for at befæste de økonomiske og sociale grundlag for omstil-
lingsprocessen
at fremme det regionale samarbejde og den økonomiske integration i det sydlige Afrika
at fremme udvidelsen og den gensidige liberalisering af samhandelen med varer, tjenesteydelser
og kapital
at anspore til en gnidningsløs og gradvis integration af Sydafrika i verdensøkonomien
at fremme samarbejdet mellem parterne.
Rådet bemyndigede også Kommissionen til at indlede forhandlinger med Sydafrika om tilpasning af
aftalerne mellem EU og Sydafrika om handel med vin og spiritus for at tage hensyn til de ti nye
medlemsstaters tiltrædelse, og godkendte forhandlingsdirektiverne herfor.
Forhandlingerne vil især dreje sig om tilpasning af listerne over beskyttede EU-navne med henblik
på at dække de vin- og spiritusnavne, der anvendes i de nye medlemsstater.
8566/04 (Presse 115)
I
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453435_0011.png
26.IV.2004
Den Palæstinensiske Myndighed - Interimsassocieringsaftalen
Rådet bemyndigede Kommissionen til at forhandle med Den Palæstinensiske Befrielsesorganisa-
tion, der handler på vegne af Vestbredden og Gaza-stribens Palæstinensiske Myndighed, om revi-
sion af landbrugsprotokollerne til interimsassocieringsaftalen med PLO. Det godkendte også for-
handlingsdirektiverne herfor.
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde - Ændring af EØS-aftalen
Rådet godkendte en række udkast til afgørelser, der skal vedtages af Det Blandede EØS-udvalg med
henblik på at ajourføre forskellige bilag og protokoller til aftalen om Det Europæiske Økonomiske
Samarbejdsområde, der omfatter Island, Liechtenstein og Norge samt EU
(7494/04, 7531/04,
7539/04, 7542/04, 7609/04, 7613/04, 7619/04
og
7626/04).
Udkastene til afgørelser skal integrere EF-lovgivningen om tekniske forskrifter, standarder, prøv-
ning og certificering, finansielle tjenesteydelser, samarbejde på særlige områder uden for de fire fri-
heder, statistikker og transport i EØS-aftalen.
Forbindelserne med Schweiz - Faglige kvalifikationer
Rådet godkendte et udkast til afgørelse, der skal vedtages af Det Blandede Udvalg EU-Schweiz
med henblik på at integrere EF-lovgivningen om gensidig anerkendelse af faglige kvalifikationer i
aftalen mellem EU og Schweiz om fri bevægelighed for personer
(7808/04).
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
AVS-EF-partnerskabsaftalen - Vandfacilitet
Rådet vedtog en afgørelse om den holdning, Fællesskabet skal indtage i AVS-EF-Ministerrådet
vedrørende et udkast til afgørelse om brugen af finansielle midler til oprettelse af en AVS-EU-
vandfacilitet
(8421/04).
Udkastet til afgørelse giver mulighed for at bruge reserven under rammebeløbet for langsigtet
udvikling og midler fra investeringsfaciliteten under 9. Europæiske Udviklingsfond.
AVS-EF-partnerskabet - Centret for Virksomhedsudvikling*
Rådet godkendte et udkast til afgørelse, der skal vedtages af AVS-EF-Ambassadørudvalget om til-
pasning af lønskalaen og beskatningsgrundlaget for personalet ved Centret for Virksomhedsudvik-
ling (CVU)
(2111/04).
8566/04 (Presse 115)
II
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26.IV.2004
Verdenstopmødet om bæredygtig udvikling -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
Rådet, som erindrer om sit bidrag til Det europæiske Råds forårsmøde, ser med tilfredshed på
meddelelsen om opfølgningen af verdenstopmødet om bæredygtig udvikling (WSSD), der af-
spejler Den Europæiske Unions politiske engagement i at nå de mål, der blev vedtaget i
Johannesburg. Det gør endvidere opmærksom på, at der blev indgået nye, kvantificerbare og
tidsbestemte forpligtelser på WSSD, og at en fuldstændig og betids gennemførelse heraf vil
have en direkte og afgørende indflydelse på den økonomiske, sociale og miljømæssige situa-
tion, navnlig i udviklingslandene.
Vort svar på Johannesburg-gennemførelsesplanen (JPOI) er en integrerende del af EU's
bestræbelser på at støtte bæredygtig udvikling og udryddelse af fattigdom: sammen med de
forpligtelser, EU indgik i forbindelse med Monterrey-konferencen, og arbejdet med at tilveje-
bringe et positivt resultat af Doha-udviklingsdagsordenen (DDA), er det et væsentligt element
i EU's bidrag til et globalt partnerskab med henblik på at nå årtusind-udviklingsmålene
(MDG), WSSD-målene og de øvrige internationalt vedtagne udviklingsmål.
Sammen med revisionen af EU's strategi for bæredygtig udvikling, der inddrager det eksterne
aspekt ved bæredygtig udvikling, vil denne meddelelse blive et vigtigt bidrag til EU's forbere-
delse af det vigtige FN-arrangement, der skal se på gennemførelsen af årtusinderklæringen,
samt til resultaterne og forpligtelserne i medfør af de større dertil knyttede FN-konferencer og
-topmøder i 2005.
Denne meddelelse vil også være et nøgleinstrument i EU's outreach- og kommunikations-
strategi, der bl.a. gennemføres gennem dets "net for grønt diplomati", som blev etableret af
Det Europæiske Råd i Thessaloniki og har til formål at fremme eksisterende EU-holdninger
og -resultater med hensyn til bæredygtig udvikling og at integrere disse i de eksterne forbin-
delser.
Rådet bifalder de skridt, der er gjort hen imod en bedre sammenhæng mellem EU's interne og
eksterne politikker, og understreger behovet for yderligere fremskridt på dette område med
henblik på at lette en integreret opfølgning af WSSD, Doha og Monterrey til støtte for bestræ-
belserne på bl.a. at nå de internationalt aftalte udviklingsmål, navnlig årtusind-udviklings-
målene.
Rådet bekræfter på ny Unionens engagement i at støtte et positivt bæredygtigt resultat inden
for rammerne af Doha-udviklingsdagsordenen og bekræfter, at det er villigt til at forbedre
handelens bidrag til bæredygtig udvikling gennem supplerende foranstaltninger. I den forbin-
delse understreger det betydningen af fortsat støtte til de fattigste lande, navnlig de mindst ud-
viklede lande (LDC), for så vidt angår handelsrelateret bistand, og bifalder Kommissionens
forestående oprettelse af en "Trade Helpdesk", der skal give eksportører i udviklingslandene
tekniske oplysninger om adgang til EU-markeder.
2.
3.
4.
5.
6.
8566/04 (Presse 115)
III
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26.IV.2004
7.
Rådet bemærker, at der ikke lægges tilstrækkelig vægt på de sundhedsrelaterede årtusind-
udviklingsmål i denne meddelelse. Det understreger, at sundhed er af afgørende betydning for
bæredygtig udvikling, og erindrer om forpligtelserne ifølge årtusind-udviklingsmålene til at
mindske børnedødeligheden, forbedre mødres sundhed, bekæmpe hiv/aids og andre overfør-
bare sygdomme. I den forbindelse bekræfter det atter betydningen af sit handlingsprogram og
Den Globale Fond for Bekæmpelse af hiv/aids, Malaria og Tuberkulose.
Rådet understreger, at en bæredygtig forvaltning af naturressourcer og biodiversitet ikke
afspejles tilstrækkeligt i meddelelsen. Bæredygtig anvendelse af naturressourcer og bevarelse
af biodiversiteten er også en forudsætning for fattigdomsreduktion og bør på passende måde
afspejles i strategioplæg til nedbringelse af fattigdom (PRSP) og andre rammer og nationale
strategier. I den forbindelse er adgang til og en rimelig og retfærdig fordeling af de fordele,
udnyttelsen af genetiske ressourcer resulterer i, af stor betydning for udviklingslandene som et
middel til indkomstskabelse og fattigdomsreduktion.
Det er af afgørende betydning, at EU's fremskridt med gennemførelsen af Johannesburg-
forpligtelserne til stadighed overvåges og indrapporteres, hvilket også bør ske regelmæssigt
fremover med særligt fokus på manglende implementering. Overvågningen bør, hvor det er
muligt, bygge på MDG-indikatorer, som omhandlet i rapporten fra FN's generalsekretær med
titlen "Køreplan for implementering af De Forenede Nationers årtusinderklæring" af
6. september 2001, men bør samtidig fremme yderligere arbejde med indikatorer for bære-
dygtig udvikling i overensstemmelse med Johannesburg-gennemførelsesplanen (JPOI). En
effektiv opfølgning af WSSD vil kræve en forenet indsats fra Kommissionen og de 25 med-
lemsstater i det udvidede EU i samarbejde med især FN's Kommission for Bæredygtig
Udvikling (CSD), som kan give det internationale samfund politiske retningslinjer til støtte
for en bedre implementering af Johannesburg-gennemførelsesplanen (JPOI).
Rådet bemærker, at der er behov for bedre overvågning i udviklingslandene og for udvidede
UNDP-landerapporter, der omfatter MDG 7 ("at sikre miljømæssig bæredygtighed") og
Johannesburg-målene.
Rådet understreger, at der er behov for en yderligere indsats for at forbedre god regerings-
førelse og deltagelse på alle niveauer med henblik på en bæredygtig udvikling og for at styrke
effektiv multilateralisme, herunder international governance på miljøområdet, og erindrer i
den forbindelse om betydningen af Cotonou-partnerskabsaftalen og UNEP's rolle. På lande-
niveau understreger Rådet betydningen af at samarbejde med de nationale myndigheder om at
udarbejde og iværksætte nationale strategier for bæredygtig udvikling, der, når det er muligt,
kan formuleres som fattigdomsreduktionsstrategier.
8.
9.
10.
11.
Den Europæiske Unions partnerskabsinitiativer, der blev lanceret på WSSD
12.
Rådet understreger nødvendigheden af at tilvejebringe passende finansiering til støtte for de
partnerskabsinitiativer, som EU lancerede på WSSD. Opfølgning og gennemførelse af
Monterrey-forpligtelserne vedrørende udviklingsfinansiering er af afgørende betydning i den
forbindelse: der er endvidere behov for at indkredse yderligere kilder til udviklingsfinansie-
ring, herunder privat finansiering, samt udbygge udviklingen af innovative offentlig-private
partnerskaber.
8566/04 (Presse 115)
IV
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26.IV.2004
13.
Rådet understreger betydningen af at etablere nationalt ejerskab gennem dialog med alle
interessenter i partnerlandene på nationalt og regionalt plan, herunder det nye partnerskab for
Afrikas udvikling (NEPAD), og af at fremhæve den vigtige rolle, vand, energi og skove spil-
ler i nationale og regionale fattigdomsreduktionsstrategier. I den forbindelse vil den igang-
værende midtvejsrevision være en god lejlighed til, hvor det er muligt, at integrere disse
spørgsmål bedre i såvel EF's landestrategidokumenter som i regionale strategidokumenter,
herunder gennem opbygning af teknisk kapacitet i landet i fuld overensstemmelse med prin-
cippet om ejerskab.
EU's initiativ på vandområdet
14.
Rådet opfordrer medlemsstaterne og Kommissionen til fortsat at samarbejde med modtagere
og partnere på nationalt og regionalt plan med henblik på yderligere at udvikle dette vand-
initiativ til støtte for årtusind-udviklingsmålene, JPOI-målene samt målene for adgang til vand
og sanitet og for integreret forvaltning af vandressourcer.
Rådet opfordrer Kommissionen og medlemsstaterne til at forbedre deres indbyrdes koordine-
ring af EU-vandinitiativet for at sikre effektiv deltagelse af alle interessenter (medlemsstater,
Kommissionen, partnerlande, den private sektor og civilsamfundet) og til at koordinere initia-
tivet bedre med andre relevante sektorprogrammer.
Rådet opfordrer til et vedvarende engagement fra Kommissionens og medlemsstaternes side i
implementeringen af det strategiske partnerskab Afrika-EU vedrørende vand og sanitet i sam-
arbejde med African Ministerial Council on Water og NEPAD samt af initiativets øvrige
regionale komponenter og horisontale spørgsmål (Østeuropa, Kaukasus og Centralasien,
Middelhavet, Latinamerika, finans, forskning, overvågning og information).
15.
16.
EU's initiativ på energiområdet
17.
Rådet understreger, at adgang til ren energi til en overkommelig pris er vigtig for udviklings-
processen, og navnlig for lokal økonomisk udvikling, og at dette har potentiale til at bidrage
til udryddelse af fattigdom, og til at årtusind-udviklingsmålene nås.
Rådet anmoder Kommissionen og medlemsstaterne om at styrke og koordinere deres indsats
mere effektivt med henblik på at lette anvendelsen af en sammenhængende tilgang på lande-
plan og regionalt plan, der sikrer, at denne indsats kædes sammen med nationale udviklings-
strategier, herunder PRS. Det er også vigtigt at koordinere den med andre initiativer inden for
denne sektor som f.eks. den internationale konference om vedvarende energi i 2004 i Bonn.
Medlemsstaterne opfordres til at bidrage til et positivt resultat af konferencen.
Rådet erkender, at en øget inddragelse af Kommissionen og medlemsstaterne i denne sektor er
nødvendig for at tilgodese udviklingslandenes prioriteter, som de kom til udtryk på den konfe-
rence i Nairobi, som EUEI havde tilrettelagt, og hvor der blev identificeret områder, hvor der
kræves en øjeblikkelig indsats; det opfordrer Kommissionen til at gå i spidsen for opfølgnin-
gen af denne konference, bl.a. ved at indlede de nødvendige forbedringer af EUEI's anvendel-
sesområde, strukturer og finansiering.
18.
19.
8566/04 (Presse 115)
V
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453435_0015.png
26.IV.2004
EU's initiativ vedrørende retshåndhævelse, god forvaltningspraksis og handel på skovbrugsområdet
(FLEGT)
20.
Rådet understreger nødvendigheden af at fortsætte arbejdet med implementeringen af EU's
handlingsplan for retshåndhævelse, god forvaltningspraksis og handel på skovbrugsområdet
(FLEGT) og derved bidrage til at nå årtusind-udviklingsmålene og målene for miljømæssig
bæredygtighed.
Rådet bifalder lanceringen af den afrikanske proces på ministerplan for retshåndhævelse og
god forvaltningspraksis på skovbrugsomådet (AFLEG) og tilskynder EU til at støtte de regio-
nale processer yderligere med henblik på at skabe politisk vilje til at bekæmpe ulovlig skov-
hugst og dertil knyttet handel.
Rådet ser frem til midt i 2004 at modtage Kommissionens rapport og forslag vedrørende:
drøftelser med tømmerproducerende lande og regionale organisationer om mulig-
hederne for at udarbejde frivillige partnerskabsaftaler med henblik på at fremme god
forvaltningspraksis i partnerlandene og bekæmpe import af ulovligt fældet tømmer til
EU;
implementere FLEGT-handlingsplanen, jf. Rådets konklusioner fra oktober 2003."
21.
22.
Verdenstopmødet om informationssamfundet (WSIS) -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet henviser til sine konklusioner af 8. marts 2004
2
om opfølgning af verdenstopmødet om
informationssamfundet (WSIS) i Genève.
Under forberedelserne til anden fase af verdenstopmødet om informationssamfundet, der finder sted
i Tunesien i november 2005, er EU fast besluttet på at spille en aktiv rolle i bestræbelserne for, at
anden fase skal få et heldigt udfald.
EU bekræfter sin forventning om, at alle stater og institutioner, der deltager i WSIS-processen, fuldt
ud vil respektere den principerklæring, der blev vedtaget den 10.-12. december 2003 i Genève.
Erklæringen bekræfter bl.a. retten til menings- og ytringsfrihed, herunder retten til at hævde sin
opfattelse uden indblanding og til at søge, modtage og meddele oplysninger og tanker ved et hvilket
som helst meddelelsesmiddel og uanset landegrænser.
Rådet minder om, at der i handlingsplanen bl.a. peges på de nationale udviklingspolitikker og
nationale e-strategier, herunder øget anvendelse af offentlig-private partnerskaber, som afgørende
forudsætninger for informationssamfundet. EU vil fortsat arbejde tæt sammen med alle partnere og
interessenter, navnlig med udviklingslandene og de mindst udviklede lande.
2
Dok. 6722/1/04 REV 1 TELECOM 40 DEVGEN 50 CONUN 10.
VI
8566/04 (Presse 115)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453435_0016.png
26.IV.2004
Sideløbende med, at en række udviklingslande, bilaterale donorer og internationale organisationer i
stigende grad retter blikket mod IKT som et middel, der vil kunne bidrage til at nå de udviklings-
mål, der er vedtaget på internationalt plan, herunder målene i årtusinderklæringen, vil EU tage fat
på dagsordenen for digital solidaritet (Digital Solidarity Agenda). EU er fast besluttet på at yde et
væsentligt bidrag til drøftelserne i taskforcen vedrørende finansielle mekanismer og arbejdsgruppen
om administration af internettet.
Rådet bekræfter EU's positive engagement i forberedelserne til WSIS og anmoder om, at der
udarbejdes et kortfattet strategidokument, der opridser EU's overordnede tilgang til de forskellige
aspekter i forberedelsesprocessen, herunder EU's prioriteter med hensyn til de resultater, der skal
opnås i anden fase.
Det er EU's opfattelse, at hvis forberedelsesfasen skal være effektiv, skal strukturen være let, enkel
og gennemsigtig, hvilket bør fremgå af strategidokumentet."
UDENRIGSHANDEL
Antidumping - Thailand - Polyethylenterephtalat
Rådet vedtog to forordninger om ændring af forordning 2603/2000 og forordning 2604/2000 ved-
rørende endelig antisubsidierings- og antidumpingtold på importen af polyethylenterephtalat fra
Thailand efter beviser fra tredjepart
(7689/04 og 7692/04).
Kommissionen har modtaget en anmodning fra en thailandsk producent om indledning af en frem-
skyndet fornyet undersøgelse af de to forordninger om beskyttelse af EU-produkter mod subsidieret
import og dumping af polyethylenterephtalat fra en række tredjelande.
Antidumping - Brasilien, Kina, Den Tjekkiske Republik, Japan, Korea, Thailand - Rørfittings
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning 1784/2000 om antidumpingtold på importen
af rørfittings af deformerbart støbejern med gevind med oprindelse i Brasilien, Den Tjekkiske
Republik, Japan, Folkerepublikken Kina, Republikken Korea og Thailand
(7791/04).
Antidumping - Rusland - Silicium
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning 2229/2003 om antidumpingtold på importen
af silicium med oprindelse i Rusland
(7843/04).
Antidumping - Japan - Fjernsynskamerasystemer
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 2042/2000 om antidumpingtold på
importen af fjernsynskamerasystemer med oprindelse i Japan
(7877/04).
8566/04 (Presse 115)
VII
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453435_0017.png
26.IV.2004
Import af tun og sværdfisk - Ækvatorialguinea, Sierra Leone, Bolivia, Cambodja, Georgien
Rådet vedtog tre forordninger om forbud mod import af atlantisk tun med oprindelse i Ækvatorial-
guinea og Sierra Leone, import af storøjet tun med oprindelse i Bolivia, Cambodja, Ækvatorial-
guinea, Georgien og Sierra Leone og import af atlantisk sværdfisk med oprindelse i Sierra Leone
(6698/04,
6702/04
og
6709/04).
Forordningerne implementerer henstillingerne fra Den Internationale Kommission for Bevarelse af
Tunfiskebestanden i Atlanterhavet, som Fællesskabet er kontraherende part i.
Forbindelserne mellem EU og Mexico - Import af tunfiskefileter (såkaldte "loins")
Rådet godkendte det udkast til afgørelse, der skal vedtages af Det Fælles Råd EU-Mexico vedrø-
rende et præferencetoldkontingent for tunfiskefileter med oprindelse i Mexico
(7738/04).
INSTITUTIONELLE ANLIGGENDER
Europa-Kommissionen - Udnævnelse af Joaquín ALMUNIA AMANN og Jacques BARROT
Rådet vedtog afgørelserne om udnævnelse af Joaquín ALMUNIA AMANN og Jacques BARROT
som medlemmer af Kommissionen indtil den 31. oktober 2004, efter indstilling fra henholdsvis den
spanske og den franske regering, efter at Pedro SOLBES og Michel BARNIER er trådt tilbage som
medlemmer (8222/04 og
8216/04).
Domstolen
Rådet vedtog en beslutning om ændring af artikel 51 og 54 i protokollen vedrørende Domstolens
statut for at fastlægge kompetenceområdet for henholdsvis Domstolen og Retten i Første Instans
(8825/04).
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Udvidelsen - tilpasninger til gældende fællesskabsret
Rådet har vedtaget et direktiv og en forordning om tilpasning af forskellige EF-retsakter på området
frie varebevægelser, fri udveksling af tjenesteydelser, selskabsret, landbrug, transportpolitik,
beskatning, almen uddannelse og erhvervsuddannelse, kulturpolitik og audiovisuel politik samt
eksterne forbindelser som følge af ti nye medlemsstaters tiltrædelse af EU den 1. maj (7570/04 og
7567/04).
De pågældende retsakter er stadig gyldige efter den 1. maj; tilpasningerne - som der enten ikke var
taget højde for i tiltrædelsesakten, eller som der var taget højde for, men som kræver yderligere til-
pasning - skal vedtages inden den 1. maj for at kunne anvendes fra tiltrædelsestidspunktet.
8566/04 (Presse 115)
VIII
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26.IV.2004
Åbenhed - Aktindsigt
Rådet har vedtaget sin anden årsrapport om gennemførelsen i 2003 af forordning 1049/2001 om
aktindsigt i Europa-Parlamentets, Rådets og Kommissionens dokumenter (8036/04).
I henhold til rapporten modtog Rådet i løbet af 2003 2 831 begæringer fra offentligheden om akt-
indsigt i 12 595 dokumenter og gav (fuldstændig eller delvis) aktindsigt i 87,4% af disse
dokumenter.
Rapporten gør rede for alle de forskriftsmæssige, administrative og praktiske tilpasninger Rådet har
foretaget for at efterkomme forordningen. Det offentlige dokumentregister indeholdt den 31. de-
cember 2003 henvisninger til 467 532 dokumenter, hvoraf 249 935 kunne konsulteres direkte.
Rapporten belyser desuden den særlige udvikling, der er sket i 2003, som er det andet år, hvor for-
ordningen er blevet anvendt, med hensyn til:
§
udvidelse af anvendelsen af forordning (EF) nr. 1049/2001 til Fællesskabets agenturer og
organer
§
Det Interinstitutionelle Udvalgs aktiviteter vedrørende aktindsigt
§
forberedelse og iværksættelse af et pilotprojekt vedrørende åbenhed på RIA-området.
Rapporten gør desuden rede for klager, der er indgivet til Den Europæiske Ombudsmand og sager,
der er blevet indbragt for Retten i Første Instans vedrørende aktindsigt i Rådets dokumenter.
________________________
8566/04 (Presse 115)
IX
DA