Europaudvalget 2003-04
Rådsmøde 2587
Offentligt
1453409_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE
UNION
DA
9779/04 (Presse 172)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2587. samling i Rådet
Økonomi og finans
den 2. juni 2004 i Luxembourg
Formand
Charlie McCreevy, T.D.
Irlands finansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 60 83 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
9779/04 (Presse 172)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453409_0002.png
2.VI.2004
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet udtrykte tilfredshed med, at der er opnået enighed med alle relevante afhængige og associe-
rede territorier og tredjelande om de ordninger, der er nødvendige for anvendelsen af EU's direktiv
om
beskatning af indtægter fra opsparing.
Det bad Kommissionen om at fortsætte forhandlin-
gerne om datoen for anvendelse af disse ordninger for beskatning af indtægter fra opsparing for så
vidt angår Schweiz og rapportere tilbage, for at Rådet kan træffe afgørelse om anvendelsen af
direktivets bestemmelser inden udgangen af juni.
Rådet traf afgørelse om proceduren i forbindelse med
uforholdsmæssigt store underskud
for
Nederlandenes
vedkommende og opfordrede den nederlandske regering til at bringe underskuddet
ned på det tilladte niveau senest i 2005. Det godkendte en rapport til Det Europæiske Råd om dette
års opdatering af
EU's overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker
og vedtog kon-
klusioner om
statistikker
og
finansiel integration.
9779/04 (Presse 172)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453409_0003.png
2.VI.2004
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
DIREKTIVET OM BESKATNING AF INDTÆGTER FRA OPSPARING
- Rådets konklusioner
. 7
Den eksterne dimension/Anvendelsesdato.............................................................................. 7
Den eksterne dimension/aftale med Schweiz .......................................................................... 8
De overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker .................................................. 9
Proceduren vedrørende uforholdsmæssigt store underskud for Nederlandenes
vedkommende...................................................................................................................... 10
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅD ......................................................................... 9
STABILITETS- OG VÆKSTPAKKEN - GENNEMFØRELSE ................................................... 10
STATISTIKKER - INFORMATIONSKRAV I ØMU'EN
- Rådets konklusioner...........................
11
FINANSIEL INTEGRATION
- Rådets konklusioner
.................................................................... 13
FINANSIELLE TJENESTEYDELSER ........................................................................................ 15
Internationale regnskabsstandarder....................................................................................... 15
Dialog mellem EU og USA om lovgivning .......................................................................... 15
Kapitalkrav til banker og investeringsselskaber .................................................................... 15
Den Europæiske Investeringsbank........................................................................................ 16
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING................................................................. 16
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Den Europæiske Investeringsbank - revision af vedtægterne - Bulgarien og Rumænien ...................................... I
1
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
9779/04 (Presse 172)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453409_0004.png
2.VI.2004
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Den Tjekkiske Republik:
Bohuslav SOBOTKA
Danmark:
Thor PEDERSEN
Tyskland:
Hans EICHEL
Estland:
Taavi VESKIMÄGI
Grækenland:
Georgios ALOGOSKOUFIS
Spanien:
Pedro SOLBES MIRA
Frankrig:
Pierre SELLAL
Irland:
Charlie McCREEVY
Italien:
Giulio TREMONTI
Cypern:
Iacovos KERAVNOS
Letland:
Oskars SPURDZIŅŠ
Litauen:
Lina ADAKAUSKIENE
Luxembourg:
Jean-Claude JUNCKER
Henri GRETHEN
Ungarn:
Elemér TERTÁK
Malta:
Tonio FENECH
Nederlandene:
Gerrit ZALM
Østrig:
Karl-Heinz GRASSER
Polen:
Andrzej RACZKO
Portugal:
Manuela FERREIRA LEITE
Finansminister
Vicepremierminister og finansminister
Finansminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Økonomi- og Finansminister
Anden vicepremierminister og økonomi- og finansminister
Fast repræsentant
Finansminister
Økonomi- og Finansminister
Finansminister
Finansminister
Vicestatssekretær, Finansministeriet
Premierminister, ministre d'Etat og finansminister
Økonomi- og transportminister
Administrativ statssekretær, Finansministeriet
Statssekretær, Finansministeriet
Viceministerpræsident, finansminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Ministra de Estado og finansminister
9779/04 (Presse 172)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453409_0005.png
2.VI.2004
Slovenien:
Dušan MRAMOR
Slovakiet:
Ivan MIKLOŠ
Finland:
Antti KALLIOMÄKI
Sverige:
Gunnar LUND
Det Forenede Kongerige:
Dawn PRIMAROLO
Finansminister
Vicepremierminister og finansminister
Vicestatsminister, finansminister
Minister for internationale økonomiske anliggender og
finansielle markeder
Paymaster General
Kommissionen:
Joaquín ALMUNIA AMANN
Frederik BOLKESTEIN
Siim KALLAS
Michaele SCHREYER
Medlem
Medlem
Medlem
Medlem
Endvidere deltog:
Philippe MAYSTADT
Jan Willem OOSTERWIJK
Caio KOCH-WESER
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
9779/04 (Presse 172)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453409_0006.png
2.VI.2004
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
DIREKTIVET OM BESKATNING AF INDTÆGTER FRA OPSPARING
- Rådets
konklusioner
Den eksterne dimension/Anvendelsesdato
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet noterer sig med tilfredshed, at der i princippet er opnået enighed om alle substansspørgsmål
med de afhængige og associerede territorier og med Andorra, Liechtenstein, Monaco, San Marino
og Schweiz om de ordninger, der er nødvendige, for at direktivet om beskatning af indtægter fra
opsparing kan anvendes. Rådet er klar over, at beslutningen om datoen for direktivets anvendelse
skal træffes på grundlag af artikel 17 inden udgangen af juni. Det anmoder Kommissionen om at
fortsætte forhandlingerne med Schweiz om dette spørgsmål om tidsplanen og rapportere tilbage til
De Faste Repræsentanters Komité inden udgangen af juni, således at den nødvendige afgørelse kan
træffes i denne måned."
Baggrund
Direktiv 2003/48/EF skal sikre, at grænseoverskridende strømme af indtægter fra opsparing inden
for Fællesskabet i form af rentebetalinger bliver beskattet. Det finder anvendelse fra 1. januar 2005
under forudsætning af, at:
·
samme foranstaltninger anvendes fra denne dato af Det Forenede Kongeriges kronbesiddelser
Guernsey, Jersey, Isle of Man, de fem britiske territorier i Caribien Anguilla, Caymanøerne,
Montserrat, Turks- og Caicosøerne og De Britiske Jomfruøer samt Nederlandenes to caribiske
territorier Antillerne og Aruba
·
tilsvarende foranstaltninger anvendes af Andorra, Liechtenstein, Monaco, San Marino og
Schweiz. "Tilsvarende foranstaltninger" afhænger af: Deling af provenuet af kildeskat og ind-
tægter med de satser, der er fastsat i direktivet; frivillig videregivelse af oplysninger om rente-
betalinger; udveksling af oplysninger efter anmodning i tilfælde af skattesvig eller tilsvarende;
en revisionsklausul, som gør det muligt at tilpasse aftalen på baggrund af den internationale ud-
vikling.
9779/04 (Presse 172)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.VI.2004
Den eksterne dimension/aftale med Schweiz
Rådet vedtog uden debat en beslutning om godkendelse af aftalen om beskatning af indtægter fra
opsparing med Schweiz og et ledsagende aftalememorandum.
Aftalen skal muliggøre beskatning af grænseoverskridende strømme af indtægter fra opsparing i
form af rentebetalinger.
9779/04 (Presse 172)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453409_0008.png
2.VI.2004
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅD
De overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker
Rådet godkendte en rapport på grundlag af det arbejde, der er gjort i Udvalget for Økonomisk Poli-
tik og Det Økonomiske og Finansielle Udvalg, om dette års ajourføring af EU's overordnede ret-
ningslinjer for de økonomiske politikker (BEPG), som medlemsstaterne og Fællesskabet skal følge i
perioden 2003-2005.
Rapporten vil blive forelagt for Det Europæiske Råd på mødet den 17. og 18. juni i Bruxelles;
Rådet vil på grundlag af Det Europæiske Råds konklusioner blive anmodet om at vedtage en hen-
stilling om ajourføring af BEPG på samlingen den 5. juli.
Rådets rapport bekræfter de prioriteter, der allerede er fastlagt, dvs.
Ø
vækstfremme gennem investering, innovation og konkurrenceevne
Ø
større fleksibilitet på arbejdsmarkederne
Ø
sikring af holdbare offentlige finanser.
Rapporten fokuserer på anvendelsen af retningslinjerne på EU's ti nye medlemsstater og fremsæt-
telse af landespecifikke henstillinger. Den indeholder også ajourføringer vedrørende Tyskland,
Grækenland, Frankrig, Italien, Nederlandene, Portugal og Det Forenede Kongerige med det formål
at muliggøre tilpasninger af budgetpolitikkerne. Med hensyn til specifikke udfordringer for euro-
området opfordrer rapporten til, at den økonomiske politik fokuserer mere på vedholdende vækst,
men på en måde, som ikke hindrer konsolideringen af de offentlige finanser, og til, at struktur-
reformen intensiveres, idet politikforanstaltningerne planlægges på passende vis for at sikre effek-
tivt fungerende markeder.
9779/04 (Presse 172)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453409_0009.png
2.VI.2004
STABILITETS- OG VÆKSTPAKKEN - GENNEMFØRELSE
Proceduren vedrørende uforholdsmæssigt store underskud for Nederlandenes
vedkommende
Rådet vedtog en beslutning om et uforholdsmæssigt stort underskud i Nederlandene og en henstil-
ling med henblik på at bringe situationen til ophør.
I henstillingen opfordrer Rådet de nederlandske myndigheder til at bringe situationen med et ufor-
holdsmæssigt stort underskud til ophør senest i 2005. Rådet henstiller også indtrængende til de
nederlandske myndigheder at sikre, at budgetkonsolideringen i retning af en budgetsaldo tæt på
balance eller i overskud videreføres, selv efter at det uforholdsmæssigt store underskud er blevet
korrigeret.
Ifølge Kommissionens udtalelse, der blev offentliggjort den 19. maj, nåede det offentlige underskud
i Nederlandene op på 3,2% af bruttonationalproduktet i 2003, hvorved det oversteg den maksimale
referenceværdi på 3%, der er fastsat i EF-traktaten, samt det underskud på 1,9%, der blev konstate-
ret i 2002.
9779/04 (Presse 172)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453409_0010.png
2.VI.2004
STATISTIKKER - INFORMATIONSKRAV I ØMU'EN
- Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet godkendte situationsrapporten fra Det Økonomiske og Finansielle Udvalg (EFC) om oplys-
ningskrav i forbindelse med ØMU'en. Rapporten gennemgår situationen med hensyn til gennem-
førelse af ØMU-handlingsplanen og mere generelt fremskridtene med hensyn til udarbejdelse af
ØMU- og EU-statistikker. Den gennemgår endvidere, hvilke fremskridt de nye medlemsstater har
gjort med hensyn til deres særskilte handlingsplan. Gennemgangen tager også hensyn til den ad-
færdskodeks om udarbejdelse og indberetning af data som led i proceduren i forbindelse med ufor-
holdsmæssigt store underskud, som Rådet vedtog den 18. februar 2003. Ministrene besluttede, at
situationsrapporten skal offentliggøres.
Rådet konstaterer med tilfredshed, at den proces, der blev indledt i 1999, og som der blev sat yder-
ligere fart med ØMU-handlingsplanen i 2000, har ført til væsentlige forbedringer i de økonomiske
statistikker. Med hensyn til arbejdsmarkedsstatistikker og korttidserhvervsstatistikker har processen
dog endnu ikke givet de forventede resultater, og en yderligere indsats er nødvendig. Da handlings-
planen udløb i december 2002, opfordrer Rådet de berørte medlemsstater, navnlig Grækenland og
Irland, til at opfylde de sidste krav inden juni 2005. Desuden skal gennemførelsen af manglende
foranstaltninger vedrørende ikke-finansielle kvartalsregnskaber efter institutionelle sektorer priori-
teres højt.
De vigtigste europæiske økonomiske indikatorer sigter på at opfylde de højeste internationale stan-
darder for så vidt angår præcision og andre kvalitetsaspekter og skal efter planen offentliggøres fra
2005 og fremefter. For at opfylde dette mål kræves der et vedvarende engagement fra de ansvarlige
nationale myndigheders side. I konkurrentlandene er de statistiske systemers resultater imidlertid
også blevet stadig bedre. Det er en konstant udfordring at udarbejde hurtige statistikker, der svarer
til de nye behov, og det europæiske statistiske system vil i højere grad skulle benchmarke sig mod
bedste praksis i andre lande.
Rådet opfordrer EFC til med bistand fra Eurostat og ECB at følge fremskridtene nøje. Der bør
forelægges en opfølgningsrapport i 2005. Rådet bifalder endvidere overvejelserne om at lade
Kommissionen genindføre en uddannelsesplan for europæiske statistikere.
Pålidelige budgetstatistikker er afgørende for troværdigheden af proceduren i forbindelse med ufor-
holdsmæssigt store underskud. Meddelelsen om proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt
store underskud viste en ret god overensstemmelse med adfærdskodeksen for så vidt angår indbe-
retningsfrister. Der var endvidere sket en betydelig forbedring med hensyn til forekomsten af
detaildata om offentlige undersektorer, selv om disse stadig er ufuldstændige. Overensstemmelsen
var derimod ikke særlig tilfredsstillende med hensyn til institutionelle ordninger i medlemsstaterne
og forelæggelse af opgørelser over disse. På dette og andre punkter er adfærdskodeksens krav ikke
opfyldt i mange medlemsstater. Rådet opfordrer Kommissionen til at føre øget kontrol med kvali-
teten af de indberettede budgetdata og aflægge rapport til Rådet inden udgangen af 2004.
9779/04 (Presse 172)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.VI.2004
Rådet noterer sig, at budgetstatistikkerne ved flere lejligheder er blevet revideret, når en ny regering
er kommet til. Rådet mener, at udarbejdelse og indberetning af statistikker med henblik på under-
skudsproceduren ikke må påvirkes af politiske eller valgmæssige cyklusser.
Statistikker af høj kvalitet er afgørende for europæisk politik. Rådet mener, at dataindsamlernes
integritet, uafhængighed og ansvarlighed samt indsamlingsmetodernes gennemsigtighed, der skal
understøttes af passende institutionelle ordninger, er afgørende for at sikre sådanne højkvalitetsstati-
stikker. Det anbefales derfor, at der udarbejdes europæiske minimumstandarder for de statistiske
myndigheders institutionelle setup. Rådet opfordrer Kommissionen til inden juni 2005 at fremsætte
forslag om sådanne standarder, der vil styrke medlemsstaternes nationale statistiske institutters uaf-
hængighed, integritet og pålidelighed. Disse standarder skulle endvidere bidrage til at afhjælpe spe-
cifikke problemer med hensyn til budgetstatistikkernes kvalitet. Standarderne bør navnlig øge inte-
griteten af de offentlige regnskabssystemer i medlemsstaterne. Der bør afholdes en indledende
drøftelse inden udgangen af 2004.
De statistiske myndigheders kapacitet står over for store nationale og i stigende grad også europæi-
ske krav om statistikker. For at bevare og forbedre statistikkernes kvalitet og pålidelighed er det
vigtigt at revidere prioriteterne for statistikkerne og reducere de (juridiske) krav for områder, som
nu anses for mindre væsentlige. Rådet opfordrer EFC til med bistand fra Eurostat og ECB at frem-
lægge forslag inden juni 2005 om en nyovervejelse af prioriteterne. Rådet mener, at man, hvis prio-
riteterne genovervejes på alle områder og visse aktiviteter endog indstilles, i medlemsstaterne og
Eurostat vil kunne frigøre tilstrækkelige ressourcer til at forbedre virkelig europæiske økonomiske
statistikker. Der bør finde en indledende drøftelse sted inden udgangen af 2004."
9779/04 (Presse 172)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453409_0012.png
2.VI.2004
FINANSIEL INTEGRATION
- Rådets konklusioner
Rådet noterede sig en række rapporter fra Udvalget for Finansielle Tjenesteydelser om finansiel
integration i EU:
Ø
Rapport fra FSC om finansiel integration
Ø
Kommissionens tiende rapport om handlingsplanen for finansielle tjenesteydelser
Ø
Kommissionens første årsrapport om indikatorerne for økonomiske fordele ved finansiel inte-
gration
Ø
Kommissær Bolkesteins briefing om den gennemgang af handlingsplanen for finansielle tjene-
steydelser, som fire uafhængige ekspertgrupper har foretaget.
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet understregede den store betydning, det tillægger en integreret, dynamisk og konkurrence-
dygtig finansiel markedsplads til støtte for vækst og jobskabelse. Rådet noterede sig med tilfredshed
rapporten om finansiel integration fra Udvalget for Finansielle Tjenesteydelser og godkendte de
konklusioner, som udvalget drager.
Rådet
noterede sig, at lovgivningsfasen af handlingsplanen for finansielle tjenesteydelser nu er
afsluttet
understregede, at fuldstændig og konsekvent gennemførelse og faktisk håndhævelse af alle
foranstaltninger under handlingsplanen for finansielle tjenesteydelser nu må gives forrang
noterede sig med tilfredshed, at "Lamfalussy"-strategien nu også omfatter bank- og forsik-
ringsvirksomhed og fremhævede på ny, at denne komitéstruktur er et centralt element med
henblik på sikring af faktisk gennemførelse af lovgivning inden for finansielle tjeneste-
ydelser og fremme af konvergens og samarbejde på tilsynsområdet
stillede sig positivt til tanken om, at markedsdeltagerne, herunder forbrugere og slutbru-
gere, bør have ret til at henlede opmærksomheden i udvalg på niveau 3 på specifikke
spørgsmål vedrørende gennemførelsen
9779/04 (Presse 172)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.VI.2004
udtalte sin støtte til en strategi for yderligere integration på grundlag af systematisk analyse
af de fortsatte hindringer og af, hvor effektivt disse hindringer i hvert enkelt tilfælde og for
hvert enkelt markedssegment er blevet tacklet. Ikke-lovgivningsmæssige indgreb bør fore-
tages, hvis det er muligt og hensigtsmæssigt, mens ny lovgivning kun bør indføres, hvis det
er nødvendigt. Arbejdet på disse områder, der i rapporten er fremhævet som værende prio-
riterede, bør videreføres aktivt
fremhævede, at det er nødvendigt, at tilsynsmyndigheder, centralbanker og finansministe-
rier arbejder sammen for at sikre, at der findes passende planer og mekanismer til imøde-
gåelse af eventuelle finansielle kriser, der er under udvikling, og som udgør en risiko for
det finansielle systems stabilitet
understregede, at det er vigtigt at fremme finansiel stabilitet og markedsintegritet gennem
både lovgivningsmæssige og praktiske initiativer, og noterede sig, at Udvalget for Finan-
sielle Tjenesteydelser fortsætter sit arbejde med at styrke rammerne for den finansielle sta-
bilitet på EU-plan
understregede ligeledes vigtigheden af den globale dimension af finansiel integration og
forbindelserne med de regulerende myndigheder i andre retsområder, herunder at det er
vigtigt, at EU vedtager internationale regnskabsstandarder af høj kvalitet, og at disse stan-
darder anerkendes af andre myndigheder
påpegede, at clearing- og afviklingssystemer, forbedring af den retlige ramme for detail-
betalinger, fjernelse af mange hindringer for elektroniske finansielle tjenester, samt direk-
tivet om finansieringsinstitutter og integrationen af opstrømsmarkedsfunktioner generelt er
områder af særlig stor vigtighed for finansiel markedsintegration
fremhævede, at forbrugerbeskyttelse generelt samt privatret, konkurrencepolitik og beskat-
ning er nøgleområder, som de kompetente fora både i Fællesskabet og på nationalt plan bør
se på i relation til aspekter vedrørende finansielle tjenesteydelser
opfordrede Kommissionen til fuldt ud at tage hensyn til FSC's rapport og i relevant omfang
opstille tidslinjer for de initiativer, der foreslås i rapporten, i forbindelse med det videre
arbejde med at udbygge EU-markedet for finansielle tjenesteydelser efter handlingsplanen
for finansielle tjenesteydelser
understregede, at det er vigtigt fortsat at forbedre selskabsstyring (corporate governance),
revisions- og regnskabsstandarder samt reformen af den europæiske selskabsret.
Rådet opfordrer Udvalget for Finansielle Tjenesteydelser til at forberede endnu en drøftelse hen
imod udgangen af 2004 som optakt til det udspil, Kommissionen efter planen i begyndelsen af 2005
vil fremkomme med vedrørende sine prioriterede områder for finansiel integration."
9779/04 (Presse 172)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453409_0014.png
2.VI.2004
FINANSIELLE TJENESTEYDELSER
Internationale regnskabsstandarder
Dialog mellem EU og USA om lovgivning
Kapitalkrav til banker og investeringsselskaber
Kommissionen briefede Rådet om arbejdet med de to reviderede internationale regnskabsstandarder
- IAS 32 om offentliggørelse og præsentation af finansielle instrumenter og IAS 39 om måling og
anerkendelse af finansielle instrumenter - og havde en kort udveksling af synspunkter.
Kommissionen briefede også Rådet om udviklingen i dialogen mellem EU og USA om lovgivnin-
gen om finansielle tjenesteydelser.
Rådet noterede sig en rapport om en undersøgelse af de finansielle og makroøkonomiske konse-
kvenser af de foreslåede nye kapitalkrav for banker og investeringsselskaber i EU, som Kommis-
sionen vil forelægge for Det Europæiske Råd med henblik på mødet den 17. og 18. juni i Bruxelles.
9779/04 (Presse 172)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453409_0015.png
2.VI.2004
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Den Europæiske Investeringsbank
Ministrene holdt Den Europæiske Investeringsbank årsmøde.
*
*
*
Ministrene blev under frokosten orienteret om resultatet af Eurogruppens møde den 1. juni.
De drøftede følgerne af de stigende oliepriser og nåede til enighed om følgende erklæring:
"Finansministrene opfordrede i overensstemmelse med G8-landenes initiativ olieproducenterne til
at stille tilstrækkelige forsyninger til rådighed, så oliepriserne fortsat er forenelige med stabil, ved-
holdende vækst i verdensøkonomien. Det lå også ministrene på sinde at undgå, at medlemsstaterne
handler ensidigt i denne situation".
Ministrene blev briefet af formandskabet om forberedelsen af EU's finansielle overslag for perioden
2007-2013 og af Kommissionen om opfølgningen af de tilsagn, som blev givet på FN-konferencen
om udviklingssamarbejde i 2002 i Monterrey.
9779/04 (Presse 172)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453409_0016.png
2.VI.2004
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Den Europæiske Investeringsbank - revision af vedtægterne - Bulgarien og Rumænien
Rådet henviste til sine konklusioner af 5. november 2002 om EIB-styring med henblik på udvidel-
sen (9853/1/04). Det nåede til enighed om følgende oplæg til ændring af EIB's vedtægter i forbin-
delse med Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse:
tilføjelse af Bulgarien og Rumænien på listen over bankens medlemmer
bestemmelse om kapitalforøgelse ved fastlæggelse af de ordninger, der skal gælde for
bidrag til kapital og reserver
optagelse af yderligere to medlemmer i bestyrelsen og medtagelse af Bulgarien og
Rumænien i gruppen af nye medlemsstater og udnævnelse af tre suppleanter til bestyrelsen
med forbehold af den revision af grupperne af ansvarsområder, hvortil der er henvist i
konklusionerne fra Økofin-Rådets samling den 5. november 2002. Denne revision skal
foretages af Styrelsesrådet forud for undertegnelsen af tiltrædelsestraktaten med Bulgarien
og Rumænien
9779/04 (Presse 172)
I
DA