Europaudvalget 2003-04
Rådsmøde 2585
Offentligt
1453370_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
9283/04 (Presse 155)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2585. samling i Rådet
Uddannelse, ungdom og kultur
den 27.-28. maj i Bruxelles
Formand
John O'Donoghue, TD,
Irlands minister for kunst, sport og turisme
Dermot Ahern, TD,
Irlands minister for kommunikation, marine ressourcer
og naturressourcer
Noel Dempsey, TD,
Irlands minister for uddannelse og videnskab
Síle de Valera,
TD,
Viceminister, Ministeriet for Uddannelse og
Videnskab, Irland
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 87 16 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
9283/04 (Presse 155)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453370_0002.png
10.VI.2004
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet udpegede Luxembourg og Sibiu (Rumænien) til
europæiske kulturhovedstæder
i 2007
samt Liverpool (UK) og Stavanger (Norge) i 2008. Det nåede endvidere til politisk enighed om et
udkast til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse, der giver de nye medlemsstater mulighed for at
deltage i begivenheden fra 2009.
Rådet nåede til politisk enighed om et udkast til rådsbeslutning om
"europass",
en samlet porteføl-
je bestående af et standardiseret europæisk CV og andre dokumenter, der viser personlige kompe-
tencer og kvalifikationer, med henblik på at fremme mobiliteten for arbejdstagere og personer under
uddannelse i Europa.
9283/04 (Presse 155)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453370_0003.png
10.VI.2004
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
KULTUR........................................................................................................................................ 6
Europæisk Kulturhovedstad ............................................................................................................ 6
Fremtidige audiovisuelle programmer og kulturprogrammer ........................................................... 9
Den europæiske politik på det audiovisuelle område - Revision af direktivet om "fjernsyn
uden grænser" ...................................................................................................................... 10
UDDANNELSE............................................................................................................................ 11
Resolution om livslang vejledning i Europa .................................................................................. 11
"Europass" - Samlet portefølje for kvalifikationer og kompetencer*.............................................. 17
Kvalitetssikring af erhvervsuddannelse - Rådets konklusioner....................................................... 18
Identifikation og validering af ikke-formel og uformel læring - Konklusioner ............................... 21
Europæisk center for udvikling af erhvervsuddannelse* ................................................................ 25
Fremtidige uddannelses- og erhvervsuddannelsesprogrammer - Rådets konklusioner .................... 26
UNGDOM .................................................................................................................................... 28
Social integration af unge - Resolution.......................................................................................... 28
Racisme og intolerance i relation til unge - Erklæring ................................................................... 33
Fremtidigt ungdomsprogram/fælles målsætninger for volontøraktiviteter/ungdomsforskning ........ 37
EVENTUELT ............................................................................................................................... 39
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
EKSTERNE FORBINDELSER
Stabiliserings- og Associeringsrådet EF-Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien................................ I
1
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
9283/04 (Presse 155)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453370_0004.png
10.VI.2004
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Bernd GENTGES
Marleen VANDERPOORTEN
Paul VAN GREMBERGEN
Den Tjekkiske Republik:
Pavel DOSTÁL
Petra BUZKOVÁ
Danmark:
Ulla TØRNÆS
Tyskland:
Thomas GOPPEL
Wolf-Michael CATENHUSEN
Peter RUHENSTROTH-BAUER
Estland:
Toivo MAIMETS
Grækenland:
Marietta GIANNAKOU
Theodoros ROUSOPOULOS
Vasso KOLlIA
Spanien:
Carmen CALVO POYATO
María Jesús SAN SEGUNDO
Amparo VALCARCE GARCÍA
Frankrig:
Renaud DONNEDIEU de VABRES
François FILLON
Irland:
John O'DONOGHUE
Dermot AHERN
John BROWNE
Noel DEMPSEY
Síle de VALERA
Minister for uddannelse og erhvervsuddannelse, kultur og
turisme (det tysksprogede fællesskab)
Flamsk minister for uddannelse og erhvervsuddannelse
Flamsk minister for indre anliggender, kultur, ungdom og
offentligt ansatte
Kulturminister
Minister for uddannelse, ungdom og sport
Undervisningsminister
Viceminister
Statssekretær
Statssekretær
Minister for uddannelse og videnskab
Minister for uddannelse og trossamfund
Minister uden portefølje
Generalsekretær for ungdomsanliggender
Kulturminister
Minister for uddannelse og videnskab
Statssekretær for social-, familie- og handicapspørgsmål
Minister for kultur og kommunikation
Minister for uddannelse, videregående uddannelse og
forskning
Minister for kunst, sport og turisme
Minister for kommunikation, marine ressourcer og natur-
ressourcer
Viceminister, Ministeriet for Kommunikation, Marine
Ressourcer og Naturressourcer
Minister for uddannelse og videnskab
Viceminister, Ministeriet for Uddannelse og Videnskab,
med særligt ansvar for voksenuddannelse, ungdoms-
spørgsmål og de uddannelsesmæssigt dårligst stillede
Minister for kulturværdier og kulturelle foranstaltninger
Statssekretær for kommunikation
Statssekretær for uddannelse, universiteter og forskning
Stedfortrædende fast repræsentant
Italien:
Giuliano URBANI
Giancarlo INNOCENZI
Maria Grazia SILIQUINI
Cypern:
Kornelios KORNELIOU
9283/04 (Presse 155)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453370_0005.png
10.VI.2004
Letland:
Helēna DEMAKOVA
Litauen:
Roma �½AKAITIENĖ
Rimantas ŠAD�½IUS
Luxembourg:
Erna HENNICOT-SCHOEPGES
Anne BRASSEUR
Ungarn:
István HILLER
Bálint MAGYAR
Attila MESTERHÁZY
Malta:
Louis GALEA
Nederlandene:
Maria van der HOEVEN
Medy van der LAAN
Clémence ROSS-van DORP
Østrig:
Franz MORAK
Karl SCHWEITZER
Polen:
Mirosław SAVICKI
Maciej KLIMCZAK
Portugal:
David JUSTINO
Slovenien:
Andreja RIHTER
Lučka LORBER
Slovakiet:
Rudolf CHMEL
Martin FRONC
Finland:
Tuula HAATAINEN
Sverige:
Marita ULVSKOG
Carl LINDBERG
Det Forenede Kongerige:
Lord McINTOSH of HARINGEY
Alan JOHNSON
Kulturminister
Kulturminister
Vicesocial- og arbejdsminister
Minister for kultur, videregående uddannelse og forskning,
minister for offentlige arbejder
Minister for uddannelse, erhvervsuddannelse og sport
Minister for den nationale kulturarv
Undervisningsminister
Politisk statssekretær, Ministeriet for Børn, Ungdom og
Sport
Minister for uddannelse, ungdom og beskæftigelse
Minister for uddannelse, kultur og videnskab
Statssekretær for uddannelse, kultur og videnskab
Statssekretær for sundhed, velfærd og sport
Statssekretær, forbundskanslerens kontor
Statssekretær, forbundskanslerens kontor
Minister for uddannelse og sport
Vicestatssekretær, Kulturministeriet
Undervisningsminister
Kulturminister
Statssekretær for videregående erhvervsuddannelse og
højere uddannelse
Kulturminister
Undervisningsminister
Undervisningsminister
Kulturminister
Statssekretær
Minister for turisme, film samt radio og tv
Viceminister for livslang læring samt videregående og
højere uddannelse
Kommissionen:
Viviane REDING
Dalia GRYBAUSKAITÉ
Medlem
Medlem
9283/04 (Presse 155)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453370_0006.png
10.VI.2004
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
KULTUR
Europæisk Kulturhovedstad
Rådet traf en række afgørelser om initiativet vedrørende Den Europæiske Kulturhovedstad:
Kulturhovedstad i 2007 og 2008
Rådet udpegede Luxembourg og Sibiu til europæiske kulturhovedstæder i 2007 og Liverpool (Det
Forenede Kongerige) og Stavanger (Norge) i 2008.
Medlemmer af juryen
Rådet noterede sig navnene på de højtstående personer, der er indstillet af den irske og den neder-
landske delegation med henblik på udpegelse af to medlemmer til den jury, der skal udpege Den
Europæiske Kulturhovedstad for næste år. Rådet vil officielt udnævne de to medlemmer i anden
halvdel af indeværende år.
De to kandidater er: Charlie Hennessy (irsk forslag) og Bert van Meggelen (nederlandsk forslag).
Opmærksomheden henledes på, at i henhold til afgørelse 1419/1999/EF
1
om en fællesskabsaktion
vedrørende "Den Europæiske Kulturhovedstad" 2005-2019 indkalder Kommissionen hvert år en
jury, som udarbejder en rapport om udpegelsen af byerne til kulturhovedstæder.
1
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse 1419/1999/EF af 25. maj 1999 (EFT L 166 af 1.7.1999, s. 1).
9283/04 (Presse 155)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453370_0007.png
10.VI.2004
Juryen består af syv uafhængige højtstående personer, som er eksperter med baggrund inden for den
kulturelle sektor, hvoraf to udpeges af Europa-Parlamentet, to af Rådet, to af Kommissionen og en
af Regionsudvalget.
I henhold til afgørelse 2000/C9/01
2
om Rådets udpegelse af to medlemmer til juryen udpeger de to
medlemsstater, der varetager formandskabet i løbet af året, hver en højtstående person, således at
Rådet med simpelt flertal kan udpege de to personer, der det følgende år skal deltage i juryen.
Udvidelse til de nye medlemsstater
Rådet nåede til politisk enighed om et udkast til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om til-
pasning af afgørelse 1419/1999/EF
3
vedrørende "Den Europæiske Kulturhovedstad" for at give
EU's ti nye medlemsstater mulighed for at deltage.
Afgørelse 1419/1999/EF indeholder en kronologisk liste, der for hvert år fra 2005 til 2019 fastlæg-
ger, hvilken medlemsstat der er berettiget til at udpege en by, der skal være europæisk kulturhoved-
stad. På grund af begivenhedens symbolske betydning og den interesse, de nye medlemsstater har
vist for at deltage, får de ifølge udkastet til afgørelse mulighed for at deltage inden 2020. Da forbe-
redelserne til begivenheden kan tage flere år, foretages der ingen ændringer af den eksisterende
rækkefølge, og de nye bestemmelser gælder først fra 2009.
2
Rådets afgørelse af 17. december 1999 (EFT C 9 af 13.1.2000, s. 1).
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse 1419/1999/EF af 25. maj 1999 (EFT L 166 af 1.7.1999, s. 1).
3
9283/04 (Presse 155)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.VI.2004
Den nugældende kronologiske rækkefølge suppleres, således at der for hvert år fra 2009 til 2019
tilføjes en af de nye medlemsstater efter et nyt system med to berettigede medlemsstater pr. år. Fra
2009 vil der kunne udpeges én by i hver af de medlemsstater, der er anført på listen.
Da Europa-Parlamentet afgav sin førstebehandlingsudtalelse den 22. april 2004, vil den godkendte
tekst efter endelig udformning på fællesskabssprogene uden yderligere drøftelse blive vedtaget i
form af en fælles holdning på en kommende samling i Rådet og derefter sendt til Europa-
Parlamentet med henblik på andenbehandling.
Den europæiske kulturhovedstad blev på initiativ af den græske minister Melina Mercouri lanceret
af Rådet i 1985 med det formål at bringe de europæiske folk nærmere til hinanden. Fællesskabets
støtte til initiativet samt udvælgelsesproceduren for årene 2005 til 2019 er fastlagt i afgørelse
1419/1999/EF.
Med henblik på yderligere oplysninger henvises til følgende dokument på Rådets websted:
9132/1/04 (2007), 9137/1/04 (2008), 15314/03 og 8708/04 (forslag til afgørelse om ændring af af-
gørelse 1419/1999/EF).
9283/04 (Presse 155)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.VI.2004
Fremtidige audiovisuelle programmer og kulturprogrammer
Kommissionen orienterede Rådet om sine planer om en ny generation af programmer for perioden
2007-2013, jf. dens meddelelse med titlen: "At give borgerskabsbegrebet reelt indhold: fremme af
europæisk kultur og mangfoldighed gennem ungdoms- og kulturprogrammer, audiovisuelle pro-
grammer og programmer for borgernes deltagelse".
Rådet drøftede endvidere forslagene til de kommende programmers målsætninger, udformning og
indhold med det sigte at bistå Kommissionen i dens fremtidige overvejelser.
Under drøftelserne bifaldt delegationerne generelt hovedsigtet med forslagene til nye programmer,
hvor der lægges vægt på forenkling og strømlining. Betydningen af klare prioriteter og udvælgel-
seskriterier samt af kvantitative og kvalitative mål blev også fremhævet, og en række delegationer
gik endvidere ind for at støtte mindre projekter navnlig i små eller nye medlemsstater.
Det blev endvidere bemærket, at drøftelser om programmernes indhold ikke må foregribe fremtidi-
ge drøftelser om de finansielle overslag.
Der erindres om, at Kommissionen senere på året agter at forelægge forslag til lovgivning, hvor
Media-Plus og Media-Uddannelse samt Kultur 2000-programmet, der udløber i 2006, afløses af et
enkelt audiovisuelt program og af et kulturprogram, der omfatter mobilitet for ansatte i kultursekto-
ren, udbredelse af kunstværker og interkulturel dialog.
Med henblik på yderligere oplysninger henvises til følgende dokument på Rådets websted: 7352/04.
9283/04 (Presse 155)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453370_0010.png
10.VI.2004
Den europæiske politik på det audiovisuelle område - Revision af direktivet om "fjernsyn uden
grænser"
Rådet drøftede på grundlag af en meddelelse fra Kommissionen og et oplæg fra formandskabet den
fremtidige europæiske politik på det audiovisuelle område og navnlig revisionen af direktivet om
"fjernsyn uden grænser"
4
.
De forskellige delegationer kom navnlig ind på følgende hovedpunkter:
anvendelsesområdet for et revideret direktiv på baggrund af den stadig mere uklare sond-
ring mellem tv-radiospredningsvirksomhed og informationssamfundstjenester
den rolle, som tv-radiospredningsvirksomhed spiller for den kulturelle og sproglige mang-
foldighed
muligheden for fortsat at have en meningsfuld lovgivning på nationalt plan
de udfordringer, som de nye reklameteknikker skaber
handicappedes adgang til tv-radiospredningstjenester og
fortsat sam- og selvregulering inden for de fremtidige lovgivningsmæssige rammer.
I den forbindelse fokuseredes der i indlæggene endvidere på forslaget om at medtage radio- og tv-
spredningsvirksomhed i udkastet til direktiv om tjenesteydelser i det indre marked samt på proble-
mer i forbindelse med grænseoverskridende spredningsvirksomhed og beskyttelse af mindreårige.
Formålet med drøftelserne var at bistå Kommissionen i dens fremtidige overvejelser på dette områ-
de.
Med henblik på yderligere oplysninger henvises til følgende dokumenter på Rådets websted:
16206/03 (Kommissionens meddelelse) og 8977/04 (formandskabets oplæg).
4
Direktiv 89/552/EØF (EFT L 298 af 17.10.1989, s. 23-30), senest ændret ved direktivet 97/36/EF (EFT L 202
af 30.7.1997, s. 60-70).
9283/04 (Presse 155)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453370_0011.png
10.VI.2004
UDDANNELSE
Resolution om livslang vejledning i Europa
Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer vedtog følgende resolution:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION OG REPRÆSENTANTERNE FOR
MEDLEMSSTATERNES REGERINGER, FORSAMLET I RÅDET,
DER TAGER FØLGENDE I BETRAGTNING:
1.
I forbindelse med livslang læring dækker vejledning over en række aktiviteter
5
, som sætter borgere
i alle aldre i stand til på et hvilket som helst tidspunkt i deres liv at gøre sig deres evner, kompeten-
cer og interesser bevidst, at træffe beslutninger vedrørende uddannelse, erhvervsuddannelse og be-
skæftigelse og at tilrettelægge deres individuelle livsforløb med hensyn til læring, arbejde og andre
omstændigheder, hvor man tilegner sig og/eller bruger disse evner og kompetencer.
Adgang til vejledning inden for uddannelses- og erhvervsuddannelsessystemet og navnlig på skoler
eller på skoleniveau bidrager væsentligt til at sikre, at den enkelte træffer sine uddannelses- og kar-
rieremæssige beslutninger på et solidt grundlag og bliver god til selv effektivt at tilrettelægge sit
lærings- og karriereforløb. Vejledning spiller desuden en afgørende rolle for uddannelses- og er-
hvervsuddannelsesinstitutionernes bestræbelser på at forbedre læringens kvalitet og adgangen til
læring.
Livslang vejledning bidrager til at opfylde Den Europæiske Unions mål om økonomisk udvikling,
et effektivt arbejdsmarked og erhvervsmæssig og geografisk mobilitet ved at øge effektiviteten af
investeringerne i uddannelse og erhvervsuddannelse, livslang læring og humankapital og arbejds-
kraftudvikling.
Effektiv vejledning spiller en vigtig rolle i bestræbelserne på at fremme social rummelighed, social
retfærdighed, ligestilling mellem kønnene og aktivt medborgerskab ved at tilskynde til og støtte, at
den enkelte deltager i uddannelse og erhvervsuddannelse og træffer realistiske og meningsfulde
karrierevalg.
I Den Europæiske Unions medlemsstater ydes der vejledning via mange forskellige strukturer,
formidlingssystemer og praksis inden for uddannelse, erhvervsuddannelse, arbejdsformidling og
arbejdsløshed såvel private som samfundsbaserede. En sådan spredning giver et rigt grundlag for
samarbejde og gensidig læring.
2.
3.
4.
5.
5
Sådanne aktiviteter omfatter bl.a. oplysning og rådgivning, konsulentarbejde, kompetencevurdering, mentor-
ordninger, advocacy samt undervisning i beslutningstagning og karriereplanlægning. Da der i medlemsstaterne
anvendes mange forskellige udtryk for tilbud om aktiviteter af denne art, bl.a. på uddannelses-, erhvervsuddan-
nelses- og karrierevejlednings-, vejlednings- og rådgivnings- samt jobvejledningsområdet osv., anvendes ud-
trykket "vejledning" i denne tekst om et hvilket som helst tilbud af denne art eller dem alle, og medlemsstater-
ne bør opfatte udtrykket som en betegnelse for det eller de pågældende tilbud i deres eget land.
9283/04 (Presse 155)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.VI.2004
6.
Vejledning kan være en stor hjælp for personer, der skifter niveau og sektor i uddannelses- eller
erhvervsuddannelsessystemerne, eller som forlader skolen for at påbegynde voksen- og arbejdsli-
vet, for unge, der efter at have forladt skolen tidligt vender tilbage til uddannelses-systemet eller
påbegynder en erhvervsuddannelse, for personer, der vender tilbage til arbejdsmarkedet efter peri-
oder med frivillig eller ufrivillig ledighed eller arbejde i hjemmet, for arbejdstagere der på grund af
beskæftigelse i sektorer under omstrukturering er tvunget til at påtage sig nyt arbejde, og for ældre
arbejdstagere og vandrende arbejdstagere.
Kvalitetspræget livslang vejledning er en nøglekomponent i strategier for uddannelse, erhvervsud-
dannelse og beskæftigelsesegnethed med henblik på indfrielse af målet om, at Europa skal blive
den mest dynamiske videnbaserede økonomi i verden senest i 2010.
7.
ERINDRER OM FØLGENDE:
1.
Der peges i
rapporten om uddannelsessystemernes konkrete fremtidige mål,
der blev godkendt af
Det Europæiske Råd i 2001 i Stockholm, på adgang til vejledningstjenester, kvalitetssikring af tje-
nester, vejledningens rolle i forbindelse med udvikling af menneskelige ressourcer og vejledning
for at fremme mobilitet med henblik på læring og beskæftigelse i Europa som prioriterede udvik-
lingsområder som led i gennemførelsen af uddannelse 2010-arbejdsprogrammet.
Kommissionens meddelelse om livslang uddannelse (november 2001) med titlen
Realiseringen af
et europæisk område for livslang læring
fremhævede vejledning som et tværgående emne for ud-
viklingen og gennemførelsen af strategierne for livslang læring på nationalt plan og som et priorite-
ret område for indsatsen på europæisk og nationalt plan.
Hvidbogen
Et nyt afsæt for europæisk ungdom
(2001) henviste til unges behov for et fleksibelt
vejlednings- og rådgivningssystem til støtte for løbende adgang til livslang og livsbred læring.
Rådets resolution om livslang læring
af 27. juni 2002 anbefalede, at medlemsstaterne og Kommis-
sionen prioriterer tilbud om og adgang til kvalitetspræget vejledning og rådgivning om mulighe-
derne for uddannelse og erhvervsuddannelse idet en sådan indsats skal være rettet mod forskellige
målgrupper.
I Kommissionens meddelelse om en
handlingsplan vedrørende kvalifikationer og mobilitet
(2002)
hedder det, at erhvervsmæssig og geografisk mobilitet i Europa og udvikling af kvalifikationer kan
forbedres gennem bedre adgang for arbejdstagere og arbejdsgivere til information, vejledning og
rådgivning.
Efter
direktiv 2002/73/EF om ændring af direktiv 76/207/EØF om gennemførelse af princippet om
ligebehandling af mænd og kvinder for så vidt angår adgang til beskæftigelse, erhvervsuddannelse,
forfremmelse samt arbejdsvilkår
skal der være adgang til alle typer af og niveauer for erhvervsvej-
ledning.
2.
3.
4.
5.
6.
9283/04 (Presse 155)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.VI.2004
7.
Rådets resolution om fremme af styrket europæisk samarbejde om erhvervsuddannelse
af 19. de-
cember 2002 erkendte, at man bør prioritere styrkelse af politikker, systemer og praksis vedrørende
information, vejledning og rådgivning i medlemsstaterne, med henblik på at støtte de europæiske
borgeres beskæftigelsesmæssige og geografiske mobilitet.
I Kommissionens meddelelse
Effektiv investering i uddannelse og erhvervsuddannelse: en absolut
nødvendighed for Europa
(2003) blev det bemærket, at investering i vejlednings- og rådgivnings-
tjenester skal betragtes som tidlige forebyggelsesstrategier, der i væsentligt omfang er i stand til i
højere grad at tilpasse uddannelse og erhvervsuddannelse til arbejdsmarkedets behov, at øge ande-
len af dem, der har færdiggjort en uddannelse på gymnasieniveau eller en videregående uddannel-
se, samt gøre det lettere at træde ind i arbejdslivet og vende tilbage til studierne.
I
de europæiske beskæftigelsesretningslinjer
(2003) anbefales det, at man prioriteter tidlig rådgiv-
ning og vejledning for at forebygge ledighed og navnlig langtidsledighed.
I
Rådets konklusioner af 25. november 2003 om udvikling af humankapitalen med henblik på social
samhørighed og konkurrenceevne
understreges betydningen af sammenhæng og komplementaritet
mellem uddannelses- og erhvervsuddannelsespolitikken og sociale og økonomiske strategier.
I
Rådets resolution af 25. november 2003 om skolen som et åbent læringsmiljø, der kan forebygge
og imødegå skolefrafald og manglende tilpasning hos de unge
erkendes det, at der er behov for at
støtte forbindelsen og synergien mellem skolen og arbejdslivet og for at fremme den sociale inte-
gration med deltagelse af familien samt ungdomsorganisationer og frivillige organer.
Sluttelig peges der i den fælles interimsrapport (2004) fra Rådet og Kommissionen om gennemfø-
relsen af Lissabon-strategien,
Uddannelse 2010: Lissabon-strategiens succes afhænger af gennem-
førelsen af hastende reformer,
på vejledning som en af de fire nøgleaktioner, der skaber lærings-
miljøer, der er åbne, attraktive og tilgængelige for alle, med henblik på at "... støtte læring i alle al-
dre og inden for forskellige rammer, sætte borgerne i stand til at få læring og arbejde til at fungere
sammen og navnlig gøre det lettere for dem at få adgang til læring og gøre fremskridt gennem for-
skellige læringsmuligheder og karriereforløb".
8.
9.
10.
11.
12.
NOTERER SIG FØLGENDE:
Overgangen til en vidensøkonomi og et vidensamfund skaber nye udfordringer for beslutningsta-
gerne inden for udvikling af menneskelige ressourcer og vejledningspolitikker, -systemer og -
praksis.
9283/04 (Presse 155)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.VI.2004
Skabelsen af et videnssamfund og behovet for livslang læring kræver, at der fokuseres kraftigt på
vejledningspolitikken på nationalt, regionalt og lokalt plan samt på sektorplan. Der skal være tilbud
til rådighed på tidspunkter og i former, som tilskynder alle borgere til fortsat at udvikle deres fær-
digheder og kompetencer hele livet igennem afhængigt af de skiftende behov på arbejdsmarkedet.
Sådanne tjenester skal betragtes som et aktivt redskab, og den enkelte bør tilskyndes til at benytte
dem.
Man bør tilstræbe et øget samarbejde om vejledning på alle niveauer i et livslangt læringsperspek-
tiv for fuldt ud at udnytte den mangfoldighed af systemer, som i øjeblikket findes i Den Europæi-
ske Unions medlemsstater, og for at overvinde fragmentering mellem forskellige former for tilbud.
De relevante aktiviteter, der allerede er i gang i Europa, navnlig arbejdet i de grupper, der har til
opgave at følge op på Lissabon-målene, vedrørende udvikling af fælles koncepter og principper for
livslang vejledning i Europa; aktiviteter, som støttes af EU-programmer for uddannelse, erhvervs-
uddannelse og beskæftigelse og Den Europæiske Socialfond (ESF), samt behovet for koordination
og komplementaritet mellem alle disse aktiviteter.
Resultaterne af revisionen af vejledningspolitikkerne i de europæiske lande, som Europa-
Kommissionen (via Det Europæiske Center for Udvikling af Erhvervsuddannelse (Cedefop) har
gennemført sammen med Det Europæiske Erhvervsuddannelsesinstitut (ETF)) og OECD i samar-
bejde med Verdensbanken, viser, at politikkerne, systemerne og praksis vedrørende vejledning i
Europa i mange lande ikke opfylder vidensøkonomiernes og vidensamfundenes behov, og opfor-
drer til, at politikkerne reformeres, og at praksis på dette området tages op til fornyet overvejelse.
Aktionsrammen livslang udvikling af kompetence og kvalifikationer,
som er aftalt mellem de euro-
pæiske arbejdsmarkedsparter som led i den europæiske sociale dialog, understreger nødvendighe-
den af, at arbejdstagerne og virksomhederne har adgang til information, vejledning og rådgivning,
så de kan følge en strategi for udvikling af de enkelte arbejdstageres kompetencer.
UNDERSTREGER FØLGENDE:
Alle europæiske borgere bør, hvor det er relevant og under hensyn til de lokale forhold, have ad-
gang til vejledning på alle stadier af livet, idet opmærksomheden især skal rettes mod enkeltperso-
ner og grupper, der er særligt udsatte.
Vejledning skal spille en forebyggende rolle ved at tilskynde til, at den enkelte fuldfører sit skole-
forløb, og bidrage til den enkeltes empowerment, med henblik på tilrettelæggelse af egen læring og
karriere, og til, at personer, der har forladt skolesystemet i en ung alder, genoptager læringsaktivite-
ter inden for relevante uddannelses- og erhvervsuddannelsesprogrammer.
9283/04 (Presse 155)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.VI.2004
Karrierevejledning har stor betydning for fremme af borgernes sociale og økonomiske integration
ved at støtte alle borgeres adgang til uddannelse, erhvervsuddannelse og beskæftigelse, forbedre
gennemførelsesprocenterne på alle niveauer i uddannelses- og erhvervsuddannelsessystemerne,
herunder videregående og højere uddannelse samt voksen- og erhvervsuddannelse, og fremme læ-
rendes og arbejdstageres beskæftigelsesmæssige og geografiske mobilitet i Europa.
Der er behov for fleksibilitet og diversitet i vejledningen, bl.a. benyttelse af innovative metoder og
teknologier, opsøgende arbejde og lignende fremgangsmåder for at øge adgangen til sådanne til-
bud, navnlig for unge og voksne, som er vanskelige at nå, og med henblik på at afhjælpe økonomi-
ske og geografiske skævheder.
Modtagerne af vejledning skal stå i centrum, både med hensyn til udformningen og evalueringen af
vejledningstilbud til både unge og voksne.
Alle relevante aktører, herunder også arbejdsmarkedets parter, skal inddrages i vejledningsproces-
sen i overensstemmelse med den nationale praksis, både i forbindelse med sikring af arbejdstager-
nes adgang til vejledningstilbud og støtte til uddannelses- og erhvervsuddannelsesudbyderne samt
vejledningstilbud, bl.a. ved at give borgerne mulighed for at få arbejdserfaring og finde praktik-
pladser, fremme iværksætterånd og iværksætterkultur og lette ansattes adgang til vejledning.
BEKRÆFTER FØLGENDE SOM OMRÅDER FOR EN PRIORITERET INDSATS
Udvikling af kvalitetspræget vejledning for alle europæiske borgere er stærkt ønskelig; denne vej-
ledning skal være til rådighed på alle stadier af livet og skal sætte borgerne i stand til at tilrettelæg-
ge deres læringsforløb og arbejdsliv og overgangene mellem disse.
Behovet for yderligere samarbejde på dette område af vejledningen gennem aktioner og politikker,
der hovedsagelig er udviklet som led i opfølgningen af Lissabon-strategien for så vidt angår uddan-
nelse og erhvervsuddannelse,
uddannelse 2010,
og under hensyn til den europæiske beskæftigel-
sesstrategi, rammestrategien for ligestilling mellem mænd og kvinder og de europæiske politikker
for social inddragelse, mobilitet og tjenesteydelser af almen interesse.
Vigtigheden af, hvor det er relevant, at sætte ny fokus på vejledningstilbud for at udvikle livslang
og livsbred læring og for borgerne samt deres evne til at tilrettelægge, eventuelt som en integreren-
de del af uddannelses- og erhvervsuddannelsesprogrammer.
Behovet for på nationalt, regionalt og lokalt plan, hvor det er relevant, at udvikle bedre kvalitetssik-
ringsordninger for vejledningstilbud samt information og produkter i forbindelse hermed (herunder
online-tjenester), navnlig set ud fra et borger/forbrugerperspektiv.
Behovet for at styrke strukturer for politik- og systemudvikling på nationalt og regionalt plan ved at
inddrage de relevante nøgleaktører (f.eks. ministerier, arbejdsmarkedets parter, arbejdsformid-
lingsmyndigheder, tjenesteudbydere, vejledere, uddannelses- og erhvervsuddannelses-institutioner,
forbrugere, forældre og unge).
9283/04 (Presse 155)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.VI.2004
Behovet for at følge op på spørgsmål vedrørende vejledningspolitik inden for rammerne af uddan-
nelse 2010-arbejdsprogrammet.
OPFORDRER KOMMISSIONEN TIL
at forbedre det internationale samarbejde med de relevante organisationer, f.eks. OECD, ILO og
UNESCO, om udvikling af politikker og konkrete aktioner vedrørende livslang vejledning
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE TIL
hvor det er relevant, at undersøge eksisterende national vejledningstilbud inden for uddannelses- og
erhvervsuddannelses- samt beskæftigelsessektoren i lyset af resultaterne af Kommissionens,
OECD's og Verdensbankens undersøgelse af vejledningspolitikker
at bestræbe sig på at sikre et effektivt samarbejde og en effektiv koordination mellem udbydere af
vejledning på nationalt, regionalt og lokalt plan for at øge adgangen og sikre sammenhæng i ydel-
serne, navnlig i forhold til svage grupper
at tilskynde skoler, institutioner for videregående og højere uddannelse, og udbydere af erhvervs-
uddannelse til at fremme anvendelse af reflekterende læring og selvstændig læring, så unge og
voksne selv effektivt kan tilrettelægge deres læring og karriereforløb
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE OG KOMMISSIONEN TIL INDEN FOR DERES RESPEKTIVE
KOMPETENCER
at videreudvikle og tilpasse de eksisterende europæiske strukturer og aktiviteter (netværk, arbejds-
grupper og programmer) i forbindelse med gennemførelsen af ovennævnte prioriteter
sammen med alle relevante aktører, bl.a. arbejdsmarkedets parter, at indkredse områder, hvor sam-
arbejde og støtte på europæisk plan kan forbedre den nationale udvikling på vejledningsområdet
at sikre størst muligt udbytte i form af indvirkningen på politikker, systemer og praksis på fælles-
skabsplan og nationalt plan af samarbejdsaktiviteter med medlemsstaterne inden for livslang vej-
ledning, der finansieres af eksisterende og fremtidige uddannelses- og erhvervs-
uddannelsesinstrumenter samt Den Europæiske Socialfond
at sikre, at kønsperspektivet indarbejdes i alle politikker og al praksis vedrørende vejledning
at tilskynde til og støtte, at udbydere af grund- og videreuddannelse for vejledere anvender den
bedste praksis på EU-plan i deres uddannelsesprogrammer
at samarbejde om at forbedre kvaliteten af de oplysninger vedrørende den bedste internationale og
nationale praksis, beslutningstagerne har adgang til
hvor det er relevant, at lade vejledningspolitikker indgå i kommende rapporter om opfølgning af
uddannelse 2010-programmet."
9283/04 (Presse 155)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453370_0017.png
10.VI.2004
"Europass" - Samlet portefølje for kvalifikationer og kompetencer*
Rådet nåede til politisk enighed om et udkast til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om "eu-
ropass", en samlet dokumentportefølje, der viser kvalifikationerne og kompetencerne hos de borge-
re, der søger job eller adgang til livslang læring i Europa.
Det er meningen med udkastet til beslutning, at der skal oprettes en samlet individuel, samordnet
portefølje, der forbedrer gennemsigtigheden og den gensidige anerkendelse af eksamensbeviser og
kvalifikationer og bidrager til øget mobilitet på det europæiske arbejdsmarked.
Europass skal indeholde et sæt dokumenter med et fælles mærkenavn og logo, der skal knyttes
sammen med det europæiske cv. Beslutningen omhandler europass-mobilitetsbevis (for læringsfor-
løb i andre lande), europass-tillæg til eksamensbeviser ( for videregående uddannelse), europass-
sprogportefølje (for sproglige kompetencer) og europass-tillæg til erhvervsuddannelsesbeviser (for
erhvervsuddannelse). Porteføljen kan også indeholde andre dokumenter, der har sammenhæng med
dens formål. Borgerne kan frit anvende enten enkeltdokumenter eller hele porteføljen.
Den nye portefølje skal afløse eksisterende dokumenter som f.eks. det europæiske cv
6
, europass-
uddannelsesdokumentet
7
, Europarådets "Certificate Supplement" (tillæg til erhvervsuddannelsesbe-
vis) og "European Language Portfolio" (sprogpas).
Udkastet til beslutning tager hensyn til udtalelsen fra Europa-Parlamentets førstebehandling fra
21. april 2004. Efter endelig udformning på fællesskabssprogene vil teksten uden yderligere drøftel-
se blive vedtaget i form af en fælles holdning på en kommende samling i Rådet og derefter sendt til
Europa-Parlamentet med henblik på andenbehandling.
Med henblik på yderligere oplysninger henvises til følgende dokumenter på Rådets websted:
5032/04 (Kommissionens forslag) og 8709/04 (Europa-Parlamentets ændringer).
6
Kommissionens henstilling 2002/236/EF af 11. marts 2002 (EFT L 79 af 22.3.2002, s.66).
Rådets beslutning 1999/51/EF af 21. december 1998 (EFT L 17 af 22.1.1999, s. 45).
7
9283/04 (Presse 155)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.VI.2004
Kvalitetssikring af erhvervsuddannelse - Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
DER ER SIG BEVIDST,
at det er Den Europæiske Unions opgave at bidrage til udvikling af kvalitetsuddannelse
under fuld hensyntagen til medlemsstaternes beføjelser og i samarbejde med medlemssta-
terne at skabe en videnbaseret, konkurrencedygtig økonomi
at erhvervsuddannelse er en afgørende komponent i den strategi, der blev fastsat på Det
Europæiske Råd i Lissabon i marts 2000, og som går ud på, at Europa inden 2010 skal bli-
ve den mest konkurrencedygtige og dynamiske videnbaserede økonomi i verden, en øko-
nomi, der kan skabe en holdbar økonomisk vækst og større social samhørighed
at meddelelsen fra Kommissionen om "Realiseringen af et europæisk område for livslang
læring" (november 2001) og Rådets (uddannelse) resolution om livslang læring (juni 2002)
understreger, at kvalitet er et princip i livslang læring
at Det Europæiske Råd i Barcelona i marts 2002 vedtog, at de konkrete mål for uddannel-
ses- og erhvervsuddannelsessystemerne skal være kvalitet, adgang og åbning over for re-
sten af verden. Barcelona fastsatte desuden det mål, at Europas uddannelses- og erhvervs-
uddannelsessystemer skal være en kvalitetsreference på verdensplan inden 2010. Konklu-
sionerne fra Barcelona lagde også op til yderligere europæisk samarbejde om erhvervsud-
dannelse
at den europæiske beskæftigelsesstrategi opfordrer medlemsstaterne til at gennemføre stra-
tegier for livslang læring, idet den understreger behovet for at forbedre uddannelses- og er-
hvervsuddannelsessystemernes kvalitet og effektivitet, og til at forbedre den offentlige og
private investering i menneskelige ressourcer. De mål, der er opstillet for uddannelses- og
erhvervsuddannelsespolitikken, bør i stigende grad supplere de mål, der er opstillet for den
økonomiske politik og arbejdsmarkedspolitikken, for at kombinere social samhørighed og
konkurrenceevne
at København-erklæringen (november 2002), der inddrager arbejdsmarkedets parter, EØS-
EFTA-landene og kandidatlandene, og Rådets resolution (december 2002) om styrket sam-
arbejde om erhvervsuddannelse, prioriterer
"fremme af samarbejde om at sikre kvaliteten med særlig opmærksomhed på udveksling af
modeller og metoder samt fremme af fælles kriterier og principper for kvalitet i erhvervs-
uddannelserne"
at såvel København-erklæringen som Rådets resolution om fremme af styrket europæisk
samarbejde om erhvervsuddannelse identificerer visse konkrete resultater, der skal opnås
med hensyn til kvalitetssikring, gennemsigtighed og anerkendelse for at forbedre erhvervs-
uddannelsens samlede kvalitet og tiltrækningskraft og fremme mobiliteten. Resolutionen
opfordrer medlemsstaterne og Kommissionen til at tage de nødvendige skridt til at gen-
nemføre disse prioriteter, idet de bygger videre på og tilpasser de relevante strukturer og
instrumenter
9283/04 (Presse 155)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.VI.2004
at der, som opfølgning af resolutionen og som et resultat af det efterfølgende samarbejde mellem
Kommissionen, medlemsstaterne, arbejdsmarkedets parter, EØS-EFTA-landene og kandidatlande-
ne om kvalitetssikring er blevet udformet en fælles ramme for kvalitetssikring. Den blev udviklet
ved at gøre status over de foreliggende erfaringer i de deltagende lande. En sådan ramme bør give
medlemsstaterne et grundlag, de kan bygge videre på og støtte sig til i forbindelse med udviklingen
og forbedringen af deres nuværende nationale og regionale systemer og tiltag vedrørende kvalitets-
sikring. Den bør desuden tage sigte på at hjælpe medlemsstaterne med at overvåge og evaluere de-
res egne systemer og praksis
at den fælles interimsrapport betragter definitionen af en fælles ramme for kvalitetssikring i forbin-
delse med gennemførelsen af København-erklæringen som et prioriteret spørgsmål
at en sådan ramme skal omfatte følgende integrerede elementer:
en passende model, der skal lette planlægning, evaluering og revision af systemerne
på de relevante niveauer i medlemsstaterne
en passende metode til revision af systemer, f.eks. selvevaluering, der skal sætte medlems-
staterne i stand til på det relevante niveau at udøve selvkritik og stræbe efter fortsatte forbed-
ringer
overvågning, når det er relevant, på nationalt eller regionalt plan, eventuelt kombineret med
frivillige peer review-ordninger
måleinstrumenter, der udvikles nationalt eller regionalt for at lette medlemsstaternes over-
vågning og evaluering af deres egne systemer
UNDERSTREGER,
at en fælles ramme for kvalitetssikring kan bidrage til at øge gennemsigtigheden i og sammenhæn-
gen mellem medlemsstaternes politiske initiativer, idet deres ansvar for udviklingen af deres egne
systemer fuldt ud respekteres
at de mål, der er opstillet for erhvervsuddannelsespolitikken, bør fokusere på forbedring og evalue-
ring af "resultaterne" af erhvervsuddannelsen for så vidt angår øget beskæftigelsesegnethed, en for-
bedring af balancen mellem udbud og efterspørgsel og bedre adgang til livslang læring, især for
dårligt stillede
at medlemsstaterne har behov for at analysere deres erhvervsuddannelsessystemers effektivitet og
tiltrækningskraft og for at styrke forbindelserne mellem deres uddannelses- og erhvervsuddannel-
sessystemer og arbejdslivet
at en fælles ramme for kvalitetssikring udgør en passende fælles europæisk ramme og systematisk
tilgang til kvalitetssikring med henblik på at opfylde ovennævnte mål og behov. Den kan hjælpe de
politiske beslutningstagere og aktører med at få bedre indsigt i, hvordan de eksisterende modeller
fungerer, for at udveksle bedste praksis og forbedre kvalitetsordningerne på grundlag af fælles for-
ståelse
at rammens potentiale for politisk beslutningstagning vedrørende kvalitetssikring af erhvervsud-
dannelse kan være særlig relevant i lande, hvor der ikke er udviklet egentlige kvalitetssystemer
9283/04 (Presse 155)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.VI.2004
OPFORDRER
medlemsstaterne og Kommissionen til inden for deres respektive beføjelser
at fremme en fælles ramme for kvalitetssikring på et frivilligt grundlag, idet de gør bedst
mulig brug af eksisterende og fremtidige nationale og EU-instrumenter
sammen med de relevante interesserede parter at udvikle praktiske initiativer med henblik
på at vurdere fordelene ved at forbedre de national eller regionale systemer
koordinere aktiviteterne på nationalt og regionalt plan mellem de vigtigste aktører med
ansvar for erhvervsuddannelse, for at fremme overensstemmelsen med København-
erklæringen og den fælles interimsrapport
at fremme oprettelsen af kooperative og frivillige netværk på forsøgsbasis. Dette vil åbne
mulighed for tværnational udveksling af bedste praksis baseret på nuværende og fremtidige
generationer af uddannelses- og erhvervsuddannelsesprogrammer
om nødvendigt at udforske anvendelsen af fælles måleinstrumenter for at hjælpe medlems-
staterne med at overvåge og evaluere deres egne systemer."
9283/04 (Presse 155)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453370_0021.png
10.VI.2004
Identifikation og validering af ikke-formel og uformel læring -
Konklusioner
Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET OG REPRÆSENTANTERNE FOR MEDLEMSSTATERNES REGERINGER,
FORSAMLET I RÅDET,
som er sig bevidst,
at i forbindelse med princippet om livslang læring tager identifikation og validering af ikke-formel
og uformel læring sigte på at synliggøre og valorisere en persons samlede viden og kompetencer,
uanset hvor eller hvordan disse er blevet erhvervet. Identifikation og validering af ikke-formel og
uformel læring finder sted inden for og uden for formel uddannelse og erhvervsuddannelse, på ar-
bejdspladsen og i det civile samfund;
at identifikation og validering er nøgleinstrumenter med hensyn til at muliggøre overførsel og god-
kendelse af alle læringsresultater på tværs af forskellige miljøer. Ved identifikation bliver den en-
keltes læringsresultater registreret og synliggjort. Dette fører ikke til et formelt certifikat eller eksa-
mensbevis, men kan danne grundlag for en sådan formel anerkendelse. Validering er baseret på en
vurdering af den enkeltes læringsresultater og kan føre til et certifikat eller eksamensbevis
8
;
at Det Europæiske Råd i Lissabon i marts 2000 erkendte, at uddannelse, erhvervsuddannelse og
beskæftigelsesegnethed er en integrerende del af den økonomiske politik og den social- og arbejds-
markedspolitik, der er nødvendig for at nå det strategiske mål om, at Europa skal blive den mest
dynamiske videnbaserede økonomi i verden senest i 2010;
at der til opfølgning af rapporten om uddannelsessystemernes fremtidige konkrete mål i Europa
(marts 2001) i det detaljerede arbejdsprogram, som Rådet vedtog den 14. juni 2002, opfordres til at
udvikle metoder til officiel validering af kompetence erhvervet gennem ikke-formel læring;
at Kommissionens hvidbog "Et
nyt afsæt for europæisk ungdom"
(21. november 2001), som opstil-
ler en ny ramme for det europæiske samarbejde på ungdomsområdet, understregede betydningen af
ikke-formel uddannelse og læring;
at Rådets resolution om livslang læring (27. juni 2002) opfordrer medlemsstaterne til at fremme
samarbejde og effektive foranstaltninger til validering af læringsresultater;
at de europæiske arbejdsmarkedsparter i "Aktionsrammen
for livslang udvikling af kompetence og
kvalifikationer"
(14. marts 2002) understreger, at anerkendelse og validering af kompetencer og
kvalifikationer både er et fælles mål og en hovedprioritet i indsatsen på europæisk plan;
8
Udtrykket validering er anvendt i en meget specifik betydning i denne tekst, men anvendes forskelligt i de
enkelte medlemsstater. Nogle medlemsstater anvender udtrykket i en bred betydning, hvor det omfatter såvel
identifikation som vurdering og anerkendelse af ikke-formel og uformel læring.
9283/04 (Presse 155)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.VI.2004
at København-erklæringen (30. november 2002) og Rådets resolution (den 19. december 2002) om
fremme af styrket europæisk samarbejde om erhvervsuddannelse anerkender, at det bør prioriteres
højt, at der udvikles et sæt af fælles principper for validering af ikke-formel og uformel læring med
henblik på at sikre bedre overensstemmelse mellem modeller i forskellige lande og på forskellige
niveauer;
at Rådets og Kommissionens fælles midtvejsrapport (26. februar 2004)
"Uddannelse og erhvervs-
uddannelse 2010"
til forårsmødet i Det Europæiske Råd fastsætter, at udviklingen af fælles europæ-
iske referencer og principper kan være en god støtte for nationale politikker. Selv om sådanne fælles
principper ikke forpligter medlemsstaterne, medvirker de til at udvikle den gensidige tillid mellem
nøgleaktørerne og bidrager således til at fremme reformer. I den fælles midtvejsrapport opfordres
der specifikt til, at der udvikles fælles europæiske principper for validering af ikke-formel og ufor-
mel læring;
anerkender,
at medlemsstaterne, Kommissionen, EØS-EFTA-landene og tiltrædelseslandene samt arbejdsmar-
kedsparterne på europæisk plan i forbindelse med opfølgningen af København-erklæringen, Rådets
resolution og arbejdsprogrammet om fremtidige mål har gjort fremskridt med hensyn til udviklin-
gen af fælles europæiske principper for validering af ikke-formel og uformel læring;
at identifikation og validering af ikke-formel og uformel læring er til fordel for den enkelte lærende.
Det fremmer social integration, beskæftigelsesegnethed og udviklingen og anvendelsen af menne-
skelige ressourcer i civil, social og økonomisk sammenhæng. Det tilgodeser også specifikke behov
hos de enkeltpersoner, som søger at blive integreret eller genintegreret på uddannelsesområdet, på
arbejdsmarkedet og i samfundet;
at der findes mange og stadig kommer nye metoder og praksisser med hensyn til identifikation og
validering på europæisk, nationalt, regionalt og lokalt plan;
at der også er mange forskellige interessenter involveret. Det drejer sig bl.a. om udbydere og kom-
petente myndigheder inden for formel uddannelse og erhvervsuddannelse, arbejdsmarkedsparter på
arbejdspladsen og ikke-statslige organisationer i det civile samfund. Hvor identifikation er et anlig-
gende for alle interessenter og for den enkelte, er validering i et vist antal medlemsstater kun et an-
liggende for de kompetente myndigheder i henhold til den nationale lovgivning;
understreger,
at der er behov for fælles europæiske principper, der kan tilskynde til og være retningsgivende for
udviklingen af pålidelige metoder og ordninger af høj kvalitet til identifikation og validering af
ikke-formel og uformel læring;
9283/04 (Presse 155)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.VI.2004
at fælles europæiske principper er nødvendige for at sikre sammenligneligheden og en bred accept
af forskellige metoder og ordninger i medlemsstaterne. De gør det også muligt at overføre og god-
kende alle læringsresultater på tværs af forskellige miljøer. De tilgodeser navnlig den enkeltes be-
hov og rettigheder;
at nedenstående fælles europæiske principper henvender sig til medlemsstaterne, Kommissionen og
interessenter, der beskæftiger sig med identifikation og validering af ikke-formel og uformel læring.
De skal anvendes på et frivilligt grundlag. De overholder fuldt ud medlemsstaternes og interessen-
ternes rettigheder, ansvarsområder og kompetencer. De skal virke som inspirationskilde for udvik-
lingen af ordninger og metoder til identifikation og validering uden at foreskrive én bestemt metode
eller ordning;
at de fælles europæiske principper afspejler samarbejdet på europæisk plan med hensyn til opfølg-
ningen af København-erklæringen, Rådets resolution af 19. december 2002, arbejdsprogrammet om
de fremtidige mål og navnlig den fælles midtvejsrapport "Uddannelse
og erhvervsuddannelse 2010"
fra februar 2004. Principperne er grupperet under følgende hovedoverskrifter:
Individuelle rettigheder
Identifikation og validering af ikke-formel og uformel læring bør principielt være frivillig
for den enkelte. Alle bør sikres lige adgang dertil og lige og retfærdig behandling. Den en-
keltes privatliv og rettigheder skal respekteres.
Interessenters forpligtelser
Interessenter bør i overensstemmelse med deres rettigheder, ansvarsområder og kompeten-
cer udvikle ordninger og metoder til identifikation og validering af ikke-formel og uformel
læring. Disse bør omfatte relevante kvalitetssikringsordninger. Interessenterne bør stille
vejledning, rådgivning og oplysninger om disse ordninger og metoder til rådighed for en-
keltpersoner.
Tillid
Processerne, procedurerne og kriterierne vedrørende identifikation og validering af ikke-
formel og uformel læring skal være retfærdige og gennemsigtige og skal være baseret på
kvalitetssikringsordninger.
Troværdighed og legitimitet
Ordninger og metoder til identifikation og validering af ikke-formel og uformel læring bør
respektere legitime interesser og sikre en afbalanceret deltagelse af alle relevante interes-
senter.
Vurderingsprocessen bør være uvildig, og der bør udvikles mekanismer, der forebygger eventuelle
interessekonflikter. Det bør ligeledes sikres, at de, der foretager vurderingen, har den nødvendige
faglige kompetence.
9283/04 (Presse 155)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.VI.2004
OPFORDRER I FORBINDELSE MED IDENTIFIKATION OG VALIDERING AF IKKE-
FORMEL OG UFORMEL LÆRING MEDLEMSSTATERNE OG KOMMISSIONEN TIL INDEN
FOR DERES RESPEKTIVE KOMPETENCEOMRÅDER
at udbrede og fremme anvendelsen af de fælles europæiske principper;
at tilskynde de europæiske arbejdsmarkedsparter til i forbindelse med den sociale dialog at anvende
og tilpasse de fælles europæiske principper, så de tilgodeser arbejdspladsens specifikke behov;
at tilskynde ikke-statslige organisationer, der beskæftiger sig med at tilvejebringe muligheder for
livslang læring, til at anvende og om fornødent tilpasse de fælles europæiske principper;
at støtte udveksling af erfaring og gensidig læring, herunder udvikling af en europæisk fortegnelse
over identifikation og validering af ikke-formel og uformel læring;
at styrke samarbejdet med internationale organisationer med henblik på at opnå synergivirkninger
på dette område;
at udvikle og støtte konsekvente og sammenlignelige måder, hvorpå resultaterne af identifikationen
og valideringen af ikke-formel og uformel læring kan forelægges på europæisk plan, og overveje,
hvorledes de eksisterende instrumenter inden for Europass-rammen for større gennemsigtighed i
kvalifikationer og kompetencer kan bidrage til dette;
at overveje, hvorledes de fælles europæiske principper kan støtte det videre arbejde med meritover-
førsel og -sammenlægning, kvalitetssikring og vejledning og generelt bidrage til udviklingen af en
europæisk referenceramme for kvalifikationer, som blev efterlyst i den fælles midtvejsrapport fra
Rådet og Kommissionen fra februar 2004;
at støtte udviklingen af kvalitetssikringsmekanismer og navnlig overveje, hvorledes man kan frem-
me den faglige udvikling hos dem, der foretager vurderingen, f.eks. ved hjælp af støttenet, der har
til formål at udvikle og udbrede god praksis."
9283/04 (Presse 155)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453370_0025.png
10.VI.2004
Europæisk center for udvikling af erhvervsuddannelse*
Rådet nåede til politisk enighed om et udkast til Rådets forordning med henblik på rationalisering af
driften og effektivisering af Det Europæiske Center for Udvikling af Erhvervsuddannelse
(CEDEFOP)
9
.
Udkastet til forordningen omhandler bl.a. en ændring i sammensætningen af bestyrelsen for
CEDEFOP for at tage hensyn til de ti nye medlemsstaters tiltrædelse af EU.
Da Europa-Parlamentet har givet sin tilslutning til Kommissionens forslag af 31. marts 2004, vil
udkastet til forordning blive vedtaget uden yderligere behandling på en kommende samling i Rådet
efter endelig udformning på fællesskabssprogene.
Med henblik på yderligere oplysninger henvises til følgende dokument på Rådets websted: 6030/04
(Kommissionens forslag).
9
Rådets forordning 337/75 (EFT L 39 af 13.02.1975, s. 1), senest ændret ved forordning (EF) nr. 1655/2003
(EUT L 245 af 29.9.2003, s. 41).
9283/04 (Presse 155)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.VI.2004
Fremtidige uddannelses- og erhvervsuddannelsesprogrammer -
Rådets konklusioner
Efter kommissær Redings præsentation af Kommissionens meddelelse om de fremtidige uddannel-
ses- og erhvervsuddannelsesprogrammer havde Rådet en drøftelse herom på grundlag af følgende
tre vejledende spørgsmål fra formandskabet:
Hvordan giver de foreslåede nye programmer en merværdi på nationalt plan og på fælles-
skabsplan?
Hvordan kan det foreslåede integrerede program vedrørende livslang læring hjælpe mit
land med at klare de udfordringer, landet står over for?
Er det foreslåede Tempus Plus-program den bedste måde at udmønte EU's nye naboskabs-
politik inden for livslang læring?
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Disse konklusioner foregriber ikke Rådets stilling til Kommissionens meddelelse: "Fremtiden ska-
ber vi i fællesskab: Politikudfordringer og budgetmidler i det udvidede EU 2007-2013" og tilknyt-
tede lovgivningsforslag.
Rådet noterer sig Kommissionens interimsrapporter om gennemførelsen af de eksisterende pro-
grammer Socrates, Leonardo da Vinci og Tempus, og det ser positivt på Kommissionens meddelel-
se af 9. marts 2004 om en ny generation af EF-uddannelsesprogrammer, hvortil det bemærker føl-
gende:
1.
Det går ind for anvendelsen af en integreret tilgang, der omfatter uddannelse og erhvervs-
uddannelse. Det finder, at denne tilgang passer bedre end den nuværende struktur til sekto-
rernes forskellige behov, idet den, hvor det er relevant, styrker komplementariteten mellem
politikkerne på uddannelses- og erhvervsuddannelsesområdet og de sociale og økonomiske
strategier som et redskab til støtte for både social sammenhængskraft og konkurrenceevne .
Det understreger, at det er vigtigt at sørge for, at programmerne bedre støtter den politiske
udvikling på europæisk plan på uddannelses- og erhvervsuddannelsesområdet, navnlig i re-
lation til Lissabon-strategien og til de strategiske målsætninger i rapporten om uddannel-
sessystemernes konkrete fremtidige mål. Det bekræfter også, at programmerne bør koncen-
treres om aktiviteter med en merværdi i forbindelse med de prioriteter og mål, der allerede
deles.
2.
9283/04 (Presse 155)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.VI.2004
3.
Det noterer sig Kommissionens forslag til kvantitative målsætninger og noterer sig, at de-
res endelige udformning og niveau i vid udstrækning vil afhænge af resultatet af forhand-
lingerne om de finansielle overslag for 2007-2013.
Det understreger kraftigt, at det er vigtigt at gennemføre en administrativ og finansiel for-
enkling i forbindelse med den nye generation af programmer, og opfordrer Kommissionen
til at foreslå de nødvendige bestemmelser som led i udkastene til programafgørelser og
som ændringer til henholdsvis finansforordningen og gennemførelsesbestemmelserne. Det
ser med tilfredshed på, at Kommissionen agter at uddelegere en større del af budgettet for
det integrerede program til de nationale kontorer.
Det noterer sig forslaget om at udvide Tempus-programmet, så det foruden videregående
uddannelser også kommer til at omfatte det bredere spektrum, som udgøres af livslang læ-
ring.
Det noterer sig tidsplanen, hvorefter programmerne skal være vedtaget inden udgangen af
2005, som for det integrerede programs vedkommende blev bekræftet af Det Europæiske
Råd i marts 2004 i Bruxelles, og understreger, at det derfor er vigtigt at modtage Kommis-
sionens lovgivningsforslag snarest muligt."
4.
5.
6.
9283/04 (Presse 155)
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453370_0028.png
10.VI.2004
UNGDOM
Social integration af unge -
Resolution
Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer vedtog følgende resolution:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION OG REPRÆSENTANTERNE FOR
MEDLEMSSTATERNES REGERINGER, FORSAMLET I RÅDET,
som erindrer om følgende:
1.
2.
3.
I Europa-Kommissionens hvidbog "Et nyt afsæt for europæisk ungdom", der blev forelagt den 21.
november 2001, foreslås der en ny ramme for det europæiske samarbejde på ungdomsområdet.
Rådet (uddannelse og ungdom) anerkendte på samlingen den 14. februar 2002, at hvidbogen er et
udgangspunkt for fastlæggelsen af en ramme for det europæiske samarbejde på ungdomsområdet.
Rådet (uddannelse og ungdom) og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i
Rådet, anerkendte i deres resolution af 27. juni 2002 om fastsættelse af en ny ramme for samarbej-
de på ungdomsområdet, at Kommissionens hvidbog om ungdom inden for denne nye ramme har
indkredset en række horisontale områder, hvor der skal tages større hensyn til ungdomsdimensio-
nen i andre politikker. Der er tale om følgende områder
4.
Uddannelse, livslang læring
Mobilitet
Beskæftigelse
Social integration
Bekæmpelse af racisme og fremmedhad
Selvforsørgelse.
Det Europæiske Råd i Lissabon i marts 2000 indførte "en åben koordinationsmetode", som blandt
andet skulle danne grundlaget for politikker til bekæmpelse af fattigdom og social udstødelse, så
der kunne gøres en markant indsats for at få udryddet fattigdommen inden 2010.
I rapporten fra den beskæftigelses-taskforce, der har Wim Kok som formand
10
, blev det i beskrivel-
sen af de grundlæggende udfordringer i forbindelse med opfyldelsen af Lissabon-målene under-
streget, at det er vigtigt at investere mere og bedre i menneskelige ressourcer, herunder navnlig at
reducere antallet af unge, der forlader skolesystemet tidligt, og at fremme unges adgang til videre-
gående uddannelser.
5.
10
"Beskæftigelsen i Europa". Rapport fra beskæftigelses-taskforcen, Wim Kok, november 2003.
9283/04 (Presse 155)
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.VI.2004
6.
I Rådets konklusioner af 25. november 2003 om udvikling af humankapitalen med henblik
på social samhørighed og konkurrenceevne i vidensamfundet blev det ligeledes understre-
get, at det er vigtigt at investere i humankapital, og der blev mindet om nødvendigheden af
at forene social samhørighed og konkurrenceevne.
I Rådets resolution af 25. november 2003 om skolen som et åbent læringsmiljø, der kan
forebygge og imødegå skolefrafald og manglende tilpasning hos de unge og fremme deres
sociale inddragelse, blev det erkendt, at man bør støtte samarbejdet og øge komplementari-
teten mellem de forskellige fællesskabsinstrumenter, herunder programmerne Socrates,
Leonardo da Vinci og Ungdom for Europa, Den Europæiske Socialfond og retningslinjerne
for social inddragelse for at effektivisere integrationen af foranstaltningerne.
Det Europæiske Råd i Nice i december 2000 vedtog en europæisk strategi mod social ud-
stødelse og alle former for forskelsbehandling. Denne strategi havde fire mål for bekæm-
pelse af fattigdom og social udstødelse, nemlig fremme af arbejdsmarkedsdeltagelsen og af
alle borgeres adgang til ressourcer, rettigheder, goder og tjenesteydelser, forebyggelse af
risikoen for udstødelse, indsats til fordel for de mest sårbare og mobilisering af alle rele-
vante interessenter.
Som opfølgning heraf vedtog Rådet (uddannelse og ungdom) på samlingen den 14. de-
cember 2000 en resolution om social inddragelse af unge.
En resolution om "fra at være udenfor til selv at kunne bestemme - fremme af unges initia-
tiv, iværksætterånd og kreativitet" blev desuden vedtaget af Rådet (uddannelse og ungdom)
den 28. maj 2001.
I Rådets resolution af 27. juni 2002 om livslang læring blev der taget hensyn til ungdoms-
aspekterne, og der henvises specielt til de horisontale spørgsmål i Europa-Kommissionens
hvidbog om ungdom.
Afgørelsen af 13. april 2000 om oprettelse af EF-handlingsprogrammet for unge har som et
af sine mål at tilskynde de unge til at deltage aktivt i samfundslivet.
Det Europæiske Råd den 25. og 26. marts 2004 fremhævede behovet for øget investering i
menneskelig kapital med henblik på vækst og produktivitet samt udvikling af integration
og social inddragelse.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
OPFORDRER medlemsstaterne til under arbejdet med de horisontale spørgsmål vedrørende social
integration, der er indeholdt i hvidbogen om ungdom, at udarbejde strategier og forslag, der sikrer,
at der udarbejdes hensigtsmæssige foranstaltninger med henblik på social inddragelse i forbindelse
med politikker med relation til unge, idet der tages hensyn til følgende:
i)
De unges sociale vilkår står i direkte relation til, om de sociale inddragelsespolitikker eller
-foranstaltninger lykkes eller ej. Det offentlige bør derfor søge at tilbyde de unge lejlighe-
der og muligheder og tage de nødvendige skridt til at reducere de risici, de unge er udsat
for, og gøre de unge mindre sårbare.
9283/04 (Presse 155)
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453370_0030.png
10.VI.2004
ii)
iii)
Fattigdom og social udstødelse antager komplekse og mangeartede former, som kræver
mobilisering af en lang række relevante politikker og kompetente aktører.
I 2001 blev 19% af de unge mellem 16 og 24 år kategoriseret som en gruppe med risiko for
fattigdom. Det er 4% mere end gennemsnittet for samtlige aldersgrupper og det samme
som for grupperne 0-15 år og over 65
11
.
Når unge er udsat for social udstødelse, forringes mulighederne for at inddrage dem kon-
struktivt i civilsamfundet betydeligt.
De tanker, der ligger til grund for planer og beslutninger, skal bygge på et kønsperspektiv.
Med andre ord skal de koncentrere sig om forskellene mellem pigers og drenges behov og
unge kvinders og unge mænds behov.
iv)
v)
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE TIL:
At tage særligt hensyn til foranstaltninger, der er hensigtsmæssige for social integration af unge. I
den sammenhæng vil større kohærens, mere koordinering og samarbejde ved udformningen af soci-
ale politikker være ønskeligt, navnlig når det gælder ungdomssektoren.
Disse foranstaltninger kan vedtages på ethvert passende niveau (nationalt, regionalt eller lokalt) for
at sikre, at aktiviteten er nøje knyttet til de unge.
At overveje følgende ikke udtømmende liste over foranstaltninger i forbindelse med udviklingen af
deres politikker for social integration:
i)
ii)
iii)
iv)
der tages hensyn til de unges specifikke behov i forbindelse med gennemførelsen af mål-
sætningerne for bekæmpelse af fattigdom og social udstødelse.
der tages yderligere skridt til at forøge antallet af unge, især fra dårligt stillede og margina-
liserede samfund, der deltager i det formelle skolesystem.
støtten til unges overgang fra skole til arbejde øges, navnlig til unge fra et dårligt stillet
miljø.
der ydes støtte til programmer og aktioner, der letter unges adgang til beskæftigelse og
forbedrer deres beskæftigelsesegnethed, navnlig gennem rådgivning og erhvervsuddannel-
sestiltag, der indebærer udvikling af sociale færdigheder og personlig vejledning.
der skabes muligheder for, at unge kan genoptage en uddannelse eller erhvervsuddannelse,
der svarer til deres behov, ønsker og evner, idet arbejdsmarkedets behov tages med i be-
tragtning, og de unge hjælpes til at deltage i aktiviteter, der fører til personlig og social ud-
vikling.
v)
11
Arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene: Udkast til fælles rapport om social integration - Statistisk
bilag. SEK(2003) 1425 (16241/03 ADD 1).
9283/04 (Presse 155)
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.VI.2004
vi)
erkendelse af, at ikke-formel og uformel uddannelse/læring som et supplement til formel
uddannelse har stor betydning for bekæmpelsen af social udstødelse af unge, og at der bør
tages behørigt hensyn hertil, navnlig gennem anerkendelse af de kundskaber og kompeten-
cer de unge opnår i denne forbindelse.
der tilskyndes til programmer og tjenester inden for ungdomsarbejdet, der kan orientere
unge om "den demokratiske proces", og om hvor vigtigt det er, at unge deltager i civilsam-
fundet og i frivilligt socialt arbejde.
der sørges for, at alle unge har adgang til relevante oplysninger om spørgsmål af interesse
for dem, f.eks. uddannelse, sundhed, beskæftigelsesmuligheder samt kultur sports- og fri-
tidsaktiviteter, og for, at unge anspores til at udnytte disse tilbud.
bestræbelserne på at bekæmpe forskelsbehandling af unge på grundlag af samfunds- og
erhvervsmæssig status eller køn, social eller etnisk baggrund, religion eller tro, handicap,
alder eller seksuel orientering fortsættes.
der sørges for, at der, hvis det er relevant, tages rimeligt hensyn til unge, der kommer fra et
dårligt stillet miljø, i forbindelse med boligpolitik.
der udvikles og ydes støtte til sundhedsundervisning inden for både formel og ikke-formel
uddannelse.
der tages hensyn til betydningen af kriminalitets- og voldsforebyggende foranstaltninger og
rehabiliteringsprogrammer i forbindelse med social inddragelse; disse foranstaltninger
kunne indgå efter behov i programmer og tjenester inden for ungdomsarbejdet.
vii)
viii)
ix)
x)
xi)
xii)
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE OG KOMMISSIONEN TIL INDEN FOR DERES
RESPEKTIVE KOMPETENCEOMRÅDE:
i)
ii)
at sikre, at programmer og tjenester inden for ungdomsarbejdet er fleksible for at tage hen-
syn til særlige behov hos unge fra dårligt stillede områder.
at bestræbe sig på at øge og fremme unges mere aktive læring, en læring der i højere grad
er fokuseret på civilsamfundets behov, ved at lette deres engagement i frivilligt arbejde og
i kultur-, sports- og fritidsaktiviteter og anerkende deres indsats, idet arbejdsmarkedets be-
hov tages i betragtning.
at give høj prioritet til unge, der risikerer fattigdom og social udstødelse, i gennemførelsen
af den åbne koordinationsmetode i forbindelse med fattigdom og social udstødelse og i ud-
viklingen af initiativer under EF-handlingsprogrammet om social udstødelse, og sikre, at
nøgle-aktører på ungdomsområdet, herunder unge og ungdomsorganisationer, inddrages
aktivt i konsultationsprocessen vedrørende udviklingen af den åbne koordinationsmetode
og i udviklingen, gennemførelsen og overvågningen af de nationale handlingsplaner for
social inddragelse.
at styrke forbindelserne mellem de unge og deres familie, skole, ungdomsorganisationer og
lokalsamfund, idet der tages særligt hensyn til de unges specifikke evner og behov.
iii)
iv)
9283/04 (Presse 155)
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.VI.2004
v)
at anerkende den vigtige opgave, som ungdomsorganisationer, fagfolk på området, volon-
tører og andre voksne spiller ved at hjælpe de unge med at udvide deres kundskaber,
ambitioner og verdenshorisont generelt.
at sikre større synergi og forbindelse mellem de forskellige EF-instrumenter for unge, så-
som Socrates, Leonardo da Vinci, Ungdom for Europa og, hvor det er relevant, Den Euro-
pæiske Unions strukturfonde.
Endelig bør der være en bedre koordinering mellem ungdomspolitik og andre væsentlige
sektorer såsom uddannelse, sociale anliggender, beskæftigelse."
vi)
9283/04 (Presse 155)
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453370_0033.png
10.VI.2004
Racisme og intolerance i relation til unge -
Erklæring
Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer vedtog følgende erklæring:
"Den Europæiske Union bygger på principperne om frihed, demokrati og respekt for menneskeret-
tigheder og de grundlæggende frihedsrettigheder samt retsstatsprincippet, der alle er principper,
som medlemsstaterne har til fælles
12
.
Unge "mener også, at der bør gøres en stor indsats for at sikre individets grundlæggende rettigheder
- for ikke at tale om mindretallenes - og for at bekæmpe enhver form for diskrimination eller racis-
me - og det på alle offentlige indsatsniveauer"
13
.
Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet,
som erindrer om følgende:
1.
I sin hvidbog "Et nyt afsæt for europæisk ungdom", der blev forelagt den 21. novem-
ber 2001, foreslår Europa-Kommissionen en ny ramme for det europæiske samarbejde på
ungdomsområdet. Rådet (uddannelse og ungdom) anerkendte den 14. februar 2002 hvid-
bogen som udgangspunkt for fastlæggelsen af en ramme for det europæiske samarbejde på
ungdomsområdet.
Rådet (uddannelse og ungdom) og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer, for-
samlet i Rådet, anerkendte i deres resolution af 27. juni 2002 om fastsættelse af en ny
ramme for samarbejde på ungdomsområdet, at Kommissionens hvidbog om ungdom i den-
ne nye ramme har medtaget bekæmpelse af racisme og fremmedhad som et af de horison-
tale områder, hvor der skal tages større hensyn til ungdomsdimensionen i andre politikker.
På samlingen den 28. juni 2001 vedtog Rådet en erklæring fra Rådet og repræsentanterne
for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet, om bekæmpelse af racisme og frem-
medhad på internettet gennem intensivering af arbejdet med de unge
14
.
Rådets direktiv 2000/43/EF af 29. juni 2000 om gennemførelse af princippet om
ligebehandling af alle uanset race eller etnisk oprindelse.
2.
3.
4.
12
EU-traktaten, præambel.
Europa-Kommissionens hvidbog: "Et nyt afsæt for europæisk ungdom", 2001, s. 19.
EFT C 196 af 12.7.2001, s. 1.
13
14
9283/04 (Presse 155)
33
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453370_0034.png
10.VI.2004
5.
6.
7.
8.
9.
Rådets direktiv 2000/78/EF af 27. november 2000 om generelle rammebestemmelser om
ligebehandling med hensyn til beskæftigelse og erhverv.
Rådets afgørelse af 27. november 2000 om Fællesskabets handlingsprogram for bekæmpelse af
forskelsbehandling (2001-2006).
Rådets forordning (EF) nr. 1035/97 af 2. juni 1997 om oprettelse af et europæisk observatori-
um for racisme og fremmedhad.
På samlingen den 24. november 1997 vedtog Rådet en erklæring om bekæmpelse af racisme,
fremmedhad og antisemitisme på alle områder, der vedrører de unge
15
.
EF-handlingsprogrammet for unge har som et af sine mål "... at skabe forståelse for den kultu-
relle mangfoldighed og de fælles grundlæggende værdier i Europa og således bidrage til at
fremme overholdelsen af menneskerettighederne og bekæmpe racisme, antisemitisme og frem-
medhad ..."
16
.
og som anerkender følgende:
1.
Regeringerne for Europarådets medlemsstater vedtog fredag den 13. oktober 2000 på det af-
sluttende møde under den europæiske konference mod racisme der blev afholdt den 11.-13. ok-
tober 2000 i Strasbourg, en politisk erklæring med overskriften "VI ER ALLE LIGE - MEN
IKKE ENS: FRA PRINCIP TIL PRAKSIS" (det europæiske bidrag til De Forenede Nationers
verdenskonference mod racisme, racediskrimination, fremmedhad og hermed beslægtet intole-
rance).
På De Forenede Nationers verdenskonference mod racisme, racediskrimination, fremmedhad
og hermed beslægtet intolerance (august-september 2001 i Durban, Sydafrika) blev der vedta-
get en erklæring og et handlingsprogram, der indeholder foranstaltninger til bekæmpelse af ra-
cisme og racediskrimination på internationalt, regionalt og nationalt plan.
Ved afslutningen af 6. konference af Europarådets ministre med ansvar for unge om "Youth
constructing Europe", i november 2002 i Thessaloniki i Grækenland, blev det besluttet, at in-
terkulturel dialog, demokratisk deltagelse og medborgerskab samt forebyggelse af vold skal
prioriteres i Europarådets ungdomsaktiviteter.
2.
3.
understreger følgende:
1.
I henhold til traktatens artikel 13 skal der træffes "hensigtsmæssige foranstaltninger til at be-
kæmpe forskelsbehandling på grund af køn, race eller etnisk oprindelse, religion eller tro, han-
dicap, alder eller seksuel orientering." Racisme, diskrimination og ulighed påvirker unge på en
særlig måde, og unge kan både være ofre for og selv begå racistiske og voldelige handlinger og
spiller derfor en central rolle med hensyn til at udvirke en positiv ændring på dette område.
15
EFT C 1 af 3.1.1998, s. 1.
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse 1031/2000/EF af 13. april 2000 om oprettelse af EF-
handlingsprogrammet for unge, stk. 1, litra a), i artikel 2 (Programmets mål).
16
9283/04 (Presse 155)
34
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453370_0035.png
10.VI.2004
2.
Racisme foregår både åbenlyst og skjult, og den kan være både subtil og rå, men den er i alle sine afskygnin-
ger et forkvaklet fænomen og udgør en krænkelse af grundlæggende menneskerettigheder. Den kan udmønte
sig i racisme på forskellige niveauer i samfundet, der ofte kan være utilsigtet eller skyldes uvidenhed eller
mangel på omtanke. Racisme kan udmønte sig i eksempelvis:
overgreb, skældsord og chikane
udbredelse af falske rygter og omdeling af fornærmende materiale
eller i diskrimination i relation til eksempelvis:
jobmuligheder
bolig
sundhed
uddannelsessystem
adgang til varer og tjenesteydelser
I relation til racisme er der stigende bekymring over, at antallet af voldelige overfald tilsyneladende er stigende.
erklærer følgende:
1.
Unge spiller en væsentlig rolle i bekæmpelsen af racisme, fremmedhad og antisemitisme samt intolerance og
alle former for diskrimination i relation hertil og i bestræbelserne på at fremme kulturel mangfoldighed, gen-
sidig respekt, tolerance og solidaritet.
Unge bør støttes lokalt, regionalt, nationalt, så de bliver klar over farerne ved racisme og intolerance.
Kommissionen og medlemsstaterne bør iværksætte konkrete foranstaltninger, der giver unge mulighed for at
spille en effektiv rolle i bekæmpelsen af racisme, fremmedhad og antisemitisme samt intolerance og alle
former for diskrimination i relation hertil, idet der navnlig bør satses på:
at styrke samarbejdet på alle niveauer og mellem alle aktører, der beskæftiger sig med denne bekæm-
pelse, og gøre det til en af prioriteterne i EF-handlingsprogrammet for unge i 2005
at fremhæve ungdomsspørgsmål i forbindelse med den EU-dækkende bevidstgørelseskampagne ved-
rørende mangfoldighed og bekæmpelse af diskrimination under mottoet "For diversitet mod diskrimi-
nation" angående unge i 2005
at indarbejde konkrete aktioner rettet mod unge i programmer og aktiviteter, der vedrører disse
spørgsmål
i relevant omfang at udvikle internetplatforme for unge på baggrund af erfaringer med eksisterende
platforme på dette område
at afholde en konference i 2005 til opfølgning af konferencen "Youth for Tolerance and Democracy -
European Perspective" i Berlin i 2001
2.
3.
at opnå en større forståelse af og et større kendskab til, hvilke faktorer der fører til
disse fænomener blandt unge, og hvilke strategier der er effektive til bekæmpelse
heraf.
Unge bør i videst muligt omfang deltage i udarbejdelsen og gennemførelsen af disse foran-
staltninger.
9283/04 (Presse 155)
35
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.VI.2004
4.
5.
6.
Medlemsstaterne bør iværksætte konkrete foranstaltninger med samme formål i deres
handlingsprogrammer for unge på nationalt, regionalt og lokalt plan.
Der bør etableres et samarbejde med relevante europæiske og internationale institutioner
for at styrke foranstaltningerne på dette område.
Der bør inden udgangen af 2005 foretages en passende evaluering af de aktioner og foran-
staltninger, der er nævnt i punkt 3, og af de fremskridt, der er gjort."
9283/04 (Presse 155)
36
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.VI.2004
Fremtidigt ungdomsprogram/fælles målsætninger for volontøraktiviteter/ungdomsforskning
Kommissionen forelagde sin meddelelse med titlen "At give borgerskabsbegrebet reelt indhold:
fremme af europæisk kultur og mangfoldighed gennem ungdoms- og kulturprogrammer, audiovisu-
elle programmer og programmer for borgernes deltagelse", der skitserer Kommissionens planer om
et program for perioden 2007-2013 under den ny generation af programmer, samt to meddelelser
vedrørende fælles målsætninger for "volontøraktiviteter" og " større forståelse af og viden om un-
ge", som er en del af opfølgningen af Rådets resolution fra juni 2002 om rammerne for det europæi-
ske samarbejde på ungdomsområdet. I forbindelse med dette nævntes lanceringen af en ny portal
for ungdomsoplysning.
Rådet havde en udveksling af synspunkter om det nye ungdomsprograms påtænkte form og indhold
samt om de foreslåede fælles målsætninger på grundlag af følgende spørgsmål foreslået af formand-
skabet:
Er der behov for at bevare og udbygge de eksisterende fællesskabsinstrumenter, der speci-
fikt er rettet mod unge, og er det nye program som skitseret i Kommissionens meddelelse i
store træk i overensstemmelse med de holdninger, ministrene gav udtryk for i Rådets kon-
klusioner af 6. maj 2003?
Tilgodeser de foreslåede fælles målsætninger for volontøraktiviteter de krav, som knytter
sig til dette emne - set specifikt i forhold til Deres land?
Tilgodeser de foreslåede fælles målsætninger for større forståelse af og viden om unge de
krav, som knytter sig til dette emne - set specifikt i forhold til Deres land?
9283/04 (Presse 155)
37
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.VI.2004
Under drøftelsen, der havde til formål at bistå Kommissionen i dens videre overvejelser, bifaldt
delegationerne generelt forslaget om større administrativ forenkling i det nye videreførte specifikke
ungdomsprogram. Der blev endvidere peget på nødvendigheden af at etablere flere forbindelser
med tredjelande og lægge større vægt på handicappede unges behov.
Det blev endvidere bemærket, at drøftelsen af programmets indhold ikke må foregribe fremtidige
drøftelser om de finansielle overslag. Der erindres om, at det nuværende ungdomsprogram udløber i
2006, og at Kommissionen senere i år agter at forelægge et forslag til lovgivning om et nyt program
for perioden 2007-2013 med fokus på foranstaltningerne "ungdom for Europa", "den europæiske
volontørtjeneste", "verdens ungdom", "ungdomsledere og støtteordninger" og "støtte til politisk
samarbejde".
Med dette in mente understregede delegationerne yderligere nødvendigheden af, at der forelægges
et formelt forslag hurtigst muligt.
Yderligere oplysninger kan findes i følgende dokumenter på Rådets websted: 7352/04 (Kommissio-
nens meddelelse), 9636/04 og 9637/04 (Kommissionens arbejdsdokumenter), 9290/04 (formandska-
bets spørgsmål).
9283/04 (Presse 155)
38
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453370_0039.png
10.VI.2004
EVENTUELT
Rådet blev under dette punkt orienteret om følgende:
europæisk kulturelt samarbejde (den franske delegation)
resultatet af en europæisk ungdomskonference om volontørindsatsen i et udvidet Europa
(den franske og den tyske delegation)
en konference afholdt i Göteborg om uddannelse i bæredygtig udvikling ("Learning to
change our world") (den svenske delegation)
forberedelsen af De Olympiske Lege og anvendelsen af de olympiske faciliteter efter OL
(den græske delegation).
Yderligere oplysninger kan findes i følgende dokumenter på Rådets websted: 9340/04 og 9657/04,
9341/04, 9446/04.
9283/04 (Presse 155)
39
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453370_0040.png
10.VI.2004
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
EKSTERNE FORBINDELSER
Stabiliserings- og Associeringsrådet EF-Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien
Rådet vedtog en afgørelse om Fællesskabets holdning til en afgørelse truffet af Stabiliserings- og
Associeringsrådet EF-Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien om vedtagelse af dets for-
retningsorden samt forretningsordenen for Stabiliserings- og Associeringsudvalget
(9639/04).
9283/04 (Presse 155)
I
DA