Europaudvalget 2003-04
Rådsmøde 2578
Offentligt
1453383_0001.png
8350/04 (Presse 180)
2578. samling i Rådet
- LANDBRUG OG FISKERI -
den 26. april 2004 i Luxembourg
Formand:
Joe WALSH, T.D.
Irlands minister for landbrug og fødevarer
Internet:
http://ue.eu.int/
E-mail:
[email protected]
Yderligere oplysninger: tlf. 32 2 285 95 89– 32 2 285 63 19
8350/04 (Presse 180)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453383_0002.png
26.IV.2004
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
DYRS VELFÆRD UNDER TRANSPORT .................................................................................... 6
GENETISK MODIFICERET BT11-MAJS ..................................................................................... 7
EVENTUELT ................................................................................................................................. 8
Dioxinindhold........................................................................................................................ 8
Genetisk modificerede organismer i frø.................................................................................. 8
Anvendelse af fællesskabslovgivningen i de tiltrædende lande ............................................... 9
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
LANDBRUG
Hovdyr.............................................................................................................................................................. I
Aftalen mellem EF og Schweiz om handel med landbrugsprodukter ................................................................... I
Biavl* ............................................................................................................................................................... I
Genressourcer*................................................................................................................................................. II
Sukker.............................................................................................................................................................. II
Pesticider -
Offentlig forhandling*
.................................................................................................................... II
Offentlig fødevare- og foderstofkontrol* -
Offentlig forhandling
......................................................................III
Krav til foderstofhygiejne* -
Offentlig forhandling...........................................................................................III
Landbrugsbedrifternes struktur som følge af udvidelsen -
Offentlig forhandling................................................III
FISKERI
Fiskeriaftale mellem EØF og Guinea-Bissau ....................................................................................................IV
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://ue.eu.int.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
8350/04 (Presse 180)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26.IV.2004
Fiskeriaftale mellem EØF og Republikken Guinea ...........................................................................................IV
Vandrende fiskearter og fiskebestande ..............................................................................................................V
Fiskeressourcerne i Middelhavet: Maltas tiltrædelse* ........................................................................................V
Fangster af hvaler* ...........................................................................................................................................V
ENERGI
Gasforsyningssikkerhed*..................................................................................................................................V
DET INDRE MARKED
Det Europæiske Fællesskab - De Forenede Nationers Økonomiske Kommission for Europa (FN/ECE).............VI
Ansvarsforsikring for motorkøretøjer -
Offentlig forhandling............................................................................VI
Intellektuelle ejendomsrettigheder* -
Offentlig forhandling
............................................................................ VII
TRANSPORT
Anden jernbanepakke -
Offentlig forhandling.................................................................................................
VII
FORSKNING
Euratom/udvidelsen...................................................................................................................................... VIII
HANDELSPOLITIK
Antidumping - Ukraine - Tovværk og kabler af stål fra Moldova ................................................................... VIII
KULTUR
Fællesskabsprogrammer til støtte for europæiske audiovisuelle produktioner og den europæiske
audiovisuelle industri -
Offentlig forhandling
................................................................................................ VIII
MILJØ
Affald af elektrisk og elektronisk udstyr - midlertidige undtagelser for de tiltrædende lande........................... VIII
Eliminering af persistente organiske miljøgifte* -
Offentlig forhandling
...........................................................IX
SOCIALPOLITIK
Koordinering af de sociale sikringsordninger* -
Offentlig forhandling
..............................................................IX
Sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen - udsættelse for kræftfremkaldende stoffer eller mutagener -
Offentlig forhandling
.......................................................................................................................................IX
8350/04 (Presse 180)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453383_0004.png
26.IV.2004
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Sabine LARUELLE
Minister for selvstændige erhverv og små og mellemstore virk-
somheder samt landbrug
Danmark:
Mariann Fischer BOEL
Tyskland:
Renate KÜNAST
Grækenland:
Savvas TSITOURIDIS
Spanien:
Elena ESPINOSA MANGANA
Frankrig:
Hervé GAYMARD
Irland:
John MALONE
Italien:
Paolo BONAZZA-SCARPA
Luxembourg:
Fernand BODEN
Fødevareminister
Forbundsminister for forbrugerbeskyttelse, fødevarer og landbrug
Minister for udvikling af landdistrikterne og fødevarer
Minister for landbrug, fiskeri og fødevarer
Minister for landbrug, fødevarer, fiskeri og landdistriktspørgsmål
Generalsekretær, Ministeriet for Landbrug og Fødevarer
Statssekretær
Minister for landbrug, vinavl og udvikling af landdistrikterne,
minister for selvstændige erhverv, små og mellemstore virksom-
heder, turisme og boligspørgsmål
Minister for landbrug, naturspørgsmål og fødevarekvalitet
Minister for Landbrug og Skovbrug samt Miljø og Vandforvalt-
ning
Statssekretær
Minister for landbrug og skovbrug
Landbrugsminister
Statssekretær
Nederlandene:
Cornelis Pieter VEERMAN
Østrig:
Joseph PRÖLL
Portugal:
Luís FRAZAO GOMES
Finland:
Juha KORKEAOJA
Sverige:
Ann-Christin NYKVIST
Det Forenede Kongerige:
Ben BRADSHAW
*
Kommissionen:
David BYRNE
*
*
Medlem
8350/04 (Presse 180)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453383_0005.png
26.IV.2004
De tiltrædende staters regeringer
var repræsenteret således:
Den Tjekkiske Republik
Zdenek RUZICKA
Estland:
Margus RAJUOJA
Cypern:
Michael CONSTANTINIDES
Letland:
Martins ROZE
Litauen:
Jeronimas KRAUJELIS
Ungarn:
Ferenc NYUJTÓ
Malta:
Francis AGIUS
Polen:
Ewa SYNOWIEC
Slovenien:
Milan POGACNIK
Slovakiet:
Juraj NOCIAR
Vicelandbrugsminister
Stedfortrædende missionschef
Fast sekretær
Landbrugsminister
Landbrugsminister
Understatssekretær, Ministeriet for Landbrug og Regional-
udvikling
Statssekretær
Stedfortrædende missionschef
Minister
Stedfortrædende missionschef
8350/04 (Presse 180)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453383_0006.png
26.IV.2004
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
DYRS VELFÆRD UNDER TRANSPORT
Rådet besluttede efter at have drøftet forslaget til forordning om beskyttelse af dyr under transport
og dermed forbundne aktiviteter
(11794/03)
under flere timers plenarsamling og bilaterale møder i
forbindelse med samlingen at indstille drøftelsen af denne sag.
Formandskabet konkluderede, at der ikke havde været tilstrækkelig bevægelse til at nå til politisk
enighed med kvalificeret flertal om emnet.
8350/04 (Presse 180)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453383_0007.png
26.IV.2004
GENETISK MODIFICERET BT11-MAJS
Rådet drøftede forslaget til Rådets beslutning
(5916/04)
om tilladelse til markedsføring af sukker-
majs af genetisk modificeret Bt11-majs som et nyt levnedsmiddel eller en ny levnedsmiddelingredi-
ens i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 258/97.
Kommissionen forelagde Rådet dette forslag i januar 2004, uden at der forelå en positiv udtalelse
fra Den Stående Komité for Fødevarekæden om tilladelse af Bt11-sukkermajs som et nyt levneds-
middel.
Formandskabet noterede sig, at holdningerne i Den Stående Komité ikke havde ændret sig tilstræk-
keligt til, at Rådet kunne træffe afgørelse om Kommissionens forslag.
8350/04 (Presse 180)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453383_0008.png
26.IV.2004
EVENTUELT
Dioxinindhold
Den danske delegation henledte Rådets og Kommissionen opmærksomhed på de sikkerhedsforan-
staltninger, som den danske regering har truffet med hensyn til laks fra Østersøen, efter at det er
konstateret, at dioxinindholdet ligger over Fællesskabets standarder. Danmark indførte et fiskeri- og
omsætningsforbud for laks fra Østersøen den 31. marts 2004. Den danske delegation udtrykte ønske
om yderligere oplysninger fra Kommissionen om de foranstaltninger, der er truffet på fællesskabs-
plan.
Kommissær Byrne mindede efter at have takket den danske delegation delegationerne om, at Kom-
missionen allerede har udtrykt betænkelighed ved forekomsten af dioxin i fødevarer og foder. Han
understregede, at der allerede i 2001 blev fastsat maksimumsniveauer for fødevarer, foder og fisk,
og at der allerede er fastsat grænser for forekomsten af dioxin for at beskytte folkesundheden. Han
opfordrede de tiltrædende lande til snarest muligt at indgive deres dato om laks fra Østersøen.
Genetisk modificerede organismer i frø
(8689/04)
Den danske og den østrigske delegation, som fik støtte fra den luxembourgske delegation, under-
stregede behovet for, at Fællesskabet fastlægger klare regler for GMO'er i frø, og opfordrede Kom-
missionen til snarest muligt at forelægge et nyt forslag om mærkningen og indholdet af GMO'er i
frø, hvor tærsklerne fastsættes ved påvisningsgrænsen (0,1%). Disse delegationer anførte, at de er
betænkelige ved de forskellige tærskelværdier, der skal fastsættes for frø, og at det er nødvendigt, at
Kommissionen hører nationale eksperter forud for afgørelsen.
Den tyske delegation oplyste, at den er betænkelig ved den betragtelige reduktion af de traditionelle
afgrøder i lande, hvor der er indført GM-afgrøder, og ønskede, at der meget snart gennemføres ri-
melige og hensigtsmæssige regler. Den italienske delegation gjorde opmærksom på behovet for en
klar definition med hensyn til utilsigtet forekomst af GM-frø og anmodede også indtrængende
Kommissionen om at forelægge et forslag om fastsættelse af lave tolerancetærskler. Disse tærskler
kan om nødvendigt ændres i de kommende år afhængig af resultaterne af den nationale lovgivning.
8350/04 (Presse 180)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26.IV.2004
Kommissær Byrne oplyste, at Kommissionen har arbejdet på at fastsætte tærskler for utilsigtet fore-
komst af GMO-indhold i frø og at et udkast til afgørelse herom inden for rammerne af direktiv
2001/18/EF om udsætning af GMO'er i løbet af de kommende uger vil blive forelagt et udvalg til
den indledende behandling.
Anvendelse af fællesskabslovgivningen i de tiltrædende lande
Den slovakiske delegation, der fik støtte fra den polske og den tjekkiske delegation, henledte Rådets
og Kommissionens opmærksomhed på, at det er nødvendigt kun at have et begrænset antal produk-
ter på en liste, der foreligger i Kommissionens forordning (EF) nr. 1972/20032 om overgangsforan-
staltninger for samhandelen med landbrugsprodukter fra de tiltrædende lande. Denne forordning
indeholder bl.a. en liste over overskudslagre pr. 1. maj 2004, som skal pålægges en afgift i de nye
medlemsstater for at undgå, at der ydes dobbelt eksportrestitution for disse produkter, dels inden
den 1. maj ved eksport fra Den Europæiske Union med 15 medlemsstater, dels efter den
1. maj 2004, hvor udvidelsen træder i kraft, ved eksport fra en af de nye medlemsstater. Disse dele-
gationer, der fik støtte fra andre tiltrædende lande, samtidig med at nogle af medlemsstaterne udvi-
ste en vis forståelse, havde allerede rejst dette spørgsmål på samlingen i Rådet (landbrug og fiskeri)
den 17. november 2003
(14387/03),
hvor de påpegede, at forvaltningen af denne liste over over-
skudslagre medfører en øget administrativ byrde og ekstraudgifter.
Kommissær Byrne oplyste, at han vil forelægge denne anmodning for kommissær Fischler til yder-
ligere undersøgelse, da dette emne henhører under hans kompetenceområde.
8350/04 (Presse 180)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453383_0010.png
26.IV.2004
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
LANDBRUG
Hovdyr
Rådet vedtog enstemmigt Rådets direktiv om dyresundhedsbestemmelser for import til Fællesskabet
af visse levende hovdyr og om ændring af direktiv 90/426/EØF og 92/65/EØF (13300/03
+
7722/04).
Formålet med forslaget er at fastsætte dyresundhedsbestemmelser for import til Fællesskabet af vis-
se levende hovdyr og at ændre direktiv 90/426/EØF og 92/65/EØF. Dette skal gøres i forbindelse
med opfølgningen af sygdomsudbruddene i EU, navnlig udbrud af mund- og klovesyge og klassisk
svinepest. Med de foreslåede bestemmelser samles importbetingelserne og kravene vedrørende
mund- og klovesygemodtagelige arter, som for øjeblikket findes i to forskellige direktiver - det ene
om tamdyr (Rådets direktiv 72/462/EØF), det andet om vildtlevende arter (Rådets direktiv
92/65/EØF). Direktiv 90/426/EØF og 92/65/EØF bør derfor ændres i overensstemmelse hermed.
Den endelige tekst til direktivet, der skal gennemføres i national ret 18 måneder efter dets ikrafttræ-
den, omfatter flere af Europa-Parlamentets ændringer, herunder udvidelsen af direktivets anvendel-
sesområde, således at det dækker ikke blot import til, men også transit gennem Fællesskabet af le-
vende hovdyr (Artikel 1). Fravigelse for så vidt angår import fra godkendte tredjelande, hvor der
forekommer visse sygdomme og/eller hvor der foretages vaccinationer mod disse sygdomme, bør
kun fastsættes for hvert enkelt land.
Aftalen mellem EF og Schweiz om handel med landbrugsprodukter
Rådet vedtog en afgørelse om Fællesskabets holdning til ændring af appendiks 5 i bilag 11 til afta-
len mellem Det Europæiske Fællesskab og Det Schweiziske Forbund om handel med landbrugspro-
dukter. Denne ændring er en følge af en afgørelse truffet af Den Blandede Veterinærkomité om be-
stemmelser for dyr, der sendes til græsning i grænseområder
(7245/04).
Biavl*
Rådet vedtog enstemmigt en forordning om foranstaltninger for biavl
(5637/04 + 8006/04 + ADD 1
+ 6346/04) ).
Formålet med forordningen er at forbedre markedsføringen af biavlsprodukter og
produktionsvilkårene. Dette vil ske ved hjælp af treårige programmer med foranstaltninger, der om-
fatter bekæmpelse af sygdomme hos bier (varroatose) og videnskabelig forskning til forbedring af
kvaliteten. Fællesskabets budget er på 16,5 mio. €, og 50% af udgifterne samfinansieres.
8350/04 (Presse 180)
I
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26.IV.2004
Genressourcer*
Rådet vedtog en forordning om et EU-program for bevarelse, beskrivelse, indsamling og udnyttelse
af genressourcer i landbruget
(5124/04 + 6764/04 + 8203/04).
Formålet med forslaget er at:
·
finansiere foranstaltninger med henblik på at fremme bevarelsen, beskrivelsen, indsamlingen
og udnyttelsen af genressourcer i landbruget, der bidrager til en bredere dækning af den vege-
tabilske og animalske diversitet og gennemførelse af handlingsplanen for biodiversitet i land-
bruget, idet der lægges særlig vægt på at komplettere anvendelsesområdet (for så vidt angår
modtagere og/eller tilskudsberettigede foranstaltninger) for Rådets forordning (EF)
nr. 1257/1999 vedrørende landdistrikternes udvikling,
fremme udvekslingen af information og snæver koordinering mellem medlemsstaterne og
mellem medlemsstaterne og Kommissionen om bevarelse og bæredygtig udnyttelse af genres-
sourcer i landbruget i overensstemmelse med kravene til og behovene for den fælles land-
brugspolitik,
fremme koordineringen af internationale forpligtelser om genressourcer i landbruget navnlig i
forbindelse med konventionen om biologisk mangfoldighed, den internationale traktat om
plantegenetiske ressourcer for fødevarer og landbrug og FAO’s globale handlingsplan for be-
varelse og bæredygtig udnyttelse af plantegenetiske ressourcer for fødevarer og landbrug.
·
·
Sukker
Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse af aftalerne i form af brevveksling mellem Det Europæiske
Fællesskab, AVS-staterne og Republikken Indien om garanterede priser for rørsukker i leveringspe-
rioderne 2003/2004 og 2004/2005
(7833/04).
Disse garanterede priser for præferencesukker med
AVS-staterne og Republikken Indien fastsættes til 52,37 EUR pr. 100 kg for råsukker og
64,65 EUR pr. 100 kg for hvidt sukker.
Pesticider -
Offentlig forhandling*
Rådet nåede til politisk enighed om forslaget til forordning om maksimalgrænseværdier for pesti-
cidrester
(7635/03 + 8270/04 ADD 1 REV 1 + 8683/04 ADD 1).
Formålet med forordningen er at indføre et system for fastsættelse af et EF-maksimumsniveau for
pesticider i animalske eller vegetabilske produkter, hvorefter niveauet skal variere efter pesticider-
nes toksicitet. På den måde vil forslaget forenkle det nuværende system, idet det nuværende system
med nationale godkendelser efter en overgangsperiode erstattes af en EF-procedure med godkendel-
se fra Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) på grundlag af en risikovurdering. For-
ordningen vil lette handelen mellem medlemsstaterne og erstatter fire direktiver med én forordning
på området vedrørende pesticidrester. Et andet aspekt af forordningen er, at der fastsættes en fast
maksimumstærskel for ikke-godkendt brug af pesticider (f.eks. brug ved et uheld).
8350/04 (Presse 180)
II
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26.IV.2004
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) rolle vil være at foretage videnskabelige
vurderinger og fastsætte maksimalgrænseværdier for pesticidrester. Teknisk set er der imidlertid
planlagt en mekanisme, hvor medlemsstaterne foretager en første vurdering af ansøgninger vedrø-
rende maksimalgrænseværdier i overensstemmelse med de nuværende procedurer i henhold til di-
rektiv 91/414/EØF. Kommissionen vil, når det er relevant, tage hensyn til EFSA's udtalelse om
midlertidige maksimalgrænseværdier, når den fastsætter midlertidige værdier.
Offentlig fødevare- og foderstofkontrol* -
Offentlig forhandling
Rådet vedtog under førstebehandlingen inden for rammerne af proceduren med fælles beslutnings-
tagning en forordning om offentlig kontrol med henblik på verifikation af, at foderstof- og fødeva-
relovgivningen samt dyresundheds- og dyrevelfærdsbestemmelserne overholdes
(3632/04 +
7306/04 ADD 1 + ADD 2).
Denne forordning fuldender den første pakke i revisionen af fødevare- og foderstofhygiejnen i fæl-
lesskabslovgivningen. Den fastsætter generelle regler for offentlig kontrol med, om bestemmelserne
overholdes korrekt, navnlig med henblik på at forebygge eller fjerne risici for mennesker og dyr el-
ler nedbringe dem til et acceptabelt niveau og at yde garanti for fair praksis i forbindelse med han-
del med foderstoffer og fødevarer og beskyttelse af forbrugernes interesser, herunder foderstof- og
fødevaremærkning og anden form for forbrugeroplysning. Forordningen indfører offentlig kontrol
på alle stadier, understreger ansvaret hos og uddannelsen af det personale, der har kompetence til at
foretage offentlig kontrol, fastsætter samme procedurer for kontrol af fødevarer og foderstoffer fra
tredjelande og fastsætter finansieringen af den offentlige kontrol ved minimumssatser for gebyrer
eller afgifter opkrævet af medlemsstaterne.
Krav til foderstofhygiejne* -
Offentlig forhandling
Rådet nåede til politisk enighed om Europa-Parlamentets og Rådets forordning om krav til foder-
stofhygiejne (7522/04,
8323/2/04 ADD 1).
Landbrugsbedrifternes struktur som følge af udvidelsen -
Offentlig forhandling
Rådet nåede til politisk enighed om Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Rå-
dets forordning (EØF) nr. 571/88 om tilrettelæggelse af en række fællesskabsundersøgelser af land-
brugsbedrifternes struktur som følge af udvidelsen (8307/04,
8517/04).
Denne enighed omfatter Eu-
ropa-Parlamentets ændringer. Forordningen fastsætter de maksimale fællesskabsbidrag til afholdte
udgifter til 2005- og 2007-undersøgelserne for de ti tiltrædende lande og fastsætter også finansie-
ringsrammen for disse lande til 43,7 mio. EUR for perioden 2004-2006.
8350/04 (Presse 180)
III
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453383_0013.png
26.IV.2004
FISKERI
Fiskeriaftale mellem EØF og Guinea-Bissau
Rådet vedtog en forordning om indgåelse af en aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og
Republikken Guinea-Bissau om fiskeri ud for Guinea-Bissaus kyst, for perioden 16. juni 2001 -
15. juni 2006 (5 år), og om fastsættelse af de nærmere regler for tildeling af støtte til Guinea-Bissau
på fiskeriområdet
(6912/04 + 13625/03).
Forordningen fastsætter fiskerimuligheder for fem medlemsstater (Italien, Frankrig, Grækenland,
Portugal og Spanien) med hensyn til rejer (4 400 BRT), fisk (4 400 BRT), notfartøjer til tunfiskeri
(40 fartøjer), langlinefartøjer med flydeline og stangfiskerfartøjer til tunfiskeri (30 fartøjer).
Den finansielle godtgørelse fastsættes til 7 260 000 EUR om året.
Fiskerikonvention
Rådet vedtog en afgørelse om EF’s tiltrædelse af konventionen om bevarelse og forvaltning af
stærkt vandrende fiskebestande i det vestlige og centrale Stillehav
(5209/04, 6131/04).
Formålet med konventionen er gennem effektiv forvaltning at sikre, at stærkt vandrende fiskebe-
stande i det vestlige og centrale Stillehav bevares og udnyttes bæredygtigt på lang sigt i overens-
stemmelse med FN’s havretskonvention af 1982 (UNCLOS) og FN-aftalen af 1995 om fiskebestan-
de (UNFSA). I WCPFC’s kompetenceområde lever 60% af verdens tunressourcer.
Denne afgørelse vil gøre det muligt for Fællesskabet at deltage i møder i Fiskerikommissionen for
det Vestlige og Centrale Stillehav (WCPFC).
Fiskeriaftale mellem EØF og Republikken Guinea
Rådet vedtog en forordning om indgåelse af en femårig protokol (2004-2008) om fastsættelse af
fiskerimulighederne for Spanien, Portugal, Grækenland, Frankrig og Italien med hensyn til fiskeri
efter fisk og blæksprutter, rejefiskeri, notfartøjer til tunfiskeri, stangfiskerfartøjer til tunfiskeri og
langlinefartøjer med flydeline
(15999/03, 6845/04).
Den finansielle modydelse er på 3 400 000 EUR, heraf 2 000 000 EUR i finansiel godtgørelse og
1 400 000 EUR til foranstaltninger til at nå målene for bæredygtig forvaltning af de guineanske fi-
skeressourcer. Disse beløb kan i 2005 forhøjes til maksimalt 3 825 000 EUR og i 2006 til maksimalt
4 250 000 EUR i forhold til ovennævnte forhøjelser af fiskerimulighederne.
8350/04 (Presse 180)
IV
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453383_0014.png
26.IV.2004
Vandrende fiskearter og fiskebestande
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 973/2001 om tekniske bevarelses-
foranstaltninger for visse bestande af stærkt vandrende fiskearter og en forordning om ændring af
forordning (EF) nr. 1936/2001 om visse kontrolforanstaltninger for fiskeri efter visse bestande af
stærkt vandrende fiskearter (7663/04,
7666/04).
Fiskeressourcerne i Middelhavet: Maltas tiltrædelse*
Rådet vedtog en forordning om forvaltningsforanstaltninger til bæredygtig udnyttelse af fiskeres-
sourcerne i Middelhavet med henblik på Maltas tiltrædelse af Den Europæiske Union
(13406/03,
8163/04 ADD 1 + 8162/04).
Med forordningen indføres der bevarelsesforanstaltninger i 25-sømile-
forvaltningszonen omkring Malta i overensstemmelse med retningslinjerne i traktaten om tiltrædel-
se af Den Europæiske Union fra 2003. Undtagelserne vedrører fartøjers maksimumsstørrelse og
trawleres fiskerikapacitet. Andre bestemmelser forbyder fiskeri efter guldmakrel i forvaltningszo-
nen.
Fangster af hvaler*
Rådet vedtog formelt forordningen om foranstaltninger vedrørende utilsigtede fangster af hvaler
ved fiskeri efter at være nået frem til et politisk kompromis med kvalificeret flertal (jf. 7125/04 med
hensyn til de nærmere enkeltheder i kompromiset), idet den italienske og den spanske delegation
anførte, at de har til hensigt at stemme imod
(7878/04 ADD 1 - ADD 4, 8621/04, 7825/04).
ENERGI
Gasforsyningssikkerhed*
Rådet vedtog et direktiv, som fastsætter foranstaltninger, der skal sikre gasforsyningssikkerheden på
et passende niveau, og bidrager til et velfungerende indre gasmarked
(6120/04 + 8669/1/04).
Direktivet opstiller de fælles rammer for, hvordan medlemsstaterne fastlægger en generel gennem-
sigtig forsyningssikkerhedspolitik, som udelukker forskelsbehandling og er i overensstemmelse
med et konkurrencepræget indre gasmarkeds krav, klarlægge de forskellige markedsaktørers gene-
relle opgaver og ansvar og indføre særlige procedurer, hvorefter gasforsyningen kan sikres uden
forskelsbehandling.
Direktivet træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i Den Europæiske Unions Tidende.
Medlemsstaterne sætter de nødvendige love og administrative bestemmelser i kraft for at efter-
komme direktivet to år efter dets ikrafttræden.
8350/04 (Presse 180)
V
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453383_0015.png
26.IV.2004
DET INDRE MARKED
Det Europæiske Fællesskab - De Forenede Nationers Økonomiske Kommission for Europa
(FN/ECE)
Rådet vedtog EF's holdning til udkastet til FN/ECE-regulativ om ensartede forskrifter for typegod-
kendelse af forbrændingsmotorer til montering i landbrugs- og skovbrugstraktorer og mobile ikke-
vejgående maskiner, for så vidt angår måling af nettoeffekt, nettodrejningsmoment og specifikt
brændstofforbrug
(5924/04).
Formålet med udkastet til regulativ er at fjerne de tekniske hindringer for samhandelen med motor-
køretøjer mellem de kontraherende parter for så vidt angår disse komponenter, samtidig med at der
opnås en høj grad af sikkerhed og miljøbeskyttelse. Fællesskabet, repræsenteret ved Kommissionen,
stemmer for udkastet til regulativ ved afstemningen på administrationsudvalgets møde i forbindelse
med et kommende møde i verdensforummet for harmonisering af regulativer for motorkøretøjer un-
der FN/ECE.
Rådet vedtog desuden EF's holdning til udkastet til FN/ECE-regulativ om ensartede forskrifter for
godkendelsen af kurvelygter til motorkøretøjer
(5925/04).
Formålet med udkastet til regulativ er at fastlægge harmoniserede tekniske bestemmelser og dermed
undgå, at der opstår tekniske hindringer for samhandelen med motorkøretøjer mellem de kontrahe-
rende parter for så vidt angår disse komponenter, samtidig med at der opnås en høj grad af sikker-
hed og miljøbeskyttelse. Fællesskabet, repræsenteret ved Kommissionen, stemmer for udkastet til
regulativ ved afstemningen på administrationsudvalgets møde i forbindelse med et kommende mø-
de i verdensforummet for harmonisering af regulativer for motorkøretøjer under FN/ECE.
Ansvarsforsikring for motorkøretøjer -
Offentlig forhandling
Rådet vedtog den fælles holdning til udkastet til direktiv om ansvarsforsikring for motorkøretøjer
(16182/03).
Formålet med forslaget er at ajourføre de eksisterende bestemmelser om forsikring af
motorkøretøjer.
Den fælles holdning, som Rådet har vedtaget, er i fuld overensstemmelse med hovedformålet med
Kommissionens forslag. Selv om visse bestemmelser tager større hensyn til nationale valgmulighe-
der, vil direktivet nå målet med at forenkle de administrative bestemmelser på et mere effektivt in-
dre marked for motorkøretøjsforsikring og samtidig tage fuldt hensyn til ønsket om en bedre beskyt-
telse af forbrugere og potentielle skadelidte.
Rådet har desuden kunnet acceptere nogle af Europa-Parlamentets mest centrale ændringer, i det
mindste delvis eller med hensyn til substansen, for således at imødekomme Europa-Parlamentets
betænkeligheder og følge god lovgivningspraksis på en række vigtige punkter.
8350/04 (Presse 180)
VI
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453383_0016.png
26.IV.2004
Intellektuelle ejendomsrettigheder* -
Offentlig forhandling
Rådet vedtog ved at godkende Europa-Parlamentets førstebehandlingsændringer det foreslåede di-
rektiv, som ændret, idet Østrig og Italien undlod at stemme, om foranstaltninger og procedurer til
sikring af håndhævelsen af intellektuelle ejendomsrettigheder
(PE-CONS 3636/04).
Dette direktiv, hvis formål er indbyrdes at tilnærme lovgivningerne med henblik på at sikre et højt,
ækvivalent og ensartet beskyttelsesniveau i det indre marked, træder i kraft på tyvendedagen efter
offentliggørelsen i Den Europæiske Unions Tidende. Medlemsstaterne sætter de nødvendige love
og administrative bestemmelser i kraft for at efterkomme direktivet senest fireogtyve måneder efter
vedtagelsen af dette.
TRANSPORT
Anden jernbanepakke -
Offentlig forhandling
Rådet vedtog den såkaldte "anden jernbanepakke", der består af
·
direktivet om jernbanesikkerhed i EU og om ændring af Rådets direktiv 95/18/EF om udste-
delse af licenser til jernbanevirksomheder og direktiv 2001/14/EF om tildeling af jernbanein-
frastrukturkapacitet og opkrævning af afgifter for brug af jernbaneinfrastruktur samt sikker-
hedscertificering, idet den belgiske og den luxembourgske delegation stemte imod (PE-CONS
3638/04),
direktivet om ændring af Rådets direktiv 96/48/EF og direktiv 2001/16/EF om interoperabili-
tet i det transeuropæiske jernbanesystem, idet den belgiske og den luxembourgske delegation
stemte imod
(PE-CONS 3639/04),
forordningen om oprettelse af et europæisk jernbaneagentur, idet den belgiske og den luxem-
bourgske delegation stemte imod
(PE-CONS 3640/04),
direktivet om ændring af Rådets direktiv 91/440/EØF om udvikling af Fællesskabets jernba-
ner, idet den belgiske og den luxembourgske delegation stemte imod og den franske delegati-
on undlod at stemme
(PE-CONS 3641/04).
·
·
·
Lovpakken blev vedtaget i overensstemmelse med det fælles udkast, som forligsudvalget nåede
frem til på mødet den 23. marts 2004. Den sigter mod at modernisere den europæiske jernbanesek-
tor og yderligere fuldføre det indre marked for både tjenesteudbydere og producenter. Da den gør
denne transportform mere konkurrencedygtig, vil den bidrage til genopretningen af ligevægten mel-
lem transportformerne - navnlig på godstransportområdet - med deraf følgende positive virkninger
for både færdselstætheden og forureningen. Med henblik på at udføre de meget tekniske og kom-
plekse opgaver i forbindelse med udarbejdelsen af de nødvendige redskaber vil en europæisk pulje
af ekspertise i form af et europæisk jernbaneagentur have en rent rådgivende funktion.
8350/04 (Presse 180)
VII
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453383_0017.png
26.IV.2004
FORSKNING
Euratom/udvidelsen
For at tage hensyn til udvidelsen af Den Europæiske Union vedtog Rådet afgørelsen om ændring af
afgørelse nr. 2002/668/Euratom med henblik på forhøjelse af referencebeløbet til gennemførelse af
det sjette rammeprogram i perioden 2002-2006 til 1 352 mio. EUR
(7443/04).
HANDELSPOLITIK
Antidumping - Ukraine - Tovværk og kabler af stål fra Moldova
Rådet vedtog den 22. april ved skriftlig procedure en forordning om udvidelse af den antidumping-
told, der indførtes ved forordning (EF) nr. 1796/1999 på importen af tovværk og kabler af stål fra
Ukraine til også at omfatte importen af tovværk og kabler af stål fra Moldova
(7976/04).
KULTUR
Fællesskabsprogrammer til støtte for europæiske audiovisuelle produktioner og den europæi-
ske audiovisuelle industri -
Offentlig forhandling
Rådet vedtog Europa-Parlamentets og Rådets to afgørelser, som ændret af Europa-Parlamentet un-
der førstebehandlingen, om at videreføre de eksisterende handlingsprogrammer Media-uddannelse
og Media Plus uændret i 2006 (PE-CONS
3642/04 + PE-CONS 3643/04).
Formålet med Media Plus-programmet er at fremme udvikling, distribution og markedsføring af
europæiske audiovisuelle produktioner. Media-uddannelsesprogrammet er for branchefolk inden for
den europæiske audiovisuelle industri.
Det er planen at indlede nye Media Plus- og Media-uddannelsesprogrammer i 2007.
MILJØ
Affald af elektrisk og elektronisk udstyr - midlertidige undtagelser for de tiltrædende lande
Rådet vedtog en beslutning om at tillade Cypern, Malta og Polen at forlænge fristerne i direktiv
2002/96/EF om affald af elektrisk og elektronisk udstyr
(8000/04).
De tiltrædende lande får en ekstra periode på 24 måneder til at sikre, at der nås et niveau for særskilt
indsamling af affald af elektrisk og elektronisk udstyr og mindstemål for nyttiggørelse af affald og
genvinding.
8350/04 (Presse 180)
VIII
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453383_0018.png
26.IV.2004
Eliminering af persistente organiske miljøgifte* -
Offentlig forhandling
Rådet vedtog Europa-Parlamentets og Rådets forordning, som ændret af Europa-Parlamentet under
førstebehandlingen, om eliminering af persistente organiske miljøgifte i miljøet
(PE-CONS 3627/04
+ 8291/1/04 ADD 1).
Forordningen fastsætter den retlige ramme for gennemførelsen af Stockholm-konventionen og pro-
tokollen til 1979-konventionen om grænseoverskridende luftforurening over store afstande angåen-
de persistente organiske miljøgifte.
Den har til formål at beskytte menneskers sundhed og miljøet mod kemiske stoffer, som transporte-
res hen over landegrænserne fjernt fra kilderne, er persistente i miljøet og bioakkumuleres i føde-
kæden. Der fastsættes under hensyntagen til forsigtighedsprincippet bestemmelser om at standse
fremstilling, markedsføring og anvendelse af forsætligt fremstillede persistente organiske miljøgifte
og minimere udslip af sådanne stoffer.
SOCIALPOLITIK
Koordinering af de sociale sikringsordninger* -
Offentlig forhandling
Rådet godkendte de ændringer, som Europa-Parlamentet havde foreslået under andenbehandlingen,
i forordningen om koordinering af de sociale sikringsordninger. Europa-Parlamentets og Rådets
forordning anses derfor for vedtaget
(15577/6/03 + ADD 1 + 8478/04 + 8548/04 ADD 1).
Formålet med forordningen er at lette den frie bevægelighed for personer inden for Fællesskabet,
idet hindringerne som følge af sameksistensen af forskellige nationale sociale sikringsordninger
fjernes. Europæiske borgere skal frit kunne flytte, hvad enten det er med henblik på studier, fritids-
aktiviteter eller af erhvervsmæssige grunde, uden at de mister deres sociale sikringsydelser, især
familie-, sygdoms-, moderskabs- og faderskab-, arbejdsulykke-, arbejdsløsheds-, invaliditets- og
alderdomsydelser.
Forordningen erstatter den nugældende ordning (forordning 1408/71) med en enklere struktur,
ajourførte begreber og en bredere kreds af berørte personer og et bredere sagligt anvendelsesområ-
de. Reformen opretholder eller forbedrer de europæiske borgeres nuværende rettigheder.
Sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen - udsættelse for kræftfremkaldende stoffer eller mu-
tagener -
Offentlig forhandling
Rådet vedtog Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om beskyttelse af arbejdstagerne mod risici
for under arbejdet at være udsat for kræftfremkaldende stoffer eller mutagener
(PE-CONS 3605/04).
Teksten er en kodificeret udgave af direktiv 90/394/EØF.
________________________
8350/04 (Presse 180)
IX
DA